abonnement Unibet Coolblue
  maandag 19 november 2018 @ 14:26:40 #1
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_183242575
https://www.nrc.nl/nieuws(...)kan-betalen-a2755520

Hester zit 300 dagen in de gevangenis omdat ze haar schuld niet kan betalen
Betalingsonmacht Wie een rechterlijk opgelegde schadevergoeding niet kan betalen, komt in de gevangenis. De schuld blijft staan. Wie heeft daar baat bij?

Hester (50) kijkt naar de klok. Een half uurtje nog, dan is het bezoekuur van de penitentiaire inrichting Ter Peel voorbij. Haar vriend had er al lang moeten zijn. „Er zal hem toch niets zijn overkomen?” vraagt ze zonder een antwoord te verwachten.

Hester – hese stem, kort blond haar, grijs T-shirt met tijgerprint – zit elf dagen vast. Nog 289 te gaan. Vorig jaar is ze veroordeeld voor diefstal. Haar ex-man, met wie ze bijna veertien jaar getrouwd was, en zij hebben zijn oma 54.694,49 euro afhandig gemaakt. De twee hadden de beschikking over haar pinpas en hebben de rekening geplunderd. Hester claimt dat hij het heeft gedaan. Maar de rechter ging daar niet in mee. Het geld is weg. Uitgegeven aan vakanties. En aan de affaires die hij erop na hield, zegt Hester, die haar achternaam om privacyredenen niet in de krant wil.

Ze is woedend. Op haar ex-man en zijn nieuwe vriendin om te beginnen. Hester vertelt dat ze „de hele boel kort en klein” heeft geslagen toen ze hen betrapte. Vervolgens stortte ze in, belandde zelfs een paar weken in het ziekenhuis na een zelfmoordpoging met koelvloeistof. Maar dat is alweer even geleden. Nu is ze vooral boos omdat ze in de gevangenis zit. „Zo verschrikkelijk oneerlijk” vindt ze dat. En zinloos bovendien.

Hester zit geen gewone straf uit. Net als ruim tweeduizend anderen zit ze in ‘vervangende hechtenis’ als gevolg van een schadevergoedingsmaatregel. Dat komt zo: zij en haar ex-man kregen beiden een taakstraf opgelegd van 120 uur en een voorwaardelijke gevangenisstraf van een maand. Daarnaast stelde de rechter de twee hoofdelijk aansprakelijk voor het bedrag dat ze van zijn oma hadden gestolen.

Hester moest dus, net als haar ex-man, bijna 55.000 euro terugbetalen, „bij gebreke (…) te vervangen door 300 dagen hechtenis”, zo staat te lezen in het vonnis. Ofwel: betaalt ze niet of niet op tijd, dan gaat ze bijna een jaar de gevangenis in.

Dat klinkt als een zware sanctie, maar daar staat tegenover dat de financiële schade voor het slachtoffer óók aanzienlijk is. Er is alleen iets vreemds aan de hand met die vervangende hechtenis, die standaard aan schadevergoedingsmaatregelen is gekoppeld. Anders dan de term suggereert, vervangt de hechtenis niets. De schuld van Hester staat er nog als ze over tien maanden vrijkomt. Sterker, die is vanwege wanbetaling al vóór de hechtenis opgelopen tot bijna 67.000 euro.

Kale kip
Dat Hester niet zou betalen, kon iedereen voorzien. Ook het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB), dat dit soort schadevergoedingen int voor slachtoffers. Ze heeft namelijk geen geld, en de kans dat daar snel iets aan verandert lijkt nihil.

Hester – ooit werkzaam als schoonmaakster, later in de uitvaartbranche – is volledig afgekeurd. Ze leeft van een WIA-uitkering en krijgt, inclusief toeslagen, netto 1.137,85 euro binnen. Daarop ligt gedeeltelijk beslag van de Stichting WonenBreburg, een Brabantse woningcorporatie, vanwege een huurschuld uit de tijd dat haar ex-man net was vertrokken. De financiële nood was zo hoog dat een maatschappelijk werker vorig jaar alarm sloeg. Sindsdien voert bewindvoerder Marco Lindhout op last van de kantonrechter de regie over Hesters financiën.

Samen met haar advocaat, Theo ten Velde, heeft Lindhout de afgelopen maanden geprobeerd Hester uit de gevangenis te houden. Vervangende hechtenis is immers bedoeld als drukmiddel, een stok achter de deur om moedwillige wanbetalers te dwingen schadevergoedingen te voldoen. Daarvan is bij Hester geen sprake. Zij kán simpelweg niet betalen, concludeerde de bewindvoerder na analyse van Hesters inkomsten en uitgaven.

Wie, vroegen Lindhout en Ten Velde zich af, is er dan bij gebaat dat zij tien maanden de cel ingaat? Het slachtoffer van de diefstal niet. Als Hester vastzit, ontvangt ze niets, zelfs geen uitkering. Daardoor komt een eventuele afbetalingsregeling stil te liggen. Ook de samenleving niet, zegt Ten Velde, die op basis van cijfers van de Raad van Europa uitrekende dat 300 dagen hechtenis de staat zo’n 65.000 euro kost – méér dus dan het bedrag dat het slachtoffer tegoed heeft. En Hester? Die raakt in hechtenis haar huurwoning kwijt en heeft er straks nog een probleem bij.

Bewindvoerder en advocaat drongen bij het CJIB aan op een betalingsregeling. Ze dreigden zelfs met een kort geding als die niet tot stand kwam. De incassodienst kwam in beweging. Het CJIB stelde voor de aflossing uit te smeren over vijftien jaar, de verjaringstermijn, wat zou neerkomen op 377,28 euro per maand. Een geweldige verbetering natuurlijk, zegt Lindhout, maar nog altijd veel te veel voor Hester. Volgens de bewindvoerder kon zij, toen ze nog haar uitkering kreeg, maximaal 25 euro per maand missen.

Politiebusje

Zo liepen de gesprekken spaak. Hester, die intussen een eenkamerappartement had betrokken in Goirle en af en toe als vrijwilliger bijsprong in een verzorgingshuis, wist wat dat betekende. Binnenkort zou een politiebusje voorrijden om haar mee te nemen.

Waarom geen kort geding aangespannen, zoals ze had gedreigd? Advocaat Ten Velde vertelt dat ze de procedure in overleg met de bewindvoerder op het laatste moment hebben ingetrokken om de simpele reden dat Hester vrijwel zeker had verloren. De proceskosten zouden in dat geval voor háár rekening komen, een onaanvaardbaar risico volgens Ten Velde, die zijn cliënt kosteloos bijstaat.

Een zoektocht in het digitale archief van de rechtspraak geeft hem gelijk. Iedere zoveel maanden maakt iemand bij het gerechtshof in Den Haag tevergeefs bezwaar tegen de vervangende hechtenis die hem of haar boven het hoofd hangt. De verhalen verschillen op details – grond voor de veroordeling, hoogte van het bedrag dat moet worden terugbetaald – maar in hoofdlijnen lijken ze vrijwel allemaal op elkaar. Het zijn de verhalen van mensen die zeggen dat ze wel wíllen terugbetalen, maar niet kúnnen.

Maar met betalingsonmacht, zoals de juridische term luidt, kan de rechter geen rekening houden. Hoe schrijnend de situatie ook is. De schade moet worden vergoed. Lukt dat niet of niet op tijd, dan wacht de gevangenis. Zo is de wet. Zelfs de vraag of iemand iets te verwijten valt, doet niet ter zake.

„Het karakter van de maatregel brengt met zich mee dat deze niet (…) gerelateerd behoeft te worden aan de ernst van het feit, de verwijtbaarheid van het gedrag en de draagkracht van de verdachte”, oordeelde de Hoge Raad in 2008, in een zaak van een man die voor zijn ernstig zieke dochtertje moest zorgen en zowel baan als huis zou verliezen als hij de gevangenis in moest. „Het antwoord op de vraag [...] of de rechter de schadevergoedingsmaatregel mag matigen op grond van de draagkracht van de dader, luidt ontkennend. De maatregel is namelijk gericht op het herstel van de rechtmatige toestand.”

Soms verwijzen kortgedingrechters in vonnissen naar de „ruime beleidsvrijheid” van het CJIB. Die is in 2017 nog verruimd door minister Sander Dekker (Rechtsbescherming, VVD), om de kans op volledige inning van het schadebedrag te vergroten zonder dat „uitzichtloze schuldensituaties” ontstaan. Ruim is echter nog altijd een relatief begrip, blijkt uit een gesprek met de zegsvrouw van de incassodienst.

Het CJIB is – begrijpelijk vanuit het perspectief van het slachtoffer – verplicht het uitstaande bedrag volledig te innen én de vervangende hechtenis ten uitvoer te leggen in geval van wanbetaling. De incasso-instelling kan wel betalingsregelingen treffen, maar ze is daarbij in principe gehouden aan een betalingstermijn van maximaal 72 maanden. Alleen bij hoge uitzondering, zoals in Hesters geval, mag het CJIB de termijn tegenwoordig oprekken naar het moment van verjaren.

Lees ook: Schuldhulp: soms is een budgetcoach voldoende
Dat bleek voor Hester niet genoeg. En niet alleen voor haar. In 2017 zaten 2.102 mensen een vervangende hechtenis uit omdat ze een schadevergoeding niet hadden voldaan, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Dat komt neer op ruim 15 procent van de gevallen waarin een schadevergoedingsmaatregel is opgelegd, een percentage dat door de jaren heen redelijk stabiel is gebleken. Hoe vaak geldgebrek de oorzaak is voor wanbetaling, is niet duidelijk.

Hij was verdwaald
Hester veert op. Haar vriend stapt het vrijwel verlaten bezoekerslokaaltje binnen. Net als zij heeft hij een WIA-uitkering, ze hebben elkaar kort geleden leren kennen bij het vrijwilligerswerk in het verzorgingstehuis. Hij was verdwaald, zegt hij, daarom is hij zo laat. „Geeft niet”, zegt Hester.

Ze hebben nog tien minuten.
  Moderator maandag 19 november 2018 @ 14:28:56 #2
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_183242621
Terecht toch
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
pi_183242631
Hmja, maar het is niet alsof ze haar rekeningen niet kon betalen en daarom in de gevangenis kwam he. Maar wel en beetje dubbel dat je dan een de bak in moet en je schuld gewoon blijft staan, dan kom je inderdaad alleen maar verder in de problemen.

Misschien gewoon geen vakanties boeken van geld dat niet van jou is.
  Moderator maandag 19 november 2018 @ 14:29:39 #4
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_183242642
Whehehe, jammer voor dat mens. Beetje zielig doen allemaal, maar wel vrolijk mee doen met die oma meer dan 50k afhandig te maken.
Breitling - Instruments for Professionals
  maandag 19 november 2018 @ 14:30:52 #5
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_183242675
De vordering blijft staan maar nadat ze de celstraf heeft uitgezeten gaan ze haar niet opnieuw oppakken en laten zitten. Dus het wordt alleen weer relevant wanneer ze een onverwachtse meevaller krijgt zoals de loterij winnen of een erfenis krijgen neem ik aan. Zolang dit niet gebeurt heeft ze er geen 'last' meer van?
pi_183242719
De kosten om haar te detineren zijn dus meer dan de vordering, ook nog eens te verhalen op de samenleving. Wie wordt hier in godsnaam beter van?
blablablabla
  maandag 19 november 2018 @ 14:33:53 #7
469863 RobjeGeus
Hier word ik vrolijk van!!
pi_183242733
Eigen schuld
  maandag 19 november 2018 @ 14:34:10 #8
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_183242737
quote:
11s.gif Op maandag 19 november 2018 14:26 schreef slashdotter3 het volgende:
Hester (50)
Hier gestopt met lezen, niet de moeite om vrij te kopen :')
  maandag 19 november 2018 @ 14:34:45 #9
469863 RobjeGeus
Hier word ik vrolijk van!!
pi_183242746
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 14:33 schreef Elan het volgende:
De kosten om haar te detineren zijn dus meer dan de vordering, ook nog eens te verhalen op de samenleving. Wie wordt hier in godsnaam beter van?
Aah Dus dan moet men mevrouw maar vrij laten ? En niet bestraffen wat ze heeft gedaan ?
  maandag 19 november 2018 @ 14:35:28 #10
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_183242759
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 14:29 schreef CoolGuy het volgende:
Whehehe, jammer voor dat mens. Beetje zielig doen allemaal, maar wel vrolijk mee doen met die oma meer dan 50k afhandig te maken.
Dit.

En hoe kan je volledig afgekeurd worden voor enige vorm van werk? Zolang je toch 'normaal' kan zitten, lopen of eventueel kan staan, dan kan je toch altijd wel iets doen?
UI Made bij VanilleKwark.
pi_183242764
quote:
1s.gif Op maandag 19 november 2018 14:34 schreef RobjeGeus het volgende:

[..]

Aah Dus dan moet men mevrouw maar vrij laten ? En niet bestraffen wat ze heeft gedaan ?
Op een andere manier straffen, wellicht. Maar vraag me niet hoe, het enige dat ik kan bedenken is een heeeeele lange taakstraaf, maar dat is dan volgens mij weer gedowngen arbeid zonder betaling en dat mag waarschijnlijk ook niet.
pi_183242775
Plus dat die oma dan alsnog haar centen niet terugkrijgt.
pi_183242783
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 14:33 schreef Elan het volgende:
De kosten om haar te detineren zijn dus meer dan de vordering, ook nog eens te verhalen op de samenleving. Wie wordt hier in godsnaam beter van?
CoolGuy vindt het fantastisch dus het mag.

Ze heeft al een taakstraf + voorwaardelijke straf. Ze is afgekeurd lees ik maar wellicht zijn er nog kansen om simpel werk te doen zodat ze het daarmee kan gaan afbetalen. Al is het weinig, beter dan niets.
pi_183242794
quote:
5s.gif Op maandag 19 november 2018 14:30 schreef slashdotter3 het volgende:
De vordering blijft staan maar nadat ze de celstraf heeft uitgezeten gaan ze haar niet opnieuw oppakken en laten zitten. Dus het wordt alleen weer relevant wanneer ze een onverwachtse meevaller krijgt zoals de loterij winnen of een erfenis krijgen neem ik aan. Zolang dit niet gebeurt heeft ze er geen 'last' meer van?
Volgens mij klopt dat. Althans, het CJIB stopt op een gegeven moment ook met het proberen te innen van het geld. Het slachtoffer kan er dan nog wel zelf achteraan proberen te gaan.

Not sure. Dat is destijds redelijk uitgebreid uitgelegd in nieuwsberichten dat de dader van het doodschoppen van die grensrechter de schadevergoeding ook niet kon betalen.
  maandag 19 november 2018 @ 14:37:37 #15
469863 RobjeGeus
Hier word ik vrolijk van!!
pi_183242809
quote:
14s.gif Op maandag 19 november 2018 14:35 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Dit.

En hoe kan je volledig afgekeurd worden voor enige vorm van werk? Zolang je toch 'normaal' kan zitten, lopen of eventueel kan staan, dan kan je toch altijd wel iets doen?
Heb je het wel gelezen ?
Ze is volledig afgekeurd...
pi_183242812
Dus ze heeft geld gestolen, heeft dat verbrast en zit nu te huilen dat ze een straf krijgt? Wtf :')
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  maandag 19 november 2018 @ 14:37:51 #17
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_183242815
quote:
1s.gif Op maandag 19 november 2018 14:34 schreef RobjeGeus het volgende:

[..]

Aah Dus dan moet men mevrouw maar vrij laten ? En niet bestraffen wat ze heeft gedaan ?
Geef dan een taakstraf, maakt ze zich nog een beetje nuttig.
UI Made bij VanilleKwark.
pi_183242823
quote:
1s.gif Op maandag 19 november 2018 14:34 schreef RobjeGeus het volgende:

[..]

Aah Dus dan moet men mevrouw maar vrij laten ? En niet bestraffen wat ze heeft gedaan ?
Hoe maak je dat in godsnaam op uit mijn post??

Maar kun je niet beter 1000 uur taakstraf opleggen, en daarna de schuld naar ratio van inkomen bijstellen (en inhouden) dan dit soort irreële maatregelen?

Nu krijgt die oma natuurlijk nooit een cent te zien en ook het leven van de dader ligt compleet in puin. Lose lose-situatie.

Ze heeft tenslotte een uitkering waar je beslag op kunt laten leggen. Al is het elke maand 100 euro.
blablablabla
  maandag 19 november 2018 @ 14:38:22 #19
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_183242830
Hester hoort thuis achter de tralies. Een oude dame bestelen, dan ben je gewoon uitschot. Dat je vriend met een ander de koffer in duikt doet niet terzake.

Wat mij betreft gaat Hester lekker in een isoleercel op water en brood. Geen genade.
  maandag 19 november 2018 @ 14:38:38 #20
469863 RobjeGeus
Hier word ik vrolijk van!!
pi_183242836
quote:
14s.gif Op maandag 19 november 2018 14:37 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Geef dan een taakstraf, maakt ze zich nog een beetje nuttig.
Afgekeurd om te werken maar een taakstraf zou dan wel kunnen ? :')__!
  maandag 19 november 2018 @ 14:39:14 #21
469863 RobjeGeus
Hier word ik vrolijk van!!
pi_183242851
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 14:38 schreef Elan het volgende:

[..]

Hoe maak je dat in godsnaam op uit mijn post??

Maar kun je niet beter 1000 uur taakstraf opleggen, en daarna de schuld naar ratio van inkomen bijstellen (en inhouden) dan dit soort irreële maatregelen?

Nu krijgt die oma natuurlijk nooit een cent te zien en ook het leven van de dader ligt compleet in puin. Lose lose-situatie.
Nog zo'n 1....afgekeurd maar nee 1000 uur taakstraf kan wel :')__!
pi_183242857
quote:
1s.gif Op maandag 19 november 2018 14:38 schreef RobjeGeus het volgende:

[..]

Afgekeurd om te werken maar een taakstraf zou dan wel kunnen ? :')__!
Afgekeurd voor betaald werk ja.... Ze doet tenslotte toch ook vrijwilligerswerk, dus daar is echt wel iets mogelijk.
blablablabla
pi_183242914
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 14:38 schreef Elan het volgende:
Maar kun je niet beter 1000 uur taakstraf opleggen
Nee, de maximale taakstraf die iemand kan krijgen, is 240 uur.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_183242932
Of gewoon loonbeslag (inkomensbeslag), maargoed, er ligt al een loonbeslag. Dan wachten tot dat afgelopen is en dan is de oma aan de beurt?
pi_183242958
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 14:41 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Nee, de maximale taakstraf die iemand kan krijgen, is 240 uur.
Prima.
Ik lees net dat taakstraf meest oplegde straf is bij vermogensdelicten.

Maar goed je gaat al snel op de stoel van de rechter zitten, zullen het er mee moeten doen :) .
blablablabla
pi_183242974
Ik sta er een beetje gemengd in. Op zich snap ik het punt van die advocaten wel en wellicht kan daar eens naar gekeken worden. Maar om dat punt nu te (laten) illustreren aan de hand van het voorbeeld van Hester, dat vind ik dan weer niet zo sterk. Ze heeft het er tenslotte zelf naar gemaakt.
Somebody that I used to know
  maandag 19 november 2018 @ 14:44:43 #27
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_183242994
quote:
1s.gif Op maandag 19 november 2018 14:37 schreef RobjeGeus het volgende:

[..]

Heb je het wel gelezen ?
Ze is volledig afgekeurd...
Ja, ik heb gelezen. Maar wat zijn redenen om volledig afgekeurd te worden? Als je toch probleemloos hele dage in een gevangenis kan zitten, dan kan je toch ook met je dikke kut achter een kassa zitten? Of in een callcenter.
UI Made bij VanilleKwark.
  maandag 19 november 2018 @ 14:44:57 #28
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_183243002
quote:
1s.gif Op maandag 19 november 2018 14:38 schreef RobjeGeus het volgende:

[..]

Afgekeurd om te werken maar een taakstraf zou dan wel kunnen ? :')__!
Ja, nee, boehoe. Volledig afgekeurde zure kut.
UI Made bij VanilleKwark.
  maandag 19 november 2018 @ 14:45:10 #29
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_183243007
quote:
1s.gif Op maandag 19 november 2018 14:39 schreef RobjeGeus het volgende:

[..]

Nog zo'n 1....afgekeurd maar nee 1000 uur taakstraf kan wel :')__!
Ben jij zelf soms ook afgekeurd ofzo?
UI Made bij VanilleKwark.
  maandag 19 november 2018 @ 14:45:59 #30
469863 RobjeGeus
Hier word ik vrolijk van!!
pi_183243022
quote:
14s.gif Op maandag 19 november 2018 14:44 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Ja, ik heb gelezen. Maar wat zijn redenen om volledig afgekeurd te worden? Als je toch probleemloos hele dage in een gevangenis kan zitten, dan kan je toch ook met je dikke kut achter een kassa zitten? Of in een callcenter.
Daar ben ik het absoluut mee eens maar zo werkt het helaas niet.
Mensen die afgekeurd zijn hoeven zelfs in de gevangenis ook niet te werken terwijl dit voor anderen verplicht is.
pi_183243025
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 14:44 schreef Postbus100 het volgende:
Ik sta er een beetje gemengd in. Op zich snap ik het punt van die advocaten wel en wellicht kan daar eens naar gekeken worden. Maar om dat punt nu te (laten) illustreren aan de hand van het voorbeeld van Hester, dat vind ik dan weer niet zo sterk. Ze heeft het er tenslotte zelf naar gemaakt.
Maar welk voorbeeld ze ook zouden nemen, het zou altijd iemand zijn die veroordeeld is en het er dus zelf naar gemaakt heeft.
  maandag 19 november 2018 @ 14:46:34 #32
469863 RobjeGeus
Hier word ik vrolijk van!!
pi_183243032
quote:
14s.gif Op maandag 19 november 2018 14:45 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Ben jij zelf soms ook afgekeurd ofzo?
Hahah nee ik heb gelukkig nergens last van.
  maandag 19 november 2018 @ 14:47:36 #33
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_183243044
quote:
1s.gif Op maandag 19 november 2018 14:45 schreef RobjeGeus het volgende:

[..]

Daar ben ik het absoluut mee eens maar zo werkt het helaas niet.
Mensen die afgekeurd zijn hoeven zelfs in de gevangenis ook niet te werken terwijl dit voor anderen verplicht is.
Weet je wat het is, de problemen van deze mevrouw zijn niet opeens gekomen toen ze een keer wakker werd.

En ach, dan laat je je maar afkeuren en ga je vervolgens een beetje zitten janken in een krantenartikel. Kan daar weinig begrip voor hebben zoals je merkt.
UI Made bij VanilleKwark.
pi_183243054
quote:
1s.gif Op maandag 19 november 2018 14:45 schreef RobjeGeus het volgende:

[..]

Daar ben ik het absoluut mee eens maar zo werkt het helaas niet.
Mensen die afgekeurd zijn hoeven zelfs in de gevangenis ook niet te werken terwijl dit voor anderen verplicht is.
Is het niet zo dat je afgekeurd wordt voor het werk dat je destijds deed, maar dus eventueel nog wel iets anders zou kunnen doen? Ik heb er niet al te veel verstand van.
  maandag 19 november 2018 @ 14:48:32 #35
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_183243057
quote:
Ten Velde, die zijn cliënt kosteloos bijstaat.
Hij dient nog steeds een rekening in bij de staat dus het is voor haar weliswaar kosteloos maar hij doet het niet volledig gratis zoals dit suggereert.
  maandag 19 november 2018 @ 14:49:01 #36
469863 RobjeGeus
Hier word ik vrolijk van!!
pi_183243065
quote:
14s.gif Op maandag 19 november 2018 14:47 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Weet je wat het is, de problemen van deze mevrouw zijn niet opeens gekomen toen ze een keer wakker werd.

En ach, dan laat je je maar afkeuren en ga je vervolgens een beetje zitten janken in een krantenartikel. Kan daar weinig begrip voor hebben zoals je merkt.
Ik heb daar ook weinig begrip voor aangezien mevrouw vast wel van die 55.000 heeft genoten.
Dus zit ze achter de tralies en dat is een prima plek voor haar !
  maandag 19 november 2018 @ 14:49:04 #37
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_183243067
quote:
14s.gif Op maandag 19 november 2018 14:44 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Ja, ik heb gelezen. Maar wat zijn redenen om volledig afgekeurd te worden? Als je toch probleemloos hele dage in een gevangenis kan zitten, dan kan je toch ook met je dikke kut achter een kassa zitten? Of in een callcenter.
Iemand die veroordeeld is wegens diefstal kan je beter niet achter de kassa zetten vermoed ik zo :+
  maandag 19 november 2018 @ 14:49:51 #38
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_183243079
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 14:49 schreef Woelwater het volgende:

[..]

Iemand die veroordeeld is wegens diefstal kan je beter niet achter de kassa zetten vermoed ik zo :+
:D.

Tegenwoordig heb je pinkassa's :7
UI Made bij VanilleKwark.
pi_183243086
quote:
5s.gif Op maandag 19 november 2018 14:30 schreef slashdotter3 het volgende:
De vordering blijft staan maar nadat ze de celstraf heeft uitgezeten gaan ze haar niet opnieuw oppakken en laten zitten. Dus het wordt alleen weer relevant wanneer ze een onverwachtse meevaller krijgt zoals de loterij winnen of een erfenis krijgen neem ik aan. Zolang dit niet gebeurt heeft ze er geen 'last' meer van?
Tja, aan de andere kant loont het dan niet meer om te gaan werken, en je bent je huis kwijt, dus wat is er dan nog wel lonend? Juist. Terug de misdaad in.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_183243103
Ik snap het punt in de OP wel: iemand opsluiten omdat ze een schuld niet kan betalen, zonder dat er na die straf enig uitzicht is op het wél afbetalen van die schuld, dat slaat natuurlijk nergens op. De gevangenisstraf is juist het drukmiddel om mensen te bewegen wél te betalen, maar in dit geval zal dat niet gaan gebeuren.

Aan de andere kant: als iemand crimineel bezig is geweest, moet daar een straf op staan.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_183243146
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 14:50 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Tja, aan de andere kant loont het dan niet meer om te gaan werken, en je bent je huis kwijt, dus wat is er dan nog wel lonend? Juist. Terug de misdaad in.
Ze is volledig afgekeurd. Ze kan niet terug de misdaad in :+
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_183243159
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 14:52 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Ze is volledig afgekeurd. Ze kan niet terug de misdaad in :+
Want boeven kijken tegenwoordig naar je WIA-afkeuring? Gaan ze eindelijk ook met de tijd mee :+
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_183243195
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 14:53 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Want boeven kijken tegenwoordig naar je WIA-afkeuring? Gaan ze eindelijk ook met de tijd mee :+
Uiteraard. Die betalen ook belasting en zijn verzekerd enzo. :+
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  maandag 19 november 2018 @ 14:57:02 #44
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_183243236
Medelijden.exe not found
pi_183243280
Ik ben wel benieuwd wie de media heeft ingeschakeld.
pi_183243285
Eigen schuld 14.gif
pi_183243295
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 14:46 schreef LurkJeRot het volgende:

[..]

Maar welk voorbeeld ze ook zouden nemen, het zou altijd iemand zijn die veroordeeld is en het er dus zelf naar gemaakt heeft.
Dat is waar. Ik zat nog te zoeken naar een situatie waarin ik er iets meer begrip voor kan opbrengen. En stukje domme pech of ontoerekeningsvatbaar. Faillissement ofzo? Maar daar kom ik niet uit. En ik weet niet of dat soort zaken hier ook onder vallen.
Somebody that I used to know
pi_183243305
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 14:59 schreef Physsic het volgende:
Ik ben wel benieuwd wie de media heeft ingeschakeld.
Ha, dat vroeg ik me ook af. Ik denk de advocatenlobby.
Somebody that I used to know
pi_183243336
quote:
11s.gif Op maandag 19 november 2018 14:26 schreef slashdotter3 het volgende:
Hester – hese stem, kort blond haar, grijs T-shirt met tijgerprint
Gekomen.
  Redactie Frontpage maandag 19 november 2018 @ 15:05:38 #50
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_183243379
Eigen schuld, dikke bult? Met de nuancering dat wanneer haar ex-man het alleen heeft gedaan het natuurlijk sneu werk is voor haar...
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_183243429
quote:
15s.gif Op maandag 19 november 2018 15:05 schreef JeMoeder het volgende:
Eigen schuld, dikke bult? Met de nuancering dat wanneer haar ex-man het alleen heeft gedaan het natuurlijk sneu werk is voor haar...
De kern is natuurlijk niet dat zij zielig is maar dat niemand hier wat mee opschiet. Het slachtoffer heeft haar geld niet terug (want kale kip) en haar in de cel kieperen kost de maatschappij gewoon meer geld dan haar thuis laten zitten met haar uitkering.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_183243432
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 15:03 schreef Handleiding het volgende:

[..]

Gekomen.
Lekker pittig. Tijgerprint, raawrrrr...
  maandag 19 november 2018 @ 15:32:53 #53
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_183243887
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 14:50 schreef Stoney3K het volgende:

Tja, aan de andere kant loont het dan niet meer om te gaan werken, en je bent je huis kwijt, dus wat is er dan nog wel lonend? Juist. Terug de misdaad in.
Heeft ze nog andere oma's die ze kan beroven?
pi_183243915
quote:
9s.gif Op maandag 19 november 2018 15:32 schreef slashdotter3 het volgende:

[..]

Heeft ze nog andere oma's die ze kan beroven?
Er zullen genoeg demente oude dametjes zijn die er in trappen dat zij hun kleindochter is en met alle plezier de pinpas overhandigen.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_183244036
Huidige aanpak levert niemand iets op: het slachtoffer niet, de dader niet, de maatschappij niet.

Mensen in dit topic: ja mooi gewoon zo doorblijven gaan haha.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 19-11-2018 15:38:59 ]
pi_183244097
quote:
Zo liepen de gesprekken spaak. Hester, die intussen een eenkamerappartement had betrokken in Goirle en af en toe als vrijwilliger bijsprong in een verzorgingshuis,
Hier moest ik trouwens wel even om glimlachen. :').
pi_183244145
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 14:37 schreef spijkerbroek het volgende:
Dus ze heeft geld gestolen, heeft dat verbrast en zit nu te huilen dat ze een straf krijgt? Wtf :')
Dit...

Verdiende loon.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_183244192
quote:
1s.gif Op maandag 19 november 2018 15:43 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Dit...

Verdiende loon.
Maar daardoor verbrast ze ook nog eens 65 ruggen aan belastingcenten. Wat klopt hier niet?
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_183244201
quote:
14s.gif Op maandag 19 november 2018 15:38 schreef zarGon het volgende:
Huidige aanpak levert niemand iets op: het slachtoffer niet, de dader niet, de maatschappij niet.

Mensen in dit topic: ja mooi gewoon zo doorblijven gaan haha.
Wat is jouw briljante idee dat voor iedereen een passende oplossing is?
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  maandag 19 november 2018 @ 15:46:24 #60
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_183244205
Enige en hoofdzakelijke nut is dat wanneer je niet betaald dat je dan in de gevangenis komt én dat je er zelf niets mee op schiet (schuld blijft staan). De Staat schiet er ook niets mee op bij de mensen die in de gevangenis belanden maar aan de andere kant is de dreiging van de gevangenis wel een preventieve maatregel waardoor mensen puur uit eigenbelang hun beste best gaan doen om in ieder geval welwillend over te komen. Dat is een beetje hoe ik denk dat ze het zien, misschien.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_183244246
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 15:45 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Maar daardoor verbrast ze ook nog eens 65 ruggen aan belastingcenten. Wat klopt hier niet?
Ja het is ook geen goede oplossing natuurlijk maar in dit geval stemt het mij weinig treurig dat ze in de nor zit.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_183244254
In dit geval was het ook niet zo dat ze de schuld niet terug wílde betalen (want daarvoor is die gevangenisstraf eigenlijk bedoeld), maar dat ze het niet terug kón betalen omdat ze geen cent over hield. Dat ga je natuurlijk niet oplossen door iemand in de cel te gooien, dan is het eigenlijk straffen voor het maken van schulden.

Of dat nou om (in dit geval) diefstal, belastingfraude of verkeersboetes gaat maakt niet uit.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_183244255
De straf voor het missen van een betaling aan het CJIB ter terugbetaling van een schuld van 55k is dus vele malen zwaarder dan de initiële diefstal van 55k. Apart.

Daarbij .. Haar inkomen bestond toch uit een uitkering. Dus linksom of rechtsom betaalt de overheid (en dus de samenleving) toch voor alle schade die ze veroorzaakt heeft.

Laten we die straf dan zo vorm geven dat ze daadwerkelijk nog iets (naar haar vermogen) bijdraagt.
"Pools are perfect for holding water"
pi_183244269
quote:
14s.gif Op maandag 19 november 2018 15:46 schreef jogy het volgende:
Enige en hoofdzakelijke nut is dat wanneer je niet betaald dat je dan in de gevangenis komt én dat je er zelf niets mee op schiet (schuld blijft staan). De Staat schiet er ook niets mee op bij de mensen die in de gevangenis belanden maar aan de andere kant is de dreiging van de gevangenis wel een preventieve maatregel waardoor mensen puut uit eigenbelang hun beste best gaan doen om in ieder geval welwillend over te komen. Dat is een beetje hoe ik denk dat ze het zien, misschien.
Ja lijkt mij ook.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_183244289
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 15:48 schreef probeer het volgende:
De straf voor het missen van een betaling aan het CJIB ter terugbetaling van een schuld van 55k is dus vele malen zwaarder dan de initiële diefstal van 55k. Apart.

Daarbij .. Haar inkomen bestond toch uit een uitkering. Dus linksom of rechtsom betaalt de overheid (en dus de samenleving) toch voor alle schade die ze veroorzaakt heeft.

Laten we die straf dan zo vorm geven dat ze daadwerkelijk nog iets (naar haar vermogen) bijdraagt.
Werkstraf?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_183244297
quote:
1s.gif Op maandag 19 november 2018 15:48 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ja het is ook geen goede oplossing natuurlijk maar in dit geval stemt het mij weinig treurig dat ze in de nor zit.
Omdat ze 55k gejat heeft. (Al heeft een rechter over dat misdrijf besloten dat een celstraf niet wenselijk / nodig / passend is.)

Maar toch niet omdat ze een paar betalingen aan het CJIB gemist heeft?
"Pools are perfect for holding water"
  maandag 19 november 2018 @ 15:51:08 #67
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_183244304
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 14:33 schreef Elan het volgende:
De kosten om haar te detineren zijn dus meer dan de vordering, ook nog eens te verhalen op de samenleving. Wie wordt hier in godsnaam beter van?
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_183244341
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 15:50 schreef probeer het volgende:

[..]

Omdat ze 55k gejat heeft. (Al heeft een rechter besloten dat een celstraf niet wenselijk / nodig is.)

Maar toch niet omdat ze een paar betalingen aan het CJIB gemist heeft?
Omwille van de diefstal. :)

En ben het met je eens dat het heel erg raar is dat het missen van betalingen zwaarder gestraft wordt dan stelen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  maandag 19 november 2018 @ 15:53:12 #69
3542 Gia
User under construction
pi_183244354
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 15:07 schreef Stoney3K het volgende:

Het slachtoffer heeft haar geld niet terug (want kale kip)
Dat weet ik niet zo net. Heb weleens gehoord of gelezen dat de Nederlandse staat dit voorschiet, zodat de veroordeelde een schuld aan de Nederlandse staat heeft.
pi_183244393
quote:
1s.gif Op maandag 19 november 2018 15:52 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Omwille van de diefstal. :)
Ja precies. Maar je moet vanuit strafrechtelijk oogpunt die twee dingen toch echt los zien.

Ze jatte 55k. Een rechter legde haar 120 uur taakstraf op, plus hoofdelijke aansprakelijkheid voor het terugbetalen.

Ze mist enkele terugbetalingen aan het CJIB. Daarvoor krijgt ze 1 jaar cel.
"Pools are perfect for holding water"
pi_183244397
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 15:53 schreef Gia het volgende:

[..]

Dat weet ik niet zo net. Heb weleens gehoord of gelezen dat de Nederlandse staat dit voorschiet, zodat de veroordeelde een schuld aan de Nederlandse staat heeft.
Dan krijg je dus een broekzak, vestzak verhaal en maakt het niet uit of ze die celstraf wel of niet uitzit.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 19 november 2018 @ 16:04:40 #72
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_183244577
55.000 ekkies van je oma jatten en dan nog gaan janken :')
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_183244583
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 14:33 schreef Elan het volgende:
De kosten om haar te detineren zijn dus meer dan de vordering, ook nog eens te verhalen op de samenleving. Wie wordt hier in godsnaam beter van?
Handhaving vermarkten, top idee...
pi_183244634
Tuurlijk blijft die 55k schuld staan na de straf. Zou wat zijn als dat niet is. Dan zouden een stuk meer mensen vermogens delicten flikken. Ik zou gerust 300 dagen willen zitten voor 55k...
pi_183244689
quote:
1s.gif Op maandag 19 november 2018 16:06 schreef Desmosedici het volgende:
Tuurlijk blijft die 55k schuld staan na de straf. Zou wat zijn als dat niet is. Dan zouden een stuk meer mensen vermogens delicten flikken. Ik zou gerust 300 dagen willen zitten voor 55k...
Het punt is dat ze die straf krijgt omdat ze zou weigeren om te betalen. Terwijl het in werkelijkheid zo is dat ze wel wil betalen, maar het niet kan. Dat is krom.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_183245069
Ik las op Twitter een idee om het bedrag te laten staan, maar wel te verrekenen met een minimum uurloon (of 70% daarvan) van de tijd die je in de gevangenis zit. Dat vind ik wel creatief bedacht :)
Somebody that I used to know
pi_183245073
quote:
Het CJIB stelde voor de aflossing uit te smeren over vijftien jaar, de verjaringstermijn, wat zou neerkomen op 377,28 euro per maand. Een geweldige verbetering natuurlijk, zegt Lindhout, maar nog altijd veel te veel voor Hester. Volgens de bewindvoerder kon zij, toen ze nog haar uitkering kreeg, maximaal 25 euro per maand missen.
¤25 per maand klinkt wel redelijk. Dan betaal je het geheel zo in 223 jaar al af.
Zeg dan gewoon niks in plaats van zulke onzin. _O-
NEE!
pi_183245421
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 16:29 schreef HexHunter het volgende:

[..]

¤25 per maand klinkt wel redelijk. Dan betaal je het geheel zo in 223 jaar al af.
Zeg dan gewoon niks in plaats van zulke onzin. _O-
Alsof je zomaar even bijna 400 euro per maand kan missen als je maar 1300 krijgt inclusief toeslagen.

Lekker realistische uitgangspositie van het CJIB :X
blablablabla
pi_183245509
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 16:28 schreef Postbus100 het volgende:
Ik las op Twitter een idee om het bedrag te laten staan, maar wel te verrekenen met een minimum uurloon (of 70% daarvan) van de tijd die je in de gevangenis zit. Dat vind ik wel creatief bedacht :)
Je bedoelt dat de uitkeringsinstantie de schadevergoeding betaalt? Of begrijp ik je verkeerd?
pi_183245546
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 15:55 schreef probeer het volgende:

[..]

Ja precies. Maar je moet vanuit strafrechtelijk oogpunt die twee dingen toch echt los zien.

Ze jatte 55k. Een rechter legde haar 120 uur taakstraf op, plus hoofdelijke aansprakelijkheid voor het terugbetalen.

Ze mist enkele terugbetalingen aan het CJIB. Daarvoor krijgt ze 1 jaar cel.
Dat is wel ontzettend krom ja. Maar goed, die reputatie heeft het CJIB sowieso al. Ik kan me een relaas van mr. Frank Visser (ja, de rijdende rechter ja, maar fuck it) herinneren over de stuitende onredelijkheid en machtspositie van het CJIB.
pi_183245550
quote:
1s.gif Op maandag 19 november 2018 16:48 schreef Physsic het volgende:

[..]

Je bedoelt dat de uitkeringsinstantie de schadevergoeding betaalt? Of begrijp ik je verkeerd?
Eh, zover had die persoon of ik niet doorgedacht, maar dat denk ik? In ieder geval dat het in mindering wordt gebracht op de schuld, aangezien je geen gelegenheid hebt om te werken.
Somebody that I used to know
pi_183245875
quote:
1s.gif Op maandag 19 november 2018 15:50 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Werkstraf?
Ik weet niet in hoeverre zij daadwerkelijk betaald werk kan doen. Maar dat kan inderdaad een gedeelte van de oplossing zijn.

Kijk, welke straf ze ook krijgt, wij betalen er voor. Haar uitkering, haar celstraf, haar terugbetaling aan het CJIB, het voorschieten van de terugbetaling aan die oma. Waarom de schuld die de overheid via haar aan in feite zichzelf oplegt, nog groter laten worden.

Een directe financiële straf lijkt me in haar geval dus sowieso compleet zinloos. Beter laten we haar via een taakstraf / vrijwilligerswerk / werkstraf toch iets van waarde creëren.

42 zaterdagen per jaar, maal 4 uur per zaterdag, maal 18 jaar tot haar pensioen, maal 9,20 minimumloon = ¤27.820 = helft van de schuld. Alles wat ze eerder / meer terug kan betalen via haar uitkering is mooi meegenomen. ¤25 per maand zou er dan op neer komen dat die 18 jaar 15 jaar worden. Bij ¤100 per maand naar 10 jaar. Maar dan moeten wij wel de waarde van 9,20 per uur aan die werkstraf/taakstraf hangen.

[ Bericht 2% gewijzigd door probeer op 19-11-2018 17:13:38 ]
"Pools are perfect for holding water"
pi_183245967
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 14:29 schreef CoolGuy het volgende:
Whehehe, jammer voor dat mens. Beetje zielig doen allemaal, maar wel vrolijk mee doen met die oma meer dan 50k afhandig te maken.
dit
Onmens
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  maandag 19 november 2018 @ 17:18:50 #84
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_183246122
Geld van bejaarden stelen, ermee op vakantie gaan en het lef hebben om je dan als slachtoffer op te stellen :') :r

sleutel weggooien
Man of Steal.
  maandag 19 november 2018 @ 17:19:55 #85
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_183246145
quote:
14s.gif Op maandag 19 november 2018 14:35 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Dit.

En hoe kan je volledig afgekeurd worden voor enige vorm van werk? Zolang je toch 'normaal' kan zitten, lopen of eventueel kan staan, dan kan je toch altijd wel iets doen?
Denken dat je alleen afgekeurd kan worden voor lichamelijke dingen :')

sommige mensen zijn lichamelijk tip top in orde maar kunnen opeens helemaal leip worden en ja daar zit je baas niet op te wachten
Man of Steal.
  maandag 19 november 2018 @ 17:22:18 #86
469863 RobjeGeus
Hier word ik vrolijk van!!
pi_183246191
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 16:28 schreef Postbus100 het volgende:
Ik las op Twitter een idee om het bedrag te laten staan, maar wel te verrekenen met een minimum uurloon (of 70% daarvan) van de tijd die je in de gevangenis zit. Dat vind ik wel creatief bedacht :)
Heel creatief bedacht. Dus 1 iemand verdiend bijvoorbeeld 8 euro per uur terwijl de andere gedetineerde maar 0.69 verdiend.
Dat levert verder geen onrust op denk je?
pi_183246401
quote:
1s.gif Op maandag 19 november 2018 17:22 schreef RobjeGeus het volgende:

[..]

Heel creatief bedacht. Dus 1 iemand verdiend bijvoorbeeld 8 euro per uur terwijl de andere gedetineerde maar 0.69 verdiend.
Dat levert verder geen onrust op denk je?
ze verdienen hetzelfde, alleen de een moet langer zitten dan de ander.
  maandag 19 november 2018 @ 17:34:10 #88
469863 RobjeGeus
Hier word ik vrolijk van!!
pi_183246441
quote:
1s.gif Op maandag 19 november 2018 17:32 schreef LurkJeRot het volgende:

[..]

ze verdienen hetzelfde, alleen de een moet langer zitten dan de ander.
Dit snap ik niet ?
pi_183246683
quote:
15s.gif Op maandag 19 november 2018 15:05 schreef JeMoeder het volgende:
Eigen schuld, dikke bult? Met de nuancering dat wanneer haar ex-man het alleen heeft gedaan het natuurlijk sneu werk is voor haar...
Ja doei, alsof die kerel 50000¤ kan verbrassen terwijl zij er niks van weet.
.
pi_183247167
Nu is dit overduidelijk een crimineel. Maar helaas gebeurt dit ook mensen die alleen een verkeersboete hebben (en geen geld)..

Soms prijs ik me gelukkig dat ik GEEN rijbewijs heb 😉
see what is invisible to others.
  maandag 19 november 2018 @ 18:10:49 #91
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_183247235
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 15:53 schreef Gia het volgende:

[..]

Dat weet ik niet zo net. Heb weleens gehoord of gelezen dat de Nederlandse staat dit voorschiet, zodat de veroordeelde een schuld aan de Nederlandse staat heeft.
Dan heb je een uitkeringstrekker die een schuld heeft bij de staat. Dan is het nog steeds de staat die de schuld betaald.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  maandag 19 november 2018 @ 18:15:07 #92
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_183247311
quote:
7s.gif Op maandag 19 november 2018 18:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dan heb je een uitkeringstrekker die een schuld heeft bij de staat. Dan is het nog steeds de staat die de schuld betaald.
Met dien verstande dat ze het geld van de uitkering sowieso moeten betalen.

Als ze netto gewoon minder geld overmaken aan die crimineel wordt de overheid er niet slechter van.

