abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
  Moderator zondag 11 november 2018 @ 23:16:29 #76
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_183092271
registreer om deze reclame te verbergen
Om het nog anders uit te leggen als gewoon minder in de spits gaan rijden de oplossing is waarom rijden we dan niet gewoon minder in de spits, zoals al wordt aangegeven vind niemand in de file staan leuk en toch gaan we er in staan. Extra betalen vind ook niemand leuk maar dat gaan we vast ook wel gewoon doen.

Er staat al een traf op in de spits rijden namelijk file, ik denk dat een extra monetaire straf daaraan niet veel toevoegt.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
LPs | CDs
  KLB - Grootste betweter 2018 zondag 11 november 2018 @ 23:16:55 #77
392219 Guus_Geluk7
guus_pech6
pi_183092286
quote:
1s.gif Op zondag 11 november 2018 23:16 schreef TC03 het volgende:

[..]

Reiskostenvergoeding is niet verplicht.
Oh, dan ben ik wat de reiskostenvergoeding betreft niet goed op de hoogte. Excuses.
  zondag 11 november 2018 @ 23:18:39 #78
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_183092331
quote:
1s.gif Op zondag 11 november 2018 23:12 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Maar door te betalen ervoor hoeven ze er toch niet minder gebruik van te maken.
Jawel, want er zijn alternatieven: openbaar vervoer, fiets, thuiswerken.

quote:
Als je ontbijt heel duur maakt heb je niet ineens mindr honger in de ochtend.

Als je rijden in de spits duur maakt betekent dat niet dat winkels later open kunnen of bedrijven ineens zeggen nee joh we gaan gewoon onze werknemers allemaal nachtdiensten laten draaien...
Of dat tante bep twee uur langer in haar bed kan blijven liggen of je een dagje uit maar even een paar uur minder lang gaat maken...

Ik denk dat er net zo veel mensen in de spits gaan rijden en dat die er gewoon lekker extra voor gaan betalen en het fileprobleem gewoon blijft bestaan. Van mij mogen ze het invoeren maar ik denk niet dat je er veel mee oplost. Ik denk wel dat we er weer een klap privacy op verliezen.
Niemand zegt dat iedereen de spits moet mijden. Echter zal het voor een groot gedeelte van de mensen wel degelijk mogelijk zijn om de spits te mijden door bijv. 's ochtends thuis te werken of juist voor de spits naar huis te gaan. Op deze manier verspreidt de belasting van het snelwegennetwerk zich waardoor er minder files ontstaan.
2000 light years from home
pi_183092336
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
1s.gif Op zondag 11 november 2018 22:46 schreef Stefanovich het volgende:

[..]

Heb je wel gekeken? Het overgrote deel is dus gťťn woon-werk verkeer wat in de spits de weg op gaat.
Dan moeten ze maar die mensen extra gaan heffen die niet naar hun werk hoeven te rijden. Lijkt me een prima compromis.
  zondag 11 november 2018 @ 23:19:45 #80
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_183092361
quote:
1s.gif Op zondag 11 november 2018 23:05 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ik vind het een beetje de fout die echt enorm veel gemaakt wordt door ergens een markt van te maken los je het probleem niet op. Markten werken met schaarste, niet file rijden is schaars dus wordt rijden duur, als je er zo'n systeem aan gaat hangen zorg je in het einde vooral dat het duurder wordt voor de consument maar niet dat het automatisch minder schaars wordt.
Waarom niet? Hogere prijzen leiden tot minder vraag, zodoende staat er minder file.
Ten percent faster with a sturdier frame
  zondag 11 november 2018 @ 23:20:54 #81
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_183092387
quote:
1s.gif Op zondag 11 november 2018 23:16 schreef Bosbeetle het volgende:
Om het nog anders uit te leggen als gewoon minder in de spits gaan rijden de oplossing is waarom rijden we dan niet gewoon minder in de spits, zoals al wordt aangegeven vind niemand in de file staan leuk en toch gaan we er in staan. Extra betalen vind ook niemand leuk maar dat gaan we vast ook wel gewoon doen.

Er staat al een traf op in de spits rijden namelijk file, ik denk dat een extra monetaire straf daaraan niet veel toevoegt.
Mensen mijden wel degelijk al file. Ze stemmen er hun woonplaats/werkgever op af of ze kiezen voor OV ipv de auto.
Ten percent faster with a sturdier frame
  zondag 11 november 2018 @ 23:20:57 #82
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_183092390
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
1s.gif Op zondag 11 november 2018 23:19 schreef TC03 het volgende:

[..]

