abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_183205250
Ik heb me pas onlangs gerealiseerd hoe verwant het Afrikaans, gesproken in o.a. Zuid-Afrika en Namibiė aan het Nederlands is. Als ik dan zoek op youtube kan ik de gesproken taal soms goed volgen, soms best wel slecht. Ik begrijp dat er ook regionale verschillen zijn.

Weten jullie daar mee over. In welk deel is de taal het makkelijkst te volgen, of hangt dat van andere dingen af. (misschien wel het onderwerp).

Dit kan ik bijvoorbeeld goed volgen.

pi_183205422
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2018 13:58 schreef DeOlifantvis het volgende:
Ik heb me pas onlangs gerealiseerd hoe verwant het Afrikaans, gesproken in o.a. Zuid-Afrika en Namibiė aan het Nederlands is.
Met alle respect, maar dit is toch gewoon standaard stuff die je al in de onderbouw van de middelbare school leert? (op zijn laatst)




[ Bericht 22% gewijzigd door #ANONIEM op 17-11-2018 14:06:19 ]
pi_183205498
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2018 14:05 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Met alle respect, maar dit is toch gewoon standaard stuff die je al in de onderbouw van de middelbare school leert? (op zijn laatst)

Ik wist het wel een beetje in mijn achterhoofd. Kan me ook vaag nog herinneren dat callcenters probeerden om te outsourcen naar Zuid-Afrika om de taalverwantschap. Maar nooit echt serieurs bij stil gestaan. Ik denk dat heel veel Nederlanders best weinig van de taal weten, hoeveel muzieknummers kennen zij in het afrikaans bijvoorbeeld.

Maar goed dit topic gaat niet over muziek, maar gesproken taal
pi_183205549
Ik heb met een Zuid-Afrikaan in een pub in Luton gepraat. Hij in het Afrikaans, ik in het Nederlands en dat ging prima. Af en toe wat woorden waarvan je denkt "hmm wat is dat", maar het was goed te doen.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  zaterdag 17 november 2018 @ 14:21:53 #5
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_183205733
Adriaan van Dis spreekt volgens mij ook een aardig mondje Afrikaans. Ik meen dat hij erop is afgestudeerd. Er zijn vast leuke fragmenten te vinden.
The love you take is equal to the love you make.
pi_183212230
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2018 14:05 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Met alle respect, maar dit is toch gewoon standaard stuff die je al in de onderbouw van de middelbare school leert? (op zijn laatst)
Ik denk dat je het niveau van de hedendaagse AaiPet scholen grof overschat.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_183212321
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2018 13:58 schreef DeOlifantvis het volgende:
In welk deel is de taal het makkelijkst te volgen, of hangt dat van andere dingen af. (misschien wel het onderwerp).
Hangt inderdaad van het onderwep af: moderne populaire cultuur - op Engelse invloeden na - is geheel niet te volgen, terwijl religieuze teksten, bijvoorbeeld, conservatiever van aard zijn en dichter bij het standaard Nederlands zitten. De Bijbel is pas in de 20e eeuw naar het Afrikaans vertaalt en dat is merkbaar.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_183225992
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2018 21:06 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Hangt inderdaad van het onderwep af: moderne populaire cultuur - op Engelse invloeden na - is geheel niet te volgen.
Is dat echt zo extreem, ben er nooit geweest hoor, maar bedoel je snel gesproken populaire taal doorspekt met slang ?

De reacties op youtube videos kan ik over het algemeen goed volgen
  zondag 18 november 2018 @ 18:39:38 #9
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_183226941
Steden als Kaapstad en Stellenbosch hebben heel lang banden met Nederland gehouden. Ik verwacht dat ze daar het makkelijkst te verstaan zijn.
  zondag 18 november 2018 @ 18:43:13 #10
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_183227014
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 november 2018 14:21 schreef Lienekien het volgende:
Adriaan van Dis spreekt volgens mij ook een aardig mondje Afrikaans. Ik meen dat hij erop is afgestudeerd. Er zijn vast leuke fragmenten te vinden.
Mooie serie, erg verdrietig om te zien hoe de val van de apartheid de onderlaag nog harder naaide
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_183868959
Heerlijke taal. In onze buurt wonen nogal wat Zuid-Afrikanen, en daarmee wissel ik wel eens een woordje. Ze hebben hele grappige woorden. Zo noemen ze een stoplicht een robot.

Nu ik er op google... grondboontjeboter (pindakaas), holrol (wc papier), stokkielekker (lolly), brandbeksaus (tabasco) en aftrekplek (parkeerplaats). Hahaha.

Ik heb wel het idee dat wij Zuid-Afrikanen beter snappen dan andersom.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  zaterdag 5 januari 2019 @ 06:50:19 #12
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184214165
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 december 2018 05:58 schreef Lyrebird het volgende:
Heerlijke taal. In onze buurt wonen nogal wat Zuid-Afrikanen, en daarmee wissel ik wel eens een woordje. Ze hebben hele grappige woorden. Zo noemen ze een stoplicht een robot.

Nu ik er op google... grondboontjeboter (pindakaas), holrol (wc papier), stokkielekker (lolly), brandbeksaus (tabasco) en aftrekplek (parkeerplaats). Hahaha.

Ik heb wel het idee dat wij Zuid-Afrikanen beter snappen dan andersom.
De vraag is hoeveel van die woorden serieus worden gebruikt in het Afrikaans:
https://kunst-en-cultuur.(...).html#koddig-taaltje
"Amperbroekie" is door Knorr bedacht.
pi_184459745
Net zo met Friese woorden als "donderdeldoekje" of "leeg bij de grūn frette".
-
pi_184466652
Grondboontjesboter gebruiken ze idd niet. Te lang. Peanut butter.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_184865888
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2018 18:39 schreef Domnivoor het volgende:
Steden als Kaapstad en Stellenbosch hebben heel lang banden met Nederland gehouden. Ik verwacht dat ze daar het makkelijkst te verstaan zijn.
Ik heb wat gezocht. Deze blinde celebrity komt uit Strand vlakbij Kaapstad.
Als je je goed concentreert kan je hem best goed volgen

pi_184865943
Deze man komt uit het binnenland (Vrijstaat) en woont in Pretoria


Tja, zeg het maar..........
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')