abonnement Unibet Coolblue
pi_183391686
Goedenavond Fokkers,

Mag ik jullie om advies vragen?

Het volgende hebben we aan de hand:
We hebben eind vorig jaar een huis gekocht. Het is een vrijstaand huis uit 1930. Er is sinds de bouw weinig tot niets meer aan gedaan. Buiten een spouwmuur was er niets gedaan aan isolatie.

Het afgelopen jaar hebben we de oude en verzakte betonvloeren weggehakt en vervangen voor een nieuwe balkenbroodjesvloer (VBI combinatievloer met betonnen liggers)

Alle wanden en daken hebben we voorzien van isolatie en dampwerende folie. In het oude dak zit overal 16cm dakisolatie (glaswol) afgedekt met dampwerende folie.

Van de oude wanden hebben we de binnenmuur voorzien van 4cm tempex (dit omdat we toch nog elektra kwijt moesten en er geen brood inzagen alles in te frezen) Dit tempex gaan we nog afdekken met dampwerende folie,

Verder hebben we over de breedte van het huis 4,5m aangebouwd (HSB). Hier in het plafond 16cm glaswol + folie. In de wanden 12cm steenwol + folie als ook in de tussenwanden (hier ~6cm steenwol)

Kortgezegd overal waar het kan zoveel mogelijk isolatie en goed gelet op geen kieren of gaten.

We hebben een Nefit Trendline II AquaPower Plus HRC 30 CW6 (als ik het goed heb, iig deze specs, exacte type ga ik controleren)

Nu de hamvraag; Hoe kunnen wij ons huis het beste gaan verwarmen?

-Vloerverwarming?? Wat zijn eigelijk de voordelen daarvan? Ik lees alleen maar dat het of heel traag verwarmd. Of dat je altijd moet stoken (=duur/niet milieubewust/verspilling?).
-Lage temperatuur VV? Zelfde als vorige punt maar dan nóg trager.
-'Ouderwetse' radiatoren? Imo is dat ontzetten inefficiënt verwarmen omdat vooral de warmte bovenin je vertrekken word verwarmd.
-een combinatie van vloerverwarming en radiatoren? Maar dan zou ik graag de VV lage temperatuur stoken, en wanneer nodig snel opstoken met radiatoren. Maar dit is lastig/onmogelijk begrijp ik??

Het liefst zie ik persoonlijk een vloerverwarming die per zone uit te schakelen is en wanneer nodig de zone pas inschakelt. liefst ook aanstuurbaar en te monitoren met een app. Bijvoorbeeld om de douche 's ochtends en 's avonds warm te hebben maar snachts en overdag (we werken allebei) is dat niet nodig.

Maar als vloerverwarming zo traag reageert en stookt is dit misschien helemaal niet haalbaar?

Kort gezegd heb ik er nog de ballen verstand van, en heb ik het idee dat je van een 'gewone' installateur geen eerlijk/duidelijk antwoord krijgt. Die leggen volgens mij liefst een paar tientallen meters slang in je vloer en zetten alle groepen maximaal open. (dit zal veruit het makkelijkst en lucratiefst zin) maar ik zoek iets meer maatwerk.

Sorry voor mijn belachelijk lange verhaal trouwens. Maar ik hoop zo een duidelijk beeld te schetsen.

En alvast bedankt voor adviezen natuurlijk.
pi_183391841
Vloerverwarming is sowieso aan te raden bij goede isolatie. Comfortabel en toekomstvast. Je kunt werken met groepen per ruimte. Door actuators per groep kun je de temperatuur per ruimte regelen.

Voor snel aanwarmen is vloerverwarming niet geschikt. Je moet dan ook niet teveel verlagen in de nacht of bij afwezigheid. Als je toch het comfort wilt van snel aanwarmen kun je in de woonkamer eventueel een lage temperatuur convector voorzien.

Belangrijk is in ieder geval te kiezen voor lage temperatuur verwarming. Mocht je dan ooit in de toekomst iets willen met een warmtepomp dan kan dat. Bovendien is het ook met gas zuinig stoken.

Vloerverwarming is per definitie lage temperatuur. Dit werkt altijd met maximaal 40 graden aanvoer temperatuur.
pi_183392421
Traag is geen probleem, als je een redelijk voorspelbaar aanwezigheid hebt en de boel programmeert. Daarnaast kun je hedentendage ook je thermostaat vanaf je telefoon op tijd aanzetten.
.
pi_183395931
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 22:20 schreef warhamstr het volgende:

Nu de hamvraag; Hoe kunnen wij ons huis het beste gaan verwarmen?

-Vloerverwarming?? Wat zijn eigelijk de voordelen daarvan? Ik lees alleen maar dat het of heel traag verwarmd. Of dat je altijd moet stoken (=duur/niet milieubewust/verspilling?).
-Lage temperatuur VV? Zelfde als vorige punt maar dan nóg trager.
-'Ouderwetse' radiatoren? Imo is dat ontzetten inefficiënt verwarmen omdat vooral de warmte bovenin je vertrekken word verwarmd.
-een combinatie van vloerverwarming en radiatoren? Maar dan zou ik graag de VV lage temperatuur stoken, en wanneer nodig snel opstoken met radiatoren. Maar dit is lastig/onmogelijk begrijp ik??

Een andere hamvraag: hoeveel gas verstook je per jaar?

Vloerverwarming is per definitie "lage temperatuur"; combinatie met radiatoren (op "hogere" temperatuur) kan, maar is door de traagheid van vloerverwarming, lastig te regelen. Maar kan wel.

Overigens vraag ik me af, als er al een vloer ligt, in hoeverre je nog vloerverwarming aan kunt leggen. Is die broodjesvloer al geïsoleerd??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183398492
Bedankt voor de reacties so far.

Er moet dus sowieso VV neergelegd gaan worden...

@blomke
Hoeveel gas ik verstook? 0,0kuub tot nu toe. We hebben de ketel nog niet aangesloten en sinds we het huis gekocht hebben nog niet gestookt.

De broodjesvloer is nu nog 'ruw' Er moet nog 5-6cm zandcementvloer op waar de vv dan in komt te liggen. De vloer zelf bestaat uit betonnen balkjes met ~25cm dikke tempex broodjes ertussenin.

(ik zat aan zo'n systeem te denken: zoneregeling.nl/2heatregeling.html)

[ Bericht 16% gewijzigd door warhamstr op 27-11-2018 12:13:15 ]
pi_183398688
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2018 12:05 schreef warhamstr het volgende:

@blomke

De broodjesvloer is nu nog 'ruw' Er moet nog 5-6cm zandcementvloer op waar de vv dan in komt te liggen. De vloer zelf bestaat uit betonnen balkjes met ~25cm dikke tempex broodjes ertussenin.

Dan simpel zat, daarin de VV verwerken.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183399635
Vloerverwarming.

Uiterst comfortabel door de zeer gelijkmatige verdeling van de warmte over de ruimte. Bovendien geschikt voor de toekomst in combinatie met een warmtepomp.

Je kan er inderdaad niet snel een kamer 5 graden mee opwarmen, maar dat zal ook niet echt nodig zijn wanneer de isolatie goed is uitgevoerd. Je kamer/huis zal dan immers ook geen 5 graden afkoelen in één nacht.

Dus ja, in theorie is het energieverbruik iets hoger. De comfortabele spreiding van warmte compenseert dat deels, een halve of hele graad lagere kamertemperatuur voelt net zo prettig aan als bij gebruik met oude radiatoren. Ook scheelt een lage stooktemperatuur voor een gas-cv aanzienlijk in het rendement, in positieve zin. Dus de cv aanvoertemperatuur begrenzen op 40 graden.

Waarschijnlijk wegen de pluspunten ruimschoots op tegen het minpuntje dat je soms tijdens koude nachten moet bijstoken om de temperatuur niet verder dan 19 graden te laten zakken.
pi_183401707
Ok, maar bijstoken heeft iegenlijk geen nut als het uren duurt voor je effect merkt. Zolang in de kou gaan zitten wachten tot minder kou is ook wat vreemd...

en
quote:
Dus ja, in theorie is het energieverbruik iets hoger.
Is ook niet wenselijk?
pi_183402070
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2018 15:15 schreef warhamstr het volgende:
Ok, maar bijstoken heeft iegenlijk geen nut als het uren duurt voor je effect merkt. Zolang in de kou gaan zitten wachten tot minder kou is ook wat vreemd...

en

[..]

