abonnement Unibet Coolblue
pi_183351488
Ik heb in een kleine ruimte zowel een tv als een pc+ bureau
tv heeft reciever met een stel 5.1 speakers eraan, pc heeft ook een 5.1 set eraan..

Die van de pc is echter aan vervanging toe en ik zit te denken of ik die van de tv niet gewoon kan gebruiken.. (Financieel mogelijk een stuk aantrekkelijker)

De plekken staan bijna tegenoverelkaar opgesteld, speakers hangen allen in ongeveer dezelfde hoeken.

Mijn vraag dus: zijn er recievers of andere oplossingen om 1 speakerset te gebruiken voor 2 input bronnen waarbij de speakers anders moeten worden gebruikt.. (bij de TV moet front ook echt front zijn, bij PC moet front rear zijn etc)
Dan zou er hooguit een 2de centerspeaker aangesloten moeten worden voor bij de PC

tv als PC scherm is niet een optie daar ik 3 PC schermen actief gebruik in games en het niet alleen als gamebak gebruik..
pi_183351872
Op de PC kun je dat toch softwarematig regelen?
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_183351885
Dat omwisselen van de speakers gaat tricky worden.

Voor de rest doet elke standaard versterker wat je vraagt ja :T
pi_183351893
ohja en wat de afbolvogel zegt, misschien kan je dat idd softwarematig regelen
pi_183352242
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2018 23:10 schreef oranjevogel1 het volgende:
Op de PC kun je dat toch softwarematig regelen?
ik zie binnen windows nu geen optie om speakers om te draaien
ook niet binnen de software van de soundblaster Z

quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2018 23:11 schreef Vanillekwark het volgende:
Dat omwisselen van de speakers gaat tricky worden.
daar was ik al een beetje bang voor..
quote:
Voor de rest doet elke standaard versterker wat je vraagt ja :T
Daar had ik mij inderdaad niet direct zorgen over gemaakt.., maar juist dat omdraaien is best belangrijk omdat ik anders net zo goed een nieuw 5.1 setje bij de pc kan kopen voor een veel betere ervaring..

afgezien van een tekort aan aansluitingen op mijn huidige reciever (bedenk ik mij nu) zou ik het dus een keer moeten uit testen of ik wel de optie krijg als het via de reciever loopt..
lang hdmi of optisch kabeltje halen dan maar
pi_183352594
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2018 23:23 schreef mschol het volgende:
lang hdmi of optisch kabeltje halen dan maar
Zou eerder even een korte halen en testen :T
pi_183352707
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2018 23:36 schreef Vanillekwark het volgende:

[..]

Zou eerder even een korte halen en testen :T
dan moet ik mijn pc + toebehoren verhuizen of de versterker verhuizen; niet echt een optie beide om verschillende redenen.. en moet toch enkele meters overbruggen :+ :%
helaas kan ik dat niet draadloos doen met wat ik hier heb...

maar goed. voor nu heb ik iig een idee, misschien komen er morgen nog wat tips binnenrollen hier :s)
en dan ga ik wel kijken wat ik doe..
pi_183359101
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2018 23:11 schreef Vanillekwark het volgende:
Dat omwisselen van de speakers gaat tricky worden.

Voor de rest doet elke standaard versterker wat je vraagt ja :T
Ik ken geen versterker waarbij de speakers worden omgedraaid als je van input wisselt. speaker instellingen staan in de standaard instellingen van de versterker. dus positie front en rear staan vast.
pi_183359131
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2018 13:05 schreef akatar het volgende:

[..]

Ik ken geen versterker waarbij de speakers worden omgedraaid als je van input wisselt. speaker instellingen staan in de standaard instellingen van de versterker. dus positie front en rear staan vast.
Ja, dat zeg ik :T
pi_183360753
ik heb ook nog geen versterker gezien met een A/B zone waarbij zone B ook 5.1 is

dat idee kwam gisteren nog in mij op

ik vermoed dat de goedkoopste optie gewoon een nieuw pc speakersetje aan te schaffen is als softwarematig kanalen omdraaien niet lukt, vind het eigenlijk zonde maarja het is niet anders
pi_183367558
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2018 23:23 schreef mschol het volgende:

[..]

ik zie binnen windows nu geen optie om speakers om te draaien
ook niet binnen de software van de soundblaster Z
Zelf geen ervaring met windows, maar de tool Equalizer APO zou dit moeten kunnen.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_183368858
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2018 22:57 schreef mschol het volgende:
Ik heb in een kleine ruimte zowel een tv als een pc+ bureau
tv heeft reciever met een stel 5.1 speakers eraan, pc heeft ook een 5.1 set eraan..

Die van de pc is echter aan vervanging toe en ik zit te denken of ik die van de tv niet gewoon kan gebruiken.. (Financieel mogelijk een stuk aantrekkelijker)

De plekken staan bijna tegenoverelkaar opgesteld, speakers hangen allen in ongeveer dezelfde hoeken.

Mijn vraag dus: zijn er recievers of andere oplossingen om 1 speakerset te gebruiken voor 2 input bronnen waarbij de speakers anders moeten worden gebruikt.. (bij de TV moet front ook echt front zijn, bij PC moet front rear zijn etc)
Dan zou er hooguit een 2de centerspeaker aangesloten moeten worden voor bij de PC

tv als PC scherm is niet een optie daar ik 3 PC schermen actief gebruik in games en het niet alleen als gamebak gebruik..
Je informatie is niet volledig, want je vertelt niet of je analoge of digitale verbindingen hebt tussen de receiver en de speakers en tussen de computer en de speakers. Het is ook niet duidelijk of je speakers actief of passief zijn. Ik vermoed dat je computerspeakers actief zijn en de speakers van de TV (die immers door de receiver worden aangestuurd) passief. Het eerste wat je dan moet bedenken is dat je die speakers die je nu bij de TV gebruikt niet zomaar kunt aansturen vanuit je computer omdat ze geen ingebouwde versterker hebben. Dat betekent dat je altijd (ook) de receiver nodig hebt als je die speakers toch met je computer wil gaan gebruiken. Denk je zelf dat dat handig is? Ik niet.

Wil je toch verder borduren op deze gedachte, dan zou je eens na moeten kijken of je receiver een set analoge ingangen heeft. Zo ja, dan kun je je receiver als switchbox gebruiken en dan sluit je je analoge audio uitgangen van je computer aan op de analoge audio ingangen van de receiver, waarbij je de cinch pluggen voor 'front' en 'rear' met elkaar kunt verwisselen.
pi_183368976
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 14:41 schreef mschol het volgende:
ik heb ook nog geen versterker gezien met een A/B zone waarbij zone B ook 5.1 is

dat idee kwam gisteren nog in mij op

ik vermoed dat de goedkoopste optie gewoon een nieuw pc speakersetje aan te schaffen is als softwarematig kanalen omdraaien niet lukt, vind het eigenlijk zonde maarja het is niet anders
Wat doe je moeilijk.
Waarom software matige omdraaien ?
Als je met analoge stekker werkt draai je aansluiting toch om?
Van voor naar achter toe .
Je versterker doe alleen versterken wat er op dat moment binnen komt.
pi_183369997
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 20:50 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]

Wat doe je moeilijk.
Waarom software matige omdraaien ?
Als je met analoge stekker werkt draai je aansluiting toch om?
Van voor naar achter toe .
Je versterker doe alleen versterken wat er op dat moment binnen komt.
ik zal digitaal/optisch moeten aansluiten, analoge ingangen heb ik niet meer over op versterker.. (Nou zit heel die versterker qua aansluitingen tegen zijn maximum aan te hikken, maar dat is weer een ander probleem)

maar even goed bedankt, ik zou zomaar over die optie heen gekeken hebben (heerlijk is dat, denken in lastige oplossingen terwijl het soms zo simpel kan zijn :s) )
pi_183370227
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2018 21:26 schreef mschol het volgende:

[..]

ik zal digitaal/optisch moeten aansluiten, analoge ingangen heb ik niet meer over op versterker.. (Nou zit heel die versterker qua aansluitingen tegen zijn maximum aan te hikken, maar dat is weer een ander probleem)

maar even goed bedankt, ik zou zomaar over die optie heen gekeken hebben (heerlijk is dat, denken in lastige oplossingen terwijl het soms zo simpel kan zijn :s) )
Ik heb wel een oplossing voor je.
Maar dat moet je even via pm je versterker type door sturen .
pi_183370557
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2018 21:26 schreef mschol het volgende:

[..]

ik zal digitaal/optisch moeten aansluiten, analoge ingangen heb ik niet meer over op de versterker. (Nou zit heel die versterker qua aansluitingen tegen zijn maximum aan te hikken, maar dat is weer een ander probleem).
Als je nu eens even merk en typenummer van die versterker geeft én vertelt wat je daar allemaal op hebt aangesloten én via welke ingangen, dan wordt het een stuk gemakkelijker om mogelijke oplossingen aan te reiken.
quote:
Maar even goed bedankt, ik zou zomaar over die optie heen gekeken hebben (heerlijk is dat, denken in lastige oplossingen terwijl het soms zo simpel kan zijn :s) ).
Ja, maar het omgekeerde komt ook voor, denken in simpele oplossingen en daarbij van alles over het hoofd zien. Wat dacht je hiervan: als je tussen vier speakers zit, elk in een hoek van je kamer, en je draait jezelf een halve slag om van je computer naar je TV of vice versa, dan wordt niet alleen voor achter en achter voor, maar dan wordt ook links rechts en rechts links. Daar al over nagedacht?
pi_183373153
ook een goede ^O^

