Maar dat suggereert ook dat de Sinterklaastraditie al vanouds vrij nauwe historische wortels in het leven en de legende van de bisschop van Myra heeft die al in de 2e eeuw stierf.quote:Op vrijdag 16 november 2018 09:39 schreef Leandra het volgende:
Nee, de Bisschop van Myra werd op zijn reizen vergezeld door mirre verkopers, deze werden "Mores" genoemd.
De mirretakken met hun stekels zouden wel eens voor roe aangezien kunnen worden en met het branden van mirre zou men zomaar roet op het gezicht kunnen krijgen.
Ik gok dat Schenkman dat "Mores" verkeerd vertaald heeft.
Het zal ongetwijfeld een van de invloeden zijn, maar een van velen.quote:Op zondag 18 november 2018 09:45 schreef Bluesdude het volgende:
Is het niet veel logischer om de Knecht Ruprecht als voorloper van zp te zien?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Knecht_Ruprecht
Nee. Zwarte Piet was/is gewoon een negerslaaf katoenplukker die volledig onderdrukt en uitgebuit werd/wordt door Sinterklaas. Dat weet toch iedereen.quote:Was / is zwarte piet een Harlekijn?
De spreekwoordelijke wereld was qua reistijd destijds wel groter. Voor de invoering van het spoor leefde iedereen nog een beetje in de bubbel van de eigen streek en stad. Als je ergens begin 19e eeuw zou gaan lopen documenteren zal het vermoedelijk een lappendeken van subtiele en minder subtiele varianten geweest zijn. De archieven zijn nog lang niet allemaal aangeboord wat de tradities betreft.quote:Op zondag 18 november 2018 09:45 schreef Bluesdude het volgende:
Is het niet veel logischer om de Knecht Ruprecht als voorloper van zp te zien?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Knecht_Ruprecht
quote:Op dinsdag 16 oktober 2018 21:24 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Het Nederlandse boekje waarin een harlekijn in verband gebracht wordt met de Sinterklaasviering was De Sint Nicolaasavond of het bezoek door den schoorsteen, een kort blijspel uit 1809, dat hier te vinden is. Het citaat waarin hij wordt beschreven luidt:
"Ach mejufvrouw! uit die koets springt een hansworst in huis van allerlei kleuren, met een gezigt zoo zwart als de duivel, hij heeft een groote plak op zijde, daar hij mij duchtig mede de trappen op striemde, hij volgt mij op de hielen...” (p. 19).
De context wordt gevormd door allerlei liefdesperikelen die zich afspelen tijdens een maskerade ter gelegenheid van Sinterklaasavond. De persoon in kwestie verkleedt zich later als "Satan" en komt dan door de schoorsteen naar binnen. Een ander, de liefdesconcurrent, verkleedt zich als Sinterklaas met behulp van een bisschopskostuum dat hij had liggen.
In deze harlekijn valt wel iets van de latere Zwarte Piet te zien: zwart gezicht, kleurrijk kostuum met kraagje, hoed met veer, plak in de hand. Schenkmans knecht zou ook een omzetting kunnen zijn van deze maskeradefiguur, die toch al met het feest werd geassocieerd maar tegelijkertijd meer een gelegenheidskarakter was, naar "gewone" menselijke vormen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik denk dat de lijnen in de praktijk niet zo duidelijk liepen. Daarbij kan men in een stad als Amsterdam best van jaar op jaar besloten hebben om er een feestelijke harlekijn uit de Frans / Italiaanse traditie naast Sinterklaas te zetten in plaats van een onbeschaafd beest als Krampus uit de boerenprovincies. Dan is er wel iets van een hint maar is de link niet zo direct.quote:Op zondag 18 november 2018 19:15 schreef Pietverdriet het volgende:
Zwarte Piet komt uit de Knecht Ruprecht traditie, die weer uit de Perchta voortkomt, net als Krampus
Interessantquote:Op zondag 18 november 2018 21:10 schreef Iblardi het volgende:
Ik heb daar ook al eens over gespeculeerd. De gedachte kwam in mij op nadat ik in 2014 op Google Books een (destijds nog niet volledig toegankelijke) tekst uit de Franse tijd was tegengekomen waarin sprake was van een harlekijn met een zwart gezicht die op een fictieve Sinterklaasavond uit een koets tevoorschijn springt. Leuk om te zien dat er inmiddels ook oudere bronnen zijn opgedoken die die associatie lijken te bevestigen.
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |