abonnement Unibet Coolblue
pi_183030521
Buiten Brussel zullen niet veel mensen Manfred Weber (her)kennen. Toch is de kans groot dat hij de nieuwe chef van Europa wordt. De grootste fractie in het Europees Parlement, de EVP, heeft hem zojuist namelijk tot 'Spitzenkandidat’ verkozen. Weber komt er als eerste op de kieslijst, en op die manier op een nadrukkelijke positie in het rijtje opvolgers van commissievoorzitter Jean-Claude Juncker.


De Duitser Weber (46) was vandaag de te kloppen man in Helsinki, waar de Europese Volkspartij (EVP) tijdens een groot congres haar Spitzenkandidat (Duits voor ‘topkandidaat’) koos voor de verkiezingen van mei volgend jaar. Zijn enige concurrent was de Fin Alexander Stubb (50), maar die lag al ver achter in de peilingen en moest zojuist opnieuw het onderspit delven. Weber kreeg 492 van de 619 stemmen en warme woorden van Stubb. Die feliciteerde de ,,fantastische kerel’' met zijn overwinning.

Omdat de EVP naar verwachting opnieuw de grootste partij wordt in het Europees Parlement, kan het zijn dat Weber de Luxemburger Juncker opvolgt als voorzitter van de Europese Commissie.

Europa redden
Veertien jaar geleden ging in Beierse politieke kringen het gezegde 'Heb je een opa? Stuur hem naar Europa!' rond. Iets waar Manfred Weber, kind van Beieren, jonge belofte (toen 32) van de machtige conservatieve partij CSU zich toen niks van aantrok. Hij nam een zetel in, in het Europarlement.

Maar wie is Weber precies? Hij staat ervoor de Europese Unie te willen redden. Wat hem betreft is Europa 'het sleutelthema van mijn generatie'. In eigen land durft hij zelfs de volgende stelling aan: ,,In de wereld van morgen speelt Duitsland geen rol meer. Alleen Europa kan voor ons strijden."

Weber is een Beier: geboren in Rottenburg an der Laaber, hielp als kind met de hopoogst, was misdienaar en maakt deel uit van de christendemocratische CSU.

Toch is hij anders dan CSU-leiders als Horst Seehofer en Markus Söder: niet zo luid en aanwezig, eerder bedachtzaam en rustig, op het saaie af. Weber denkt eerst na voor hij iets zegt, klinkt het vaak. Of zoals een oude partijbons liet optekenen in de Süddeutsche Zeitung: ,,Hij kan zo goed luisteren dat je je afvraagt of hij er nog wel is, als je hem aan de lijn hebt."

En anders dan Seehofer en Söder koos hij de kant van bondskanselier Angela Merkel in de Duitse vluchtelingencrisis. Waar de twee hardliners Beieren en Duitsland het liefst op slot wilden doen, in een overduidelijke poging de AFD rechts in te halen, bleef Weber kalm: ,,Ik bestrijd populisten door problemen op te lossen."

Hoe precies, dat is de vraag. Net als de kwestie of hij wel genoeg ervaring heeft voor de hoogste positie in Europa. Om te beginnen zijn z'n oneliners zijn niet erg spannend: ,,Weg met het Europa van de achterkamertjes!" En: ,,Europa is niet van diplomaten en bureaucraten, maar van de mensen."Ook: ,,Europa heeft de grote vragen uit het oog verloren." Of, iets strijdbaarder: ,,We moeten onze manier van leven verdedigen."

Of hij daarmee de populisten in toom kan houden, daar kun je over twijfelen. Sterker: Fidesz, de partij van de Hongaarse premier Viktor Orbán, is lid van de EVP-fractie. En laat Orbán nu net een van de populisten zijn die de gevestigde orde zo op stang weet te jagen. Weber, sinds 2014 de baas van de 219 EVP'ers, heeft lange tijd opgetreden tegen de antidemocratische beslissingen van Orbán. Misschien omdat hij het stiekem eens is met diens felle antimigratieretoriek; misschien omdat hij bang is dat Fidesz uit zijn fractie stapt en een nieuwe, concurrerende fractie opricht; misschien, en dat zegt hij zelf tegen wie het maar wil horen, omdat hij nu eenmaal in hart en nieren 'een bruggenbouwer' is. Geen confrontatie, maar overleg.

Kritiek
Het was in die zin dan ook verrassend dat hij zich onlangs toch voorzichtig uitsprak tegen Orbán. Hij steunde een motie die Hongarije stevig op de vingers tikte vanwege 'schending van de Europese waarden'. Het leverde hem waardering op in eigen gelederen, waar velen worstelen met het gedrag van de Hongaar. Daarbuiten zien waarnemers vooral een gebaar in het licht van de gebeurtenissen van vandaag én de Europese verkiezingen van komend voorjaar. Daarvoor heeft Weber net iets te lang het warme bad voor Orbán op temperatuur gehouden.

Dan zijn ervaring. Kun je de belangrijkste leider in Brussel worden als je nog nooit echt regeringsverantwoordelijkheid hebt gedragen? Als je alleen maar op die positie belandt, omdat je de grootste fractie vertegenwoordigt? Er zijn mensen, zoals de Franse president Emmanuel Macron, die daarop het antwoord wel weten. Der Manfred wacht komend jaar nog een hete strijd.

https://www.ad.nl/buitenl(...)anfred-wie~a6a1feea/

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 08-11-2018 21:25:22 ]
pi_183030572
De broer van Marianne?
pi_183030841
Voor mij is dit meer alsof Gepetto een ander hoedje en jasje aantrekt bij Pinnochio
pi_183030875
Nou ja zeg, niet weten wie Manfred Weber is :').
Daar hebben we een paar maanden geleden toch allemaal op mogen stemmen?
Oh wacht...
Racist
pi_183030990
Het is duidelijk dat EU geregeerd door een Duitsland..
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_183031025
Herr Webel, mkay. Zimmerfrans dan?
  donderdag 8 november 2018 @ 21:43:49 #7
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_183031213
Weer zo'n katholieke kwezel. :(
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_183031547
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2018 21:38 schreef myShizzle het volgende:
Herr Webel, mkay. Zimmerfrans dan?
ja, die aast toch op dat baantje?
pi_183032272
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2018 21:53 schreef Wup2 het volgende:

[..]

ja, die aast toch op dat baantje?
Gaat niet lukken want zijn Europese partij heeft en zal geen meerderheid krijgen.
pi_183035414
quote:
En anders dan Seehofer en Söder koos hij de kant van bondskanselier Angela Merkel in de Duitse vluchtelingencrisis. Waar de twee hardliners Beieren en Duitsland het liefst op slot wilden doen, in een overduidelijke poging de AFD rechts in te halen, bleef Weber kalm: ,,Ik bestrijd populisten door problemen op te lossen."
Dit zegt alles wel. Ook weer zo'n naďeve mooiprater uit de categorie Frans Timmermans. Losten ze maar eens daadwerkelijk problemen op, in plaats van ze te creëren of te vergroten...
  vrijdag 9 november 2018 @ 01:42:40 #11
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_183035505
Manfred welke?
And so is the past
pi_183036178
Zus Marianne heeft een leuk liedje over 'm gezongen.

Als je geen kop hebt kan je niet uit het raam kijken.
pi_183036182
Is hij net zo'n drankorgel? Dat zou goed zijn voor de meme industrie.
pi_183036443
is dat die van de BBQ's?
pi_183036495
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2018 07:52 schreef Noudanzeg het volgende:
is dat die van de BBQ's?
Of die van de carburateurs?
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_183042800
,Ik bestrijd populisten door problemen op te lossen."

Heeft hij al verteld hoe hij dat gaat doen? :')
  vrijdag 9 november 2018 @ 15:51:27 #17
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_183044043
Wat een opbouwende kritiek weer! _O-

Mhwah - mwah Gertje, ik ken Manfred helemaal niet, wat doet die kerel daar!?!

Al 14 jaar in het parlement zitten... gvd. :') Wie z'n schuld is het dat je die meneer niet kent dan? :D
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_183050184
quote:
14s.gif Op vrijdag 9 november 2018 15:51 schreef SicSicSics het volgende:
Wat een opbouwende kritiek weer! _O-

Mhwah - mwah Gertje, ik ken Manfred helemaal niet, wat doet die kerel daar!?!

Al 14 jaar in het parlement zitten... gvd. :') Wie z'n schuld is het dat je die meneer niet kent dan? :D
Ik vind dit geen sterke riposte.
I´m back.
  vrijdag 9 november 2018 @ 21:14:17 #19
13456 AchJa
Shut up!!!
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 10 november 2018 @ 08:50:07 #20
78918 SeLang
Black swans matter
pi_183056807
"Ik bestrijd populisten door problemen op te lossen."

Dit is één van de meest populistische uitspraken die ik dit jaar heb gehoord
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_183057306
quote:
10s.gif Op zaterdag 10 november 2018 08:50 schreef SeLang het volgende:
"Ik bestrijd populisten door problemen op te lossen."

Dit is één van de meest populistische uitspraken die ik dit jaar heb gehoord
Wees dan eerlijk en zeg;
"ik vermijd dat problemen worden gezien door het volk,door mensen die die problemen benoemen voor populist uit te maken en ze de mond te snoeren".
Maar ja, da's zo'n mond vol...
Racist
  zaterdag 10 november 2018 @ 10:17:55 #22
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_183057777
quote:
14s.gif Op vrijdag 9 november 2018 15:51 schreef SicSicSics het volgende:
Wat een opbouwende kritiek weer! _O-

Mhwah - mwah Gertje, ik ken Manfred helemaal niet, wat doet die kerel daar!?!

Al 14 jaar in het parlement zitten... gvd. :') Wie z'n schuld is het dat je die meneer niet kent dan? :D
Er zitten meer dan 700 van die uitvreters in dat parlement, beetje lastig om ze allemaal te kennen.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  zaterdag 10 november 2018 @ 10:34:09 #23
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_183058008
Wie is deze puppet? Vind je het gek dat de EU minder draagvlak heeft gekregen. :')
pi_183058024
quote:
1s.gif Op donderdag 8 november 2018 21:43 schreef Hyperdude het volgende:
Weer zo'n katholieke kwezel. :(
Helaas zijn de christendemocraten de grootste in Europa. Zou voor NL mooi zijn als de soc.dem. winnen dan wordt Timmermans de baas.
pi_183058520
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 november 2018 10:35 schreef bamibij het volgende:

[..]

Helaas zijn de christendemocraten de grootste in Europa. Zou voor NL mooi zijn als de soc.dem. winnen dan wordt Timmermans de baas.
De horror.
pi_183063298
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 11:12 schreef Solstice1 het volgende:

[..]

De horror.
Waarom is dat een horror scenario?
  zaterdag 10 november 2018 @ 16:23:35 #27
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_183063594
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 november 2018 10:35 schreef bamibij het volgende:

[..]

Helaas zijn de christendemocraten de grootste in Europa. Zou voor NL mooi zijn als de soc.dem. winnen dan wordt Timmermans de baas.
Droom verder, overal in Europa worden de sociaaldemocraten uitgekotst
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_183064005
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 november 2018 16:23 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Droom verder, overal in Europa worden de sociaaldemocraten uitgekotst
Tja nog meer neoliberalisme dan? met evp en de liberalen.
  zaterdag 10 november 2018 @ 16:57:29 #29
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_183064095
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 november 2018 16:51 schreef bamibij het volgende:

[..]

Tja nog meer neoliberalisme dan? met evp en de liberalen.
Je kan wel gaan huilen maar de ondergang van de sociaaldemocraten is toch écht aan niemand anders te danken dan de sociaaldemocraten zelf die zich totaal vervreemd hebben van hun traditionele achterban.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_183064134
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 november 2018 16:51 schreef bamibij het volgende:

[..]

Tja nog meer neoliberalisme dan? met evp en de liberalen.
Dat is een beetje, nou ja beetje, de tegenstrijdigheid aan het worden. Linksen zijn vies, want die zijn lief voor moslims. Ja, maar wat dan? De neoliberalen natuurlijk, lekker rechts. Juich juich. En die stampen vervolgens elk land dan vol met MOE-landers, breken de verzorgingsstaat af terwijl je ernaar kijkt, ziekenhuizen over de kop en nog komen er moslims naar binnen via Marrakesh-verdrag... :D.
I´m back.
pi_183064136
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 november 2018 16:57 schreef Pietverdriet het volgende:
Je kan wel gaan huilen maar de ondergang van de sociaaldemocraten is toch écht aan niemand anders te danken dan de sociaaldemocraten zelf die zich totaal vervreemd hebben van hun traditionele achterban.
Tja. Dus. Wat is het goede alternatief? Evp, ALDE, Wilders/Le Pen?
pi_183064147
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 17:00 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Dat is een beetje, nou ja beetje, de tegenstrijdigheid aan het worden. Linksen zijn vies, want die zijn lief voor moslims. Ja, maar wat dan? De neoliberalen natuurlijk, lekker rechts. Juich juich. En die stampen vervolgens elk land dan vol met MOE-landers, breken de verzorgingsstaat af terwijl je ernaar kijkt, ziekenhuizen over de kop en nog komen er moslims naar binnen via Marrakesh-verdrag... :D.
Yup
pi_183064175
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 november 2018 17:01 schreef bamibij het volgende:

[..]

Yup
Zelfde als een beetje stemmen op die korporaal in het Dld van de jaren 30 en dan na zoveel jaar erachter komen dat die gast je besodemieterd heeft.
I´m back.
pi_183064198
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 17:03 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Zelfde als een beetje stemmen op die korporaal in het Dld van de jaren 30 en dan na zoveel jaar erachter komen dat die gast je besodemieterd heeft.
Mensen beginnen volgens mij wel door te krijgen dat rechtse partijen pro-immigratie zijn. Maar het komt langzaam door. Dijkhoff zegt weer wat ludieks en stoers en driekwart is het weer vergeten.
  zaterdag 10 november 2018 @ 17:06:50 #35
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_183064220
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 november 2018 17:00 schreef bamibij het volgende:

[..]

Tja. Dus. Wat is het goede alternatief? Evp, ALDE, Wilders/Le Pen?
Geen idee waarom je mij dit vraagt
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_183064224
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 november 2018 17:05 schreef bamibij het volgende:

[..]

Mensen beginnen volgens mij wel door te krijgen dat rechtse partijen pro-immigratie zijn. Maar het komt langzaam door. Dijkhoff zegt weer wat ludieks en stoers en driekwart is het weer vergeten.
Ja, valt me wel op dat tegenwoordig de mensen aan het eind van de week iets zijn vergeten wat aan het begin van de week door iemand werd gezegd. Geldt vooral voor de scheetjes van Klaas trouwens.
I´m back.
pi_183064254
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 november 2018 17:06 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Geen idee waarom je mij dit vraagt
Ik ben benieuwd wat jij als goed alternatief voor de sociaaldemocraten in Europa ziet.
  zaterdag 10 november 2018 @ 17:55:41 #38
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_183064938
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 november 2018 17:09 schreef bamibij het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd wat jij als goed alternatief voor de sociaaldemocraten in Europa ziet.
_O- :D
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_183067476
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2018 21:33 schreef Toga het volgende:
Nou ja zeg, niet weten wie Manfred Weber is :').
Daar hebben we een paar maanden geleden toch allemaal op mogen stemmen?
Oh wacht...
Het nieuws is dat hij lijsttrekker voor de verkiezingen volgend jaar wordt. Je weet wel, dat evenement waarbij je inderdaad op mensen mag stemmen. :') |:( |:(
pi_183067593
quote:
10s.gif Op zaterdag 10 november 2018 08:50 schreef SeLang het volgende:
"Ik bestrijd populisten door problemen op te lossen."

Dit is één van de meest populistische uitspraken die ik dit jaar heb gehoord
Dat kun je als je in het VK woont volgens mij alleen voor elkaar krijgen als je oostindisch doof bent.
  maandag 12 november 2018 @ 08:43:16 #41
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_183094978
quote:
14s.gif Op zaterdag 10 november 2018 10:17 schreef MichaelScott het volgende:
Er zitten meer dan 700 van die uitvreters in dat parlement, beetje lastig om ze allemaal te kennen.
Je kan beter "kritisch" gaan zitten zijn op internet inderdaad. _O- :*
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  maandag 12 november 2018 @ 08:44:17 #42
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_183094993
quote:
14s.gif Op vrijdag 9 november 2018 15:51 schreef SicSicSics het volgende:
Wat een opbouwende kritiek weer! _O-

Mhwah - mwah Gertje, ik ken Manfred helemaal niet, wat doet die kerel daar!?!

Al 14 jaar in het parlement zitten... gvd. :') Wie z'n schuld is het dat je die meneer niet kent dan? :D
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2018 21:09 schreef Ryan3 het volgende:
Ik vind dit geen sterke riposte.
En nou? 8-)
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_183096444
Onzin hierboven ook nog gelezen, hoe kom je van oogaids af?
  maandag 12 november 2018 @ 11:02:35 #44
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_183096889
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 november 2018 17:05 schreef bamibij het volgende:

[..]

Mensen beginnen volgens mij wel door te krijgen dat rechtse partijen pro-immigratie zijn. Maar het komt langzaam door. Dijkhoff zegt weer wat ludieks en stoers en driekwart is het weer vergeten.
Het is een beetje semantisch gelul he. Rechts a la Baudet en Wilders is significant anders dan het rechts van Buma en Rutte.

Dijkhoff is dan nu degene die soms ''PVV-corvee'' heeft en even iets zinnigs roept om te veinzen dat de VVD opeens wel het beste met het volk voorheeft.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')