abonnement Unibet Coolblue
pi_182978455
quote:
'Vasthouden aan benoeming burgemeester'

De koepels van het lokale bestuur in Nederland roepen in koor dat de benoeming van de burgemeester niet uit de Grondwet mag. Ze treden hiermee precies een week voor de stemming over deze kwestie in de Eerste Kamer naar buiten.

Het wetsvoorstel wordt betiteld als een 'groot risico' door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, het Nederlands Genootschap van Burgemeesters, de Nederlandse Vereniging voor Raadsleden en de Wethoudersvereniging. Zij schrijven dit in een vandaag openbaar gemaakte brief (pdf) die afgelopen vrijdag is verstuurd aan de Eerste Kamer.

Uit de Grondwet
Het wetsvoorstel baant de weg voor een gekozen burgemeester, maar introduceert die nog niet. Om burgemeestersverkiezingen mogelijk te maken, moet de huidige wijze van benoeming door de regering hoe dan ook uit de Grondwet worden geschrapt. Dat is precies wat het voorstel doet, meer niet. De manier van aanstelling kan dan in een gewone wet worden geregeld. Procedureel is dat een stuk eenvoudiger dan een grondwetswijziging.

Geen visie
De lokale bestuurders reppen in hun brief over een gebrek visie achter de grondwetswijziging. 'Tot heden is er nog geen probleemanalyse over of beschouwing op het gemeentelijk bestel in de volle breedte gekomen. Zonder een dergelijk toekomstperspectief vinden wij het een groot risico om de benoemingswijze uit de Grondwet te schrappen.'

Verbindende positie
Het voorstel 'opent immers de deur om de aanstellingswijze van de burgemeester als geïsoleerd vraagstuk te behandelen', aldus de briefschrijvers. Dat zou helemaal verkeerd zijn omdat nu net de burgemeester een 'centraal verbindende positie inneemt'. Zo is de burgemeester voorzitter van zowel college als raad, en verantwoordelijk voor openbare orde en veiligheid.
Zie ook
https://www.dagelijksesta(...)r-nek-om-te-draaien/


Het anti-democratische partijkartel toont z'n ware aard.

[ Bericht 79% gewijzigd door Frutsel op 06-11-2018 16:07:33 (geen Volkskrant aub) ]
pi_182978602
Geef een FvD'er ook een woonplaats dan hoeft er niks te veranderen.
pi_182978649
Democratie is dus het overleveren van het bestuur aan 'de waan van de dag', aldus deze baantjesgeile, gezichtloze vijanden van het volk.
  dinsdag 6 november 2018 @ 14:49:10 #4
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_182978671
Ze moeten toch wat met al die uitgerangeerde politici en mensen met een bruine tong?

Met name bij de PvdA zal men dit niet leuk gaan vinden.
Scratch a liberal and you will find a fascist
pi_182978824
D66 was er voor opgericht, hebben er meer dan 50 jaar aan gewerkt, 0 resultaat.
Waarom kan een stad niet bestuurd worden als een bedrijf?
Zet er een goede bedrijfskundige manager op, niemand zit meer te wachten op een burgemeester uit de tijd van Swiebertje
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_182978884
Ik kan me vergissen, maar is het partijkartel niet juist bezig dit uit de grondwet te halen? Of bestaat het partijkartel uitsluitend uit burgemeesters en is de Tweede Kamer daar geen onderdeel meer van?

Tevens weer gelachen om de 'vijanden van het volk'.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_182978962
Ik heb al een vader en moeder, ik hoef niet ook nog een burgervader of -moeder.
  dinsdag 6 november 2018 @ 15:09:05 #8
153121 butz0rs
Dat zijn jouw feiten
pi_182979097
Laten ze eerst de Provinciale Staten, Gedeputeerde Staten, regio besturen, stadsdelen en de rest van de tussenlagen met allemaal hun eigen bestuur eens afschaffen.
pi_182979247
quote:
10s.gif Op dinsdag 6 november 2018 14:39 schreef Partigiano het volgende:
Veruit de meeste burgemeesters in Nederland zijn lid van VVD, CDA, PvdA en D66.
Van 4 partijen tegelijk lid! Dat heet zeker "kansen spreiden"?
pi_182979557
De gekozen burgemeester, ook al weer zo'n kroonjuweel van onzinpartij D66, is de grootste wassen neus in de Nederlandse politiek. De gemeenteraad is het hoogste orgaan in de gemeente en het zijn de coalitiepartijen die samen het beleid bepalen, uitgevoerd door wethouders. De burgemeester geeft slechts leiding aan het college en soms aan raadsvergaderingen. Verder is de burgemeester verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid: bij uitstek een onderwerp waarbij de politieke kleur van de burgemeester irrelevant is.

Terwijl het geneuzel over de gekozen burgemeester steeds weer terugkeert, gebeurt bijna ongemerkt iets dat de lokale democratie in Nederland aantast. Aan de lopende band vinden gemeentelijke herindelingen plaats, stap voor stap, provincie voor provincie. In veel gevallen zijn deze herindelingen tegen de wil van de bevolking en rammelt de inhoudelijke argumentatie op elk vlak. Maar de trein rijdt stilletjes door. Burgers hebben steeds minder invloed op de lokale politiek, het gemeentebestuur staat op steeds grotere afstand.

De schade die dit berokkent, het democratisch tekort dat hierdoor ontstaat (en alsmaar verder groeit), maak je met tien gekozen burgemeesters nog niet goed. Dus doe me een lol: elke keer dat je voortaan iets hoort over de gekozen burgemeester en hoe democratisch dat wel niet is, bedenk dan dat de lokale democratie momenteel stukje bij beetje wordt afgebroken door gemeentelijke herindelingen.
pi_182980188
quote:
11s.gif Op dinsdag 6 november 2018 15:16 schreef thabit het volgende:

[..]

Van 4 partijen tegelijk lid! Dat heet zeker "kansen spreiden"?
Sowieso bijzonder dat D66 wordt genoemd in die opsomming, vergeleken met de eerste 3 heeft D66 heel weinig burgemeesters. Het blijft toch vooral een bastion van VVD, CDA en PvdA.
pi_182980317
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 14:55 schreef Oud_student het volgende:
D66 was er voor opgericht, hebben er meer dan 50 jaar aan gewerkt, 0 resultaat.
Waarom kan een stad niet bestuurd worden als een bedrijf?
Zet er een goede bedrijfskundige manager op, niemand zit meer te wachten op een burgemeester uit de tijd van Swiebertje
dat is al de gemeentesecretaris
  Moderator dinsdag 6 november 2018 @ 16:18:09 #13
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_182980386
denk dat er nog wel genoeg baantjes overblijven voor 'het partijkartel' om te verdelen ...

gewoon invoeren en gelijk door naar de gekozen burgemeester w/
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_182980652
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 15:32 schreef Elfletterig het volgende:
De gekozen burgemeester, ook al weer zo'n kroonjuweel van onzinpartij D66, is de grootste wassen neus in de Nederlandse politiek. De gemeenteraad is het hoogste orgaan in de gemeente en het zijn de coalitiepartijen die samen het beleid bepalen, uitgevoerd door wethouders. De burgemeester geeft slechts leiding aan het college en soms aan raadsvergaderingen. Verder is de burgemeester verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid: bij uitstek een onderwerp waarbij de politieke kleur van de burgemeester irrelevant is.

Dit. Met wat voor onderwerpen moeten potentiële burgemeesters campagne gaan voeren? Hoeveel peloton ME ze gaan inzetten als voetbalclub X op bezoek komt?
  dinsdag 6 november 2018 @ 16:59:31 #15
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_182981279
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 15:32 schreef Elfletterig het volgende:
De gekozen burgemeester, ook al weer zo'n kroonjuweel van onzinpartij D66, is de grootste wassen neus in de Nederlandse politiek. De gemeenteraad is het hoogste orgaan in de gemeente en het zijn de coalitiepartijen die samen het beleid bepalen, uitgevoerd door wethouders. De burgemeester geeft slechts leiding aan het college en soms aan raadsvergaderingen. Verder is de burgemeester verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid: bij uitstek een onderwerp waarbij de politieke kleur van de burgemeester irrelevant is.

Terwijl het geneuzel over de gekozen burgemeester steeds weer terugkeert, gebeurt bijna ongemerkt iets dat de lokale democratie in Nederland aantast. Aan de lopende band vinden gemeentelijke herindelingen plaats, stap voor stap, provincie voor provincie. In veel gevallen zijn deze herindelingen tegen de wil van de bevolking en rammelt de inhoudelijke argumentatie op elk vlak. Maar de trein rijdt stilletjes door. Burgers hebben steeds minder invloed op de lokale politiek, het gemeentebestuur staat op steeds grotere afstand.

De schade die dit berokkent, het democratisch tekort dat hierdoor ontstaat (en alsmaar verder groeit), maak je met tien gekozen burgemeesters nog niet goed. Dus doe me een lol: elke keer dat je voortaan iets hoort over de gekozen burgemeester en hoe democratisch dat wel niet is, bedenk dan dat de lokale democratie momenteel stukje bij beetje wordt afgebroken door gemeentelijke herindelingen.
Amen!

Ik word ook doodmoe van dat telkens weer terugkomen van die gekozen burgemeester, alsof het de heilige graal is, alsof het iets zou oplossen. Het is zoiets futiels en het wordt zo groot gemaakt. En op de achtergrond brokkelt de democratie inderdaad af.
Het is een principekwestie geworden voor mensen die zichzelf belangrijk vinden dan de democratie.
  dinsdag 6 november 2018 @ 17:41:50 #16
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_182982020
Het schrappen van de kroonbenoeming is nog geen gekozen burgemeester. Het maakt het alleen eenvoudiger om tot een nieuwe benoemingsprocedure te komen.

Dat kan ook betekenen dat de keuze bij de gemeenteraad blijft maar dat het proces transparanter wordt. Of dat bijvoorbeeld de grootste partij in de gemeenteraad de burgemeester mag benoemen voor 4 jaar.

Het huidige systeem is zo ondoorzichtig als wat en de burgemeester kan op zn veiligheidsportefeuille helemaal zn eigen gang gaan.
  dinsdag 6 november 2018 @ 17:51:23 #17
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_182982233
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 15:32 schreef Elfletterig het volgende:

Verder is de burgemeester verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid: bij uitstek een onderwerp waarbij de politieke kleur van de burgemeester irrelevant is.

Dat is wel degelijk relevant.

Ten eerste zijn de beleidskeuzes die een burgemeester maakt gewoon politiek. Hoe je de mankracht van de politie over de verschillende terreinen verdeelt. Of je coffeeshops opent of sluit. Of je een softe of harde aanpak hebt van bontkraagjes. Of je housefeesten toestaat of niet.

Ten tweede heeft de burgemeester een stem in het college. Dus hij kan met zijn politieke kleur de doorslaggevende stem zijn bij alle collegebesluiten.

Dus de burgemeester is gewoon een politiek figuur en niet een ambtenaar met een ketting om
pi_182987617
quote:
11s.gif Op dinsdag 6 november 2018 15:16 schreef thabit het volgende:

[..]

Van 4 partijen tegelijk lid! Dat heet zeker "kansen spreiden"?
Prof. Dr. Akkermans!
pi_182987651
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 16:31 schreef Hugo862 het volgende:

[..]

Dit. Met wat voor onderwerpen moeten potentiële burgemeesters campagne gaan voeren? Hoeveel peloton ME ze gaan inzetten als voetbalclub X op bezoek komt?
Daar wordt in het artikel ook op gewezen inderdaad. Dat aan het takenpakket dan ook eea veranderd zal moeten worden en het een politiekere functie moet worden. Lijkt me onwenselijk.
  dinsdag 6 november 2018 @ 21:34:06 #20
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_182987729
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 november 2018 21:31 schreef bamibij het volgende:

[..]

Daar wordt in het artikel ook op gewezen inderdaad. Dat aan het takenpakket dan ook eea veranderd zal moeten worden en het een politiekere functie moet worden. Lijkt me onwenselijk.
Het is al een politieke functie.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 dinsdag 6 november 2018 @ 21:35:24 #21
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_182987765
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 21:34 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Het is al een politieke functie.
Ik principe zou het een bestuurlijke functie moeten zijn.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  dinsdag 6 november 2018 @ 21:35:29 #22
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_182987768
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 14:55 schreef Oud_student het volgende:
D66 was er voor opgericht, hebben er meer dan 50 jaar aan gewerkt, 0 resultaat.
Waarom kan een stad niet bestuurd worden als een bedrijf?
Zet er een goede bedrijfskundige manager op, niemand zit meer te wachten op een burgemeester uit de tijd van Swiebertje
Landen en plaatsen zijn geen bedrijven. Burgers zijn niet een combinatie van producenten en consumenten.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_182987804
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 21:34 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Het is al een politieke functie.
Politiekere, alsin, meer politiek geladen dan nu.
  dinsdag 6 november 2018 @ 21:36:40 #24
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_182987807
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 november 2018 21:35 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Ik principe zou het een bestuurlijke functie moeten zijn.
Dan moet je hem dus zijn stemrecht in het college afpakken en alle beleidskeuzes bij een wethouder veiligheid beleggen.

Dan is het een ambtenaar met een ketting.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 dinsdag 6 november 2018 @ 21:48:09 #25
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_182988168
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 21:36 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Dan moet je hem dus zijn stemrecht in het college afpakken en alle beleidskeuzes bij een wethouder veiligheid beleggen.

Dan is het een ambtenaar met een ketting.
Dat is inderdaad een van zijn taken, maar het gros van het werk van een burgemeester is volgens mij toch echt in de bestuurlijke hoek.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  dinsdag 6 november 2018 @ 22:16:32 #26
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_182989000
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 november 2018 21:48 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Dat is inderdaad een van zijn taken, maar het gros van het werk van een burgemeester is volgens mij toch echt in de bestuurlijke hoek.
Hetgeen echt a-politiek is dat is de ceremoniele functie, het voorzitterschap van de raad en zijn rol als crisismanager.
  dinsdag 6 november 2018 @ 22:38:09 #27
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Vrijheid voor Demoon_uit Hemel
pi_182989724
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 14:55 schreef Oud_student het volgende:
D66 was er voor opgericht, hebben er meer dan 50 jaar aan gewerkt, 0 resultaat.
Waarom kan een stad niet bestuurd worden als een bedrijf?
Zet er een goede bedrijfskundige manager op, niemand zit meer te wachten op een burgemeester uit de tijd van Swiebertje
Toch wel hoor.

Een burgemeester zoals de burgemeester in het dorp van Swiebertje. Een wijze, integere man, een echte burgervader van alle burgers. _O_

Ik zit echt niet te wachten op een PVV-burgemeester die eerder een splijtzwam is en de boel helemaal niet bij elkaar kan of wenst te houden en ook nog contacten heeft met de onderwereld. Dan krijg je toestanden zoals in Bulgarije of Servie. Lijkt me verre van wenselijk.

Het huidige systeem is prima zo.

En een burgervader zoals in Swiebertje, een echte heuse bromsnor en een juffrouw Saartje met een heerlijk bakje vers, zelf gemaakte koffie van het fornuis. O+ Dat zou helemaal geweldig zijn.
pi_182990687
quote:
17s.gif Op dinsdag 6 november 2018 22:38 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:

[..]

Toch wel hoor.

Een burgemeester zoals de burgemeester in het dorp van Swiebertje. Een wijze, integere man, een echte burgervader van alle burgers. _O_

Ik zit echt niet te wachten op een PVV-burgemeester die eerder een splijtzwam is en de boel helemaal niet bij elkaar kan of wenst te houden en ook nog contacten heeft met de onderwereld. Dan krijg je toestanden zoals in Bulgarije of Servie. Lijkt me verre van wenselijk.

Het huidige systeem is prima zo.

En een burgervader zoals in Swiebertje, een echte heuse bromsnor en een juffrouw Saartje met een heerlijk bakje vers, zelf gemaakte koffie van het fornuis. O+ Dat zou helemaal geweldig zijn.
:D!
pi_182990733
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 14:55 schreef Oud_student het volgende:
D66 was er voor opgericht, hebben er meer dan 50 jaar aan gewerkt, 0 resultaat.
Waarom kan een stad niet bestuurd worden als een bedrijf?
Zet er een goede bedrijfskundige manager op, niemand zit meer te wachten op een burgemeester uit de tijd van Swiebertje
Omdat steden dan fucking saai worden.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_182990902
In veel landen werkt een gekozen burgemeester corruptie in de hand. En als het collectief wat ludieks wil dan komt de grootste dorpsidioot aan het roer.
pi_182991310
Ik vind een gekozen burgemeester een lastig concept.

Het klinkt sympathiek en ik begrijp dat de gedachte veel mensen aanspreekt.

Maar de burgemeester is voorzitter van het College.

Als de burgemeester ook gekozen zou worden dan kunnen zowel de wethouders als de burgemeester zich beroepen op een democratisch mandaat, maar dat hoeft niet per definitie vanuit dezelfde uitgangspunten te zijn.

Volgens mij gaat dat niet lekker werken qua uitvoerbaarheid.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  woensdag 7 november 2018 @ 00:00:24 #32
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_182991355
Hoe dan ook moet de gemeenteraad het laatste woord hebben. En de bevolking kiest nu toch al de burgemeester, via de raad die de sollicitatiecommissie vormt?
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
  woensdag 7 november 2018 @ 09:39:57 #33
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_182994132
Er is dan ook nog geen nieuw ontwerp voor de burgemeestersbenoeming. Dat is de volgende stap.

De uitkomst kan nog alle kanten op in het debat dat hierna komt.

Zelf zou ik voor het Belgische systeem zijn waarbij na de gemeenteraadsverkiezingen de grootste partij de burgemeester aanstelt.
  dinsdag 20 november 2018 @ 15:06:53 #34
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_183264548
Kleine stap voor de gekozen burgemeester, grote stap voor D66 8-)

https://www.nu.nl/politie(...)l#coral_talk_wrapper
pi_183264655
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 15:06 schreef Hexagon het volgende:
Kleine stap voor de gekozen burgemeester, grote stap voor D66 8-)

https://www.nu.nl/politie(...)l#coral_talk_wrapper
Flinke stap achteruit voor het land hoor. Er wordt even een dragende muur uit het huis van Thorbecke weggeslagen zonder dat er zelfs maar gestut is of men een idee heeft over het vervolg.

Daar komt nog bij dat de benoemde burgemeester nou juist de enige politieke institutie is die beter is gaan werken de afgelopen decennia. Ze genieten het meeste vertrouwen van de bevolking en boeken het meeste resultaat.

Maar omdat D66 zo'n clubje zwakkelingen is die in al die jaren er geen democratische vernieuwingen hebben weten door te krijgen door hun gebrek aan ruggengraat, en imagoschade leiden door de afschaffing van het referendum, moet er nu nog eventjes snel via partijpolitieke uitruil een trofee uit een grijs (paars?) verleden worden binnengehaald. Achterkamertjespollitiek boven het staatstrecht, partijbelang boven het landsbelang. Beschamend.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_183264673
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 16:31 schreef Hugo862 het volgende:

[..]

