abonnement Unibet Coolblue
pi_182933434
quote:
HELMOND - De westerse wereld staat aan de vooravond van misschien wel de grootste crisis ooit. De oorzaak is stress. De mens als soort functioneert niet meer in de huidige samenleving, wat momenteel al desastreuze gevolgen heeft. Dat zegt Erik Matser, klinisch neuropsycholoog uit Helmond.

Ⓒ HOLLANDSE HOOGTE / EYEEM MOBILE GMBH
Hij is daarbij niet terughoudend. ,,Als wij zo doorgaan hebben we geen atoombom nodig om onszelf volledig uit te roeien. We hebben een andere levensstijl nodig om een ramp te voorkomen.’’

De steeds toenemende gevallen van burn-out in Nederland kosten de samenleving 20 miljard euro per jaar, zegt Matser. Hij baseert zich daarbij op eerder door OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling) verstrekte cijfers. Bovendien leidt de aandoening in veel gevallen tot blijvend hersenletsel.

,,In Nederland werkt ongeveer 1 op de 5 mensen niet, als gevolg van stress en een burn-out'', aldus Matser. ,,Deze mensen zijn door een gebrek aan energie letterlijk te moe om te werken. Het gaat doorgaans om relatief jonge mensen.’’

Matser: ,,Door onze manier van leven ontwikkelen veel mensen hersendisfuncties en krijgen daardoor hardnekkige klachten die het functioneren ernstig kunnen belemmeren. Zelfs huisartsen weten dat vaak niet.’’

Matser heeft, mede op basis van eigen bevindingen, meerdere medische publicaties over het onderwerp achter zijn naam staan. ,,We zijn het contact kwijt met wie we werkelijk zijn. En we weten niet meer wat we nodig hebben om gezond en energiek te blijven.’’

"Perfectionisme is een dolk in de rug van jonge mensen"
Baanbrekend voor Matser, die internationale bekendheid verwierf met onderzoeken naar hersenletsel in de sport, was een lezing van kinderarts Nadine Burke uit San Francisco. ,,Haar bevinding was dat aanhoudende stress (‘Toxic Stress’) bij kinderen hersendisfuncties veroorzaken en veranderingen in de hersenanatomie.''

Matser: ,,Mensen die gedurende hun jeugd opgroeien met aanhoudende stress ontwikkelen daadwerkelijk andere connecties in de hersenen, waarbij het angstcentrum sneller geactiveerd wordt en langdurend geactiveerd blijft. Dat gaat niet zomaar weg. De consequenties zijn vaak levenslang.’’ Harvard Medical School toonde eveneens onlangs aan dat bij leven in een stressvolle omgeving zenuwbanen letterlijk afbreken als gevolg van de aanhoudende hoge mate van alertheid.

Matser: ,,In onze samenleving worden te veel mensen overvoerd met informatie. Tachtig procent van mijn eigen studenten geeft aan zelfs geen dag zonder mobiele telefoon en e-mail te kunnen. De hersenen blijven continu onder hoogspanning en kunnen dat voor een deel bij tal van jonge mensen niet verwerken.’’

Op te jonge leeftijd belangrijke keuzes moeten maken, werken onder toenemende druk, ook dat zijn zaken die rampzalige gevolgen hebben. Matser: ,,Perfectionisme is een dolk in de rug van jonge mensen. Let wel: perfectionisme is een angststoornis, je wordt er ziek van.’’

We moeten opgroeien, ons ontwikkelen in een leven wat past bij je mentale snelheid en je eigen unieke motivationele instelling. ,,Vraag je zelf eens af in welke bedrijfscultuur je het best functioneert. Een boekhouder kan mislukken bij een bedrijf omdat hij niet in de cultuur past. Maar in een andere omgeving kan hij waarschijnlijk fantastisch functioneren. Waarom mislukt Bergkamp bij Inter en krijgt hij bij Arsenal een standbeeld? Hij vond de juiste omgeving.’’
https://www.telegraaf.nl/(...)orzaak-enorme-crisis

Wat denken jullie over de huidige maatschappij?
  zondag 4 november 2018 @ 10:38:02 #2
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_182933470
Burnout op je 20e :') maak jezelf dan gewoon gelijk van kant, zwakkelingen heb je niets aan
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  PR/Manusje van alles zondag 4 november 2018 @ 10:40:28 #3
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_182933504
Te beschermd opgegroeid.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_182933514
Dit is het gevolg van een te zwakke maatschappij waar de mensen niet meer op proef worden gesteld.
We zijn als volk simpelweg mentaal niet hard genoeg om normaal te kunnen functioneren in de maatschappij.
pi_182933517
We hebben de gewone wereld en de internetwereld. De internetwereld hebben we erbij gekregen. En we kunnen niet meer zonder. Op weg naar het werk zien we allemaal zombies die aan hun telefoon hangen. Gevolg: geen normaal contact meer tussen mensen onderling. Dat normale contact zorgt juist voor stressontlading. Nu ziet iedereen op tegen de route naar het werk en terug.
  zondag 4 november 2018 @ 10:43:13 #6
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_182933531
Begrijpelijk. De wereld draait steeds sneller, je slingert er zo af en dan kom je moeilijk weer terug. Niet iedereen kan het nog aan.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  zondag 4 november 2018 @ 10:43:20 #7
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_182933532
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 10:41 schreef Loekie1 het volgende:
We hebben de gewone wereld en de internetwereld. De internetwereld hebben we erbij gekregen. En we kunnen niet meer zonder.
Laat dat ieder voor zich bepalen dramaqueen
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  zondag 4 november 2018 @ 10:43:22 #8
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_182933533
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 10:41 schreef Chivaz het volgende:
Dit is het gevolg van een te zwakke maatschappij waar de mensen niet meer op proef worden gesteld.
We zijn als volk simpelweg mentaal niet hard genoeg om normaal te kunnen functioneren in de maatschappij.
Eens. Er zijn te weinig echte problemen (honger, oorlog) en iedereen is tegenwoordig "bijzonder".
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_182933564
Vroeger was er ook stress, maar was er ook stressontlading. Die ontlading is er niet meer, er is veel afgunst, polarisatie en weinig echt contact tussen mensen.
pi_182933568
Jammer dat het weer over jongeren gaat. Sowieso komt er wel elk jaar weer een artikel dat jonge mensen last hebben van stres of een burnout. Terwijl als ik naar mijn omgeving kijk, het vooral vrouwen van in de 40 die er last van hebben. Zeker als ze fulltime werken en een gezin hebben.
ROBODEMONS..................|:(
  zondag 4 november 2018 @ 10:46:49 #11
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_182933577
quote:
2s.gif Op zondag 4 november 2018 10:43 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Begrijpelijk. De wereld draait steeds sneller, je slingert er zo af en dan kom je moeilijk weer terug. Niet iedereen kan het nog aan.
En juist dat onbegrip, wat je in dit soort topics ook ziet, maakt het erger. Falen is geen optie meer. Er moet gepresteerd worden en niets ligt vast, en wie het niet bijhoudt is zwak en kansloos en verdient de ellende.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  zondag 4 november 2018 @ 10:47:17 #12
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_182933580
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 10:41 schreef Chivaz het volgende:
Dit is het gevolg van een te zwakke maatschappij waar de mensen niet meer op proef worden gesteld.
We zijn als volk simpelweg mentaal niet hard genoeg om normaal te kunnen functioneren in de maatschappij.
Daarom dienstplicht (opkomstplicht) weer invoeren.

Alle kinderen verplicht zonder smartphones 6 maanden laten bikkelen. Zal het land goed doen.
Man of Steal.
  zondag 4 november 2018 @ 10:47:36 #13
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_182933581
quote:
15s.gif Op zondag 4 november 2018 10:46 schreef Morrigan het volgende:
Jammer dat het weer over jongeren gaat. Sowieso komt er wel elk jaar weer een artikel dat jonge mensen last hebben van stres of een burnout. Terwijl als ik naar mijn omgeving kijk, het vooral vrouwen van in de 40 die er last van hebben. Zeker als ze fulltime werken en een gezin hebben.
Jouw omgeving is voor landelijke statistiek dan ook niet zo relevant.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  zondag 4 november 2018 @ 10:48:02 #14
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_182933586
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 10:47 schreef SuperNeger het volgende:

[..]

Daarom dienstplicht (opkomstplicht) weer invoeren.

Alle kinderen verplicht zonder smartphones 6 maanden laten bikkelen. Zal het land goed doen.
Dienstplicht _O_ beetje bier drinken en klaverjassen. Dikke prima.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  zondag 4 november 2018 @ 10:50:53 #15
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_182933615
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 10:48 schreef Dven het volgende:

[..]

Dienstplicht _O_ beetje bier drinken en klaverjassen. Dikke prima.
Discipline, kameraadschap. Begrijpen dat je het niet het enige prinsesje bent op de wereld :')
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  zondag 4 november 2018 @ 10:53:17 #16
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_182933657
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 10:50 schreef daNpy het volgende:

[..]

Discipline, kameraadschap. Begrijpen dat je het niet het enige prinsesje bent op de wereld :')
Ik vind het oprecht jammer dat er geen mogelijk was om de militaire basisopleiding te doen toen ik er destijds onderzoek naar deed. Had geen zin om uitgezonden te worden naar zo'n zandbak maar de opleiding zelf leek me erg vet. Word je ook moeilijk hard van.

Ik erger me ook echt kapot aan die zwakke jongeren die niks kunnen. Of die gewoon een uur nodig hebben om wakker te worden en de deur uit te gaan. Godverdomme in het leger moeten mensen binnen 2 minuten na het wakker worden aangekleed buiten staan. Kijk hoe zwak wij worden als je dit nooit gedaan hebt :(
Man of Steal.
pi_182933679
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 10:47 schreef SuperNeger het volgende:

[..]

Daarom dienstplicht (opkomstplicht) weer invoeren.

Alle kinderen verplicht zonder smartphones 6 maanden laten bikkelen. Zal het land goed doen.
Dienstplicht is op zich niet eens een slecht idee puur voor mentale weerbaarheid.
Ik ben alleen bang dat de jeugd daar fysiek helemaal niet klaar voor is.
Buiten het feit dat de jeugd mentaal redelijk zwak is is het fysiek niet veel beter. Kinderen van nu spelen bijna niet meer buiten helaas.
pi_182933681
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 10:46 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

En juist dat onbegrip, wat je in dit soort topics ook ziet, maakt het erger. Falen is geen optie meer. Er moet gepresteerd worden en niets ligt vast, en wie het niet bijhoudt is zwak en kansloos en verdient de ellende.
Misschien moet je gewoon geen waarde hechten aan dat soort reacties.

En falen moet wel degelijk een optie zijn. Stel je voor dat je in je leven nog nooit gefaald hebt. Volgens mij ga je dan steeds een grotere angst creëren. Je weet tenslotte niet hoe het is om te falen, terwijl het vaak niet zoveel voorsteld.
ROBODEMONS..................|:(
  zondag 4 november 2018 @ 10:55:31 #19
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_182933690
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 10:54 schreef Chivaz het volgende:

[..]

Dienstplicht is op zich niet eens een slecht idee puur voor mentale weerbaarheid.
Ik ben alleen bang dat de jeugd daar fysiek helemaal niet klaar voor is.
Buiten het feit dat de jeugd mentaal redelijk zwak is is het fysiek niet veel beter. Kinderen van nu spelen bijna niet meer buiten helaas.
Daarom moet je ze dwingen. Zal ze goed doen. Worden ze gezond en sterk van en dat scheelt een hoop ziekte later wat nu dus het geval is.
Man of Steal.
  zondag 4 november 2018 @ 10:56:59 #20
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_182933706
Ik vind het allemaal een beetje vaag geleuter in dat artikel. Wat wil die vent nu precies?
pi_182933708
Tere blaadjes zonder ruggengraat. Burnout is een verzonnen aandoening van luilakken die gratis geld willen.
  zondag 4 november 2018 @ 10:57:21 #22
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_182933709
Kom maar op met die maatschappelijke dienstplicht. De komende generaties lijken nergens meer tegen te kunnen. Beetje eelt en karakter kweken.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_182933718
Zondagochtendstress:



Hoe voorkom je dat de dooier van je spiegelei uitloopt over je bord.
I´m back.
  zondag 4 november 2018 @ 10:58:44 #24
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_182933732
quote:
2s.gif Op zondag 4 november 2018 10:57 schreef Ryan3 het volgende:
Zondagochtendstress:

[ afbeelding ]

Hoe voorkom je dat de dooier van je spiegelei uitloopt over je bord.
gewoon goed in je boterham knijpen en een beetje recht houden en boven je 2e en 3e ei zodat als er iets uitloopt je het alsnog op kan eten

en met de laatste boterham dweil je dan je bord schoon
Man of Steal.
pi_182933739
Ik mag het niet zeggen maar ik krijg stress van rubberbootjes
pi_182933742
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 10:55 schreef SuperNeger het volgende:

[..]

Daarom moet je ze dwingen. Zal ze goed doen. Worden ze gezond en sterk van en dat scheelt een hoop ziekte later wat nu dus het geval is.
Lastig hoor dat dwingen, je kunt het altijd proberen maar je kind kan onmogelijk in zijn eentje op straat spelen.
Spelen op straat doe je samen, daar komt dan ook de mentale en fysieke weerbaarheid van.
Je kinderen op laten groeien in een dorp ipv een stad zou al veel kunnen schelen.
Ik ben ook benieuwd of er een verschil is tussen de mentale weerbaarheid van mensen die zijn opgegroeid in een stad of een dorp.
  zondag 4 november 2018 @ 10:59:57 #27
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_182933749
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 10:59 schreef Chivaz het volgende:

[..]

Lastig hoor dat dwingen, je kunt het altijd proberen maar je kind kan onmogelijk in zijn eentje op straat spelen.
Spelen op straat doe je samen, daar komt dan ook de mentale en fysieke weerbaarheid van.
Je kinderen op laten groeien in een dorp ipv een stad zou al veel kunnen schelen.
Ik ben ook benieuwd of er een verschil is tussen de mentale weerbaarheid van mensen die zijn opgegroeid in een stad of een dorp.
ik heb het over de dienstplicht. Gewoon vanaf 17 of 18 of na de middelbare school dus eerst 6 maanden dat doen
Man of Steal.
pi_182933770
En eens stoppen met gratis geld voor onrendabelen
pi_182933780
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 10:59 schreef SuperNeger het volgende:

[..]

ik heb het over de dienstplicht. Gewoon vanaf 17 of 18 of na de middelbare school dus eerst 6 maanden dat doen
Dienstplicht moet idd verplicht. En de mensen die fysiek niet in staat zijn kunnen dan misschien een maatschappelijke dienstplicht invullen.
pi_182933786
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 10:58 schreef SuperNeger het volgende:

[..]

gewoon goed in je boterham knijpen en een beetje recht houden en boven je 2e en 3e ei zodat als er iets uitloopt je het alsnog op kan eten

en met de laatste boterham dweil je dan je bord schoon
Dat dweilen is niets, vind ik, dat probeer ik juist te voorkomen dus.

Maar goed eerstewereldproblemen zorgen ondertussen wel voor de meeste stress imo.
I´m back.
pi_182933828
Ik vrees dat Matser gelijk heeft, maar zolang de economie heilig is in dit land zie ik dat probleem alleen maar groter worden. De maatschappij kraakt aan alle kanten. De kruik gaat zo lang te water tot hij barst...
pi_182933862
quote:
2s.gif Op zondag 4 november 2018 10:43 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Begrijpelijk. De wereld draait steeds sneller, je slingert er zo af en dan kom je moeilijk weer terug. Niet iedereen kan het nog aan.
:') _O-
  zondag 4 november 2018 @ 11:09:27 #33
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_182933903
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 10:57 schreef Aanstootgevendenaam het volgende:
Tere blaadjes zonder ruggengraat. Burnout is een verzonnen aandoening van luilakken die gratis geld willen.
Dat is nou ook niet helemaal waar maar de term wordt tegenwoordig wel heel gemakkelijk gebruikt.
pi_182933920
quote:
7s.gif Op zondag 4 november 2018 11:09 schreef Twiitch het volgende:

[..]

Dat is nou ook niet helemaal waar maar de term wordt tegenwoordig wel heel gemakkelijk gebruikt.
Ik zeg ook niet dat ik gelijk heb maar het is wel zo.
pi_182933955
quote:
7s.gif Op zondag 4 november 2018 11:09 schreef Twiitch het volgende:

[..]

Dat is nou ook niet helemaal waar maar de term wordt tegenwoordig wel heel gemakkelijk gebruikt.
Wet van behoud van ellende voorspelt dat de hoeveelheid ellende gelijk blijft in deze wereld en dus zodra allerlei grote problemen zijn opgelost neemt de hoeveelheid ellende niet af en gaat dus in zaken als burnouts van millenials zitten en dergelijke fratsen en dat heeft dan vaak te maken met eerstewereldproblemen als oorzaak.
I´m back.
  zondag 4 november 2018 @ 11:14:43 #36
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_182933983
Het wordt weer eens tijd voor een goeie oorlog. Dan kan er weer een schifting gehouden worden. En de helft van de praatjesmakers hier zou zij aan zij staan met de o zo inferieure millenial.

Vroeger was alles beter, kinderen hedentendage zijn veel te verwend blabla. Gues what, dat riepen ze ook toen de kinderarbeid afgeschaft werd.

Echt zo enorm sneu om af te geven op de volgende generatie om wat voor reden dan ook. Lekker kankeren vanuit je ivoren torentje over hoeveel beter het vroeger was blablabla.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_182934000
Gebrek aan empathie en oprecht intermenselijk contact vergroot het probleem alleen maar. Dit topic spreekt weer boekdelen. :{
pi_182934033
Is burnout nu de nieuwe rsi.
  zondag 4 november 2018 @ 11:21:53 #39
22565 asco
Los in deze tent
pi_182934117
Mensen doen het zich in veel gevallen ook zelf aan. Je bent niet verplicht om in deze gekke wereld overal aan mee te doen.
  zondag 4 november 2018 @ 11:24:24 #40
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_182934164
quote:
De steeds toenemende gevallen van burn-out in Nederland kosten de samenleving 20 miljard euro per jaar
Valt er nog wat te verbieden? Aangezien "kost duur" te pas en te onpas gebruikt wordt om bepaalde zaken te verbieden...
  zondag 4 november 2018 @ 11:26:28 #41
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_182934191
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 11:24 schreef AchJa het volgende:

"kost duur" te pas en te onpas gebruikt wordt
Alsjeblieft niet.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_182934442
Komt omdat veel mensen het contact met hun schepper verloren zijn, en alleen het haastige vergankelijke nastreven. Dan krijg je een ratrace waar niet iedereen in mee kan.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 04-11-2018 11:41:35 ]
pi_182934470
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 11:21 schreef asco het volgende:
Mensen doen het zich in veel gevallen ook zelf aan. Je bent niet verplicht om in deze gekke wereld overal aan mee te doen.
Klopt deels. Ik heb zelf voetbaltraining gegeven bij jochies van 6 tot 12 jaar oud en daar komt vanuit ouders en trainers vaak een enorme mate van opgedrongen competitiviteit bij kijken. Spelenderwijs ontdekken is er niet meer bij. Ik merk nu m'n neefje en nichtje naar school gaan dat er via allerlei tests wordt gekeken of ze wel goed mee kunnen. Dat begon al op de peuterspeelzaal trouwens. Legt weer druk op de ouders(m'n familie trekt zich er weinig van aan gelukkig), die dat weer op hun kinderen kunnen leggen.

Ik denk dat het een enorm ongezonde situatie is om van kinderen op die leeftijd al te eisen dat er gepresteerd wordt en dat door te trekken tot hun 67e. En het gebeurt in dit geval helaas wel van hogerhand. Cijfers, toetsen en tests zijn veel te belangrijk geworden. Toen ik zelf nog op school zat had je dat allemaal een stuk minder en voor die toetsen die je wel had was de druk een stuk lager.
  zondag 4 november 2018 @ 11:46:15 #44
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_182934510
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 11:41 schreef Hamzoef het volgende:
Komt omdat veel mensen het contact met hun schepper verloren zijn
Heb je bewijs dat er iets is om contact mee te hebben?
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_182934542
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 11:46 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Heb je bewijs dat er iets is om contact mee te hebben?
Zie hier, een schepper:

Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  zondag 4 november 2018 @ 11:52:32 #46
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_182934610
quote:
11s.gif Op zondag 4 november 2018 11:48 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

Zie hier, een schepper:

[ afbeelding ]
Oh.. dat is Remmelt... daar heb ik inderdaad regelmatig contact mee.

Dat verklaart waarom ik als millennial regelmatig 60 uur maak in de week maar ik gewoon lekker in mijn vel zit.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_182934784
Onderzoek toont aan dat op zeer jonge leeftijd er iets lichamelijk al fout gaat en wat zijn de reacties van mensen die er nul onderzoek naar hebben gedaan:

Aanstellers, ga maar in dienst, wat een onzin.

Oftewel, kop in het zand, en net doen alsof iemand die er al jaren onderzoek naar doet gek is :')
  zondag 4 november 2018 @ 12:04:12 #48
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_182934850
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 10:46 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

En juist dat onbegrip, wat je in dit soort topics ook ziet, maakt het erger. Falen is geen optie meer. Er moet gepresteerd worden en niets ligt vast, en wie het niet bijhoudt is zwak en kansloos en verdient de ellende.
_O_ _O_
-
  zondag 4 november 2018 @ 12:09:16 #50
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_182934925
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 11:41 schreef Hamzoef het volgende:
Komt omdat veel mensen het contact met hun schepper verloren zijn
Ik heb nooit contact met hem/haar gehad.
pi_182934941
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 12:01 schreef wolfjeamadeus het volgende:
Onderzoek toont aan dat op zeer jonge leeftijd er iets lichamelijk al fout gaat en wat zijn de reacties van mensen die er nul onderzoek naar hebben gedaan:

Aanstellers, ga maar in dienst, wat een onzin.

Oftewel, kop in het zand, en net doen alsof iemand die er al jaren onderzoek naar doet gek is :')
Eens
-
pi_182935201
Het zijn de barensweeën van het aflopende Kali Yuga tijdperk, dat zal over gaan in het Satya Yuga tijdperk! O sterrenkind, wees voorbereid!

Eens kijken
pi_182935282
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 12:09 schreef Kopiko het volgende:

[..]

Ik heb nooit contact met hem/haar gehad.
Dat is dus mijn punt.
pi_182935421
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 11:14 schreef fathank het volgende:
Het wordt weer eens tijd voor een goeie oorlog. Dan kan er weer een schifting gehouden worden. En de helft van de praatjesmakers hier zou zij aan zij staan met de o zo inferieure millenial.

Vroeger was alles beter, kinderen hedentendage zijn veel te verwend blabla. Gues what, dat riepen ze ook toen de kinderarbeid afgeschaft werd.

Echt zo enorm sneu om af te geven op de volgende generatie om wat voor reden dan ook. Lekker kankeren vanuit je ivoren torentje over hoeveel beter het vroeger was blablabla.
Het is ook juist de jongere generatie die alles van de globalisatie om de oren krijgt, lage lonen, want we moeten concureren met lagelonen landen en mensen die hier naartoe komen om te werken, geen huis of woning kunnen vinden, ook al om dat iedereen en zijn moer hier gesubsidieerd mag wonen.
De Elsevier vatte het als volgt samen...de jongeren zijn net als de serfs (slaven) vroeger, ze bezitten niks en de toekomst ziet eruit als meer van hetzelfde! Er zou een opstand moeten uitbreken maar ze zijn in slaap gesust door electronische spelletjes en mobieltjes. En de propaganda van dat ze zo blij mogen zijn om in een van de welvarendste landen ter wereld te mogen wonen, hebben ze hook line and sinker ingeslikt sinds ze
4 jaar oud waren.Maar als je niks hebt dan ben je dus eigenlijk arm, en daar zit 'm de kneep!

Nu nog even wachten tot die generatie het doorkrijgt!
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
  zondag 4 november 2018 @ 12:57:34 #55
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_182935805
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 12:57 schreef Eightyone het volgende:
NWS / Driekwart van studenten is uitgeput

NWS / Veel studentenuitval door toename psychische problemen

Psychologen kunnen in de toekomst een goudmijn verdienen, gok ik.
Toen ik voltijds ging werken voelde het de eerste maanden alsof ik op vakantie was...wist van gekkigheid niet meer wat ik moest doen met mijn vrije tijd. Gewoon werken tijdens je werk en zo gauw je naar huis gaat de knop om zetten. Echt heerlijk.

De druk die er tegenwoordig op studies zit wordt door heel erg veel mensen gigantisch onderschat. Maar een hoop mensen vinden het makkelijker om gewoon te zeiken op "die luie verwende millennials".

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 04-11-2018 13:03:54 ]
pi_182935848
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 10:41 schreef Chivaz het volgende:
Dit is het gevolg van een te zwakke maatschappij waar de mensen niet meer op proef worden gesteld.
We zijn als volk simpelweg mentaal niet hard genoeg om normaal te kunnen functioneren in de maatschappij.
Schei nu toch uit. Ik zou niet met de jeugd willen ruilen. Kinderen mogen geen kind meer zijn maar vanaf de kleuterschool moet er al gepresteerd worden. En eenmaal op de werkvloer worden fouten door jongelingen amper nog geaccepteerd door die flexibele arbeidsplaatsen.

Ik ben opgegroeid in de jaren 70-80 in mijn jeugd. Niemand hoefde zich destijds te schamen dat een lts niet goed genoeg was en kon je met alle gemak stapelen van lts naar mts en uiteindelijk de hts zonder ook maar enige druk. En op de werkvloer werden fouten nog niet gelijk afgestraft en werd je op een rustige manier gebracht.

In iedergeval kon ik op 16 jarige leeftijd nog kind zijn. Lekker met vrienden de straat op om wat kattenkwaad uit te halen en te sleutelen aan bromfietsen etc etc. Prachtige jeugd gehad met wel niet veel luxe. Maar dat had niemand in mijn omgeving.

[ Bericht 1% gewijzigd door Cherni op 04-11-2018 13:17:54 ]
  zondag 4 november 2018 @ 13:12:42 #58
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_182935948
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 13:05 schreef Cherni het volgende:

[..]

Schei nu toch uit. Ik zou niet met de jeugd willen ruilen. Kinderen mogen geen kind meer zijn maar vanaf de kleuterschool moet er al gepresteerd worden. En eenmaal op de werkvloer worden fouten door jongelingen amper nog geaccepteerd door die flexibele arbeidsplaatsen.

Ik ben opgegroeid in de jaren 70-80 in mijn jeugd. Niemand hoefde zich destijds te schamen dat een lts niet goed genoeg was en kon je met alle gemak stapelen van lts naar mts en uiteindelijk de hts zonder ook maar enige druk. En op de werkvloer werden fouten nog niet gelijk afgestraft en werd je op een rustige manier gebracht.

In iedergeval kon ik op 16 jarige leeftijd nog kind zijn. Lekker met vrienden de straat op om war kattenkwaad uit te halen en sleutelen aan bromfietsen etc etc. Practige jeugd gehad met wel niet veel luxe. Maar dat had niemand in mijn omgeving.
Dit zegt wel het een en ander over de druk van tegenwoordig (18 portretjes, en onderaan nog drie lange stukken):

https://www.vn.nl/tieners-smartphones-portretten/
pi_182935979
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 10:43 schreef Dven het volgende:

[..]

Laat dat ieder voor zich bepalen dramaqueen
quote:
Matser: ,,In onze samenleving worden te veel mensen overvoerd met informatie. Tachtig procent van mijn eigen studenten geeft aan zelfs geen dag zonder mobiele telefoon en e-mail te kunnen. De hersenen blijven continu onder hoogspanning en kunnen dat voor een deel bij tal van jonge mensen niet verwerken.’’
Hij reageert op wat er (ook) in het stuk beweerd wordt.

Dramaqueen.
  Moderator / Miss SHO zondag 4 november 2018 @ 13:18:12 #60
22592 crew  Ole
pi_182936028
quote:
10s.gif Op zondag 4 november 2018 10:57 schreef Copycat het volgende:
Kom maar op met die maatschappelijke dienstplicht. De komende generaties lijken nergens meer tegen te kunnen. Beetje eelt en karakter kweken.
en door welke generatie zijn deze prinsjes en prinsesjes grootgebracht..
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_182936050
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 10:56 schreef Hexagon het volgende:
Ik vind het allemaal een beetje vaag geleuter in dat artikel. Wat wil die vent nu precies?
Misschien heeft hij een of ander zelfhulpboek uitgebracht.
pi_182936071
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 12:43 schreef ietjefietje het volgende:

[..]

Het is ook juist de jongere generatie die alles van de globalisatie om de oren krijgt, lage lonen, want we moeten concureren met lagelonen landen en mensen die hier naartoe komen om te werken, geen huis of woning kunnen vinden, ook al om dat iedereen en zijn moer hier gesubsidieerd mag wonen.
De Elsevier vatte het als volgt samen...de jongeren zijn net als de serfs (slaven) vroeger, ze bezitten niks en de toekomst ziet eruit als meer van hetzelfde! Er zou een opstand moeten uitbreken maar ze zijn in slaap gesust door electronische spelletjes en mobieltjes. En de propaganda van dat ze zo blij mogen zijn om in een van de welvarendste landen ter wereld te mogen wonen, hebben ze hook line and sinker ingeslikt sinds ze
4 jaar oud waren.Maar als je niks hebt dan ben je dus eigenlijk arm, en daar zit 'm de kneep!

