abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 16 november 2018 @ 20:54:14 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_183192197
Bij het bombarderen van Rotterdam denk ik, net als iedereen denk ik aan hét bombardement van Rotterdam.
Maar dat is, zoals ik net las, niet correct.
De geallieerden hebben Rotterdam ook flink te pakken genomen
https://nos.nl/googleamp/(...)tterdam-in-woii.html
https://npofocus.nl/artik(...)oten-en-slachtoffers

En als ik dit lees, scheepswerven waren het doel, waarom de neuk dan brandbommen?

Ik wist dat Nijmegen en Den Heldef gebombardeerd waren, maar veel andere steden in Nederland zijn dat ook, van Geleen tot Zutphen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 16 november 2018 @ 21:07:17 #2
233102 cherrycoke
Burdened with glorious purpose
pi_183192701
"A combination of strong wind and overcast conditions also caused great damage to the nearby residential areas, especially in the Bospolder-Tussendijken District".

https://web.archive.org/w(...)view&id=10&Itemid=13
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
  vrijdag 16 november 2018 @ 21:16:16 #3
545 dop
:copyright: dop
pi_183192994
De meeste (oudere) Rotterdamers weten wel dat een behoorlijke deel van de bombardementen op de stad juist door de geallieerde zijn uitgevoerd.

Dit is een onderwerp er eens in de zoveel tijd weer opnieuw aandacht krijgt. Ditmaal omdat er weer eens iemand een nieuw boekje heeft geschreven.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 30 november 2018 @ 06:56:16 #4
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_183451537
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_184193290
Nee ik denk altijd hieraan
pi_184365927
My mother is from Rotterdam. She grew up on Kastanjesingel near Larikslaan. The house where my grandmother lived was destroyed by allied bombs and her first born son was nearly killed by an American fighter pilot who shot up the street with his machine gun.

My father's family are from Friesland. My grandfather told me the allied bombers would often drop their bombs on Dutch territory if they were challenged by German fighters. They did this to lighten their payload and have a better chance of evading the German planes but were indiscriminate if the bombs were dropped over populated areas.
the purpose of communist propaganda was not to persuade or convince, nor to inform, but to humiliate; and therefore, the less it corresponded to reality the better.
  maandag 21 januari 2019 @ 13:52:27 #7
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_184531345
https://www.niod.nl/nl/vr(...)ementen-op-nederland

Verhouding 1:8 grofweg

Je kunt aan de hand van de cijfers alleen stellen dat er over een langere periode vaker is gebombardeerd en af en toe per vergissing of simpelweg het doel missen.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  maandag 21 januari 2019 @ 19:10:28 #8
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184537770
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 13:52 schreef zalkc het volgende:
https://www.niod.nl/nl/vr(...)ementen-op-nederland

Verhouding 1:8 grofweg

Je kunt aan de hand van de cijfers alleen stellen dat er over een langere periode vaker is gebombardeerd en af en toe per vergissing of simpelweg het doel missen.
Per vergissing of missen? Gewoon incompetent en technisch niet in staat de bom op het doel te krijgen.
De hoeveelheid bommen die naast het doel vielen is schrikbarend, in 1941 een onderzoek van de Britten concludeerde dat 22% van de bommen binnen 5 mijl (slordige 8 kilometer) van het doel vielen. Werd het doel flink verdedigd was het 7%
Tegen het eind van de oorlog was men zover dat ongeveer de helft binnen een mijl van het doel viel.
Reken daarbij dat 1 op de 10 niet ontplofte en dan verbaas je je niet dat het nu nog aan de orde van de dag is dat men hier in Duitsland bommen vind en moet ruimen.
Dit de belangrijkste reden waarom men steden plat gooide, men was niet in staat een fabriek met enige zekerheid te treffen, dus gooide men de hele stad plat
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184566442
De prijs van totale oorlog. Het bombardementen offensief was nodig om de Duitsers essentiële infrastructuur te ontnemen. Helaas was het niet accuraat.

Iemand vroeg zich af waarom er brandbommen werden gebruikt, die zijn er effectief om gebouwen onbruikbaar te maken. Lichte bomschade aan gebouwen is vrij snel gerepareerd, brandbommen daarentegen....

Laat me wel zeggen dat deze bombardementen het naoorlogse Rotterdamse stadsbestuur goed uit kwam. De Duitsers de schuld geven en al die "oude zooi" niet meer herbouwen maar een gloednieuwe stad bouwen.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')