abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_182978455
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
'Vasthouden aan benoeming burgemeester'

De koepels van het lokale bestuur in Nederland roepen in koor dat de benoeming van de burgemeester niet uit de Grondwet mag. Ze treden hiermee precies een week voor de stemming over deze kwestie in de Eerste Kamer naar buiten.

Het wetsvoorstel wordt betiteld als een 'groot risico' door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, het Nederlands Genootschap van Burgemeesters, de Nederlandse Vereniging voor Raadsleden en de Wethoudersvereniging. Zij schrijven dit in een vandaag openbaar gemaakte brief (pdf) die afgelopen vrijdag is verstuurd aan de Eerste Kamer.

Uit de Grondwet
Het wetsvoorstel baant de weg voor een gekozen burgemeester, maar introduceert die nog niet. Om burgemeestersverkiezingen mogelijk te maken, moet de huidige wijze van benoeming door de regering hoe dan ook uit de Grondwet worden geschrapt. Dat is precies wat het voorstel doet, meer niet. De manier van aanstelling kan dan in een gewone wet worden geregeld. Procedureel is dat een stuk eenvoudiger dan een grondwetswijziging.

Geen visie
De lokale bestuurders reppen in hun brief over een gebrek visie achter de grondwetswijziging. 'Tot heden is er nog geen probleemanalyse over of beschouwing op het gemeentelijk bestel in de volle breedte gekomen. Zonder een dergelijk toekomstperspectief vinden wij het een groot risico om de benoemingswijze uit de Grondwet te schrappen.'

Verbindende positie
Het voorstel 'opent immers de deur om de aanstellingswijze van de burgemeester als ge´soleerd vraagstuk te behandelen', aldus de briefschrijvers. Dat zou helemaal verkeerd zijn omdat nu net de burgemeester een 'centraal verbindende positie inneemt'. Zo is de burgemeester voorzitter van zowel college als raad, en verantwoordelijk voor openbare orde en veiligheid.
Zie ook
https://www.dagelijksesta(...)r-nek-om-te-draaien/

Het anti-democratische partijkartel toont z'n ware aard.

[ Bericht 79% gewijzigd door Frutsel op 06-11-2018 16:07:33 (geen Volkskrant aub) ]
pi_182978602
Geef een FvD'er ook een woonplaats dan hoeft er niks te veranderen.
pi_182978649
Democratie is dus het overleveren van het bestuur aan 'de waan van de dag', aldus deze baantjesgeile, gezichtloze vijanden van het volk.
  dinsdag 6 november 2018 @ 14:49:10 #4
102757 EdvandeBerg
It's okay to be white!
pi_182978671
Ze moeten toch wat met al die uitgerangeerde politici en mensen met een bruine tong?

Met name bij de PvdA zal men dit niet leuk gaan vinden.
pi_182978824
D66 was er voor opgericht, hebben er meer dan 50 jaar aan gewerkt, 0 resultaat.
Waarom kan een stad niet bestuurd worden als een bedrijf?
Zet er een goede bedrijfskundige manager op, niemand zit meer te wachten op een burgemeester uit de tijd van Swiebertje
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_182978884
Ik kan me vergissen, maar is het partijkartel niet juist bezig dit uit de grondwet te halen? Of bestaat het partijkartel uitsluitend uit burgemeesters en is de Tweede Kamer daar geen onderdeel meer van?

Tevens weer gelachen om de 'vijanden van het volk'.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_182978962
Ik heb al een vader en moeder, ik hoef niet ook nog een burgervader of -moeder.
  dinsdag 6 november 2018 @ 15:09:05 #8
153121 butz0rs
Dat zijn jouw feiten
pi_182979097
Laten ze eerst de Provinciale Staten, Gedeputeerde Staten, regio besturen, stadsdelen en de rest van de tussenlagen met allemaal hun eigen bestuur eens afschaffen.
pi_182979247
quote:
10s.gif Op dinsdag 6 november 2018 14:39 schreef Partigiano het volgende:
Veruit de meeste burgemeesters in Nederland zijn lid van VVD, CDA, PvdA en D66.
Van 4 partijen tegelijk lid! Dat heet zeker "kansen spreiden"?
pi_182979557
De gekozen burgemeester, ook al weer zo'n kroonjuweel van onzinpartij D66, is de grootste wassen neus in de Nederlandse politiek. De gemeenteraad is het hoogste orgaan in de gemeente en het zijn de coalitiepartijen die samen het beleid bepalen, uitgevoerd door wethouders. De burgemeester geeft slechts leiding aan het college en soms aan raadsvergaderingen. Verder is de burgemeester verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid: bij uitstek een onderwerp waarbij de politieke kleur van de burgemeester irrelevant is.

Terwijl het geneuzel over de gekozen burgemeester steeds weer terugkeert, gebeurt bijna ongemerkt iets dat de lokale democratie in Nederland aantast. Aan de lopende band vinden gemeentelijke herindelingen plaats, stap voor stap, provincie voor provincie. In veel gevallen zijn deze herindelingen tegen de wil van de bevolking en rammelt de inhoudelijke argumentatie op elk vlak. Maar de trein rijdt stilletjes door. Burgers hebben steeds minder invloed op de lokale politiek, het gemeentebestuur staat op steeds grotere afstand.

De schade die dit berokkent, het democratisch tekort dat hierdoor ontstaat (en alsmaar verder groeit), maak je met tien gekozen burgemeesters nog niet goed. Dus doe me een lol: elke keer dat je voortaan iets hoort over de gekozen burgemeester en hoe democratisch dat wel niet is, bedenk dan dat de lokale democratie momenteel stukje bij beetje wordt afgebroken door gemeentelijke herindelingen.
DJ11 @ RADIO 49 - TOPIC
Spotify-playlist: 12/8 - Music in 12/8 time
Spotify-playlist: Produced by Trevor Horn
pi_182980188
quote:
11s.gif Op dinsdag 6 november 2018 15:16 schreef thabit het volgende:

[..]

Sowieso bijzonder dat D66 wordt genoemd in die opsomming, vergeleken met de eerste 3 heeft D66 heel weinig burgemeesters. Het blijft toch vooral een bastion van VVD, CDA en PvdA.
pi_182980317
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 14:55 schreef Oud_student het volgende:
Zet er een goede bedrijfskundige manager op, niemand zit meer te wachten op een burgemeester uit de tijd van Swiebertje
dat is al de gemeentesecretaris
  Moderator dinsdag 6 november 2018 @ 16:18:09 #13
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_182980386
denk dat er nog wel genoeg baantjes overblijven voor 'het partijkartel' om te verdelen ...

gewoon invoeren en gelijk door naar de gekozen burgemeester w/
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_182980652
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 15:32 schreef Elfletterig het volgende:
De gekozen burgemeester, ook al weer zo'n kroonjuweel van onzinpartij D66, is de grootste wassen neus in de Nederlandse politiek. De gemeenteraad is het hoogste orgaan in de gemeente en het zijn de coalitiepartijen die samen het beleid bepalen, uitgevoerd door wethouders. De burgemeester geeft slechts leiding aan het college en soms aan raadsvergaderingen. Verder is de burgemeester verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid: bij uitstek een onderwerp waarbij de politieke kleur van de burgemeester irrelevant is.

Dit. Met wat voor onderwerpen moeten potentiŰle burgemeesters campagne gaan voeren? Hoeveel peloton ME ze gaan inzetten als voetbalclub X op bezoek komt?
  dinsdag 6 november 2018 @ 16:59:31 #15
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_182981279
quote:

Terwijl het geneuzel over de gekozen burgemeester steeds weer terugkeert, gebeurt bijna ongemerkt iets dat de lokale democratie in Nederland aantast. Aan de lopende band vinden gemeentelijke herindelingen plaats, stap voor stap, provincie voor provincie. In veel gevallen zijn deze herindelingen tegen de wil van de bevolking en rammelt de inhoudelijke argumentatie op elk vlak. Maar de trein rijdt stilletjes door. Burgers hebben steeds minder invloed op de lokale politiek, het gemeentebestuur staat op steeds grotere afstand.

De schade die dit berokkent, het democratisch tekort dat hierdoor ontstaat (en alsmaar verder groeit), maak je met tien gekozen burgemeesters nog niet goed. Dus doe me een lol: elke keer dat je voortaan iets hoort over de gekozen burgemeester en hoe democratisch dat wel niet is, bedenk dan dat de lokale democratie momenteel stukje bij beetje wordt afgebroken door gemeentelijke herindelingen.
Amen!

Ik word ook doodmoe van dat telkens weer terugkomen van die gekozen burgemeester, alsof het de heilige graal is, alsof het iets zou oplossen. Het is zoiets futiels en het wordt zo groot gemaakt. En op de achtergrond brokkelt de democratie inderdaad af.
Het is een principekwestie geworden voor mensen die zichzelf belangrijk vinden dan de democratie.
  dinsdag 6 november 2018 @ 17:41:50 #16
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_182982020
Het schrappen van de kroonbenoeming is nog geen gekozen burgemeester. Het maakt het alleen eenvoudiger om tot een nieuwe benoemingsprocedure te komen.

Dat kan ook betekenen dat de keuze bij de gemeenteraad blijft maar dat het proces transparanter wordt. Of dat bijvoorbeeld de grootste partij in de gemeenteraad de burgemeester mag benoemen voor 4 jaar.

Het huidige systeem is zo ondoorzichtig als wat en de burgemeester kan op zn veiligheidsportefeuille helemaal zn eigen gang gaan.
  dinsdag 6 november 2018 @ 17:51:23 #17
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_182982233
quote:

Verder is de burgemeester verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid: bij uitstek een onderwerp waarbij de politieke kleur van de burgemeester irrelevant is.

Dat is wel degelijk relevant.

Ten eerste zijn de beleidskeuzes die een burgemeester maakt gewoon politiek. Hoe je de mankracht van de politie over de verschillende terreinen verdeelt. Of je coffeeshops opent of sluit. Of je een softe of harde aanpak hebt van bontkraagjes. Of je housefeesten toestaat of niet.

Ten tweede heeft de burgemeester een stem in het college. Dus hij kan met zijn politieke kleur de doorslaggevende stem zijn bij alle collegebesluiten.

Dus de burgemeester is gewoon een politiek figuur en niet een ambtenaar met een ketting om
pi_182987617
quote:
11s.gif Op dinsdag 6 november 2018 15:16 schreef thabit het volgende:

[..]

Prof. Dr. Akkermans!
[quote][img]http://i.fokzine.net/p/10s.gif[/img] Op vrijdag 28 augustus 2015 22:42 schreef Californium het volgende:
Ik ben de grootste fok!slet :)
[/quote]
pi_182987651
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 16:31 schreef Hugo862 het volgende:

[..]

Dit. Met wat voor onderwerpen moeten potentiŰle burgemeesters campagne gaan voeren? Hoeveel peloton ME ze gaan inzetten als voetbalclub X op bezoek komt?
Daar wordt in het artikel ook op gewezen inderdaad. Dat aan het takenpakket dan ook eea veranderd zal moeten worden en het een politiekere functie moet worden. Lijkt me onwenselijk.
[quote][img]http://i.fokzine.net/p/10s.gif[/img] Op vrijdag 28 augustus 2015 22:42 schreef Californium het volgende:
[/quote]
  dinsdag 6 november 2018 @ 21:34:06 #20
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_182987729
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 november 2018 21:31 schreef bamibij het volgende:

[..]

Daar wordt in het artikel ook op gewezen inderdaad. Dat aan het takenpakket dan ook eea veranderd zal moeten worden en het een politiekere functie moet worden. Lijkt me onwenselijk.
Het is al een politieke functie.
  Moderator dinsdag 6 november 2018 @ 21:35:24 #21
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_182987765
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 21:34 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik principe zou het een bestuurlijke functie moeten zijn.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  dinsdag 6 november 2018 @ 21:35:29 #22
172669 Papierversnipperaar
Cafe´ne is ook maar een drug.
pi_182987768
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 14:55 schreef Oud_student het volgende:
Landen en plaatsen zijn geen bedrijven. Burgers zijn niet een combinatie van producenten en consumenten.
Free Assange! Hack the Planet
Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_182987804
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 21:34 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Politiekere, alsin, meer politiek geladen dan nu.
[/quote]
  dinsdag 6 november 2018 @ 21:36:40 #24
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_182987807
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 november 2018 21:35 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Ik principe zou het een bestuurlijke functie moeten zijn.
Dan moet je hem dus zijn stemrecht in het college afpakken en alle beleidskeuzes bij een wethouder veiligheid beleggen.

Dan is het een ambtenaar met een ketting.
  Moderator dinsdag 6 november 2018 @ 21:48:09 #25
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_182988168
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 21:36 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Dan moet je hem dus zijn stemrecht in het college afpakken en alle beleidskeuzes bij een wethouder veiligheid beleggen.

Dan is het een ambtenaar met een ketting.
Dat is inderdaad een van zijn taken, maar het gros van het werk van een burgemeester is volgens mij toch echt in de bestuurlijke hoek.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')