abonnement Unibet Coolblue
pi_183337902
N.a.v.
quote:
Unilever-topman Paul Polman Beeld © AFP
Alleen als de dividendbelasting zou worden afgeschaft, zou Unilever bereid zijn geweest zijn hoofdkantoor te verplaatsen van Londen naar Rotterdam.

Dat bevestigt Unilever-topman Paul Polman in het AD. "We hebben heel duidelijk tegen het kabinet gezegd: als je ooit wilt dat Unilever met zijn hoofdkantoor naar Nederland komt, kan dat nooit gebeuren met dividendbelasting. We hebben dit altijd gezegd, al meer dan tien jaar.", zegt Polman.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)ng-dividendbelasting

Eindelijk is de aap uit de mouw en wordt daadwerkelijk toegegeven hoe het werkelijk zat. ( wat de meesten al dachten)

Maar dit leidt volgens mij tot een veel belangrijkere vraag. Vinden wij als maatschappij het eigenlijk wel goed dat er ondertussen multinationals en conglomeraten zijn ontstaan die nu op financieel (belastingen etc) en sociaal gebied (werkgelegenheid) zo machtig zijn dat ze overheden kunnen uitspelen tegen elkaar en voor een race to the bottom kunnen zorgen qua welvaart voor de kleine man.

Ik ben er nog niet over uit, maar ik neig ernaar dat ik ze een vloek begin te vinden.
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
pi_183337932
Dit is niks nieuws, gebeurt al veel langer. Een vloek of een zegen? Voor de 'gewone' man een zegen denk ik.
pi_183337947
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 november 2018 08:55 schreef Canopus het volgende:
Dit is niks nieuws, gebeurt al veel langer. Een vloek of een zegen? Voor de 'gewone' man een zegen denk ik.
een zegen dat ze niet komen, of een zegen dat ze zoveel schijnbare macht hebben?
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
pi_183338042
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 november 2018 08:57 schreef ender_xenocide het volgende:

[..]

een zegen dat ze niet komen, of een zegen dat ze zoveel schijnbare macht hebben?
dat laatste.
pi_183338117
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 november 2018 09:13 schreef Canopus het volgende:

[..]

dat laatste.
waarom is het een zegen dat een ondemocratisch orgaan zoveel macht heeft?

Er zijn vele regeringsleiders met banden met een multinational. Nu hebben we hier het geluk dat onze democratie nog goed genoeg werkt.

Maar als we lang genoeg zo doorgaan zullen we het gaan merken in de werkgelegenheid, omdat bedrijven naar goedkopere landen vertrekken.

Dus dat willen we ook niet.
We zijn volgens mij in een vicieuze cirkel beland. We kunnen niet met en zonder ze.

Maar hoe dit te doorbreken?
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
pi_183338265
niet
.
pi_183338305
Tenzij je een behoorlijke hoeveelheid aandelen bezit in bepaalde multinational ben je echt stupide om het als een zegen te zien.
pi_183338438
Ze zijn een vloek.
Niet alleen de multinationals in Nederland.
Maar ook in andere landen.
Race naar de bodem dit...
  zaterdag 24 november 2018 @ 10:07:30 #9
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_183338440
Bedrijven mogen niet te machtig worden, dat is schadelijk voor de democratie. Het is eerder gebeurd dat grote bedrijven gedwongen zijn om in stukken geknipt te worden. Misschien is dat nu weer nodig.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 24 november 2018 @ 10:17:18 #10
408813 crew  trein2000
pi_183338524
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2018 10:07 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Bedrijven mogen niet te machtig worden, dat is schadelijk voor de democratie. Het is eerder gebeurd dat grote bedrijven gedwongen zijn om in stukken geknipt te worden. Misschien is dat nu weer nodig.
Uit nieuwsgierigheid, heb je daar een voorbeeld bij?

Verder, ik denk dat het inderdaad aan het doorslaan is. We staan nu wel op het punt dat het te gek wordt inderdaad.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_183338586
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 november 2018 10:17 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Uit nieuwsgierigheid, heb je daar een voorbeeld bij?

Verder, ik denk dat het inderdaad aan het doorslaan is. We staan nu wel op het punt dat het te gek wordt inderdaad.
Ik kan er ook geen een opnoemen waarbij de baas niet aan zelfverrijking doet...
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 24 november 2018 @ 10:24:32 #12
408813 crew  trein2000
pi_183338610
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2018 10:23 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Ik kan er ook geen een opnoemen waarbij de baas niet aan zelfverrijking doet...
Dat vind ik echt een andere discussie. Het gaat om of bedrijven noet te veel grip krijgen op het (internationale) bestuur. Ik ben geneigd die vraag nog met nee te beantwoorden, maar we zitten heel dicht tegen ja aan.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_183338651
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 november 2018 10:24 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Dat vind ik echt een andere discussie. Het gaat om of bedrijven noet te veel grip krijgen op het (internationale) bestuur. Ik ben geneigd die vraag nog met nee te beantwoorden, maar we zitten heel dicht tegen ja aan.
Daar begint helaas wel de ellende mee. Eerst als ze opstarten zijn ze nog wel aardig tegen personeel omdat het personeel voor het grootste deel zorgen voor groei en zo. Als de groei eenmaal is dan denkt de directie hoe je iets zo goedkoop mogelijk het doet -- winst. En daarna kijken ze hoever ze kunnen gaan om de democratie/bestuur te beïnvloeden om maar zoveel macht en geld aan zichzelf toe te kunnen eigenen.
pi_183338655
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 november 2018 10:17 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Uit nieuwsgierigheid, heb je daar een voorbeeld bij?