Ze is pas 50 dus heeft met wat mazzel nog 30 jaar de tijd om terug te betalen.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_183247396
quote:
1s.gif Op maandag 19 november 2018 17:34 schreef RobjeGeus het volgende:

[..]

Dit snap ik niet ?
1 uur in de gevangenis = 70% van het wettelijk minimumuurloon wordt in mindering gebracht op de schuld.
Heb je een ton schuld, dan doe je er langer over om de boel af te betalen dan wanneer je twintigduizend schuld hebt.
Dat is althans hoe ik die post interpreteerde.
pi_183247513
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 18:07 schreef IShootPeople het volgende:
Nu is dit overduidelijk een crimineel. Maar helaas gebeurt dit ook mensen die alleen een verkeersboete hebben (en geen geld)..

Soms prijs ik me gelukkig dat ik GEEN rijbewijs heb 😉
Daar was destijds bij Kanniewaarzijn een indrukwekkend item van. Van iemand die boetes kreeg op een auto die hij verkocht had (kon hij bewijzen) en waarvan het overzetten op een andere naam niet goed was gegaan. Kafkaëske praktijken.
Somebody that I used to know
pi_183247544
Lekker laten zitten die uber-Tokkie Hester. Beetje stelen van oma, is ze nou helemaal van de pot gerukt?!
´
  maandag 19 november 2018 @ 18:41:01 #96
469863 RobjeGeus
Hier word ik vrolijk van!!
pi_183247784
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 18:20 schreef LurkJeRot het volgende:

[..]

1 uur in de gevangenis = 70% van het wettelijk minimumuurloon wordt in mindering gebracht op de schuld.
Heb je een ton schuld, dan doe je er langer over om de boel af te betalen dan wanneer je twintigduizend schuld hebt.
Dat is althans hoe ik die post interpreteerde.
70 procent.. zodat ze nog meer kosten per dag ? :')
pi_183247786
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 15:45 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Maar daardoor verbrast ze ook nog eens 65 ruggen aan belastingcenten. Wat klopt hier niet?
Die 65k. Net alsof dat echt de kosten zijn. Dat is voor een heel groot gedeelte gewoon vaste kosten die er anders ook zouden zijn.
pi_183247804
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 17:03 schreef probeer het volgende:

[..]

Ik weet niet in hoeverre zij daadwerkelijk betaald werk kan doen. Maar dat kan inderdaad een gedeelte van de oplossing zijn.

Kijk, welke straf ze ook krijgt, wij betalen er voor. Haar uitkering, haar celstraf, haar terugbetaling aan het CJIB, het voorschieten van de terugbetaling aan die oma. Waarom de schuld die de overheid via haar aan in feite zichzelf oplegt, nog groter laten worden.

Een directe financiële straf lijkt me in haar geval dus sowieso compleet zinloos. Beter laten we haar via een taakstraf / vrijwilligerswerk / werkstraf toch iets van waarde creëren.

42 zaterdagen per jaar, maal 4 uur per zaterdag, maal 18 jaar tot haar pensioen, maal 9,20 minimumloon = ¤27.820 = helft van de schuld. Alles wat ze eerder / meer terug kan betalen via haar uitkering is mooi meegenomen. ¤25 per maand zou er dan op neer komen dat die 18 jaar 15 jaar worden. Bij ¤100 per maand naar 10 jaar. Maar dan moeten wij wel de waarde van 9,20 per uur aan die werkstraf/taakstraf hangen.
Het doel van die taakstraf is juist dat je gratis moet werken.
Anders vraagt straks elke strafklant om een vergoeding voor de gewerkte uren.
pi_183247930
quote:
1s.gif Op maandag 19 november 2018 18:42 schreef BlackMolly77 het volgende:

[..]

Het doel van die taakstraf is juist dat je gratis moet werken.
Anders vraagt straks elke strafklant om een vergoeding voor de gewerkte uren.
Goed punt. Dan is ze na 120 uur klaar met de taakstraf, en kan ze er daarna blijven werken om de schuld af te lossen.
"Pools are perfect for holding water"
pi_183248012
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 18:49 schreef probeer het volgende:

[..]

Goed punt. Dan is ze na 120 uur klaar met de taakstraf, en kan ze er daarna blijven werken om de schuld af te lossen.
Nee dan kan ze zelf een baan zoeken.
  maandag 19 november 2018 @ 19:00:54 #101
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_183248164
Iemand die oma 55K afhandig gemaakt heeft kan vrijwilligerswerk in een verzorgingstehuis doen?
Welke volidioot keurt dat goed?

Geen medelijden met deze crimineel, een bejaarde beroven en dan zielig doen dat je de door jou veroorzaakte schade niet kunt terugbetalen.
Ze zouden het bedrag wat ze gegapt hebben moeten verdubbelen, wat nou zielig? Ze hoeft alleen maar terug te betalen wat ze gegapt heeft, en nee, van in de bak zitten wordt dat bedrag niet lager, je zit in de bak omdat je weigert je betalingsverplichtingen aan het slachtoffer te voldoen, je zit daar dus voor straf.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 19 november 2018 @ 19:04:52 #102
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_183248252
Gewoon in de chain gang voor dertig cent per dag tot ze die schuld heeft afbetaald.
pi_183248442
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 19:00 schreef Leandra het volgende:
Iemand die oma 55K afhandig gemaakt heeft kan vrijwilligerswerk in een verzorgingstehuis doen?
Welke volidioot keurt dat goed?

Geen medelijden met deze crimineel, een bejaarde beroven en dan zielig doen dat je de door jou veroorzaakte schade niet kunt terugbetalen.
Ze zouden het bedrag wat ze gegapt hebben moeten verdubbelen, wat nou zielig? Ze hoeft alleen maar terug te betalen wat ze gegapt heeft, en nee, van in de bak zitten wordt dat bedrag niet lager, je zit in de bak omdat je weigert je betalingsverplichtingen aan het slachtoffer te voldoen, je zit daar dus voor straf.
Ze ontkent (nog steeds) schuldig te zijn. Dat is ook wel een dingetje..
  maandag 19 november 2018 @ 19:13:41 #104
469863 RobjeGeus
Hier word ik vrolijk van!!
pi_183248469
quote:
1s.gif Op maandag 19 november 2018 19:12 schreef Physsic het volgende:

[..]

Ze ontkent (nog steeds) schuldig te zijn. Dat is ook wel een dingetje..
Dus als iemand blijft ontkennen is dat wel een dingetje ?
pi_183248493
quote:
1s.gif Op maandag 19 november 2018 19:12 schreef Physsic het volgende:

[..]

Ze ontkent (nog steeds) schuldig te zijn. Dat is ook wel een dingetje..
Ze is veroordeeld.
.
pi_183248571
quote:
1s.gif Op maandag 19 november 2018 19:13 schreef RobjeGeus het volgende:

[..]

Dus als iemand blijft ontkennen is dat wel een dingetje ?
Ja, dat maakt haar voor mij nog minder ‘zielig’ in dit geval.
pi_183248584
quote:
1s.gif Op maandag 19 november 2018 19:14 schreef Fer het volgende:

[..]

Ze is veroordeeld.
Daarom.
  maandag 19 november 2018 @ 19:20:39 #108
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_183248652
quote:
1s.gif Op maandag 19 november 2018 19:12 schreef Physsic het volgende:

[..]

Ze ontkent (nog steeds) schuldig te zijn. Dat is ook wel een dingetje..
Ja.
En ze gingen op vakantie van het geld van ome Jan
En niemand leek te weten hoe die aan die centen kwam
Dat kon ze weinig schelen dus ze namen het ervan
Niks te klagen
Niet naar vragen
Wat hebben ze plezier gehad van ome Jan z'n geld
En daarom was ook iedereen enorm op hem gesteld
En waar hij 't vandaan had heeft nog niemand hen verteld
O die lieve ome Jan!
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_183248670
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 14:29 schreef CoolGuy het volgende:
Whehehe, jammer voor dat mens. Beetje zielig doen allemaal, maar wel vrolijk mee doen met die oma meer dan 50k afhandig te maken.
Ik geloof ook biet dat ik zo veel
Medelijden heb. Echter is het wel zo dat er op deze manier niets opgelost wordt.

Sowieso apart dat mevrouw met wia wel vrijwilligerswerk kan doen. Ga dan betaald werk doen om af te betalen.

Dat de staat het haar moeilijk maakt tot ze wat gaat betalen vind ik prima. Als je het je nie kunt veroorloven heb je nog meer redenen om je te gedragen.
Whatever...
pi_183248818
quote:
1s.gif Op maandag 19 november 2018 19:21 schreef Spanky78 het volgende:

[..]
Ga dan betaald werk doen om af te betalen.
Ze is afgekeurd.

quote:
Dat de staat het haar moeilijk maakt tot ze wat gaat betalen vind ik prima. Als je het je nie kunt veroorloven heb je nog meer redenen om je te gedragen.
Dus jij vindt het terecht dat iemand in de cel belandt puur en alleen omdat ze blut is? Hoe ver zijn we dan nog af van het bestraffen van armoede?
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_183248905
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 16:44 schreef Elan het volgende:

[..]

Alsof je zomaar even bijna 400 euro per maand kan missen als je maar 1300 krijgt inclusief toeslagen.

Lekker realistische uitgangspositie van het CJIB :X
Don't do the crime, if you can't do the time.

~¤370 per maand is het simpelweg het bedrag wat afgelost moet worden om het geheel te betalen in maximaal 180 maanden. Daarna is de misdrijf simpelweg verjaard.

Wat is je voorstel in het andere geval? Het bedrag verspreiden over 30 jaar? Zou de wet wel voor aangepast moeten worden.
NEE!
  maandag 19 november 2018 @ 19:32:00 #112
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_183248971
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 19:26 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Ze is afgekeurd.

[..]

Dus jij vindt het terecht dat iemand in de cel belandt puur en alleen omdat ze blut is? Hoe ver zijn we dan nog af van het bestraffen van armoede?
Dus je gapt geld, smijt het over de balk en vervolgens ben je zielig als je het niet kunt terugbetalen omdat je geen geld hebt?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_183248974
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 19:26 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Ze is afgekeurd.

[..]

Dus jij vindt het terecht dat iemand in de cel belandt puur en alleen omdat ze blut is? Hoe ver zijn we dan nog af van het bestraffen van armoede?
Ze kan wel vrijwilligerswerk doen.

Daarnaast moet je gewoon geen geld jatten als je het niet terug kan betalen. Dan zit je een lange tijd in de shit. Terecht.

Ze is veroordeeld dus ik geloof niet O veel van de krokodillentranen. Gewoon een oerdomme tokkie die nu problemen heeft.
Whatever...
  maandag 19 november 2018 @ 19:34:06 #114
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_183249036
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 19:29 schreef HexHunter het volgende:

[..]

Don't do the crime, if you can't do the time.

~¤370 per maand is het simpelweg het bedrag wat afgelost moet worden om het geheel te betalen in maximaal 180 maanden. Daarna is de misdrijf simpelweg verjaard.
Het CJIB had dit helemaal niet eens hoeven doen. Wie weet of die oma überhaupt nog leeft over 15 jaar.
Oma heeft nu haar geld al terug, van het CJIB, zodat misdadigers hun slachtoffers niet nog extra kunnen treiteren door niet (op tijd) te betalen, ze heeft nu dus een schuld aan het CJIB.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator maandag 19 november 2018 @ 19:34:32 #115
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_183249055
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 19:26 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Ze is afgekeurd.

[..]

Dus jij vindt het terecht dat iemand in de cel belandt puur en alleen omdat ze blut is? Hoe ver zijn we dan nog af van het bestraffen van armoede?
Ehh...wat? Ze heeft ook iemand geholpen meer dan 50k afhandig te maken he? 8)7
Breitling - Instruments for Professionals
  maandag 19 november 2018 @ 19:35:39 #116
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_183249098
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 19:34 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ehh...wat? Ze heeft ook iemand geholpen meer dan 50k afhandig te maken he? 8)7
En geholpen met opmaken.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator maandag 19 november 2018 @ 19:36:08 #117
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_183249117
quote:
1s.gif Op maandag 19 november 2018 19:35 schreef Leandra het volgende:

[..]

En geholpen met opmaken.
Ja, ook dat, maar nee nee, ze zit vast omdat ze 'arm' is :D 8)7
Breitling - Instruments for Professionals
pi_183249225
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 19:00 schreef Leandra het volgende:
Iemand die oma 55K afhandig gemaakt heeft kan vrijwilligerswerk in een verzorgingstehuis doen?
Welke volidioot keurt dat goed?
Absurd. Zitten ze in verzorgingstehuizen tegenwoordig zo omhoog dat ze geen VOG vragen?
  maandag 19 november 2018 @ 19:40:00 #119
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_183249242
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 19:36 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ja, ook dat, maar nee nee, ze zit vast omdat ze 'arm' is :D 8)7
Daarbij; ieder hoofdelijk aansprakelijk, haar ex-man betaalt kennelijk nog wel, anders zat hij ook in de bak, dus na die 72 maanden zal hij het wel volledig betaald hebben, dus dan is zij ook van haar probleem af.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 19 november 2018 @ 19:41:40 #120
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_183249287
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 19:39 schreef Wup2 het volgende:

[..]

Absurd. Zitten ze in verzorgingstehuizen tegenwoordig zo omhoog dat ze geen VOG vragen?
Kennelijk, verzorgingshuizen worden sowieso al uitgefaseerd, dus er zal nog weinig geld voor personeel zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_183249318
quote:
1s.gif Op maandag 19 november 2018 19:41 schreef Leandra het volgende:
Kennelijk, verzorgingshuizen worden sowieso al uitgefaseerd, dus er zal nog weinig geld voor personeel zijn.
dit vind ik dus erger dan dat verhaal van deze dame.
pi_183249478
Terechte straf toch?
Eens kijken
pi_183249628
Wie kan mij helpen met de rekensom?

Ik zie dat er 55 gejat is, zij moet met haar ex man terugbetalen en als zij over 9 maanden vrijkomt is haar schuld opgelopen tot 67.

Dat lijkt iets meer dan de wettelijke rente, maar ik zal vast en zeker ergens een komma verkeerd zetten en een boete vergeten
pi_183249682
quote:
1s.gif Op maandag 19 november 2018 19:53 schreef opgebaarde het volgende:
Wie kan mij helpen met de rekensom?

Ik zie dat er 55 gejat is, zij moet met haar ex man terugbetalen en als zij over 9 maanden vrijkomt is haar schuld opgelopen tot 67.

Dat lijkt iets meer dan de wettelijke rente, maar ik zal vast en zeker ergens een komma verkeerd zetten en een boete vergeten
boete voor niet betalen loopt elke maand op...
pi_183249836
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 19:48 schreef Maharski het volgende:
Terechte straf toch?
Ja vind je?

Ze zit vast omdat ze CJIB niet kan betalen hé, niet vanwege stelen
pi_183249947
quote:
1s.gif Op maandag 19 november 2018 19:34 schreef Leandra het volgende:

[..]

Oma heeft nu haar geld al terug, van het CJIB, zodat misdadigers hun slachtoffers niet nog extra kunnen treiteren door niet (op tijd) te betalen, ze heeft nu dus een schuld aan het CJIB.
Is dat zo? Volgens mij doel jij op het voorschot en zover ik weet geldt dat alleen voor gewelds- en zedenmisdrijven. In de andere gevallen is (was) dat beperkt tot 5.000euro.

