abonnement Unibet Coolblue
pi_183303438
Ik snap er niks van.

Ik heb 2 katjes, anderhalf jaar oud, broer en zus.
Twee kattebakken, groot. Lekker veel kattegrit er in (Catsan).
Ik hou de bakken schoon.

Zat ik in een bak de drollen weg te scheppen, komt de poes vanuit de tuin binnen, gaat op de bank zitten en plast daar.
Volkomen onverwacht, nog nooit gedaan.

Ok... schoongemaakt, alles in de was etc etc. Het is een bank waar nog nooit op geplast is door een andere kat of zo. Gelukkig een goedkope Ikea bank. Ze plaste in de linker hoek.

3 maanden goed gegaan, niks aan de hand.
Zit ik weer drol te scheppen.... komt poes er aan, gaat op bank zitten en plast.

Godv!
Ok.. dus niet meer drollen scheppen als poes er bij is.

Heb intussen een extra bak gekocht en bij de bank gezet. Die gebruiken ze. Dus das goed.
Zit ik gisteren op de bureaustoel, zie ik de poes naar de bank lopen en beginnen 'graven' op de bank zoals ze doen voor ze gaan plassen.
Poes van de bank gezet, in de kattebak gezet. Maar daar liep ze meteen van af naar buiten.
Tijdje later kwam ze binnen en plaste op de kattebank.
Ok....

Loop ik vandaag even naar buiten, rent poes naar binnen. Kom ik naar binnen, is er op de bank geplast. Ik snap er niks van waarom.

- 2 katten en 3 kattebakken (en nog een 4e boven)
- kattebakken zijn schoon
- er liggen doeken op de bank tegen de haren, als op doek geplast is gaat ie meteen de kookwas in
- hoezen van bak gaan ook kookwas in (vandaar dat ze niet meer passen)
- 'schuimrubber' van de bank maak ik schoon met Vanish Oxi Action
- Catsan hygiene plus

Iemand een idee?
pi_183303555
:r
Maar ik kan 't mis hebben...
  donderdag 22 november 2018 @ 13:58:48 #3
479089 wollah
#BLACKLIVESMATTER
pi_183303568
Hij is geil
#KICKOUTZP
pi_183303912
quote:
1s.gif Op donderdag 22 november 2018 13:58 schreef wollah het volgende:
Hij is geil
Een poes is een vrouwtje.
En zowel mannetje als vrouwtje zijn 'geholpen'.
pi_183304061
Een vervelend probleem. In ieder geval wat leesvoer:

http://www.mijnkatplastin(...)NEAAYASAAEgI93_D_BwE
Juin uit Eigen Tuin!
pi_183304771
Ik heb 25 jaar lang twee katten tegelijk gehad en ik zou het nooit meer doen. Een kat is geen kuddedier, die hoeft geen maatje. Die krijgen stress van een andere kat in huis.
Toen we er uiteindelijk eentje over hielden was dat gedrag ook afgelopen.
Der Zauber halt nur eine Nacht lang. Wir tanzen in den Sonnenaufgang, und wir fliegen auf den Mond.
Heute scheint ein Vollmond. Für dich und mich, sicherlich für dich und mich
pi_183304804
heb je dingen veranderd, verplaatst of nieuw gekocht in je huis?
...
pi_183304826
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2018 14:21 schreef Symphonic het volgende:
Een vervelend probleem. In ieder geval wat leesvoer:

http://www.mijnkatplastin(...)NEAAYASAAEgI93_D_BwE
Daar staat alleen dat er nergens een fatsoenlijke oplossing voor staat en of je 47¤ wil aftikken voor een ebook.

edit: ok, niet helemaal waar, maar je moet die blog aanklikken
Der Zauber halt nur eine Nacht lang. Wir tanzen in den Sonnenaufgang, und wir fliegen auf den Mond.
Heute scheint ein Vollmond. Für dich und mich, sicherlich für dich und mich
pi_183305229
Hij moest gewoon heeeeel nodig :X
pi_183305957
quote:
5s.gif Op donderdag 22 november 2018 15:03 schreef sacha het volgende:
heb je dingen veranderd, verplaatst of nieuw gekocht in je huis?
Nee staat er al vanaf het begin dat ze in huis kwamen.
Enige wat er bij is gekomen is die 3e kattebak...
pi_183305985
quote:
1s.gif Op donderdag 22 november 2018 15:28 schreef -Magica- het volgende:
Hij moest gewoon heeeeel nodig :X
Het is een zij en er staan 3 schone kattebakken.
Als ik met 1 bak bezig ben staat 5 meter verder een andere bak.
Maar poesje gaat vlug p de bank zitten :(

Ik snap gewoon niet waarom...
pi_183306348
Blaasontsteking?
pi_183311740
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2018 16:41 schreef Angelfrouk het volgende:
Blaasontsteking?
Nee niks aan de hand denk ik. Zit lange tijd tussen het plassen op de bank.
En in de bak plast ze normaal.

