abonnement Unibet Coolblue
  Moderator zaterdag 10 november 2018 @ 16:10:00 #1
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_183063378
Welkom allemaal bij vraag wat je wil. Na twee beroepen die met een nogal financiële inslag is het nu tijd voor iets compleet anders. Namelijk een treinmachinist bij de NS die wel tijd wil nemen om zijn vragen aan jullie te beantwoorden.

Wacht even met vragen stellen totdat de machinist zich door middel van het VraagWatJeWil account heeft voorgesteld :)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_183063444
Machinist, een mooi beroep met veel verantwoording en toch veel vrijheid. Mijn uitzicht veranderd elke dag en geen dienst is hetzelfde. Graag vertel ik er meer over, dus kom maar op met die vragen!
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator zaterdag 10 november 2018 @ 16:15:07 #3
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_183063460
Ik heb gelijk een vraag. Op welke soorten treinen heb gereden en wisselt dat af of zit je altijd op één type?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_183063545
quote:
14s.gif Op zaterdag 10 november 2018 16:15 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik heb gelijk een vraag. Op welke soorten treinen heb gereden en wisselt dat af of zit je altijd op één type?
Dat wisselt per dienst, ik rij op al het materieel wat in dienst is bij de NS met uitzondering van de treinen die over de hogesnelheidslijn rijden.

In sommige diensten wissel je vaak van materieel en rij je 5 verschillende types en in andere diensten blijft het bij 1 of 2.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183063559
Welk stukje in Nederland is het mooist om te rijden?
verveling, op de juiste momenten gevoeld, is een teken van intelligentie
  Moderator zaterdag 10 november 2018 @ 16:21:04 #6
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_183063560
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 16:20 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Dat wisselt per dienst, ik rij op al het materieel wat in dienst is bij de NS met uitzondering van de treinen die over de hogesnelheidslijn rijden.

In sommige diensten wissel je vaak van materieel en rij je 5 verschillende types en in andere diensten blijft het bij 1 of 2.
Zit er ook veel verschil in rijdt de ene fijner dan de andere?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_183063567
Wat verdien je per uur?
pi_183063584
Welke standplaats heb je :P
Op donderdag 12 maart 2009 22:55 schreef Adelante het volgende:
Welkom vader renwan ^O^
Uw zoon is een modeluser in KLB, waar velen een voorbeeld aan zouden moeten nemen.
  zaterdag 10 november 2018 @ 16:24:03 #9
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_183063604
Hoe ziet een gemiddelde werkdag er ongeveer uit?

Dus moet je dingen voorbereiden voor je werk? Wanneer heb je pauzes? Hoeveel uur van je werkdag ben je echt aan het "rijden"?
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_183063618
gebruik je de tyfoon weleens ter vermaak? kun je er een melodie mee vormen? (la cucaracha)
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  Moderator zaterdag 10 november 2018 @ 16:26:28 #11
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_183063645
Is het nogsteeds zo dat conducteurs jou meester moeten noemen? Heb je ook vrouwlijke machinist collega's?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zaterdag 10 november 2018 @ 16:27:06 #12
147316 crew  DJMO
#trut
pi_183063654
Heb je wel eens een springer voor je trein gehad?
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_183063656
1. Stel er is vertraging. Wordt er dan nog extra druk op jou gezet om tijd in te halen?
2. We horen niets meer over het verzet tegen het 'rondje-om-de-kerk'. Wat is daar eigenlijk de status van.
3. We horen vaak ook aangrijpende verhalen over springers. Heb je zelf zoiets meegemaakt en wordt zoiets veel besproken?
4. In zo'n loc is het vaak een takke-herrie. Heb je daar nou geen last van?
5. Hetzelfde met al die belletjes en piepjes. Werkt dat niet op je zenuwen?
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 10 november 2018 @ 16:27:54 #14
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_183063670
Welk materieel vind je het fijnst om mee te rijden?
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_183063676
Wat zou je zijn geworden als je geen machinist zou zijn geworden?
pi_183063684
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 16:21 schreef gothic-blackie het volgende:
Welk stukje in Nederland is het mooist om te rijden?
Ieder stukje heeft zo zijn eigen charmes. Mooi vind ik altijd de lijnen rond Hilversum, de Oostvaardersplassen, Arnhem - Nijmegen en een (voormalige) favoriet de lijnen rond Kerkrade.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183063807
quote:
11s.gif Op zaterdag 10 november 2018 16:21 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Zit er ook veel verschil in rijdt de ene fijner dan de andere?
Jazeker, intercities trekken veel trager op bijvoorbeeld maar wegen ook een stuk meer. De sprinters zijn daarentegen meesters van het accelereren, maar hebben in sommige gevallen een lagere topsnelheid.

Nu in de herfstperiode is een belangrijk verschil voor ons de glijgevoeligheid van het materieel. Sommige types glijden sneller dan anderen en dit is met het bepalen van de remweg toch wel iets om rekening mee te houden.

Een klein deel van het wagenpark remt zelfs nog volledig pneumatisch (dit betekent in het kort: remkracht door middel van luchtdruk, waarvan de bediening ook luchttechnisch werkt), ook dat geeft een rit weer een totaal andere beleving, er is namelijk iets minder ruimte om comfortabel te remmen en tot stilstand te komen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183063823
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 16:21 schreef Bolasie het volgende:
Wat verdien je per uur?
¤14,88 exclusief onregelmatigheidstoeslagen
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183063832
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 16:38 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

¤14,88 exclusief onregelmatigheidstoeslagen
Tering dat is niks.
pi_183063853
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 16:38 schreef Bolasie het volgende:

[..]

Tering dat is niks.
Dat valt echt tegen ja -O-
pi_183064013
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 16:24 schreef MichaelScott het volgende:
Hoe ziet een gemiddelde werkdag er ongeveer uit?

Dus moet je dingen voorbereiden voor je werk? Wanneer heb je pauzes? Hoeveel uur van je werkdag ben je echt aan het "rijden"?
Qua voorbereidingen hoef ik weinig te doen. Ik meld me in dienst via een app op mijn werktelefoon en daarna krijg ik een overzicht met alle ritten en (halterings)tijden van die dag. Voor ik met een trein op pad ga moet ik deze beproeven (o.a. correcte werking van de remmen en verlichting, het invoeren van het ritnummer op het communicatienetwerk en mijn conducteur begroeten via de portofoon.
Rijdende diensten heb je al vanaf 6 uur tot een maximum van 9,5 uur. Tussen iedere rit, groot of klein, moet minimaal 20 minuten wachttijd zitten om eventuele kleine vertragingen te ondervangen. Maximale rittijd van een enkele reis is iets minder dan 3 uur.
De pauzes verschillen per dienst, soms heb je slechts een halfuurtje pauze en tijdens andere diensten heb je opeens anderhalf uur pauze.

Naast een gewone, rijdende dienst heb ik soms ook rangeerdiensten of reservediensten. Bij een rangeerdienst haal je treinen op van een rangeerterrein (lees: parkeerplaats voor treinen) en zijn de controles nog iets omvangrijker. Vervolgens rij je de trein naar het station waarna je hem overgeeft aan de machinist van de rijdende dienst. Soms zitten hier ook combineer- of splitsklussen bij, voornamelijk in de spitsuren wanneer er extra capaciteit nodig is.

Tijdens een reservedienst heb je in feite een dienst zonder inhoud. Je taak is dan om te wachten tot er misschien ergens iemand uitvalt of dat je om een andere reden even bij moet springen. Het gebeurt soms dat deze diensten helemaal leeg blijven, en dan verdien je dus je geld door de hele dag in de kantine te zitten :+
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183064049
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 16:24 schreef spectrumanalyser het volgende:
gebruik je de tyfoon weleens ter vermaak? kun je er een melodie mee vormen? (la cucaracha)
Een melodie heb ik zelf nog nooit geprobeerd, maar het kán wel.
Verder gebruik ik de tyfoon niet ter vermaak, hooguit dat ik het even doe als er kinderen of andere enthousiastelingen langs het spoor staan te zwaaien.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183064110
quote:
2s.gif Op zaterdag 10 november 2018 16:26 schreef Bosbeetle het volgende:
Is het nogsteeds zo dat conducteurs jou meester moeten noemen? Heb je ook vrouwlijke machinist collega's?
Vroeger was het een echt mannen bolwerk, tot een jaar of 25 geleden waren er volgens mij zelfs helemaal geen vrouwen.
Er komen er gelukkig wel steeds meer bij, als ik een cijfer eraan moet verbinden dan denk ik dat op mijn eigen standplaats ongeveer 5% vrouw is.

Meester wordt inderdaad nog wel eens gebruikt. Een verplichting is het echter allang niet meer. Het stamt af uit het tijdperk dat er nog stoomlocs reden en je met 2 machinisten reed. 1 stoker (de leerling) en 1 meester (de machinist).
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183064145
quote:
99s.gif Op zaterdag 10 november 2018 16:27 schreef DJMO het volgende:
Heb je wel eens een springer voor je trein gehad?
Gelukkig niet. Ik heb 1 keer een aanrijding gehad met iemand die onder de spoorbomen door stak met zijn fiets toen de tegentrein op het andere spoor net voorbij was. Als hij geteld had, dan had hij wellicht het tweede spoor nog gezien :+
Hij kon trouwens nog net op tijd van zijn fiets springen en is er met een paar schrammen zeer goed vanaf gekomen. Zijn fiets had minder geluk.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183064161
Zijn er ook trajecten waar je nog nooit gereden hebt? (of waar je praktisch nooit komt)
Somebody that I used to know
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')