abonnement bol.com Unibet Coolblue
  dinsdag 20 november 2018 @ 17:03:36 #1
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_183266812
PvdA wil kerken verplichten om seksueel misbruik te melden


Archieffoto

quote:
20 november 2018 02:57 Aangepast: 20 november 2018 02:57
Archieffoto. Beeld © ANP


Er moet een meldplicht komen voor kerken en religieuze organisaties bij vermoeden van seksueel misbruik. Een meerderheid van de Tweede Kamer steunt dit plan van de PvdA. De partij hoopt hiermee de zwijg- en wegkijkcultuur bij religieuze instellingen te doorbreken.

Seksueel misbruik binnen de katholieke kerk werd tientallen jaren verzwegen en ook binnen de kerk van de Jehova's Getuigen vond misbruik plaats. De Jehova's lossen meldingen van misbruik alleen intern op, omdat 'Het Woord van God de enige échte wet die voor hen geldt'.

De PvdA en een meerderheid van de Tweede Kamer willen iets doen aan de zwijgcultuur bij religieuze organisaties. Ze willen een meldplicht. Vanavond praat de Kamer er met minister Dekker over.

"Bij vermoedens van misbruik moet er altijd worden gemeld", zegt PvdA-Kamerlid Attje Kuiken. "Zodat de inspectie kan meekijken wat er is gebeurd. Dan ligt het niet meer bij een religieuze instelling, want slachtoffers zijn voor mij altijd belangrijker."

Aangifte doen

Toen het misbruik bij de Jehova's eerder dit jaar naar buiten kwam, riep minister Dekker van rechtsbescherming slachtoffers op om aangifte te doen bij de politie. Maar volgens Kuiken gebeurt dat dus niet.

"Dat zien we bij de Jehova's Getuigen dat zagen we bij de Rooms-katholieke kerk, dat zien we bij het boeddhisme. Religieuze instellingen wanen zich veilig en denken dat ze onschendbaar zijn. Dat wil ik doorbreken. Die cultuur van zwijgen, die cultuur van wegkijken, die doofpotcultuur. Dat moeten we zien te doorbreken."

© RTL Nieuws
Allereerst 'n goedendag,

In onze mooie Spaarnestad, waar de sfeer van de aankomende feestdagen al van zich doet spreken :Y) :z, deelden wij de laatste tijd met religieuze contacten onze bevindingen aangaande het wel en wee omtrent gebedshuizen wereldwijd. :s) :s) :s) Diverse andere onderwerpen kwamen uiteraard ook aan bod *), en vanzelfsprekend gingen bepaalde items onder uiterste scepsis vanwege de mediahype die af en toe ergens over de kop opsteekt.

Gelet op alle nare onthullingen de laatste paar decennia :o, braken wij op waardige wijze een lans voor alle door misbruik getroffen jeugdige ingewijden van toen. En het mooie van 't geheel binnen onze religieuze stroming; het hedendaagse katholicisme, is de 'witte tornado' die tegenwoordig door het rooms-katholieke kerkwezen woedt, onder leiding van de Paus. Echter bij de PvdA, maar evengoed de VVD *) of de ChristenUnie, blijft men vooralsnog ontevreden over het uitblijven van serieuze aanpak bij andere genoemde stromingen en dat is jammer. :%

De commissie Deetman deed circa 2009/2010 hiertoe al een duit in het zakje teneinde het onderzoek eind 2011 relatief netjes te kunnen afronden. ,,De geschiedenis omtrent het misbruik in NL was reeds geschreven, dus kon het boek uiteindelijk worden voltooid om nooit in de vergetelheid te zullen geraken.'' :N Alertheid op misstanden jegens kwetsbaren in onze samenleving blijft sowieso te allen tijde geboden, zoals bij sportclubs e.d., en daartoe wordt in ons land vanzelfsprekend een oogje in het zeil gehouden.