Ik heb in het verleden wel katten met blaasontsteking gehad dit lijkt er niet op.

Ik ga eens andere kattebakkorrels kopen. Misschien dat dat werkt....
pi_183311823
Ik denk ook dat de geur nu echt in de bank zit. Die raak je niet meer kwijt. En dat zal ze blijven ruiken en dus ook de bank als wc blijven gebruiken.
pi_183311935
Zou best stress kunnen zijn, aangezien je bij in ieder geval twee gevallen beschrijft dat de kat van buiten komt rennen.

De geur kan je gedeeltelijk kwijtraken met bakpoeder
  vrijdag 23 november 2018 @ 01:19:06 #16
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_183316818
quote:
1s.gif Op donderdag 22 november 2018 21:24 schreef opgebaarde het volgende:
Zou best stress kunnen zijn, aangezien je bij in ieder geval twee gevallen beschrijft dat de kat van buiten komt rennen.

De geur kan je gedeeltelijk kwijtraken met bakpoeder
Precies mijn gedachte. Heb je onlangs nieuwe buren of straatgenoten gekregen die katten of honden hebben? Of komen er ineens andere katten in jouw tuin (misschien soms zelfs stiekem naar binnen)?

Beste Noin, ik kan jou veel dingen aanraden... maar er is maar een ding waar je echt iets aan hebt; observeer jouw katten zowel binnen als buitenshuis. Klinkt simpel, is het meestal ook.
Kijk hoe ze reageren op verschillende situaties... en je leert hun hele karakter kennen.
Okay in de winter trek je niet zo snel jouw winterjas aan om een uurtje jouw katten te stalken.
Maar als er straks een vers pak sneeuw ligt, dan kun je de sporten van jouw katten wel volgen... zien waar hij naar toe gaat (wat zijn loop radius is) etc. En ook eventueel waar andere katten jouw tuin in komen.

Maar hou dat een paar maanden vol, en let op van alles... en je leert jouw katten beter kennen.
Een kat is meer dan een dier, die alleen eten en drinken wil, en dan nog eens geaaid worden te zijner tijd. Katten hebben ook echt een eigen uniek karakter. En des te beter jij jouw katten leert kennen, des te beter je de kat leert begrijpen.

Klinkt zweverig misschien... maar ik begrijp mijn 4 katten inmiddels zo goed, dat ik de kleinste afwijkingen zie in hun gedrag. In sommige gevallen zo goed, dat ik de dierenarts kan vertellen wat er mis is met die ene kat. Iets dat meestal ook uiteindelijk bevestigd werd door de dierenarts.

Nu een vraag voor jou... je hebt mogelijk een kattenluikje. Als jouw poes daarin gaat of daaruit... heeft ze vrij uitzicht naar alle kanten? Ofwel kan ze wanneer ze in of uit loopt naar alle kanten kijken om zeker te weten dat ze veilig naar buiten kan (of naar binnen)?
Dit is waarschijnlijk niet het grootste probleem, maar als er obstakels zijn kan het een deel van het probleem zijn.
  vrijdag 23 november 2018 @ 07:45:32 #17
405781 jajablahblah
bedoelt het goed
pi_183317911
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 november 2018 01:19 schreef Also-von-Oder het volgende:.

Nu een vraag voor jou... je hebt mogelijk een kattenluikje. Als jouw poes daarin gaat of daaruit... heeft ze vrij uitzicht naar alle kanten? Ofwel kan ze wanneer ze in of uit loopt naar alle kanten kijken om zeker te weten dat ze veilig naar buiten kan (of naar binnen)?
Dit is waarschijnlijk niet het grootste probleem, maar als er obstakels zijn kan het een deel van het probleem zijn.
Als er geregeld andere katten daar voor dat luikje staan is dat toch wel een probleem.
Volgens mij is dit probleem in zn algmeenheid trouwens zelden iets medisch maar meestal stress.
Der Zauber halt nur eine Nacht lang. Wir tanzen in den Sonnenaufgang, und wir fliegen auf den Mond.
Heute scheint ein Vollmond. Für dich und mich, sicherlich für dich und mich
  maandag 26 november 2018 @ 00:23:47 #18
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_183373981
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 november 2018 07:45 schreef jajablahblah het volgende:

[..]

