abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_183341955
Beste allemaal,

Voor iemand heb ik wat portable software verzameld van http://portableapps.com. Die persoon is maatschappelijk begeleider en die wil het bijvoorbeeld gebruiken als clienten iets op hun computer willen doen.

Je kan deze applicatie uiteraard zelf downloaden. Maar het gaat o.a. om clienten die erg digibeet zijn en het al ingewikkeld vinden om in de programma-instellingen de taal op Nederlands te zetten.

Zo'n portable applicatie is niet zomaar de portable variant van bijvoorbeeld CCleaner. Het werkt als virtuele software die in principe geen restsporen achterlaat op het systeem. Je zou het via een USB-stick kunnen opstarten op welk systeem dan ook (die USB-contents niet blokkeert tenminste).

Ik wil het zo makkelijk mogelijk maken en voor hun de taal alvast op Nederlands zetten. Normaal gesproken zouden dat soort instellingen bijvoorbeeld ergens in de map ProgramData komen. Maar bij zo'n portable applicatie wordt er een inf-bestand aangemaakt; als je dat verwijdert, verdwijnen alle aangepaste instellingen.

Op mijn systeem is er nu ik de taal op Nederlands heb gezet binnen het inf-bestand het volgende verschenen: c:\users\gebruiker\Documents\Portableapps\grepWinPortable\App\grepWin\Nederlands.lang Hetgeen wat ik cursief heb gemaakt, kan op elk systeem weer anders zijn. Dat wordt als het goed is vanzelf weer gecorrigeerd. Maar ik wil het zekere voor het onzekere nemen (en daarmee ook weer iets opsteken).

Het inf-bestand bevindt zich op de lokatie: c:\users\gebruiker\Documents\Portableapps\grepWinPortable\Data\settings

Als ik die code nou verander in: ..\..\App\grepWin\Nederlands.lang

Geef ik dan de opdracht om eerst twee keer een map terug te gaan en vervolgens te navigeren naar de juiste lokatie van het Nederlandse taalbestand?


Sorry voor de lange uitleg, maar ik weet niet hoe ik het anders duidelijk kan maken
pi_183342143
Gebruik : %userprofile% als variabele.

C:\%userprofile%
pi_183342196
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2018 14:54 schreef Osiris024 het volgende:
Gebruik : %userprofile% als variabele.

C:\%userprofile%
Ah thanks

Mijn gedachte blijkt overigens niet te werken. De taal wordt dan weer engels.

Ik heb geprobeerd om "gebruiker" te vervangen door "bassie" :'). En ook C: vervangen door een willekeurige andere letter. En vervolgens gecheckt of het automatisch gecorrigeerd wordt.

Ja dus.

Maar anyway weer wat geleerd

^O^
pi_183343107
Lijkt me niet de bedoeling dat een PortableApp configuratie informatie achterlaat buiten zijn eigen Data folder. Start je het programma wel op via de juiste excecutable?
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_183344309
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 november 2018 14:59 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]

Ah thanks

Mijn gedachte blijkt overigens niet te werken. De taal wordt dan weer engels.

Ik heb geprobeerd om "gebruiker" te vervangen door "bassie" :'). En ook C: vervangen door een willekeurige andere letter. En vervolgens gecheckt of het automatisch gecorrigeerd wordt.

Ja dus.

Maar anyway weer wat geleerd

^O^
Ik weet niet of je wat geleerd hebt, ik vermoed van niet. Om te beginnen maak je een denkfout. Je wil dat een portable app op een USB stick werkt op om het even welke (Windows) computer waarop de USB stick wordt aangesloten. Maar dan moet je niet gaan proberen om te verwijzen naar een Nederlands taalbestand dat bij die applicatie hoort op de boot drive van de computer, omdat het configuratiebestand in kwestie helemaal niet aanwezig is op een computer waarop de applicatie nooit eerder is uitgevoerd. Had je daar al bij stilgestaan? Nee dus.

Verder is het advies van Osiris024 hierboven onjuist. De omgevingsvariabele USERPROFILE bevat namelijk het volledige pad naar de gebruikersmap, dus inclusief de driveletter van de boot drive. Daarom kan het niet werken als je %USERPROFILE% vooraf laat gaan door C:\, dat is gewoon fout. Als je wil weten welke omgevingsvariabelen er zijn op je eigen Windows systeem en welke waarden die omgevingsvariabelen hebben, dan kun je in een command line venster de opdracht

SET

geven, dan krijg je ze allemaal te zien.

Om te bereiken wat je wil, zou je tenminste het juiste configuratiebestand voor het gebruik van de Nederlandse taal samen met de portable app op de USB stick moeten zetten, en wel in dezelfde map als waar de executable staat waarmee je de app opstart. Maar het is helemaal niet gezegd dat dit voldoende is. Als de applicatie zelf kijkt vanuit welke map deze wordt opgestart en vervolgens in diezelfde map op zoek gaat naar een taalbestand, dan is alles in orde. Maar als de applicatie dat niet doet en alleen in de map kijkt die op dat moment actief is - en dat hoeft helemaal niet de map te zijn waarin de applicatie zich bevindt - dan zal het taalbestand niet worden gevonden en werkt je applicatie alsnog in het Engels. Maar ook dit is op te lossen. Je zou dan een batchbestand kunnen maken en in de map van de applicatie kunnen plaatsen dat ervoor zorgt dat de map waarin dit batchbestand zich bevindt ook de actieve map wordt en dat vervolgens de executable van je applicatie aanroept.

[ Bericht 0% gewijzigd door Riparius op 24-11-2018 19:43:02 ]
pi_183346374
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2018 17:28 schreef Riparius het volgende:

[..]

Complimenten voor de constructieve post.

Ik gaf inderdaad een verkeerd voorbeeld.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')