abonnement bol.com Unibet Coolblue
  vrijdag 23 november 2018 @ 11:11:23 #1
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_183320780
https://www.hln.be/nieuws(...)es-en-vuil~a591cb74/

De Lijn voert dreigement uit en verplaatst haltes Brussel-Noord door overlast transmigranten: “Het is er nog altijd even vies en vuil”



De Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn laat zijn bussen vanaf maandag niet meer stoppen aan de haltes onder het Brusselse Noordstation. Er is nog altijd te veel overlast door transmigranten en die wordt niet aangepakt, zegt De Lijn. De begin- en eindhalte van 30 buslijnen worden verplaatst. Het Brussels gewest reageert verbaasd. “We begrijpen niet goed wat De Lijn bezielt, want aan de basis ligt een falen van het federale beleid rond transmigratie.” Ook de burgemeester van Vilvoorde, Hans Bonte, is niet te spreken over de beslissing: “Van een minister verwacht je dat hij de problemen oplost, in plaats van ze groter te maken.”
De Lijn zegt dat reizigers te veel overlast ondervinden van transmigranten die zich in en rond het station ophouden, op zoek naar beschutting voor de koude buiten. “Wij hebben een week geleden de autoriteiten, het Brussels Gewest in het bijzonder, tot vandaag de tijd gegeven iets structureels te doen aan de situatie, maar dat is niet gebeurd”, zegt Roger Kesteloot, directeur van De Lijn. “Er zijn wel een paar keer wat meer patrouilles geweest, maar er is eigenlijk helemaal niets veranderd. In het belang van onze reizigers en medewerkers hebben we daarom beslist om in te grijpen.”

De Lijn zal de passagiers daarom voorlopig afzetten aan de zijkant van het station aan de hoek Noordplein-Vooruitgangstraat, voor het gebouw van BNP Paribas. De opstapplaats komt op het Rogierplein te liggen.

Nu stoppen er nog 30 buslijnen op 8 perrons onder het station, maar daar komt dus vanaf maandag verandering in. De lijnwinkel op de ondergrondse verdieping van het station gaat ook dicht. “Daar is er heel veel overlast”, aldus Kesteloot. Als alternatief versterkt De Lijn haar loketten in Aalst, Leuven en de stelplaatsen van Dilbeek en Grimbergen.



“Veiligheid en hygiëne in het gedrang”
De Lijn had er eerder mee gedreigd de haltes te verplaatsen en kreeg daarvoor steun van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). Het Brussels Gewest is contractueel verplicht de haltes aan het Brusselse Noordstation veilig, net en toegankelijk te maken, argumenteert Weyts. Volgens hem is de situatie aan het station “lamentabel” en komen de “veiligheid en hygiëne van de reizigers en chauffeurs in het gedrang”. “We konden niet anders, de situatie is niet meer te harden, zowel voor de reizigers als de chauffeurs”, treedt Weyts Kesteloot bij.

“We gaan niet wachten tot er een slachtoffer valt. We zullen die haltes verplaatsen als die deadline zonder gevolg is verstreken”, zei de minister eerder deze week al in het Vlaams parlement.

Overleg tussen de bevoegde instanties gisteren leverde opnieuw niets op, waardoor De Lijn nu beslist heeft de haltes te verplaatsen. “Dat is tijdelijk, want we hopen dat de situatie verbetert en het gewest zijn verantwoordelijk opneemt”, zegt Kesteloot nog. “Wij hebben in 1995 al een overeenkomst met het Brussels Gewest afgesloten.” Daarin staat letterlijk dat het gewest belooft om de publieke zones in het Noordstation toegankelijk te maken voor De Lijn en dat ze die zones moet “onderhouden en beheren als een goede huisvader”.

Rogierplein
“Ik hoop nog altijd dat er een structurele oplossing komt”, aldus Kesteloot. Hij hoopt ook op een snelle beslissing over de bouwvergunning voor een nieuwe busterminal verderop. Reizigersvereniging TreinTramBus hoopt ook dat de beslissing tijdelijk is: “De halte aan het Rogierplein is allesbehalve ideaal. Het is redelijk ver van het station en de overstap is daardoor niet zo vluchtig. De afstapplaats aan de zijkant is misschien zelfs beter dan de vroegere onder het station. Want zelfs los van die transmigrantenpolitiek was dat een heel onaangename plek”, zegt Peter Thoelen, woordvoerder.

“Ik kan alleen met lijden vaststellen dat het er ondergronds niet wordt opgeruimd. Niemand handelt in het belang van de reiziger. Al heeft De Lijn nu wel zelf een stap genomen door een andere oplossing te bieden, omdat het gewest niet over de streep komt”, aldus Thoelen.



“We begrijpen niet goed wat De Lijn bezielt”
Argumenten vanuit Brussel dat de veiligheid in het station een bevoegdheid is van zijn partijgenoot en minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon wijst minister Weyts van de hand. Volgens hem is het gewest verantwoordelijk voor de veiligheid rond het station. “Alweer dat riedeltje: in Brussel zien ze toch ook het verschil tussen een bus en een trein? De spoorwegpolitie is verantwoordelijk voor de veiligheid op de perrons en de treinen, niet aan bushaltes.”

Bij die Brusselse gewestregering is nog altijd veel ongeloof over de aanpak. Het Brussels gewest blijft pleiten voor een gezamenlijk overleg, maar de hoofdbevoegdheid rond migratie ligt nog altijd op federaal niveau, klinkt het. “We begrijpen niet goed wat De Lijn bezielt, want aan de basis ligt een falen van het federale beleid rond transmigratie. Daar ligt de oorzaak van het probleem en het gewest heeft daar geen enkele bevoegdheid over”, luidt het vanuit de Brusselse regering.

“We blijven ons verbazen over de manier waarop De Lijn te werk gaat, want we hebben nooit een dossier of telefoon ontvangen van De Lijn. We hebben enkel een brief van minister Weyts ontvangen, hoewel die eerst via de media gecommuniceerd werd. We hebben daarop geantwoord, maar geen reactie op gekregen.”



“De Lijn moet toestemming vragen om lijnen te wijzigen”
Normaal moet er toestemming gevraagd worden aan het Brussels gewest om buslijnen te wijzigen, maar ook dat gebeurde niet. De Brusselse regering zal De Lijn, net zoals in haar brief naar de vervoersmaatschappij, vragen om uitleg te geven en met de bevoegde partijen rond tafel te zitten. “Het Brussels gewest wil wel begeleidende maatregelen nemen, maar het hoofdprobleem moet wel aangepakt worden door de mensen die er bevoegd voor zijn en dat is niet het Brussels gewest”, klinkt het.

Brussels minister-president Rudi Vervoort laat via zijn kabinet weten dat De Lijn in de fout gaat met zijn eenzijdige beslissingen. “Ik herinner De Lijn er nogmaals aan dat indien zij hun lijnen willen aanpassen ten koste van de mobiliteit rond het Noordstation, zij dat eerst moeten doen in samenspraak met het Brussels gewest”, stelt Vervoorts woordvoerder Jo De Witte.

Nu De Lijn wegtrekt uit het Noordstation is dit volgens Vervoort de gelegenheid voor de pendelaars om beroep te doen de diensten van de Brusselse openbaar vervoersmaatschappij MIVB. “De MIVB zal het Brusselse Noordstation wel blijven bedienen. Voor onze openbare diensten bestaat er geen enkele gedoogzone waar ze niet komen. Om iets anders te doen geloven, is onverantwoord. We nodigen de pendelaars daarom uit om het Brussels openbaar vervoer te gebruiken om hun bestemming te bereiken”, aldus De Witte

Bonte: “Dit is een hallucinante beslissing”
Ook sp.a-Kamerlid en burgemeester van Vilvoorde Hans Bonte begrijpt de beslissing niet. “Ik vind datgene wat nu beslist is niet meer dan hallucinant. Deze oplossing is ten nadele van de reizigers van De Lijn en de MIVB en de werknemers van De Lijn.”

Het verplaatsen van de haltes buiten het Noordstation betekent meer hinder voor de reizigers en het personeel van De Lijn moet bijvoorbeeld verder stappen om naar het toilet te kunnen gaan of te gaan eten, zegt Bonte. “Van een minister verwacht je dat hij de problemen oplost, in plaats van ze groter te maken”, kijkt Bonte ook naar Weyts.

Daarbij wijst de Vilvoorde burgemeester op de duizenden pendelaars die dagelijks vanuit Vilvoorde naar Brussel trekken. Voor de sp.a’er moet men het probleem “ten gronde aanpakken”. Bonte - een groot pleitbezorger van een eengemaakte politiezone in de hoofdstad - komt ook nog eens terug op zijn ideeën over de organisatie van de politie in Brussel. “Dat men nu eens eindelijk werk maakt van de eenheid van commando in Brussel.”

