abonnement Unibet Coolblue
pi_183383992
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 17:08 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Aan het schaatsen deden in 2018 29 landen mee. Aan het snowboarden 31, aan het langlaufen 54 en aan het alpine skiën 80.
Dat heeft dan weer vooral te maken met criteria die gehanteerd worden. De internationale schaatsbond zit niet te wachten op een Argentijn of Keniaan die nog net geen stoel nodig heeft om zich overeind te houden.
pi_183384009
Ik vind dat je moet blijven afvragen hoe groot de sport is waarin iemand presteert. Ik vraag me af of 20% van de Nederlanders weet wie Jeffrey Herlings is en hoe de sport heet waarin hij wint. De prestaties zijn de andere belangrijke factor, daarop zou Herlings altijd winnen.

Op basis van de formule die ik net doe, zeg ik nu voor mijzelf:
1.Dumoulin
2.Zonderland/ Nuis (schaatsen is ook weinig internationaal, maar 2x olymisch goud = in 1 klap in ons collectief geheugen).
3.Herlings

Anders dan mijn eerste lijstje, dit is de definitieve. En voor alle anderen een welgemeend 'chapeeaauu'.
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 26 november 2018 @ 17:14:16 #78
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_183384027
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 17:08 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Aan het schaatsen deden in 2018 29 landen mee. Aan het snowboarden 31, aan het langlaufen 54 en aan het alpine skiën 80.
Ja, omdat het in het langlaufen en alpineskiën véél makkelijker is om je te plaatsen. Maar dan ook echt heel veel makkelijker: als exoot kun je met wat andere exoten wat afspraken maken, beetje handig je races organiseren en dicht bij elkaar blijven zodat je allemaal genoeg punten krijgt om je te plaatsen, ook al ga je 3 kilometer per uur. En ja, dat gebeurt gewoon.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  maandag 26 november 2018 @ 17:14:40 #79
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_183384037
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 17:12 schreef wimderon het volgende:

[..]

Dat heeft dan weer vooral te maken met criteria die gehanteerd worden. De internationale schaatsbond zit niet te wachten op een Argentijn of Keniaan die nog net geen stoel nodig heeft om zich overeind te houden.
Weet ik. Was er op het WK niet ooit een Griek die gedubbeld werd op de 1500?

Maar goed, je moet toch iets om de internationaliteit van een sport te bepalen. Atletiek en voetbal hebben wel zo ongeveer 100% wereldwijde dekking, maar verder blijft het toch nattevingerwerk.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 26 november 2018 @ 17:15:53 #80
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_183384058
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 17:14 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Weet ik. Was er op het WK niet ooit een Griek die gedubbeld werd op de 1500?

Maar goed,[b] je moet toch iets om de internationaliteit van een sport te bepalen.[/b] Atletiek en voetbal hebben wel zo ongeveer 100% wereldwijde dekking, maar verder blijft het toch nattevingerwerk.
Je kunt bijvoorbeeld kijken naar de breedte, zoals het aantal verschillende landen met min of meer serieuze medaillekansen. Dan scoort schaatsen behoorlijk hoog op de wintersportranglijst.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_183384133
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 17:05 schreef Janneke141 het volgende:

Hoe dan ook, om te bepalen wie de 'sporter van het jaar' is moet je onvergelijkbare criteria vergelijken. Prestatie op zich (eerste, tweede, zestiende) gecombineerd met het belang van het toernooi (OS, WK, Tour de France), gecombineerd met het belang van de sport (is het WK Shorttrack of Boksen van groter belang dan de Tour de France, de Grote Prijs van Mexico of Jumping Amsterdam?), gecombineerd met de uniciteit van de prestatie voor Nederlandse begrippen. Oftewel, een regelrechte statistische ramp.
:) Beter uitgelegd dan ik kon.

Door de onvergelijkbaarheid van de te vergelijken factoren wordt het een gevoelskwestie die waarschijnlijk beslist wordt door persoonlijke voorkeur. Beetje zoals awards voor muziek.
pi_183384197
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 17:13 schreef Sjeurs het volgende:
Ik vind dat je moet blijven afvragen hoe groot de sport is waarin iemand presteert. Ik vraag me af of 20% van de Nederlanders weet wie Jeffrey Herlings is en hoe de sport heet waarin hij wint. De prestaties zijn de andere belangrijke factor, daarop zou Herlings altijd winnen.