Enfin. Dat neemt niet weg dat een enkeling als 'n aal ertussendoor glipt, om uiteindelijk toch aan zijn gerief te komen bij jeugdigen of zwakkeren van andere pluimage ;( :{, en dat blijft uiteraard een zeer kwalijke zaak. :o
En hoewel de RK-kerk intussen al forse vooruitgang geboekt heeft in de bestrijding van excessen - waarvan de meeste plaatsvonden tussen 1945 en 2010, maar ook eerder of zelfs later nog - behoeft het wegwerken van de 'allerlaatste lootjes' wereldwijd best nog wat aandacht, lijkt mij. :)

Het fijne is :z dat wij zo langzamerhand al in verleden tijd mogen spreken over deze naar alle waarschijnlijkheid onwelriekende misbruiksituaties. :|W Aangaande het geleden leed binnen de RK-Kerk, spreekt het artikel goddank nu ook wat meer in 'verleden tijd'. En wij bagatelliseren het rooms-katholieke verleden zeker niet, beste FOK!kers, maar geven nu toch de voorkeur aan een schone lei. *) Bovendien is in onze eigen omstreken niets bekend van het boosaardige :( fenomeen destijds binnen de stoffige kerkelijke muren. oO/ Wél moeten wij Haerlemmers erkennen dat menig geestelijke in andere Nederlandse contreien goeddeels van het fenomeen op de hoogte waren. Dat heeft ons Haerlemmers, als waardig aangeslotenen van het Bisdom Haarlem - Amsterdam, toentertijd enigszins gegriefd. :{ :? :s) }:|

Maar goed, als Roomsen zijn wij inderdaad al flink op de goede weg. *) Tot een bepaalde datum heeft men misbruik kunnen melden. ''Velen zijn ondertussen rijkelijk gecompenseerd. De mogelijkheid om melding te kunnen doen werd enkele jaren terug reeds beëindigd nadat men ruimschoots de tijd gekregen had.'' Het is uiteraard een goed streven van de PvdA om kerken verplicht te stellen wat meer de schouders eronder te zetten, wanneer misbruik onomstotelijk geconstateerd wordt bij diverse geloofsstromingen binnen onze landsgrenzen.

Bovendien lijkt de Spaanse katholieke kerk nu ook het licht te zien, nu zij toegeeft dat ook bij hen een ware beerput verborgen zat. Er is meer op stapel :s) :s) :s), want eerder dit jaar berichtte ik de meest kritische lezer al over de ophanden zijnde bijeenkomst onder auspiciën van paus Franciscus. O-)



quote:
Paus Franciscus heeft de 113 voorzitters van alle bisschoppenconferenties ter wereld naar Rome geroepen om te praten over de bescherming van kinderen. Ze komen eind februari bijeen voor overleg over de bestrijding van het seksuele misbruik binnen de katholieke kerk.
Daarbij zullen enkele zeer bekende, maar bovenal waardige, geestelijken uit ons land aanwezig zijn. *) Zij zullen trachten om een goede bijdrage te leveren aan het conclaaf eind februari 2019 te Rome. Als goede burgers uit de betere randstedelijke kringen *), die thans nog wekelijks te kerke gaan en daarbij ook aangesloten zijn bij het Nederlandse rooms-katholieke organisatorische netwerk, hopen wij geduldig op een snellere aanpak bij andere religieuze stromingen.

Goed, ik beëindig nu de OP, voor straks wens ik de lezer uiteraard ook 'n heel fijne avond toe!

Scjvb
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
  dinsdag 20 november 2018 @ 17:20:13 #2
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_183267115
Ergens wel schandalig dat niemand jou nomineert voor de W.F. Hermans Award
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  Moderator dinsdag 20 november 2018 @ 17:21:44 #3
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_183267150
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 17:20 schreef Dven het volgende:
Ergens wel schandalig dat niemand jou nomineert voor de W.F. Hermans Award
Ik zal jou nomineren voor de trump award
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
  dinsdag 20 november 2018 @ 17:22:41 #4
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_183267166
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 november 2018 17:21 schreef Plompzakker het volgende:

[..]

Ik zal jou nomineren voor de trump award
Waarvoor dank
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_183267178
N.v.m.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  dinsdag 20 november 2018 @ 17:27:07 #6
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_183267243
quote:
4s.gif Op dinsdag 20 november 2018 17:03 schreef Scjvb het volgende:
PvdA wil kerken verplichten om seksueel misbruik te melden

Kerken zijn ziek. Ze zouden eigenlijk verboden moeten worden.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_183267259
Volgens artikel 160 van het Wetboek van Strafrecht is een ieder die kennis draagt van een dergelijk misdrijf reeds verplicht om hier aangifte van te doen.

Ofwel deze wet voegt niets toe, ofwel deze wet is een handvat om willekeur toe te passen jegens religieuze organisaties. Een vermoeden is immers geen vaststaand juridisch feit.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_183267386
Ik hoorde dat ze al wettelijk verplicht zijn dat te melden.
pi_183267399
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 17:20 schreef Dven het volgende:
Ergens wel schandalig dat niemand jou nomineert voor de W.F. Hermans Award
Grap?
I´m back.
  dinsdag 20 november 2018 @ 17:50:20 #10
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_183267767
quote:
10s.gif Op dinsdag 20 november 2018 17:34 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Grap?
Nee man ik kan oprecht genieten van dat wollige en welhaast decadente taalgebruik _O_

Altijd kwaliteit-OP's waar veel aandacht aan geschonken is. Dat het welhaast altijd één pot nat is vergeten we even.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_183267820
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 november 2018 17:50 schreef Dven het volgende:

[..]

Nee man ik kan oprecht genieten van dat wollige en welhaast decadente taalgebruik _O_

Altijd kwaliteit-OP's waar veel aandacht aan geschonken is. Dat het welhaast altijd één pot nat is vergeten we even.
Ja, akkoord maar dat heeft niets met Wim Hermans te maken en hij kan niet verder verwijderd zijn van alles waarvoor Wim Hermans stond zo'n beetje. En zijn taalgebruik is behoorlijk doorspekt met overbodigheden en rammelende zinnen, dus dat heeft ook al niet met Wim Hermans te maken. Nofi, uiteraard.
I´m back.
  dinsdag 20 november 2018 @ 17:54:33 #12
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_183267862
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 17:52 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, akkoord maar dat heeft niets met Wim Hermans te maken en hij kan niet verder verwijderd zijn van alles waarvoor Wim Hermans stond zo'n beetje. En zijn taalgebruik is behoorlijk doorspekt met overbodigheden en rammelende zinnen, dus dat heeft ook al niet met Wim Hermans te maken. Nofi, uiteraard.
Ik kan er weinig aan doen dat de award in de FOK verkiezingen naar hem is vernoemd :P
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_183267891
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 november 2018 17:54 schreef Dven het volgende:

[..]

Ik kan er weinig aan doen dat de award in de FOK verkiezingen naar hem is vernoemd :P
Nou ja, als ze dat zouden veranderen, maar Scjvb associëren met Wim Hermans is een gotspe, ook al gaat het om zo'n onnozele FOK!award imho.
I´m back.
  dinsdag 20 november 2018 @ 17:56:18 #14
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_183267905
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 17:55 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nou ja, als ze dat zouden veranderen, maar Scjvb associëren met Wim Hermans is een gotspe, ook al is het zo'n onnozele FOK!award imho.
Tsja, dan kan je die award dus aan helemaal niemand op het forum toebedelen.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_183267911
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 november 2018 17:56 schreef Dven het volgende:

[..]

Tsja, dan kan je die award dus aan helemaal niemand op het forum toebedelen.
Ja, best wel.
I´m back.
pi_183267967
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 17:55 schreef Ryan3 het volgende:
Nou ja, als ze dat zouden veranderen, maar Scjvb associëren met Wim Hermans is een gotspe, ook al gaat het om zo'n onnozele FOK!award imho.
Hermans. Smileyloos tijdperk.
pi_183268027
quote:
4s.gif Op dinsdag 20 november 2018 17:03 schreef Scjvb het volgende:

[..]

Het is uiteraard een goed streven van de PvdA om kerken verplicht te stellen wat meer de schouders eronder te zetten, wanneer misbruik onomstotelijk geconstateerd wordt bij diverse geloofsstromingen binnen onze landsgrenzen.

[..]

'De schouders er wat meer onder zetten'? Dus niet eens 'verplichten om melding te maken bij justitie'?

En onomstotelijk aangetoond? De kerk mag eerst zelf onderzoek instellen, en pas als onomstotelijk aangetoond is dat er sprake is van misbruik moeten ze daar melding van maken? Is die onderzoekstaak niet voor de overheid?

Al met al lijk je er nog steeds geen ene fuck van begrepen te hebben.