“Francken wil voor de mensen geen oplossing”
Bernard Clerfayt (DéFI), de burgemeester van Schaarbeek, wijst eveneens naar federaal minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) en staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA). Volgens Clerfayt is zijn lokale politie wel degelijk aanwezig en doet ze wat ze kan. “We komen vaak tussen, dat is de taak van de politie. Maar er is geen probleem van ordehandhaving, wel van dakloze mensen die geen slaapplaats hebben”, zei hij in De ochtend op Radio 1. “Meneer Francken wil voor hen geen oplossing. 90 procent van de opgepakte transmigranten worden vrijgelaten en door meneer Jambon naar Brussel gestuurd. Wat kan de politie dan nog doen? Hen een slaapplaats aanbieden is niet de taak van de politie.”



  vrijdag 23 november 2018 @ 11:12:26 #2
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_183320854
Wat is een 'transmigrant'? Een transseksuele migrant?

Edit:

quote:
Transmigratie is het verhuizen van een bevolkingsgroep als geheel. In de oudheid kwam transmigratie vaak voor in de vorm van de grote volksverhuizingen, waarbij hele volken zich over honderden kilometers konden verplaatsen.
  Jaap van Dissel-award 2022 vrijdag 23 november 2018 @ 11:16:06 #4
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_183320903
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 november 2018 11:14 schreef Restyler het volgende:
Wat is een 'transmigrant'? Een transseksuele migrant?

Edit:

[..]

Transmigrant = transit + migrant

Is een migrant die naar Engeland wil.

Dergelijke migranten willen in Belgie geen asiel aanvragen, omdat eens in Belgie geregistreerd als asielzoeker ze dan niet meer in Engeland asiel kunnen aanvragen. Je vindt ze ook in het Maximiliaanpark in Brussel, of in Wetteren op de rustplaatsen langs de autostrade.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  vrijdag 23 november 2018 @ 11:19:04 #5
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_183320964
Brussel :')

Misschien een optie om gewoon die transmigranten (lees: illegale Afrikanen) te verplaatsen? Naar een detentie-/uitzetcentrum wellicht?
  vrijdag 23 november 2018 @ 11:22:54 #6
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_183321055
Zo, dan is het probleem opgelost.
Als we het niet zien, is het er niet. :)
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_183321149
Migranten _O_
U MAD?
  vrijdag 23 november 2018 @ 11:33:41 #8
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_183321221
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 november 2018 11:29 schreef de_boswachter het volgende:
Migranten _O_
Expats.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_183321288
Wat een verpauperde stad is dat Brussel toch.
pi_183321341
Dit is hoe verloedering pas echt op gang komt. Tientallen afrikaanse zwervers leuken het straatbeeld al niet op, maar als ook faciliteiten en bedrijven die locaties gaat mijden wordt het wel een hele treurige bedoening waar alleen nog junks en zwervers komen. Dat nodigt ook niet uit voor ondernemers, die hun toko ook zullen verplaatsen.

Verder geef ik De Lijn groot gelijk. Als de overheid geen maatregelen neemt dan neem je die als bedrijf zelf. Het Brussels gewest en burgemeester Hans Bonte zijn incompetente koekenbakkers. Verbaasd zijn over deze beslissing, dan heb je ze echt niet allemaal op een rijtje. Welk bedrijf wil zijn klanten afzetten tussen de zwervers en de menselijke uitwerpselen. Ik ben verbaasd dat een incompetente flapzak als Hans Bonte burgemeester heeft kunnen worden.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_183321349
Wat ik mij vaak afvraag: waarom verblijven deze mensen niet dichtbij de politici?

Met z'n allen liggen voor de deuren van de Europese Commissie én de Raad van de Europese Unie én de Europese Raad én het Europees Parlement...
pi_183321387
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 november 2018 11:40 schreef zarGon het volgende:
Wat ik mij vaak afvraag: waarom verblijven deze mensen niet dichtbij de politici?

Met z'n allen liggen voor de deuren van de Europese Commissie én de Raad van de Europese Unie én de Europese Raad én het Europees Parlement...
Wat denk je dat er gebeurd als ze hun kartonnen matje en groezelige slaapzak voor de deur van de elite uitrollen? Die zijn daar al weggeknuppeld voordat ze hun slaapzak recht hebben gelegd.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  vrijdag 23 november 2018 @ 11:58:27 #13
425882 Lothiriel
Altijd optimistisch!
pi_183321715
Terechte beslissing. Ik kom er elke dag langs en je waant je in één of ander getto. Dat ze er rondhangen nog tot daar aan toe (balen voor vrouwen enzo wel want die vallen ze graag lastig) maar dat is nog wel te doen maar het feit dat ze kakken, pissen, soms kotsen gaat echt te ver en heeft het hele onderstation vies, vuil en gevaarlijk gemaakt want je vergaat bijna van de stank terwijl je omringd door een hele hoop buitenlanders op de bus wacht. Je hoeft niet rechts te zijn om dit als een ondoenlijke situatie te zien.
Political correctness is tyranny with manners
- Charlton Heston
pi_183321729
quote:
6s.gif Op vrijdag 23 november 2018 11:16 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Transmigrant = transit + migrant

Is een migrant die naar Engeland wil.