Als er geregeld andere katten daar voor dat luikje staan is dat toch wel een probleem.
Volgens mij is dit probleem in zn algmeenheid trouwens zelden iets medisch maar meestal stress.
Ja dat bedoel ik maar te zeggen. Een kat wil vrij uitzicht hebben bij het naar buiten of binnen gaan.
Zelfs mijn stoerste kater gaat bij mij de deur niet in of uit als die op een kier staat.
Meneer mept er flink op los als hij de ruimte heeft... maar op een hinderlaag zit meneer niet te wachten. :P

En inderdaad meestal niets medisch, al kun je nooit iets uitsluiten. Maar voordat "je" veel geld bent voor een dierenarts, probeer eerst zoveel mogelijk andere dingen uit te sluiten.
pi_183382622
Geen reclamepraatje, maar maak de bank eens echt goed schoon met ecodor UF2000. Met gewoon schoonmaakmiddel is het voor ons schoon maar de kat ruikt het nog steeds. Ik heb hetzelfde probleem gehad, en hiermee was het opgelost.
pi_183672860
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 november 2018 01:19 schreef Also-von-Oder het volgende:

[..]

Precies mijn gedachte. Heb je onlangs nieuwe buren of straatgenoten gekregen die katten of honden hebben? Of komen er ineens andere katten in jouw tuin (misschien soms zelfs stiekem naar binnen)?

Beste Noin, ik kan jou veel dingen aanraden... maar er is maar een ding waar je echt iets aan hebt; observeer jouw katten zowel binnen als buitenshuis. Klinkt simpel, is het meestal ook.
Kijk hoe ze reageren op verschillende situaties... en je leert hun hele karakter kennen.
Okay in de winter trek je niet zo snel jouw winterjas aan om een uurtje jouw katten te stalken.
Maar als er straks een vers pak sneeuw ligt, dan kun je de sporten van jouw katten wel volgen... zien waar hij naar toe gaat (wat zijn loop radius is) etc. En ook eventueel waar andere katten jouw tuin in komen.

Maar hou dat een paar maanden vol, en let op van alles... en je leert jouw katten beter kennen.
Een kat is meer dan een dier, die alleen eten en drinken wil, en dan nog eens geaaid worden te zijner tijd. Katten hebben ook echt een eigen uniek karakter. En des te beter jij jouw katten leert kennen, des te beter je de kat leert begrijpen.

Klinkt zweverig misschien... maar ik begrijp mijn 4 katten inmiddels zo goed, dat ik de kleinste afwijkingen zie in hun gedrag. In sommige gevallen zo goed, dat ik de dierenarts kan vertellen wat er mis is met die ene kat. Iets dat meestal ook uiteindelijk bevestigd werd door de dierenarts.

Nu een vraag voor jou... je hebt mogelijk een kattenluikje. Als jouw poes daarin gaat of daaruit... heeft ze vrij uitzicht naar alle kanten? Ofwel kan ze wanneer ze in of uit loopt naar alle kanten kijken om zeker te weten dat ze veilig naar buiten kan (of naar binnen)?
Dit is waarschijnlijk niet het grootste probleem, maar als er obstakels zijn kan het een deel van het probleem zijn.
Ze komen alleen in mijn tuin en ik heb mijn tuin afgezet met netten dus alleen mijn katten komen in mijn tuin.

Ze zijn meestal binnen. Maar in de zomer staan de deuren gewoon open 24/7 dus kunnen ze doen en laten wat ze willen.

Maar de poes blijft af en toe op de bank plassen.
Ik heb inmiddels 3 kattebakken. Her en der verspreid door het huis. Op veilig plekjes en opzichtelijke plekjes etc etc.
Maar de poes gaat af en toe aan de bank 'plukken' en dan begint ze te plassen.

Ik heb een kattenbak heel dicht bij de bank gezet maar ook dan plast ze op de bank ipv in de bak.
Tis heel vreemd.

En het kattenluik is nieuw. Die heb ik pas 1 maand of zo maar het plassen doet ze al eent ijdje :(
pi_183674166
Is er al een medische oorzaak uitgesloten? Blaasontsteking kan ook voor onzindelijkheid zorgen. Niet altijd kun je de echte oorzaak aanpakken bij een poes (want oorzaak is vaak onbekend, en kan ook stress zijn) maar soms kan het al helpen door de pijn te verhelpen.
  woensdag 12 december 2018 @ 02:41:57 #22
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_183674794
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2018 23:19 schreef Noin het volgende:

[..]

Ze komen alleen in mijn tuin en ik heb mijn tuin afgezet met netten dus alleen mijn katten komen in mijn tuin.

Ze zijn meestal binnen. Maar in de zomer staan de deuren gewoon open 24/7 dus kunnen ze doen en laten wat ze willen.

Maar de poes blijft af en toe op de bank plassen.
Ik heb inmiddels 3 kattebakken. Her en der verspreid door het huis. Op veilig plekjes en opzichtelijke plekjes etc etc.
Maar de poes gaat af en toe aan de bank 'plukken' en dan begint ze te plassen.

Ik heb een kattenbak heel dicht bij de bank gezet maar ook dan plast ze op de bank ipv in de bak.
Tis heel vreemd.

En het kattenluik is nieuw. Die heb ik pas 1 maand of zo maar het plassen doet ze al eent ijdje :(
Naar mijn mening heb je dan bijna alles gedaan, waar ik ook aan zou denken.
Dat wil niet zeggen dat ik alles weet, maar ik probeer nog wel even mee te denken. Elke kat is het waard om zich veilig te voelen. :Y

Heeft jouw poes onenigheid met een andere kat in huis?
Zelf heb ik een kater in huis (de kat van mijn overleden ouders) sinds ongeveer een half jaar.
Met twee katers heef hij geen problemen, soms ligt hij wel naast mijn rooie kater op de bank.
Maar mijn jongste kater is het Alfa mannetje, de kat van mijn ouders is de oudste, en de laatste van de pack.

Als de jongste kater binnen is, dan gedraagt de oudste zich heel anders, dan wanneer de jongste even op strooptocht is (vaak meerdere uren). Als de jongste weg is, staat de oudste zijn staart op vrolijk (recht omhoog).. maar als de jongste wel thuis is, is hij voorzichtig... niet vrolijk... en wil zo snel (en zo lang) mogelijk naar buiten.

Herken jij dit? Ja ik sla misschien een slag in het rondte, maar ik geef om katten, van wie ze ook zijn. O-)
pi_183675131
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2018 02:41 schreef Also-von-Oder het volgende:

[..]

Naar mijn mening heb je dan bijna alles gedaan, waar ik ook aan zou denken.
Dat wil niet zeggen dat ik alles weet, maar ik probeer nog wel even mee te denken. Elke kat is het waard om zich veilig te voelen. :Y

Heeft jouw poes onenigheid met een andere kat in huis?
Zelf heb ik een kater in huis (de kat van mijn overleden ouders) sinds ongeveer een half jaar.
Met twee katers heef hij geen problemen, soms ligt hij wel naast mijn rooie kater op de bank.
Maar mijn jongste kater is het Alfa mannetje, de kat van mijn ouders is de oudste, en de laatste van de pack.

Als de jongste kater binnen is, dan gedraagt de oudste zich heel anders, dan wanneer de jongste even op strooptocht is (vaak meerdere uren). Als de jongste weg is, staat de oudste zijn staart op vrolijk (recht omhoog).. maar als de jongste wel thuis is, is hij voorzichtig... niet vrolijk... en wil zo snel (en zo lang) mogelijk naar buiten.

Herken jij dit? Ja ik sla misschien een slag in het rondte, maar ik geef om katten, van wie ze ook zijn. O-)
Ik heb een kater en een poes.
Het zijn broer en zus.

Ze spelen/vechten wel eens en dan wint broer maar 10 minuten later liggen ze weer bij elkaar in de mand te maffen....

Ik zal het eens aan de DA vragen, misschien hebben zij een idee...
  donderdag 13 december 2018 @ 00:57:13 #24
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_183695613
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2018 05:47 schreef Noin het volgende:

[..]

Ik heb een kater en een poes.
Het zijn broer en zus.

Ze spelen/vechten wel eens en dan wint broer maar 10 minuten later liggen ze weer bij elkaar in de mand te maffen....

Ik zal het eens aan de DA vragen, misschien hebben zij een idee...
Nou, zo te zien is er niets mis tussen jouw kater en de poes. :)
Ja, de dierenarts is doorgaans de echte professional.
Een paar jaar geleden had je hier nog een dierenarts op dit forum. Jammer dat zij er niet meer is.

Maar of elke dierenarts ook gedragspsychologie van katten kent? Ik hoop het voor je!
Succes.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')