Waarom niet? Hogere prijzen leiden tot minder vraag, zodoende staat er minder file.
Dat hangt van de prijselasticiteit af.
  Moderator zondag 11 november 2018 @ 23:21:47 #83
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_183092408
quote:
1s.gif Op zondag 11 november 2018 23:19 schreef TC03 het volgende:

[..]

Waarom niet? Hogere prijzen leiden tot minder vraag, zodoende staat er minder file.
Wat zou een gemiddeld persoon erger vinden twee uur in de file staan of twee euro betalen?

Ik denk voor de meesten dat eerste, met andere woorden rijden in de spits wordt al ontzettend ontmoedigd door files, maar het veranderd het gedrag niet.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
LPs | CDs
  zondag 11 november 2018 @ 23:21:52 #84
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_183092412
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 23:20 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]

Dat hangt van de prijselasticiteit af.
De prijselasticiteit is geen vast gegeven.
2000 light years from home
  KLB - Grootste betweter 2018 zondag 11 november 2018 @ 23:22:27 #85
392219 Guus_Geluk7
guus_pech6
pi_183092428
quote:
1s.gif Op zondag 11 november 2018 23:12 schreef Bosbeetle het volgende:
Maar door te betalen ervoor hoeven ze er toch niet minder gebruik van te maken.
Als de vraagcurve is 100-p, dan neemt de vraag af met een hogere prijs.

Als je een beeld schetst waarin filetax niet kan werken, dan schets je een beeld waarin de prijs geen factor is in de vraagfunctie. Dat kan bijna niet.
quote:
Als je ontbijt heel duur maakt heb je niet ineens mindr honger in de ochtend.
Maar de positie op vraagcurve verandert wel.

Stel jouw vraag naar ontbijt is 100-p. Dan consumeer jij dus minder ontbijt als de prijs stijgt.
quote:
Als je rijden in de spits duur maakt betekent dat niet dat winkels later open kunnen of bedrijven ineens zeggen nee joh we gaan gewoon onze werknemers allemaal nachtdiensten laten draaien...
Om dit te laten werken hoeft het ook echt geen betrekking op iedere autobestuurder die momenteel in files rijdt te hebben.
  zondag 11 november 2018 @ 23:22:39 #86
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_183092433
quote:
1s.gif Op zondag 11 november 2018 23:21 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Wat zou een gemiddeld persoon erger vinden twee uur in de file staan of twee euro betalen?

Ik denk voor de meesten dat eerste, met andere woorden rijden in de spits wordt al ontzettend ontmoedigd door files, maar het veranderd het gedrag niet.
Als er 5 van de 100 mensen door de heffing besluiten een uur later te vertrekken leidt dat al tot een significante reductie in filezwaarte.
2000 light years from home
pi_183092494
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 23:22 schreef Merkie het volgende:

[..]

Als er 5 van de 100 mensen door de heffing besluiten een uur later te vertrekken leidt dat al tot een significante reductie in filezwaarte.
dit dus. Goed item wel. En hoe verzinnen ze het woord "vroempoen". Ik luister de genoemde stations niet. Benieuwd of de radio idd meedoet.
Hoogstaande flauwekul, voor de intelligente onbenul.
pi_183092624
quote:
2s.gif Op zondag 11 november 2018 23:22 schreef Guus_Geluk7 het volgende:

[..]

Als de vraagcurve is 100-p, dan neemt de vraag af met een hogere prijs.

Als je een beeld schetst waarin filetax niet kan werken, dan schets je een beeld waarin de prijs geen factor is in de vraagfunctie. Dat kan bijna niet.

Het is wel enorm inelastisch.
Hogere brandstofprijzen zorgen er ook niet voor dat er significant minder wordt gereden. Mensen moeten toch naar het werk.

Beter steek je het geld bij de werkgevers, of juist de meerprijs.
Als die kan worden gestimuleerd om mensen flexibere tijden te geven / meer thuiswerk, dan kan je er meer mee bereiken.
  Moderator zondag 11 november 2018 @ 23:34:00 #89
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_183092638
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 23:22 schreef Merkie het volgende:

[..]

Als er 5 van de 100 mensen door de heffing besluiten een uur later te vertrekken leidt dat al tot een significante reductie in filezwaarte.
en waarom besluiten die 5 dat niet omdat er files staan, wat dus ook al nadelig is. Niet alles draait om geld toch?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
LPs | CDs
pi_183092688
quote:
1s.gif Op zondag 11 november 2018 23:34 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

en waarom besluiten die 5 dat niet omdat er files staan, wat dus ook al nadelig is. Niet alles draait om geld toch?
Nee, want alles om geld draaide waren het er wel honderd geweest.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_183092700
Vergelijking met het wendovers filmpje over Zweden is ook niet helemaal juist, als ik het goed begrijp gaat dat over het ontlasten van het centrum. Daar heb je ook genoeg alternatieven voor als P+R, fiets en OV. En dan helpt een meerprijs van 2 euro om diezelfde 2 euro dan in je leenfiets of parkeerplaats te stoppen.
Als ik voor mijn werk naar Zwolle moet, is er geen fatsoenlijk alternatief. Alleen eerder/later vertrekken.
  zondag 11 november 2018 @ 23:37:36 #92
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_183092708
quote:
1s.gif Op zondag 11 november 2018 23:34 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

en waarom besluiten die 5 dat niet omdat er files staan, wat dus ook al nadelig is. Niet alles draait om geld toch?
Hoe hoog moet het bedrag zijn voordat mensen de spits gaan mijden. §2 is te laag volgens jou. Zou bij een bedrag van §50 per dag men wel bereid zijn de spits te mijden? Wat denk jij?

De wereld werkt niet volgens het aan/uit-principe. Het zal eerder ongeveer zo werken:
§1 per dag: 1 op de 100 laat de auto staan
§2 per dag: 5 op de 100 laat de auto staan
§10 per dag: 20 op de 100 laat de auto staan
§20 per dag: 50 op de 100 laat de auto staan

Ik zou adviseren iets te lezen over prijselasticiteit en de gedachte los te laten dat er werkelijk niemand in Nederland is die geen vrijheid over het bepalen van reismethode en reismoment.

Ik zal mezelf eens als voorbeeld nemen. Ik kan:
• Met de auto in de spits rijden
• Met de auto na de spits rijden
• Met de trein reizen
• Bij een lokale vestiging van mijn kantoor werken (minder reistijd, dus minder gebruik van de weg)
• Gedeeltelijk thuiswerken
• Carpoolen

Vrij veel opties dus. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die weinig tot geen alternatieven hebben, maar er zullen ook genoeg mensen zijn die wťl keuze hebben (en dat hoeven er slechts een handvol te zijn voor een significant verschil in filezwaarte). Door middel van financiŽle prikkels kun je keuzes van mensen beÔnvloeden. Dit zijn allemaal geen nieuwe concepten.

Prijselasticiteit is een fundamenteel begrip in de economie en besturing door middel van financiŽle prikkels is ook al honderden jaren de normaalste zaak van de wereld.

[ Bericht 28% gewijzigd door Merkie op 11-11-2018 23:45:19 ]
2000 light years from home
pi_183092815
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 23:37 schreef Adames het volgende:
Vergelijking met het wendovers filmpje over Zweden is ook niet helemaal juist, als ik het goed begrijp gaat dat over het ontlasten van het centrum. Daar heb je ook genoeg alternatieven voor als P+R, fiets en OV. En dan helpt een meerprijs van 2 euro om diezelfde 2 euro dan in je leenfiets of parkeerplaats te stoppen.
Als ik voor mijn werk naar Zwolle moet, is er geen fatsoenlijk alternatief. Alleen eerder/later vertrekken.
Het gaat er bij mensen die pro-rekeningrijden zijn veelal om dat automobilisten helemaal niet meer de auto in stappen en dat het totale autoverkeer zoveel mogelijk wordt gereduceerd omwille van het milieu. Met zulke ideologische afkeer tegen de automobilist zal er nooit een werkbare oplossing komen en blijven allerlei partijen de hakken in het zand steken.
  KLB - Grootste betweter 2018 zondag 11 november 2018 @ 23:47:02 #94
392219 Guus_Geluk7
guus_pech6
pi_183092843
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 23:33 schreef Adames het volgende:
Het is wel enorm inelastisch.
Schijnbaar niet, want in Zweden nam het fileverkeer af met structureel meer dan 14%.
https://www.sciencedirect(...)67070X11001284#s0015 (paywall)
quote:
Hogere brandstofprijzen zorgen er ook niet voor dat er significant minder wordt gereden. Mensen moeten toch naar het werk.
De noodzaak van het verrichten van een bepaalde handeling zegt niets over de noodzaak van het verrichten van die noodzaak op een bepaald tijdstip.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 11 november 2018 @ 23:47:21 #95
862 Arcee
Look closer
pi_183092850
quote:
14s.gif Op zondag 11 november 2018 22:52 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
En anders voer je een wet in dat de filetax deel uit gaat maken van de reiskostenvergoeding. Dan veranderen werkgevers een stuk sneller van mentaliteit.
Het lijkt mij eerder dat werkgevers al decennialang een succesvolle lobby voeren om precies dat juist te voorkomen.
  zondag 11 november 2018 @ 23:48:08 #96
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_183092862
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 23:45 schreef Gehrman het volgende:

[..]