Dergelijke migranten willen in Belgie geen asiel aanvragen, omdat eens in Belgie geregistreerd als asielzoeker ze dan niet meer in Engeland asiel kunnen aanvragen. Je vindt ze ook in het Maximiliaanpark in Brussel, of in Wetteren op de rustplaatsen langs de autostrade.
Wat maakt Engeland zo speciaal dan?
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
  vrijdag 23 november 2018 @ 12:00:10 #15
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_183321749
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 november 2018 11:36 schreef LurkJeRot het volgende:
Wat een verpauperd land is dat België toch.
Fixed.
And so is the past
pi_183321760
Die lui weghalen is zeker geen optie :')
"Oh shut up, silly woman," said the reptile with a grin
"You knew damn well I was a snake before you took me in."
  vrijdag 23 november 2018 @ 12:01:49 #17
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_183321794
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 november 2018 11:59 schreef Mike-The-Situation het volgende:

[..]

Wat maakt Engeland zo speciaal dan?
Gunstigere regelingen. Komen ze niet in aanmerking is er een veel groter illegaal netwerk met wonen/werken etc. Vaak zit er ook al familie of vrienden.
And so is the past
pi_183321834
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 november 2018 12:01 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Gunstigere regelingen. Komen ze niet in aanmerking is er een veel groter illegaal netwerk met wonen/werken etc. Vaak zit er ook al familie of vrienden.
Oftewel, de problematiek is daar nog groter?
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
  vrijdag 23 november 2018 @ 12:08:18 #19
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_183321953
Neergaande Lijn...
pi_183321984
Ik ga vaak tussen Brussel en Nederland heen en weer. Handigste voor mij is dan uitstappen op dit station. Maar dat doe ik niet meer. Het aantal mensen dat ik ken dat daar overvallen is, is inmiddels niet meer op een hand te tellen. Om nog maar te zwijgen over het feit dat je over de kots en de naalden heen moet stappen om bij je bus te komen.
pi_183322237
quote:
15s.gif Op vrijdag 23 november 2018 12:00 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Fixed.
Nou, ik vind het in Brussel toch wel een heel stuk erger dan in een hoop andere steden in België. Maar dat is niet echt nieuw.
  vrijdag 23 november 2018 @ 12:22:52 #22
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_183322264
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 november 2018 12:03 schreef Mike-The-Situation het volgende:

[..]

Oftewel, de problematiek is daar nog groter?
Ik volg het VK tegenwoordig minder nu ik er niet meer werk dus dat durf ik niet te zeggen. Het was dacht ik wel een van de zaken waardoor brexit dit dat.
And so is the past
  vrijdag 23 november 2018 @ 13:07:37 #23
479089 wollah
#BLACKLIVESMATTER
pi_183323053
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 november 2018 11:19 schreef WheeledWarrior het volgende:
Brussel :')

Misschien een optie om gewoon die transmigranten (lees: illegale Afrikanen) te verplaatsen? Naar een detentie-/uitzetcentrum wellicht?
Haten op Brussel :')
#KICKOUTZP
  Spellchecker vrijdag 23 november 2018 @ 13:55:20 #24
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_183324488
http://m.standaard.be/cnt/dmf20180718_03621806

Het zou toch eens tijd worden om dat probleem daar eens goed aan te pakken. Dit moet je als stad toch niet willen.
pi_183324795
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 november 2018 11:40 schreef zarGon het volgende:
Wat ik mij vaak afvraag: waarom verblijven deze mensen niet dichtbij de politici?

Met z'n allen liggen voor de deuren van de Europese Commissie én de Raad van de Europese Unie én de Europese Raad én het Europees Parlement...
Voor de deuren? Gewoon in het gebouw. Genoeg EU shit die daar de helft van de tijd leeg staat. Kraken ze dat maar.
"Pools are perfect for holding water"
pi_183324816
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 november 2018 11:59 schreef Mike-The-Situation het volgende:

[..]

Wat maakt Engeland zo speciaal dan?
Volgens mij omdat je daar een stuk makkelijker aan het werk komt zonder verblijfsvergunning.
"Pools are perfect for holding water"
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')