abonnement Unibet Coolblue
pi_183193970
Gamer schuldig aan uitlokken politie-inval met dodelijke afloop

Tyler Barriss, een 26 jarige Amerikaan uit Californië, heeft bekend dat hij verantwoordelijk is geweest voor een valse melding over een misdrijf, die leidde tot een politie-inval met dodelijk afloop. De onschuldige Andrew Finch (28) kwam bij die inval om het leven.

Het verhaal begint bij gamer Casey Viner, die vanwege een weddenschap online ruzie kreeg met gamer Shane Gaskill. Viner benaderde gamer Tyler Barriss om Gaskill te ‘swatten'. Dit fenomeen krijgt zijn naam door het SWAT-team dat de politie meestal afstuurt op meldingen van ernstige misdrijven. Het komt vaker voor dat zo’n politie-inval onterecht wordt ingeschakeld. Door het gemak kan vrijwel iedereen ‘swatten’: men hoeft alleen het adres van het slachtoffer te kennen.

Gaskill en Barriss kwamen via Twitter met elkaar in contact en Gaskill daagde Barriss in een persoonlijk bericht uit de politie maar op zijn dak te sturen. ‘Probeer me te ‘swatten', ik wacht..', reageerde Gaskill in een van zijn tweets. Hij gaf daarbij een oud adres op, een adres in de stad Wichita in de staat Kansas, maar hetzelfde adres dat Barriss in eerste instantie ook van Viner had gekregen.

Barriss belde de politie en deed allerlei beschuldigingen. Zo zou er op het adres een ontvoering en een schietincident plaatsvinden. De politie rukte vanzelfsprekend meteen uit. Eenmaal daar maakte de onschuldige Andrew Finch - die helemaal niets met het tweetal te maken had en toevallig op het opgegeven adres woonde - een onverwachte beweging met zijn handen, waarna hij werd doodgeschoten.

Volgens de rechter heeft Barriss - ondanks dat die 1000 kilometer verderop was - de dood van de man veroorzaakt. ,,De verdachte heeft een chaotische situatie veroorzaakt zonder ook maar één voet in Wichita te zetten. Zijn redenen waren weerzinwekkend”, aldus de rechter. Vermoedelijk moet de man zeker twintig jaar de gevangenis in.
https://www.tubantia.nl/t(...)jke-afloop~ab3267d3/
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_183194058
Lekker voor hem. Zogenaamde "Swatters" zijn de aids van het internet.
  vrijdag 16 november 2018 @ 22:01:30 #3
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_183194256
wat een zieke bezigheid. Vond het pizzageintje van jaren terug al bijzonder lame. Laat staan zoiets :{ .
pi_183194764
Gamer Mike the Situation las dit bericht.
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
pi_183194841
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2018 22:18 schreef Mike-The-Situation het volgende:
Gamer Mike the Situation las dit bericht.
Maar je hebt er geen mening over?
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_183195077
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2018 22:21 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Maar je hebt er geen mening over?
Nou ja dat was zeg maar mijn mening. Erg irritant steeds dat 'gamer' ervoor.
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
pi_183195099
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2018 22:01 schreef bleiblei het volgende:
wat een zieke bezigheid. Vond het pizzageintje van jaren terug al bijzonder lame. Laat staan zoiets :{ .
welk pizza geintje?
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_183195166
Trieste geintjes, natuurlijk. Maar het is vrij dubieus dat de gamer hier de straf krijgt en niet de politie dat onnodig iemand van zijn leven beroofde.
pi_183195245
Ik heb dit verhaal ooit eerder ergens gelezen..
pi_183195572
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 november 2018 22:29 schreef Mike-The-Situation het volgende:

[..]

Nou ja dat was zeg maar mijn mening. Erg irritant steeds dat 'gamer' ervoor.
Echte gamers spelen nu RDR2. En als je van het genre van CoD houdt, dan knal je nu wel nazi's af in Rotterdam.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_183195614
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2018 21:53 schreef Infection het volgende:
Zogenaamde "Swatters" zijn de aids van het internet.
Zeker, maar ruim 20 jaar voor een nepmelding?
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_183195706
quote:
Op vrijdag 16 november 2018 22:43 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Zeker, maar ruim 20 jaar voor een nepmelding?
Dat er een dode te betreuren viel is natuurlijk wel een dingetje.
pi_183195822
quote:
6s.gif Op vrijdag 16 november 2018 22:46 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

Dat er een dode te betreuren viel is natuurlijk wel een dingetje.
Zeker. Maar de verdachte deed alleen op ruim 1000 kilometer afstand een nepmelding naar de politie. Dus of de dode is te betreuren door het handelen van het onschuldige slachtoffer, of door het optreden van het SWAT-team.

Van mij mag je best iemand een paar weken de bak ingooien voor het plegen van een nepmelding, maar ruim 20 jaar...….only in Murica
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_183195890
En was Finch ongewapend toen hij doodgeschoten werd want je mag van een swatteam toch op zijn minst verwachten dat met zulke dingen om kunnen gaan
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  vrijdag 16 november 2018 @ 23:04:30 #15
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_183196182
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 november 2018 22:30 schreef spierbal het volgende:

[..]

welk pizza geintje?
tig pizza's sturen naar random iemand. of een paar kuub zand bij iemand die je niet mag op de stoep laten flikkeren.

