Betaald?quote:Op maandag 12 november 2018 00:17 schreef FireFox1 het volgende:
[..]
Ik pleit overigens voor het Duits model: De vervuiler betaald.
https://auto-en-vervoer.i(...)ng-in-duitsland.html
soort mrb?quote:Op maandag 12 november 2018 00:17 schreef FireFox1 het volgende:
[..]
Ik pleit overigens voor het Duits model: De vervuiler betaald.
https://auto-en-vervoer.i(...)ng-in-duitsland.html
Ik begrijp nooit waarom het altijd via financiële prikkels moet, men doet net alsof mensen alleen maar te bewegen zijn door middel van geld. En helemaal in dit voorbeeld zijn mensen volgensmij ook te bewegen door middel van ongemakken als in de file staan. Ik begrijp dus echt waarom die paar extra er wel alternatieven willen zoeken voor geld maar niet voor het extra gemak van niet in de file staan.quote:Op zondag 11 november 2018 23:37 schreef Merkie het volgende:
[..]
Hoe hoog moet het bedrag zijn voordat mensen de spits gaan mijden. ¤2 is te laag volgens jou. Zou bij een bedrag van ¤50 per dag men wel bereid zijn de spits te mijden? Wat denk jij?
De wereld werkt niet volgens het aan/uit-principe. Het zal eerder ongeveer zo werken:
¤1 per dag: 1 op de 100 laat de auto staan
¤2 per dag: 5 op de 100 laat de auto staan
¤10 per dag: 20 op de 100 laat de auto staan
¤20 per dag: 50 op de 100 laat de auto staan
Ik zou adviseren iets te lezen over prijselasticiteit en de gedachte los te laten dat er werkelijk niemand in Nederland is die geen vrijheid over het bepalen van reismethode en reismoment.
Ik zal mezelf eens als voorbeeld nemen. Ik kan:
• Met de auto in de spits rijden
• Met de auto na de spits rijden
• Met de trein reizen
• Bij een lokale vestiging van mijn kantoor werken (minder reistijd, dus minder gebruik van de weg)
• Gedeeltelijk thuiswerken
• Carpoolen
Vrij veel opties dus. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die weinig tot geen alternatieven hebben, maar er zullen ook genoeg mensen zijn die wél keuze hebben (en dat hoeven er slechts een handvol te zijn voor een significant verschil in filezwaarte). Door middel van financiële prikkels kun je keuzes van mensen beïnvloeden. Dit zijn allemaal geen nieuwe concepten.
Prijselasticiteit is een fundamenteel begrip in de economie en besturing door middel van financiële prikkels is ook al honderden jaren de normaalste zaak van de wereld.
Kilometerheffing is ook op dat principe gebaseerd. Betalen voor gebruik (=oorzaak van de vervuiling) ipv bezit.quote:Op maandag 12 november 2018 00:17 schreef FireFox1 het volgende:
[..]
Ik pleit overigens voor het Duits model: De vervuiler betaald.
https://auto-en-vervoer.i(...)ng-in-duitsland.html
Ik lees hieruit dat je nu nog niet de alternatieven doet en zou als je iets meer moet betalen dat er voor zorgen dat je ze gaat overwegen, zo ja waarom nu nog niet? Of hoop je stiekem dat anderen alternatieven gaan zoeken.quote:Op zondag 11 november 2018 23:37 schreef Merkie het volgende:
Ik zal mezelf eens als voorbeeld nemen. Ik kan:
• Met de auto in de spits rijden
• Met de auto na de spits rijden
• Met de trein reizen
• Bij een lokale vestiging van mijn kantoor werken (minder reistijd, dus minder gebruik van de weg)
• Gedeeltelijk thuiswerken
• Carpoolen
Ik ben er bang voor dat als het wordt ingevoerd men het inderdaad gewoon gaat betalen en het gedrag niet aanpast....quote:Op maandag 12 november 2018 09:22 schreef Nielsch het volgende:
Als je rekening rijden niet kan betalen moet je helemaal geen autorijden of op de VVD stemmen.
