abonnement Unibet Coolblue
pi_183034119
Ik overweeg een pelletkachel te nemen voor in de woonkamer. Na aftrek subsidie kost dit 5500,-.
Het gaat niet om een gammel budget kacheltje maar een behoorlijk degelijk ding. MCZ type Aike.
Inclusief 11 meter dubbelwandige pijp om boven de nok uit te komen.

Voor dat geld heb je natuurlijk ook een warmtepomp.

De pelletkachel wil ik vooral als bijverwarming, voor de gezellige vlammen en de fijne warmte die eraf straalt. Ik verwacht niet direct hele grote hoeveelheden gas te gaan besparen.

Als ik een warmtepomp zou nemen lijkt mij dat ik daarna nog steeds het gevoel van een pelletkachel zou willen omdat een warmptepomp een soort van 1 op 1 vergelijkbaar is met de cv ketel.

Anderzijds, een pelletkachel is meer voor erbij, een warmptepomp is een echte vervanger van gas. En met dat fijnstof gelul zal vroeger of later een pelletkachel wellicht verboden gaan worden, ondanks dat de overheid er nog steeds subsidie op geeft.

Iemand die ook voor deze keuze heeft gestaan? Of wellicht allebei in in huis heeft?
pi_183035381
Je kunt toch ook je hele cv vervangen door een pelletkachelcv?
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_183035605
Hier lucht lucht warmtepomp voor 1500 euri
Gebruik hem in voor en najaar als verwarming, als onder 0c dan CV aan
En in de zomer is het airco
Dubbel plezier dus *O*
pi_183036436
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 november 2018 01:53 schreef ikweethetookniet het volgende:
Hier lucht lucht warmtepomp voor 1500 euri
Gebruik hem in voor en najaar als verwarming, als onder 0c dan CV aan
En in de zomer is het airco
Dubbel plezier dus *O*
Waar heb je hem gekocht? Is dat niet gewoon een airconditioner?
pi_183036732
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2018 23:40 schreef Glider76 het volgende:
Ik overweeg een pelletkachel te nemen voor in de woonkamer. Na aftrek subsidie kost dit 5500,-.
Het gaat niet om een gammel budget kacheltje maar een behoorlijk degelijk ding. MCZ type Aike.
Inclusief 11 meter dubbelwandige pijp om boven de nok uit te komen.

Voor dat geld heb je natuurlijk ook een warmtepomp.

De pelletkachel wil ik vooral als bijverwarming, voor de gezellige vlammen en de fijne warmte die eraf straalt. Ik verwacht niet direct hele grote hoeveelheden gas te gaan besparen.

Als ik een warmtepomp zou nemen lijkt mij dat ik daarna nog steeds het gevoel van een pelletkachel zou willen omdat een warmptepomp een soort van 1 op 1 vergelijkbaar is met de cv ketel.

Anderzijds, een pelletkachel is meer voor erbij, een warmptepomp is een echte vervanger van gas. En met dat fijnstof gelul zal vroeger of later een pelletkachel wellicht verboden gaan worden, ondanks dat de overheid er nog steeds subsidie op geeft.

Iemand die ook voor deze keuze heeft gestaan? Of wellicht allebei in in huis heeft?
Ik sta ook voor een keuze en dankzij de (al 25 jaar) lol van de houtkachel, zou ik voor een pellet CV systeem kiezen en geen warmtepomp.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183036742
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2018 01:29 schreef oranjevogel1 het volgende:
Je kunt toch ook je hele cv vervangen door een pelletkachelcv?
Dat zou kunnen, en in weze kan je dan ook van het gas af. Maar een warmtepomp/cv is dan heel veel gebruiksvriendelijker, betrouwbaarder en minder storings gevoelig, ook voor als je van huis bent.

Ik zie het niet zitten om geheel afhankelijk te zijn van een pelletkachel.
pi_183036786
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2018 08:46 schreef Glider76 het volgende:
Maar een warmtepomp/cv is dan heel veel gebruiksvriendelijker, betrouwbaarder en minder storings gevoelig, ook voor als je van huis bent.

Ik zie het niet zitten om geheel afhankelijk te zijn van een pelletkachel.
In een land als Zwitserland, draaien hele dorpen op houtstook.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183036862
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2018 08:51 schreef blomke het volgende:

[..]

In een land als Zwitserland, draaien hele dorpen op houtstook.
Dat is zo. En de nog betere pelletkachels zijn echt gebouwd voor 24/7 gebruik. Bijv. Austraflamm. Ook hele moooie pelletkachels, stukje duurder als welke ik nu op het oog heb.

Maar je hebt toch nog best wel eens een storing in zo'n ding en het heeft onderhoud nodig. Om de paar dagen schoonmaken enzo.

Een CV ketel of warmptepomp doet het eigenlijk altijd, zonder omkijken, iedereen kan het bedienen, is veilig voor als je niet thuis bent enz.

Daarom wil ik de CV niet weg doen. Ik heb in 2016 een nieuwe ketel laten plaatsen. Die kan voorlopig nog wel mee. Maar wil dan het grootste gedeelte aan verwarming via de pelletkachel doen.

Over een jaar of 5-10 wellicht nog een warmptepomp installeren.
pi_183036957
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2018 08:58 schreef Glider76 het volgende:

Daarom wil ik de CV niet weg doen. Ik heb in 2016 een nieuwe ketel laten plaatsen. Die kan voorlopig nog wel mee. Maar wil dan het grootste gedeelte aan verwarming via de pelletkachel doen.

Over een jaar of 5-10 wellicht nog een warmptepomp installeren.
Ik zou de ontwikkelingen dan nog even afwachten, een ketel uit 2016 is nog lang niet afgeschreven.

De overheid moet plannen per wijk maken, om burgers van het gas af te helpen. Zou dus kunnen dat je op een stadsverwarmingssysteem wordt aangesloten. Ik woon niet ver van een afvalverbrandingscentrale (HVC), en denk dat er wel een plan komt om onze wijk daarop aan te sluiten. Dan vervalt de optie warmtepomp.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183036986
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2018 09:07 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik zou de ontwikkelingen dan nog even afwachten, een ketel uit 2016 is nog lang niet afgeschreven.

De overheid moet plannen per wijk maken, om burgers van het gas af te helpen. Zou dus kunnen dat je op een stadsverwarmingssysteem wordt aangesloten. Ik woon niet ver van een afvalverbrandingscentrale (HVC), en denk dat er wel een plan komt om onze wijk daarop aan te sluiten. Dan vervalt de optie warmtepomp.
Nou dat ook. Een gedeelte van ons dorp draait al op stadverwarming. Voor nu als comfort voor mijzelf zie ik een mooie pelletkachel wel zitten. En het bespaart toch een hoop gas.
pi_183037014
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2018 09:10 schreef Glider76 het volgende:
Een gedeelte van ons dorp draait al op stadverwarming. Voor nu als comfort voor mijzelf zie ik een mooie pelletkachel wel zitten. En het bespaart toch een hoop gas.
^O^
Perfect!!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 9 november 2018 @ 09:51:19 #12
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_183037506
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 november 2018 07:50 schreef polderturk het volgende:
Waar heb je hem gekocht? Is dat niet gewoon een airconditioner?
Is het ook maar als je een airco omdraait heb je een warmtepomp ;)
google maar voor adressen
pi_183037683
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2018 23:40 schreef Glider76 het volgende:
De pelletkachel wil ik vooral als bijverwarming, voor de gezellige vlammen en de fijne warmte die eraf straalt. Ik verwacht niet direct hele grote hoeveelheden gas te gaan besparen.
Een pelletkachel is in een hoop dingen goed, maar gezellige vlammen heb ik er nog nooit in gezien. Dan kan je beter een Bullerjan ofzo kopen (hout).
pi_183037988
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2018 10:06 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Een pelletkachel is in een hoop dingen goed, maar gezellige vlammen heb ik er nog nooit in gezien. Dan kan je beter een Bullerjan ofzo kopen (hout).
Ja, de vlammen van een pelletkachel zijn minder levendig als een echte houtkachel. Maar levendig genoeg dat je wel vlammen hebt. Een strakke pelletkachel of zo'n bullerjan is natuurlijk geen vergelijking. En daarbij, ik heb geen rookkanaal.
pi_183038251
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2018 10:26 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Ja, de vlammen van een pelletkachel zijn minder levendig als een echte houtkachel. Maar levendig genoeg dat je wel vlammen hebt. Een strakke pelletkachel of zo'n bullerjan is natuurlijk geen vergelijking. En daarbij, ik heb geen rookkanaal.
Ik vind de vlammen van een pelletkachel alles behalve levendig genoeg. Het is gaat als een straaljager om vervolgens tot niets af te vlakken en dan weer te beginnen. Afschuwelijk.

Begrijp me goed, niets mis met een pelletkachel. Maar voor de gezelligheid hoef je hem niet te kopen.
  vrijdag 9 november 2018 @ 12:25:05 #16
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_183040048
Als energiebesparing je geen biet intereseert maar vooral graag vlammetjes wilt hebben, dan ben je er volgens mij al uit. Als energiebesparing wel een dealbreaker is, dan denk ik dat een warmtepomp een goede optie is, eventueel krijg je met de warmtepomp ook meer warmwater (een wat vettere douchekop nemen bijvoorbeeld, misschien zelfs stortdouche afhankelijk van de boilergrootte).
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
pi_183040199
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2018 12:25 schreef govie het volgende:
Als energiebesparing je geen biet intereseert maar vooral graag vlammetjes wilt hebben, dan ben je er volgens mij al uit.
Dat begrijp ik niet; pellets zijn toch CO2 neutraal?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183040398
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2018 12:33 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat begrijp ik niet; pellets zijn toch CO2 neutraal?
Dat ligt er erg aan wat je allemaal mee telt. In principe is houtbiomassa wat vervangbaar is. Echter worden er bossen in Canada gekapt en verwerkt tot pellets. Kappen, bewerken, 'verpakken' en transport kost allemaal fossiele brandstof en dus co2.

Ik snap werkelijk niet dat pelletkachels subsidie vangen, voor gebruik in woonwijken vind ik ze totaal ongeschikt. In het landelijk gebied is het een ander verhaal maar nog steeds niet zo mooi als het wordt voorgespiegeld.
  vrijdag 9 november 2018 @ 13:00:27 #19
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_183040679
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2018 12:33 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat begrijp ik niet; pellets zijn toch CO2 neutraal?
Groene stroom ook. Ik denk meer globaal in de trant van energierekening, direct met boiler erbij voor warmwater en verwarming/koeling meerdere vertrekken. Maar ik ben ook voorstander van vlammetjes, dat voegt echt wat toe (wel vaak wat duurder en tegenwoordig een produkt voor rijker nederland.
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
pi_183040856
quote:
99s.gif Op vrijdag 9 november 2018 12:44 schreef qajariaq het volgende:
Dat ligt er erg aan wat je allemaal mee telt. In principe is houtbiomassa wat vervangbaar is. Echter worden er bossen in Canada gekapt en verwerkt tot pellets. Kappen, bewerken, 'verpakken' en transport kost allemaal fossiele brandstof en dus co2.
Maar dat geldt dan toch ook voor groene stroom die in centrales met biomassa (hout) draaien?

quote:
99s.gif Op vrijdag 9 november 2018 12:44 schreef qajariaq het volgende:
Ik snap werkelijk niet dat pelletkachels subsidie vangen, voor gebruik in woonwijken vind ik ze totaal ongeschikt. In het landelijk gebied is het een ander verhaal maar nog steeds niet zo mooi als het wordt voorgespiegeld.
Vanwege fijn stof uitstoot?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183041517
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2018 13:10 schreef blomke het volgende:

[..]

Maar dat geldt dan toch ook voor groene stroom die in centrales met biomassa (hout) draaien?

[..]

Vanwege fijn stof uitstoot?
Biomassa centrales zijn veel minder kritisch op hun brandstof. Die draaien veelal op sloophout en andere afvalstoffen. Wel met een behoorlijk rookgasfilter erachter. Bodemas gaat voor hergebruik als secondaire bouwstof en vliegas komt netjes ingepakt op een stortplaats terecht.

Pellets ondergaan behoorlijk wat behandeling voor klaar is voor de kachel en ze worden ook nog eens de halve wereld over gevaren. Omdat een kachel nooit zo'n geweldig goed rookgasfilter als een centrale kan bevatten zal je dus veel meer lokale vervuiling hebben in de vorm van fijnstof en stank. Voor in het landelijk gebied is het prima maar in een woonwijk imho niet geschikt.
pi_183042033
quote:
99s.gif Op vrijdag 9 november 2018 13:43 schreef qajariaq het volgende:
Biomassa centrales zijn veel minder kritisch op hun brandstof. Die draaien veelal op sloophout en andere afvalstoffen. Wel met een behoorlijk rookgasfilter erachter. Bodemas gaat voor hergebruik als secondaire bouwstof en vliegas komt netjes ingepakt op een stortplaats terecht.

Pellets ondergaan behoorlijk wat behandeling voor klaar is voor de kachel en ze worden ook nog eens de halve wereld over gevaren. Omdat een kachel nooit zo'n geweldig goed rookgasfilter als een centrale kan bevatten zal je dus veel meer lokale vervuiling hebben in de vorm van fijnstof en stank. Voor in het landelijk gebied is het prima maar in een woonwijk imho niet geschikt.
Bedankt voor de toelichting. Overigens heb ik ook wel eens gelezen dat biomassakorrels deels van resten uit rioolwaterzuiveringsinstallaties (drab/slib) en composteerinstallaties (bodemrestafval) worden geperst. Afval dat zelfs niet in een biomassacentrale kan/mag worden gestookt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183043902
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2018 08:58 schreef Glider76 het volgende:
Maar je hebt toch nog best wel eens een storing in zo'n ding en het heeft onderhoud nodig.
Dat geldt voor iedere oplossing.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_183044601
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2018 15:43 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Dat geldt voor iedere oplossing.
Natuurlijk, maar een warmptepomp zo goed als geen onderhoud, een pelletkachel bijna dagelijks toch even as zuigen, korrels bijvullen.

Als hoofdverwarming wil ik een betrouwbaar, veilig en storingsvrij apparaat wat iemand anders ook kan bedienen, wat ik van afstand aan en uit kan zetten.

De pelletkachel zal alleen draaien als ik thuis ben.
pi_183044794
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2018 16:18 schreef Glider76 het volgende:

Natuurlijk, maar een warmptepomp zo goed als geen onderhoud, een pelletkachel bijna dagelijks toch even as zuigen, korrels bijvullen.

Als hoofdverwarming wil ik een betrouwbaar, veilig en storingsvrij apparaat wat iemand anders ook kan bedienen, wat ik van afstand aan en uit kan zetten.

De pelletkachel zal alleen draaien als ik thuis ben.
Ik vraag me af hoe betrouwbaar het net zal zijn als op een koude winterdag, 's morgens alle WP's in den lande de huizen moeten gaan warmstoken.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')