Allemaal kutgeintjes waarbij je het principe vertrouwen om zeep helpt en een onschuldig persoon opzadelt met een berg ellende.
pi_183196535
Grappemaker 20 jaar in de bak en de agent die een ongewapende schiet (deze agent stond ook nog eens het meest ver weg) deze agent gaat vrijuit. Only in Murecah...
.
  zaterdag 17 november 2018 @ 02:47:20 #17
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_183199391
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2018 22:50 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Zeker. Maar de verdachte deed alleen op ruim 1000 kilometer afstand een nepmelding naar de politie. Dus of de dode is te betreuren door het handelen van het onschuldige slachtoffer, of door het optreden van het SWAT-team.

Van mij mag je best iemand een paar weken de bak ingooien voor het plegen van een nepmelding, maar ruim 20 jaar...….only in Murica
Gaat ook om het aantal he. Hij heeft dit in totaal 51 keer geflikt meende ik. Alleen nu ging het eens echt fout...

Vind het wel een prima staf. Hij heeft 50 keer kunnen nadenken en kunnen besluiten het eens niet te doen. Maar nee...
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_183201574
quote:
2s.gif Op zaterdag 17 november 2018 02:47 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Gaat ook om het aantal he. Hij heeft dit in totaal 51 keer geflikt meende ik. Alleen nu ging het eens echt fout...

Vind het wel een prima staf. Hij heeft 50 keer kunnen nadenken en kunnen besluiten het eens niet te doen. Maar nee...
Dit wist ik niet.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  zaterdag 17 november 2018 @ 11:06:17 #19
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_183201681
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 november 2018 22:34 schreef Logician2.0 het volgende:
Ik heb dit verhaal ooit eerder ergens gelezen..
Klopt, toen het net gebeurd was was er ook een topic over.

Kan het topic op het forum zo niet vinden, maar het FP-bericht wel;
Verloren Call of Duty-weddenschap leidt tot onschuldige dode in Kansas

Edit; hier het topic ook:
NWS / Murica: politie schiet ongewapende man dood na ruzie in C.O.D.

[ Bericht 17% gewijzigd door Leandra op 17-11-2018 11:13:34 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_183201705
Dit is ook geen grap meer, en vooral dom in triggerhappy Amerika. Shoot first ask questions later.

Zit je lekker te gamen wordt je neergeknald ...
  zaterdag 17 november 2018 @ 11:09:09 #21
425882 Lothiriel
Altijd optimistisch!
pi_183201714
Vind het wel een goede straf. Die onschuldige gast is doodgeschoten omdat ie verdacht werd van zware misdrijven, en dan is het niet gek dat het team schiet als ie een vreemde beweging probeert te maken. Je kan zeggen da's typisch Murica maar iedereen weet dat dat er zo aan toe gaat.

Vind dus ook dat je de maker van de nepmelding verantwoordelijk kunt achten. Het gaat hier niet om een nepmelding van een brand of iets dergelijks he, dit is echt serieus.
Political correctness is tyranny with manners
- Charlton Heston
  zaterdag 17 november 2018 @ 11:31:04 #22
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_183201975
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2018 22:32 schreef theunderdog het volgende:
Trieste geintjes, natuurlijk. Maar het is vrij dubieus dat de gamer hier de straf krijgt en niet de politie dat onnodig iemand van zijn leven beroofde.
Politie in USA hebben dagelijks de kans om overhoop geschoten te worden door schietgrage en wapenbezittende Amerikanen. Die gaan echt niet voor hun plezier naar zo'n situatie om lekker mensen neer te schieten, het is puur lijfsbehoud. In Nederland krijg je dit ook steeds vaker nu de mafia steeds zwaardere wapens inzet. Geef de schuld aan de juiste personen! (de politici verantwoordelijk voor de war on drugs dus :p)
pi_183217709
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2018 21:49 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Barriss belde de politie en deed allerlei beschuldigingen. Zo zou er op het adres een ontvoering en een schietincident plaatsvinden. De politie rukte vanzelfsprekend meteen uit. Eenmaal daar maakte de onschuldige Andrew Finch - die helemaal niets met het tweetal te maken had en toevallig op het opgegeven adres woonde - een onverwachte beweging met zijn handen, waarna hij werd doodgeschoten.

Volgens de rechter heeft Barriss - ondanks dat die 1000 kilometer verderop was - de dood van de man veroorzaakt. ,,De verdachte heeft een chaotische situatie veroorzaakt zonder ook maar één voet in Wichita te zetten. Zijn redenen waren weerzinwekkend”, aldus de rechter. Vermoedelijk moet de man zeker twintig jaar de gevangenis in.
https://www.tubantia.nl/t(...)jke-afloop~ab3267d3/
Kan de politie niet traceren dat de beller 1000 km verderop zit? dat zou namelijk wel aanleiding zijn om wat extra vragen te stellen.
in a crowd you lose humanity
pi_183217755
Sowieso is het in Amerika toch zo dat als je een misdrijf pleegt en daarbij valt per ongeluk/onbedoeld een dode dat het dan moord is? Dus als swatten een misdrijf is dan is dit moord door die gamer
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
  zondag 18 november 2018 @ 08:16:23 #25
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_183217765
en hoe gaat het met de persoon die dus een vals adress op gegeven heb , daar krijg je hier al een boete voor ... want door zijn toedoen zou hij toch nu wel opgepakt moeten worden als mede schuldige ... maar dit zijn inderdaad geen leuke grappen meer ,,,,,,

wel eens gelezen dat een invals team bij iemand binnen is gevallen omdat hij aan het gamen was... schietspel en dat de buren hadden gebeld over schoten .. maar dat was goed afgelopen
Ik stijg als een vogel, maar kom never in nesten…!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')