[ Bericht 15% gewijzigd door probeer op 20-11-2018 18:07:33 ]
"Pools are perfect for holding water"
pi_183268096
Opvallend is dan wel weer dat islam en de joodse kerk niet genoemd worden.
Maar gelukkig geld het niet voor reisorganisaties zoals Lekker Man reizen...
( https://www.lekkermantours.nl/ )
There is only one religion
pi_183268162
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 17:27 schreef oranjevogel1 het volgende:
Volgens artikel 160 van het Wetboek van Strafrecht is een ieder die kennis draagt van een dergelijk misdrijf reeds verplicht om hier aangifte van te doen.
Maar TS vindt 'er wat meer de schouders onder zetten wanneer ze zelf onomstotelijk vastgesteld hebben dat er misbruik plaatsgevonden heeft' wel genoeg.

Vermoeden van misbruik? Verplichting om melding bij justitie te maken. Niets meer, niets minder.
"Pools are perfect for holding water"
pi_183268192
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 17:27 schreef oranjevogel1 het volgende:
Volgens artikel 160 van het Wetboek van Strafrecht is een ieder die kennis draagt van een dergelijk misdrijf reeds verplicht om hier aangifte van te doen.

Ofwel deze wet voegt niets toe, ofwel deze wet is een handvat om willekeur toe te passen jegens religieuze organisaties. Een vermoeden is immers geen vaststaand juridisch feit.
Spreekt die wet over 'kennis van', of 'een vermoeden van'?

Ik bedoel .. leraren en artsen moeten ook melding maken bij een vermoeden van misbruik. Die hoeven dat niet eerst zelf onomstotelijk vast te stellen of daar zelf kennis van genomen te hebben.
"Pools are perfect for holding water"
pi_183268249
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 18:09 schreef probeer het volgende:

[..]

Maar TS vindt 'er wat meer de schouders onder zetten wanneer ze zelf onomstotelijk vastgesteld hebben dat er misbruik plaatsgevonden heeft' wel genoeg.
Ik ben de TS niet, dus is het mij een raadsel waarom je mij via een quote op het standpunt van de TS aanspreekt.
quote:
Vermoeden van misbruik?
Kun je daar een juridische defenitie aangeven? Aan de hand van welke criteria wil je dat gaan toetsen?
quote:
Verplichting om melding bij justitie te maken. Niets meer, niets minder.
Minimaal een dompopulistische wet. Of een mogelijkheid om de criminalisatie van religieuze organisaties te legitimeren.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_183268268
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 18:13 schreef oranjevogel1 het volgende:
Kun je daar een juridische defenitie aangeven? Aan de hand van welke criteria wil je dat gaan toetsen?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bolderkar-affaire kent u deze nog?
There is only one religion
pi_183268315
quote:
De PvdA blijkbaar niet, in ieder geval.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_183268316
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 17:59 schreef Wup2 het volgende:

[..]

Hermans. Smileyloos tijdperk.
Dat sws. ( :D. )
I´m back.
pi_183268363
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 18:15 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

De PvdA blijkbaar niet, in ieder geval.
Die hebben weer veel puntjes te scoren , oude wijn in nieuwe zakken :P
There is only one religion
pi_183268365
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 18:13 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Kun je daar een juridische defenitie aangeven? Aan de hand van welke criteria wil je dat gaan toetsen?
Bij een vermoeden wordt er in samenspraak met Veilig Thuis gekeken of er politie ingeschakeld wordt.

Maar goed .. Als jij zegt dat 'een vermoeden' niet genoeg is, dan zou volgens jou een leerkracht dus geen melding mogen maken wanneer hij/zij een kind met een rug vol blauwe plekken aantreft, maar pas als hij/zij zelf gezien heeft dat het kind mishandeld wordt?

Vind ik raar.
"Pools are perfect for holding water"
pi_183268372
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 november 2018 17:50 schreef Dven het volgende:

[..]

Nee man ik kan oprecht genieten van dat wollige en welhaast decadente taalgebruik _O_

Altijd kwaliteit-OP's waar veel aandacht aan geschonken is. Dat het welhaast altijd één pot nat is vergeten we even.
Dat TS het doelbewust doet om slachtoffers van seksueel misbruik te bespotten en kleineren vergeten we ook maar.
pi_183268394
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 18:18 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Dat TS het doelbewust doet om slachtoffers van seksueel misbruik te bespotten en kleineren vergeten we ook maar.
Ja kom niet aan zijn geloof in de goedheid van de rk-kerk
There is only one religion
pi_183268429
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 18:18 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Dat TS het doelbewust doet om slachtoffers van seksueel misbruik te bespotten en kleineren vergeten we ook maar.
Een ellenlange bagatellisering, met ergens het zinnetje dat 'de kerk er wel wat meer de schouders onder mag zetten wanneer ze onomstotelijk vastgesteld heeft dat er sprake is van misbruik'.

De treurnis.
"Pools are perfect for holding water"
pi_183268453
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 18:13 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Ik ben de TS niet, dus is het mij een raadsel waarom je mij via een quote op het standpunt van de TS aanspreekt.
Ik becommentarieer de TS mbv jouw quote.
"Pools are perfect for holding water"
pi_183268538
Ergens begrijp ik de bijzondere positie van de kerken/religieuze groepen wel. Er is zoiets als biechtgeheim en ik denk dat dat een groot goed is. Als men op andere manieren achter misbruik of andere misdrijven komt dan moet het inderdaad gemeld worden, maar in een "pastoraal gesprek" moet iedereen, hoe fout ook, open kunnen zijn. De pastor/priester/ dominee kan dan zelf proberen de persoon over te halen zich aan te geven/te bekennen. Als het biechtgeheim wegvalt dan is er een goede kans dat dit gesprek al helemaal niet plaats vindt.
pi_183268923
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 18:27 schreef DrParsifal het volgende:
Ergens begrijp ik de bijzondere positie van de kerken/religieuze groepen wel. Er is zoiets als biechtgeheim en ik denk dat dat een groot goed is. Als men op andere manieren achter misbruik of andere misdrijven komt dan moet het inderdaad gemeld worden, maar in een "pastoraal gesprek" moet iedereen, hoe fout ook, open kunnen zijn. De pastor/priester/ dominee kan dan zelf proberen de persoon over te halen zich aan te geven/te bekennen. Als het biechtgeheim wegvalt dan is er een goede kans dat dit gesprek al helemaal niet plaats vindt.
Tja, ik denk dat er niet veel meer opties zijn. De kerk heeft nogal de neiging om het allemaal binnenshuis af te handelen met alle gevolgen vandien. Het een verplichting maken zou dan betekenen dat daders dát niet meer opbiechten. Veel wordt er als dat wel wordt opgebiecht toch niet mee gedaan.
pi_183269141
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 18:17 schreef probeer het volgende:
Maar goed .. Als jij zegt dat 'een vermoeden' niet genoeg is, dan zou volgens jou een leerkracht dus geen melding mogen maken wanneer hij/zij een kind met een rug vol blauwe plekken aantreft, maar pas als hij/zij zelf gezien heeft dat het kind mishandeld wordt?

Vind ik raar.
Het gaat hier niet om geen melding mogen te maken, maar de verplichting daartoe, dat wil zeggen dat er consecuenties zijn verbonden aan het niet doen van een melding. Nogal een verschil, als je geen juridische definitie hebt, wanneer iemand een vermoeden zou moeten hebben.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
  dinsdag 20 november 2018 @ 19:22:10 #34
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_183269755
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 18:01 schreef probeer het volgende:


[..]

'De schouders er wat meer onder zetten'? Dus niet eens 'verplichten om melding te maken bij justitie'?

En onomstotelijk aangetoond? De kerk mag eerst zelf onderzoek instellen, en pas als onomstotelijk aangetoond is dat er sprake is van misbruik moeten ze daar melding van maken? Is die onderzoekstaak niet voor de overheid?

Al met al lijk je er nog steeds geen ene fuck van begrepen te hebben.

Nu niet gaan zeuren hoor @probeer.

Die opmerking kun je dus ook omdraaien. Lol. Want m.b.t. het bericht in kwestie heeft u er blijkbaar zelf maar weinig van begrepen. Want wél verplichten om melding bij justitie te maken is hierbij aan de orde. Luid en duidelijk.

