Het is pas triest als jij gelijk krijgt.quote:Op zondag 2 december 2018 12:20 schreef speknek het volgende:
Sad, gelukkig is het aan het uitsterven.
De term zwarte piet, van het spel zwartepieten. De zwartepiet is een ongeluksfiguur (gebaseerd op Ogier, de gevangene van Karel de Grote) en iemand de zwartepiet toespelen heeft dan ook een negatieve lading. Dat pieterman al snel zwarte piet werd genoemd omdat ie zwart was is dus niet best, vanuit moderne ogen.quote:Op zondag 2 december 2018 12:18 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Wat is 'het'? En wat is er op een neger geplakt?
Ze convergeren wel in dit topic, het blijft maar over Krampus gaan alsof het relevant is.quote:Op zondag 2 december 2018 12:20 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Gewone mensen doen daar niet zo moeilijk over, die vieren gewoon een feest. Het zijn de 'gekwetsten' die over het Sinterklaasfeest denken in dat soort anale definities.
Ik heb Zwarte Piet altijd als kind én volwassene gezien als een fabelfiguur. Niet als een duivel en niet als een neger. Gewoon als een op zich staand iets.quote:Op zondag 2 december 2018 12:17 schreef speknek het volgende:
[..]
Poewaaaarp ga jij ook doen alsof je zwarte piet altijd als een duivel hebt gezien en al die liedjes en verhalen en intochten op een of andere manier volkomen langs je heen zijn gegaan, maar dat je het geïnterpreteerd hebt als een Krampusvertelling die hier nooit gevierd is?
Zo ja, welkom! Je past helemaal in dit topic.
Nee hoor, weet alleen dat het uiterlijk van die fabelfiguur gaandeweg een bestaande racistische karikatuur heeft geïncorporeerd.quote:Op zondag 2 december 2018 12:28 schreef Molo het volgende:
[..]
Ik heb Zwarte Piet altijd als kind én volwassene gezien als een fabelfiguur. Niet als een duivel en niet als een neger. Gewoon als een op zich staand iets.
Probeer je me nou in een racismehoek te duwen?
Ik zeg hoe ik het heb gezien en jij zegt 'nee hoor'. Hoe bedoel je dat?quote:Op zondag 2 december 2018 12:32 schreef speknek het volgende:
[..]
Nee hoor, weet alleen dat het uiterlijk van die fabelfiguur gaandeweg een bestaande racistische karikatuur heeft geïncorporeerd.
Wat je met die kennis doet bepaalt of ik je in de racismehoek ga proberen te duwen of niet.
Ik zeg nee hoor op je vraag.quote:Op zondag 2 december 2018 12:33 schreef Molo het volgende:
[..]
Ik zeg hoe ik het heb gezien en jij zegt 'nee hoor'. Hoe bedoel je dat?
Interessant.quote:Op zondag 2 december 2018 12:24 schreef speknek het volgende:
De term zwarte piet, van het spel zwartepieten. De zwartepiet is een ongeluksfiguur (gebaseerd op Ogier, de gevangene van Karel de Grote) en iemand de zwartepiet toespelen heeft dan ook een negatieve lading. Dat pieterman al snel zwarte piet werd genoemd is dus niet best, vanuit moderne ogen.
Krampus is ook niet relevant. En de Germaans ridder, waar de legende-figuur Ogier van Denemarken op gebaseerd is, ook niet.quote:Op zondag 2 december 2018 12:25 schreef speknek het volgende:
[..]
Ze convergeren wel in dit topic, het blijft maar over Krampus gaan alsof het relevant is.
quote:Op zondag 2 december 2018 12:34 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Interessant.![]()
Vooral omdat Ogier the Dane helemaal niet zwart was.
Zoals ik al zei; alleen de gekwetsten denken in dat soort anale definities over het Sinterklaasfeest. Enige connectie met het Sinterklaasfeest en de entiteit Zwarte Piet is uiteraard niet te vinden.
quote:Op zondag 2 december 2018 12:34 schreef Scrummie2.0 het volgende:
Speknek is wel de grootste racist van FOK! volgens mij.
Je bent zogenaamd kleurenblind maar dit zie je ineens welquote:Op zondag 2 december 2018 12:34 schreef Scrummie2.0 het volgende:
Speknek is wel de grootste racist van FOK! volgens mij.
Ik ben helemaal niet kleurenblind.quote:Op zondag 2 december 2018 12:38 schreef speknek het volgende:
[..]
Je bent zogenaamd kleurenblind maar dit zie je ineens wel
Om iets te 'weten' zul je toch eerst met een goed verhaal moeten komen. En nog niemand is daartoe in staat geweest. Jij ook niet. De claim dat Zwarte Piet een racistische entiteit is, is nergens op gebaseerd.quote:Op zondag 2 december 2018 12:32 schreef speknek het volgende:
Nee hoor, weet alleen dat het uiterlijk van die fabelfiguur gaandeweg een bestaande racistische karikatuur heeft geïncorporeerd.
Je zwetst.quote:Op zondag 2 december 2018 12:36 schreef speknek het volgende:
het is _letterlijk_ waar de naam vandaan komt.
Neen. Het spel en de term zwartepieten is veel ouder dan onze sinterklaas zwarte piet. De term is overigens ook bekend in het buitenland.quote:
Je zwetst nog steeds. Totdat je uiteraard met een solide onderbouwing komt. Maar dat heb ik je nog niet eerder zien doen, dus ik ben sceptisch.quote:Op zondag 2 december 2018 13:03 schreef speknek het volgende:
[..]
Neen. Het spel en de term zwartepieten is veel ouder dan onze sinterklaas zwarte piet. De term is overigens ook bekend in het buitenland.
https://nos.nl/artikel/22(...)ele-zwarte-piet.htmlquote:Het aantal mensen dat vindt dat Zwarte Piet zwart moet blijven, is gedaald.
In 2016 deelde 65 procent van de ondervraagde Nederlanders die mening,
nu gaat het om 50 procent, blijkt uit een peiling van onderzoeksbureau I&O Research.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |