abonnement Unibet Coolblue
pi_183376653
quote:
Italiaanse regisseur Bernardo Bertolucci (77) overleden

Bernardo Bertolucci, een van de beroemdste Italiaanse regisseurs aller tijden, is op 77-jarige leeftijd overleden. Dat meldt de Italiaanse krant La Repubblica.
Bernardo Bertolucci was al langere tijd ziek. Hij overleed maandagmorgen in zijn eigen huis in het bijzijn van familie.

Bertolucci is één van de meest gelauwerde en meest besproken filmregisseurs van zijn generatie. Alleen al The Last Emperor won negen Oscars, waaronder voor beste regie. In 2012 wint Bertolucci de Lifetime Achievement Award van de European Film Academy.
RIP.

De Last Emperor wordt in dit artikeltje genoemd. Maar wat ik één van zijn indrukwekkendste films vind is de, volgens mij, 7 uur durende film: Novocento uit 1976. Voor mij is hij naast Fellini één van de Italiaanse regisseurs die het hoogtepunt vormen van de Italiaanse filmkunst. Meestal filmhuiskunst trouwens.


I´m back.
pi_183376727
wie?
  maandag 26 november 2018 @ 10:19:18 #3
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_183376750
En laten we Last Tango in Paris niet vergeten.

RIP.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_183376772
quote:
9s.gif Op maandag 26 november 2018 10:19 schreef Copycat het volgende:
En laten we Last Tango in Paris niet vergeten.

RIP.
Die ook idd, toen omstreden en volgens mij naar mate de tijd verstreek niet minder omstreden geworden, maar dan vooral omdat er het één en ander gebeurde tijdens de opnames...
Ultimo tango i Parigi... (klinkt mooier)
I´m back.
pi_183376785
Ik dacht even dat er stond: Italiaanse Berlusconi overleden.
Somebody that I used to know
  maandag 26 november 2018 @ 10:27:18 #6
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_183376850
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 10:21 schreef Ryan3 het volgende:

Die ook idd, toen omstreden en volgens mij naar mate de tijd verstreek niet minder omstreden geworden, maar dan vooral omdat er het één en ander gebeurde tijdens de opnames...
Ultimo tango i Parigi... (klinkt mooier)
Ja, die seksscène werd in niet zo'n fraaie omstandigheden gedraaid.
The Last Emperor heb ik toentertijd nog in de bios gezien. Lange zit, prachtige beelden.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_183376883
quote:
14s.gif Op maandag 26 november 2018 10:27 schreef Copycat het volgende:

[..]

Ja, die seksscène werd in niet zo'n fraaie omstandigheden gedraaid.
Klopt.
quote:
The Last Emperor heb ik toentertijd nog in de bios gezien. Lange zit, prachtige beelden.
Ja, ik ook idd, mooie, prachtige film over een tragische figuur.

Overigens Novocento pas helemaal gezien destijds toen die werd uitgezonden door de VPRO in twee delen in de jaren 90. Toen werd eindelijk de film zoals Bertolucci het had bedoeld helemaal uitgezonden. Ooit ook de ingekorte, Engels nagesynchroniseerde variant gezien, maar dat is geen succes.
I´m back.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')