Dat eerste dus, lijkt mijquote:Op maandag 12 november 2018 11:26 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Met andere woorden veel mensen/bedrijven/organisaties zitten gewoon vast aan de spits. De mensen die niet vast aan de spits zitten kunnen ook zonder financiele prikkel al veranderen met als winst dat ze minder in de file staan, maar dat doen ze niet. Dus of men moet echt alleen maar dingen voor geld willen doen of er veranderd met spitsheffing gewoon niet zo heel veel.
Zo werkt het wel ja. Ik kan thuiswerken, ik kan met de fiets, ik heb flexibele werktijden. Toch ga ik max 4 per week met de auto naar het werk. Begin ik steevast om 8u en werk ik op de één-na-rustigste dag op de weg (woe) thuis terwijl ik ook prima di thuis zou kunnen werken. Sinds dit voorjaar ook al wel als het kan op de fiets (14 km) maar zoals vandaag dan laat ik de fiets graag staan. Ik doe dat vooralsnog voor de lol al scheelt het wel benzine. Zodra de financiële prikkel groter wordt, ga ik mijn gedrag zeker wel aanpassen. En dan nog kan ik dat prima missen die paar euro maar toch zet me dat aan het denken. Nu rijdt ik overigens veelal binnendoor ipv over de A27. Dus of provinciale wegen en bebouwde kom, vrijgesteld zou worden dan ben ik nog steeds niks kwijt.quote:Op maandag 12 november 2018 11:26 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Met andere woorden veel mensen/bedrijven/organisaties zitten gewoon vast aan de spits. De mensen die niet vast aan de spits zitten kunnen ook zonder financiele prikkel al veranderen met als winst dat ze minder in de file staan, maar dat doen ze niet. Dus of men moet echt alleen maar dingen voor geld willen doen of er veranderd met spitsheffing gewoon niet zo heel veel.
En op welke manier gaat het duurder maken van buiten de spits om rijden er voor zorgen dat er meer mensen de spits gaan mijden? Dan wordt de spits alleen maar drukker, omdat het rijden tijdens de spits (relatief) goedkoper wordt. Dan maak je het fileprobleem dus alleen maar groter.quote:Op maandag 12 november 2018 06:46 schreef Bosbeetle het volgende:
Eigenlijk zouden ze niet in de file staan duurder moeten maken, dan wordt dat een luxe product, en benadeel je de mensen die sowieso al de luxe hebben om niet in de file te hoeven staan.
Ook die bouwvakkersbusjes mag wel eens wat aan gedaan worden. Ze leveren prima werk daar niet van maar toch zie ik echt heel vaak bedrijven uit het oosten van het land aan het werk in het westen en vice versa... zou dat echt nodig zijn?quote:Op maandag 12 november 2018 12:43 schreef bloodymary1 het volgende:
Overigens betwijfel ik het of er zoveel mensen in de file staan die niet deelnemen aan woon-werkverkeer, want dat zou het s'avonds wel heel veel drukker moeten zijn dan 's morgens.
Er zit denk ik ook weinig rek in het mijden van de spits, aangezien de spits voortaan zowat duurt van 15.00 uur (bouwvakkersbusjes) tot 19.00 uur.
Thuiswerken is eigenlijk het enige dat zoden aan de dijk zet, maar dat is weer niet voor iedereen mogelijk.
Klopt, maar daar zit wel een deel van het probleem. Supermarktketens besparen kosten door minder distributiecentra en grotere afstanden rijden. Door vaker te bevoorraden en voorraadruimte op te offeren aan winkeloppervlak. Dan heb je nog het just in time management in allerlei productie waarbij ook weer bespaard wordt door het wegennet zwaarder te belasten, terwijl grote webshops alweer klanten willen lokken met bezorging binnen 4 uur.quote:Op maandag 12 november 2018 10:49 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Dan moeten die supermarkten wel weer werknemers betalen die die bevoorrading doen. Dat lijkt me absoluut niet de oplossing.
Dat komt ook omdat bijvoorbeeld de VVD een fictie verkoopt die we graag willen geloven: Als je een auto aanschaft dan krijg je daarmee de vrijheid om overal heen te gaan wanneer je maar wil en hem daar dan gratis bij je bestemming neer te zetten op 12m2 publieke ruimte die voor jou is vrijgehouden. Maar dat is net zoiets als het idee van alleen met de natuur zijn aan het strand van Scheveningen verkopen.quote:Op maandag 12 november 2018 10:21 schreef Bosbeetle het volgende:
Als het werkt vind ik het wel weer een enorme afgang voor de mensheid dat we pas handig gaan nadenken als er iemand van bovenaf een boete op zet...
Alleen carpoolen doe ik niet, de rest wel.quote:Op maandag 12 november 2018 09:17 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik lees hieruit dat je nu nog niet de alternatieven doet en zou als je iets meer moet betalen dat er voor zorgen dat je ze gaat overwegen, zo ja waarom nu nog niet? Of hoop je stiekem dat anderen alternatieven gaan zoeken.
Mensen doen alles voor geld, echt waar.quote:Op maandag 12 november 2018 06:51 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik begrijp nooit waarom het altijd via financiële prikkels moet, men doet net alsof mensen alleen maar te bewegen zijn door middel van geld. En helemaal in dit voorbeeld zijn mensen volgensmij ook te bewegen door middel van ongemakken als in de file staan. Ik begrijp dus echt waarom die paar extra er wel alternatieven willen zoeken voor geld maar niet voor het extra gemak van niet in de file staan.
Mijn vraag is eigenlijk hoeveel rek zit er in Nederland nog in. Eigenlijk zouden mensen gewoon meer moeten werken waar ze wonen etc. Die problemen moet je oplossen en niet gewoon dingen duurder maken in de hoop dat het systeem zichzelf wel oplost, dat is een hele luie manier van oplossen.
Er wordt dan namelijk niets opgelost er wordt alleen maar gezegd tegen de mensen in de file los het zelf op... En ik ben bang dat Nederland een te welvarend land is om deze 'prikkels' ooit op een niveau te krijgen waar het voldoende pijn doet. En ik vraag me af of dat genoeg tegen de groei in kan gaan.
Zodat ze het dan uit kunnen geven aan een leven met minder ongemakken.quote:Op maandag 12 november 2018 20:35 schreef Merkie het volgende:
Mensen doen alles voor geld, echt waar.
Ik denk dat je niet begrepen hebt wat ik zeg.quote:Op vrijdag 16 november 2018 13:21 schreef Roland010 het volgende:
[..]
Zodat ze het dan uit kunnen geven aan een leven met minder ongemakken.
De ergernis van uren per week in de file staan, dat wint het bij veel mensen wel van het geld hoor.
B.quote:Op vrijdag 16 november 2018 14:55 schreef Merkie het volgende:
[..]
Ik denk dat je niet begrepen hebt wat ik zeg.
Hoe hoog moet het bedrag zijn voor spitsrijden om 5% minder auto's tijdens de spits op de weg te krijgen?
A. Minder dan ¤5 per dag
B. Meer dan ¤5, minder dan ¤10 per dag
C. Minder dan ¤50, meer dan ¤10 per dag
D. Meer dan ¤50 per dag
Kies.
Eens, maar je moet ergens beginnen. Grote veranderingen bestaan uit veel kleine veranderingen.quote:Op zaterdag 17 november 2018 09:26 schreef Roland010 het volgende:
[..]
B.
Maar het zou alleen echt goed werken als het een 'pakket' aan prikkels moeten zijn. Dus 1. duurder om in de spits te rijden, 2. de alternatieven goedkoper maken 3. het makkelijker maken om b.v. meer thuis of op een eigen gekozen locatie te werken 4. bedrijven hier ook in betrekken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |