Dat er kinderen zijn verongelukt is al erg genoeg. Het probleem zit 'm ook in de gebruiksdoel. Ook al zou een postbode een Stint als elektrische pakjesbak gebruiken, zo'n Stint wordt nu eenmaal vaker ingezet als personenvervoer. En dát is juist de reden dat de Stint is onttrokken aan het wegverkeer. Niet vanwege het ongeluk an sich, maar omdat de kans dat er nog een Stint mét kinderen op hol slaat vrij groot is.quote:Op maandag 19 november 2018 17:55 schreef Inbox het volgende:
[..]
Fantastisch toch? Tot 600kg! Zonder rijvaardigheidsbewijs. En jarenlang ging dat goed, zonder ook maar een ongeval. Tot er een noodlottig ongeval plaatsvond. Toen was het hek van de dam. Omdat er toevallig kindjes bij betrokken waren. Hadden er pakjes van PostNL ingezeten,w as die ophef er niet.
Beter had men die aangepaste versie al gehad, dan wat het helemaal nooit ter sprake hoeven komen toch.quote:Op maandag 10 december 2018 12:39 schreef daNpy het volgende:
Volgend jaar komt een aangepaste versie terug de weg op was laatst in het nieuws.
Een stint gaat nooit veilig zijn. Pas als men dat kan zien kun je verder.quote:Op maandag 10 december 2018 13:14 schreef john2406 het volgende:
[..]
Beter had men die aangepaste versie al gehad, dan wat het helemaal nooit ter sprake hoeven komen toch.
O een reden dus om hem maar zo toe te staan op straat zoals die is?quote:Op maandag 10 december 2018 13:19 schreef daNpy het volgende:
[..]
Een stint gaat nooit veilig zijn. Pas als men dat kun ziet kun je verder.
Dat zeg ik niet.quote:Op maandag 10 december 2018 13:22 schreef john2406 het volgende:
[..]
O een reden dus om hem maar zo toe te staan op straat zoals die is?
Ik zou niet zeuren maar kun ziet begreep ik al niet, maar ik ben niet zo een taal junkie maakt mij niks uit hoor, wat je zegt is mij dus niet duidelijk. schrijft dan he.quote:
Gefixed, auto correct zat te vervelen en/of niet goed opgelet (mobiel...)quote:Op maandag 10 december 2018 14:40 schreef john2406 het volgende:
[..]
Ik zou niet zeuren maar kun ziet begreep ik al niet, maar ik ben niet zo een taal junkie maakt mij niks uit hoor, wat je zegt is mij dus niet duidelijk. schrijft dan he.
Uiteraard niet is dat veilig, daar mag bij of van alleen vandoor gaan gerust bij?quote:Op maandag 10 december 2018 16:00 schreef daNpy het volgende:
[..]
Gefixed, auto correct zat te vervelen en/of niet goed opgelet (mobiel...)
De stint is en wordt geen veilig voertuig. Het is een plastic bak met kindertjes of pakketjes erin.
Ondertussen is ook de hele administratie opgehaald bij mijnheer Stint...quote:Op donderdag 13 december 2018 00:16 schreef matspontius het volgende:
Donderdag 13 dec 8:30h eindelijk het rapport van TNO over de verongelukte Stint. Ben benieuwd.
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat er nog wel wat meer lijken uit de kast gaan komen dus.quote:OM neemt administratie van Stint-fabrikant in beslag voor onderzoek
De recherche heeft op meerdere plekken onderzoek gedaan. De uitkomst van het justitieonderzoek laat naar verwachting nog maanden op zich wachten.
Het Openbaar Ministerie (OM) heeft woensdag de administratie in beslag genomen van de Stint-fabrikant. Op verschillende locaties heeft de recherche eveneens onderzoek gedaan. Aanleiding is het ongeluk met de elektrische bolderkar in Oss, waarbij eind september vier jonge kinderen omkwamen, en een vijfde kind en een begeleidster zwaargewond raakten.
Het is onduidelijk waar het OM, tweeënhalve maand na het ongeluk, precies naar op zoek is. Een woordvoerder wil daar niets over zeggen. “Wij moeten zorgvuldig beoordelen of bij het drama van 20 september een strafrechtelijk verwijt valt te maken”, zegt persofficier Janine Kramer in een schriftelijke reactie. Daarbij wordt volgens haar ook gekeken naar de rol van de maker van de Stint. Afronding van het justitieonderzoek kan volgens het OM nog “maanden” duren.
Verschillende onderzoeken
Er lopen op dit moment vier onderzoeken naar de Stint, inclusief dat van justitie. De Onderzoeksraad voor Veiligheid doet onderzoek naar het ongeluk zelf, en onderzoekt inmiddels ook of de toelatingsprocedure voor voertuigen als de Stint op de openbare weg wel goed verloopt. De uitkomst van dat onderzoek volgt waarschijnlijk tegen het eind van de zomer.
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) bekijkt samen met TNO of de Stint wel veilig is. Daarnaast wordt onderzocht of elektromagnetische velden van het spoor, veroorzaakt door bijvoorbeeld de bovenleiding, van invloed zijn geweest op het ongeluk. Daarvoor wordt samengewerkt met het Agentschap Telecom.
Ook werkt de ILT mee aan het onderzoek van de politie. De eerste resultaten van het onderzoek van ILT en TNO worden eind deze maand verwacht.
Spoorbeheerder ProRail doet zelf geen onderzoek, maar heeft wel informatie geleverd aan onderzoekers.
De beerput gaat nu open inderdaad! De schuldigen moeten zich heel diep gaan schamen. Dat die invallen plaatsvinden gebeurt natuurlijk niet zo maar ...quote:Op donderdag 13 december 2018 00:33 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ondertussen is ook de hele administratie opgehaald bij mijnheer Stint...
[..]
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat er nog wel wat meer lijken uit de kast gaan komen dus.
quote:De stint is onvoldoende veilig voor personenvervoer. Dat blijkt uit het onderzoek dat TNO deed naar de elektrische bakfiets. Volgens minister Van Nieuwenhuizen betekent dat dat de stint voorlopig niet terug de weg op kan. Pas als er aanpassingen zijn gedaan, kan het voertuig weer toegelaten worden.
Het onderzoek werd uitgevoerd naar aanleiding van het ongeluk met de elektrische bakfiets op een spoorwegovergang in Oss. Daarbij kwamen eind september vier kinderen om en raakten een vijfde kind en de begeleidster zwaargewond.
quote:Slechte rem
TNO keek naar zes aspecten van de veiligheid en vindt de Stint op al die aspecten niet voldoende veilig. Vooral de rem is slecht. Daardoor heeft het voertuig een veel te lange remweg. De Stint staat na zes meter stil, terwijl dat hooguit drie meter mag zijn. Ook de elektronica deugt niet. De nuldraad van de gashendel kan loslaten en dan slaat de Stint op hol.
De conclusie van het NFI zal hier niet veel van afwijken - benieuwd of de verantwoordelijken voor dit drama te zijner tijd ter verantwoording worden geroepenquote:Op donderdag 13 december 2018 09:49 schreef AchJa het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Kortom er deugt niks van dat apparaat.
Maar ja, GereDathan cs. zullen het wel weer zo spinnen dat TNO het toch echt verkeerd heeft.
Hindsight is 20/20quote:Op donderdag 13 december 2018 11:06 schreef Leandra het volgende:
En dat is allemaal niet aan de orde gekomen toen het ding zijn goedkeuring kreeg van het ministerie?
quote:De Stint had nooit mogen worden toegelaten op de openbare weg. Dat zeggen Tweede Kamerleden naar aanleiding van het rapport van TNO over de veiligheid van het voertuig. TNO concludeert dat de Stint op alle aspecten niet veilig is en in de huidige vorm niet geschikt voor personenvervoer.
De elektrische bolderkar werd in 2011 toegelaten als 'bijzondere bromfiets'. Er werd daarbij niet nauwkeurig gekeken naar de veiligheid. Kinderopvangcentra gingen de Stint op grote schaal gebruiken om kleine kinderen mee te vervoeren. Afgelopen september kwamen vier kinderen om het leven bij een ongeluk op een spoorwegovergang in Oss.
"Het toetsingkader was destijds niet op orde en het toezicht was niet goed. Dat is triest", zegt Kamerlid Remco Dijkstra van regeringspartij VVD. "We hadden er nooit aan moeten beginnen." Hij wijst erop dat de Tweede Kamer nooit op de rem is gaan staan. "Ik hoop dat we daar lessen uit leren."
Veiligheid niet voorop
Oppositiepartij SP begrijpt het besluit van minister Van Nieuwenhuizen dat de Stint voorlopig niet meer de weg op mag. "Veiligheid staat voorop, maar dat gold de afgelopen jaren kennelijk niet. Er heeft jarenlang een onveilig voertuig op de weg gereden", zegt Kamerlid Lacin.
GroenLinks wil vooral weten hoe het kan dat er zo'n verschil zit tussen de regels en wat er daadwerkelijk veilig is. Kamerlid Kröger noemt het schokkend dat dat verschil zo groot is.
De Tweede Kamer gaat binnenkort uitgebreid spreken over het TNO-rapport en de toekomst van de Stint.
Nee want er is een "bijzondere" toelating afgegevenquote:Op donderdag 13 december 2018 11:06 schreef Leandra het volgende:
En dat is allemaal niet aan de orde gekomen toen het ding zijn goedkeuring kreeg van het ministerie?
Nou ja, de RDW moet buiten schot blijven natuurlijk.quote:Op donderdag 13 december 2018 05:44 schreef matspontius het volgende:
[..]
De beerput gaat nu open inderdaad! De schuldigen moeten zich heel diep gaan schamen. Dat die invallen plaatsvinden gebeurt natuurlijk niet zo maar ...
Rijks dienst voor wegverkeer, wie is daar de werkgever van?quote:Op donderdag 13 december 2018 11:50 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nou ja, de RDW moet buiten schot blijven natuurlijk.
Je hebt gelijk... hoewel het iets wat te kort door de bocht is.quote:Op donderdag 13 december 2018 09:49 schreef AchJa het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Kortom er deugt niks van dat apparaat.
Maar ja, GereDathan cs. zullen het wel weer zo spinnen dat TNO het toch echt verkeerd heeft.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |