abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_183175368
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2018 00:37 schreef funnywell het volgende:

[..]

Geloof er niet zo in dat we het nu beter hebben en vroeger bij voorbaat slechter, je kunt namelijk niet goed bepalen of men het in de jaren 70 of 80 slechter had als je er zelf niet bewust bij was. Als ik mn ouders vraag zijn ze er niet heel negatief over. Ook niet de jaren 50 en 60 toen ze kind waren. Nu kun je t ook nog steeds slecht hebben en als ik kijk naar de hele verkrachting van Europa die serieus gaande is betwijfel ik of de jeugd het wel zoveel beter heeft. Daarbij komt nog de indoctrinatie van de EU die tot ver in de jaren 90 amper aanwezig was. Veel veranderd hoor sindsdien in onderwijs landschap ten nadele van de millenials.
Het hangt ook van je huidige werkniveau af. Voor hoger opgeleiden is het op sommige gebieden beter, andere slechter, dan in de jaren 70/80. Voor de laagopgeleiden is het gemiddeld genomen hard achteruit gegaan op de werkvloer qua beloning en hogere werkdruk.

Ik benijd de millennials niet. Social media heeft de grenzen tussen gezinsleven en werk/school doen vervagen. Veel druk om te presteren vanaf jonge leeftijd. Studeren/doorleren bood in mijn jeugd toegang tot een betere toekomst, maar nu is het een harde vereiste voor een redelijk leven.

Qua welvaartspeil is er niet veel veranderd. Er zijn wat meer auto's per gezin, de TV heeft meer kanalen, en je kunt wat verder reizen.
Een paar zaken zijn nu wel beter. Met name het milieu in Nederland, het internet heeft iedereen van goedkoop vermaak voorzien en het eten is stukken beter geworden.
  donderdag 15 november 2018 @ 23:58:58 #202
205706 john2406
gratis is en te koop
pi_183175402
Wat heeft men dan nog in het vooruit schiet, woning sommige gemeentes wachttijd 20 jr werk, van de een op de ander minuut staat men weer op straat, zeg het maar hoor, een trap na kan men krijgen tegenwoordig, niets meer en niets minder, waarop stemmen de een gedoogd toch wel voor de ander. En het dan raar vinden een burnout?
  vrijdag 16 november 2018 @ 00:02:24 #203
205706 john2406
gratis is en te koop
pi_183175460
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2018 23:56 schreef Havermout2 het volgende:
Met name het milieu in Nederland
Nog wel he, gas wordt duurder dus zullen meer andere fossielen brandstoffen genomen worden, warmte pomp, lucht vind ik een illusie.

Stond in het verleden hier al vol rook in de buurt, zal nu nog wel erger worden neem ik aan?
Maar gelukkig roken gaat of is verboden!
pi_183176105
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2018 23:58 schreef john2406 het volgende:
Wat heeft men dan nog in het vooruit schiet, woning sommige gemeentes wachttijd 20 jr werk, van de een op de ander minuut staat men weer op straat, zeg het maar hoor, een trap na kan men krijgen tegenwoordig, niets meer en niets minder, waarop stemmen de een gedoogd toch wel voor de ander. En het dan raar vinden een burnout?
Hoge prestatiedruk voor een beetje geld, woningnood, en als bonus een levenslange studieschuld erbij die kwijtgescholden wordt als je komt te overlijden. :)
pi_183176360
quote:

[..]

Het hangt ook van je huidige werkniveau af. Voor hoger opgeleiden is het op sommige gebieden beter, andere slechter, dan in de jaren 70/80. Voor de laagopgeleiden is het gemiddeld genomen hard achteruit gegaan op de werkvloer qua beloning en hogere werkdruk.

Ik benijd de millennials niet. Social media heeft de grenzen tussen gezinsleven en werk/school doen vervagen. Veel druk om te presteren vanaf jonge leeftijd. Studeren/doorleren bood in mijn jeugd toegang tot een betere toekomst, maar nu is het een harde vereiste voor een redelijk leven.

Qua welvaartspeil is er niet veel veranderd. Er zijn wat meer auto's per gezin, de TV heeft meer kanalen, en je kunt wat verder reizen.
Een paar zaken zijn nu wel beter. Met name het milieu in Nederland, het internet heeft iedereen van goedkoop vermaak voorzien en het eten is stukken beter geworden.
Mbt tot welvaart is er ontzettend veel veranderd. Heel veel zelfs. Het welzijn daarentegen vind ik persoonlijk een stuk slechter dan in het verleden. En met het verleden is dat in mijn geval de jaren 60 t/m 80.
  vrijdag 16 november 2018 @ 01:20:20 #206
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_183176436
quote:

[..]

Voor de laagopgeleiden is het gemiddeld genomen hard achteruit gegaan op de werkvloer qua beloning en hogere werkdruk.
Wat een complete onzin.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_183177993
quote:
10s.gif Op vrijdag 16 november 2018 01:20 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Wat een complete onzin.
Br33z4hfly heeft een ambtenarenbestaan of een uitkering
pi_183186259
quote:

Voor de laagopgeleiden is het gemiddeld genomen hard achteruit gegaan op de werkvloer qua beloning en hogere werkdruk.

Als bezorger van eten bijvoorbeeld, ongeschoolde baan, krijg je 10 euro per uur. Als programmeur op hbo niveau 14 euro per uur als startersfunctie. Die ongeschoolde krijgt dus niet veel minder dan iemand die flink doorgeleerd heeft...

quote:
1s.gif Op vrijdag 16 november 2018 00:49 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Hoge prestatiedruk voor een beetje geld, woningnood, en als bonus een levenslange studieschuld erbij die kwijtgescholden wordt als je komt te overlijden. :)
De voorwaarden voor een studieschuld in Nederland zijn zo voordelig dat ik het bijzonder vind dat niet alle studenten de geldkraan helemaal openzetten. Vergelijk dat met de VS, en het collegegeld in Nederland is laag in ieder geval vergeleken met de VS of vergeleken met wat studenten buiten de EU in Nederland moeten betalen.

Het leven is nooit zo makkelijk geweest. Met een klein beetje werken kun je hier al een luxe bestaan leven. Misschien niet luxe vergeleken met Nederlanders met een hoog inkomen, maar vergeleken met zo ongeveer alle andere landen wel.

In Nederland is het minimumloon 1600 euro per maand. Voor een baan waar je geen enkele opleiding voor nodig hebt. In Spanje is het 860 euro per maand, in bijvoorbeeld TsjechiŽ is het 470 euro per maand. Eerlijk is eerlijk, de ons omringende landen hebben een vergelijkbaar minimumloon. Toch, het leven is nergens makkelijker dan in noordwest Europa in de 21e eeuw.

Die burnouts worden dus denk ik vooral veroorzaakt door de druk die mensen zichzelf opleggen. Die hoge opleiding moet en zal afgerond worden, de ideale baan moet worden gevonden, het leven moet perfect zijn. Als je de lat zo hoog legt dan moet je wel wat harder werken en dan valt alles dat minder is tegen. Maar eigenlijk hoef je jezelf helemaal niet zo veel druk op te leggen.
Provocatief en controversieel
  vrijdag 16 november 2018 @ 16:30:27 #209
205706 john2406
gratis is en te koop
pi_183186333
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2018 16:27 schreef Libertarisch het volgende:
De voorwaarden voor een studieschuld in Nederland zijn zo voordelig dat ik het bijzonder vind dat niet alle studenten de geldkraan helemaal openzetten. Vergelijk dat met de VS, en het collegegeld in Nederland is laag in ieder geval vergeleken met de VS of vergeleken met wat studenten buiten de EU in Nederland moeten betalen.

Het leven is nooit zo makkelijk geweest. Met een klein beetje werken kun je hier al een luxe bestaan leven. Misschien niet luxe vergeleken met Nederlanders met een hoog inkomen, maar vergeleken met zo ongeveer alle andere landen.

In Nederland is het minimumloon 1600 euro per maand. Voor een baan waar je geen enkele opleiding voor nodig hebt. In Spanje is het 860 euro per maand, in bijvoorbeeld TsjechiŽ is het 470 euro per maand. Eerlijk is eerlijk, de ons omringende landen hebben een vergelijkbaar minimumloon. Toch, het leven is nergens makkelijker dan in noordwest Europa in de 21e eeuw.

Die burnouts worden dus denk ik vooral veroorzaakt door de druk die mensen zichzelf opleggen. Die hoge opleiding moet en zal afgerond worden, de ideale baan moet gevonden, het leven moet perfect zijn. Als je de lat zo hoog legt dan moet je wel wat harder werken en dan valt alles dat minder is tegen. Maar eigenlijk hoef je jezelf helemaal niet zo veel druk op te leggen.
Hadden ze niet de keus om in Nederland geboren te kunnen worden en gelijk bij te dragen aan het systeem!
pi_183187846
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2018 16:27 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Als bezorger van eten bijvoorbeeld, ongeschoolde baan, krijg je 10 euro per uur. Als programmeur op hbo niveau 14 euro per uur als startersfunctie. Die ongeschoolde krijgt dus niet veel minder dan iemand die flink doorgeleerd heeft...
Met als verschil dat de programmeur op jaarcontract of in vaste dienst, 38 per week gegarandeerd werk heeft, een reiskostenvergoeding of leasebak krijgt, opleidingen op kosten van het werk krijgt, pensioensrechten opbouwt, een arbeidsongeschiktheidsregeling heeft en na een jaar of tien in bruto salaris zal zijn gedubbeld. Dan hebben we het nog niet eens over de invulling van de baan waar een ITer veel meer ruimte voor zelfontplooing kan hebben.

Bezorgers zitten vaak vast in zzp of flexconstructies en na 10 jaar zal hun loon amper gestegen zijn. Dat zie je ook in de retail en distributie. Concurentie met lage loonlanden en migranten houdt de lonen laag.

quote:

Het leven is nooit zo makkelijk geweest. Met een klein beetje werken kun je hier al een luxe bestaan leven. Misschien niet luxe vergeleken met Nederlanders met een hoog inkomen, maar vergeleken met zo ongeveer alle andere landen wel.

Verschil met de VS is wel dat het daar veel makkelijker is om van schulden af te komen. Dat is een enorm voordeel voor mensen die niet bang zijn voor risico in het leven.

Nominaal loon zegt niet veel zonder de koopkracht te vergelijken.
pi_183187887
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 november 2018 01:14 schreef Cherni het volgende:

[..]

Mbt tot welvaart is er ontzettend veel veranderd. Heel veel zelfs. Het welzijn daarentegen vind ik persoonlijk een stuk slechter dan in het verleden. En met het verleden is dat in mijn geval de jaren 60 t/m 80.
Waar baseer je die welvaartsstijging op?
  vrijdag 16 november 2018 @ 17:44:44 #212
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_183187890
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 november 2018 07:36 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Br33z4hfly heeft een ambtenarenbestaan of een uitkering
Integendeel, ik werk juist vaak met laagopgeleiden.
  vrijdag 16 november 2018 @ 17:45:20 #213
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_183187899
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2018 17:44 schreef Havermout2 het volgende:

[..]

Op de werkelijkheid.
  vrijdag 16 november 2018 @ 17:45:33 #214
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_183187907
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 november 2018 01:14 schreef Cherni het volgende:

[..]

Wat is 'welzijn' dan?
  vrijdag 16 november 2018 @ 17:56:48 #215
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_183188145
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 november 2018 17:44 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dan kun je ons ook wel vertellen hoe zij er precies de laatste jaren op vooruit zijn gegaan?
Omnibus in omnibus.
  vrijdag 16 november 2018 @ 17:57:51 #216
205706 john2406
gratis is en te koop
pi_183188166
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 november 2018 17:44 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Ik werk met deze dus ben zelf of ik geef deze aanwijzingen?
  vrijdag 16 november 2018 @ 18:13:09 #217
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_183188462
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2018 17:56 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Dan kun je ons ook wel vertellen hoe zij er precies de laatste jaren op vooruit zijn gegaan?
Veel meer koopkracht natuurlijk, en veel betere ondersteuning dankzij digitalisatie.
pi_183188499
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2018 17:44 schreef Havermout2 het volgende:

[..]

Wat mensen bezitten in tegenstelling tot de jaren 60 tm 80. Mensen die dat ontkennen hebben die tijd zelf niet meegemaakt.

De sfeer en bepaalde vrijheden en het opkomen voor elkander is behoorlijk afgenomen. Maar dat zie ik als welzijn. En arbeidsvoorwaarden brokkelen zeer snel af. Ook dat zie ik als welzijn. Het brengt teveel onzekerheid met zich mee.

[ Bericht 5% gewijzigd door Cherni op 16-11-2018 18:22:56 ]
pi_183188642
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 november 2018 17:45 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Wat is 'welzijn' dan?
Zie mijn vorige post.
  vrijdag 16 november 2018 @ 18:24:49 #220
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_183188660
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 november 2018 18:23 schreef Cherni het volgende:

[..]

Zie mijn vorige post.
Maar dat zegt nogal weinig, sowieso zijn vrijheden alleen maar toegenomen dus dat is al niet waar.
pi_183189066
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 november 2018 18:24 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Maar dat zegt nogal weinig, sowieso zijn vrijheden alleen maar toegenomen dus dat is al niet waar.
Het spijt mij, maar dat vrijheden toenemen zie ik niet. Iedereen wil maar al te graag zijn eigen levensstijl opdringen aan een ander. Het geschreeuw om verboden is nog nooit zo erg geweest als de laatste pak weg 10 jaar. Over de werkvloer nog maar te zwijgen.
  vrijdag 16 november 2018 @ 18:57:26 #222
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_183189227
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 november 2018 18:49 schreef Cherni het volgende:

[..]

Het spijt mij, maar dat vrijheden toenemen zie ik niet. Iedereen wil maar al te graag zijn eigen levensstijl opdringen aan een ander.
Dat valt juist heel erg mee en is verbetert voor de gemiddelde persoon. Je ziet het meer in de 'media', dat is het voornaamste verschil. Vooral voor minderheden is het exponentieel beter geworden.
quote:
Het geschreeuw om verboden is nog nooit zo erg geweest als de laatste pak weg 10 jaar. Over de werkvloer nog maar te zwijgen.
De werkvloer wordt juist alleen maar beter, vooral dankzij digitalisatie.
pi_183189400
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 november 2018 18:57 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat valt juist heel erg mee en is verbetert voor de gemiddelde persoon. Je ziet het meer in de 'media', dat is het voornaamste verschil. Vooral voor minderheden is het exponentieel beter geworden.

[..]

Ik kan die mening helaas niet delen. En dat heeft niets met digitalisatie op de werkvloer te maken maar met de bedrijfsvoering gebaseerd op het VS systeem. Maw ipv samenwerken met personeel elkander beconcurreren met alle gevolgen. Een ratrace waarbij men over lijken gaat.
  vrijdag 16 november 2018 @ 19:07:42 #224
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_183189441
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 november 2018 19:05 schreef Cherni het volgende:

[..]

Ik kan die mening helaas niet delen. En dat heeft niets met digitalisatie op de werkvloer te maken maar met de bedrijfsvoering gebaseerd op het VS systeem. Maw ipv samenwerken met personeel elkander beconcurreren met alle gevolgen.
Dan doe je net alsof er ooit fatsoenlijke samenwerking op de werkvloer is geweest. Daar is natuurlijk totaal geen sprake van. Noch is er een 'VS-systeem'.
  vrijdag 16 november 2018 @ 19:13:04 #225
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_183189556
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 november 2018 18:57 schreef Fir3fly het volgende:
Misschien als je werkvloer een kantooreiland is, maar hoe heeft digitalisatie voor meer vrijheden voor bijvoorbeeld een vrachtwagenchauffeur of een bouwvakker gezorgd :N
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')