Dit. Met wat voor onderwerpen moeten potentiële burgemeesters campagne gaan voeren? Hoeveel peloton ME ze gaan inzetten als voetbalclub X op bezoek komt?
De toenmalige burgemeestersverkiezing in Utrecht heeft perfect laten zien dat burgers er de ballen van snappen. Ze beklaagden zich massaal over het feit dat ze moesten kiezen uit twee kandidaten van dezelfde partij (PvdA). Mensen snappen werkelijk niet wat een burgemeester doet, welke vaardigheden van belang zijn (cq. welk profiel) en dat de partijkleur er totaal niet toe doet.

Dezelfde mensen moeten één dag voor de Tweede Kamerverkiezingen nog een Stemwijzer of Kieskompas invullen; de servers zijn dan overbelast. Al deze mensen, die zich voor geen meter in politiek verdiepen, hebben stemrecht.
  dinsdag 20 november 2018 @ 15:19:13 #37
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_183264683
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 15:16 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Flinke stap achteruit voor het land hoor. Er wordt even een dragende muur uit het huis van Thorbecke weggeslagen zonder dat er zelfs maar gestut is of men een idee heeft over het vervolg.

Daar komt nog bij dat de benoemde burgemeester nou juist de enige politieke institutie is die beter is gaan werken de afgelopen decennia. Ze genieten het meeste vertrouwen van de bevolking en boeken het meeste resultaat.

Maar omdat D66 zo'n clubje zwakkelingen is die in al die jaren er geen democratische vernieuwingen hebben weten door te krijgen door hun gebrek aan ruggengraat, en imagoschade leiden door de afschaffing van het referendum, moet er nu nog eventjes snel via partijpolitieke uitruil een trofee uit een grijs (paars?) verleden worden binnengehaald. Achterkamertjespollitiek boven het staatstrecht, partijbelang boven het landsbelang. Beschamend.
Jij weet kennelijk al hoe het nieuwe stelsel eruit komt te zien? Waar koop ik die glazen bol?
pi_183264718
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 17:51 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Dat is wel degelijk relevant.

Ten eerste zijn de beleidskeuzes die een burgemeester maakt gewoon politiek. Hoe je de mankracht van de politie over de verschillende terreinen verdeelt. Of je coffeeshops opent of sluit. Of je een softe of harde aanpak hebt van bontkraagjes. Of je housefeesten toestaat of niet.

Ten tweede heeft de burgemeester een stem in het college. Dus hij kan met zijn politieke kleur de doorslaggevende stem zijn bij alle collegebesluiten.

Dus de burgemeester is gewoon een politiek figuur en niet een ambtenaar met een ketting om
De burgemeester gaat voornamelijk over de openbare orde en veiligheid. De partijkleur is echt van ondergeschikt belang. Het college kan van alles besluiten, maar uiteindelijk beslist de gemeenteraad gewoon. Niet ver van mijn woonplaats ligt een gemeente met een GroenLinks-burgemeester, terwijl het een CDA-bolwerk is. Het CDA en de lokale partij hebben veruit de meeste zetels. Dan is het echt niet zo dat de burgemeester een GroenLinks-stempel op het beleid kan drukken.

Overigens jammer dat je de rest van mijn post (afbraak lokale democratie door gemeentelijke herindelingen) links laat liggen. Maar misschien ook wel weer veelzeggend.
  dinsdag 20 november 2018 @ 15:23:40 #39
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_183264731
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 15:16 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Flinke stap achteruit voor het land hoor. Er wordt even een dragende muur uit het huis van Thorbecke weggeslagen zonder dat er zelfs maar gestut is of men een idee heeft over het vervolg.

Daar komt nog bij dat de benoemde burgemeester nou juist de enige politieke institutie is die beter is gaan werken de afgelopen decennia. Ze genieten het meeste vertrouwen van de bevolking en boeken het meeste resultaat.

Maar omdat D66 zo'n clubje zwakkelingen is die in al die jaren er geen democratische vernieuwingen hebben weten door te krijgen door hun gebrek aan ruggengraat, en imagoschade leiden door de afschaffing van het referendum, moet er nu nog eventjes snel via partijpolitieke uitruil een trofee uit een grijs (paars?) verleden worden binnengehaald. Achterkamertjespollitiek boven het staatstrecht, partijbelang boven het landsbelang. Beschamend.
https://www.volkskrant.nl(...)erklaring-~b3e1b8f2/
https://www.limburger.nl/(...)lgd-om-hiltondossier
http://sargasso.nl/oud-bu(...)d-mogelijk-vervolgd/
https://www.gemeente.nu/v(...)gd-wegens-noodbevel/
https://www.trouw.nl/home/burgemeester-alsnog-vervolgd~abe7bad7/
https://www.digibron.nl/s(...)-voor-steekpenningen
https://4nieuws.nl/binnen(...)gd-om-corruptie.html
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 20 november 2018 @ 15:25:49 #40
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_183264765
De gekozen burgermeester is nu juist een van de weinige zaken waar ik het helemaal mee eens ben met D’66. Een benoemde burgermeester is net zo belachelijk als een erfopvolging voor een staatshoofd.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_183264787
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 15:19 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Jij weet kennelijk al hoe het nieuwe stelsel eruit komt te zien? Waar koop ik die glazen bol?
De suggestie dat het al rond zou zijn is dan ook vals. Volgens mij kunnen we bij de volgende verkiezingen met zijn allen de hele D66 fractie naar huis sturen en zonder partijpolitiek gekonkel van hen gaat die hele grondwetswijziging niet eens door. Daar zijn namelijk democratische procedures voor en daar houdt D66 van en doet dus maar alsof die niet bestaan. Stel je voor dat kiezers hierover beslissen zoals de grondwet eist...

Maar het is natuurlijk al belachelijk dat je een glazen bol nodig hebt. Als je geen idee hebt hoe het wel moet werken moet je er niet aan beginnen. Daarnaast stond het niet voor niks in de grondwet, juist om te voorkomen dat een gewone meerderheid over dat soort belangrijke zaken kan beslissen, en zou een verandering ook weer gewoon in de grondwet moeten.

Stel een nette grondwetswijziging voor, en leg die dan voor aan de kiezer.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_183264798
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 15:16 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Flinke stap achteruit voor het land hoor. Er wordt even een dragende muur uit het huis van Thorbecke weggeslagen zonder dat er zelfs maar gestut is of men een idee heeft over het vervolg.

Daar komt nog bij dat de benoemde burgemeester nou juist de enige politieke institutie is die beter is gaan werken de afgelopen decennia. Ze genieten het meeste vertrouwen van de bevolking en boeken het meeste resultaat.

Maar omdat D66 zo'n clubje zwakkelingen is die in al die jaren er geen democratische vernieuwingen hebben weten door te krijgen door hun gebrek aan ruggengraat, en imagoschade leiden door de afschaffing van het referendum, moet er nu nog eventjes snel via partijpolitieke uitruil een trofee uit een grijs (paars?) verleden worden binnengehaald. Achterkamertjespollitiek boven het staatstrecht, partijbelang boven het landsbelang. Beschamend.
Ik deel je analyse, met als kanttekening dat dingen die in 1848 zijn bedacht, niet in beton zijn gegoten. Tijden veranderen, dus dat kan ook gelden voor onze Grondwet.

Vooralsnog is het verwijderen van de kroonbenoeming niets meer dan symboolpolitiek. En zelfs al zouden burgers hun burgemeester direct mogen kiezen, dan nog levert dat geen winst voor de democratie op als je tegelijkertijd de ene na de andere gemeente via herindelingen van de kaart veegt.

Realistisch scenario:
2000: Wonen in een gemeente met 7.000 inwoners, geen gekozen burgemeester
2025: Wonen in een gemeente met 60.000 inwoners, maar hiep hoi: we mogen een burgemeester kiezen.
  dinsdag 20 november 2018 @ 15:28:36 #43
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_183264810
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 15:22 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

De burgemeester gaat voornamelijk over de openbare orde en veiligheid. De partijkleur is echt van ondergeschikt belang. Het college kan van alles besluiten, maar uiteindelijk beslist de gemeenteraad gewoon. Niet ver van mijn woonplaats ligt een gemeente met een GroenLinks-burgemeester, terwijl het een CDA-bolwerk is. Het CDA en de lokale partij hebben veruit de meeste zetels. Dan is het echt niet zo dat de burgemeester een GroenLinks-stempel op het beleid kan drukken.
Zijn wethouders ook niet politiek in jouw ogen? Omdat de gemeenteraad ze kan overrulen?

quote:
Overigens jammer dat je de rest van mijn post (afbraak lokale democratie door gemeentelijke herindelingen) links laat liggen. Maar misschien ook wel weer veelzeggend.
Omdat dat offtopic is
  dinsdag 20 november 2018 @ 15:30:23 #44
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_183264834
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 15:27 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

De suggestie dat het al rond zou zijn is dan ook vals. Volgens mij kunnen we bij de volgende verkiezingen met zijn allen de hele D66 fractie naar huis sturen en zonder partijpolitiek gekonkel van hen gaat die hele grondwetswijziging niet eens door. Daar zijn namelijk democratische procedures voor en daar houdt D66 van en doet dus maar alsof die niet bestaan. Stel je voor dat kiezers hierover beslissen zoals de grondwet eist...

Maar het is natuurlijk al belachelijk dat je een glazen bol nodig hebt. Als je geen idee hebt hoe het wel moet werken moet je er niet aan beginnen. Daarnaast stond het niet voor niks in de grondwet, juist om te voorkomen dat een gewone meerderheid over dat soort belangrijke zaken kan beslissen, en zou een verandering ook weer gewoon in de grondwet moeten.

Stel een nette grondwetswijziging voor, en leg die dan voor aan de kiezer.
Jou neem ik niet meer serieus over rechtsstaat en democratie sinds je de relschoppers in Hamburg liep op te hemelen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 20 november 2018 @ 15:36:36 #45
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_183264929
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 15:27 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

De suggestie dat het al rond zou zijn is dan ook vals. Volgens mij kunnen we bij de volgende verkiezingen met zijn allen de hele D66 fractie naar huis sturen en zonder partijpolitiek gekonkel van hen gaat die hele grondwetswijziging niet eens door. Daar zijn namelijk democratische procedures voor en daar houdt D66 van en doet dus maar alsof die niet bestaan. Stel je voor dat kiezers hierover beslissen zoals de grondwet eist...
De grondwetswijziging is al rond. Dus ook al verdwijnt D66 van de aardbodem. De kroonbenoeming is weg uit de grondwet.

quote:
Maar het is natuurlijk al belachelijk dat je een glazen bol nodig hebt. Als je geen idee hebt hoe het wel moet werken moet je er niet aan beginnen. Daarnaast stond het niet voor niks in de grondwet, juist om te voorkomen dat een gewone meerderheid over dat soort belangrijke zaken kan beslissen, en zou een verandering ook weer gewoon in de grondwet moeten.

Stel een nette grondwetswijziging voor, en leg die dan voor aan de kiezer.
Als je kennelijk zo bang bent dat de volgende regering een slecht alternatief invoert dan kun je alles wel via de grondwet in beton gieten.

Bovendien, bijna ieder democratisch land op deze wereld laat zijn burgemeester niet door een vorst benoemen.
pi_183264983
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 15:27 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Ik deel je analyse, met als kanttekening dat dingen die in 1848 zijn bedacht, niet in beton zijn gegoten. Tijden veranderen, dus dat kan ook gelden voor onze Grondwet.
De burgemeester kan zijn huidige, vaak geliefde, rol vervullen door enerzijds de onafhankelijkheid van het lokale politieke gebeuren, en anderzijds de connectie met het rijk. Een gemeente heeft namelijk wel degelijk met het rijk te maken. Hij is onderdeel van de bevoegdheidsverdeling tussen rijk en gemeenten.

Dat kan anders, maar dan moet je huis opnieuw ontwerpen. Het huis van Thorbecke vervangen door het huis van Jetten ligt niet er voor de hand, aangezien die blijkbaar het verschil tussen een dragende muur en een tussenwandje niet begrijpt, en de meeste elementair bouwvoorschriften niet in acht neemt. Voor de verbouwing heb je verkiezingen en daarna een 2/3e meerderheid in beide kamers nodig, zodat de kiezer bepaalt of die grondwetswijziging er komt.

quote:
Dat er een corruptieprobleem is met de VVD en in Limburg wisten we al jaren. Dat doet er niet aan af dat burgemeesters over het algemeen heel veel vertrouwen van de bevolking genieten.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 20 november 2018 @ 15:41:01 #47
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_183265007
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 15:36 schreef Hexagon het volgende:


Bovendien, bijna ieder democratisch land op deze wereld laat zijn burgemeester niet door een vorst benoemen.
Tja een benoemde i.p.v. gekozen bestuurder die benoemd wordt door een door nepotisme aan de macht gekomen staatshoofd heeft in landen die democratie serieus nemen ook een bijsmaak
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 20 november 2018 @ 15:42:17 #48
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_183265034
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 15:39 schreef Weltschmerz het volgende:


[..]

Dat doet er niet aan af dat burgemeesters over het algemeen heel veel vertrouwen van de bevolking genieten.
Dat heeft het koningshuis ook, wil niet zeggen dat neopotisme en benoemde bestuurders goede ideeen zijn.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_183265250
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 15:36 schreef Hexagon het volgende:

[..]

De grondwetswijziging is al rond. Dus ook al verdwijnt D66 van de aardbodem. De kroonbenoeming is weg uit de grondwet.

Aha, het is er dus doorheen gesneakt. Ik kan me althans niet herinneren dat deze grondwetswijziging bij de verkiezingen aan de orde is geweest.

quote:
Als je kennelijk zo bang bent dat de volgende regering een slecht alternatief invoert dan kun je alles wel via de grondwet in beton gieten.
Als je een beter idee hebt moet je dat betere idee bekend maken en vervolgens in de grondwet zetten.

quote:
Bovendien, bijna ieder democratisch land op deze wereld laat zijn burgemeester niet door een vorst benoemen.
Dat de NOS niet snapt wat een kroonbenoeming is wil niet zeggen dat jij dat ook niet kan weten. Je hoeft er in ieder geval niet demagogisch mee aan de haal te gaan, populist die je bent.

Als je de rol van de koning in het huidige stelsel zo'n probleem vindt dan ga je toch de volgende verkiezingen met het plan om de constitutionele monarchie af te schaffen? Als je durft.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_183265268
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 15:28 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Zijn wethouders ook niet politiek in jouw ogen? Omdat de gemeenteraad ze kan overrulen?

[..]

Omdat dat offtopic is
Wethouders worden nadrukkelijk namens een partij neergezet. Vaak zijn het mensen die bij de gemeenteraadsverkiezingen lijsttrekker zijn of hoog op de lijst staan. Welke mensen wethouder worden is een direct gevolg van coalitie-onderhandelingen. Dus ja, wethouders zijn politiek en maken ook beleid, dat in een coalitieakkoord wordt vastgelegd.

Het aanstippen van ondemocratische gemeentelijke herindelingen, zonder draagvlak onder de bevolking doorgedrukt, is helemaal niet off-topic en staat in direct verband met de lokale democratie en daarmee ook symboolpolitiek als de gekozen burgemeester.

Ik krijg dan ook een vervelende smaak in de mond als ik zie hoe D66 zich opwerpt als beschermheer van de democratie, met zoiets onzinnigs en onbelangrijks als de gekozen burgemeester - pure symboolpolitiek - terwijl dezelfde partij vooroploopt in de afbraak van de lokale democratie door middel van gemeentelijke herindelingen.

Als D66 alles voor het zeggen had, krijgen we kolossale gemeenten waar burgers nauwelijks invloed hebben op het beleid. Als D66 de baas was, moesten provincies fuseren tot enorme landsdelen. Als D66 aan het roer zat, leverde Nederland nog veel meer macht, zeggenschap en zelfbestuur in bij een federaal Brussel.

D66 is de partij van democratische vernieling.
  dinsdag 20 november 2018 @ 15:55:03 #51
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_183265329
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 15:51 schreef Weltschmerz het volgende:

, populist die je bent.

Grappig dat jij met dat verwijt komt
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 15:39 schreef Weltschmerz het volgende:


[..]

Dat doet er niet aan af dat burgemeesters over het algemeen heel veel vertrouwen van de bevolking genieten.
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 15:16 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Flinke stap achteruit voor het land hoor. Er wordt even een dragende muur uit het huis van Thorbecke weggeslagen zonder dat er zelfs maar gestut is of men een idee heeft over het vervolg.

Daar komt nog bij dat de benoemde burgemeester nou juist de enige politieke institutie is die beter is gaan werken de afgelopen decennia. Ze genieten het meeste vertrouwen van de bevolking en boeken het meeste resultaat.

Maar omdat D66 zo'n clubje zwakkelingen is die in al die jaren er geen democratische vernieuwingen hebben weten door te krijgen door hun gebrek aan ruggengraat, en imagoschade leiden door de afschaffing van het referendum, moet er nu nog eventjes snel via partijpolitieke uitruil een trofee uit een grijs (paars?) verleden worden binnengehaald. Achterkamertjespollitiek boven het staatstrecht, partijbelang boven het landsbelang. Beschamend.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_183265338
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 17:41 schreef Hexagon het volgende:
Het schrappen van de kroonbenoeming is nog geen gekozen burgemeester. Het maakt het alleen eenvoudiger om tot een nieuwe benoemingsprocedure te komen.

Dat kan ook betekenen dat de keuze bij de gemeenteraad blijft maar dat het proces transparanter wordt. Of dat bijvoorbeeld de grootste partij in de gemeenteraad de burgemeester mag benoemen voor 4 jaar.

Het huidige systeem is zo ondoorzichtig als wat en de burgemeester kan op zn veiligheidsportefeuille helemaal zn eigen gang gaan.
Alles beter dan hoe de benoeming op dit moment gebeurd. Toch lijkt mij het beter dat het niet meer door de gemeenteraad bepaald wordt. Dan blijf je de schijn van vriendjespolitiek houden en dan zal je ook nooit een burgemeester van FvD krijgen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  dinsdag 20 november 2018 @ 16:05:08 #53
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_183265566
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 15:52 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Wethouders worden nadrukkelijk namens een partij neergezet. Vaak zijn het mensen die bij de gemeenteraadsverkiezingen lijsttrekker zijn of hoog op de lijst staan. Welke mensen wethouder worden is een direct gevolg van coalitie-onderhandelingen. Dus ja, wethouders zijn politiek en maken ook beleid, dat in een coalitieakkoord wordt vastgelegd.
Een burgemeester maakt ook beleid, dat niet eens in een coalitieakkoord is vastgelegd. En bepaalt ook nog mede het beleid dat dat college besluit duus zijn stem daarin.

quote:
Het aanstippen van ondemocratische gemeentelijke herindelingen, zonder draagvlak onder de bevolking doorgedrukt, is helemaal niet off-topic en staat in direct verband met de lokale democratie en daarmee ook symboolpolitiek als de gekozen burgemeester.

Ik krijg dan ook een vervelende smaak in de mond als ik zie hoe D66 zich opwerpt als beschermheer van de democratie, met zoiets onzinnigs en onbelangrijks als de gekozen burgemeester - pure symboolpolitiek - terwijl dezelfde partij vooroploopt in de afbraak van de lokale democratie door middel van gemeentelijke herindelingen.

Als D66 alles voor het zeggen had, krijgen we kolossale gemeenten waar burgers nauwelijks invloed hebben op het beleid. Als D66 de baas was, moesten provincies fuseren tot enorme landsdelen. Als D66 aan het roer zat, leverde Nederland nog veel meer macht, zeggenschap en zelfbestuur in bij een federaal Brussel.

D66 is de partij van democratische vernieling.
Een hoop ongefundeerd geroeptoeter. D66 is niet per se tegen herindelingen omdat veel gemeenten die het betreft al lang niet meer de bestuurskracht hebben die nodig is om het bij te benen. Daarbij leven we in 2018 en niet in 1920 dus mensen zijn mobieler en digitaal. Dan hoeft ook niet meer ieder dorp een eigen gemeenteraad te hebben. En laten we nou ook niet zeggen dat die mini-gemeenten op en top democratie zijn. Het woord dorpspolitiek bestaat niet voor niets.

En als je dan stenen naar D66 gaat werpen. Jouw PvdA had in 2012 zelfs een minister die supergemeenten als hoofdtaak had. En ze kwamen met het idiote idee om minder raadsleden per gemeente te laten controleren over meer taken.
  dinsdag 20 november 2018 @ 16:10:52 #54
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_183265672
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 15:51 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Aha, het is er dus doorheen gesneakt. Ik kan me althans niet herinneren dat deze grondwetswijziging bij de verkiezingen aan de orde is geweest.
Hij stond in het programma en verder was het openbaar dat de tweede lezing eraan zat te komen.

quote:
Als je een beter idee hebt moet je dat betere idee bekend maken en vervolgens in de grondwet zetten.
Waarom moet het in de grondwet hoe we een burgemeester benoemen?

quote:
Dat de NOS niet snapt wat een kroonbenoeming is wil niet zeggen dat jij dat ook niet kan weten. Je hoeft er in ieder geval niet demagogisch mee aan de haal te gaan, populist die je bent.

Als je de rol van de koning in het huidige stelsel zo'n probleem vindt dan ga je toch de volgende verkiezingen met het plan om de constitutionele monarchie af te schaffen? Als je durft.
De rol van de kroon is in de praktijk beperkt maar ik heb een burgemeestersbenoeming meegemaakt en een mistiger proces is er niet.

Van een hele gemeenteraad mogen vijf leden, die na een hoop gekonkel vastgesteld, sollicitatiegesprekken afnemen met kandidaten die volkomen geheim zijn. Dan krijg je als raadslid in een besloten vergadering de CV's van twee overgebleven kandidaten, waar je over moet besluiten zonder ze vragen te kunnen stellen. En wie de kandidaat was die het niet werd mag ik nooit vertellen anders verdwijn ik in de gevangenis. Topprocedure ja!
  dinsdag 20 november 2018 @ 16:18:19 #55
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_183265861
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 16:10 schreef Hexagon het volgende:

De rol van de kroon is in de praktijk beperkt maar ik heb een burgemeestersbenoeming meegemaakt en een mistiger proces is er niet.

Van een hele gemeenteraad mogen vijf leden, die na een hoop gekonkel vastgesteld, sollicitatiegesprekken afnemen met kandidaten die volkomen geheim zijn. Dan krijg je als raadslid in een besloten vergadering de CV's van twee overgebleven kandidaten, waar je over moet besluiten zonder ze vragen te kunnen stellen. En wie de kandidaat was die het niet werd mag ik nooit vertellen anders verdwijn ik in de gevangenis. Topprocedure ja!
Toch gek dat deze procedure eigenlijk geheel niet bekend is bij de bevolking en dat de pers hier nauwelijks aandacht aan besteed
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_183266465
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 16:05 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Een burgemeester maakt ook beleid, dat niet eens in een coalitieakkoord is vastgelegd. En bepaalt ook nog mede het beleid dat dat college besluit duus zijn stem daarin.

[..]

Een hoop ongefundeerd geroeptoeter. D66 is niet per se tegen herindelingen omdat veel gemeenten die het betreft al lang niet meer de bestuurskracht hebben die nodig is om het bij te benen. Daarbij leven we in 2018 en niet in 1920 dus mensen zijn mobieler en digitaal. Dan hoeft ook niet meer ieder dorp een eigen gemeenteraad te hebben. En laten we nou ook niet zeggen dat die mini-gemeenten op en top democratie zijn. Het woord dorpspolitiek bestaat niet voor niets.

En als je dan stenen naar D66 gaat werpen. Jouw PvdA had in 2012 zelfs een minister die supergemeenten als hoofdtaak had. En ze kwamen met het idiote idee om minder raadsleden per gemeente te laten controleren over meer taken.
Voor zover de burgemeester beleid maakt, beperkt zich dat hoofdzakelijk tot de openbare orde en veiligheid. Het leeuwendeel van het college-beleid is vastgelegd in het coalitieakkoord. Het is niet zo dat de burgemeester eventjes dat beleid compleet kan veranderen.

De opmerking "D66 is niet per se tegen herindelingen" is ook een omdraaiing van jewelste. D66 is gewoon een warm pleitbezorger van herindelingen, zowel op gemeentelijk als provinciaal niveau. En er ook geen partij in Nederland die nadrukkelijker pleit voor meer macht naar Brussel dan D66. Dat mag allemaal hoor, maar erken dan op z'n minst dat het niet bevorderlijk is voor het democratisch gehalte van besluitvorming. De burger krijgt steeds minder zeggenschap. En als het op de heilige EU aankomt, dwarsboomt D66 referenda en een eventuele Nexit door het EU-lidmaatschap in de Grondwet te zetten; een totaal bezopen idee.

Overigens is het niet "mijn PvdA", al een heel tijdje niet meer. Ik ben ervan op de hoogte dat ook de PvdA niks liever doet dan herindelen. D66 en PvdA zijn samen de machinist van de herindelingstrein die doordendert. De partij waar ik in 2017 op stemde, maakte juist een nadrukkelijk speerpunt van kleinschaligheid op vele fronten.
  dinsdag 20 november 2018 @ 16:55:47 #57
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_183266663
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 16:45 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Voor zover de burgemeester beleid maakt, beperkt zich dat hoofdzakelijk tot de openbare orde en veiligheid. Het leeuwendeel van het college-beleid is vastgelegd in het coalitieakkoord. Het is niet zo dat de burgemeester eventjes dat beleid compleet kan veranderen.
ook het beleid dat de burgemeester dus wel maakt is politiek. Of er in Ter Weksel een coffeeshop mag komen of niet is politiek.

En daarnaast bestaat dus nog steeds zijn stem in het college.

quote:
De opmerking "D66 is niet per se tegen herindelingen" is ook een omdraaiing van jewelste. D66 is gewoon een warm pleitbezorger van herindelingen, zowel op gemeentelijk als provinciaal niveau.
quote:
Overigens is het niet "mijn PvdA", al een heel tijdje niet meer. Ik ben ervan op de hoogte dat ook de PvdA niks liever doet dan herindelen. D66 en PvdA zijn samen de machinist van de herindelingstrein die doordendert. De partij waar ik in 2017 op stemde, maakte juist een nadrukkelijk speerpunt van kleinschaligheid op vele fronten.
Je doet of herindelingen een doel op zichzelf zijn.

Geldt bij jou: "Hoe meer gemeenten, hoe democratischer"?

quote:
En er ook geen partij in Nederland die nadrukkelijker pleit voor meer macht naar Brussel dan D66. Dat mag allemaal hoor, maar erken dan op z'n minst dat het niet bevorderlijk is voor het democratisch gehalte van besluitvorming. De burger krijgt steeds minder zeggenschap. En als het op de heilige EU aankomt, dwarsboomt D66 referenda en een eventuele Nexit door het EU-lidmaatschap in de Grondwet te zetten; een totaal bezopen idee.
D66 komt in ieder geval met een idee hoe de Europese bestuurslaag democratischer functioneert. Heel wat meer dan partijen die wat roepen maar verder gewoon bij het kruisje tekenen en verder Europa de schuld geven van dingen die ze zelf besluiten.
pi_183269291
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 16:55 schreef Hexagon het volgende:

[..]

ook het beleid dat de burgemeester dus wel maakt is politiek. Of er in Ter Weksel een coffeeshop mag komen of niet is politiek.

En daarnaast bestaat dus nog steeds zijn stem in het college.

[..]

[..]

Je doet of herindelingen een doel op zichzelf zijn.

Geldt bij jou: "Hoe meer gemeenten, hoe democratischer"?

[..]

D66 komt in ieder geval met een idee hoe de Europese bestuurslaag democratischer functioneert. Heel wat meer dan partijen die wat roepen maar verder gewoon bij het kruisje tekenen en verder Europa de schuld geven van dingen die ze zelf besluiten.
De invloed van de burgemeester op politiek beleid is uiterst gering.

Het heeft er inderdaad alle schijn van dat herindelingen een doel op zich zijn: talloze kerngezonde gemeenten zijn van de kaart geveegd. De zeggenschap van burgers wordt steeds verder beperkt.

Democratischer? Wat D66 wil, is meer macht naar Brussel en het bestuur nóg verder bij de burger vandaag zetten. Maar ik moet D66 inderdaad nageven dat ze hun eurofilie niet onder stoelen of banken steken.
  dinsdag 20 november 2018 @ 19:12:47 #59
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_183269561
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 19:02 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

De invloed van de burgemeester op politiek beleid is uiterst gering.

Het heeft er inderdaad alle schijn van dat herindelingen een doel op zich zijn: talloze kerngezonde gemeenten zijn van de kaart geveegd. De zeggenschap van burgers wordt steeds verder beperkt.

Democratischer? Wat D66 wil, is meer macht naar Brussel en het bestuur nóg verder bij de burger vandaag zetten. Maar ik moet D66 inderdaad nageven dat ze hun eurofilie niet onder stoelen of banken steken.
Laten we wel zijn, dat veel, heel veel wetgeving in Brussel wordt gemaakt en Europees geharmonieerd is positief, het gaat om zaken als de normering van autobanden, voedselveiligheid, hoe glad keukenvloeren in de horeca mogen zijn, normering voor wat er in kleding, speelgoed of scheepsbrandstof mag zitten, welke bestrijdingsmiddelen er wel of niet mogen en nog véél, véél meer zaken, van eisen aan persvrijheid of handelsverdragen met Singapore, allemaal zaken waarvan het alleen maar goed is dat dit in de EU een minimale wet en regelgeving kent waar het aan moet voldoen.
De BSE affaire laat zien wat er gebeurd als landen als GB daar een eigen koers in varen,
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 20 november 2018 @ 19:35:25 #60
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_183270048
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 19:02 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

De invloed van de burgemeester op politiek beleid is uiterst gering.
Het veiligheidsbeleid en een stem in het college? Noem het maar gering.

quote:
Het heeft er inderdaad alle schijn van dat herindelingen een doel op zich zijn: talloze kerngezonde gemeenten zijn van de kaart geveegd. De zeggenschap van burgers wordt steeds verder beperkt.
Je gaat geen moment in op de redenen erachter.

Het is niet zo dat de minister en de commissie binnenlandse zaken eens in de zoveel tijd bijeenkomen en bedenken "hee welke gemeente zullen we nu eens zonder reden herindelen? Want dat vinden we zo leuk"

Waarom ga jij er vanuit dat de regel geldt "hoe meer gemeenten hoe meer democratie?"

quote:
Democratischer? Wat D66 wil, is meer macht naar Brussel en het bestuur nóg verder bij de burger vandaag zetten. Maar ik moet D66 inderdaad nageven dat ze hun eurofilie niet onder stoelen of banken steken.
Ja D66 wil zaken Europabreed regelen. Maar wil dat ook met een politiek systeem doen waarmee dta democratisch kan.
pi_183270184
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 14:48 schreef Confetti het volgende:
Democratie is dus het overleveren van het bestuur aan 'de waan van de dag', aldus deze baantjesgeile, gezichtloze vijanden van het volk.
:D :D :D

'vijanden van het volk'

ff smakelijk gelachen
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
pi_183271910
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 16:10 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Hij stond in het programma en verder was het openbaar dat de tweede lezing eraan zat te komen.
Ik heb de meeste verkiezingsdebatten gemist, bij welke was het aan de orde?

quote:
Waarom moet het in de grondwet hoe we een burgemeester benoemen?
Het stond in de grondwet die al bijna 200 jaar succesvol meegaat, dus het lijkt me aan D66 om te onderbouwen waarom het uit de grondwet moet. 20 jaar te laat een partijpolitiek schijnsuccesje binnenhalen terwijl je geen idee hebt hoe het verder moet lijkt me geen goede onderbouwing.

quote:
De rol van de kroon is in de praktijk beperkt maar ik heb een burgemeestersbenoeming meegemaakt en een mistiger proces is er niet.

Van een hele gemeenteraad mogen vijf leden, die na een hoop gekonkel vastgesteld, sollicitatiegesprekken afnemen met kandidaten die volkomen geheim zijn. Dan krijg je als raadslid in een besloten vergadering de CV's van twee overgebleven kandidaten, waar je over moet besluiten zonder ze vragen te kunnen stellen. En wie de kandidaat was die het niet werd mag ik nooit vertellen anders verdwijn ik in de gevangenis. Topprocedure ja!
Als je het verschil tussen de kroon en de koning niet weet dan moet je je helemaal niet met het staatsrecht bemoeien. Dat politici willen lekken naar de pers lijkt me nou ook geen goed argument voor een grondwetswijziging, los van de vraag of de procedure beter kan en moet. Kennelijk heeft D66 geen idee hoe het beter zou moeten.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 20 november 2018 @ 20:58:33 #63
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_183272352
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 20:42 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik heb de meeste verkiezingsdebatten gemist, bij welke was het aan de orde?
Vraag het aan de organisatoren van debatten

quote:
Het stond in de grondwet die al bijna 200 jaar succesvol meegaat, dus het lijkt me aan D66 om te onderbouwen waarom het uit de grondwet moet. 20 jaar te laat een partijpolitiek schijnsuccesje binnenhalen terwijl je geen idee hebt hoe het verder moet lijkt me geen goede onderbouwing.

Als je het verschil tussen de kroon en de koning niet weet dan moet je je helemaal niet met het staatsrecht bemoeien. Dat politici willen lekken naar de pers lijkt me nou ook geen goed argument voor een grondwetswijziging, los van de vraag of de procedure beter kan en moet. Kennelijk heeft D66 geen idee hoe het beter zou moeten.
Als het zo'n schijnsuccesje is waarom loop je je er dan zo over op te winden? Zolang er geen nieuw plan is blijft het zo functioneren als het is. Maar blijkbaar vind jij iedere mogelijke uitkomst van dat debat al bij voorbaat kut dus houd je het liever bij het bestaande.
  dinsdag 20 november 2018 @ 21:33:14 #64
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_183273208
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 16:10 schreef Hexagon het volgende:
En wie de kandidaat was die het niet werd mag ik nooit vertellen anders verdwijn ik in de gevangenis. Topprocedure ja!
Is het echt wenselijk dat bekend wordt dat bijvoorbeeld burgemeester A van gemeente X met 20.000 inwoners heeft gesolliciteerd om burgemeester van 100.000+-gemeente Y te worden, maar het niet is geworden? Lijkt me niet bevorderlijk voor het vertrouwen bij gemeente X.
pi_183274014
Het domme volk stemt op basis van de onderbuik dus dit gaat een fiasco worden.
pi_183274137
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 21:33 schreef Zelva het volgende:

[..]

Is het echt wenselijk dat bekend wordt dat bijvoorbeeld burgemeester A van gemeente X met 20.000 inwoners heeft gesolliciteerd om burgemeester van 100.000+-gemeente Y te worden, maar het niet is geworden? Lijkt me niet bevorderlijk voor het vertrouwen bij gemeente X.
Is het überhaupt wenselijk dat een bestuurder al aan het hengelen is naar een nieuwe functie terwijl hij de oude nog vervuld?
  woensdag 21 november 2018 @ 07:07:05 #67
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_183278147
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 22:12 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Is het überhaupt wenselijk dat een bestuurder al aan het hengelen is naar een nieuwe functie terwijl hij de oude nog vervuld?
Waarom niet, is ook gewoon een baan
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_183278275
D66 heeft belooft om deze kabinets periode geen voorstellen te doen voor een gekozen burgemeester, de procedure blijft zoals het is, alleen niet meer verankert in de grondwet
speak only if it improves the silence.
pi_183287031
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2018 19:35 schreef Hexagon het volgende:
Je gaat geen moment in op de redenen erachter.

Het is niet zo dat de minister en de commissie binnenlandse zaken eens in de zoveel tijd bijeenkomen en bedenken "hee welke gemeente zullen we nu eens zonder reden herindelen? Want dat vinden we zo leuk"

Waarom ga jij er vanuit dat de regel geldt "hoe meer gemeenten hoe meer democratie?"

[..]

Ja D66 wil zaken Europabreed regelen. Maar wil dat ook met een politiek systeem doen waarmee dta democratisch kan.
Het blijft gissen naar de redenen erachter. Afgaande op uitlatingen uit D66-kringen zou dedain voor de burger en angst voor de mening van de burger zomaar eens een motief kunnen zijn.

Het zijn in de regel provincies die het voortouw nemen bij gemeentelijke herindelingen. Zo ook in Groningen, waar de kerngezonde gemeente Haren van de kaart wordt geannexeerd door de stad Groningen. Vandaag zijn er gemeenteraadsverkiezingen; inwoners van Haren hebben vanaf nu amper nog invloed op hun gemeentebestuur.

Natuurlijk zijn er ondergrenzen aan de grootte van een gemeente, maar de stelregel hoe meer gemeenten, hoe meer democratie is juist. Je kunt gewoon uitrekenen wat de "stemkracht" van een individuele burger is. Simpel voorbeeld:

Gemeente 100.000 inwoners, 20 raadsleden: stemkracht 0,0002
Gemeente 10.000 inwoners, 10 raadsleden: 0,0010 (nulletje erachter voor de duidelijkheid)
De invloed van de burger is in het tweede voorbeeld 5 keer zo groot als in het eerste voorbeeld.

Heel wat gemeenten in Nederland zijn zonder reden, cq. zonder deugdelijke argumentatie heringedeeld. Doorgaans komen provincies en ministers in hun onderbouwing niet verder dan vage termen als "robuustheid" en "het aankunnen van toekomstige taken", zonder die taken specifiek te noemen. Ik heb dat in 2000 van dichtbij gezien toen mijn toenmalige woongemeente werd opgeslokt door een 4 keer zo grote buurgemeente, maar ik heb het dit jaar in het debat over voornoemde herindeling in Groningen weer gezien. Er is niks veranderd en de herindelingstrein dendert in volle vaart door.
  woensdag 21 november 2018 @ 17:17:29 #70
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_183287416
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 16:57 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Het blijft gissen naar de redenen erachter. Afgaande op uitlatingen uit D66-kringen zou dedain voor de burger en angst voor de mening van de burger zomaar eens een motief kunnen zijn.

Het zijn in de regel provincies die het voortouw nemen bij gemeentelijke herindelingen. Zo ook in Groningen, waar de kerngezonde gemeente Haren van de kaart wordt geannexeerd door de stad Groningen. Vandaag zijn er gemeenteraadsverkiezingen; inwoners van Haren hebben vanaf nu amper nog invloed op hun gemeentebestuur.

Natuurlijk zijn er ondergrenzen aan de grootte van een gemeente, maar de stelregel hoe meer gemeenten, hoe meer democratie is juist. Je kunt gewoon uitrekenen wat de "stemkracht" van een individuele burger is. Simpel voorbeeld:

Gemeente 100.000 inwoners, 20 raadsleden: stemkracht 0,0002
Gemeente 10.000 inwoners, 10 raadsleden: 0,0010 (nulletje erachter voor de duidelijkheid)
De invloed van de burger is in het tweede voorbeeld 5 keer zo groot als in het eerste voorbeeld.

Heel wat gemeenten in Nederland zijn zonder reden, cq. zonder deugdelijke argumentatie heringedeeld. Doorgaans komen provincies en ministers in hun onderbouwing niet verder dan vage termen als "robuustheid" en "het aankunnen van toekomstige taken", zonder die taken specifiek te noemen. Ik heb dat in 2000 van dichtbij gezien toen mijn toenmalige woongemeente werd opgeslokt door een 4 keer zo grote buurgemeente, maar ik heb het dit jaar in het debat over voornoemde herindeling in Groningen weer gezien. Er is niks veranderd en de herindelingstrein dendert in volle vaart door.
Even de argumentatie erbij pakken

https://d66.nl/d66-steunt(...)n-haren-en-ten-boer/

quote:
“Allerlei onderzoeken zijn overwegend kritisch over de houdbaarheid van een zelfstandig Haren. De bestuurskracht van Haren is laag, de financiële positie is zwak. Er is een tekort aan ambtelijke capaciteit, maar geen geld om daar in te investeren. Dat zorgt voor problemen in de uitvoering, zoals van het milieu- of innovatiebeleid. Voor belangrijke dossiers zoals de omgevingswet is geen geld gereserveerd, terwijl er wel al een aantal jaren flink bezuinigd is. Deze voorgenomen herindeling zorgt ervoor dat de gemeente er echt kan zijn voor haar inwoners en niet constant achter de feiten aanloopt.”
Niet bepaald een complot waarbij D66 voor de lol gemeentes herindeelt en waarbij blijkbaar allerlei andere partijen als willoze slaafjes meestemmen
pi_183288995
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 17:17 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Even de argumentatie erbij pakken

https://d66.nl/d66-steunt(...)n-haren-en-ten-boer/

[..]

Niet bepaald een complot waarbij D66 voor de lol gemeentes herindeelt en waarbij blijkbaar allerlei andere partijen als willoze slaafjes meestemmen
Precies wat ik bedoel. Jammer dat je niet even de reactie van de lokale D66-afdeling in Haren meepakt. Ze waren zo "blij" met het standpunt van D66 dat de raadsleden bijna allemaal hun lidmaatschap hebben opgezegd.

Verder bewijst je tekstje precies mijn punt: vage termen als "bestuurskracht"... En zo gaat het steeds. In 2000, in 2018 en ook in de komende jaren.
  woensdag 21 november 2018 @ 18:53:53 #72
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_183289098
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 18:48 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Precies wat ik bedoel. Jammer dat je niet even de reactie van de lokale D66-afdeling in Haren meepakt. Ze waren zo "blij" met het standpunt van D66 dat de raadsleden bijna allemaal hun lidmaatschap hebben opgezegd.
Heel goed dat ze zich niet laten chanteren door de raadsleden uit Haren. Toont nog meer aan dat D66 het niet doet voor de lol.

quote:
Verder bewijst je tekstje precies mijn punt: vage termen als "bestuurskracht"... En zo gaat het steeds. In 2000, in 2018 en ook in de komende jaren.
Wat is hier exact vaag aan?

quote:
Allerlei onderzoeken zijn overwegend kritisch over de houdbaarheid van een zelfstandig Haren.
quote:
de financiële positie is zwak. Er is een tekort aan ambtelijke capaciteit, maar geen geld om daar in te investeren. Dat zorgt voor problemen in de uitvoering, zoals van het milieu- of innovatiebeleid. Voor belangrijke dossiers zoals de omgevingswet is geen geld gereserveerd, terwijl er wel al een aantal jaren flink bezuinigd is

  woensdag 21 november 2018 @ 18:54:55 #73
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_183289123
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 07:34 schreef TjjWester het volgende:
D66 heeft belooft om deze kabinets periode geen voorstellen te doen voor een gekozen burgemeester, de procedure blijft zoals het is, alleen niet meer verankert in de grondwet
Ja, Jetten heeft inmiddels alle voorzichtige goodwill die ik hem gunde verspeeld met bizarre en burger-onvriendelijke uitspraken, generalisaties, ideologisch gewauwel... en natuurlijk het waarschuwen voor populisme en angst voor de kiezer.

Maar dit is een stap in de goede richting. Als FVD over een tijdje meeregeert is er tenminste 1 hobbel minder bij het invoeren van meer echte directe democratie.
pi_183289233
Mooi voorbeeldje van wat er met zeggenschap van burgers (invloed op hun gemeentebestuur) gebeurt na een gemeentelijke herindeling: de kandidatenlijst van de PvdA Groningen

De eerste persoon uit Haren staat op plek 12, de eerste uit Ten Boer op plek 13. ^O^
pi_183289485
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 november 2018 16:18 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Toch gek dat deze procedure eigenlijk geheel niet bekend is bij de bevolking en dat de pers hier nauwelijks aandacht aan besteed
Regionale pers besteedt daar tijdens alle burgemeestersbenoemingen uitgebreid aandacht aan.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_183289507
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 18:53 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Heel goed dat ze zich niet laten chanteren door de raadsleden uit Haren. Toont nog meer aan dat D66 het niet doet voor de lol.

[..]

Wat is hier exact vaag aan?

[..]

[..]

Ik zeg ook niet dat D66 het voor de lol doet. D66 doet het om de invloed van burgers te beperken. Het is de meest a-democratische partij van Nederland, wellicht op de PVV na, omdat die partij geen leden heeft. D66 haat zeggenschap van burgers.

Alles is er vaag aan. Als je er dieper induikt - en dat heb ik een tijd geleden gedaan - dan ontdek je dat het allemaal verdraaid is. Haren had financiële problemen, maar was allang de weg naar herstel ingeslagen.

En het zijn steeds dit soort argumenten:
"We achten [gemeente X] niet in staat om haar taken op langere termijn zelfstandig uit te voeren" Terugkerende modewoorden zijn robuust en bestuurskracht.

Pin je vooral niet te veel op één voorbeeld vast. Kijk liever naar het totale proces, dat al decennialang gaande is. Waren het rond de eeuwwisseling gemeenten van pakweg 5.000 - 7.000 inwoners die van de kaart werden geveegd, in Groningen gaat het nu al om gemeenten van 20.000 of zelfs 30.000 inwoners.

En de trein dendert rustig door.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 21-11-2018 19:18:40 ]
pi_183289512
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2018 18:54 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Maar dit is een stap in de goede richting. Als FVD over een tijdje meeregeert is er tenminste 1 hobbel minder bij het invoeren van meer echte directe democratie.
Net of FvD ooit gaat meeregeren
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_183289533
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 19:17 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Ik zeg ook niet dat D66 het voor de lol doet. D66 doet het om de invloed van burgers te beperken. Het is de meest a-democratische partij van Nederland, wellicht op de PVV na, omdat die partij geen leden heeft. D66 haat zeggenschap van burgers.

Alles is er vaag aan. Als je er dieper induikt - en dat heb ik een tijd geleden gedaan - dan ontdek je dat het allemaal verdraaid is. Haren had financiële problemen, maar was allang de weg naar herstel ingeslagen.

En het zijn steeds dit soort argumenten:
"We achten [gemeente X] niet in staat om haar taken op langere termijn zelfstandig uit te voeren" Terugkerende modewoorden zijn robuust en bestuurskracht.

Pin je vooral niet te veel op één voorbeeld vast. Kijk liever naar het totale proces, dat al decennialang gaande is. Waren het rond de eeuwwisseling gemeenten van pakweg 5.000 - 7.000 inwoners die van de kaart werden geveegd, in Groningen gaat het nu al om gemeenten van 20.000 of zelfs 30.000 inwoners.

En de trein dendert rustig door.
D66 bepaalt helemaal alleen dat herindeling plaatsvindt?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  woensdag 21 november 2018 @ 19:21:54 #79
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_183289593
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2018 19:18 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Net of FvD ooit gaat meeregeren
Ik heb van horen zeggen dat de andere partijen in de toekomst blij mogen zijn als ze met FvD mee mogen regeren.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_183289740
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2018 19:19 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

D66 bepaalt helemaal alleen dat herindeling plaatsvindt?
Nee hoor, dat doen ze samen met hun grote vrienden van de PvdA, de VVD en soms het CDA.

Typisch voorbeeldje is het duo Marleen Barth (PvdA) en Jan Hoekema (D66). Dit huidige echtpaar was rond de eeuwwisseling allebei Tweede Kamerlid en stemde ook toen al (met belachelijke argumenten) voor gemeentelijke herindelingen.

Hoekema was burgemeester in Wassenaar. Toen hij herbenoemd moest worden, leek het erop dat de gemeenteraad wel van 'm af wilde. Daar stak Barth, op dat moment senator in de Eerste Kamer, wel even een stokje voor. Ze dreigde Wassenaar met een gemeentelijke herindeling. Een puur machtsmiddel is het.


Bron: De Telegraaf, februari 2018
  woensdag 21 november 2018 @ 19:59:42 #81
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_183290703
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 19:17 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Ik zeg ook niet dat D66 het voor de lol doet. D66 doet het om de invloed van burgers te beperken. Het is de meest a-democratische partij van Nederland, wellicht op de PVV na, omdat die partij geen leden heeft. D66 haat zeggenschap van burgers.

Alles is er vaag aan. Als je er dieper induikt - en dat heb ik een tijd geleden gedaan - dan ontdek je dat het allemaal verdraaid is. Haren had financiële problemen, maar was allang de weg naar herstel ingeslagen.

En het zijn steeds dit soort argumenten:
"We achten [gemeente X] niet in staat om haar taken op langere termijn zelfstandig uit te voeren" Terugkerende modewoorden zijn robuust en bestuurskracht.

Pin je vooral niet te veel op één voorbeeld vast. Kijk liever naar het totale proces, dat al decennialang gaande is. Waren het rond de eeuwwisseling gemeenten van pakweg 5.000 - 7.000 inwoners die van de kaart werden geveegd, in Groningen gaat het nu al om gemeenten van 20.000 of zelfs 30.000 inwoners.

En de trein dendert rustig door.
Dus die onderzoeksbureaus zijn allemaal onderdeel van een groot complot onder leiding van D66 waar ook de provincie, de ministerraad en diverse andere partijen deel van uitmaken?

Sowieso is het helemaal niet zo in het belang van partijen aangezien er op die manier ook minder baantjes te verdelen zijn voor leden.

Verder zijn kleine gemeenten veel vatbaarder voor clientelisme en lokale autocraten. Daarom is er heel wat af te dingen op jouw argument over zeggenschap.
pi_183290961
Van de 8.863 gemeenreraadszetels zijn er 2 in handen van het FvD. M.a.w. 0,02%. Een FvD burgemeester lijkt me dus ook bij lange na niet op zijn plaats.
pi_183290995
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 november 2018 15:25 schreef Pietverdriet het volgende:
De gekozen burgermeester is nu juist een van de weinige zaken waar ik het helemaal mee eens ben met D’66. Een benoemde burgermeester is net zo belachelijk als een erfopvolging voor een staatshoofd.
Precies dit inderdaad.
  woensdag 21 november 2018 @ 20:41:29 #84
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_183292023
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 19:28 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Nee hoor, dat doen ze samen met hun grote vrienden van de PvdA, de VVD en soms het CDA.

Typisch voorbeeldje is het duo Marleen Barth (PvdA) en Jan Hoekema (D66). Dit huidige echtpaar was rond de eeuwwisseling allebei Tweede Kamerlid en stemde ook toen al (met belachelijke argumenten) voor gemeentelijke herindelingen.

Hoekema was burgemeester in Wassenaar. Toen hij herbenoemd moest worden, leek het erop dat de gemeenteraad wel van 'm af wilde. Daar stak Barth, op dat moment senator in de Eerste Kamer, wel even een stokje voor. Ze dreigde Wassenaar met een gemeentelijke herindeling. Een puur machtsmiddel is het.

[ afbeelding ]
Bron: De Telegraaf, februari 2018
Kan ze best mee gaan dreigen maar ik zou haar als raadlid zijnde vierkant uitgelachen hebben. In zo;n bananenrepubliek leven we gelukkig niet namelijk.
pi_183292697
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 20:41 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Kan ze best mee gaan dreigen maar ik zou haar als raadlid zijnde vierkant uitgelachen hebben. In zo;n bananenrepubliek leven we gelukkig niet namelijk.
Niet alle raadsleden staan zo stevig in hun schoenen helaas.
  woensdag 21 november 2018 @ 21:21:42 #86
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_183293178
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2018 21:05 schreef bamibij het volgende:

[..]

Niet alle raadsleden staan zo stevig in hun schoenen helaas.
Nee, maar als je er goed bij nadenkt.

Marleen zou dan minister Plasterk hebben moeten overtuigen een herindelingswet te ontwerpen omdat haar man, een brakke D66'er, weggestuurd was. Waarbij hij een complot van ambtenaren opdracht zou moeten geven om daarvoor een onderbouwing bij elkaar te liegen. Dan zouden ook nog de andere PvdA ministers en de VVD ministers omgepraat moeten worden,

Vervolgens moet ze ook de coalitie in de tweede kamer en eerste geheel op haar hand krijgen. En dan hopen dat de raadsleden in Wassenaar niet in de tussentijd een boekje open doen, nieuwe onderzoeken afdwingen en met rechtszaken beginnen.

Lijkt me sterk dat Marleen Barth zoveel macht had.
pi_183301839
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 21:21 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Nee, maar als je er goed bij nadenkt.

Marleen zou dan minister Plasterk hebben moeten overtuigen een herindelingswet te ontwerpen omdat haar man, een brakke D66'er, weggestuurd was. Waarbij hij een complot van ambtenaren opdracht zou moeten geven om daarvoor een onderbouwing bij elkaar te liegen. Dan zouden ook nog de andere PvdA ministers en de VVD ministers omgepraat moeten worden,

Vervolgens moet ze ook de coalitie in de tweede kamer en eerste geheel op haar hand krijgen. En dan hopen dat de raadsleden in Wassenaar niet in de tussentijd een boekje open doen, nieuwe onderzoeken afdwingen en met rechtszaken beginnen.

Lijkt me sterk dat Marleen Barth zoveel macht had.
De onderbouwing bij elkaar liegen gebeurt nu al volop.

Er wordt trouwens ook nog lustig op los gediscrimineerd. In 2000 moest de gemeente Avereest (Dedemsvaart, Balkbrug in Overijssel) met ruim 14.700 inwoners persé fuseren met Hardenberg, terwijl Staphorst met 15.000 inwoners zelfstandig bleef (en nog steeds is). Waarom? Vanwege het unieke karakter van de gemeente. Lees: omdat het een oerconservatief, religieus bolwerk is krijgt deze gemeente een voorkeursbehandeling. En dat mede dankzij het ooit seculiere D66.

Hoeveel macht Barth daadwerkelijk had, weet ik niet. Maar het is vooral veelzeggend dat ze met die herindeling dreigde. Het zegt iets over gemeentelijke herindelingen als machtsmiddel.

Maarre, wat D66 betreft... gelukkig bestaat er zoiets als gerechtigheid:
Herindelingsverkiezingen: gevoelige tik voor D66

^O^

En lees vooral dit ook even:
quote:
Voor deze herindelingsverkiezingen bracht 44,1 procent van de kiesgerechtigden zijn of haar stem uit. In totaal mochten 190.162 mensen stemmen.

Vier jaar geleden, toen de drie gemeenten nog afzonderlijk gemeenteraadsverkiezingen hielden, was de opkomst respectievelijk 54,5 procent (Groningen), 75,5 procent (Haren) en 64,6 procent (Ten Boer).
Bron: https://www.rtvnoord.nl/n(...)nLinks-grote-winnaar

De zetelverdeling in Groningen is trouwens zodanig dat er namens D66 en PvdA geen enkel raadslid uit Haren of Ten Boer is gekozen, tenzij ze met voorkeursstemmen zijn verkozen. Hun positie op de kandidatenlijst is zodanig dat ze niet in de gemeenteraad komen.
  donderdag 22 november 2018 @ 12:48:28 #88
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_183302389
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2018 12:10 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

De onderbouwing bij elkaar liegen gebeurt nu al volop.
Oh, heb je ook bewijzen dat al die verschillende bureaus corrupt zijn?

quote:
Er wordt trouwens ook nog lustig op los gediscrimineerd. In 2000 moest de gemeente Avereest (Dedemsvaart, Balkbrug in Overijssel) met ruim 14.700 inwoners persé fuseren met Hardenberg, terwijl Staphorst met 15.000 inwoners zelfstandig bleef (en nog steeds is). Waarom? Vanwege het unieke karakter van de gemeente. Lees: omdat het een oerconservatief, religieus bolwerk is krijgt deze gemeente een voorkeursbehandeling. En dat mede dankzij het ooit seculiere D66.
Daar is best wat voor te zeggen.

quote:
Hoeveel macht Barth daadwerkelijk had, weet ik niet. Maar het is vooral veelzeggend dat ze met die herindeling dreigde. Het zegt iets over gemeentelijke herindelingen als machtsmiddel.
Het zegt meer over het feit dat Marleen Barth haar macht overschat.

quote:
Maarre, wat D66 betreft... gelukkig bestaat er zoiets als gerechtigheid:
Herindelingsverkiezingen: gevoelige tik voor D66

^O^

En lees vooral dit ook even:

[..]

Bron: https://www.rtvnoord.nl/n(...)nLinks-grote-winnaar

De zetelverdeling in Groningen is trouwens zodanig dat er namens D66 en PvdA geen enkel raadslid uit Haren of Ten Boer is gekozen, tenzij ze met voorkeursstemmen zijn verkozen. Hun positie op de kandidatenlijst is zodanig dat ze niet in de gemeenteraad komen.
Tja jammer, in de regering zitten is niet gemakkelijk. En als ze zo dom zijn geen Harense topkandidaten te selecteren zal dat ook wel effect gehad hebben. Maar als de uitslag bij de volgende TK verkiezingen zo is mag Groenlinks misschien eindelijk eens een keer laten zien dat ze meer kunnen dan anderen de maat te nemen.

En je mag je natuurlijk gaan verkneukelen bij deze uitslag. Maar de stemmen zijn niet naar een partij gegaan die het met jou eens is. Eerder in tegendeel.

[ Bericht 2% gewijzigd door Hexagon op 22-11-2018 13:10:09 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')