abonnement Unibet Coolblue
pi_183213985
Hoi allemaal.
Ik zit momenteel in 6VWO en wil waarschijnlijk sociale geografie en planologie doen aan de UvA/UU. In Groningen valt de opleiding af, want er is bijna geen keuzeruimte. Is er iemand die deze studie gedaan heeft aan een van de genoemde universiteiten en hoe je het ervaart/hebt ervaren? Eventueel wil ik ook technische planologie doen in Groningen, maar ik heb niet zoveel zin in allerlei technische dingen.
Alvast bedankt!
  Moderator zaterdag 17 november 2018 @ 22:32:07 #2
245701 crew  naatje_1
Naatzipiraat
pi_183214194
UvA is in ieder geval een administratieve ramp, dus bereid je daar maar vast op voor, verder heb ik geen ervaring met de studies.
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_183223766
quote:
14s.gif Op zaterdag 17 november 2018 22:32 schreef naatje_1 het volgende:
UvA is in ieder geval een administratieve ramp, dus bereid je daar maar vast op voor, verder heb ik geen ervaring met de studies.
Hoor dat wel vaker maar waarin vertaald zich dat?
pi_183223824
Lijkt me best een leuke opleiding ook inderdaad. UvA is een teringzooi maar staat internationaal wel goed aangeschreven.
pi_183223910
quote:
1s.gif Op zondag 18 november 2018 15:36 schreef Partigiano het volgende:

[..]

Hoor dat wel vaker maar waarin vertaald zich dat?
een 1 krijgen voor een hertentamen waar je je niet voor ingeschreven had en dus niet heen bent gegaan, omdat je de eerste kans al had gehaald, en vervolgens maandenlang proberen om dat die 1 weer van je cijferlijst te krijgen.

Uitgeschreven worden van de studie en niet meer terug ingeschreven worden waardoor je ineens geen student meer blijkt te zijn

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Cijfers van een minor aan een andere uni doorgegeven, registratie lijkt goed te gaan. Ennnnn bij het aanvragen van het diploma een jaar laten bestaan die cijfers ineens niet meer. Moest ik binnen 2 dagen de cijferlijst opnieuw opvragen en bij de UvA aanleveren. Dat soort leuke shit, naast het trage cijfers verwerken en roosterwijzigingen en indelen in groepjes dat allemaal erg moeilijk was..


@TS

Ik heb het 10 jaar geleden dus gestudeerd. Over de vakken zelf, de inhoud en de docenten was ik erg tevreden. Ben je al naar open dagen gegaan om het verschil tussen beide studies te bekijken? De focus ligt weleens anders bij een andere uni.

Alleen welke vakken er nu zijn verschilt wel met wat ik destijds heb gedaan, dus het is niet helemaal vergelijkbaar.
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
  Moderator zondag 18 november 2018 @ 15:47:12 #6
245701 crew  naatje_1
Naatzipiraat
pi_183223919
quote:
1s.gif Op zondag 18 november 2018 15:36 schreef Partigiano het volgende:

[..]

Hoor dat wel vaker maar waarin vertaald zich dat?
problemen met inschrijven, cijferregistratie, etc.
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
  zondag 18 november 2018 @ 17:32:14 #7
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_183225847
quote:
14s.gif Op zaterdag 17 november 2018 22:32 schreef naatje_1 het volgende:
UvA is in ieder geval een administratieve ramp, dus bereid je daar maar vast op voor, verder heb ik geen ervaring met de studies.
Ik heb nog nergens last van gehad.
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
pi_183226316
quote:
1s.gif Op zondag 18 november 2018 15:46 schreef essnhills het volgende:

@TS

Ik heb het 10 jaar geleden dus gestudeerd. Over de vakken zelf, de inhoud en de docenten was ik erg tevreden. Ben je al naar open dagen gegaan om het verschil tussen beide studies te bekijken? De focus ligt weleens anders bij een andere uni.

Alleen welke vakken er nu zijn verschilt wel met wat ik destijds heb gedaan, dus het is niet helemaal vergelijkbaar.
Ja ik ben al naar de open dag geweest, zowel de UU en Uva. Bij de uva heb ik het idee dat er vrij weinig vakken in het eerste jaar zijn die echt ingaan op de sociale geografie/planologie. Het is meer academische vorming, methoden en technieken etc. Ook zeiden ze dat het erg op Amsterdam gericht is, maar ik zie het niet echt zitten om in Amsterdam te studeren. Op de UU heb je al keuzemogelijkheden in het eerste jaar en de twee jaren erna ook. Dit vind ik een groot pluspunt. Kan jij je nog iets herinneren van de excursies die je moest doen en of het een beetje leuk was?
pi_183227963
quote:
1s.gif Op zondag 18 november 2018 18:03 schreef Yocax het volgende:

[..]

Ja ik ben al naar de open dag geweest, zowel de UU en Uva. Bij de uva heb ik het idee dat er vrij weinig vakken in het eerste jaar zijn die echt ingaan op de sociale geografie/planologie. Het is meer academische vorming, methoden en technieken etc. Ook zeiden ze dat het erg op Amsterdam gericht is, maar ik zie het niet echt zitten om in Amsterdam te studeren. Op de UU heb je al keuzemogelijkheden in het eerste jaar en de twee jaren erna ook. Dit vind ik een groot pluspunt. Kan jij je nog iets herinneren van de excursies die je moest doen en of het een beetje leuk was?
Ja we hebben wel een aantal excursies gehad, maar dat hing een beetje van je vakken af.

Wij gingen in het eerste semester meerdere keren Amsterdam zelf in. En ook later nog voor onderzoekjes etc. zelf de stad in. Ook zijn er o.a. naar het oude vliegveld bij Soest geweest. En nog wat kleinere excursies waar ik de details niet meer van weet.

De meeste waren wel interessant, niet allemaal natuurlijk. Maar dat heb je altijd wel.

De allerbeste was de buitenland reis. We moesten toen in het tweede jaar in het buitenland een onderzoek doen, in tweetallen. Je kon zelf op reis, of mee met 1 van de georganiseerde reizen, waar er ook een aantal docenten meegaan. Ik ben met een georganiseerde reis meegegaan naar Singapore en Maleisië. Supervet was het. Met de rest van de groep en de docenten meerdere tripjes, en daar naar de uni, naar bedrijven voor presentaties, en guided tours door de stad etc. Maar ook veel vrijheid om zelf je plan te trekken, en ook om je onderzoekje te doen. En het was in juni, laatste vak van het 2e jaar, dus aansluitend kon je daar in de regio gaan reizen.

Erg vet, en je kreeg er nog studiepunten voor ook (moest je wel je paper voor schrijven natuurlijk)

Geen idee of ze dat nog doen nu.

Het is idd wel erg op Amsterdam gericht, en ik heb er een prima tijd gehad.

Wat ik een pluspunt vond was dat de studie niet zo heel groot was, bij de UU kreeg ik veel meer de indruk een nummertje te zijn, en bij de UvA heb ik ook vakken gehad dat we maar met 20 man waren.
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
pi_183228102
Ik heb toen iig voor de UvA gekozen omdat het toen daar nog echt Planologie was, en niet de combinatie studie
Dat is daarna samengetrokken, maar mijn jaar had nog veel vrijheid om je studie in te richten.

Er waren veel keuzevakken. Je kon kiezen uit 8 trajecten, bijvoorbeeld vastgoed, mobiliteit, duurzaamheid etc.

Die vrijheid om zelf te kiezen vond ik een groot pluspunt, maar volgens mij zijn veel van die opties niet meer te kiezen.


Ook vond ik het een leuke locatie in de stad (Roeterseiland). Wel in de stad, dichtbij alles, goed bereikbaar met het OV, maar niet superdruk zoals het centrum.

Dat het dan in Amsterdam was heeft niet echt meegespeeld in mijn keuze, ook al was het qua reistijd wel echt een stuk dichterbij dan Utrecht.

Maar dat waren mijn afwegingen, die niet meer helemaal van toepassing zijn. Ik heb geen spijt van mijn keuze, maar je moet voor jezelf de afweging maken. En ik zou de afweging vooral laten afhangen van de inhoud. Lees alle vakbeschrijvingen etc. eens door, kijk waar je uit kan kiezen etc. Dat is m.i. het belangrijkst.
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')