Het gaat er bij mensen die pro-rekeningrijden zijn veelal om dat automobilisten helemaal niet meer de auto in stappen en dat het totale autoverkeer zoveel mogelijk wordt gereduceerd omwille van het milieu. Met zulke ideologische afkeer tegen de automobilist zal er nooit een werkbare oplossing komen en blijven allerlei partijen de hakken in het zand steken.
Dat is nogal een aanname. Volgens mij gaat het niet om het terugdringen van autogebruik, maar om het zo efficiŽnt mogelijk benutten van onze infrastructuur. De feiten zijn dat we in Nederland enorm veel geld geÔnvesteerd hebben in (goede) infrastructuur die slechts 20% van de tijd op de piekcapaciteit opereert en de rest van de tijd bijna niet gebruikt wordt (geldt voor zowel snelwegen als spoorwegen). Dat is zonde van het geld. Het rendement op deze investeringen kan veel groter zijn dan dat het nu is. Het is (voor mij) juist bij uitstek een economische discussie. Milieu heeft er niet zoveel mee te maken.

Als de papierfabriek een nieuwe snijmachine aanschaft, dan zal iedereen binnen de fabriek snappen dat elke seconde dat zo'n duur apparaat stilstaat verloren geld is. Als het gaat om infrastructuur van vele miljarden euro's, dan verliest men dat principe ineens uit het oog. Heel vreemd.
2000 light years from home
  zondag 11 november 2018 @ 23:52:49 #97
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_183092924
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 23:37 schreef Merkie het volgende:

[..]

Hoe hoog moet het bedrag zijn voordat mensen de spits gaan mijden. §2 is te laag volgens jou. Zou bij een bedrag van §50 per dag men wel bereid zijn de spits te mijden? Wat denk jij?

De wereld werkt niet volgens het aan/uit-principe. Het zal eerder ongeveer zo werken:
§1 per dag: 1 op de 100 laat de auto staan
§2 per dag: 5 op de 100 laat de auto staan
§10 per dag: 20 op de 100 laat de auto staan
§20 per dag: 50 op de 100 laat de auto staan

Ik zou adviseren iets te lezen over prijselasticiteit en de gedachte los te laten dat er werkelijk niemand in Nederland is die geen vrijheid over het bepalen van reismethode en reismoment.

Ik zal mezelf eens als voorbeeld nemen. Ik kan:
• Met de auto in de spits rijden
• Met de auto na de spits rijden
• Met de trein reizen
• Bij een lokale vestiging van mijn kantoor werken (minder reistijd, dus minder gebruik van de weg)
• Gedeeltelijk thuiswerken
• Carpoolen

Vrij veel opties dus. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die weinig tot geen alternatieven hebben, maar er zullen ook genoeg mensen zijn die wťl keuze hebben (en dat hoeven er slechts een handvol te zijn voor een significant verschil in filezwaarte). Door middel van financiŽle prikkels kun je keuzes van mensen beÔnvloeden. Dit zijn allemaal geen nieuwe concepten.

Prijselasticiteit is een fundamenteel begrip in de economie en besturing door middel van financiŽle prikkels is ook al honderden jaren de normaalste zaak van de wereld.
Goede post. ^O^
Poef.....gone! ©golfer
pi_183092925
quote:
1s.gif Op zondag 11 november 2018 22:53 schreef bamibij het volgende:

[..]

Uit wetenschappelijke onderzoeken blijkt het tegenovergestelde.
ik vond het heel erg zwak van lubach dat hij de vvd belachelijk maakte om het niet geven van bronnen, maar dan zelf precies hetzelfde doet.
gewoon roepen dat het zo is.

inclusief de belachelijke act bij nieman.
  zondag 11 november 2018 @ 23:57:55 #99
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_183092999
Geldmaatje item was ook leuk. Vooral die dialecten kiezen:
Drw-ACr-VWs-AI8-R3-K-jpg-large.jpg
Nico Dijkhoorns. _O-
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 12 november 2018 @ 00:17:49 #100
235754 FireFox1
No pun intended
pi_183093240
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 23:37 schreef Merkie het volgende:

-bijzonder interessant verhaal btw, knip-

Vrij veel opties dus. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die weinig tot geen alternatieven hebben, maar er zullen ook genoeg mensen zijn die wťl keuze hebben (en dat hoeven er slechts een handvol te zijn voor een significant verschil in filezwaarte). Door middel van financiŽle prikkels kun je keuzes van mensen beÔnvloeden. Dit zijn allemaal geen nieuwe concepten.

Ik pleit overigens voor het Duits model: De vervuiler betaald.

https://auto-en-vervoer.i(...)ng-in-duitsland.html
“Everyone, deep in their hearts, is waiting for the end of the world to come.”
- Haruki Murakami, 1Q84
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')