abonnement Unibet Coolblue
  zondag 25 november 2018 @ 15:19:56 #1
125061 Koenholio
*O* Adenine, Thymine,..
pi_183361691
Oké ik ben dus eigenlijk op zoek naar een geschiedkundige met verstand van zaken die me hier wat meer over kan vertellen. Ik heb een hekel aan samenzwerings-/complottheorieën maar op deze heb ik niet echt een goed antwoord kunnen vinden. In dit flimpje:


wordt besproken dat het nogal raar is dat men ervan uit gaat dat de Egyptenaren de blokken van de pyramides hebben gehakt/gezaagd met koperen beitels en zagen, terwijl dat helemaal niet blijkt te werken. De beitels verbuigen al heel snel en worden op die manier gauw nutteloos, en de zagen doen er extreem lang over om een klein stukje steen weg te zagen. Één van de experts op dit gebied stelt vervolgens dat er een groot aantal beitels moet zijn geweest, maar deze zijn blijkbaar nooit gevonden, evenals de koperen zaag die ze gebruiken. Verder lijkt het nogal onwaarschijnlijk dat de Egyptenaren het een goed idee vonden om die blokken op maat te hakken/zagen met methodes die helemaal niet goed lijken te werken (tenminste, niet in de handen van de heren in het filmpje). Natuurlijk wordt dit alles meteen aangegrepen om te stellen dat de grote boze wetenschappers niet openstaan voor alternatieve ideeën en hun theorieën zomaar klakkeloos van elkaar overnemen.

Nu hou ik helemaal niet van mensen die vanaf hun zolderkamertje dit soort video's maken met het idee dat zij 'de waarheid' wel eventjes boven tafel zullen halen, maar in dit geval ben ik het er wel mee eens dat de voorgestelde methodes (koperen beitels/zagen) nogal knullig lijken. Als Egyptoloog kun je dan beter zeggen dat we nog niet goed weten hoe de Egyptenaren het precies hebben gedaan. Daarom vroeg ik me ook af of er inmiddels andere vondsten zijn gedaan, of de theorieën zijn aangepast en of er iets is wat ik over het hoofd zie (misschien iets wat ze voor het gemak maar even niet vermelden in het filmpje).
Guanine en Cytosine! *O*
pi_183377525
Dat de hardere steensoorten ook met bronzen gereedschap zou zijn bewerkt is inderdaad niet aannemelijk. Echter, het zou wel met ijzeren gereedschap kunnen zijn gedaan in combinatie met het splitsen van de hardere steensoorten (gat boren, houten wig erin, water overheen gieten, splitsen). Of bronzen zagen met diamanten "tip". Ijzer zouden ze hebben kunnen ruilen met andere beschavingen die al wel ijzeren gereedschap kon maken.

https://www.cheops-pyramide.ch/khufu-pyramid/stone-cutting.html

Daarnaast zijn er nog meer wetenschappelijke theorieën over de manier van werken. (ik zal de link posten als ik die kan vinden)

http://ebooks.bharathuniv(...)an%20Archaeology.pdf

Wat ook indrukwekkend is is het niveau van bewerking van granieten vazen.

http://www.theglobaleduca(...)ticles/stonetech.php

het mooie van Egypte is het mysterie.

[ Bericht 11% gewijzigd door zoost op 26-11-2018 12:06:51 ]
pi_183578548
Het is idd. fascinerend. De enige verklaring die ik heb, was dat ze indertijd heel erg veel tijd hadden om een paar dingen heel erg goed te doen, want ze hadden niet zo veel afleiding. Dat verklaart bijvoorbeeld ook waarom de Grieken zulke goede verhalenvertellers waren.

Enfin, als je jaren de tijd hebt om de ultieme granieten vaas te maken met hele beperkt gereedschap, zeg maar Shawshank Redemption style, dan kom je er wel.

[ Bericht 2% gewijzigd door Lyrebird op 07-12-2018 09:18:19 ]
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_183588972
Geen koper nodig, ook geen zagen. Pak een kei kwartsiet in je handen. En dan maar slaan. Eer dat je kwartsiet is versleten, heb je een flinke hoeveelheid van ander materiaal tot poeder vergruist. Van zandsteen tot kalksteen tot graniet. Laat duizend slaven dit doen en je kunt meters maken.
Op het scherp van de snede.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')