Verder, ik denk dat het inderdaad aan het doorslaan is. We staan nu wel op het punt dat het te gek wordt inderdaad.
dit is wel een mooi voorbeeld.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Standard_Oil

quote:
De eerste raffinaderij van Standard Oil in Cleveland Ohio, in 1899
Standard Oil Company was een oliemaatschappij tussen 1870 en 1911. John D. Rockefeller bouwde het bedrijf uit tot een van de eerste multinationals. In 1911 werd het opgedeeld in 34 bedrijven.

Geschiedenis
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 24 november 2018 @ 10:31:03 #15
408813 crew  trein2000
pi_183338680
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2018 10:27 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Daar begint helaas wel de ellende mee. Eerst als ze opstarten zijn ze nog wel aardig tegen personeel omdat het personeel voor het grootste deel zorgen voor groei en zo. Als de groei eenmaal is dan denkt de directie hoe je iets zo goedkoop mogelijk het doet -- winst. En daarna kijken ze hoever ze kunnen gaan om de democratie/bestuur te beïnvloeden om maar zoveel macht en geld aan zichzelf toe te kunnen eigenen.
Ik neem het de bedrijven niet kwalijk. Maar ik vind het wel aan de politiek om te zorgen dat ze zelf de baas blijven
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_183338690
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 november 2018 10:31 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Ik neem het de bedrijven niet kwalijk. Maar ik vind het wel aan de politiek om te zorgen dat ze zelf de baas blijven
Internationaal zijn er wel regels voor nodig om dat in te perken.
Als Nederland kan je idd er niet heel veel tegen doen, als Europa veel meer.
  zaterdag 24 november 2018 @ 11:19:26 #17
233102 cherrycoke
Burdened with glorious purpose
pi_183339277
het enige wat politici willen is hun eigen baantjes garant stellen. al moeten ze over lijken
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
pi_183339351
De multinationals in Nederland zijn al aan het afbouwen. Goed nieuws dus. Toch ?

Steeds minder werk bij Nederlandse multinationals.

Dertien beursgenoteerde bedrijven in Nederland hebben samen 30.000 mensen minder op de loonlijst staan dan in 2006. Dat is een afname van bijna 20 procent, tot minder dan 150.000 banen.

https://www.ad.nl/economi(...)nationals~a04d8ad3b/
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_183339562
quote:
14s.gif Op zaterdag 24 november 2018 11:19 schreef cherrycoke het volgende:
het enige wat politici willen is hun eigen baantjes garant stellen. al moeten ze over lijken
toekomstige baantje bedoel je toch? Iets waarin je niks hoeft te doen en tonnen krijgt?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183339577
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2018 10:32 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Internationaal zijn er wel regels voor nodig om dat in te perken.
Als Nederland kan je idd er niet heel veel tegen doen, als Europa veel meer.
ja maar waar moeten de politici na hun termijn dan werken niks doen voor geld?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183340757
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2018 11:26 schreef cempexo het volgende:
De multinationals in Nederland zijn al aan het afbouwen. Goed nieuws dus. Toch ?

Steeds minder werk bij Nederlandse multinationals.

Dertien beursgenoteerde bedrijven in Nederland hebben samen 30.000 mensen minder op de loonlijst staan dan in 2006. Dat is een afname van bijna 20 procent, tot minder dan 150.000 banen.

https://www.ad.nl/economi(...)nationals~a04d8ad3b/
Automatisering slaat toe.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_183341878
Het enigste wat slechter is als een staatsmonopolie is een privaatmonopolie/oligopolie.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_183341905
De NL economie wordt voor 80% gedragen door het MKB. Ik meen dat 19% van de NL banen gekoppeld kunnen worden aan de NL multinationals.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  zaterdag 24 november 2018 @ 14:44:15 #24
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_183342003
Een vloek? Zeg maar gerust een kanker dat langzaamerhand ales opslokt.
pi_183342256
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2018 14:39 schreef cempexo het volgende:
De NL economie wordt voor 80% gedragen door het MKB. Ik meen dat 19% van de NL banen gekoppeld kunnen worden aan de NL multinationals.
En dan wordt er ook gekeken naar de afhankelijkheid van het MKB aan de multinationals?
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')