Ik ook niet inderdaad. Iig niet op 3FM.quote:Op maandag 12 november 2018 07:28 schreef Rianne84 het volgende:
Heb z'n radiomelding nog niet gehoord
Dat stukje over de vroem-partij was best grappig.quote:Op maandag 12 november 2018 09:30 schreef Bosbeetle het volgende:
Wat ik trouwens nog het meest miste in het rekeningrijden segmentje was de humor er zat niet één grap in, het net zo goed een segment uit 1vandaag geweest kunnen zijn.
Mwah dat doet hij vaak beter, een stukje tekst van een politicus isoleren. Vroempoen is ook niet echt een leuk gevonden term daar had wel meer in gezeten. Vond het niet het sterkste segment.quote:Op maandag 12 november 2018 09:31 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Dat stukje over de vroem-partij was best grappig.
Maar die file is dan wel een stuk korter.quote:Op zondag 11 november 2018 22:30 schreef Van_Poppel het volgende:
Jan Modaal die om 8 uur op z'n werk moet zijn, heeft geen keuze. Die kan straks betaald in de file staan.
In andere landen waar het is ingevoerd schijnt het anders wel degelijk een succes te zijn.quote:Op zondag 11 november 2018 22:41 schreef Bosbeetle het volgende:
En km heffing is echt een symptoom van economie denken als je ergens een geldbedragje aan hangt los je het probleem op geloof ik niet zoveel van.
Helemaal als het op twee euro aankomt, als dat zou werken zou de intercity direct ook leeg zijn, is ook niet zo, zit ook helemaal vol.
En bedrijven gaan echt niet hun bedrijf andere openingstijden geven, dan betalen ze hun werknemers wel iets meer reiskosten.
Ook in landen die kwa dichtheid vergelijkbaar zijn met nederland, waar evenveel mensen ongeveer op dezelfde afstand als nederlanders van hun werk af wonen, met een vergelijkbaar wegennet etc.quote:Op maandag 12 november 2018 10:16 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
In andere landen waar het is ingevoerd schijnt het anders wel degelijk een succes te zijn.
Op het moment dat iets duurder wordt, zal een deel van de mensen uitkijken naar alternatieven. Jij doet nu net of iedereen in die spits moet staan en er totaal geen alternatief is. Terwijl er voor een deel van de mensen wel degelijk een alternatief is. Die kunnen eerder naar hun werk gaan, of juist later, of vanuit huis werken, of met het OV, of met zo´n high speed e-bike. Ik noem maar wat. Als dat deel van de mensen dat wel een keuze heeft de spits gaat mijden, zal de spits voor die groep die geen keuze heeft korter worden. Om bij jouw ontbijtanalogie te blijven: als dat deel van de mensen die niet zo'n enorme honger heeft 's ochtends nu een wat kleiner ontbijt neemt, en dan met de lunch wat meer eet, kan dat ook een deel van de oplossing zijn.quote:Op zondag 11 november 2018 23:12 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Maar door te betalen ervoor hoeven ze er toch niet minder gebruik van te maken.
Als je ontbijt heel duur maakt heb je niet ineens mindr honger in de ochtend.
Als je rijden in de spits duur maakt betekent dat niet dat winkels later open kunnen of bedrijven ineens zeggen nee joh we gaan gewoon onze werknemers allemaal nachtdiensten laten draaien...
Of dat tante bep twee uur langer in haar bed kan blijven liggen of je een dagje uit maar even een paar uur minder lang gaat maken...
Ik denk dat er net zo veel mensen in de spits gaan rijden en dat die er gewoon lekker extra voor gaan betalen en het fileprobleem gewoon blijft bestaan. Van mij mogen ze het invoeren maar ik denk niet dat je er veel mee oplost. Ik denk wel dat we er weer een klap privacy op verliezen.
Ik meen dat het getest was in Engeland en Denemarken, dat heb ik even niet paraat. Maar die landen zijn voor zover ik weet minder dicht bevolkt, dus daar zullen mensen juist vaker verder van hun werk af wonen en afhankelijker zijn van de auto. Dus dan zou ik persoonlijk denken dat in Nederland, waar we dicht op elkaar wonen, en mensen ook vaak relatief dicht bij hun werk wonen, de kans op welslagen juist nog groter is.quote:Op maandag 12 november 2018 10:21 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ook in landen die kwa dichtheid vergelijkbaar zijn met nederland, waar evenveel mensen ongeveer op dezelfde afstand als nederlanders van hun werk af wonen, met een vergelijkbaar wegennet etc.
Trouwens die extreme dagen die Arjen ook aanhaalde zijn vaak dagen dat het regent of ander slecht weer is, zorgt spitsheffing er ook voor dat mensen beter gaan rijden in de regen?
Ik vind het een mooi idee van mij mogen ze het invoeren ik sta namelijk zelf nooit in de spits in de file maar ik denk dat anderen die dat niet hoeven ook niet doen, ik vraag me gewoon af hoeveel rek erin zit en of je die oprekking kunt forceren door alleen maar een kleine financiele prikkel. Als het werkt vind ik het wel weer een enorme afgang voor de mensheid dat we pas handig gaan nadenken als er iemand van bovenaf een boete op zet...
ja maar die incentive is er toch al namelijk ze moeten nu in de file staan... of vinden mensen betalen echt erger dan in de file staan. Sterker nog voor in de file staan betaal je al meer aan benzine omdat je met lopende moter stilstaat waarom overwegen deze mensen dan nu al niet het alternatief en wel als ze twee euro moeten betalen... ik zie de logica daar niet in. Dit economie denken gaat er van uit dat mensen alles afmeten aan hoe duur het is, en dat is volgensmij niet zo.quote:Op maandag 12 november 2018 10:30 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Op het moment dat iets duurder wordt, zal een deel van de mensen uitkijken naar alternatieven. Jij doet nu net of iedereen in die spits moet staan en er totaal geen alternatief is. Terwijl er voor een deel van de mensen wel degelijk een alternatief is. Die kunnen eerder naar hun werk gaan, of juist later, of vanuit huis werken, of met het OV, of met zo´n high speed e-bike. Ik noem maar wat. Als dat deel van de mensen dat wel een keuze heeft de spits gaat mijden, zal de spits voor die groep die geen keuze heeft korter worden. Om bij jouw ontbijtanalogie te blijven: als dat deel van de mensen die niet zo'n enorme honger heeft 's ochtends nu een wat kleiner ontbijt neemt, en dan met de lunch wat meer eet, kan dat ook een deel van de oplossing zijn.
Dan moeten die supermarkten wel weer werknemers betalen die die bevoorrading doen. Dat lijkt me absoluut niet de oplossing.quote:Op zondag 11 november 2018 22:47 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Als het de files zou oplossen en het vooral het vrachtverkeer geld kost waarom rijden die dan niet alleen maar midden in de nacht, maar rijden ze gewoon in de spits.
Je kunt supermarkten ook savonds om twaalf uur bevoorraden...
Met andere woorden veel mensen/bedrijven/organisaties zitten gewoon vast aan de spits. De mensen die niet vast aan de spits zitten kunnen ook zonder financiele prikkel al veranderen met als winst dat ze minder in de file staan, maar dat doen ze niet. Dus of men moet echt alleen maar dingen voor geld willen doen of er veranderd met spitsheffing gewoon niet zo heel veel.quote:Op maandag 12 november 2018 10:49 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Dan moeten die supermarkten wel weer werknemers betalen die die bevoorrading doen. Dat lijkt me absoluut niet de oplossing.
Dan wordt de file nog groter. In de toekomst verwacht ik wel dat (nog) meer mensen gaan thuiswerken. Dat kan de overheid ook nog stimuleren voor werkgevers en werknemers. Het kan natuurlijk niet voor elke baan maar veel mensen zitten de hele dag achter een computer en dan maakt het niet uit waar je zit.quote:Op maandag 12 november 2018 06:46 schreef Bosbeetle het volgende:
Tja het invoeren van rekeningrijden is dus niet de oplossing. De oplossing het meer gespreid gebruiken van het wegennet. Rekening rijden is een manier om mensen een incentive te geven om meer te gaan spreiden maar het is wel ten nadele van de mensen die in de file staan/die in de spits moeten rijden.
Eigenlijk is het de omgekeerde wereld niet in de file staan (een luxe) is dan goedkoper dan wel in de file staan. Het benadeelt de mensen die die wel in de file staan omdat het niet anders kan enorm. Eigenlijk zouden ze niet in de file staan duurder moeten maken, dan wordt dat een luxe product, en benadeel je de mensen die sowieso al de luxe hebben om niet in de file te hoeven staan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |