abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_190206615
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2019 12:33 schreef Miss_Isis het volgende:
Omdat ze niet drachtig was kon ze gisteren wel lekker mee op jacht met de baas :)

Ze heeft het super goed gedaan, mijn man jaagt zelf niet maar hij was met Lily uitgenodigd om mee te gaan. Het is en blijft imo mooi om een hond te zien doen waar ze voor gefokt zijn :)

[ afbeelding ]

Ze is de hele dag op stap geweest van 10 tot 5 en heeft een kraai en een (grote!) haas geapporteerd. Die haas was na een beetje aanmoediging door één van de jagers (de haas bewoog nog een klein beetje namelijk, dus ze moest even een drempeltje over om hem toch te pakken en terug te brengen. Maar ze deed het super!)

[ afbeelding ]
Super hoor. Een dier laten martelen door je hond, altijd leuk. 'De haas bewoog nog een beetje'. Echt geweldig.
pi_190207069
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2019 22:49 schreef Granqvist het volgende:

[..]

Super hoor. Een dier laten martelen door je hond, altijd leuk. 'De haas bewoog nog een beetje'. Echt geweldig.
Ik denk dat je misschien niet helemaal snapt hoe dit werkt. Dat is niet erg, ik leg het graag uit! :)

Om te beginnen is onze Lily een Labrador retriever. Met de nadruk op retriever, een hond die 'terugbrengt', en werkt na het schot. Dat betekent dat een dier éérst geschoten wordt door een jager, en daarna pas gaat de hond hem ophalen en terugbrengen naar zijn/haar baas. Er is dus absoluut geen sprake van 'mijn hond een dier laten martelen', het dier is namelijk al dood of in sommige gevallen stervende op het moment dat de hond er bij is. De hond haalt het geschoten dier alleen maar op voor de baas.

Bij de jacht waaraan mijn man met Lily mee deed liepen 4 jagers met geweren mee en hun twee honden, plus mijn man met Lily en een andere man zonder hond en zonder geweer. Tijdens die jacht zijn er in totaal ongeveer 40 hazen gezien, en daarvan zijn er 8 geschoten. De hazen in het jachtgebied gaan op de loop omdat de mensen met honden door de weilanden, akkers en bossages wandelen. Als de hazen goed lopen en er is de mogelijkheid tot een goed schot door één van de jagers dan wordt er geschoten, tot aan een bepaald vooraf vastgesteld maximum (in dit geval: 8) en met een voorkeur voor zieke/gewonde dieren en volwassen mannetjesdieren. Deze haas op de foto was ook een mannetje, net als de andere 7 geschoten hazen. Daarna, als de haas geschoten (en idealiter: dood) is wordt de hond er op afgestuurd om de haas op te halen en terug te brengen.

Deze haas was geschoten en goed geraakt, en dus stervende/dood toen Lily er bij kwam. Maar omdat dood gaan vaak met wat stuiptrekkingen gepaard gaat bewoog de haas nog. Omdat Lily dat niet gewend is en een heel zacht hondje is, heeft ze op zo'n moment (gelukkig) niet de neiging om het dier te pakken. Ze moest daarom aangemoedigd worden om hem toch op te pakken. Het is namelijk erg belangrijk dat een geschoten dier zo snel mogelijk binnen wordt gebracht. Ook (juist) als er niet goed raak geschoten is en het dier leeft nog een beetje is het heel belangrijk dat hij zo snel mogelijk bij een mens wordt gebracht en uit verder lijden wordt verlost. Daarom moet een goede jachthond een geschoten dier altijd terug brengen, ook als deze nog een beetje leeft. Maar een goede retriever is daarbij zacht in de mond (zoals Lily) en pakt heel voorzichtig op zonder te bijten en zonder bv het dier te schudden. Die zullen dus beslist niet een dier 'martelen' zoals jij het uitdrukt.

Het is misschien moeilijk te begrijpen voor mensen die er zelf niets mee hebben, maar het heeft echt een bepaalde schoonheid om je hond te zien werken en in zijn element te zien. Ik snap wel dat sommige mensen jagen zielig vinden, dat vond ik toen ik een puber was zelf ook. Maar ik denk daar al een poos anders over, en ik vind de jacht een onderdeel van het leven. Ik eet zelf geen wild (niet uit principe, maar gewoon omdat het niet voorkomt eigenlijk) maar ik denk dat dat met afstand de meest diervriendelijke vorm van vlees eten is. Zolang er duurzaam gejaagd wordt op een weidelijke (nette, zo diervriendelijk mogelijke) manier vind ik het prima. En ik vind het mooi als mijn honden mee kunnen profiteren van zo'n gelegenheid om hun aangeboren gedrag te kunnen vertonen en samen met de baas te werken.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_190941188
Inmiddels zijn we weer even verder, en richten we ons op Cookie die hopelijk haar tweede nestje gaat krijgen :) Ze is 2e kerstdag loops geworden, een week eerder dan verwacht. Gelukkig kwam dat wel goed uit want de eigenaars van de reu zouden op vakantie gaan. Na een paar drukke dagen (de beide puppy's Paars logeerden bij ons, dus we hadden het ineens best druk met vijf Labradors waarvan één nogal erg enthousiast en een tikje lomp...) is Cookie op 3 januari voor het eerst naar de dierenarts geweest om progesteron te laten prikken.

Die vrijdag stond ze op 1,8, dus nog niet aan het ovuleren (ovulatie is rond de 5-6). Volgens de kliniek hoefden we maandag pas terug te komen, maar ik voelde me daar niet 100% happy bij, dus na enig overleg met de eigenaresse van de reu besloten we om de volgende ochtend nog een keer te gaan. Als ze dan al goed richting 5 zou gaan zouden we zondag proberen te dekken, stond ze nog rond de 2 dan zouden we wachten tot maandag. Zaterdagochtend vroeg was ze 3,4 dus voldoende gestegen om zondag te proberen. Dus ineens moest ik een hotel boeken en mijn tas inpakken, en zondagmiddag reed ik weg met Cookie achterin. Best even een dingetje, want het was voor ons allebei de eerste keer dat we helemaal alleen op stap gingen.

De reu woont op ruim 2,5 uur rijden dus vandaar dat het goedkoper en praktischer was om een overnachting te boeken (2 nachten zelfs) dan 3 dagen heen en weer te rijden. Die zondagavond is Cookie meteen ook voor het eerst gedekt. Maandagochtend zijn we nog een keer naar een lokale dierenarts gegaan om te controleren of haar progesteron goed doorgestegen was, en dat was zo; 11,07 dus duidelijk na de ovulatie. We zaten qua timing dus helemaal goed :) Maandag overdag is ze nog eens gedekt, dinsdag nog een keer, en dinsdagavond nog een laatste dekking. Toen was het vuur ook wel een beetje gedoofd en konden we op weg naar huis. Nu mogen we dus weer 4 weken afwachten, en dan opnieuw een echo. Hopelijk deze keer met beter nieuws dan bij de vorige echo :)

"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
pi_190941330
Ze zien er wel uit alsof ze het naar hun zin hadden!

De lovebirds.
I solemnly swear i'm up to no good
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 8 januari 2020 @ 22:16:28 #230
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_190942655
Oeh spannend weer. Wanneer weet je ongeveer of het gelukt is? :)
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  Spellchecker woensdag 8 januari 2020 @ 22:20:45 #231
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
  woensdag 8 januari 2020 @ 22:27:59 #232
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_190942916
Spannend weer Miss_Isis! :Y
pi_190943526
Spannend
Volgens mij ben ik toch geen weerwolfje
pi_190946516
Ja is inderdaad wel weer even spannend... geduld oefenen maar, de komende weken :)

quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2020 22:16 schreef Rewimo het volgende:
Oeh spannend weer. Wanneer weet je ongeveer of het gelukt is? :)
Op 3 februari hebben we de echo gepland (heb net de afspraak gemaakt), dus dan weten we het. Duimen maar dat we deze keer niet een hele rits wachtenden teleur hoeven te stellen!
  donderdag 9 januari 2020 @ 18:16:45 #235
386633 Adnap
I love Life !
pi_190952149
Wat spannend en wat een ontzettend mooie reu !
Ben heel benieuwd of er dit keer 8 mini cookies in zitten :D
I live life, i love life
Op Youtube dagelijks vlogs en kookvideo's bij Vraag 't Suus
pi_190954731
Spannend!!!
pi_191021041
Ik moet zo eens teruglezen hoe het de vorige keer was, maar op dit moment zou ik, als ik er geld op moest zetten, gokken dat Cookie drachtig is. Ze is rustiger, speelt veel minder, slaapt meer. Ze lijkt ook interessant te ruiken want de andere honden zitten constant onder haar staart te snuffelen (en likken :r ). Eergisteren had ze ruzie met Puck (een van de twee kleine hondjes) en als Nori met Lily aan het spelen is blijft ze vaak gewoon liggen of staan kijken zonder zich er vol enthousiasme tussen te storten en alle aandacht op te eisen zoals normaal een beetje haar ding is. Al met al zou ik dus gokken: drachtig.

Maaaar ik weet nog dat ik dat begin 2018 ook echt dacht en dat viel ook tegen. Dus helaas ben ik gebleken onbetrouwbaar in dit opzicht :')

edit: dit schreef ik begin 2018:

quote:
Maar ja, ik heb echt het idee dat ze wel drachtig is. Ze likt meer aan haar onderkant, is voor haar doen echt duidelijk rustiger dan anders. Ze ziet er ook gewoon anders uit, rustiger en volwassener ofzo, ik vind dat ik het aan haar kan zien. Maaaar (even indekken ;) ) dat zegt allemaal nog niets natuurlijk, ze kan maar zo schijndrachtig zijn en mij heel goed voor de gek houden. 7 maart willen we voor de echo gaan (ik moet nog een afspraak maken... Wilde niet dat de assistentes me uitlachen als ik vier weken van tevoren vast een echo inplan :+ ) dus tot die tijd is het duimen.
Dussss ehh bij nader inzien neem ik terug wat ik hier boven schreef en weet ik nog steeds helemaal niets :') :') Deze keer overigens wel 4 weken van tevoren de echo al ingepland. Ben de schaamte voorbij :+

[ Bericht 21% gewijzigd door Miss_Isis op 14-01-2020 09:56:58 ]
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 14 januari 2020 @ 10:41:40 #238
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_191021774
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2020 09:48 schreef Miss_Isis het volgende:
Dussss ehh bij nader inzien neem ik terug wat ik hier boven schreef en weet ik nog steeds helemaal niets Deze keer overigens wel 4 weken van tevoren de echo al ingepland. Ben de schaamte voorbij

:D

Spannend hoor. Ik snap ook wel dat je misschien graag dingen wil zien die op een zwangerschap wijzen ;)
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  dinsdag 14 januari 2020 @ 11:13:25 #239
386633 Adnap
I love Life !
pi_191022196
Zijn er echt geen tekenen waaraan je kunt zien dat een hond NIET drachtig is ?
Mens is makkelijker daarin :D
I live life, i love life
pi_191022223
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2020 09:48 schreef Miss_Isis het volgende:
Ik moet zo eens teruglezen hoe het de vorige keer was, maar op dit moment zou ik, als ik er geld op moest zetten, gokken dat Cookie drachtig is. Ze is rustiger, speelt veel minder, slaapt meer. Ze lijkt ook interessant te ruiken want de andere honden zitten constant onder haar staart te snuffelen (en likken :r ). Eergisteren had ze ruzie met Puck (een van de twee kleine hondjes) en als Nori met Lily aan het spelen is blijft ze vaak gewoon liggen of staan kijken zonder zich er vol enthousiasme tussen te storten en alle aandacht op te eisen zoals normaal een beetje haar ding is. Al met al zou ik dus gokken: drachtig.

Maaaar ik weet nog dat ik dat begin 2018 ook echt dacht en dat viel ook tegen. Dus helaas ben ik gebleken onbetrouwbaar in dit opzicht :')

edit: dit schreef ik begin 2018:
[..]

Dussss ehh bij nader inzien neem ik terug wat ik hier boven schreef en weet ik nog steeds helemaal niets :') :') Deze keer overigens wel 4 weken van tevoren de echo al ingepland. Ben de schaamte voorbij :+
En lachten ze je uit?
pi_191055912
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2020 11:13 schreef Adnap het volgende:
Zijn er echt geen tekenen waaraan je kunt zien dat een hond NIET drachtig is ?
Mens is makkelijker daarin :D
Nope... Nouja, als ze 10 weken na de dekking nog steeds geen pups heeft dan kun je redelijk zeker zijn dat ze niet drachtig is :')

Het lastige is dat alle teefjes na hun loopsheid schijndrachtig worden. Dat is hormonaal zo geregeld; in tegenstelling tot bij bijvoorbeeld mensen stijgt het progesteron bij een hond al vóór de eisprong (daarom kun je progesteron laten meten om het tijdstip van ovulatie te bepalen), en blijft het vervolgens hoog tot 9 weken na de eisprong. Dan daalt het en zet de bevalling in, of als de hond niet drachtig is, gebeurt er niets en gaat ze in een hormonale rustperiode totdat ze weer opnieuw loops wordt. In feite zijn alle teefjes na hun loopsheid dus hormonaal gezien 'drachtig'. Daarom kunnen ze je ook zo goed voor de gek houden met allerlei symptomen. En daarom kan een teef dus ook na een stiekeme dekking of een 'ongelukje' drachtig zijn van een paar pupjes zonder dat je als eigenaar iets hoeft te merken. Pas laat in de dracht (na een week of 7) en vooral als de teef meerdere pups draagt wordt ze opvallend dikker, en kun je ook de pups voelen bewegen. Maar verder zie je dus echt niets wat niet ook door schijndracht veroorzaakt kan worden. Zelfs melk geven kunnen ze doen zonder echt drachtig te zijn. Vandaar dus dat we maar gewoon (on)geduldig af moeten wachten... Nog 2,5 week :)

quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2020 11:15 schreef Angelfrouk het volgende:

[..]

En lachten ze je uit?
Nou, in ieder geval niet terwijl ik nog aan de telefoon was. Misschien wel achter mijn rug om :P
pi_191097213
Oh wat een leuke Cookie update! Duimen draaien weer! En met 4 pogingen heb ik goede hoop :+

Mini Cookies O+ O+ O+
pi_191232655
Hoe gaat het @Miss_Isis? Heb je nog steeds goede hoop? Heb je nog nagels over?

Nog 6 nachtjes slapen...!
  vrijdag 31 januari 2020 @ 22:13:33 #244
386633 Adnap
I love Life !
pi_191286126
t gaat nu hard !! Nog maar een dag of 3 !!
I live life, i love life
pi_191305873
Morgenochtend is het zo ver.... Dan weten we het. Ik heb nog nagels, en ik heb ook nog goede hoop, maar ik geef geen enkele garantie :') In 2018 was ik er ook heilig van overtuigd, en bij Lily had ik ook goede hoop, dus ik ben echt volkomen onbetrouwbaar in dit opzicht.

Ook al gedraagt ze zich nog zo drachtig, ik geloof het pas als die echo-kop er op staat en ik daadwerkelijk de bolletjes op het scherm kan zien. Tot die tijd fingers crossed en er maar niet te veel aan denken (ken je dat gevoel in je maag als je denkt aan een heel moeilijk examen dat je moet gaan doen ofzo? Of iets anders super spannends? Dat is mijn leven nu elke keer dat ik per ongeluk aan morgen denk.)
  Spellchecker zondag 2 februari 2020 @ 11:46:09 #246
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_191305995
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2020 11:38 schreef Miss_Isis het volgende:
Morgenochtend is het zo ver.... Dan weten we het. Ik heb nog nagels, en ik heb ook nog goede hoop, maar ik geef geen enkele garantie :') In 2018 was ik er ook heilig van overtuigd, en bij Lily had ik ook goede hoop, dus ik ben echt volkomen onbetrouwbaar in dit opzicht.

Ook al gedraagt ze zich nog zo drachtig, ik geloof het pas als die echo-kop er op staat en ik daadwerkelijk de bolletjes op het scherm kan zien. Tot die tijd fingers crossed en er maar niet te veel aan denken (ken je dat gevoel in je maag als je denkt aan een heel moeilijk examen dat je moet gaan doen ofzo? Of iets anders super spannends? Dat is mijn leven nu elke keer dat ik per ongeluk aan morgen denk.)
Kan me zo goed voorstellen!
pi_191306429
quote:

Spannend! :D
In een ander topic volg ik iemand die (dacht ik) morgen ook haar eerste echo heeft. :+
Op een mooie maandag dan maar! :Y)
pi_191311777
Haha spannend! Morgen het verlossende antwoord! Ben benieuwd. Duimen draaien gewoon door hier.
pi_191311882
quote:

Spannend. Ik duim mee.
Volgens mij ben ik toch geen weerwolfje
pi_191318817
Succes ^O^ ^O^ ^O^
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')