Bovendien betekent 'onomstotelijk' hierbij dan ook 'zonder enige twijfel gebleken'. Indien kerken wettelijk daartoe worden verplicht en niet 'flink de schouders eronder zetten als misbruik geconstateerd wordt', dat zo'n kerk voor de wet strafbare feiten begaat. Het verschil met nu zal echter gaan betekenen dat dit serieuze justitiële gevolgen kan/ zal hebben voor het instituut in kwestie.

Thans is dat nog vrij moeilijk te bewerkstelligen zonder wetswijziging me dunkt, zoals in het geval van Jehovah's Getuigen e.d., nu blijkt dat zij dergelijke misstanden weigeren te melden of inzage te geven in de stukken.

Scjvb
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
  dinsdag 20 november 2018 @ 19:27:13 #35
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_183269835
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 17:27 schreef oranjevogel1 het volgende:

Ofwel deze wet voegt niets toe, ofwel deze wet is een handvat om willekeur toe te passen jegens religieuze organisaties.
Prima. Ze willen graag een uitzonderingspositie, dan kunnen ze die krijgen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_183286091
Vreemd om zich met deze wet alleen op religieuze organisaties te richten. Deze wet zou natuurlijk moeten gelden voor alle organisaties in Nederland, dus ook scholen, sportclubs, ziekenhuizen etc.
pi_183286373
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 19:22 schreef Scjvb het volgende:

[..]

Nu niet gaan zeuren hoor @probeer.

Die opmerking kun je dus ook omdraaien. Lol. Want m.b.t. het bericht in kwestie heeft u er blijkbaar zelf maar weinig van begrepen. Want wél verplichten om melding bij justitie te maken is hierbij aan de orde. Luid en duidelijk.

Bovendien betekent 'onomstotelijk' hierbij dan ook 'zonder enige twijfel gebleken'. Indien kerken wettelijk daartoe worden verplicht en niet 'flink de schouders eronder zetten als misbruik geconstateerd wordt', dat zo'n kerk voor de wet strafbare feiten begaat. Het verschil met nu zal echter gaan betekenen dat dit serieuze justitiële gevolgen kan/ zal hebben voor het instituut in kwestie.

Thans is dat nog vrij moeilijk te bewerkstelligen zonder wetswijziging me dunkt, zoals in het geval van Jehovah's Getuigen e.d., nu blijkt dat zij dergelijke misstanden weigeren te melden of inzage te geven in de stukken.

Scjvb
Die laatste alinea is een op een toepasbaar op de RK. Mooi is dat, wel constant kritisch zijn over de Jehova's Getuigen maar als het over je eigen geloofsgemeenschap gaat is er ineens bijzonder weinig aan de hand.

Iets met balk en splinter.
  woensdag 21 november 2018 @ 19:57:36 #38
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_183290640
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2018 16:17 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Die laatste alinea is een op een toepasbaar op de RK. Mooi is dat, wel constant kritisch zijn over de Jehova's Getuigen maar als het over je eigen geloofsgemeenschap gaat is er ineens bijzonder weinig aan de hand.

Iets met balk en splinter.
Huh :?

Ehmm.. indien deze schandalen op dit moment nog hoogtij vierden had u helemaal gelijk. Maar als goed lezer kunt u toch al uit de tekst in het artikel opmaken dat deze ellendige kwestie omtrent de RK-kerk intussen z'n langste tijd gehad heeft.

Verder is het nu nog zaak de puntjes op de i te zetten, hetgeen ook uit de teksten valt op te maken, teneinde deze pijnlijke geschiedenis goeddeels af te ronden en een plaats te geven.

Dat het nooit helemaal vergevingsgezind zal zijn, dat begrijp ik.
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_183290667
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 19:57 schreef Scjvb het volgende:

[..]

Huh :?

Ehmm.. indien deze schandalen op dit moment nog hoogtij vierden had u helemaal gelijk. Maar als goed lezer kunt u toch al uit de tekst in het artikel opmaken dat deze ellendige kwestie omtrent de RK-kerk intussen z'n langste tijd gehad heeft.
Zou het?
I´m back.
pi_183291028
Maak er voortaan een minder langdradig verhaaltje van en gebruik geen uitdrukkingen.
pi_183291206
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 19:57 schreef Scjvb het volgende:

[..]

Huh :?

Ehmm.. indien deze schandalen op dit moment nog hoogtij vierden had u helemaal gelijk. Maar als goed lezer kunt u toch al uit de tekst in het artikel opmaken dat deze ellendige kwestie omtrent de RK-kerk intussen z'n langste tijd gehad heeft.

Verder is het nu nog zaak de puntjes op de i te zetten, hetgeen ook uit de teksten valt op te maken, teneinde deze pijnlijke geschiedenis goeddeels af te ronden en een plaats te geven.

Dat het nooit helemaal vergevingsgezind zal zijn, dat begrijp ik.
Ehm, je zegt dat Jehova's Getuigen inzage weigert in stukken. Denk je dat de RK doorgaans openheid van zaken geeft of misbruik meldt?
  woensdag 21 november 2018 @ 20:14:30 #42
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_183291269
Dat het nog niet verplicht is, daar schrik ik van. Ik dacht dat je altijd medeplichtig was als je een misdaad toedekte!
  woensdag 21 november 2018 @ 20:15:21 #43
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_183291298
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 19:57 schreef Scjvb het volgende:

[..]

Huh :?

Ehmm.. indien deze schandalen op dit moment nog hoogtij vierden had u helemaal gelijk. Maar als goed lezer kunt u toch al uit de tekst in het artikel opmaken dat deze ellendige kwestie omtrent de RK-kerk intussen z'n langste tijd gehad heeft.

Verder is het nu nog zaak de puntjes op de i te zetten, hetgeen ook uit de teksten valt op te maken, teneinde deze pijnlijke geschiedenis goeddeels af te ronden en een plaats te geven.

Dat het nooit helemaal vergevingsgezind zal zijn, dat begrijp ik.
Volgens mij komen er nog regelmatig nieuwe zaken aan het licht hoor.
pi_183291308
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 20:14 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Dat het nog niet verplicht is, daar schrik ik van. Ik dacht dat je altijd medeplichtig was als je een misdaad toedekte!
Nou, dat kon je wel weten dat het kennelijk niet verplicht is. Zie R-K kerk.
I´m back.
  woensdag 21 november 2018 @ 20:22:29 #45
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_183291515
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 20:15 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nou, dat kon je wel weten dat het kennelijk niet verplicht is. Zie R-K kerk.
Ik weet dat ze veel zaken hebben verzwegen, niet dat het nog steeds gaande is. Dat ze nog steeds ontzien worden, na alles.
pi_183291550
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2018 20:22 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Ik weet dat ze veel zaken hebben verzwegen, niet dat het nog steeds gaande is.
Onlangs nog in de VS weer een hele partij ellende aan het licht gekomen.
Nee, ik denk nooit dat alles nu aan het daglicht is verschenen wat dit soort zaken betreft met de R-K kerk.
I´m back.
  donderdag 22 november 2018 @ 14:47:12 #47
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_183304531
Even reageren op deze post.

quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2018 20:15 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Volgens mij komen er nog regelmatig nieuwe zaken aan het licht hoor.
Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig. ;)

Mijn post, waarin staat ''dat deze ellendige kwestie omtrent de RK-kerk intussen z'n langste tijd gehad heeft'', laat ook enige ruimte voor kwesties die onlangs aan het licht kwamen en alsnog aan het licht kunnen komen. In het buitenland kwamen onlangs inderdaad nog misstanden aan het licht, zoals in de VS (Pennsylvania en Duitsland). Dus, mijn excuses wanneer ik naar andermans idee de RK-kerk hierbij net even teveel ontzie.

Desalniettemin denken wij dat het leed binnen de rooms-katholieke Kerk op Nederlandse bodem mogelijk geheel ontrafeld is, met de nadruk op 'mogelijk'. En het artikel gaat dus over het wettelijk verplicht stellen van melding door kerken in NL, waarbij thans meer de nadruk gelegd wordt op anderen. Maar dat er in andere landen nog kaf onder het koren zal zitten is geloofwaardig, dus vandaar dat hierover volgend jaar in Rome een speciale bijeenkomst zal worden gehouden.

Maar goed, wij kerkelijken met een kuis en zuiver geweten; alsook de intenties van de PvdA (overheid) doelend op nieuwe wetgeving hieromtrent, willen zich sterk maken om het toedekken ervan binnen religieuze instellingen in NL voorgoed een halt toe te roepen.

Groet, Scjvb
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')