even op een rijtje
Versterker is een Onkyo SR606 met daaraan een BDspeler, media steamer (chromecast), diverse consoles (snes mini, wii) en een humax PVR
humax, BD, snes mini en chromecast zijn via HDMI aangesloten, wii via component.
ik meende dat ik er nog meer op had, maar wellicht heb ik weer dingen losgehaald maar goed..
pi_183374843
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2018 23:27 schreef mschol het volgende:
ook een goede ^O^

even op een rijtje
Versterker is een Onkyo SR606 met daaraan een BDspeler, media steamer (chromecast), diverse consoles (snes mini, wii) en een humax PVR
humax, BD, snes mini en chromecast zijn via HDMI aangesloten, wii via component.
ik meende dat ik er nog meer op had, maar wellicht heb ik weer dingen losgehaald maar goed..
OK. Ik zie dat je receiver een complete set analoge 7.1 ingangen heeft (FRONT, CENTER/SUBWOOFER, SURR, SURR BACK) uitgevoerd als acht tulpaansluitingen. Het enige wat je nodig hebt zijn drie(!) stereo jack naar tulpkabels die lang genoeg zijn om je receiver te verbinden met de analoge audio uitgangen van je computer, deze bijvoorbeeld. Wel opletten dat je bij het aansluiten zowel voor en achter als links en rechts met elkaar verwisselt aan de zijde van de versterker, en dit is uiteraard geen probleem vanwege de tulpaansluitingen.

Dan zit je alleen nog met de center speaker die achter je staat in plaats van voor je bij computergebruik. Overigens zal de subwoofer ook achter je staan bij computergebruik, maar dit is waarschijnlijk niet critisch. Als je niet wil dat de center speaker achter je geluid geeft tijdens computergebruik, dan is het uiteraard het eenvoudigst om de tulp voor de center speaker aan de zijde van de versterker niet aan te sluiten. Wil je toch per se ook een center speaker bij computergebruik dan moet je, zoals je zelf al had bedacht, zorgen voor een tweede center speaker. De vraag is alleen of je een additionele passieve center speaker zodanig aan kunt sluiten op je receiver dat deze geen geluid geeft tijdens gebruik van de TV. Ik denk dat dit wel mogelijk zou kunnen zijn omdat je een 7.1 versterker hebt waarbij dus twee van de in totaal acht aan te sluiten speakers geen geluid zouden moeten geven bij weergave van 5.1 bronnen. Eén van die twee additionele kanalen kun je dan gebruiken voor je tweede center speaker voor de computer.
pi_183401162
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 03:19 schreef Riparius het volgende:

[..]

OK. Ik zie dat je receiver een complete set analoge 7.1 ingangen heeft (FRONT, CENTER/SUBWOOFER, SURR, SURR BACK) uitgevoerd als acht tulpaansluitingen. Het enige wat je nodig hebt zijn drie(!) stereo jack naar tulpkabels die lang genoeg zijn om je receiver te verbinden met de analoge audio uitgangen van je computer, deze bijvoorbeeld. Wel opletten dat je bij het aansluiten zowel voor en achter als links en rechts met elkaar verwisselt aan de zijde van de versterker, en dit is uiteraard geen probleem vanwege de tulpaansluitingen.

Dan zit je alleen nog met de center speaker die achter je staat in plaats van voor je bij computergebruik. Overigens zal de subwoofer ook achter je staan bij computergebruik, maar dit is waarschijnlijk niet critisch. Als je niet wil dat de center speaker achter je geluid geeft tijdens computergebruik, dan is het uiteraard het eenvoudigst om de tulp voor de center speaker aan de zijde van de versterker niet aan te sluiten. Wil je toch per se ook een center speaker bij computergebruik dan moet je, zoals je zelf al had bedacht, zorgen voor een tweede center speaker. De vraag is alleen of je een additionele passieve center speaker zodanig aan kunt sluiten op je receiver dat deze geen geluid geeft tijdens gebruik van de TV. Ik denk dat dit wel mogelijk zou kunnen zijn omdat je een 7.1 versterker hebt waarbij dus twee van de in totaal acht aan te sluiten speakers geen geluid zouden moeten geven bij weergave van 5.1 bronnen. Eén van die twee additionele kanalen kun je dan gebruiken voor je tweede center speaker voor de computer.
^O^ bedankt voor je uitgebreide post
ik ga eens puzzelen met die input(s) :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')