abonnement Unibet Coolblue
pi_183081303
Heel de week heb ik al gezeik met mijn cv-ketel.
Ik woon in een huurhuis en vorige week was er 3x keer naar mijn ketel gekeken aangezien de temperatuur in mijn woonkamer laag blijft.
Wanneer ik de thermostaat op 19,5 graden Celsius zet, blijft de temperatuur in de woonkamer op 18,5 . Normaal gesproken zie je een vlammetje op het scherm van mijn thermostaat staan maar die is inmiddels verdwenen.
Wanneer ik de thermostaat overdreven hoog zet (25 graden Celsius) dan wordt het uiteindelijk wel warm in de woonkamer.

Hoe snel moet de temperatuur gemiddeld oplopen van je cv-ketel wanneer je de verwarming open draait? Op mijn ketel loopt het extreem langzaam op van 35 graden naar 70 graden, maar hij staat ingesteld op 80 graden Celsius. Per 40 seconden 1 graad omhoog.

Het is een oude ketel maar ik begin dit gezeik wel een beetje beu te worden
Heeft iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?

Bij voorbaat dank
pi_183081538
Waterdruk? Op hoeveel Bar sta je nu?
pi_183081941
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 17:20 schreef Hamzoef het volgende:
Waterdruk? Op hoeveel Bar sta je nu?
Laatst is het weer bijgevuld, momenteel 1,9 bar in rust, 2,1 bar wanneer de ketel aan het branden is.
pi_183081967
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 17:41 schreef Antaris het volgende:

[..]

Laatst is het weer bijgevuld, momenteel 1,9 bar in rust, 2,1 bar wanneer de ketel aan het branden is.
Hmm, sorry dan heb ik ook geen idee verder.
  zondag 11 november 2018 @ 17:43:10 #5
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_183081971
Gebeurt bij ons thuis ook maar ik heb dan ook opzettelijk het cv vermogen geknepen om hoger rendement te halen op cv bedrijf.

Misschien zit het in die hoek? Ik kom uiteindelijk wel op de gewenste temperatuur.

Ik zou het op voorhand trouwens meer zoeken in je thermostaat dan je ketel. Je thermostaat geeft je ketel opdracht om al of niet te stoken en schrijft normaliter ook de gewenste cv water temperatuur voor tenzij je een niet modulerende thermostaat hebt.

Welk type is je ketel en wat voor thermostaat heb je?
pi_183082056
Best wel een groot verschil in waterdruk tussen 'koud' en 'warm'.
Zit er geen grote luchtbel ergens verstopt? Alles ontluchten, en dan weer testen.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_183083107
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 17:09 schreef Antaris het volgende:
Wanneer ik de thermostaat op 19,5 graden Celsius zet, blijft de temperatuur in de woonkamer op 18,5 . Normaal gesproken zie je een vlammetje op het scherm van mijn thermostaat staan maar die is inmiddels verdwenen.
Dan is je thermostaat niet goed. Ligt niet aan de ketel en ik vind het een beetje suf dat men daar (3x) naar kijkt. De Thermostaat is gewoon een (domme) schakelaar die de ketel inschakelt. Als de thermostaat dus niet inschakelt als je hem hoger zet dan de actuele temperatuur (het vlammetje) dan is de thermostaat dus niet in orde.

Je kunt om te testen de thermostaat verwijderen en de 2 draadjes doorverbinden. Als de ketel dan gewoon blijft branden dan weet je voldoende. Wel weer uitzetten t.z.t. :)

[ Bericht 6% gewijzigd door Bart2002 op 11-11-2018 18:34:59 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_183083251
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 17:09 schreef Antaris het volgende:
Heel de week heb ik al gezeik met mijn cv-ketel.
Ik woon in een huurhuis en vorige week was er 3x keer naar mijn ketel gekeken aangezien de temperatuur in mijn woonkamer laag blijft.
Wanneer ik de thermostaat op 19,5 graden Celsius zet, blijft de temperatuur in de woonkamer op 18,5 . Normaal gesproken zie je een vlammetje op het scherm van mijn thermostaat staan maar die is inmiddels verdwenen.
Wanneer ik de thermostaat overdreven hoog zet (25 graden Celsius) dan wordt het uiteindelijk wel warm in de woonkamer.

Hoe snel moet de temperatuur gemiddeld oplopen van je cv-ketel wanneer je de verwarming open draait? Op mijn ketel loopt het extreem langzaam op van 35 graden naar 70 graden, maar hij staat ingesteld op 80 graden Celsius. Per 40 seconden 1 graad omhoog.

Het is een oude ketel maar ik begin dit gezeik wel een beetje beu te worden
Heeft iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?

Bij voorbaat dank
Met een open therm is dat vrij normaal, 1 graad bijstoken heeft geen 80 graden nodig vanwege doorschieten.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_183083289
quote:
1s.gif Op zondag 11 november 2018 18:34 schreef halfway het volgende:
open therm
Hoe weet je dat nou weer?
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_183083326
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 17:47 schreef Resistor het volgende:
Best wel een groot verschil in waterdruk tussen 'koud' en 'warm'.
Welnee. Dat is volkomen normaal. 0,5 verschil is normaal. Bij de TS is het 0,2. Geen reden om aan het systeem te twijfelen en te suggereren dat het verschil "te groot" is.

[ Bericht 6% gewijzigd door Bart2002 op 11-11-2018 18:43:25 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_183083565
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 18:35 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Hoe weet je dat nou weer?
Zeg ik dan dat hij die heeft?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_183083718
quote:
1s.gif Op zondag 11 november 2018 18:45 schreef halfway het volgende:

[..]

Zeg ik dan dat hij die heeft?
Nou ja, het is zeer waarschijnlijk dat ie die niet heeft. Waarom deze "term" dan besproken moet worden ontgaat me.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_183083978
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 17:43 schreef TR08 het volgende:
Gebeurt bij ons thuis ook maar ik heb dan ook opzettelijk het cv vermogen geknepen om hoger rendement te halen op cv bedrijf.

Misschien zit het in die hoek? Ik kom uiteindelijk wel op de gewenste temperatuur.

Ik zou het op voorhand trouwens meer zoeken in je thermostaat dan je ketel. Je thermostaat geeft je ketel opdracht om al of niet te stoken en schrijft normaliter ook de gewenste cv water temperatuur voor tenzij je een niet modulerende thermostaat hebt.

Welk type is je ketel en wat voor thermostaat heb je?
Ik kreeg van de week een nieuwe thermostaat omdat mijn ketel bleef branden terwijl er geen vraag meer was.
Mijn ketel is van het merk AWB ThermoElegance 4.

Ik begrijp er niks van, wanneer mijn kamertemperatuur 18 graden is en ik zet mijn thermostaat op 19 a 19,5 dan blijft het hangen op 18,5 graden in de woonkamer en vervolgens slaat de ketel af en wordt het ook niet warmer.
Wanneer ik het overdreven zet naar 25 graden dan blijft de ketel wel branden.

Ik ben van mening dat het nu veel langer duurt eer de temperatuur in de woonkamer behaald is.
Is het normaal dat het ongeveer een uur duurt voordat het 1 graad warmer is geworden?
pi_183083999
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 18:29 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dan is je thermostaat niet goed. Ligt niet aan de ketel en ik vind het een beetje suf dat men daar (3x) naar kijkt. De Thermostaat is gewoon een (domme) schakelaar die de ketel inschakelt. Als de thermostaat dus niet inschakelt als je hem hoger zet dan de actuele temperatuur (het vlammetje) dan is de thermostaat dus niet in orde.

Je kunt om te testen de thermostaat verwijderen en de 2 draadjes doorverbinden. Als de ketel dan gewoon blijft branden dan weet je voldoende. Wel weer uitzetten t.z.t. :)
Sinds van de week een nieuwe thermostaat gekregen, zie mijn vorige uitleg.
pi_183084436
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 19:00 schreef Antaris het volgende:

[..]

Sinds van de week een nieuwe thermostaat gekregen, zie mijn vorige uitleg.
Ja welke dan?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_183084802
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 18:59 schreef Antaris het volgende:
Ik begrijp er niks van, wanneer mijn kamertemperatuur 18 graden is en ik zet mijn thermostaat op 19 a 19,5 dan blijft het hangen op 18,5 graden in de woonkamer en vervolgens slaat de ketel af en wordt het ook niet warmer.
Dan meet deze thermostaat de temperatuur ook niet goed. Voor de goede orde: die 18,5 graden die je noemt, die lees je op de thermostaat? Of op een andere ding die de temperatuur aangeeft? De thermostaat meet de temperatuur (normaal gesproken) in de thermostaat. Die hoeft niet overeen te komen met de kamertemperatuur als ie wat ongunstig hangt. Als ie de ketel uitzet ingesteld op 20 graden terwijl ie zelf 18 aangeeft dan is ie niet goed.

Wat is er overigens op tegen om de thermostaat op 25 te zetten voor een juiste kamertemperatuur? De afwijking tussen hoe warm het echt is en wat de thermostaat meet blijft hetzelfde. Zodat ie b.v. op 21 "echte" graden afslaat en weer aan. Lijkt me geen probleem.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_183085028
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 18:59 schreef Antaris het volgende:
Ik ben van mening dat het nu veel langer duurt eer de temperatuur in de woonkamer behaald is.
Is het normaal dat het ongeveer een uur duurt voordat het 1 graad warmer is geworden?
Dat is een misverstand. Of de thermostaat nou op 20 of op 40 staat: het wordt niet sneller warm. 1 uur voor 1 graad is wel zeer karig. Maar dat hangt van de omstandigheden af. Worden de radiatoren wel lekker warm? Als dat zo is dan werkt de installatie goed i.i.g.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_183085169
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 19:24 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dan meet deze thermostaat de temperatuur ook niet goed. Voor de goede orde: die 18,5 graden die je noemt, die lees je op de thermostaat? Of op een andere ding die de temperatuur aangeeft? De thermostaat meet de temperatuur (normaal gesproken) in de thermostaat. Die hoeft niet overeen te komen met de kamertemperatuur als ie wat ongunstig hangt. Als ie de ketel uitzet ingesteld op 20 graden terwijl ie zelf 18 aangeeft dan is ie niet goed.

Wat is er overigens op tegen om de thermostaat op 25 te zetten voor een juiste kamertemperatuur? De afwijking tussen hoe warm het echt is en wat de thermostaat meet blijft hetzelfde. Zodat ie b.v. op 21 "echte" graden afslaat en weer aan. Lijkt me geen probleem.
Gewoon dat ding calibreren ipv dit soort beun oplossingen.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_183085193
quote:
1s.gif Op zondag 11 november 2018 19:12 schreef halfway het volgende:

[..]

Ja welke dan?
Een Honeywell

https://www.ti-84shop.nl/(...)kqSiKq4aAjetEALw_wcB
pi_183085227
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 19:36 schreef Antaris het volgende:

[..]

Een Honeywell
Die moet je kalibreren lees ik net. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_183085310
quote:
Dat is een gewone aan/uit. Die werkt dus als een schakelaar als ie denkt dat de temperatuur te laag is. Maar je zet hem dus op 20, je leest 18,5 op de thermostaat en hij schakelt uit? Dan is ie niet goed. Wel kan ie afwijken van de temperatuur die je ergens anders uitleest. Dat is dan weer normaal.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_183085678
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 19:40 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dat is een gewone aan/uit. Die werkt dus als een schakelaar als ie denkt dat de temperatuur te laag is. Maar je zet hem dus op 20, je leest 18,5 op de thermostaat en hij schakelt uit? Dan is ie niet goed. Wel kan ie afwijken van de temperatuur die je ergens anders uitleest. Dat is dan weer normaal.

Ligt het nu aan de ketel of thermostaat?
Ik kijk puur naar mijn thermostaat, wanneer het vlammetje icoon aanwezig is neem ik aan dat de ketel draait om gevraagde temperatuur te behalen, maar het icoontje is al weg voordat de gewenste temperatuur bereikt is.

[ Bericht 3% gewijzigd door Antaris op 11-11-2018 19:54:48 ]
pi_183086421
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 19:49 schreef Antaris het volgende:

[..]

Ik kijk puur naar mijn thermostaat, wanneer het vlammetje icoon aanwezig is neem ik aan dat de ketel draait om gevraagde temperatuur te behalen, maar het icoontje is al weg voordat de gewenste temperatuur bereikt is.
Als het vlammetje uit is schakelt ie de ketel uit. Dat doet ie dan te vroeg en dat klopt niet. Het ding is kapot. Het kan overigens geen kwaad als praktische oplossing ("beun" volgens sommigen..) om de thermostaat op b.v. 22 te zetten. Als ie dan ook bij 20 graden afslaat heb je alleen een verschil in aflezing van ingestelde temperatuur en werkelijke temperatuur. Dit fenomeen heeft trouwens niets te maken met hoe snel je kamer opwarmt. Dat is een ander probleem. Je kunt de ketel niet "sneller" zetten d.m.v. een thermostaat. Worden je radiatoren allemaal wel warm onder en boven?
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_183086504
Zit de aansluiting op de ketel wel goed? Een ander soort (aan/uit ipv modulerend) vereist soms een andere aansluitset van de thermostaatdraden bij de ketel.

Verder kan het zijn dat ie z'n stooklijn nog moet leren, dan is het een kwestie van een weekje "leren". Overigens snap ik niet dat ie dan te laag blijft hangen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183086569
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 20:11 schreef blomke het volgende:
Zit de aansluiting op de ketel wel goed? Een ander soort (aan/uit ipv modulerend) vereist soms een andere aansluitset van de thermostaatdraden bij de ketel.
Dat doet er toch niet toe. Als de thermostaat op 20 staat ingesteld en hij schakelt bij een afgelezen 18 al uit dan is de thermostaat niet goed. Of ie aangesloten is op de ketel of niet maakt zelfs niet uit, hij blijft hetzelfde gedrag vertonen en dat is foutief. Hij heeft overigens een gewone aan/uit thermostaat zodat er van een leereffect geen sprake is.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_183086619
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 20:11 schreef blomke het volgende:
Zit de aansluiting op de ketel wel goed? Een ander soort (aan/uit ipv modulerend) vereist soms een andere aansluitset van de thermostaatdraden bij de ketel.

Verder kan het zijn dat ie z'n stooklijn nog moet leren, dan is het een kwestie van een weekje "leren". Overigens snap ik niet dat ie dan te laag blijft hangen.
Ik denk ook dat die verkeerd is aangesloten, een leerfunctie heeft deze niet.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_183086682
quote:
1s.gif Op zondag 11 november 2018 20:15 schreef halfway het volgende:

[..]

Ik denk ook dat die verkeerd is aangesloten, een leerfunctie heeft deze niet.
Dat is onzin. Ook als de thermostaat niet aangesloten is zal hij hetzelfde gedrag vertonen: hij schakelt eerder dan moet en dat is het probleem. Thermostaat is dus niet goed. De rest is zinloze ruis. Het is gewoon een domme schakelaar die op geen enkele manier communiceert met de ketel. De ketel reageert gewoon normaal op de schakelaar. Alleen schakelt die schakelaar voortijdig uit. Waar de ketel gewoon naar luistert door uit te schakelen.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_183086898
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 20:16 schreef Bart2002 het volgende:
Het is gewoon een domme schakelaar die op geen enkele manier communiceert met de ketel. De ketel reageert gewoon normaal op de schakelaar. Alleen schakelt die schakelaar voortijdig uit. Waar de ketel gewoon naar luistert door uit te schakelen.
Vraag me dan af waarom ie zo supertraag opwarmt. Als het zo simpel is als jij stelt, zou ie in het geheel niet aanslaan (= thermostaat = schakelaar defect). Doet ie het wel, dan slaat ie aan en blijft ie branden en snel opwarmen.

Een schakelaar kan niet "half aan" schakelen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183087011
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 20:22 schreef blomke het volgende:
Vraag me dan af waarom ie zo supertraag opwarmt.
Dat is gewoon een losstaand probleem. Het kan best zijn dat het hele systeem niet deugt.

Hoe je erbij komt door dat wat ik zeg de ketel helemaal niet aan zou slaan ontgaat me. :)

Dit soort topics die over CV installaties gaan lijken altijd wel zo te verlopen: de meest niet ter zake doende dingen worden erbij gehaald. Ik ben er wel weer even klaar mee.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_183087118
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 20:26 schreef Bart2002 het volgende:
Hoe je erbij komt door dat wat ik zeg de ketel helemaal niet aan zou slaan ontgaat me. :)

Dit soort topics die over CV installaties gaan lijken altijd wel zo te verlopen: de meest niet ter zake doende dingen worden erbij gehaald. Ik ben er wel weer even klaar mee.
Jij bent wel erg snel "opgewarmd" zeg. Ik stel dat jouw aanname van een aan/uit schakelaar, impliceert dat ie of 100% opstookt, of het in het geheel niet doet. Dat ie traag opwarmt, zou niet aan de schakelaar, pardon thermostaat, liggen.