De schadevergoedingsmaatregel (waar over wordt gesproken) betekent alleen dat het CJIB het bedrag voor je probeert te innen.

Edit: https://www.cjib.nl/voorschotregeling
pi_183249956
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 19:55 schreef Wup2 het volgende:

[..]

boete voor niet betalen loopt elke maand op...
Da's best wel veel geld, 12.500 aan boetes in bijna 2 jaar tijd op een openstaande vordering van 55.
pi_183250006
quote:
1s.gif Op maandag 19 november 2018 19:53 schreef opgebaarde het volgende:
Wie kan mij helpen met de rekensom?

Ik zie dat er 55 gejat is, zij moet met haar ex man terugbetalen en als zij over 9 maanden vrijkomt is haar schuld opgelopen tot 67.

Dat lijkt iets meer dan de wettelijke rente, maar ik zal vast en zeker ergens een komma verkeerd zetten en een boete vergeten
Het CJIB misschien:
https://www.cjib.nl/schadevergoedingsmaatregel
pi_183250189
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 19:29 schreef HexHunter het volgende:

[..]

Don't do the crime, if you can't do the time.

~¤370 per maand is het simpelweg het bedrag wat afgelost moet worden om het geheel te betalen in maximaal 180 maanden. Daarna is de misdrijf simpelweg verjaard.

Wat is je voorstel in het andere geval? Het bedrag verspreiden over 30 jaar? Zou de wet wel voor aangepast moeten worden.
Lekker hoor die Amerikaanse idioterie.
Dat wijf gaat het nooit kunnen betalen op deze manier. Oma kan fluiten naar haar centen.

In plaats van het volledige bedrag hadden ze haar toch ook een gedeelte kunnen laten terugbetalen, 10k ofzo?

Waar zou jij als slachtoffer voor kiezen?
blablablabla
pi_183250272
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 19:34 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ehh...wat? Ze heeft ook iemand geholpen meer dan 50k afhandig te maken he? 8)7
Ze zit dus niet in de cel omwille van het jatten, maar voor het niet betalen van een schuld aan het CJIB.

Die twee moet je los van elkaar zien. Ze had ook in de cel kunnen belanden omdat ze een onverzekerde auto niet betaald had. De maatregel voor 'vervangende hechtenis' is bedoeld om onwillende wanbetalers aan te pakken: Daar is hier geen sprake van. Mevrouw heeft geen draagkracht om het te kúnnen betalen, al zou ze het graag willen.

Ik heb geen medelijden met deze madam maar je moet het toch met me eens zijn dat er in de implementatie iets niet helemaal klopt.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_183250520
quote:
1s.gif Op maandag 19 november 2018 20:16 schreef Elan het volgende:

[..]

Lekker hoor die Amerikaanse idioterie.
Dat wijf gaat het nooit kunnen betalen op deze manier. Oma kan fluiten naar haar centen.

In plaats van het volledige bedrag hadden ze haar toch ook een gedeelte kunnen laten terugbetalen, 10k ofzo?

Waar zou jij als slachtoffer voor kiezen?
Daar had ze met 25euro per maand toch nog steeds jaren over gedaan en dan was ze dus ook gewoon in vervangende hechtenis genomen. Wat dat betreft maakt het geen verschil.
  maandag 19 november 2018 @ 20:58:15 #132
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_183251192
quote:
1s.gif Op maandag 19 november 2018 20:04 schreef Physsic het volgende:

[..]

Is dat zo? Volgens mij doel jij op het voorschot en zover ik weet geldt dat alleen voor gewelds- en zedenmisdrijven. In de andere gevallen is (was) dat beperkt tot 5.000euro.

De schadevergoedingsmaatregel (waar over wordt gesproken) betekent alleen dat het CJIB het bedrag voor je probeert te innen.

Edit: https://www.cjib.nl/voorschotregeling
Oh, dat is helemaal lekker :{
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_183251293
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 16:29 schreef HexHunter het volgende:

[..]

¤25 per maand klinkt wel redelijk. Dan betaal je het geheel zo in 223 jaar al af.
Zeg dan gewoon niks in plaats van zulke onzin. _O-
Is gewoon een standaard rekensommetje van zo'n bewindvoerder. Daar zijn rekenmodellen voor die ook worden toegepast met schuldsanering (mits die schuld niet verwijtbaar is) dat is gewoon bedrag X voor Y jaren betalen waarbij X gebaseerd is op inkomsten, vermogen en minimale kosten om te leven. De rest komt dan doorgaans te vervallen cq wordt kwijtgescholden.

Maar CJIB is daarbij een uitzondering, die denkt dat mensen een geldboom of hoge hoed hebben waar ze ineens het 10-voudige aan geld uit kunnen schudden.

Dus nee, die vrouw verdient het om gestraft te worden maar het beleid is ronduit achterlijk. De cel in prima, maar dan daarna ook opzouten met die schuld, maak er maar echt vervangende hechtenis van. Geen levenslang zoals hier gebeurd want levenslang voor diefstal is erg overdreven.
pi_183251363
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 21:01 schreef LanaMyst het volgende:

[..]

Maar CJIB is daarbij een uitzondering, die denkt dat mensen een geldboom of hoge hoed hebben waar ze ineens het 10-voudige aan geld uit kunnen schudden.
Ik meen dat de belastingdienst die uitzondering ook heeft. Die kan iemand ook zijn leven lang krom laten liggen als ie een belastingschuld écht niet kan betalen, of er dan ook 'vervangende' hechtenis opgelegd kan worden weet ik zo direct niet.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_183251744
quote:
1s.gif Op maandag 19 november 2018 20:58 schreef Leandra het volgende:

[..]

Oh, dat is helemaal lekker :{
En gezien de vermoedelijk hoge leeftijd van het slachtoffer (oma van iemand in de 50), zal ze dat geld niet meer terugzien voordat ze overlijdt.
pi_183251947
Weet iemand de link naar de veroordeling van van deze Tokkie[s]?
´
pi_183251980
quote:
1s.gif Op maandag 19 november 2018 20:16 schreef Elan het volgende:

[..]

Lekker hoor die Amerikaanse idioterie.
Dat wijf gaat het nooit kunnen betalen op deze manier. Oma kan fluiten naar haar centen.

In plaats van het volledige bedrag hadden ze haar toch ook een gedeelte kunnen laten terugbetalen, 10k ofzo?

Waar zou jij als slachtoffer voor kiezen?
Hoe wil jij dat ze die 10k gaat betalen dan? Volgens haar bewindvoerder kon ze al niet meer dan ¤25 per maand missen. Zo loop je net zo goed tegen hetzelfde probleem aan.
NEE!
pi_183252054
quote:
5s.gif Op maandag 19 november 2018 21:21 schreef Kim-Holland het volgende:
Weet iemand de link naar de veroordeling van van deze Tokkie[s]?
Heb vanmiddag gezocht, maar niet kunnen vinden. Wellicht niet gepubliceerd.
pi_183252129
Jaja, maar 25 euro pm. Ik ken mensen in de bijstand die meer moeten aflossen, en dat ook kunnen.
Ze roken er geen minder pakje shag om btw.

Hester met haar hese stem waarschijnlijk ook niet :7
´
pi_183252196
quote:
1s.gif Op maandag 19 november 2018 21:25 schreef Physsic het volgende:

[..]

Heb vanmiddag gezocht, maar niet kunnen vinden. Wellicht niet gepubliceerd.
Ok. Iig geval bedankt voor de moeite ^O^

Kan hem vooralsnog ook niet vinden..
´
pi_183252228
Als zij en haar ex een geregistreerd koppel waren en zij van de diefstal wist en ook geprofiteerd heeft van de vakanties van het buitgemaakte geld dan lijkt de straf me gewoon terecht. Wat verder wel opmerkelijk is, is dat het bedrag niet wordt verminderd of kwijtgescholden wordt. Op deze manier heeft het beboetingssysteem niet zoveel zin.

quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 21:01 schreef LanaMyst het volgende:

[..]

Is gewoon een standaard rekensommetje van zo'n bewindvoerder. Daar zijn rekenmodellen voor die ook worden toegepast met schuldsanering (mits die schuld niet verwijtbaar is) dat is gewoon bedrag X voor Y jaren betalen waarbij X gebaseerd is op inkomsten, vermogen en minimale kosten om te leven. De rest komt dan doorgaans te vervallen cq wordt kwijtgescholden.

Maar CJIB is daarbij een uitzondering, die denkt dat mensen een geldboom of hoge hoed hebben waar ze ineens het 10-voudige aan geld uit kunnen schudden.
Ik vermoed dat er best wel manieren zijn om naar draagkracht iets af te lossen bij het CJIB maar het is uberhaupt al een prestatie om het CJIB op je dak te krijgen.

quote:
Dus nee, die vrouw verdient het om gestraft te worden maar het beleid is ronduit achterlijk. De cel in prima, maar dan daarna ook opzouten met die schuld, maak er maar echt vervangende hechtenis van. Geen levenslang zoals hier gebeurd want levenslang voor diefstal is erg overdreven.
Ben ik het wel mee eens. Mensen die gevoelsmatig iets onmenselijks hebben gedaan en het zo weer zouden doen mogen van mij best tussen wal en schip vallen maar iemand met zo'n verhaal zou niet in zo'n void moeten komen waarbij straf op straf wordt gestapeld doordat iets niet goed aansluit.

[ Bericht 37% gewijzigd door Beathoven op 19-11-2018 21:36:18 ]
pi_183252354
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 21:30 schreef Beathoven het volgende:
Als zij en haar ex een geregistreerd koppel waren en zij van de diefstal wist en ook geprofiteerd heeft van de vakanties van het buitgemaakte geld dan lijkt de straf me gewoon terecht. Wat verder wel opmerkelijk is, is dat het bedrag niet wordt verminderd of kwijtgescholden wordt. Op deze manier heeft het beboetingssysteem niet zoveel zin.
In het geval dat iemand niet kán betalen misschien niet, maar in andere gevallen mogelijk wel. De gevolgen van enige tijd vastzitten kunnen namelijk behoorlijk groot zijn.
  maandag 19 november 2018 @ 21:41:08 #143
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_183252498
Het is jammer dat nou juist dit voorbeeld is gebruikt om de werkwijze van het CJIB aan de kaak te stellen. Dan komt 80% hier natuurlijk niet verder dan "huh zo stelen van een oma ze moesten ze opknopen haha kan echt niet hoor". :')

De Correspondent heeft het dan veel beter gedaan. Een hele collectie met verhalen over wanhopige mensen en absurde wanpraktijken. Het probleem is dat je vrij gemakkelijk aan een schuld komt en dat vanaf dat moment het hele beleid erop gericht lijkt te zijn om de situatie erger te maken.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  maandag 19 november 2018 @ 21:42:37 #144
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_183252532
quote:
7s.gif Op maandag 19 november 2018 21:41 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Het probleem is dat je vrij gemakkelijk aan een schuld komt en dat vanaf dat moment het hele beleid erop gericht lijkt te zijn om de situatie erger te maken.
Nee, het is erop gericht om te zorgen dat de schuldeisers hun geld terugkrijgen. Het werkt alleen af en toe averechts.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_183252567
quote:
1s.gif Op maandag 19 november 2018 21:33 schreef Physsic het volgende:

[..]

In het geval dat iemand niet kán betalen misschien niet, maar in andere gevallen mogelijk wel. De gevolgen van enige tijd vastzitten kunnen namelijk behoorlijk groot zijn.
Ja, als iemand met meer geld op de bank z'n gemaakte diefstalschulden niet voldoet is dat een prima oplossing en past het ook in het draagkracht plaatje. Maar zij kan dit duidelijk niet betalen en ze zou volgens mij na haar gevangenisstraf net als een ieder weer een nieuwe kans verdienen die ze niet krijgt omdat de schuld dan is opgelopen. Daarom is enige coulance wel gepast.

Wat je aan de onderkant van de samenleving ziet is dat er niet alleen veel criminelen zijn maar ook veel stakkers die uiteindelijk slachtoffer worden van een crimineel. Zij is zo'n geval. En helaas krijgen die niet altijd de beste advocaten en hebben ze zo'n spiraal aan problemen dat ze niet iets oplossen zoals wij maar alleen maar dieper in de problemen stappen als er rechtszaken komen.

Zo'n ex hoeft b.v. maar te zeggen dat ze een drankprobleem heeft en dan heeft ze er eentje, of ze het nu wel of niet heeft.
  maandag 19 november 2018 @ 21:46:56 #146
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_183252626
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 21:42 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Nee, het is erop gericht om te zorgen dat de schuldeisers hun geld terugkrijgen. Het werkt alleen af en toe averechts.
Dan zouden ze zich ondertussen wel even mogen afvragen waarom het dan zo hard faalt. Als je het geld en het overzicht hebt en niet teveel problemen, dan lukt het allemaal wel. Maar talloze mensen vallen de ellende in en komen er dan gewoon niet meer uit. Uiteindelijk is de hele maatschappij daar het slachtoffer van.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  maandag 19 november 2018 @ 21:50:29 #147
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_183252693
quote:
1s.gif Op maandag 19 november 2018 21:46 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Dan zouden ze zich ondertussen wel even mogen afvragen waarom het dan zo hard faalt. Als je het geld en het overzicht hebt en niet teveel problemen, dan lukt het allemaal wel. Maar talloze mensen vallen de ellende in en komen er dan gewoon niet meer uit. Uiteindelijk is de hele maatschappij daar het slachtoffer van.
Het is geen eenvoudig probleem. Wat je ook niet wil is de situatie waar schulden maken wel prima is als je maar zorgt dat je ze niet kan terugbetalen.

De kern hoort altijd te zijn dat schulden volledig worden terugbetaald. In dit geval koopt het slachtoffer van de diefstal er toch geen biet voor dat het zo zielig is voor degene die haar geld heeft opgemaakt dat ze het niet kan terugbetalen?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_183252762
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 21:42 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Nee, het is erop gericht om te zorgen dat de schuldeisers hun geld terugkrijgen. Het werkt alleen af en toe averechts.
Je opent de doos van Pandora als je schuldproblemen voor iemand wil oplossen. Daarbij is het in Nederland eigenlijk wel een kleine prestatie om zo te eindigen. Goed met geld / je leven omgaan is vooruitzien en je situatie incalculeren en buffers opbouwen is een competentie die velen wel redelijk beheersen en anderen to-taal niet.
pi_183252768
Dit is die aflevering van Kanniewaarzijn over die boete van het CJIB: https://programma.bnnvara.nl/kanniewaarzijn/media/346613

Vanaf 17.35 (uitzending van 2 oktober 2015)

quote:
Een oude auto moet je WA-verzekeren en niet allrisk, want dat is zo'n oud barrel niet waard. Maar op advies van zijn verzekeraar nam jonge Hafid Sadik een allriskdekking voor een 16 jaar oude Opel. Toen hij erachter kwam dat hij genaaid was, zei hij gelijk de verzekering op zonder een nieuwe te nemen. Hij werd natuurlijk aangehouden door de politie en zij namen zijn auto in beslag, maar vergaten hem af te melden bij de RDW. Dat had draconische gevolgen, want Hafid kreeg meer dan 10.000 euro aan boetes en 30 dagen gevangenisstraf. Voor een verkeersovertreding...Dat Kanniewaarzijn!
Somebody that I used to know
  maandag 19 november 2018 @ 21:55:54 #150
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_183252807
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 21:50 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het is geen eenvoudig probleem. Wat je ook niet wil is de situatie waar schulden maken wel prima is als je maar zorgt dat je ze niet kan terugbetalen.

De kern hoort altijd te zijn dat schulden volledig worden terugbetaald. In dit geval koopt het slachtoffer van de diefstal er toch geen biet voor dat het zo zielig is voor degene die haar geld heeft opgemaakt dat ze het niet kan terugbetalen?
Dat slachtoffer koopt er net zo min wat voor dat de dader in de gevangenis zit en dus helemaal niks terug kan betalen, en straks ook nog dakloos en zonder inkomen zit waar het ook niet van opschiet. Te weinig geld is beter dan geen, is een soort verlengde schuldsanering geen optie? Of iets anders? Of vind jij dit nou echt de best denkbare optie?
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  maandag 19 november 2018 @ 22:00:33 #151
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_183252916
quote:
1s.gif Op maandag 19 november 2018 21:55 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Dat slachtoffer koopt er net zo min wat voor dat de dader in de gevangenis zit en dus helemaal niks terug kan betalen, en straks ook nog dakloos en zonder inkomen zit waar het ook niet van opschiet. Te weinig geld is beter dan geen, is een soort verlengde schuldsanering geen optie? Of iets anders? Of vind jij dit nou echt de best denkbare optie?
Ik heb geen best denkbare optie, maar kwijtschelding omdat iemand geen geld heeft vind ik de slechtst denkbare optie.
Loonbeslag totaan je AOW-leeftijd lijkt me wel het minste.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_183252920
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 21:44 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Zo'n ex hoeft b.v. maar te zeggen dat ze een drankprobleem heeft en dan heeft ze er eentje, of ze het nu wel of niet heeft.
Problemen heeft ze soberso, als ze de hele toko kort en klein slaat en zich vervolgens met koelvloeistof wil omleggen omdat haar vent het in zijn hoofd haalt om met een ander wijf aan te leggen :')
´
  maandag 19 november 2018 @ 22:01:57 #153
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_183252953
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 22:00 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik heb geen best denkbare optie, maar kwijtschelding omdat iemand geen geld heeft vind ik de slechtst denkbare optie.
Loonbeslag totaan je AOW-leeftijd lijkt me wel het minste.
Waar haal je die kwijtschelding vandaan, wiens idee is dat?
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_183252962
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 22:00 schreef Janneke141 het volgende:

[..]Loonbeslag totaan je AOW-leeftijd lijkt me wel het minste.
En jij denkt echt dat iemand bij wie zijn leven lang het loon beslag is gelegd, nog één dag gaat werken in zijn leven?

Als mij dat zou gebeuren dan zou ik per direct ontslag nemen, en gaan jatten of drugs dealen, want ik heb dan tóch niks meer te verliezen.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
  maandag 19 november 2018 @ 22:03:22 #155
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_183253006
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 22:02 schreef Stoney3K het volgende:
Als mij dat zou gebeuren dan zou ik per direct ontslag nemen, en gaan jatten of drugs dealen, want ik heb dan tóch niks meer te verliezen.
Mag je terug de bak in.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 19 november 2018 @ 22:04:43 #156
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_183253044
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 22:02 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

En jij denkt echt dat iemand bij wie zijn leven lang het loon beslag is gelegd, nog één dag gaat werken in zijn leven?

Als mij dat zou gebeuren dan zou ik per direct ontslag nemen, en gaan jatten of drugs dealen, want ik heb dan tóch niks meer te verliezen.
Zij is 100% afgekeurd blijkbaar, dus die gaat toch niet meer werken. In andere gevallen is het inderdaad niet motiverend.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_183253057
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 22:03 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Mag je terug de bak in.
Op voorwaarde dat je gepakt wordt.

Mijn punt is meer: Er is dan geen enkele stimulans meer om een eerlijk leven op te bouwen want elke cent die je wil verdienen wordt toch al opgeëist. Dus dan ben je net zo ver af als je op straat zou wonen als dat je een bovenmodale baan zou hebben.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_183253086
Ik kan mij niet voorstellen dat deze dame gezegend is met een iq van boven de 100. Natuurlijk is het een kutwijf dat ze geld steelt van een oma, maar met deze opeenstapeling van problemen kan ik mij niet voorstellen dat ze slim genoeg is om zelfstandig te functioneren. Geen idee wie er voordeel bij heeft 65k uit te geven aan detentie en nog duizenden euro's voor de hele bureaucratische molen eromheen.
pi_183253115
quote:
1s.gif Op maandag 19 november 2018 21:55 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Dat slachtoffer koopt er net zo min wat voor dat de dader in de gevangenis zit en dus helemaal niks terug kan betalen, en straks ook nog dakloos en zonder inkomen zit waar het ook niet van opschiet. Te weinig geld is beter dan geen, is een soort verlengde schuldsanering geen optie? Of iets anders? Of vind jij dit nou echt de best denkbare optie?
Al zou je je levenstaak maken om haar weer op de rails te krijgen, het zal je niet lukken. Als haar ex een crimineel is, is haar nieuwe vriend dat ook en die erna ook. Criminelen die op jonge leeftijd iets stelen en bij volwassen worden door te werken zin aan het leven geven komen vaak wel goed terecht; in andere tijden al 3 voorbeelden gezien. Maar mensen die zich vrijwillig en slaafs afhankelijk maken van criminelen is een ander verhaal.

Uiteindelijk denk ik dat sommige gevallen het beter doen als ze ergens in de stijl van het gevangenisleven hun jaren kunnen slijten op kosten van de staat.
pi_183253122
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 21:01 schreef LanaMyst het volgende:

[..]

Is gewoon een standaard rekensommetje van zo'n bewindvoerder. Daar zijn rekenmodellen voor die ook worden toegepast met schuldsanering (mits die schuld niet verwijtbaar is) dat is gewoon bedrag X voor Y jaren betalen waarbij X gebaseerd is op inkomsten, vermogen en minimale kosten om te leven. De rest komt dan doorgaans te vervallen cq wordt kwijtgescholden.

Maar CJIB is daarbij een uitzondering, die denkt dat mensen een geldboom of hoge hoed hebben waar ze ineens het 10-voudige aan geld uit kunnen schudden.

Dus nee, die vrouw verdient het om gestraft te worden maar het beleid is ronduit achterlijk. De cel in prima, maar dan daarna ook opzouten met die schuld, maak er maar echt vervangende hechtenis van. Geen levenslang zoals hier gebeurd want levenslang voor diefstal is erg overdreven.
Nja, wat wil je dan, dat als je te weinig geld hebt om iets terug te betalen je dus alles maar kan flikken?
Whatever...
  maandag 19 november 2018 @ 22:09:04 #161
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_183253197
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 22:05 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Op voorwaarde dat je gepakt wordt.

Mijn punt is meer: Er is dan geen enkele stimulans meer om een eerlijk leven op te bouwen want elke cent die je wil verdienen wordt toch al opgeëist. Dus dan ben je net zo ver af als je op straat zou wonen als dat je een bovenmodale baan zou hebben.
Maar andersom is de stimulans blijkbaar om het geld dat je nog hebt als je al in de schulden zit vooral uit te geven, want dan hoef je tenminste niks terug te betalen. Oh, en je daarvoor straffen schiet niet op dus dat doen we ook niet. Leef er vooral op los van andermans geld!
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_183253210
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 19:00 schreef Leandra het volgende:
Iemand die oma 55K afhandig gemaakt heeft kan vrijwilligerswerk in een verzorgingstehuis doen?
Welke volidioot keurt dat goed?

Geen medelijden met deze crimineel, een bejaarde beroven en dan zielig doen dat je de door jou veroorzaakte schade niet kunt terugbetalen.
Ze zouden het bedrag wat ze gegapt hebben moeten verdubbelen, wat nou zielig? Ze hoeft alleen maar terug te betalen wat ze gegapt heeft, en nee, van in de bak zitten wordt dat bedrag niet lager, je zit in de bak omdat je weigert je betalingsverplichtingen aan het slachtoffer te voldoen, je zit daar dus voor straf.
Ze weigert niet.
"Pools are perfect for holding water"
pi_183253211
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 22:06 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Nja, wat wil je dan, dat als je te weinig geld hebt om iets terug te betalen je dus alles maar kan flikken?
Ze gaat 300 dagen de cel in en heeft een lange taakstraf. Vind ik op zich redelijk voor 27000 euro.
  maandag 19 november 2018 @ 22:09:35 #164
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_183253222
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 22:05 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Op voorwaarde dat je gepakt wordt.

Mijn punt is meer: Er is dan geen enkele stimulans meer om een eerlijk leven op te bouwen want elke cent die je wil verdienen wordt toch al opgeëist. Dus dan ben je net zo ver af als je op straat zou wonen als dat je een bovenmodale baan zou hebben.
Toch werkt de schuldsanering ook zo. Je moet een termijn en aflossingsbedrag hebben waarin genoeg wordt terugbetaald maar er nog motivatie is om nog wat te doen. Dat is lastig, maar het kan.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_183253266
quote:
1s.gif Op maandag 19 november 2018 19:32 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dus je gapt geld, smijt het over de balk en vervolgens ben je zielig als je het niet kunt terugbetalen omdat je geen geld hebt?
En ook jij haalt de straf voor de beroving door elkaar met de straf voor het niet kunnen terugbetalen.

55k jatten kost je 120 uur taakstraf.

Een paar betalingen missen kost je een jaar celstraf.

Maar goed, Hester is wellicht niet het goede voorbeeld om te laten zien dat vervangende hechtenis in veel gevallen meer kwaads dan goeds doet.
"Pools are perfect for holding water"
  maandag 19 november 2018 @ 22:11:26 #166
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_183253268
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 22:06 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Al zou je je levenstaak maken om haar weer op de rails te krijgen, het zal je niet lukken. Als haar ex een crimineel is, is haar nieuwe vriend dat ook en die erna ook. Criminelen die op jonge leeftijd iets stelen en bij volwassen worden door te werken zin aan het leven geven komen vaak wel goed terecht; in andere tijden al 3 voorbeelden gezien. Maar mensen die zich vrijwillig en slaafs afhankelijk maken van criminelen is een ander verhaal.

Uiteindelijk denk ik dat sommige gevallen het beter doen als ze ergens in de stijl van het gevangenisleven hun jaren kunnen slijten op kosten van de staat.
Ze is 50 hè. Ik zie niks over eerdere schulden of een strafblad ofzo. Als je mensen te makkelijk afschrijft als maatschappij gaan ze zichzelf ook te makkelijk afschrijven. En dan worden ze alleen maar duurder.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_183253285
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 19:36 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ja, ook dat, maar nee nee, ze zit vast omdat ze 'arm' is :D 8)7
Ja. Ze zit vast omdat ze niet kan voldoen aan haar betalingen aan het CJIB. Niet omdat ze 55k gejat heeft.
"Pools are perfect for holding water"
pi_183253295
quote:
2s.gif Op maandag 19 november 2018 21:53 schreef Postbus100 het volgende:
Dit is die aflevering van Kanniewaarzijn over die boete van het CJIB: https://programma.bnnvara.nl/kanniewaarzijn/media/346613

Vanaf 17.35 (uitzending van 2 oktober 2015)

[..]

Is dat de taak van de politie dan? Zover ik weet ben je als eigenaar nog altijd verantwoordelijk voor je in beslag genomen voertuig. Je moet er bijvoorbeeld zelf voor zorgen dat de auto geschorst wordt, zodat je bijvoorbeeld geen boete krijgt voor een verlopen APK.
🤔
pi_183253304
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 20:21 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Ze zit dus niet in de cel omwille van het jatten, maar voor het niet betalen van een schuld aan het CJIB.

Die twee moet je los van elkaar zien. Ze had ook in de cel kunnen belanden omdat ze een onverzekerde auto niet betaald had. De maatregel voor 'vervangende hechtenis' is bedoeld om onwillende wanbetalers aan te pakken: Daar is hier geen sprake van. Mevrouw heeft geen draagkracht om het te kúnnen betalen, al zou ze het graag willen.

Ik heb geen medelijden met deze madam maar je moet het toch met me eens zijn dat er in de implementatie iets niet helemaal klopt.
"Pools are perfect for holding water"
  maandag 19 november 2018 @ 22:12:50 #170
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_183253305
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 22:11 schreef probeer het volgende:
Maar goed, Hester is wellicht niet het goede voorbeeld om te laten zien dat vervangende hechtenis in veel gevallen meer kwaads dan goeds doet.
Zijn er ook cijfers van hoeveel mensen er alsnog betalen om onder die vervangende hechtenis uit te komen? Die zijn vrij relevant om te bepalen of het systeem werkt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_183253314
quote:
1s.gif Op maandag 19 november 2018 22:12 schreef Physsic het volgende:

[..]

Is dat de taak van de politie dan? Zover ik weet ben je als eigenaar nog altijd verantwoordelijk voor je in beslag genomen voertuig. Je moet er bijvoorbeeld zelf voor zorgen dat de auto geschorst wordt, zodat je bijvoorbeeld geen boete krijgt voor een verlopen APK.
🤔
Geen idee, maar zoals in dat fragment staat, zei de politie dat 'het zo in orde is'. Dus persoon is er vanuit gegaan dat 'het zo in orde is'.
Somebody that I used to know
pi_183253332
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 22:09 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Maar andersom is de stimulans blijkbaar om het geld dat je nog hebt als je al in de schulden zit vooral uit te geven, want dan hoef je tenminste niks terug te betalen. Oh, en je daarvoor straffen schiet niet op dus dat doen we ook niet. Leef er vooral op los van andermans geld!
Dat is hoe de Nederlandse economie tegenwoordig werkt: Schulden worden grof gesubsidieerd, maar als je een cent eigen geld hebt dan houdt de staat graag zijn handje op.

Dan moet je een balans vinden tussen 'genoeg schulden kunnen maken' om de economie draaiende te houden en er niet voor zorgen dat je kansloos gedrag aanmoedigt.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_183253342
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 21:01 schreef LanaMyst het volgende:

[..]

Is gewoon een standaard rekensommetje van zo'n bewindvoerder. Daar zijn rekenmodellen voor die ook worden toegepast met schuldsanering (mits die schuld niet verwijtbaar is) dat is gewoon bedrag X voor Y jaren betalen waarbij X gebaseerd is op inkomsten, vermogen en minimale kosten om te leven. De rest komt dan doorgaans te vervallen cq wordt kwijtgescholden.

Maar CJIB is daarbij een uitzondering, die denkt dat mensen een geldboom of hoge hoed hebben waar ze ineens het 10-voudige aan geld uit kunnen schudden.

Dus nee, die vrouw verdient het om gestraft te worden maar het beleid is ronduit achterlijk. De cel in prima, maar dan daarna ook opzouten met die schuld, maak er maar echt vervangende hechtenis van. Geen levenslang zoals hier gebeurd want levenslang voor diefstal is erg overdreven.
Precies. Bij private schuldeisers bestaat er zoiets als een beslagvrije voet, omdat men toch ook moet leven.

Maar wanneer het de overheid betreft dan doet dat levensonderhoud er op magische wijze opeens niet meer toe.

Klopt natuurlijk niet.
"Pools are perfect for holding water"
pi_183253356
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 22:12 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Zijn er ook cijfers van hoeveel mensen er alsnog betalen om onder die vervangende hechtenis uit te komen? Die zijn vrij relevant om te bepalen of het systeem werkt.
Ik heb geen cijfers, maar ik las vandaag wel ergens op Twitter dat er best veel mensen zijn die beweren niet te kunnen betalen, maar die binnen 24/48 ineens toch het bedrag bij elkaar hebben (waarschijnlijk via familie/vrienden). Dus het heeft blijkbaar wel een bepaalde functie. Maar wat de cijfers zijn, geen idee.
Somebody that I used to know
pi_183253357
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 22:05 schreef Glazenmaker het volgende:
Ik kan mij niet voorstellen dat deze dame gezegend is met een iq van boven de 100. Natuurlijk is het een kutwijf dat ze geld steelt van een oma, maar met deze opeenstapeling van problemen kan ik mij niet voorstellen dat ze slim genoeg is om zelfstandig te functioneren. Geen idee wie er voordeel bij heeft 65k uit te geven aan detentie en nog duizenden euro's voor de hele bureaucratische molen eromheen.
die berekening is volgens mij beetje onzin. De gevangenis staat er nou eenmaal (met best veel lege cellen) en de mensen die er nu werken zouden anders waarschijnlijk thuis zitten met uitkering
pi_183253367
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 22:14 schreef probeer het volgende:

[..]

Precies. Bij private schuldeisers bestaat er zoiets als een beslagvrije voet, omdat men toch ook moet leven.

Maar wanneer het de overheid betreft dan doet dat levensonderhoud er op magische wijze opeens niet meer toe.

Klopt natuurlijk niet.
In de gevangenis wordt ze onderhouden
pi_183253409
quote:
1s.gif Op maandag 19 november 2018 22:09 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Toch werkt de schuldsanering ook zo. Je moet een termijn en aflossingsbedrag hebben waarin genoeg wordt terugbetaald maar er nog motivatie is om nog wat te doen. Dat is lastig, maar het kan.
Een soort schuldsanering lijkt me wel een goed alternatief, maar dan wel langer dan de gebruikelijke paar jaar. En met toestemming van het slachtoffer.
pi_183253411
quote:
2s.gif Op maandag 19 november 2018 21:53 schreef Postbus100 het volgende:
Dit is die aflevering van Kanniewaarzijn over die boete van het CJIB: https://programma.bnnvara.nl/kanniewaarzijn/media/346613

Vanaf 17.35 (uitzending van 2 oktober 2015)

[..]

Tsja. Als hij dat niet kan betalen mag hij 85 dagen zitten. (https://01-strafrecht-adv(...)ergoedingsmaatregel/)

Terechte straf natuurlijk, want verkeersovertreding. Aldus enkele fok-ers.
"Pools are perfect for holding water"
pi_183253431
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 22:17 schreef probeer het volgende:

[..]

Tsja. Als hij dat niet kan betalen mag hij 85 dagen zitten. (https://01-strafrecht-adv(...)ergoedingsmaatregel/)
En dan alsnog 10 ruggen beuren.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_183253463
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 22:12 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Zijn er ook cijfers van hoeveel mensen er alsnog betalen om onder die vervangende hechtenis uit te komen? Die zijn vrij relevant om te bepalen of het systeem werkt.
Volgens de OP wordt 15% in vervangende hechtenis genomen. Dat betekent dat 85% niet in vervangende hechtenis wordt genomen, maar dat kan natuurlijk verschillende redenen hebben.
pi_183253538
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 22:12 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Zijn er ook cijfers van hoeveel mensen er alsnog betalen om onder die vervangende hechtenis uit te komen? Die zijn vrij relevant om te bepalen of het systeem werkt.
Goed punt. Die cijfers heb ik niet, dus mijn 'veel gevallen' is ongefundeerd.
"Pools are perfect for holding water"
pi_183253554
quote:
1s.gif Op maandag 19 november 2018 22:11 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Ze is 50 hè. Ik zie niks over eerdere schulden of een strafblad ofzo.
Dat noemde ik ook niet, maar wel dat ze blijkbaar met verkeerde mensen omgaat en daarbij het onvermogen bezit om ethische kwesties als deze ter discussie te stellen of aan te geven. Ze is het slachtoffer en niet de dader. Maar het is waarschijnlijk meer dan even de schulden kwijtschelden en alles is weer als vanouds.
pi_183253582
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 22:15 schreef Beathoven het volgende:

[..]

In de gevangenis wordt ze onderhouden
Gevangenis is duur. Zijn we onder de streep toch waarschijnlijk beter af door ook bij betalingen aan het CJIB een soort van beslagvrije voet te hanteren.

Dat zou zelfs voor het slachtoffer een 'beter iets dan niets' betekenen.
"Pools are perfect for holding water"
pi_183253634
quote:
2s.gif Op maandag 19 november 2018 22:13 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Geen idee, maar zoals in dat fragment staat, zei de politie dat 'het zo in orde is'. Dus persoon is er vanuit gegaan dat 'het zo in orde is'.
Wat is die ‘verkeersovertreding’ dan waar het over gaat? Want dat staat natuurlijk los van het feit dat zijn auto niet is afgemeld.
Dat samen met het feit dat hij zijn verzekering zelf heeft opgezegd (en geen WA heeft afgesloten) en dat direct zijn auto in beslag is genomen, doet mij vermoeden dat er meer aan de hand is geweest dat in dat kleine stukje tekst staat genoemd. Maar ik zal zo de uitzending eens terugkijken, ik ken deze nog niet.
pi_183253664
Heeft er al iemand uitgerekend hoeveel het de staat zou opleveren als die gijzeling één boete later uitgevoerd wordt?

Bedoel, dat is kassa. Gevangenis aantal dagen minder gevuld en de inkomstemkant wordt extra gevuld, kunnen we die dividendbelasting toch gewoon weer afschaffen, kost ons niks, echt iedereen blij
pi_183253734
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 22:22 schreef probeer het volgende:

[..]

Gevangenis is duur. Zijn we onder de streep toch waarschijnlijk beter af door ook bij betalingen aan het CJIB een soort van beslagvrije voet te hanteren.
Maar de straf is een uitkomst van de uitspraak in de zaak die waarschijnlijk ook gewoon de standaard is voor diefstal van zulke bedragen. Het is niet voor de staat maar voor haar misschien qua structuur en verzorging beter om daar te zitten dan thuis met een regeling
pi_183253800
CJIB, ideale werkgever voor gefrustreerde eikels zoals ik

[ Bericht 92% gewijzigd door opgebaarde op 19-11-2018 22:35:53 ]
pi_183253833
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 22:27 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Maar de straf is een uitkomst van de uitspraak in de zaak die waarschijnlijk ook gewoon de standaard is voor diefstal van zulke bedragen. Het is niet voor de staat maar voor haar misschien qua structuur en verzorging beter om daar te zitten dan thuis met een regeling
Justitie hoort niet in de rol van zorgverlener te stappen omdat de GGZ dat verzuimt he.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
  maandag 19 november 2018 @ 22:35:47 #189
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_183254102
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 22:21 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Dat noemde ik ook niet, maar wel dat ze blijkbaar met verkeerde mensen omgaat en daarbij het onvermogen bezit om ethische kwesties als deze ter discussie te stellen of aan te geven. Ze is het slachtoffer en niet de dader. Maar het is waarschijnlijk meer dan even de schulden kwijtschelden en alles is weer als vanouds.
Ja weet je, er zijn talloze mensen die geld aan zouden pakken wanneer ze de kans krijgen en de bron niet hoeven te weten zolang ze maar denken ermee weg te kunnen komen. Nu weet deze vrouw dat ermee weg komen door de vermoorde onschuld te spelen niet gaat lukken. Weer wat geleerd.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_183254225
quote:
1s.gif Op maandag 19 november 2018 22:35 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Ja weet je, er zijn talloze mensen die geld aan zouden pakken wanneer ze de kans krijgen en de bron niet hoeven te weten zolang ze maar denken ermee weg te kunnen komen. Nu weet deze vrouw dat ermee weg komen door de vermoorde onschuld te spelen niet gaat lukken. Weer wat geleerd.
Het lost alleen niks op: Je kan haar levenslang in de gevangenis opbergen maar daardoor houdt ze echt niet meer geld over aan het einde van de maand. Dus die schuld wordt er echt niet sneller door terugbetaald.

De enigen voor wie zo'n vervangende hechtenis wat leert zijn de mensen die het geld wel hebben maar het niet willen betalen.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_183254256
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 22:39 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Het lost alleen niks op: Je kan haar levenslang in de gevangenis opbergen maar daardoor houdt ze echt niet meer geld over aan het einde van de maand. Dus die schuld wordt er echt niet sneller door terugbetaald.

De enigen voor wie zo'n vervangende hechtenis wat leert zijn de mensen die het geld wel hebben maar het niet willen betalen.
Het zit 'm inderdaad in dat 'wel kunnen maar niet willen' versus 'wel willen maar niet kunnen' stukje.
"Pools are perfect for holding water"
pi_183254387
quote:
14s.gif Op maandag 19 november 2018 22:40 schreef probeer het volgende:

[..]

Het zit 'm inderdaad in dat 'wel kunnen maar niet willen' versus 'wel willen maar niet kunnen' stukje.
Nou je graag verschillende maatregelen zien voor die twee categorieën?
  maandag 19 november 2018 @ 22:44:02 #193
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_183254388
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 22:39 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Het lost alleen niks op: Je kan haar levenslang in de gevangenis opbergen maar daardoor houdt ze echt niet meer geld over aan het einde van de maand. Dus die schuld wordt er echt niet sneller door terugbetaald.

De enigen voor wie zo'n vervangende hechtenis wat leert zijn de mensen die het geld wel hebben maar het niet willen betalen.
Huh. Ik zeg helemaal niet dat ik dat verstandig vind. Integendeel.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_183254603
quote:
1s.gif Op maandag 19 november 2018 22:44 schreef Physsic het volgende:

[..]

Nou je graag verschillende maatregelen zien voor die twee categorieën?
Dat zou kunnen. Spijtbetuiging is nu ook al een factor bij het toewijzen van een straf.

Maar zelfs dat zou niet eens hoeven, als men bij verschuldigde betalingen aan het CJIB ook gewoon een beslagvrije voet tbv levensonderhoud zou hanteren.
"Pools are perfect for holding water"
pi_183254640
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 22:52 schreef probeer het volgende:

[..]Maar zelfs dat zou niet eens hoeven, als men bij verschuldigde betalingen aan het CJIB ook gewoon een beslagvrije voet tbv levensonderhoud zou hanteren.
Dat kunnen we niet maken, want dan loop je het risico dat de staat achter het net vist.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_183254708
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 22:53 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Dat kunnen we niet maken, want dan loop je het risico dat de staat achter het net vist.
De staat zou dan wat meer voorbeeld moeten nemen aan criminele loan-sharks / maffioso. Die hebben namelijk wel door dat er van een dode niets te plukken valt. Zelfde geldt voor een gevangene.
"Pools are perfect for holding water"
pi_183255529
Kan er geen medelijden mee hebben.
pi_183255617
Misschien een rare vraag, maar wat nu als de oma overlijd? Is de schuld dan voorbij, of hebben de kinderen van oma ( dus de ouders en ooms/tantes) van Hester een vordering op haar en de ex?
pi_183255713
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 23:28 schreef tetsuo-shima het volgende:
Misschien een rare vraag, maar wat nu als de oma overlijd? Is de schuld dan voorbij, of hebben de kinderen van oma ( dus de ouders en ooms/tantes) van Hester een vordering op haar en de ex?
Ik gok dat zelfs als Hester overlijdt, haar schuld deel is van de erfenis die ze achterlaat.

Mbt jouw vraag, sowieso het tweede. De erfgenamen van oma hebben dan een vordering op Hester en de ex.
"Pools are perfect for holding water"
pi_183255765
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 23:32 schreef probeer het volgende:

[..]

Ik gok dat zelfs als Hester overlijdt, haar schuld deel is van de erfenis die ze achterlaat.

Mbt jouw vraag, sowieso het tweede.
Jeetje wat een gedoe haal je he dus op de hals voor een paar vakanties en wat eten.

Dank je voor het antwoord
pi_183256069
Helaas pindakaas voor de dievegge.
"You know, boys, a nuclear reactor is a lot like a woman. You just have to read the manual and press the right buttons."
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 19 november 2018 @ 23:55:10 #202
408813 crew  trein2000
pi_183256227
Bij boetes vind ik het maar debiel. Bij schadevergoedingen terecht, mijn schad eis niet ineens weg als de dader het hok in gaat.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_183256236
Geen medelijden.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_183256269
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 23:32 schreef probeer het volgende:

[..]

Ik gok dat zelfs als Hester overlijdt, haar schuld deel is van de erfenis die ze achterlaat.

Heeft zij kinderen?
´
pi_183258107
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 14:41 schreef LurkJeRot het volgende:
Of gewoon loonbeslag (inkomensbeslag), maargoed, er ligt al een loonbeslag. Dan wachten tot dat afgelopen is en dan is de oma aan de beurt?
voor 40 jaar?
  dinsdag 20 november 2018 @ 07:48:20 #206
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_183258135
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 23:32 schreef probeer het volgende:

[..]

Ik gok dat zelfs als Hester overlijdt, haar schuld deel is van de erfenis die ze achterlaat.

Mbt jouw vraag, sowieso het tweede. De erfgenamen van oma hebben dan een vordering op Hester en de ex.
Schulden zijn altijd deel van de erfenis.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_183258227
quote:
10s.gif Op dinsdag 20 november 2018 07:43 schreef Yreal het volgende:

[..]

voor 40 jaar?
Ja ik weet het anders ook niet :')
  dinsdag 20 november 2018 @ 08:23:24 #208
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_183258412
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 23:32 schreef probeer het volgende:

[..]

Ik gok dat zelfs als Hester overlijdt, haar schuld deel is van de erfenis die ze achterlaat.

Mbt jouw vraag, sowieso het tweede. De erfgenamen van oma hebben dan een vordering op Hester en de ex.
moeten de kinderen dan successierechten betalen over de vordering ?
nee pas bij verkrijging
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_183258602
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 november 2018 07:48 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Schulden zijn altijd deel van de erfenis.
Daarom hoef je m ook niet aan te nemen.
  dinsdag 20 november 2018 @ 09:10:52 #210
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_183259036
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 november 2018 08:39 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Daarom hoef je m ook niet aan te nemen.
Uiteraard hoeft dat niet, zou een mooie boel worden :D
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_183259151
quote:
1s.gif Op maandag 19 november 2018 22:14 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

die berekening is volgens mij beetje onzin. De gevangenis staat er nou eenmaal (met best veel lege cellen) en de mensen die er nu werken zouden anders waarschijnlijk thuis zitten met uitkering
Als je als bedrijf zo gaat werken ben je morgen failliet. Ja we hebben eigenlijk nooit meer werk voor die fabriek dus gaan we maar verliesgevende taakjes verzinnen om de mensen een beetje bezig te houden.

En nogal minachtend dat je denkt dat niemand die werkt in de gevangenis weer een baan kan vinden.
pi_183259254
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 09:20 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Als je als bedrijf zo gaat werken ben je morgen failliet. Ja we hebben eigenlijk nooit meer werk voor die fabriek dus gaan we maar verliesgevende taakjes verzinnen om de mensen een beetje bezig te houden.

En nogal minachtend dat je denkt dat niemand die werkt in de gevangenis weer een baan kan vinden.
het is geen bedrijf maar een overheidsinstelling
pi_183259292
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 november 2018 09:26 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

het is geen bedrijf maar een overheidsinstelling
En denk je dat het met Mark Rutte beter afloopt als hij zijn budget zo verkwanselt ipv bejaarden te wassen en andere nuttige dingen gaat doen?
pi_183259331
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 09:29 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

En denk je dat het met Mark Rutte beter afloopt als hij zijn budget zo verkwanselt ipv bejaarden te wassen en andere nuttige dingen gaat doen?
ja echt intelligent dit. Alsof gevangenissen niet nuttig zijn qua budgetverdeling
pi_183259348
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 22:06 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Nja, wat wil je dan, dat als je te weinig geld hebt om iets terug te betalen je dus alles maar kan flikken?
Nou nee, dan draai je dus de bak in. Maar wanneer men de straf heeft uitgezeten moet het ook klaar zijn.

Deze vrouw zou wat mij betreft gewoon die 300 dagen cel moeten zitten als straf voor wat ze gedaan heeft. Maar daarna moet het gezeik gewoon over zijn.

Het probleem in dit geval is dat er geen sprake is van vervangende hechtenis maar van een vorm van gijzeling als dwangmiddel, alleen gaat het hier in dit geval nergens over omdat ze niet kan betalen. Alsof je een invalide zonder benen met stroomstoten probeert te dwingen hard te lopen.

Vervangende hechtenis is volgens mij alleen van toepassing als de straf een boete is. Maar in dit geval is de straf geen boete maar een taakstraf.
Wat ze moet betalen is een schadevergoeding en geen boete dus dan gaat de vervangende hechtenis niet op.
  dinsdag 20 november 2018 @ 09:35:44 #216
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_183259365
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 09:33 schreef LanaMyst het volgende:

[..]

Nou nee, dan draai je dus de bak in. Maar wanneer men de straf heeft uitgezeten moet het ook klaar zijn.

Deze vrouw zou wat mij betreft gewoon die 300 dagen cel moeten zitten als straf voor wat ze gedaan heeft. Maar daarna moet het gezeik gewoon over zijn.

Het probleem in dit geval is dat er geen sprake is van vervangende hechtenis maar van een vorm van gijzeling als dwangmiddel, alleen gaat het hier in dit geval nergens over omdat ze niet kan betalen. Alsof je een invalide zonder benen met stroomstoten probeert te dwingen hard te lopen.

Vervangende hechtenis is volgens mij alleen van toepassing als de straf een boete is. Maar in dit geval is de straf geen boete maar een taakstraf.
Wat ze moet betalen is een schadevergoeding en geen boete dus dan gaat de vervangende hechtenis niet op.
Zij zit 300 dagen en het slachtoffer kan fluiten naar haar centen?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_183259692
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 november 2018 09:35 schreef Leandra het volgende:

[..]

Zij zit 300 dagen en het slachtoffer kan fluiten naar haar centen?
Dat kan ze sowieso, geld wat er niet is kun je niet uit het luchtledige tevoorschijn toveren, mij is het althans nog nooit gelukt helaas.

Beslag leggen op inkomen is de enige optie, maar dat is er ook niet als je in de cel zit. En als ze wel inkomen heeft kan ze blijkbaar maar 25 euro p/m betalen (bepaald door bewindvoerder dus lijkt me wel te kloppen).
25 euro is beter dan niets, want nu is het 0 euro per maand. En mocht ze ooit meer inkomen krijgen dan wordt die 25 euro uiteraard ook hoger.
  dinsdag 20 november 2018 @ 10:13:27 #218
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_183259939
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 09:55 schreef LanaMyst het volgende:

[..]

Dat kan ze sowieso, geld wat er niet is kun je niet uit het luchtledige tevoorschijn toveren, mij is het althans nog nooit gelukt helaas.

Beslag leggen op inkomen is de enige optie, maar dat is er ook niet als je in de cel zit. En als ze wel inkomen heeft kan ze blijkbaar maar 25 euro p/m betalen (bepaald door bewindvoerder dus lijkt me wel te kloppen).
25 euro is beter dan niets, want nu is het 0 euro per maand. En mocht ze ooit meer inkomen krijgen dan wordt die 25 euro uiteraard ook hoger.
Ieder hoofdelijk aansprakelijk voor het hele bedrag, dus tenzij haar ex ook als wanbetaler in de bak zit krijgt oma nog steeds geld terug.
Kans is ook dat Hester ook niet "kan" betalen om haar ex te treiteren, die is immers ook hoofdelijk aansprakelijk voor het hele bedrag.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_183260029
Jij gaat 300 dagen brommen puur om wraak te nemen op je ex?
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_183260141
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:13 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ieder hoofdelijk aansprakelijk voor het hele bedrag, dus tenzij haar ex ook als wanbetaler in de bak zit krijgt oma nog steeds geld terug.
Kans is ook dat Hester ook niet "kan" betalen om haar ex te treiteren, die is immers ook hoofdelijk aansprakelijk voor het hele bedrag.
Volgens het bericht staat ze onder een bewindvoerder dus heeft ze haar eigen geld helemaal niet meer in beheer.
Die bewindvoerder zorgt ervoor dat ze het wettelijk bepaalde bestaansminimum heeft en de rest is voor afbetaling. Het "pesten" van haar ex zal een bewindvoerder nooit toestaan.

Wel slim dat ze vrijwilligerswerk doet want een vrijwilligersvergoeding van max 125 euro per maand (obv 8 max uur werk per week) mag ze houden en valt buiten de schuldafbetaling omdat dit niet als inkomen gezien wordt.
  dinsdag 20 november 2018 @ 10:32:23 #221
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_183260159
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:21 schreef Stoney3K het volgende:
Jij gaat 300 dagen brommen puur om wraak te nemen op je ex?
Heb je gezien welk deel van het "artikel" totaal niet van toepassing zijnd geneuzel over die ex en zijn nieuwe vriendin is?
Ze zal toch moeite hebben de eindjes aan elkaar te knopen, dus een plek waar de verwarming altijd aan is en er sowieso 3 maaltijden per dag zijn kan ineens best wel aantrekkelijk worden, als je daarmee ook nog eens je ex voor het gros van de schuld kunt laten opdraaien.

En nee, ik niet, ik ben teveel gehecht aan mijn vrijheid om überhaupt dingen te doen waardoor ik in de bak zou kunnen komen, maar gezien er ook vrouwen zijn die degene vermoorden waarmee hun partner vreemdgaat (en daarmee alles verspelen wat ze hebben), sluit ik het niet uit.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_183260161
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:30 schreef LanaMyst het volgende:

[..]

Wel slim dat ze vrijwilligerswerk doet want een vrijwilligersvergoeding van max 125 euro per maand (obv 8 max uur werk per week) mag ze houden en valt buiten de schuldafbetaling omdat dit niet als inkomen gezien wordt.
Niet alleen dat, het zorgt er ook voor dat het UWV niet in de smiezen heeft dat ze over 'arbeidsvermogen' beschikt.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
  dinsdag 20 november 2018 @ 10:34:25 #223
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_183260192
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:30 schreef LanaMyst het volgende:

[..]

Volgens het bericht staat ze onder een bewindvoerder dus heeft ze haar eigen geld helemaal niet meer in beheer.
Die bewindvoerder zorgt ervoor dat ze het wettelijk bepaalde bestaansminimum heeft en de rest is voor afbetaling. Het "pesten" van haar ex zal een bewindvoerder nooit toestaan.

Wel slim dat ze vrijwilligerswerk doet want een vrijwilligersvergoeding van max 125 euro per maand (obv 8 max uur werk per week) mag ze houden en valt buiten de schuldafbetaling omdat dit niet als inkomen gezien wordt.
Als ze half fatsoen had dan had ze die 125 dus kunnen gebruiken om het gegapte geld af te betalen.
Maar dat een of andere idioot haar vrijwilligerswerk in een verzorgingstehuis laat doen, terwijl ze nota bene veroordeeld is omdat ze oma beroofd heeft snap ik sowieso al niet.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_183260216
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:32 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Niet alleen dat, het zorgt er ook voor dat het UWV niet in de smiezen heeft dat ze over 'arbeidsvermogen' beschikt.
Dat vond ik wel vreemd aan dit bericht, iemand die niet in staat is om te werken kan in principe ook geen vrijwilligerswerk doen, althans niet iemand die volledig is afgekeurd. En ze heeft blijkbaar ook een taakstraf gehad.
  dinsdag 20 november 2018 @ 10:36:25 #225
479089 wollah
#BLACKLIVESMATTER
pi_183260218
En terecht. Moet je maar gewoon betalen.
#KICKOUTZP
pi_183260258
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:34 schreef Leandra het volgende:

[..]

Als ze half fatsoen had dan had ze die 125 dus kunnen gebruiken om het gegapte geld af te betalen.
Maar dat een of andere idioot haar vrijwilligerswerk in een verzorgingstehuis laat doen, terwijl ze nota bene veroordeeld is omdat ze oma beroofd heeft snap ik sowieso al niet.
In verzorgingstehuizen beschikken de bewoners niet over gevulde portemonnees. Verder zal iemand die geld afhandig heeft gemaakt best wat kunnen schoonmaken, koffiezetten of de planten kunnen water geven.
  dinsdag 20 november 2018 @ 10:39:30 #227
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_183260263
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:36 schreef LanaMyst het volgende:

[..]

Dat vond ik wel vreemd aan dit bericht, iemand die niet in staat is om te werken kan in principe ook geen vrijwilligerswerk doen, althans niet iemand die volledig is afgekeurd. En ze heeft blijkbaar ook een taakstraf gehad.
Er staat dan ook niet dat ze volledig afgekeurd is, en het totaalbedrag op basis van WIA en toeslagen veroorzaakt ook wat onduidelijkheid, plus dat ze sowieso niet in een goed betaalde branche werkzaam was, maar het kan best zijn dat ze niet volledig afgekeurd is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 20 november 2018 @ 10:40:15 #228
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_183260271
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:38 schreef Beathoven het volgende:

[..]

In verzorgingstehuizen beschikken de bewoners niet over gevulde portemonnees. Verder zal iemand die geld afhandig heeft gemaakt best wat kunnen schoonmaken, koffiezetten of de planten kunnen water geven.
Wat is dat nou weer voor rare aanname, dat mensen in verzorgingstehuizen niet over vermogen zouden beschikken?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_183260387
Ik zeg 50 maanden WIA direct naar Oma overmaken en haar 50 maanden geen inkomen geven. Laat haar maar op straat bedelen
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_183260390
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:34 schreef Leandra het volgende:

[..]

Als ze half fatsoen had dan had ze die 125 dus kunnen gebruiken om het gegapte geld af te betalen.
Maar dat een of andere idioot haar vrijwilligerswerk in een verzorgingstehuis laat doen, terwijl ze nota bene veroordeeld is omdat ze oma beroofd heeft snap ik sowieso al niet.
Dat kan, maar dan nog was het met die 125 euro erbij nog niet eens de helft van wat het CJIB verwacht had als maandelijkse betaling. Dus een celstraf had ze er niet mee kunnen voorkomen.
  Redactie Frontpage dinsdag 20 november 2018 @ 10:50:48 #231
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_183260415
quote:
1s.gif Op maandag 19 november 2018 17:45 schreef Fer het volgende:

[..]

Ja doei, alsof die kerel 50000¤ kan verbrassen terwijl zij er niks van weet.
Als hij het bijvoorbeeld aan hoeren, gokken en coke uit heeft gegeven dan hoeft zij daar natuurlijk niets van hebben gemerkt.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  dinsdag 20 november 2018 @ 10:53:30 #232
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_183260453
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:50 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Als hij het bijvoorbeeld aan hoeren, gokken en coke uit heeft gegeven dan hoeft zij daar natuurlijk niets van hebben gemerkt.
Behalve dat ze er dus ook van op vakantie gingen....
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 20 november 2018 @ 10:53:55 #233
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_183260461
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:49 schreef LanaMyst het volgende:

[..]

Dat kan, maar dan nog was het met die 125 euro erbij nog niet eens de helft van wat het CJIB verwacht had als maandelijkse betaling. Dus een celstraf had ze er niet mee kunnen voorkomen.
Ja prima, maar dat deed ze dus niet.
Als ze echt haar goede wil wilde tonen had ze dat wel gedaan.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_183260485
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:53 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ja prima, maar dat deed ze dus niet.
Als ze echt haar goede wil wilde tonen had ze dat wel gedaan.
Zij had daar niets over te vertellen want ze stond al onder bewindvoering...
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
  dinsdag 20 november 2018 @ 10:58:46 #235
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_183260553
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:55 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Zij had daar niets over te vertellen want ze stond al onder bewindvoering...
Het gaat nu over die 125 vrijwilligersvergoeding die daar buiten zou vallen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_183260637
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:58 schreef Leandra het volgende:

[..]

Het gaat nu over die 125 vrijwilligersvergoeding die daar buiten zou vallen.
Valt die ook buiten haar bewindvoering dan? Normaal is het dan zo dat de bewindvoerder jouw rekening beheert en je van je bewindvoerder elke week/maand een bedrag krijgt... wat het absolute minimum is om van te leven. Over elke cent die je meer krijgt beslist je bewindvoerder wat er mee gebeurt, niet jij.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
  dinsdag 20 november 2018 @ 11:11:57 #237
42263 Staaf
Forum Pimp
pi_183260763
quote:
14s.gif Op maandag 19 november 2018 14:35 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Dit.

En hoe kan je volledig afgekeurd worden voor enige vorm van werk? Zolang je toch 'normaal' kan zitten, lopen of eventueel kan staan, dan kan je toch altijd wel iets doen?
Kan prima. Mijn buurvrouw is psychisch ziek, ook volledig afgekeurd. Zit de hele dag op de bank tv te kijken en te roken. En die kan prima lopen, zitten en staan, maar krijgt stress en voelt druk van werken, en flipt vervolgens. Daarom volledig afgekeurd.
Sue Me
pi_183265643
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 10:32 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Niet alleen dat, het zorgt er ook voor dat het UWV niet in de smiezen heeft dat ze over 'arbeidsvermogen' beschikt.
Dat isndus niet slim, dat is misbruik van het systeem.

Dus na de gevangenis gewoon lekker haar leven lang afbetalen.
Whatever...
pi_183265683
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 09:33 schreef LanaMyst het volgende:

[..]

Nou nee, dan draai je dus de bak in. Maar wanneer men de straf heeft uitgezeten moet het ook klaar zijn.

Deze vrouw zou wat mij betreft gewoon die 300 dagen cel moeten zitten als straf voor wat ze gedaan heeft. Maar daarna moet het gezeik gewoon over zijn.

Het probleem in dit geval is dat er geen sprake is van vervangende hechtenis maar van een vorm van gijzeling als dwangmiddel, alleen gaat het hier in dit geval nergens over omdat ze niet kan betalen. Alsof je een invalide zonder benen met stroomstoten probeert te dwingen hard te lopen.

Vervangende hechtenis is volgens mij alleen van toepassing als de straf een boete is. Maar in dit geval is de straf geen boete maar een taakstraf.
Wat ze moet betalen is een schadevergoeding en geen boete dus dan gaat de vervangende hechtenis niet op.
Nou, lijkt me niet.

Laat een staatsfonds het slachtoffer maar betalen en het rijk het geld bij haar terughalen.

En dan is het maar de helft, of een kwart. En al duurt het vijftien jaar. Ze is veroordeeld, het is niet anders.
Whatever...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')