Op basis van de formule die ik net doe, zeg ik nu voor mijzelf:
1.Dumoulin
2.Zonderland/ Nuis (schaatsen is ook weinig internationaal, maar 2x olymisch goud = in 1 klap in ons collectief geheugen).
3.Herlings

Anders dan mijn eerste lijstje, dit is de definitieve. En voor alle anderen een welgemeend 'chapeeaauu'.
eens!!
dumoulin heeft geweldige resultaten gehaald op 4 vlakken in een mondiale sport.
herlings heb ik al besproken
en nuis doet iets ( 2x olympisch goud) wat weinigen gedaan hebben!
pi_183393896
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 15:57 schreef VoMy het volgende:

[..]

Dat insinueer je wel natuurlijk.

Dat Sven Kramer slechts eenmaal sportman van het jaar is geworden, is een van de grootste sport/journalistieke dwalingen van de afgelopen 10 jaar.
Eh nee, ik insinueer helemaal niks, ik verwacht alleen dat de prijs naar schaatser gaat omdat het een olympisch jaar is....
pi_183397391
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 16:50 schreef wimderon het volgende:

[..]

Toch is schaatsen één van de meest internationale sporten van de Olympische Winterspelen. Biljarten (ondanks Dick), motorcross en korfbal, dat stelt pas weinig voor.
Motorcross...stuk of 20 verschillende nationaliteiten...dat stelt inderdaad internationaal niks voor... _O- :') :')
pi_183399176
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2018 11:09 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]

Motorcross...stuk of 20 verschillende nationaliteiten...dat stelt inderdaad internationaal niks voor... _O- :') :')
Nou, inderdaad. Het stelt niks voor.
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 27 november 2018 @ 12:48:07 #86
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_183399263
Maar ja, wat is dan eigenlijk de eis om wél iets voor te stellen, behalve populariteit in diverse landen en toppers uit diverse landen?
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  dinsdag 27 november 2018 @ 14:58:06 #87
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_183401385
In Nederland hebben we relatief veel goede sporters die in hun sport op het allerhoogste niveau meedraaien. Dat maakt zo'n verkiezing lastiger dan in, pak 'm beet, Belgie, waar Kim Clijsters ooit beste sportvrouw werd omdat ze een toernooi had gewonnen.

Daarom is het wat mij betreft in ieder geval een vereiste dat je heel erg goed (zo goed als het beste) bent in je sport - want daar hebben WE er elk jaar wel een paar van. Verstappen en Bertens zijn dat bijvoorbeeld niet en daarom hoeven die ook niet tot beste sportman gekroond worden.

Hoe vergelijk je verder de populariteit en grootte van bepaalde sporten/sporters? Wat ik wel een mooie maatstaf vind, is het aantal talen waarin toppers van de sport een wikipedia-pagina hebben. Hier volgt een niet uitputtend lijstje:

Nederlanders
Sven Kramer: 35
Tom Dumoulin: 33
Dafne Schippers: 33
Ireen Wust: 30
Kiki Bertens: 30
Marianne Vos: 30
Anish Giri: 29
Epke Zonderland: 26
Anna vd Breggen: 22
Kjeld Nuis: 18
Sjinkie Knegt: 15
Sifan Hassan: 15
Suzanne Schulting: 14
Rico Verhoeven: 10
Dick Jaspers: 6
Jeffrey Herlings: 5
Lilian de Geus: 4


En van enkele buitenlanders uit enkele sporten:

Mikaela Shiffrin: 30
Martina Sablikova: 26
Fabian Hambuchen: 20
Shani Davis: 18
Havard Lorentzen: 16
Antonio Cairoli: 11
Frederic Caudron: 4

Dafne 'schaatsen is een kleine sport' Schippers heeft minder wikipedia-pagina's dan Sven Kramer. Nu zij weer.

En wat serieuzer: MotoXP, zeilen en driebanden lijken toch wel wat kleinere sporten te zijn. Verhoeven viel me ook tegen. Hassans score was ook niet bijzonder, wordt het belang van atletiek wereldwijd misschien toch wat overschat? Of wordt dat gekeken door mensen die niet van Wikipedia houden?
pi_183401523
Wat ook lastig is, als Dumoulin vorig jaar de Giro niet had gewonnen en geen sportman van het jaar was geweest, was hij dat dit jaar zonder al teveel discussie geworden. 2e in de Tour, 2e in de Giro, 2e op WK tijdrijden en 4e op de wegwedstrijd is echt ongekend stabiel en met 1 zo´n prestatie waren we 10 jaar geleden al in de wolken geweest.

Ik zou zeggen:
1. Dumoulin
2. Nuis
3. Herlings

Bij de vrouwen blijft het lastig dat het wielrennen zo ontzettend niet competetief is. v/d Breggen en van Vleuten hebben alle gewonnen dat te winnen viel en waren zoveel beter dan de rest maar het is zo lastig weg te zetten door het gebrek aan concurentie.

Ik zou Wust sowieso nomineren die is met deze gouden medaille beste Nederlandse olympiër ooit geworden.
pi_183403413
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2018 15:07 schreef Remzz het volgende:
Wat ook lastig is, als Dumoulin vorig jaar de Giro niet had gewonnen en geen sportman van het jaar was geweest, was hij dat dit jaar zonder al teveel discussie geworden. 2e in de Tour, 2e in de Giro, 2e op WK tijdrijden en 4e op de wegwedstrijd is echt ongekend stabiel en met 1 zo´n prestatie waren we 10 jaar geleden al in de wolken geweest.

Ik zou zeggen:
1. Dumoulin
2. Nuis
3. Herlings

Bij de vrouwen blijft het lastig dat het wielrennen zo ontzettend niet competetief is. v/d Breggen en van Vleuten hebben alle gewonnen dat te winnen viel en waren zoveel beter dan de rest maar het is zo lastig weg te zetten door het gebrek aan concurentie.

Ik zou Wust sowieso nomineren die is met deze gouden medaille beste Nederlandse olympiër ooit geworden.
Dat laatste klopt wel, maar het gaat in principe enkel om 2018 natuurlijk, niet om wat ze voor 2018 gepresteerd hebben. Net als dat je bij Dumoulin de prestaties (en winst van de prijs) van 2017 eigenlijk helemaal niet mee moet nemen als je gaat kijken wie er in 2018 moet winnen.

Maar onbewust kijk je daar altijd wel naar uiteraard.
pi_183405289
Het is ook niet meer van deze tijd om een sportman of vrouw te kiezen in deze tijd. Gewoon alle categorieën afschaffen en 1 sportpersoon van het jaar kiezen.
pi_183405662
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2018 12:43 schreef wimderon het volgende:

[..]

Nou, inderdaad. Het stelt niks voor.
:')

Bij de 500m mannen op de OS stonden trouwens minder nationaliteiten aan de start.
pi_183405756
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2018 18:43 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]

:')

Bij de 500m mannen op de OS stonden trouwens minder nationaliteiten aan de start.
WK Korfbal... 20 landen. Net zo veel als WERELDSPORT motorcross.

Sportploeg van de eeuw bij dezen bekend!
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 27 november 2018 @ 18:52:37 #93
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_183405874
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2018 18:43 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]

:')

Bij de 500m mannen op de OS stonden trouwens minder nationaliteiten aan de start.
Zoals eerder al aangegeven: er zijn weinig niet-teamsporten waar kijken naar het aantal deelnemende landen zo weinig zegt als het schaatsen. Behalve wellicht de vechtsporten waar er 16 mee mogen doen.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_183405890
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2018 18:47 schreef wimderon het volgende:

[..]

WK Korfbal... 20 landen. Net zo veel als WERELDSPORT motorcross.

Sportploeg van de eeuw bij dezen bekend!
Bij het koningsnummer van het schaatsen op de OS stonden minder nationaliteiten aan de start. Waarom vind je dat wel iets voorstellen dan?
pi_183406306
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 november 2018 18:52 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Zoals eerder al aangegeven: er zijn weinig niet-teamsporten waar kijken naar het aantal deelnemende landen zo weinig zegt als het schaatsen. Behalve wellicht de vechtsporten waar er 16 mee mogen doen.
Het valt gewoon lastig te klasseren hoe groot een sport is. Is tafeltennis een kleine sport (relatief weinig coverage, bijna alle toppers afkomstig uit één land, jan met de pet zal niet één topspeler op kunnen noemen) of juist groot omdat het zo populair is in verreweg het grootste land ter wereld?
Je kunt daarbij een aantal vragen stellen, bijvoorbeeld:
-Is een sport Olympisch?
-Is er veel coverage op tv en andere media?
-Is er veel coverage op tv en andere media in landen waar niet toevallig een topper vandaan komt?
-Als je een willekeurige persoon in verschillende landen vraagt of die twee namen van toppers/deelnemers op kan noemen, lukt dat dan?
-Wordt de sport veel competitief beoefend?
-Wordt de sport veel in de breedte beoefend?

Maar zelfs dan ga je er niet uitkomen.
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 27 november 2018 @ 19:17:07 #96
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_183406445
Willekeurige mensen in willekeurige landen naar een paar toppers vragen zorgt er in elk geval voor dat je bijna alle sporten gelijk weg kunt strepen :+
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_183412244
Kramer en Wust zijn er vaak bekaaid vanaf gekomen ja. Ze zouden al een soort ouve-award moeten krijgen. Al kan dat pas over een paar jaar waarschijnlijk.
pi_183423654
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2018 14:58 schreef VoMy het volgende:

Hoe vergelijk je verder de populariteit en grootte van bepaalde sporten/sporters? Wat ik wel een mooie maatstaf vind, is het aantal talen waarin toppers van de sport een wikipedia-pagina hebben. Hier volgt een niet uitputtend lijstje:

Nederlanders
Sven Kramer: 35
Tom Dumoulin: 33
Dafne Schippers: 33
Ireen Wust: 30
Kiki Bertens: 30
Marianne Vos: 30
Anish Giri: 29
Epke Zonderland: 26
Anna vd Breggen: 22
Kjeld Nuis: 18
Sjinkie Knegt: 15
Sifan Hassan: 15
Suzanne Schulting: 14
Rico Verhoeven: 10
Dick Jaspers: 6
Jeffrey Herlings: 5
Lilian de Geus: 4

Hier kun je weinig mee. Het zegt alleen iets over de grootte van de sporter zelf, als het al iets zegt. Ik heb ook wel eens een wikipedia pagina aangemaakt. Voor hetzelfde geld heeft een meertalige Nederlander er vier voor Sven Kramer gemaakt. En zie Rico Verhoeven. Misschien zijn mensen die kickboksen volgen over het algemeen wel wat minder kundig met letters en maken ze minder snel een Wikipedia pagina aan.

Wat ik bedoel te zeggen: veel te kleine steekproef voor zo'n vraagstuk, te veel afhankelijk van of er iemand een keer toevallig tijd en zin had om een Wiki-pagina te maken in China bv. Wel een leuke manier btw.
pi_183423693
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2018 16:38 schreef Marcoss het volgende:

[..]

Dat laatste klopt wel, maar het gaat in principe enkel om 2018 natuurlijk, niet om wat ze voor 2018 gepresteerd hebben. Net als dat je bij Dumoulin de prestaties (en winst van de prijs) van 2017 eigenlijk helemaal niet mee moet nemen als je gaat kijken wie er in 2018 moet winnen.

Maar onbewust kijk je daar altijd wel naar uiteraard.
Zoals Janneke al in een eerdere post zei: men kijkt ook naar uniciteit van een prestatie. Althans, dat neem ik aan. De prestaties van Dumoulin vorig jaar maken zijn prestaties van dit jaar minder uniek. Hoewel podium in de Tour alweer zo'n dertig jaar geleden was voor een Nederlander.
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 28 november 2018 @ 18:47:17 #100
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_183423862
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2018 18:37 schreef Sjeurs het volgende:

[..]

Hier kun je weinig mee. Het zegt alleen iets over de grootte van de sporter zelf, als het al iets zegt. Ik heb ook wel eens een wikipedia pagina aangemaakt. Voor hetzelfde geld heeft een meertalige Nederlander er vier voor Sven Kramer gemaakt. En zie Rico Verhoeven. Misschien zijn mensen die kickboksen volgen over het algemeen wel wat minder kundig met letters en maken ze minder snel een Wikipedia pagina aan.

Wat ik bedoel te zeggen: veel te kleine steekproef voor zo'n vraagstuk, te veel afhankelijk van of er iemand een keer toevallig tijd en zin had om een Wiki-pagina te maken in China bv. Wel een leuke manier btw.
Buiten dat olympisch kampioenen er sowieso wel meer zullen hebben, want olympisch kampioen en dat telt ongeacht de sport.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')