Een gloeilamp is toch ook niet voor de helft "aan"?

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 12-11-2018 13:50:04 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183087152
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 20:29 schreef blomke het volgende:

[..]

Jij bent wel erg snel "opgewarmd" zeg. Ik stel dat jouw aanname van een aan/uit schakelaar, inhoudt dat ie of 100% opstookt, of het in het geheel niet doet. Dat ie traag opwarmt, zou niet aan de schakelaar, pardon thermostaat, ;iggen.

Een gloeilamp is toch ook niet voor de helft "aan"?
Ik snap werkelijk niet hoe je die conclusie trekt uit wat ik hier gezegd heb. |:(
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_183087182
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 20:30 schreef Bart2002 het volgende:
Ik snap werkelijk niet hoe je die conclusie trekt uit wat ik hier gezegd heb. |:(
Door mijn perceptie van een aan/uit schakelaar.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183087479
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 20:31 schreef blomke het volgende:

[..]

Door mijn perceptie van een aan/uit schakelaar.
Die is aan of uit inderdaad. En in dit geval schakelt de thermostaat voortijdig uit. Ergo: dat ding is niet goed. Het boeit niets of ie "goed" is aangesloten.

De TS zou het even moeten testen door de thermostaat op 40 graden te zetten:

- blijft het vlammetje op de thermostaat aan dan?
- Is de ketel in dat geval ook werkelijk aan?

Als beide vragen met "ja" beantwoord kunnen worden dan werkt het systeem gewoon. Althans technisch: ketel is aan of uit.

Een langzame opwarming ligt dan dus niet aan het systeem. De thermostaat kan er in dit geval ook niet voor zorgen dat het sneller of langzamer opwarmt. Dat kan ook niet maar dat lijkt TS te denken, dat als je hem hoger zet dat de ketel dan sneller gaat.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_183087634
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 20:40 schreef Bart2002 het volgende:

Een langzame opwarming ligt dan dus niet aan het systeem. De thermostaat kan er in dit geval ook niet voor zorgen dat het sneller of langzamer opwarmt.
Als je onder "het systeem" verstaat: de hele installatie minus de thermostaat, dan ligt het dus wel aan "het systeem". De thermostaat is "aan", want de ketel brandt, maar het geleverde vermogen is (veel) te laag.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183087821
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 20:44 schreef blomke het volgende:

[..]

Als je onder "het systeem" verstaat: de hele installatie minus de thermostaat, dan ligt het dus wel aan "het systeem". De thermostaat is "aan", want de ketel brandt, maar het geleverde vermogen is (veel) te laag.
Ja duh. Zonder het systeem zal het koud blijven in huis. :) Maar als je e.e.a. nog eens naleest dan zul je zien dat de thermostaat voortijdig uitschakelt. Daar zit het probleem dus.

De langzame opwarming ligt dus wel aan het systeem maar is een ander probleem. Dat is aan te tonen door de 40 graden test zoals hierboven geopperd. Dat (en als) er te weinig vermogen wordt geleverd is dan altijd zo.

Of laat ik het dan zo formuleren: de thermostaat is niet goed (omdat ie te vroeg uitschakelt) maar is niet de oorzaak van de trage opwarming. Dit soort problemen vereisen een logische benadering. Dat doe je door dingen uit te sluiten. Is heel makkelijk te doen door TS. :)

[ Bericht 4% gewijzigd door Bart2002 op 11-11-2018 20:55:13 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_183088060
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 20:48 schreef Bart2002 het volgende:
1 Maar als je e.e.a. nog eens naleest dan zul je zien dat de thermostaat voortijdig uitschakelt. Daar zit het probleem dus.

2 De langzame opwarming ligt dus wel aan het systeem maar is een ander probleem. Dat is aan te tonen door de 40 graden test zoals hierboven geopperd.
1 Is niet het werkelijke probleem; een temperatuurindicatie is altijd afwijkend van de werkelijke temperatuur en een graad verschil tussen thermostaat en werkelijke temperatuur (nauwkeurigheid en precisie van een meting) is heel goed mogelijk, zeker als je een temperatuurgradiënt in een ruimte hebt. Dus de thermostaat is wel goed, maar meet en schakelt op een iets andere temperatuur.

2 Is het werkelijke probleem, de watertemperatuur en de ruimtetemperaturen lopen veel te langzaam op. Dat heeft niets met de aan/uit schakelaar, pardon de thermostaat te maken, maar alles met een fout in het systeem. Even aangenomen dat we het over hetzelfde deel hebben als we over systeem praten.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183088144
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 20:55 schreef blomke het volgende:

[..]

1 Is niet het werkelijke probleem; een temperatuurindicatie is altijd afwijkend vand e werkelijke temperatuur en een graad verschil tussen thermostaat en werkelijke temperatuur is heel goed mogelijk, zeker als je een temperatuurgradiënt in een ruimte hebt.

2 Is het werkelijke probleem, de watertemperatuur en de ruimtetemperaturen lopen veel te langzaam op. Dat heeft niets met de aan/uit schakelaar, pardon de thermostaat te maken, maar alles met een fout in het systeem. Even aangenomen dat we het over hetzelfde deel hebben als we over systeem praten.
Nee, met 1 kan ik het niet eens zijn. Een aan/uit thermostaat is zo gemaakt dat ie uitschakelt op de ingestelde temperatuur. Als die niet overeenkomt met wat het ding aangeeft is ie kapot. Let wel: dat staat helemaal los van de "echte" temperatuur.

Je kunt niet zeggen vind ik dat ie "goed" is als ie iets heel anders doet dan je verwacht en wat je uitleest. Dat is flauwekul maar je bedoelt het vast anders. :) Hij kan niet vinden dat het 21 graden is terwijl hij 19 aangeeft. Dan moet ie terug naar de winkel.

Met 2 ben ik het eens, dat komt overeen met wat ik schreef in #23.

De TS zou het ding even op 40 graden kunnen zetten en geregeld even voelen aan de radiators of ze goed warm worden. Het is zo simpel vaak. :) Als de radiatoren vervolgens wel goed warm worden allemaal maar de kamer niet is e.e.a. onder-bemeten, deels kapot of er is bij het ontwerp uitgegaan van slechts 1 graden verwarming per uur.

[ Bericht 7% gewijzigd door Bart2002 op 11-11-2018 21:14:25 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_183089888
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 20:57 schreef Bart2002 het volgende:

De TS zou het ding even op 40 graden kunnen zetten en geregeld even voelen aan de radiators of ze goed warm worden. Het is zo simpel vaak. :)
Nu zit je jezelf dus tegen te spreken: het maakt niet uit of ie op 20 of op 40 graden staat: aan = aan.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183090011
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 20:16 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dat is onzin. Ook als de thermostaat niet aangesloten is zal hij hetzelfde gedrag vertonen: hij schakelt eerder dan moet en dat is het probleem. Thermostaat is dus niet goed. De rest is zinloze ruis. Het is gewoon een domme schakelaar die op geen enkele manier communiceert met de ketel. De ketel reageert gewoon normaal op de schakelaar. Alleen schakelt die schakelaar voortijdig uit. Waar de ketel gewoon naar luistert door uit te schakelen.
Oke maar deze schakelaar hoe simpel ook is te programeren hoevaak hij per uur mag schakelen, allemaal dingen waar jij niet mee komt.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_183091656
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 20:26 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dat is gewoon een losstaand probleem. Het kan best zijn dat het hele systeem niet deugt.

Hoe je erbij komt door dat wat ik zeg de ketel helemaal niet aan zou slaan ontgaat me. :)

Dit soort topics die over CV installaties gaan lijken altijd wel zo te verlopen: de meest niet ter zake doende dingen worden erbij gehaald. Ik ben er wel weer even klaar mee.
Ik heb momenteel even visite, ik zal morgen een en ander toelichten.
pi_183094258
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 21:49 schreef blomke het volgende:

[..]

Nu zit je jezelf dus tegen te spreken: het maakt niet uit of ie op 20 of op 40 graden staat: aan = aan.
Pfff... het ding slaat te vroeg af. Op 40 weet ie zeker dat het ding aan is en blijft als hij gaat testen.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_183094543
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2018 05:52 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Pfff... het ding slaat te vroeg af. Op 40 weet ie zeker dat het ding aan is en blijft als hij gaat testen.
Die thermostaat kan niet eens op 40 graden :')
Daarnaast zou ik naar de cv-ketel (laten) kijken, zo lang er over doen om warm te worden is niet goed. Als de basis al niet goed is heeft het geen zin om alleen te kijken naar de werking van de thermostaat.
pi_183095123
quote:
1s.gif Op maandag 12 november 2018 07:46 schreef GX3 het volgende:
Als de basis al niet goed is heeft het geen zin om alleen te kijken naar de werking van de thermostaat.
Exact wat ik bedoel.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 12 november 2018 @ 11:57:47 #44
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_183097857
Kan het zijn dat er een weersafhankelijke regeling actief is (als ik het goed heb is zo'n buitensensor gekoppeld aan de CV ketel, en niet aan de thermostaat)? Op dit moment is de buitentemperatuur relatief hoog, waardoor de CV ketel misschien met een (te) laag vermogen stookt?
pi_183100281
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2018 11:57 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Kan het zijn dat er een weersafhankelijke regeling actief is (als ik het goed heb is zo'n buitensensor gekoppeld aan de CV ketel, en niet aan de thermostaat)?
Ketel heeft een kamerthermostaat.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183101730
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2018 11:57 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Kan het zijn dat er een weersafhankelijke regeling actief is (als ik het goed heb is zo'n buitensensor gekoppeld aan de CV ketel, en niet aan de thermostaat)? Op dit moment is de buitentemperatuur relatief hoog, waardoor de CV ketel misschien met een (te) laag vermogen stookt?
Het is een huurhuis en de thermo die er nu hangt kost ¤39,95 die woningbouw plaatst echt geen weersafhankelijke regeling.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_183105378
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 20:40 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Die is aan of uit inderdaad. En in dit geval schakelt de thermostaat voortijdig uit. Ergo: dat ding is niet goed. Het boeit niets of ie "goed" is aangesloten.

De TS zou het even moeten testen door de thermostaat op 40 graden te zetten:

- blijft het vlammetje op de thermostaat aan dan?
- Is de ketel in dat geval ook werkelijk aan?

Als beide vragen met "ja" beantwoord kunnen worden dan werkt het systeem gewoon. Althans technisch: ketel is aan of uit.

Een langzame opwarming ligt dan dus niet aan het systeem. De thermostaat kan er in dit geval ook niet voor zorgen dat het sneller of langzamer opwarmt. Dat kan ook niet maar dat lijkt TS te denken, dat als je hem hoger zet dat de ketel dan sneller gaat.
Ik vroeg me alleen af hoe snel gemiddeld de temperatuur oploopt van een ketel.
Naar mijn mening duurt het nu langer eer de woonkamer op temperatuur is.
Het zijn ook geen extreme temperatuursveranderingen in mijn woonkamer, gemiddeld is het 18 graden zonder te stoken.

[ Bericht 5% gewijzigd door Antaris op 12-11-2018 18:10:07 ]
pi_183107630
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2018 18:04 schreef Antaris het volgende:
Ik vroeg me alleen af hoe snel gemiddeld de temperatuur oploopt van een ketel.
Als je, zoals in jouw geval, alleen aan/uit stookt kan ie met 10 graden per minuut oplopen. Punt is, dat een modulerende ketel, ook terug gaat in vermogen, als de retourtemperatuur oploopt; meestal wordt een delta T van max. 20 aangehouden.

Je zou dus even moeten meten (met de hand of thermometer) hoeveel verschil er in aanvoer en retour zit als je thermostaat "vragend" staat.

Controleer dan ook de voetventielen en check of het hete CV water als een razende van de aanvoer direct naar de retour stroomt. Kan nl. een systeemfout(je) zijn.

[ Bericht 6% gewijzigd door blomke op 12-11-2018 20:27:54 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183112695
quote:
Weet je zeker dat het de juiste is en heb je niet een Honeywell Modulation?


.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')