Is ook niet wenselijk?
Bijstoken in de zin van dat de verwarming 's-nachts even aanslaat om een minimumtemperatuur aan te houden zodat je 's-ochtends dus niet in de kou zit.
pi_183402411
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2018 12:17 schreef blomke het volgende:

[..]

Dan simpel zat, daarin de VV verwerken.
En dan met een korte afstand (max 10cm) tussen de buizen, dan is de overstap naar een warmtepomp in de toekomst ook nog mogelijk.
pi_183406872
Is er naast de vloerverwarming dan nog bijverwarming nodig of wenselijk? Dat is wat onze aannemer adviseert (huis uit de jaren '60 en straks ook zoveel als maar kan geïsoleerd).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_183408175
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2018 19:35 schreef Claudia_x het volgende:
Is er naast de vloerverwarming dan nog bijverwarming nodig of wenselijk? Dat is wat onze aannemer adviseert (huis uit de jaren '60 en straks ook zoveel als maar kan geïsoleerd).
Nauw dát vraag ik me dus ook af. Is vloerverwarming alleen voldoende? Zonder 24/7 'hard' te moeten stoken bedoelk.
pi_183408341
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 november 2018 20:20 schreef warhamstr het volgende:

[..]

Nauw dát vraag ik me dus ook af. Is vloerverwarming alleen voldoende? Zonder 24/7 'hard' te moeten stoken bedoelk.
Volgens onze aannemer niet. Hij adviseert in ons huis in ieder geval 3 radiatoren voor bijverwarming op plekken waar hij kou verwacht, bijv. bij grote ramen. Ons plan is nu om het voorbereidende werk te laten doen voor enkele radiatoren maar die keuze pas te maken na de eerste winter.

Wij hebben nu vloerverwarming in onze nieuwbouwwoning en ik vind het ideaal. Maar ja, dat is geen verbouwd huis uit de jaren '30 of '60.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_183408480
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2018 20:24 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Volgens onze aannemer niet. Hij adviseert in ons huis in ieder geval 3 radiatoren voor bijverwarming op plekken waar hij kou verwacht, bijv. bij grote ramen. Ons plan is nu om het voorbereidende werk te laten doen voor enkele radiatoren maar die keuze pas te maken na de eerste winter.

Wij hebben nu vloerverwarming in onze nieuwbouwwoning en ik vind het ideaal. Maar ja, dat is geen verbouwd huis uit de jaren '30 of '60.
Hier ook een verbouwd huis uit de jaren 60. Zonder radiatoren stoken we het prima warm op de vloerverwarming met de leidingen HoH 10 cm. Maar wij hebben ook leidingen voor radiatoren op een paar van dit soort plaatsen als het niet goed zou uitpakken.
pi_183408534
Bij mijn ouders met vloerverwarming h.o.h. 15cm is dat sinds eind jaren '90 al voldoende. Eerlijkheidshalve moet ik er bij zeggen dat de radiator in de woonkamer nog wel aanwezig is, maar die wordt alleen even open gedraaid als na lange afwezigheid de temperatuur gedaald is tot 15 graden. Met een WiFi thermostaat zou dit niet nodig zijn, dan zet je na een lang weekend weg al een paar uur voor je thuis komt de verwarming weer aan.

Mijn ouders hebben een jaren 70 tussenwoning met gevulde spouwmuren, 'oud' dubbel glas en onder de vloerverwarming slechts een paar cm PIR isolatie. Verre van 'optimaal geïsoleerd' dus, maar ook geen tochtig hok. En die h.o.h. 15cm zou ook al niet optimaal zijn voor gebruik als hoofdverwarming volgens de huidige normen.

Met Hoh 10cm in de vloer, HR++ glas en iets meer isolatie zou het allemaal geen probleem mogen zijn.
pi_183408843
Vergat ik er wel bij te zeggen dat wij een vrijstaande woning hebben gekocht en dus niet tussen andere huizen ingeklemd zitten. We zitten bovendien net buiten de bebouwde kom. De verwachting is dat dat voor meer kou in en om het huis zorgt.

Maar ik wil helemaal geen radiatoren, want ik vind een groot voordeel van vloerverwarming juist dat je van die krengen af bent. Als ik lokaal warmte wil, ga ik wel in bad of pak ik een deken.

Nou ja, we gaan het merken. Een paar radiatoren erbij nemen is straks makkelijk gedaan.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_183409057
Als je niet veel thuis bent is vloerverwarming wel een tikje inefficiënt. Het is het meest comfortabel als je het steeds redelijk warm houdt, wat niet zuinig is al er weinig uren gebruik van wordt gemaakt.
Ik zou er altijd zelf een 'snelle' verwarming naast zetten; een gaskachel, pelletkachel, houtkachel, desnoods een infraroodpaneel. Dat hoeft dan geen grote ruimte warm te maken/houden, maar kan wel net even snel extra aangename lokale warmte leveren.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_183409081
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2018 20:43 schreef Claudia_x het volgende:
Vergat ik er wel bij te zeggen dat wij een vrijstaande woning hebben gekocht en dus niet tussen andere huizen ingeklemd zitten. We zitten bovendien net buiten de bebouwde kom. De verwachting is dat dat voor meer kou in en om het huis zorgt.

Maar ik wil helemaal geen radiatoren, want ik vind een groot voordeel van vloerverwarming juist dat je van die krengen af bent. Als ik lokaal warmte wil, ga ik wel in bad of pak ik een deken.

Nou ja, we gaan het merken. Een paar radiatoren erbij nemen is straks makkelijk gedaan.
Als de buizen er maar liggen ;)
pi_183409102
Hier ook vv+radiatoren, maar de retour van de vv zorgt voor lage systeemtemperaturen. Pas als de vloer op temperatuur is en de thermostaat op de verdeler sluit, schiet de rest van het systeem pas omhoog, richting 50-60c.

Kunnen ze de lussen niet zo leggen, dat het warmste water eerst naar de grote ramen gaat en daar verwarmt en dan via het midden van kamer weer terug naar de verdeler stroomt.
.
pi_183409185
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 november 2018 20:55 schreef Fer het volgende:

Kunnen ze de lussen niet zo leggen, dat het warmste water eerst naar de grote ramen gaat en daar verwarmt en dan via het midden van kamer weer terug naar de verdeler stroomt.
Hm, interessant. Ga ik meenemen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_183409251
quote:
7s.gif Op dinsdag 27 november 2018 20:52 schreef sigme het volgende:
Ik zou er altijd zelf een 'snelle' verwarming naast zetten; een gaskachel, pelletkachel, houtkachel, desnoods een infraroodpaneel. Dat hoeft dan geen grote ruimte warm te maken/houden, maar kan wel net even snel extra aangename lokale warmte leveren.
Ik mis die snelle verwarming zelf totaal niet. Integendeel: ik vind die irritant omdat ik dan al gauw hoofdpijn krijg en het te warm heb. De constante warmte van vloerverwarming vind ik heel fijn. Alleen in de slaapkamers hebben we die nu niet nodig; daar stoken we helemaal niet.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_183415284
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2018 13:07 schreef Ivo1985 het volgende:
Je kan er inderdaad niet snel een kamer 5 graden mee opwarmen, maar dat zal ook niet echt nodig zijn wanneer de isolatie goed is uitgevoerd. Je kamer/huis zal dan immers ook geen 5 graden afkoelen in één nacht.
Mijn on-geïsoleerde woning koelt met gemak 5 graden per uur af in de winter. :'( :')
pi_183415438
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2018 20:43 schreef Claudia_x het volgende:
Vergat ik er wel bij te zeggen dat wij een vrijstaande woning hebben gekocht en dus niet tussen andere huizen ingeklemd zitten.
Nieuw of bestaand?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183416857
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2018 21:04 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik mis die snelle verwarming zelf totaal niet. Integendeel: ik vind die irritant omdat ik dan al gauw hoofdpijn krijg en het te warm heb. De constante warmte van vloerverwarming vind ik heel fijn. Alleen in de slaapkamers hebben we die nu niet nodig; daar stoken we helemaal niet.
Maar in jouw huishouden kan het ook uit om de vloerverwarming op comfortabele basishoogte te laten staan.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_183420703
Wij hebben zijn op de benedenverdieping helemaal overgeschakeld op vloerverwarming . Alle radiatoren eruit . Ook een broodjes vloer gelegd . Beton gestort en daarover isolatienoppenplaten daar de slangen in geklikt om de 10 cm . 1 groep per 10 m2 en dat de cementdekvloer er overheen en de plavuizen . Geen minuut spijt van gehad . Wij hebben beneden de thermostaat op 20 graden continu staan . En ons energie verbruik en naar beneden gekelderd . Die plaat beton blijft natuurlijk als hij op temp. is goed op temp en hoeft hij bijna niet bij te verwarmen .
pi_183437360
OK, overtuigd. We gaan soberso vloerverwarming aanleggen h.o.h 10cm.
pi_184269872



Waarom werkt deze niet? :') nu wel

[ Bericht 38% gewijzigd door warhamstr op 07-01-2019 22:15:37 ]
pi_184270497
quote:
1s.gif Op maandag 7 januari 2019 22:08 schreef warhamstr het volgende:

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]
Waarom werkt deze niet? :') nu wel
dat zijn flinke groepen.. 120meter?
pi_184273868
quote:
1s.gif Op maandag 7 januari 2019 22:36 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

dat zijn flinke groepen.. 120meter?
Proberen max 100m aan te houden. Deze zijn inc aanvoer iets langer.
pi_184354683
Hier een vloerverwarming die continu op 19 graden staat. Schijnt goedkoper te zijn dan de temperatuur 's nachts te laten dalen en dan weer warmstoken. Als we het koud hebben, doen we 1 van de twee pelletkachels aan, dan is het binnen een half uur lekker warm.
pi_191443451
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2019 09:31 schreef Dems het volgende:
Hier een vloerverwarming die continu op 19 graden staat. Schijnt goedkoper te zijn dan de temperatuur 's nachts te laten dalen en dan weer warmstoken. Als we het koud hebben, doen we 1 van de twee pelletkachels aan, dan is het binnen een half uur lekker warm.
Ja, constante temperatuur blijkt hier ook goedkoper/zuiniger. Icm de zoneregeling werkt dit perfect 👌
pi_191445351
Ik ben tegenwoordig ervan overtuigd dat overdag 1c omhoog, ‘s avonds 1c omhoog en ‘s nachts weer 2c omlaag.

Bijvoorbeeld

‘s nachts 19c
Overdag 20c
‘S avonds 21c
.
pi_196887450
Hej.
pi_196887520
Ik heb dit nu een jaar of iets langer aangekeken.

En vooral laatste tijd merk ik het volgedne op;

De ketel doet op bepaalde momenten veel van en naar CV bedrijf schakelen. Ic ontsteken van de brander. Dit gebeurt ook als geen van de actuatoren op de VV verdeler open gaat.

Waar zou dit aan kunnen liggen? Is dit pendelen?

(sit: Zoneregeling 5groepen, 3zones. Open verdeler. CV ingesteld op max 45°C water temp. VVW word gevoed door pomp op CV ketel. Alles aangestuurd door 3 thermostaten.)
pi_196912945
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2020 19:21 schreef warhamstr het volgende:
Ik heb dit nu een jaar of iets langer aangekeken.

En vooral laatste tijd merk ik het volgedne op;

De ketel doet op bepaalde momenten veel van en naar CV bedrijf schakelen. Ic ontsteken van de brander. Dit gebeurt ook als geen van de actuatoren op de VV verdeler open gaat.

Waar zou dit aan kunnen liggen? Is dit pendelen?

(sit: Zoneregeling 5groepen, 3zones. Open verdeler. CV ingesteld op max 45°C water temp. VVW word gevoed door pomp op CV ketel. Alles aangestuurd door 3 thermostaten.)
Je zou een buffervat kunnen toepassen.
Maar waarom gaat de ketel aan als je geen vraag hebt.
Liever een goede regeling toepassen die “kijkt” naar een minimaal aantal vragende groepen voordat de cv aanschakelt.
Vakman pur sang
pi_196934206
Wij hebben ook vloerverwarming , boven staat hele jaar uit , beneden staat ie continu op 19.5 .
Evt kunnen we bijstoken met de haard, maar dat is meer voor de gezelligheid;)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')