Nu nog even wachten tot die generatie het doorkrijgt!
De Elsevier is alleen nuttig om de kachel mee aan te steken. Ik heb mijn abonnement vrij snel opgezegd, aangezien ik geen open haard bezit.

Ontopic: Mensen moeten leren hun eigen grenzen te bepalen en deze aanhouden, ook onder druk van anderen. Ouders moeten leren om druk van de zogenaamde geleerde agogen, slechts als advies te nemen en hun eigen weg te volgen.
.
pi_182936144


Al deze zwakke mensen....
pi_182936287
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 12:24 schreef Maharski het volgende:
Het zijn de barensweeën van het aflopende Kali Yuga tijdperk, dat zal over gaan in het Satya Yuga tijdperk! O sterrenkind, wees voorbereid!

[ afbeelding ]
Wat.
  zondag 4 november 2018 @ 13:42:19 #65
168739 Red_85
'echt wel'
pi_182936366
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 11:15 schreef Iwan1976 het volgende:
Gebrek aan empathie en oprecht intermenselijk contact vergroot het probleem alleen maar. Dit topic spreekt weer boekdelen. :{
Dit.

Lekker makkelijk vingertje wijzen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_182936460
Dit wegzetten als 'het zijn allemaal watjes' gaat het probleem iig niet oplossen.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  zondag 4 november 2018 @ 13:58:19 #67
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182936681
Als ik zie wat jonge kinderen tegenwoordig allemaal moeten kan ik me de woorden van Matsers goed voorstellen. Zelfs als ze niks moeten worden ze voor een beeldscherm gezet zodat ze moeders niet voor de voeten lopen. Gewoon niks doen en niet vermaakt worden, je stierlijk kunnen vervelen is er niet meer bij.
Begint 's ochtends vroeg al bij de haast om iedereen tijdig de deur uit te krijgen en van bso naar school naar bso naar school naar bso naar sport dendert ook maar door zonder het kind de gelegenheid te geven zelf tijd in te delen of te bepalen waar die is of met wie.

Tegenwoordig huiswerk op de basisschool, hadden wij alleen het laatste jaar een beetje om te oefenen voor de middelbare. Test hier en daar, in mijn tijd testte CITO nog de kwaliteit van de school, niet van de kinderen. Zittenblijven doen we niet meer aan, je offert je vakantie maar op.

Lees mee in R&P, de onzekerheid, de angst iets verkeerd te doen, de angst niet de perfecte partner in een perfecte relatie te hebben, of WGR, hoe men denkt te falen als je eerste huis geen koopwoning van minstens drie ton is, voor een heel gezin.

Geen geduld, niet vallen en opstaan, het moet gelijk perfect, relatie, woning, werk.
Lekker aankloten vermindert stress :Y Dienstplicht invoeren? Ja! Daar leer je pas wat je vervelen is en hoe je de dag doorkomt als er niks te doen is.
pi_182936695
Ik zou wel op dienstplicht willen gaan. Maar toch wil ik wel zeggen tegen de mensen die heel erg generaliseren dat iedereen verwend is, voor een groot gedeelte hebben jullie gelijk en is mijn generatie ( ik ben jonger dan de millenials ik hoor bij generation Z. ) in het algemeen zeer verwend. Maar het studeren vraagt tegenwoordig denk ik meer van je dan vroeger als ik mijn docenten mag geloven.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 04-11-2018 14:00:33 ]
  zondag 4 november 2018 @ 14:03:28 #69
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_182936795
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 13:59 schreef vigen98 het volgende:
Maar het studeren vraagt tegenwoordig denk ik meer van je dan vroeger als ik mijn docenten mag geloven.
De stof lijkt zo op het oog wel makkelijker dan in mijn tijd (ik zat in de jaren 90 op de Havo); iig zo gemaakt dat je het makkelijker in je opneemt. Veel levendiger, en gevuld met digitale technieken. Ik ervaarde het onderwijs destijds als wat droogjes. Het computeronderwijs stelde ook nog niks voor.

De druk ligt alleen veel hoger.
pi_182936864
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 13:58 schreef Lunatiek het volgende:
Als ik zie wat jonge kinderen tegenwoordig allemaal moeten kan ik me de woorden van Matsers goed voorstellen. Zelfs als ze niks moeten worden ze voor een beeldscherm gezet zodat ze moeders niet voor de voeten lopen. Gewoon niks doen en niet vermaakt worden, je stierlijk kunnen vervelen is er niet meer bij.
Begint 's ochtends vroeg al bij de haast om iedereen tijdig de deur uit te krijgen en van bso naar school naar bso naar school naar bso naar sport dendert ook maar door zonder het kind de gelegenheid te geven zelf tijd in te delen of te bepalen waar die is of met wie.

Tegenwoordig huiswerk op de basisschool, hadden wij alleen het laatste jaar een beetje om te oefenen voor de middelbare. Test hier en daar, in mijn tijd testte CITO nog de kwaliteit van de school, niet van de kinderen. Zittenblijven doen we niet meer aan, je offert je vakantie maar op.

Lees mee in R&P, de onzekerheid, de angst iets verkeerd te doen, de angst niet de perfecte partner in een perfecte relatie te hebben, of WGR, hoe men denkt te falen als je eerste huis geen koopwoning van minstens drie ton is, voor een heel gezin.

Geen geduld, niet vallen en opstaan, het moet gelijk perfect, relatie, woning, werk.
Lekker aankloten vermindert stress :Y Dienstplicht invoeren? Ja! Daar leer je pas wat je vervelen is en hoe je de dag doorkomt als er niks te doen is.
Denk ook dat het hogere middenklasse gerelateerd is. Hoogopgeleide ouders, wonend voornamelijk in de Randstad?
I´m back.
  zondag 4 november 2018 @ 14:07:34 #71
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182936869
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 13:59 schreef vigen98 het volgende:
Ik zou wel op dienstplicht willen gaan. Maar toch wil ik wel zeggen tegen de mensen die heel erg generaliseren dat iedereen verwend is, voor een groot gedeelte hebben jullie gelijk en is mijn generatie ( ik ben jonger dan de millenials ik hoor bij generation Z. ) in het algemeen zeer verwend. Maar het studeren vraagt tegenwoordig denk ik meer van je dan vroeger als ik mijn docenten mag geloven.
Je studeert niet meer, je leert. Weinig ruimte om jezelf ergens in te verdiepen en jezelf als homo universalis te ontwikkelen.
Komt bij dat het middelbaar onderwijs te slecht is waardoor je de basis van het hoger onderwijs mist. En dan heb je ook nog allerlei restricties op studieduur. In mijn tijd werd gewoon gezegd, "de studie duurt 4 jaar de meeste studenten doen er zes jaar over". En dat was ook zo. Jaartje studeren in het buitenland, minstens één lange vakantie, onverplichte stage doen, bestuurswerk, etc etc en gewoon veel tijd om het leven te ontdekken.
  zondag 4 november 2018 @ 14:09:51 #72
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182936919
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 14:07 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Denk ook dat het hogere middenklasse gerelateerd is. Hoogopgeleide ouders, wonend voornamelijk in de Randstad?
Elk gezin met twee fulltime buitenshuis werkende ouders imho.

Op een boerderij zal het wel anders zijn.
pi_182936962
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 13:21 schreef Fer het volgende:

[..]

De Elsevier is alleen nuttig om de kachel mee aan te steken. Ik heb mijn abonnement vrij snel opgezegd, aangezien ik geen open haard bezit.

Ontopic: Mensen moeten leren hun eigen grenzen te bepalen en deze aanhouden, ook onder druk van anderen. Ouders moeten leren om druk van de zogenaamde geleerde agogen, slechts als advies te nemen en hun eigen weg te volgen.
Guttegut, dat gaat allemaal wel heel ver terug zeg, papieren versie van de Elsevier, en daar stak jij de kachel mee aan......hoe oud ben je, ik schat 96!
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
pi_182937034
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 13:58 schreef Lunatiek het volgende:
Als ik zie wat jonge kinderen tegenwoordig allemaal moeten kan ik me de woorden van Matsers goed voorstellen. Zelfs als ze niks moeten worden ze voor een beeldscherm gezet zodat ze moeders niet voor de voeten lopen. Gewoon niks doen en niet vermaakt worden, je stierlijk kunnen vervelen is er niet meer bij.
Begint 's ochtends vroeg al bij de haast om iedereen tijdig de deur uit te krijgen en van bso naar school naar bso naar school naar bso naar sport dendert ook maar door zonder het kind de gelegenheid te geven zelf tijd in te delen of te bepalen waar die is of met wie.

Tegenwoordig huiswerk op de basisschool, hadden wij alleen het laatste jaar een beetje om te oefenen voor de middelbare. Test hier en daar, in mijn tijd testte CITO nog de kwaliteit van de school, niet van de kinderen. Zittenblijven doen we niet meer aan, je offert je vakantie maar op.

Lees mee in R&P, de onzekerheid, de angst iets verkeerd te doen, de angst niet de perfecte partner in een perfecte relatie te hebben, of WGR, hoe men denkt te falen als je eerste huis geen koopwoning van minstens drie ton is, voor een heel gezin.

Geen geduld, niet vallen en opstaan, het moet gelijk perfect, relatie, woning, werk.
Lekker aankloten vermindert stress :Y Dienstplicht invoeren? Ja! Daar leer je pas wat je vervelen is en hoe je de dag doorkomt als er niks te doen is.
Helemaal mee eens, en vergeet niet, met 12 jaar gaan ze niet meer naar de bso, dan zoeken ze het verder zelf maar uit, met hun mobieltje of hun tablet. Ik ken er een paar die vanaf 3 uur 's middags inhun eentje thuis rondhangen.......hoe gezellig dat allemaal is, mah ja, mama en papa zijn aan het werk en oma en opa wonen inmiddels in Spanje!
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
pi_182937060
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 14:07 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Denk ook dat het hogere middenklasse gerelateerd is. Hoogopgeleide ouders, wonend voornamelijk in de Randstad?
Vergis je niet ook de lagere klassen werken gewoon in de randstad, er is gewoonweg niemand meer thuis voor die kinderen!
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
pi_182937091
Ik vind een hoop reacties in dit topic opvallend bekrompen.

Niemand kan toch nog ontkennen dat we tegenwoordig in een prestatiemaatschappij leven? In mijn ogen en die van veel anderen schieten we daarin tegenwoordig wel wat door, met ziekmakende effecten ja.

Deze prestatiemaatschappij en de meritocratische gedachte maakt dat wij falen volledig bij de betrokkenen zélf leggen. Men moet presteren en anders doet men zelf iets fout. Er is nauwelijks nog ruimte om te falen.

Ook moet men vooral maar zo economisch nuttig als mogelijk zijn. Daarom dat veel kinderen het liefst een opleiding moeten gaan volgen waar veel vraag naar is, in plaats van dat men hun eigen gevoel moeten volgen.

Ook moeten kinderen steeds jonger presteren, uitblinken, en keuzes maken die de rest van hun carrière zullen bepalen.

Ik snap best dat de hedendaagse samenleving op grote schaal depressies en burn-outs veroorzaakt.

Goed boek hierbij: Identiteit van Paul Verhaeghe. Aanrader. :)

[ Bericht 7% gewijzigd door Tomatenboer op 04-11-2018 14:27:39 ]
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_182937205
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 14:20 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik vind een hoop reacties in dit topic opvallend bekrompen.

Niemand kan toch nog ontkennen dat we tegenwoordig in een prestatiemaatschappij leven? In mijn ogen en die van veel anderen schieten we daarin tegenwoordig wel wat door, met ziekmakende effecten ja.

Deze prestatiemaatschappij en de meritocratische gedachte maakt dat wij falen volledig bij de betrokkenen zélf leggen. Men moet presteren en anders doet men zelf iets fout. Er is nauwelijks nog ruimte om te falen.

Ook moet men vooral maar zo economisch nuttig als mogelijk zijn. Daarom dat veel kinderen het liefst een opleiding moeten gaan volgen waar veel vraag naar is, in plaats van dat men hun eigen gevoel moeten volgen.

Ook moeten kinderen steeds jonger presteren, uitblinken, en keuzes maken die de rest van hun carrière zullen bepalen.

Ik snap best dat de hedendaagse samenleving op grote schaal depressies en burn-outs veroorzaakt.

Goed boek hierbij: Identiteit van Paul Verhaeghe. Aanrader. :)
Verstandige mensen, ze bestaan nog.
pi_182937299
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 14:18 schreef ietjefietje het volgende:

[..]

Vergis je niet ook de lagere klassen werken gewoon in de randstad, er is gewoonweg niemand meer thuis voor die kinderen!
Bij mij thuis was moeders er altijd maar m'n jongere broer en ik niet. Na schooltijd altijd meteen zwemmen, slootje springen (niet altijd even succesvol), oorlogje spelen of hutten bouwen. En dan ondanks een horloge vaak net even te laat weer thuis voor het eten.

Op die leeftijd ook fijn, lekker doen wat je zelf wil ipv een uitgestippeld pad bewandelen. Dat kwam ergens op het eind van de de middelbare school wel aan bod. Weet niet zozeer of het niet thuis zijn van de ouders dan het probleem is. Ook al kunnen die misschien als ze thuis zijn wel vaker de kinderen stimuleren om bepaalde activiteiten te ondernemen. Overigen groeide ik op in een dorp waar je hutten en zo kon bouwen, maar in een stad is daar vast ook wel een alternatief voor. Probleem zal wel groter zijn dan wat iemand hier al aanhaalde, de plek waar je opgroeit.
  zondag 4 november 2018 @ 14:34:05 #79
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_182937311
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 13:12 schreef Eightyone het volgende:

[..]

Dit zegt wel het een en ander over de druk van tegenwoordig (18 portretjes, en onderaan nog drie lange stukken):

https://www.vn.nl/tieners-smartphones-portretten/
Dank je voor de link. Interessante verhalen.
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
pi_182937520
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 14:33 schreef xFriendx het volgende:

[..]

Bij mij thuis was moeders er altijd maar m'n jongere broer en ik niet. Na schooltijd altijd meteen zwemmen, slootje springen (niet altijd even succesvol), oorlogje spelen of hutten bouwen. En dan ondanks een horloge vaak net even te laat weer thuis voor het eten.

Op die leeftijd ook fijn, lekker doen wat je zelf wil ipv een uitgestippeld pad bewandelen. Dat kwam ergens op het eind van de de middelbare school wel aan bod. Weet niet zozeer of het niet thuis zijn van de ouders dan het probleem is. Ook al kunnen die misschien als ze thuis zijn wel vaker de kinderen stimuleren om bepaalde activiteiten te ondernemen. Overigen groeide ik op in een dorp waar je hutten en zo kon bouwen, maar in een stad is daar vast ook wel een alternatief voor. Probleem zal wel groter zijn dan wat iemand hier al aanhaalde, de plek waar je opgroeit.
Ja zo ben ik ook opgegroeid, maar op de plekken waar wij over heuveltjes fietsten, en onze knieen openhaalden staan nu huizenblokken! Bovendien worden er niet zoveel kinderen geboren, hier in mijn hele flatgebouw wonen er twee, in de overstaande flat ook twee, maar die zijn dan weer jonger!
Ik had in onze eigen straat al de keuze uit zo'n 20 kinderen om mee te spelen.
Ik ging vaak met een vriendinnetje mee om daar te spelen en dan rustig na 5 uur als het al donker was op de fiets weer terug naar huis! Kom daar nu eens om!
Als moeders werken en niet thuis zijn, dan mogen de kinderen vaak geen andere kinderen mee naar huis nemen om te spelen, er is dan immers geen toezicht.
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
  zondag 4 november 2018 @ 14:52:42 #81
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_182937630
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 14:46 schreef ietjefietje het volgende:

[..]

Ja zo ben ik ook opgegroeid, maar op de plekken waar wij over heuveltjes fietsten, en onze knieen openhaalden staan nu huizenblokken! Bovendien worden er niet zoveel kinderen geboren, hier in mijn hele flatgebouw wonen er twee, in de overstaande flat ook twee, maar die zijn dan weer jonger!
Ik had in onze eigen straat al de keuze uit zo'n 20 kinderen om mee te spelen.
Dat hangt van je wijk af, natuurlijk.

Ik weet niet hoe oud je bent (in de ene periode worden er meer geboren dan de andere), maar in mijn jeugd waren er in mijn straat ook niet zo veel. In andere delen van het dorp barstte het ervan.
  zondag 4 november 2018 @ 14:52:57 #82
103551 Doc__Zenith
www.orienteering.nl
pi_182937634
Neuronen maken (nieuwe) verbindingen op basis van handelingen, denkpatronen en de frequentie daarvan, dat wist ik. De onderzoeksuitkomst die hier nu gepresenteerd wordt had ik daarin niet verwacht, maar die is wel heel interessant. Het doemscenario zie ik dan nog niet zo gebeuren, maar dit vergt wel vele tientallen jaren en gaat veel verder dan alleen de keuzes die we hebben in onze vrije tijd met ons vele geld. Daar verandert een militair verband ook niets aan.
  zondag 4 november 2018 @ 14:59:08 #83
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_182937730
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 14:20 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik vind een hoop reacties in dit topic opvallend bekrompen.

Niemand kan toch nog ontkennen dat we tegenwoordig in een prestatiemaatschappij leven? In mijn ogen en die van veel anderen schieten we daarin tegenwoordig wel wat door, met ziekmakende effecten ja.

Deze prestatiemaatschappij en de meritocratische gedachte maakt dat wij falen volledig bij de betrokkenen zélf leggen. Men moet presteren en anders doet men zelf iets fout. Er is nauwelijks nog ruimte om te falen.

Ook moet men vooral maar zo economisch nuttig als mogelijk zijn. Daarom dat veel kinderen het liefst een opleiding moeten gaan volgen waar veel vraag naar is, in plaats van dat men hun eigen gevoel moeten volgen.

Ook moeten kinderen steeds jonger presteren, uitblinken, en keuzes maken die de rest van hun carrière zullen bepalen.

Ik snap best dat de hedendaagse samenleving op grote schaal depressies en burn-outs veroorzaakt.

Goed boek hierbij: Identiteit van Paul Verhaeghe. Aanrader. :)
Niets moet. Het moet als je rijker/succesvoller/.. wilt zijn dan je peers. Social media lijkt me de belangrijkste oorzaak dat dit nu belangrijker is dan vroeger, want zonder social media is het nu eenmaal moeilijk inschatten hoe rijk/succesvol/.. de ander is. Nu nog steeds trouwens, want op social media laat iedereen zich van zijn beste kant zien, zodat je je al snel inferieur voelt: burnout
  zondag 4 november 2018 @ 15:02:15 #84
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_182937787
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 10:41 schreef Chivaz het volgende:
Dit is het gevolg van een te zwakke maatschappij waar de mensen niet meer op proef worden gesteld.
We zijn als volk simpelweg mentaal niet hard genoeg om normaal te kunnen functioneren in de maatschappij.
Moet er wel ruimte zijn voor falen en tolerantie voor fouten.

Dat is er niet in deze dure maatschappij. Ze kijken ook eerst naar de kosten en zeggen dan dat jij het beraalt :')
  zondag 4 november 2018 @ 15:02:26 #85
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182937790
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 14:33 schreef xFriendx het volgende:

[..]

Bij mij thuis was moeders er altijd maar m'n jongere broer en ik niet. Na schooltijd altijd meteen zwemmen, slootje springen (niet altijd even succesvol), oorlogje spelen of hutten bouwen. En dan ondanks een horloge vaak net even te laat weer thuis voor het eten.

Op die leeftijd ook fijn, lekker doen wat je zelf wil ipv een uitgestippeld pad bewandelen. Dat kwam ergens op het eind van de de middelbare school wel aan bod. Weet niet zozeer of het niet thuis zijn van de ouders dan het probleem is. Ook al kunnen die misschien als ze thuis zijn wel vaker de kinderen stimuleren om bepaalde activiteiten te ondernemen. Overigen groeide ik op in een dorp waar je hutten en zo kon bouwen, maar in een stad is daar vast ook wel een alternatief voor. Probleem zal wel groter zijn dan wat iemand hier al aanhaalde, de plek waar je opgroeit.
Als jij god verhoede van zo'n hut lazerde, was je moeder verantwoordelijk daarvoor. Is je moeder niet thuis, dan wijst ze al snel iemand anders aan "die op je moet passen", en dus die verantwoordelijkheid krijgt. Die ander wil natuurlijk niet opdraaien voor de medische kosten, dus wordt je op een veilige plek bewaakt. Dat geldt zeker voor de bso's, vandaar ook dat gedonder met die Stints.
  zondag 4 november 2018 @ 15:06:22 #86
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182937839
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 14:59 schreef tfors het volgende:

[..]

Niets moet. Het moet als je rijker/succesvoller/.. wilt zijn dan je peers. Social media lijkt me de belangrijkste oorzaak dat dit nu belangrijker is dan vroeger, want zonder social media is het nu eenmaal moeilijk inschatten hoe rijk/succesvol/.. de ander is. Nu nog steeds trouwens, want op social media laat iedereen zich van zijn beste kant zien, zodat je je al snel inferieur voelt: burnout
Kinderen hebben weinig te kiezen. Die moeten vanalles omdat hun ouders het willen. Of de juf. Of de trainer van het team.
pi_182937867
Misschien moet er maar weer eens een oorlog uitbreken, zou de mensheid goed doen.
  zondag 4 november 2018 @ 15:25:32 #88
463668 MrRatio
Never underestimate ratio
pi_182938127
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 10:34 schreef jakosi het volgende:

[..]

https://www.telegraaf.nl/(...)orzaak-enorme-crisis

Wat denken jullie over de huidige maatschappij?
Jordan Peterson heeft hier iets zinnigs over te melden.
Wordt hij daarom tegengewerkt?
Environmentalism and its most extreme version, global warming alarmism, asks for an almost unprecedented expansion of government intrusion and intervention into our lives and of government control over us.
Václav Klaus
pi_182938156
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 10:45 schreef Loekie1 het volgende:
Vroeger was er ook stress, maar was er ook stressontlading. Die ontlading is er niet meer, er is veel afgunst, polarisatie en weinig echt contact tussen mensen.
Ideale stressontlading: seks. Volgens mij is dat nog niet afgeschaft. Of ik heb de memo gemist.
  zondag 4 november 2018 @ 15:29:31 #90
207884 Heremeteit
alweer een poort
pi_182938170
Mietjes. In mijn tijd gingen we met -30 op de step naar school, moesten elke dag door een mijnenveld en werden regelmatig achtervolgd door een sabeltandtijger. De huidige jeugd in hun stints met mobieltje zou het nog geen 5 minuten volhouden.
  zondag 4 november 2018 @ 15:31:26 #91
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_182938206
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 10:41 schreef Chivaz het volgende:
Dit is het gevolg van een te zwakke maatschappij waar de mensen niet meer op proef worden gesteld.
We zijn als volk simpelweg mentaal niet hard genoeg om normaal te kunnen functioneren in de maatschappij.
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 10:40 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Te beschermd opgegroeid.
Ik ga er toch even tegenin.

Ik heb zelf ook de nodige stress gehad, en mensen om me heen ook. Het komt vaak niet doordat je iets niet aankan. Bv een deadline halen oid. Maar vanwege bureaucratie. Ik heb ontzettend veel stress gehad door ontransparante bureaucratische processen waar ik doorheen moest.

Je hebt dan stress omdat je in feite machteloos bent.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  zondag 4 november 2018 @ 15:32:25 #92
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182938218
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 15:28 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Ideale stressontlading: seks. Volgens mij is dat nog niet afgeschaft. Of ik heb de memo gemist.
Geen seks, incels. Alle vrouwen die niet minstens een 9/10 zijn, wijs je af met geen seks tot gevolg.
pi_182938355
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 15:25 schreef MrRatio het volgende:

[..]

Jordan Peterson heeft hier iets zinnigs over te melden.
Wordt hij daarom tegengewerkt?
Zou kunnen, ik ben bekend met Jordan Peterson, maar is er een video/artikel waarin hij hetgeen uitlegt wat jij bedoelt?

Verder veel simpele reacties in dit topic (komt misschien door NWS). Het gaat niet alleen om hard werken maar ook om de toename van prikkels om het werk heen die het brein wellicht kunnen belasten.
pi_182938568
quote:
15s.gif Op zondag 4 november 2018 10:46 schreef Morrigan het volgende:
Jammer dat het weer over jongeren gaat. Sowieso komt er wel elk jaar weer een artikel dat jonge mensen last hebben van stres of een burnout. Terwijl als ik naar mijn omgeving kijk, het vooral vrouwen van in de 40 die er last van hebben. Zeker als ze fulltime werken en een gezin hebben.
Jongeren ja, schieten in de stress als ze geen bereik hebben. Pak ze de telefoon af en ze weten niets meer, kunnen nog geen bus vinden.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zondag 4 november 2018 @ 16:14:36 #95
11839 DemonRage
[ Eindhoven ]
pi_182938956
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 10:38 schreef Dven het volgende:
Burnout op je 20e :') maak jezelf dan gewoon gelijk van kant, zwakkelingen heb je niets aan
Idd... en net als al die snowflakes tegenwoordig. Dat kleinzerig volk moet maar ophoepelen van de planeet.
  zondag 4 november 2018 @ 16:23:03 #96
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_182939093
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 15:29 schreef Heremeteit het volgende:
Mietjes. In mijn tijd gingen we met -30 op de step naar school, moesten elke dag door een mijnenveld en werden regelmatig achtervolgd door een sabeltandtijger. De huidige jeugd in hun stints met mobieltje zou het nog geen 5 minuten volhouden.
Dit idd, toen de Batavieren nog met hun vijven waren en de bierkratten van hout en je nog door moest zuipen om de kachel aan te houden!

Verwende nesten allemaal. :{w
  zondag 4 november 2018 @ 16:25:48 #97
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_182939130
Deze twee posts dus:

quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 13:05 schreef Cherni het volgende:

[..]

Schei nu toch uit. Ik zou niet met de jeugd willen ruilen. Kinderen mogen geen kind meer zijn maar vanaf de kleuterschool moet er al gepresteerd worden. En eenmaal op de werkvloer worden fouten door jongelingen amper nog geaccepteerd door die flexibele arbeidsplaatsen.

Ik ben opgegroeid in de jaren 70-80 in mijn jeugd. Niemand hoefde zich destijds te schamen dat een lts niet goed genoeg was en kon je met alle gemak stapelen van lts naar mts en uiteindelijk de hts zonder ook maar enige druk. En op de werkvloer werden fouten nog niet gelijk afgestraft en werd je op een rustige manier gebracht.

In iedergeval kon ik op 16 jarige leeftijd nog kind zijn. Lekker met vrienden de straat op om wat kattenkwaad uit te halen en te sleutelen aan bromfietsen etc etc. Prachtige jeugd gehad met wel niet veel luxe. Maar dat had niemand in mijn omgeving.
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 13:58 schreef Lunatiek het volgende:
Als ik zie wat jonge kinderen tegenwoordig allemaal moeten kan ik me de woorden van Matsers goed voorstellen. Zelfs als ze niks moeten worden ze voor een beeldscherm gezet zodat ze moeders niet voor de voeten lopen. Gewoon niks doen en niet vermaakt worden, je stierlijk kunnen vervelen is er niet meer bij.
Begint 's ochtends vroeg al bij de haast om iedereen tijdig de deur uit te krijgen en van bso naar school naar bso naar school naar bso naar sport dendert ook maar door zonder het kind de gelegenheid te geven zelf tijd in te delen of te bepalen waar die is of met wie.

Tegenwoordig huiswerk op de basisschool, hadden wij alleen het laatste jaar een beetje om te oefenen voor de middelbare. Test hier en daar, in mijn tijd testte CITO nog de kwaliteit van de school, niet van de kinderen. Zittenblijven doen we niet meer aan, je offert je vakantie maar op.

Lees mee in R&P, de onzekerheid, de angst iets verkeerd te doen, de angst niet de perfecte partner in een perfecte relatie te hebben, of WGR, hoe men denkt te falen als je eerste huis geen koopwoning van minstens drie ton is, voor een heel gezin.

Geen geduld, niet vallen en opstaan, het moet gelijk perfect, relatie, woning, werk.
Lekker aankloten vermindert stress :Y Dienstplicht invoeren? Ja! Daar leer je pas wat je vervelen is en hoe je de dag doorkomt als er niks te doen is.
pi_182939164
We hebben een tweede brein gecreeerd, de computer, waar ons eerste brein totaal verslaafd aan is geraakt maar ook kan het eerste brein het tweede brein niet bijhouden en dan krijgt het eerste brein een burn-out, iets waar het tweede brein nooit last van zal krijgen dus dat zal altijd winnen.
pi_182939191
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 16:28 schreef Loekie1 het volgende:
We hebben een tweede brein gecreeerd, de computer, waar ons eerste brein totaal verslaafd aan is geraakt maar ook kan het eerste brein het tweede brein niet bijhouden en dan krijgt het eerste brein een burn-out, iets waar het tweede brein nooit last van zal krijgen dus dat zal altijd winnen.
:')
  zondag 4 november 2018 @ 16:45:30 #100
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_182939447
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 11:14 schreef fathank het volgende:
Het wordt weer eens tijd voor een goeie oorlog. Dan kan er weer een schifting gehouden worden. En de helft van de praatjesmakers hier zou zij aan zij staan met de o zo inferieure millenial.

Vroeger was alles beter, kinderen hedentendage zijn veel te verwend blabla. Gues what, dat riepen ze ook toen de kinderarbeid afgeschaft werd.

Echt zo enorm sneu om af te geven op de volgende generatie om wat voor reden dan ook. Lekker kankeren vanuit je ivoren torentje over hoeveel beter het vroeger was blablabla.
Holy shit, ik ben het zowaar deels met je eens!

Ik zit alleen niet op een oorlog te wachten en ben er ook van overtuigd dat perfectionisme, onrealistische verwachtingspatronen en fomo weldegelijk op grote schaal klachten veroorzaken. Er is niet voor niets een enorme industrie rond het verbeteren van mensen hun levensstijl draaiende.
  zondag 4 november 2018 @ 16:45:34 #101
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_182939451
Flikker die telefoon weg en leef een jaartje zonder social media. Weg stress.
  zondag 4 november 2018 @ 16:53:03 #102
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_182939609
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 15:40 schreef jakosi het volgende:

[..]

Zou kunnen, ik ben bekend met Jordan Peterson, maar is er een video/artikel waarin hij hetgeen uitlegt wat jij bedoelt?

Verder veel simpele reacties in dit topic (komt misschien door NWS). Het gaat niet alleen om hard werken maar ook om de toename van prikkels om het werk heen die het brein wellicht kunnen belasten.
Oa angst om te falen (en daardoor mislopen van oa carrièrekansen) en het idee dat je achterloopt op anderen als je niet elke dag de hele dag interessante dingen doet?
  zondag 4 november 2018 @ 17:01:19 #103
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_182939750
Gaap :O. 'Eigen onderzoek', dan weet je het wel. Een zealot.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zondag 4 november 2018 @ 17:07:25 #104
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_182939853
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 11:14 schreef fathank het volgende:
Het wordt weer eens tijd voor een goeie oorlog. Dan kan er weer een schifting gehouden worden. En de helft van de praatjesmakers hier zou zij aan zij staan met de o zo inferieure millenial.

Vroeger was alles beter, kinderen hedentendage zijn veel te verwend blabla. Gues what, dat riepen ze ook toen de kinderarbeid afgeschaft werd.

Echt zo enorm sneu om af te geven op de volgende generatie om wat voor reden dan ook. Lekker kankeren vanuit je ivoren torentje over hoeveel beter het vroeger was blablabla.
Prima samenvatting van dit topic!
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_182939911
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 16:45 schreef detaris het volgende:
Flikker die telefoon weg en leef een jaartje zonder social media. Weg stress.
Hoe wordt je dan gebeld?
  zondag 4 november 2018 @ 17:17:47 #106
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_182940040
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 10:47 schreef SuperNeger het volgende:

Daarom dienstplicht (opkomstplicht) weer invoeren.

Alle kinderen verplicht zonder smartphones 6 maanden laten bikkelen. Zal het land goed doen.
Kinderen en dienstplicht? De dienstplicht (daadwerkelijke opkomst) geldt vanaf 18 jaar... (iets met kindsoldaten).

Daarbij is de dienstplicht nooit een opvoedkundig instrument geweest en zal het ook nooit worden. En tsja, alle infra, middelen, personeel en materieel is ondertussen wel zo'n beetje wegbezuinigd en gesloopt dus zoiets opnieuw optuigen gaat zeker 15 jaar duren en zijn we 50 miljard verder...
  zondag 4 november 2018 @ 17:22:22 #107
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_182940134
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 15:29 schreef Heremeteit het volgende:
Mietjes. In mijn tijd gingen we met -30 op de step naar school, moesten elke dag door een mijnenveld en werden regelmatig achtervolgd door een sabeltandtijger. De huidige jeugd in hun stints met mobieltje zou het nog geen 5 minuten volhouden.
Heen en terug bergop en met tegenwind zeker?
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_182940150
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 17:17 schreef AchJa het volgende:
Daarbij is de dienstplicht nooit een opvoedkundig instrument geweest en zal het ook nooit worden. En tsja, alle infra, middelen, personeel en materieel is ondertussen wel zo'n beetje wegbezuinigd en gesloopt dus zoiets opnieuw optuigen gaat zeker 15 jaar duren en zijn we 50 miljard verder...
Kan men ze niet het water naar de Zee laten dragen?
pi_182940216
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 11:15 schreef Iwan1976 het volgende:
Gebrek aan empathie en oprecht intermenselijk contact vergroot het probleem alleen maar. Dit topic spreekt weer boekdelen. :{
Dit plus te weinig ontstressmomenten. We staan altijd 'aan'. (dus ik ga m'n mobiel nu wegleggen)
Somebody that I used to know
  zondag 4 november 2018 @ 17:26:58 #110
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_182940229
quote:
12s.gif Op zondag 4 november 2018 10:54 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Misschien moet je gewoon geen waarde hechten aan dat soort reacties.

En falen moet wel degelijk een optie zijn. Stel je voor dat je in je leven nog nooit gefaald hebt. Volgens mij ga je dan steeds een grotere angst creëren. Je weet tenslotte niet hoe het is om te falen, terwijl het vaak niet zoveel voorsteld.
Ik hecht er ook geen waarde aan. Maar het illustreert wel de houding binnen de maatschappij naar dit soort gevallen. Je moet meedoen, presteren en het nog leuk vinden ook, anders ben je zwak. De overheid handelt naar dat idee, en die mentaliteit zit nu ook in de gewone mensch ingebakken lijkt het. Zonde, want vaak werkt dat dus averechts en kost het uiteindelijk iedereen geld.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_182940297
Wat heeft het dan voor doel, als ik de dag ernaar kom staat die wagon toch weer naast het spoor, kan ik weer opnieuw beginnen of ik doe er gewoon aan mee!
pi_182940360
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 10:38 schreef Dven het volgende:
Burnout op je 20e :') maak jezelf dan gewoon gelijk van kant, zwakkelingen heb je niets aan
Of je doet gewoon even normaal, neemt (gezondheids)klachten van mensen serieus en denkt mee over oplossingen.

Ik zag deze week op Twitter nog een draadje voorbijkomen over de grote onzekerheden waarmee de generatie van de millennials heeft te maken. Onder meer op het gebied van werk, het vinden van een woning en de betaalbaarheid van voorzieningen als gezondheidszorg op langere termijn. De babyboomers hebben het er flink van genomen....

De maatschappelijk druk - de prestatiedrang - is tegenwoordig groter dan ooit. Het is al jaren bekend dat grote groepen mensen arbeidsongeschikt zijn door zogeheten onbegrepen lichamelijke klachten. De burn-out valt daaronder, maar bijvoorbeeld ook de whiplash, tennisarm, etc. Veel van die klachten hebben te maken met grote spanning en het niet-juist handelen van emoties, gedrag, etc.

In plaats van mensen te veroordelen of zelfs aan te zetten tot zelfmoord, moet er worden nagedacht over een adequate behandeling van klachten (waarbij het lichamelijke en psychische aspect niet van elkaar zijn gescheiden) en uiteraard over het voorkomen ervan. Dat raakt ook de manier waarop we ons land inrichten en de zekerheden die we mensen bieden.
pi_182940410
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 16:23 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dit idd, toen de Batavieren nog met hun vijven waren en de bierkratten van hout en je nog door moest zuipen om de kachel aan te houden!

Verwende nesten allemaal. :{w
Men kan tegenwoordig weinig meer hebben, ja. Niet instaat om te dealen ongeluk.
  zondag 4 november 2018 @ 17:35:28 #114
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_182940424
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 10:56 schreef Hexagon het volgende:
Ik vind het allemaal een beetje vaag geleuter in dat artikel. Wat wil die vent nu precies?
Aandacht voor zijn pseudo-wetenschappelijke boekje waarschijnlijk.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_182940431
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 17:17 schreef AchJa het volgende:

[..]

Kinderen en dienstplicht? De dienstplicht (daadwerkelijke opkomst) geldt vanaf 18 jaar... (iets met kindsoldaten).

Daarbij is de dienstplicht nooit een opvoedkundig instrument geweest en zal het ook nooit worden. En tsja, alle infra, middelen, personeel en materieel is ondertussen wel zo'n beetje wegbezuinigd en gesloopt dus zoiets opnieuw optuigen gaat zeker 15 jaar duren en zijn we 50 miljard verder...
Het is geen opvoedkundig instrument, maar het kan wel zo worden ervaren.

Bij defensie leer je omgaan met niet leuke momenten. Helemaal als je ook nog van plan bent om bij de elite eenheid (commando's, Korps mariniers) te komen.
pi_182940453
Wat is er dan nog positief voor de mens, in het land, wat hebben ze in het vooruitzicht behalve water naar de zee dragen, of dweilen met de kraan open?

Ik ben oud, maar als ik jong was ik wist het wel hoor, ik zou niet vooruit te branden zijn dan.

Heeft toch geen doel toch, met dat onverzadigbare gebeuren?
  zondag 4 november 2018 @ 17:39:02 #117
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_182940488
quote:
14s.gif Op zondag 4 november 2018 17:35 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Aandacht voor zijn pseudo-wetenschappelijke boekje waarschijnlijk.
Oftewel een hoop branie om niks

Triest dat de Telegraaf podium geeft aan kwakzalvers
  zondag 4 november 2018 @ 17:39:16 #118
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_182940492
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 17:39 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Oftewel een hoop branie om niks
Jup.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_182940501
Naar het zuur komt het zoet.
  zondag 4 november 2018 @ 17:40:27 #120
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_182940516
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 17:36 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Het is geen opvoedkundig instrument, maar het kan wel zo worden ervaren.

Bij defensie leer je omgaan met niet leuke momenten. Helemaal als je ook nog van plan bent om bij de elite eenheid (commando's, Korps mariniers) te komen.
Dienstplicht is wat anders dan je als beroeps aanmelden bij defensie, dus die elite eenheden zijn 0 relevant.

Dienstplicht is eerder een onderbreking in de planning die je voor studie en carrière hebt gemaakt.
  zondag 4 november 2018 @ 17:42:14 #121
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_182940562
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 17:39 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Triest dat de Telegraaf podium geeft aan kwakzalvers
Echt niet alleen de Telegraaf hoor, allerhande media laten zich gebruiken door zealots met een agenda. Zolang men maar een paar diploma's heeft en een beetje dramatisch schreeuwt komt men binnen. De krant zelf hoeft niets te doen want de zogenaamde expert brengt wat ondersteunend materiaal dat zijn wilde theorietje lijkt te ondersteunen en klaar is het artikel.

Oh en artikelen over dit soort vage onderbuikgevoelens van hypocriete mensen doen het natuurlijk altijd goed. Zolang er maar een schuldvraag is, of het nou het internet of games of mobiele telefoons of het gebrek aan dienstplicht... combineer dat met een mogelijkheid om lekker te kankeren op andere 'generaties' en je hebt een hit.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zondag 4 november 2018 @ 17:50:53 #122
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_182940771
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 17:36 schreef theunderdog het volgende:

Het is geen opvoedkundig instrument, maar het kan wel zo worden ervaren.
Dat wordt vooral zo ervaren door mensen die er zelf nooit mee te maken hebben gehad en het alleen kennen van de verhalen van ome Klaas op kringverjaardagen die als plichtige nog schuttersputten van minstens 10 meter diep heeft lopen graven op Beekhuizerzand en echt een vent was geworden door de dienstplicht... Hij is vergeet alleen te vertellen dat de overige 11 en een halve maand bestond uit blanco'en, corvee, plaat vegen, FAL/ UZI poetsen en vooral veel bier zuipen in de onderdeelsbar/ PMT/ KMT/ HMT voor hfl 0.50 het glas... En de WC deuren vol kalken met grappige dingen zoals: "Liever m'n zus als hoer dan een sergeant als broer", "Als kanker een kleur had zou het legergroen zijn geweest", "Voor WC-tennis kijk links, rechts, links, rechts", "Een joint in de morgen is een wachtbeurt zonder zorgen", etc. etc.

quote:
Bij defensie leer je omgaan met niet leuke momenten. Helemaal als je ook nog van plan bent om bij de elite eenheid (commando's, Korps mariniers) te komen.
Daar kwam je als dienstplichtige natuurlijk niet zomaar bij...

Ben je zelf dienstplichtig geweest?

[ Bericht 1% gewijzigd door AchJa op 04-11-2018 17:59:12 ]
  zondag 4 november 2018 @ 17:59:03 #123
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_182940969
quote:
99s.gif Op zondag 4 november 2018 13:03 schreef CrashO het volgende:

[..]

Toen ik voltijds ging werken voelde het de eerste maanden alsof ik op vakantie was...wist van gekkigheid niet meer wat ik moest doen met mijn vrije tijd. Gewoon werken tijdens je werk en zo gauw je naar huis gaat de knop om zetten. Echt heerlijk.

De druk die er tegenwoordig op studies zit wordt door heel erg veel mensen gigantisch onderschat. Maar een hoop mensen vinden het makkelijker om gewoon te zeiken op "die luie verwende millennials".
Ja, had ik ook. Bij elkaar was ik lang geen 40 uur per week met mijn studie bezig, maar het leverde toch een stuk meer stress op dan het werk dat erna kwam.

En ik had het nog relatief makkelijk, een paar jaar geleden. Studenten hebben het nog het moeilijkst nu; het was al jaren zo dat ze voor elke fout moesten boeten, maar nu is het maken van schulden vrijwel inherent aan het volgen van een opleiding. En werken na je middelbare school hoef je niet meer te proberen.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_182940970
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 17:39 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Oftewel een hoop branie om niks

Triest dat de Telegraaf podium geeft aan kwakzalvers
Sorry, maar als je werkelijk een neuropsycholoog met een kwakzalver vergelijkt, dan getuigt dat van een enorme arrogantie en onkunde. Het is gewoon een feit dat veel mensen last hebben van lichamelijke klachten (en pijn) als gevolg van problemen met een oorzaak op psychisch gebied.

Zo is er ooit eens een test gedaan met een groepje mensen waarbij een botsing / aanrijding in een auto werd gesimuleerd. Ondanks dat het een simulatie betrof en geen echte botsing, klaagden mensen na afloop over de symptomen van een whiplash.

Ik weet niet hoe de cijfers nu zijn, maar circa 10-15 jaar geleden was zo'n 38 procent van alle arbeidsongeschikten gerelateerd aan onbegrepen lichamelijke klachten. Dit zijn mensen die wel degelijk echt pijn ervaren, maar een aanwijsbare lichamelijke oorzaak is er niet.

Het gaat hier om het welzijn van honderdduizenden mensen, iets dat door jou moeiteloos wordt afgedaan als "branie om niks". Je moet maar durven.
  zondag 4 november 2018 @ 18:06:45 #125
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_182941179
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 17:59 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Sorry, maar als je werkelijk een neuropsycholoog met een kwakzalver vergelijkt, dan getuigt dat van een enorme arrogantie en onkunde. Het is gewoon een feit dat veel mensen last hebben van lichamelijke klachten (en pijn) als gevolg van problemen met een oorzaak op psychisch gebied.

Zo is er ooit eens een test gedaan met een groepje mensen waarbij een botsing / aanrijding in een auto werd gesimuleerd. Ondanks dat het een simulatie betrof en geen echte botsing, klaagden mensen na afloop over de symptomen van een whiplash.

Ik weet niet hoe de cijfers nu zijn, maar circa 10-15 jaar geleden was zo'n 38 procent van alle arbeidsongeschikten gerelateerd aan onbegrepen lichamelijke klachten. Dit zijn mensen die wel degelijk echt pijn ervaren, maar een aanwijsbare lichamelijke oorzaak is er niet.

Het gaat hier om het welzijn van honderdduizenden mensen, iets dat door jou moeiteloos wordt afgedaan als "branie om niks". Je moet maar durven.
Ik ga niet ontkennen dat een burnout geen probleem is.

Alleen een figuur die begint over grootste crisis ooit en onszelf uitroeien dat neem ik niet meer serieus. Zeker niet vanwege al die holle gemeenplaatsen die hij verderop in het artikel neergooit.
  zondag 4 november 2018 @ 18:07:11 #126
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_182941195
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 17:59 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Sorry, maar als je werkelijk een neuropsycholoog met een kwakzalver vergelijkt, dan getuigt dat van een enorme arrogantie en onkunde. Het is gewoon een feit dat veel mensen last hebben van lichamelijke klachten (en pijn) als gevolg van problemen met een oorzaak op psychisch gebied.

Zo is er ooit eens een test gedaan met een groepje mensen waarbij een botsing / aanrijding in een auto werd gesimuleerd. Ondanks dat het een simulatie betrof en geen echte botsing, klaagden mensen na afloop over de symptomen van een whiplash.

Ik weet niet hoe de cijfers nu zijn, maar circa 10-15 jaar geleden was zo'n 38 procent van alle arbeidsongeschikten gerelateerd aan onbegrepen lichamelijke klachten. Dit zijn mensen die wel degelijk echt pijn ervaren, maar een aanwijsbare lichamelijke oorzaak is er niet.

Het gaat hier om het welzijn van honderdduizenden mensen, iets dat door jou moeiteloos wordt afgedaan als "branie om niks". Je moet maar durven.
Dat zegt hij toch niet? Dat die klachten bestaan ontkent ook niemand volgens mij, het punt is alleen dat deze kerel denkt de oorzaak gevonden te hebben terwijl het natuurlijk allemaal lang niet zo simpel is.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_182941263
quote:
14s.gif Op zondag 4 november 2018 17:42 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Echt niet alleen de Telegraaf hoor, allerhande media laten zich gebruiken door zealots met een agenda. Zolang men maar een paar diploma's heeft en een beetje dramatisch schreeuwt komt men binnen. De krant zelf hoeft niets te doen want de zogenaamde expert brengt wat ondersteunend materiaal dat zijn wilde theorietje lijkt te ondersteunen en klaar is het artikel.

Oh en artikelen over dit soort vage onderbuikgevoelens van hypocriete mensen doen het natuurlijk altijd goed. Zolang er maar een schuldvraag is, of het nou het internet of games of mobiele telefoons of het gebrek aan dienstplicht... combineer dat met een mogelijkheid om lekker te kankeren op andere 'generaties' en je hebt een hit.
Een klinisch neuropsycholoog is een normaal, medisch beroep. De meeste van deze mensen zijn gewoon als specialist verbonden aan ziekenhuizen. Aangezien het tegenwoordig hip is om loze Engelse kreten te gebruiken, moest ik eerst opzoeken wat je met een "zealot" bedoelt. Het blijkt te gaan om iemand die ijverig / fanatiek is. Niks mis mee, mensen die gepassioneerd hun werk doen en problemen willen aanpakken, cq. preventief te werk willen gaan.

De onkunde en ongeïnformeerde vooroordelen die ik in dit topic voorbij zie komen, zijn ronduit schrijnend. Dit soort medisch specialisten reageert echt niet vanuit de onderbuik. Ze komen met hun bevindingen naar buiten op basis van eigen ervaringen, aangevuld met ervaringen / lectuur van collega-medici.

Het is al decennia bekend dat mensen lichamelijke pijn / klachten kunnen ervaren zonder aanwijsbare medische oorzaak. Met name zaken als spanning (en dus ook stress) kunnen zich lichamelijk uiten in de vorm van pijn. Het is redelijk bizar om een normale medische beroepsgroep hier in de sfeer van de kwakzalverij te trekken, puur omdat je zelf niet beter op de hoogte bent en geen moeite doet om je beter in de voorliggende materie te verdiepen.
  zondag 4 november 2018 @ 18:11:16 #128
65846 Bocaj
Vámonos!
pi_182941284
Flikker eerst maar eens alle sociale media van je telefoon. (leidt alleen maar af)
Stoppen met 24 uur per dag te gamen!

Ga sporten! Wandelen/fietsen kan ook!
Ga eerst rustig zitten en lees een boek of doe niets!

Je zult zien dat je vanzelf weer in het lood komt!
  zondag 4 november 2018 @ 18:11:26 #129
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_182941290
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 18:10 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Een klinisch neuropsycholoog is een normaal, medisch beroep. De meeste van deze mensen zijn gewoon als specialist verbonden aan ziekenhuizen.
Dat zal. Het gaat mij om argumenten en onderbouwing. Deze kerel praat overduidelijk poep.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zondag 4 november 2018 @ 18:13:11 #130
65846 Bocaj
Vámonos!
pi_182941332
Wat mij ook opvalt is dat de jeugd ook helemaal niet meer handig is! (Op allerlei vlakken!)
pi_182941474
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 18:06 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik ga niet ontkennen dat een burnout geen probleem is.

Alleen een figuur die begint over grootste crisis ooit en onszelf uitroeien dat neem ik niet meer serieus. Zeker niet vanwege al die holle gemeenplaatsen die hij verderop in het artikel neergooit.
Het gaat om veel meer dan alleen de burn-out en diens tegenhanger, de bore-out. Het gaat om een compleet scala aan onbegrepen lichamelijke klachten, waar onder meer de whiplash, muisarm en zelfs het chronisch vermoeidheidssyndroom ME onderdeel van zijn.

Als we *weten* dat er honderdduizenden mensen zijn die als gevolg van spanning/stress met dit soort problemen/klachten te maken krijgen, dan is er des te meer reden om kritisch te kijken naar de huidige samenleving en factoren die bijdragen aan meer spanning. Doe je dat niet, dan kies je bewust voor het opzetten van oogkleppen.

De man onderbouwt zijn verhaal nota bene ook nog met cijfers: een kostenpost van 20 miljard is enorm. Uiteraard is dat nog ondergeschikt aan het welzijn van mensen. Zeker bij een syndroom als ME kunnen mensen er heel ernstig aan toe zijn.

Als het om lichamelijke ongezonde zaken gaat, is iedereen ermee eens dat er aan preventie gedaan moet worden. Denk aan roken, drankgebruik, drugs, ongezonde voeding, onvoldoende beweging, etc. Waarom zouden we dan op het psychische/mentale vlak niet op z'n minst de nodige bewustwording mogen creëren?
pi_182941493
quote:
14s.gif Op zondag 4 november 2018 18:11 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat zal. Het gaat mij om argumenten en onderbouwing. Deze kerel praat overduidelijk poep.
De man haalt onder meer de Harvard Medical School aan, citeert vakgenoten en put uit zijn eigen ervaringen. Maar uiteraard weet jij het allemaal beter.
  zondag 4 november 2018 @ 18:20:25 #133
52513 whosvegas
The Trickster
pi_182941506
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 18:11 schreef Bocaj het volgende:
Flikker eerst maar eens alle sociale media van je telefoon. (leidt alleen maar af)
Stoppen met 24 uur per dag te gamen!

Ga sporten! Wandelen/fietsen kan ook!
Ga eerst rustig zitten en lees een boek of doe niets!

Je zult zien dat je vanzelf weer in het lood komt!
IInderdaad
Wat ook een goeie is, ga part time werken!
En zo min mogelijk overwerken (natuurlijk doe je wel eens iets extras voor het werk), deadlines zijn er voor om te verschuiven :)
Are you nuts??
  zondag 4 november 2018 @ 18:24:54 #134
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_182941618
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 18:20 schreef whosvegas het volgende:

Wat ook een goeie is, ga part time werken!

Alleen jammer dat het leven zo duur is.
  Beste debater 2022 zondag 4 november 2018 @ 18:27:47 #135
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_182941675
Deze onderzoeker heeft gewoon gelijk. Ook ik heb me schuldig gemaakt aan het 'millenials-zijn-sneeuwvlokjes-die-nergens-tegens-kunnen' gezwam dat het vooral onder mijn generatie (gen. X, de werkelijk meest verwende generatie ooit) goed doet.

Gezien het feit dat verschillende zekerheden die lange tijd als vanzelfsprekend golden steeds meer verdwijnen ter meerdere ere en glorie van het H. Bedrijfsleven en diens god, de Economie, zie ik de toekomst voor jongeren bijzonder somber in. Sowieso mogen ze zich nu al in de schulden steken om een beetje fatsoenlijke opleiding te volgen - een vereiste, sowieso, om 'mee te kunnen doen' in deze prestatiemaatschappij. Maar daarnaast betreden zij ook nog een doorgeslagen geflexibiliseerde arbeidsmarkt waar je loon (en je mogelijkheid tot verder plannen) afhangt van je prestatie en een verlenging van je contract. Falen is geen optie. En dan dient er nog een hypotheek geregeld te worden. Succes, zonder vaste baan. Pensioenopbouw? Dat gaat lekker met jobhoppen. "Dan moeten ze maar sparen", aldus de volgevreten dertiger. Sparen zit er al nauwelijks in met een startersbaan, en dan is er nog die studie die terugbetaald moet worden.

Maar liever geven we dan de telefoontjes en de social media de schuld; die jeugd van tegenwoordig toch... niks mee te beginnen (Aldus Aristoteles een paar eeuwen terug).

Nog ironischer: al die twintigers/dertigers/veertigers die hier nu afgeven op de snowflakes en hun burnouts hebben zelf kennelijk niet door dat zij ook allang niet meer op rozen zitten. Die flexibilsering dendert voort; het ontslagrecht is versoepeld; toegang tot rechtsbijstand wordt moeilijker gemaakt. Kan zo maar zijn dat jij met je 'ik weet van aanpakken'-riedel straks bij het UWV mag uitleggen waarom je bepaalde baantjes beneden je waardigheid acht. Of nog erger, dat ook jij met je 'ambitie en doorzettingsvermogen' straks in een particpatieconstructie verdwijnt waar je straten mag vegen die al geveegd zijn.

De boel staat inderdaad op klappen. En zolang dat godvergeten neoliberalisme steeds weer mandaat krijgt, gaat het er niet beter op worden. Allereerst niet voor de jeugd, maar uiteindelijk voor iedereen die niet met een gouden lepel in z'n strot is geboren.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 zondag 4 november 2018 @ 18:33:46 #136
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_182941844
quote:
7s.gif Op zondag 4 november 2018 15:07 schreef Infection het volgende:
Misschien moet er maar weer eens een oorlog uitbreken, zou de mensheid goed doen.
Als men dit soort dingen roept weet men dat men met een ongelooflijk onbenul te maken heeft.

Maar klinkt wel stoer, dat wel.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 zondag 4 november 2018 @ 18:35:31 #137
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_182941895
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 15:25 schreef MrRatio het volgende:

[..]

Jordan Peterson heeft hier iets zinnigs over te melden.
Wordt hij daarom tegengewerkt?
Jordan Peterson heeft er iets over te zeggen, maar zinnig? Met z'n Eva-als-chaos theorie...
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 4 november 2018 @ 18:37:31 #138
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_182941957
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 18:27 schreef EttovanBelgie het volgende:
Deze onderzoeker heeft gewoon gelijk. Ook ik heb me schuldig gemaakt aan het 'millenials-zijn-sneeuwvlokjes-die-nergens-tegens-kunnen' gezwam dat het vooral onder mijn generatie (gen. X, de werkelijk meest verwende generatie ooit) goed doet.

Gezien het feit dat verschillende zekerheden die lange tijd als vanzelfsprekend golden steeds meer verdwijnen ter meerdere ere en glorie van het H. Bedrijfsleven en diens god, de Economie, zie ik de toekomst voor jongeren bijzonder somber in. Sowieso mogen ze zich nu al in de schulden steken om een beetje fatsoenlijke opleiding te volgen - een vereiste, sowieso, om 'mee te kunnen doen' in deze prestatiemaatschappij. Maar daarnaast betreden zij ook nog een doorgeslagen geflexibiliseerde arbeidsmarkt waar je loon (en je mogelijkheid tot verder plannen) afhangt van je prestatie en een verlenging van je contract. Falen is geen optie. En dan dient er nog een hypotheek geregeld te worden. Succes, zonder vaste baan. Pensioenopbouw? Dat gaat lekker met jobhoppen. "Dan moeten ze maar sparen", aldus de volgevreten dertiger. Sparen zit er al nauwelijks in met een startersbaan, en dan is er nog die studie die terugbetaald moet worden.

Maar liever geven we dan de telefoontjes en de social media de schuld; die jeugd van tegenwoordig toch... niks mee te beginnen (Aldus Aristoteles een paar eeuwen terug).

Nog ironischer: al die twintigers/dertigers/veertigers die hier nu afgeven op de snowflakes en hun burnouts hebben zelf kennelijk niet door dat zij ook allang niet meer op rozen zitten. Die flexibilsering dendert voort; het ontslagrecht is versoepeld; toegang tot rechtsbijstand wordt moeilijker gemaakt. Kan zo maar zijn dat jij met je 'ik weet van aanpakken'-riedel straks bij het UWV mag uitleggen waarom je bepaalde baantjes beneden je waardigheid acht. Of nog erger, dat ook jij met je 'ambitie en doorzettingsvermogen' straks in een particpatieconstructie verdwijnt waar je straten mag vegen die al geveegd zijn.

De boel staat inderdaad op klappen. En zolang dat godvergeten neoliberalisme steeds weer mandaat krijgt, gaat het er niet beter op worden. Allereerst niet voor de jeugd, maar uiteindelijk voor iedereen die niet met een gouden lepel in z'n strot is geboren.
Maar gelukkig vindt iedereen hier de vakbonden kut... :')
pi_182941959
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 18:27 schreef EttovanBelgie het volgende:
Deze onderzoeker heeft gewoon gelijk. Ook ik heb me schuldig gemaakt aan het 'millenials-zijn-sneeuwvlokjes-die-nergens-tegens-kunnen' gezwam dat het vooral onder mijn generatie (gen. X, de werkelijk meest verwende generatie ooit) goed doet.

Gezien het feit dat verschillende zekerheden die lange tijd als vanzelfsprekend golden steeds meer verdwijnen ter meerdere ere en glorie van het H. Bedrijfsleven en diens god, de Economie, zie ik de toekomst voor jongeren bijzonder somber in. Sowieso mogen ze zich nu al in de schulden steken om een beetje fatsoenlijke opleiding te volgen - een vereiste, sowieso, om 'mee te kunnen doen' in deze prestatiemaatschappij. Maar daarnaast betreden zij ook nog een doorgeslagen geflexibiliseerde arbeidsmarkt waar je loon (en je mogelijkheid tot verder plannen) afhangt van je prestatie en een verlenging van je contract. Falen is geen optie. En dan dient er nog een hypotheek geregeld te worden. Succes, zonder vaste baan. Pensioenopbouw? Dat gaat lekker met jobhoppen. "Dan moeten ze maar sparen", aldus de volgevreten dertiger. Sparen zit er al nauwelijks in met een startersbaan, en dan is er nog die studie die terugbetaald moet worden.

Maar liever geven we dan de telefoontjes en de social media de schuld; die jeugd van tegenwoordig toch... niks mee te beginnen (Aldus Aristoteles een paar eeuwen terug).

Nog ironischer: al die twintigers/dertigers/veertigers die hier nu afgeven op de snowflakes en hun burnouts hebben zelf kennelijk niet door dat zij ook allang niet meer op rozen zitten. Die flexibilsering dendert voort; het ontslagrecht is versoepeld; toegang tot rechtsbijstand wordt moeilijker gemaakt. Kan zo maar zijn dat jij met je 'ik weet van aanpakken'-riedel straks bij het UWV mag uitleggen waarom je bepaalde baantjes beneden je waardigheid acht. Of nog erger, dat ook jij met je 'ambitie en doorzettingsvermogen' straks in een particpatieconstructie verdwijnt waar je straten mag vegen die al geveegd zijn.

De boel staat inderdaad op klappen. En zolang dat godvergeten neoliberalisme steeds weer mandaat krijgt, gaat het er niet beter op worden. Allereerst niet voor de jeugd, maar uiteindelijk voor iedereen die niet met een gouden lepel in z'n strot is geboren.
Dit. _O_

Als aanvullend leesvoer - gerelateerde materie - lever ik nog deze zaken aan:

Een artikel over de trust fall: https://www.vrij-links.nl(...)-verhaal/trust-fall/
Een Twitter-draadje van dezelfde auteur: https://twitter.com/parlementor/status/1058774421706551297
Een interview met een gespecialiseerd neuroloog: https://www.volkskrant.nl(...)te-leggen-~b4a30fca/
  Beste debater 2022 zondag 4 november 2018 @ 18:37:57 #140
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_182941967
quote:
14s.gif Op zondag 4 november 2018 18:07 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat zegt hij toch niet? Dat die klachten bestaan ontkent ook niemand volgens mij, het punt is alleen dat deze kerel denkt de oorzaak gevonden te hebben terwijl het natuurlijk allemaal lang niet zo simpel is.
De hypothese dat burnouts niet toenemen wegens achterlijke eisen vanuit een individualistische, prestatiegerichte samenleving met steeds minder sociale cohesie en dito sociale zekerheden maar wegens instagram en facebook is inderdaad veel aannemelijker.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 4 november 2018 @ 18:41:31 #141
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_182942061
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 18:18 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Het gaat om veel meer dan alleen de burn-out en diens tegenhanger, de bore-out. Het gaat om een compleet scala aan onbegrepen lichamelijke klachten, waar onder meer de whiplash, muisarm en zelfs het chronisch vermoeidheidssyndroom ME onderdeel van zijn.

Als we *weten* dat er honderdduizenden mensen zijn die als gevolg van spanning/stress met dit soort problemen/klachten te maken krijgen, dan is er des te meer reden om kritisch te kijken naar de huidige samenleving en factoren die bijdragen aan meer spanning. Doe je dat niet, dan kies je bewust voor het opzetten van oogkleppen.

De man onderbouwt zijn verhaal nota bene ook nog met cijfers: een kostenpost van 20 miljard is enorm. Uiteraard is dat nog ondergeschikt aan het welzijn van mensen. Zeker bij een syndroom als ME kunnen mensen er heel ernstig aan toe zijn.

Als het om lichamelijke ongezonde zaken gaat, is iedereen ermee eens dat er aan preventie gedaan moet worden. Denk aan roken, drankgebruik, drugs, ongezonde voeding, onvoldoende beweging, etc. Waarom zouden we dan op het psychische/mentale vlak niet op z'n minst de nodige bewustwording mogen creëren?
Ja heel vervelend, maar uitspraken over onszelf uitroeien en grootste crisis ooit snijden gewoon geen hout.

Daarbij veegt hij een hoop vaagtaal bij elkaar die nergens grijpbaar zijn. Bijvoorbeeld:

quote:
,We zijn het contact kwijt met wie we werkelijk zijn. En we weten niet meer wat we nodig hebben om gezond en energiek te blijven.’’
Wat bedoelt hij hier nou mee? En wanneer moet ik me aangesproken voelen? Wie ben ik dan werkelijk volgens deze meneer en wat heb ik dan nodig?

quote:
,,In onze samenleving worden te veel mensen overvoerd met informatie. Tachtig procent van mijn eigen studenten geeft aan zelfs geen dag zonder mobiele telefoon en e-mail te kunnen. De hersenen blijven continu onder hoogspanning en kunnen dat voor een deel bij tal van jonge mensen niet verwerken.’’
Wat is overvoerd? En welke norm zo er aan de hoeveelheid info moeten liggen dan? En is het erg dat mensen graag met elkaar communiceren via moderne middelen?

quote:
Op te jonge leeftijd belangrijke keuzes moeten maken, werken onder toenemende druk, ook dat zijn zaken die rampzalige gevolgen hebben. Matser: ,,Perfectionisme is een dolk in de rug van jonge mensen. Let wel: perfectionisme is een angststoornis, je wordt er ziek van.’’
Huh? Eerst heeft hij het over keuzes en werken onder druk en vervolgens ineens over perfectionisme, wat iets anders is. Wat is het nu?
  zondag 4 november 2018 @ 18:43:08 #142
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_182942111
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 17:10 schreef john2406 het volgende:

[..]

Hoe wordt je dan gebeld?
Via de vaste lijn. :)
  zondag 4 november 2018 @ 18:44:48 #143
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_182942151
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 18:37 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

De hypothese dat burnouts niet toenemen wegens achterlijke eisen vanuit een individualistische, prestatiegerichte samenleving met steeds minder sociale cohesie en dito sociale zekerheden maar wegens instagram en facebook is inderdaad veel aannemelijker.
Kom maar met een goede wetenschappelijke basis hiervoor zou ik zeggen. Ideologisch gezwam over 'neoliberalisme' kan sowieso achterwege blijven.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  Beste debater 2022 zondag 4 november 2018 @ 18:46:16 #144
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_182942202
quote:
14s.gif Op zondag 4 november 2018 18:44 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Kom maar met een goede wetenschappelijke basis hiervoor zou ik zeggen. Ideologisch gezwam over 'neoliberalisme' kan sowieso achterwege blijven.
Ja, of je denkt gewoon logisch na.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_182942229
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 18:27 schreef EttovanBelgie het volgende:
Deze onderzoeker heeft gewoon gelijk. Ook ik heb me schuldig gemaakt aan het 'millenials-zijn-sneeuwvlokjes-die-nergens-tegens-kunnen' gezwam dat het vooral onder mijn generatie (gen. X, de werkelijk meest verwende generatie ooit) goed doet.

Gezien het feit dat verschillende zekerheden die lange tijd als vanzelfsprekend golden steeds meer verdwijnen ter meerdere ere en glorie van het H. Bedrijfsleven en diens god, de Economie, zie ik de toekomst voor jongeren bijzonder somber in. Sowieso mogen ze zich nu al in de schulden steken om een beetje fatsoenlijke opleiding te volgen - een vereiste, sowieso, om 'mee te kunnen doen' in deze prestatiemaatschappij. Maar daarnaast betreden zij ook nog een doorgeslagen geflexibiliseerde arbeidsmarkt waar je loon (en je mogelijkheid tot verder plannen) afhangt van je prestatie en een verlenging van je contract. Falen is geen optie. En dan dient er nog een hypotheek geregeld te worden. Succes, zonder vaste baan. Pensioenopbouw? Dat gaat lekker met jobhoppen. "Dan moeten ze maar sparen", aldus de volgevreten dertiger. Sparen zit er al nauwelijks in met een startersbaan, en dan is er nog die studie die terugbetaald moet worden.

Maar liever geven we dan de telefoontjes en de social media de schuld; die jeugd van tegenwoordig toch... niks mee te beginnen (Aldus Aristoteles een paar eeuwen terug).

Nog ironischer: al die twintigers/dertigers/veertigers die hier nu afgeven op de snowflakes en hun burnouts hebben zelf kennelijk niet door dat zij ook allang niet meer op rozen zitten. Die flexibilsering dendert voort; het ontslagrecht is versoepeld; toegang tot rechtsbijstand wordt moeilijker gemaakt. Kan zo maar zijn dat jij met je 'ik weet van aanpakken'-riedel straks bij het UWV mag uitleggen waarom je bepaalde baantjes beneden je waardigheid acht. Of nog erger, dat ook jij met je 'ambitie en doorzettingsvermogen' straks in een particpatieconstructie verdwijnt waar je straten mag vegen die al geveegd zijn.

De boel staat inderdaad op klappen. En zolang dat godvergeten neoliberalisme steeds weer mandaat krijgt, gaat het er niet beter op worden. Allereerst niet voor de jeugd, maar uiteindelijk voor iedereen die niet met een gouden lepel in z'n strot is geboren.
Zijn m.i. twee dingen aan de gang. Datgene wat jij hier beschrijft en dat het systeem kan worden genoemd. Maar ook de manier waarop mensen zich hebben aangepast aan dit systeem. 'Who is to blame more. Or are they to blame equally. Or is the way folks are trying to adapt to the problem solely to blame?' Quote van een tekst die ik laatst las. Voor een deel zit het hem juist in het feit dat degenen die een burnout krijgen, ook degenen zijn die de voorstanders c.q. adaptoren zijn van dit systeem.
I´m back.
pi_182942239
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 10:46 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

En juist dat onbegrip, wat je in dit soort topics ook ziet, maakt het erger. Falen is geen optie meer. Er moet gepresteerd worden en niets ligt vast, en wie het niet bijhoudt is zwak en kansloos en verdient de ellende.
Eens.

We moeten vooral jonge mensen de ruimte geven om op te groeien tot gezonde volwassene. Daar hoort ook bij dat ze een keer een verkeerde studiekeuze maken, of een jaartje blijven zitten.

Nu leidt dat direct tot hoge schulden. En jonge werkenden hebben het ook best zwaar. Meteen vol aan de bak en blijven presteren, leren, up or out.

Het is op zich allemaal nog wel te hanteren, echter een omgeving maar vooral deze jongeren Zelf die alles van de wereld en zichzelf verwachten. En dan lukt dat niet (logisch). Je moet sociaal, slim, leuk, sportief, mooi, grappig, aardig, geZond, dun, welbespraakt etcetera. Zijn.

Dat redt niemand. Ik ben nog net opgegroeid in de tijd dat je gewoon kind was. Misschien slim, dom of grappig, het was niet perfect en iedereen die zichzelf perfect vond merkte bij het buitenspelen wel dat dat niet zo was.

Ik vind dat we echt een beetj beter om moeten gaan met onze jeugd. Geef ze wat ruimte. Echt goed onderwijs, laat ze lekker sporten op de BSO en na school, studeren moet bijna gratis zijn, basisbeurs terug. En af van die bindende adviezen en nominaal afstuderen.

Ikzelf betaal er graag wat meer belasting voor. Heb zelf ook de kans en ruimte gehad, gun dat anderen ook. Zeker degenen die hard werken, hun best doen, daar moeten we als maatschappij echt meer in investeren.

Overigens betwijfel ik of 20 procent overspannen thuis zit. Alsnog zie ik het probleem wel. Paar jongere collega’s van me heeft het best pittig. Overigens ook wel dertigers die het zwaar hebben. Er komt naar mijn idee echt wel een golf aan met veel geestesziekten. We moeten echt te veel.
Whatever...
  zondag 4 november 2018 @ 18:49:31 #147
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_182942290
Sowieso, alsof presteren vroeger niet belangrijk was. :')

Maar ik heb het idee dat veel mensen altijd meer meer, sneller, beter en groter willen en dat ze zich daar vaak ernstig aan vertillen.
pi_182942336
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 18:49 schreef Hexagon het volgende:
Sowieso, alsof presteren vroeger niet belangrijk was. :')
Dat begon vanaf de jaren 80 steeds belangrijker te worden idd.
quote:
Maar ik heb het idee dat veel mensen altijd meer meer, sneller, beter en groter willen en dat ze zich daar vaak ernstig aan vertillen.
Picture perfect idd, dat is het streven. Adaptoren hiervan raken wrs in een depressie. Mensen laten zich gek maken maw.
I´m back.
pi_182942341
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 18:41 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ja heel vervelend, maar uitspraken over onszelf uitroeien en grootste crisis ooit snijden gewoon geen hout.

Daarbij veegt hij een hoop vaagtaal bij elkaar die nergens grijpbaar zijn. Bijvoorbeeld:

[..]

Wat bedoelt hij hier nou mee? En wanneer moet ik me aangesproken voelen? Wie ben ik dan werkelijk volgens deze meneer en wat heb ik dan nodig?

[..]

Wat is overvoerd? En welke norm zo er aan de hoeveelheid info moeten liggen dan? En is het erg dat mensen graag met elkaar communiceren via moderne middelen?

[..]

Huh? Eerst heeft hij het over keuzes en werken onder druk en vervolgens ineens over perfectionisme, wat iets anders is. Wat is het nu?
Ah, je gaat nu regel voor regel een artikel analyseren dat je eerst als "branie om niks" hebt afgedaan? Laten we dat dan maar als winst beschouwen.

Ik ga niet op alles reageren. De eerste uitspraak wordt nader toegelicht in het interview met de neuroloog, dat ik zojuist postte. Ook daarin komt de verbinding tussen lichaam en geest (en het jezelf bewust zijn) aan bod.

De man beweert ook niet dat het "erg" is dat we moderne communicatiemiddelen gebruiken. Er is alleen een overdaad aan prikkels en informatie. Ook hier is bewustwording weer heel wezenlijk.

Werken onder druk brengt spanning met zich mee. Perfectionisme nastreven (cq. prestatiedrang) brengt ook spanning met zich mee. Het verwachtingspatroon is vaak zeer hoog; de lat ligt hoog. Jongeren kunnen niet altijd aan die verwachtingen voldoen. Gevolg: verdere spanningen die ze niet goed kunnen handelen -> lichamelijke klachten.
  Beste debater 2022 zondag 4 november 2018 @ 18:51:26 #150
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_182942344
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 18:49 schreef Hexagon het volgende:
Sowieso, alsof presteren vroeger niet belangrijk was. :')

Maar ik heb het idee dat veel mensen altijd meer meer, sneller, beter en groter willen en dat ze zich daar vaak ernstig aan vertillen.
Vroeger, hoeveel vroeger?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_182942357
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 18:37 schreef AchJa het volgende:

[..]

Maar gelukkig vindt iedereen hier de vakbonden kut... :')
Voor jonge werknemers zijn (of waren, ik weet niet wat de huidige status is) vakbonden ook kut.
  zondag 4 november 2018 @ 18:52:39 #152
431496 girlnextdoor.
Could be mine, could be yours.
pi_182942382
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 10:57 schreef Aanstootgevendenaam het volgende:
Tere blaadjes zonder ruggengraat. Burnout is een verzonnen aandoening van luilakken die gratis geld willen.
Ik ken iemand die een burnout kreeg nadat het uitging met dr vriendje. Ik ben toen heel kwaad geworden.

Mijn opa en oma zijn dood gevonden, ik kreeg daar best een klap van, maar ik ben gewoon doorgegaan met werken. Vorig jaar kwamen we erachter dat het verhaal nog iets heftiger in elkaar zat dan ons toendertijd is voorgehouden door de politie. Een nieuwe klap volgde, maar ook hier ben ik gewoon doorgegaan met werken. Ik kreeg toen wel opmerkingen dat ik opeens anders was, onder andere door datzelfde schepsel. En dan komt zij aan met dr burnout om een stukgelopen relatie. Echt, het leven gaat nog véél harder zijn, meisje. Je pa en ma gaan ook een keer dood. Ga je dan vijf jaar een burnout hebben? Ik kan die 'er gebeurd iets lulligs dus ik heb een burnout'-houding echt niet uitstaan.
With love :*
  zondag 4 november 2018 @ 18:53:44 #153
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_182942404
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 18:51 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Vroeger, hoeveel vroeger?
Ongeveer vanaf de mensheid bestaat moet men bepaalde prestaties leveren.
pi_182942418
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 18:49 schreef Hexagon het volgende:
Sowieso, alsof presteren vroeger niet belangrijk was. :')

Maar ik heb het idee dat veel mensen altijd meer meer, sneller, beter en groter willen en dat ze zich daar vaak ernstig aan vertillen.
Natuurlijk was dat vroeger ook wel belangrijk, maar toen was koos werkeloos er ook gewoon. De dubbeltjes die nooit kwartjes werden.

Nu verwacht iedereen zelf een euro te worden terwijl dat kwartje al hee wat is. En een duppie is voor een flinke groep het hoogst haalbare. Toch denken juist die mensen zelf dat ze mislukt zijn als ze het niet helemaal redden. Daar gaat het mis volgens mij.
Whatever...
pi_182942420
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 18:52 schreef girlnextdoor. het volgende:

[..]

Ik ken iemand die een burnout kreeg nadat het uitging met dr vriendje. Ik ben toen heel kwaad geworden.
:')
pi_182942445
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 18:52 schreef girlnextdoor. het volgende:

[..]

Ik ken iemand die een burnout kreeg nadat het uitging met dr vriendje. Ik ben toen heel kwaad geworden.

Mijn opa en oma zijn dood gevonden, ik kreeg daar best een klap van, maar ik ben gewoon doorgegaan met werken. Vorig jaar kwamen we erachter dat het verhaal nog iets heftiger in elkaar zat dan ons toendertijd is voorgehouden door de politie. Een nieuwe klap volgde, maar ook hier ben ik gewoon doorgegaan met werken. Ik kreeg toen wel opmerkingen dat ik opeens anders was, onder andere door datzelfde schepsel. En dan komt zij aan met dr burnout om een stukgelopen relatie. Echt, het leven gaat nog véél harder zijn, meisje. Je pa en ma gaan ook een keer dood. Ga je dan vijf jaar een burnout hebben? Ik kan die 'er gebeurd iets lulligs dus ik heb een burnout'-houding echt niet uitstaan.
jezelf projecteren op een ander is ook menseigen.
Anderen moet ook kunnen wat jij kan of zelfs beter. Minder kunnen dan wat jij kan is niet acceptabel en dan is die ander een zwakkeling.....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_182942456
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 18:53 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ongeveer vanaf de mensheid bestaat moet men bepaalde prestaties leveren.
Vroeger kon je min of meer onbeperkt studeren tegen lage kosten. Nu moet je bij veel studies alle studiepunten halen in het eerste jaar en betekent een foute keuze meteen een serieuze schuld.
pi_182942498
Het is vast een probleem maar als je nou echt door niemand serieus genomen wil worden moet je met zo'n dramatische overdrijving komen :')

De grootste crisis ooit... :')
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  Beste debater 2022 zondag 4 november 2018 @ 18:58:10 #159
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_182942510
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 18:53 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ongeveer vanaf de mensheid bestaat moet men bepaalde prestaties leveren.
Ja inderdaad. Bepaalde.

Nu zie ik dat je van D'66 bent, en ongetwijfeld die flexibilisering, ontslagrechtversoepeling en 'leven lang leren' idioterie als zegeningen voor de mensheid ziet, maar als je werkelijk denkt dat de generatie die opgroeide in de jaren tachtig en negentig met dezelfde eisen te maken kreeg als de huidige, ben je gewoon totaal losgeraakt van de huidige werkelijkheid.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 4 november 2018 @ 18:59:29 #160
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_182942540
[ ] Geschikt
[X] Ongeschikt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_182942545
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 10:38 schreef Dven het volgende:
Burnout op je 20e :') maak jezelf dan gewoon gelijk van kant, zwakkelingen heb je niets aan
Nou moet je er geen gewoonte van maken mijn standpunt in te pikken....
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  Beste debater 2022 zondag 4 november 2018 @ 19:01:16 #162
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_182942580
Dat idee alleen al: "Een leven lang leren". Alleen werken is niet meer genoeg; niet voor de vakkenvuller, niet voor de docent, niet voor de kantoormedewerker, niet voor de accountant. Iedereen op cursus. Iedereen om de zoveel jaar certificaatjes behalen. Iedereen in een zaaltje waar een of andere pipo van HR met z'n flap-over en viltstift het werkvolk aanzet tot blijvende excellentie.

9 tot 5 is niet genoeg. Doorgaan. Doorleren. Tot in het oneindige. Rust is geen optie.

Idioterie, nogmaals.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 zondag 4 november 2018 @ 19:02:07 #163
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_182942605
quote:
14s.gif Op zondag 4 november 2018 18:59 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Heerlijk feitenvrij geraas weer hoor. Zet die ideologische oogkleppen eens af.
Feitenvrij.

Zeg eens, hoe lang mocht een student in de jaren negentig op kosten van de staat studeren? En hoe zat dat precies met studiebeurs, OV en terugbetaling? Noem eens een termijn.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_182942681
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 18:49 schreef Hexagon het volgende:
Sowieso, alsof presteren vroeger niet belangrijk was. :')

Maar ik heb het idee dat veel mensen altijd meer meer, sneller, beter en groter willen en dat ze zich daar vaak ernstig aan vertillen.
Ik heb het idee dat de materie heeeeeel langzaam (maar toch) een beetje begint te landen.
Wat is de lichamelijke reactie als je je letterlijk vertilt? Rugpijn, heel goed.

Dan kom je bij de vraag waarom mensen altijd meer, sneller, beter en groter willen. Dat zal iets met de tand des tijds te maken hebben, meer dan ooit tevoren. Dat begint al bij de keuze voor vervolgonderwijs na de basisschool. Het barst van de kinderen die naar de havo worden gestuurd, terwijl vbmo-t (cq. mavo) veel beter bij ze past. Maar ja, prestatiedruk hè?

En dat houdt eigenlijk niet meer op. Het verwachtingspatroon is enorm. Nu nog even leren snappen dat het voldoen aan verwachtingen én het wegvallen van allerhande zekerheden - mede dankzij het neo-liberale beleid van de afgelopen decennia - zorgt voor toenemende spanningen en stress. En tot slot nog even dat genoemde interview lezen en gaan begrijpen dat lichamelijke pijn de uitkomst kan zijn als je je emoties niet weet te handelen, cq. het bewustzijn ontbreekt.

Je komt er wel.
  zondag 4 november 2018 @ 19:05:53 #165
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_182942688
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 18:51 schreef Maverick_tfd het volgende:

Voor jonge werknemers zijn (of waren, ik weet niet wat de huidige status is) vakbonden ook kut.
Als je jong bent is pensioen en al die ongein ook een enorm ver van je bed show. IK heb NU geld nodig en niet later. Tel dat bij de vergaande individualisering van de maatschappij op waarbij IK de belangrijkste factor is en je hebt het feest compleet. Alles en iedereen die meer met het collectief bezig is is kut want die doen niks voor MIJ persoonlijk...
pi_182942720
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 18:59 schreef Janneke141 het volgende:
[ ] Geschikt
[X] Ongeschikt.
Kansloze reactie.
pi_182942733
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 19:05 schreef AchJa het volgende:

[..]

Als je jong bent is pensioen en al die ongein ook een enorm ver van je bed show. IK heb NU geld nodig en niet later. Tel dat bij de vergaande individualisering van de maatschappij op waarbij IK de belangrijkste factor is en je hebt het feest compleet. Alles en iedereen die meer met het collectief bezig is is kut want die doen niks voor MIJ persoonlijk...
Bedankt voor het compleet missen van mijn punt.
pi_182942767
Een grote groep van zwakkelingen tegenwoordig. Ongeschikt voor het echte leven, te beschermd opgegroeid door hun mammie en pappie.

Eigenlijk moet je dat soort zwakkelingen opnieuw opvoeden en het er goed in hameren hoe het allemaal werkt.
  zondag 4 november 2018 @ 19:10:02 #169
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_182942768
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 18:51 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Ah, je gaat nu regel voor regel een artikel analyseren dat je eerst als "branie om niks" hebt afgedaan? Laten we dat dan maar als winst beschouwen.

Ik ga niet op alles reageren. De eerste uitspraak wordt nader toegelicht in het interview met de neuroloog, dat ik zojuist postte. Ook daarin komt de verbinding tussen lichaam en geest (en het jezelf bewust zijn) aan bod.

De man beweert ook niet dat het "erg" is dat we moderne communicatiemiddelen gebruiken. Er is alleen een overdaad aan prikkels en informatie. Ook hier is bewustwording weer heel wezenlijk.

Werken onder druk brengt spanning met zich mee. Perfectionisme nastreven (cq. prestatiedrang) brengt ook spanning met zich mee. Het verwachtingspatroon is vaak zeer hoog; de lat ligt hoog. Jongeren kunnen niet altijd aan die verwachtingen voldoen. Gevolg: verdere spanningen die ze niet goed kunnen handelen -> lichamelijke klachten.
Het blijft allemaal maar vaagpraterij. Het roept een hoop dingen maar wie moet zich nu precies aangesproken voelen? Dat blijft gewoon onduidelijk. Wat moet ik hier bijvoorbeeld persoonlijk mee? Of wat moetem de politiek of vakbonden hiermee.

Op mijn werk komen ook geregeld burnouts voor. Maar mijn werkgever komt ons niet dagelijks briesend tegemoet om de onmogelijkste prestaties te eisen. Veelal zijn het mensen die te snel willen en de schijn op willen houden de beste te zijn. Vaak weet de baas niet eens als projecten veel meer energie vragen. En er wordt hem ook niet verteld dat er hulp nodig is omdat ze geen grenzen durven te trekken omdat ze bang zijn minder snel promotie te maken. Uiteindelijk gooien ze dan hun eigen glazen is.
  zondag 4 november 2018 @ 19:10:03 #170
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_182942770
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 19:08 schreef Maverick_tfd het volgende:

Bedankt voor het compleet missen van mijn punt.
Dan begrijp je zelf niet wat je schrijft ben ik bang. Want het is nl. niet zo. Dat is wat de jongere generatie er altijd van maakt, topics genoeg hier op Fok! over dat gelul.
pi_182942817
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 18:52 schreef girlnextdoor. het volgende:

[..]

Ik ken iemand die een burnout kreeg nadat het uitging met dr vriendje. Ik ben toen heel kwaad geworden.

Mijn opa en oma zijn dood gevonden, ik kreeg daar best een klap van, maar ik ben gewoon doorgegaan met werken. Vorig jaar kwamen we erachter dat het verhaal nog iets heftiger in elkaar zat dan ons toendertijd is voorgehouden door de politie. Een nieuwe klap volgde, maar ook hier ben ik gewoon doorgegaan met werken. Ik kreeg toen wel opmerkingen dat ik opeens anders was, onder andere door datzelfde schepsel. En dan komt zij aan met dr burnout om een stukgelopen relatie. Echt, het leven gaat nog véél harder zijn, meisje. Je pa en ma gaan ook een keer dood. Ga je dan vijf jaar een burnout hebben? Ik kan die 'er gebeurd iets lulligs dus ik heb een burnout'-houding echt niet uitstaan.
Het zit vaak complexer in elkaar. Dat de relatie met het vriendje uitging, is mogelijk een trigger geweest. Het zou mij niks verbazen als er meer problemen spelen in de sfeer van spanning / stress. Maar ook hier geldt: het verwachtingspatroon is dat je als meid een relatie krijgt met een jongen, trouwt, kinderen krijgt, etc. Het wegvallen van iets dat een zekerheid leek (een relatie), zorgt voor onzekerheid over de toekomst en daarmee toenemende zorgen / spanning.

Verder is het niet zinvol om jouw situatie met de hare te vergelijken. Jij bent kennelijk veel beter in staat om je emoties een plaats te geven dan je vriendin. Niet ieder mens zit hetzelfde in elkaar. Wees er blij mee...

Je vriendin van alles verwijten gaat trouwens niet de oplossing van het probleem worden. Sowieso is leed vergelijken erg zinloos. Wat ze nodig heeft, is de juiste hulp en begeleiding om haar emoties te leren handelen.
  zondag 4 november 2018 @ 19:12:38 #172
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_182942829
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 18:58 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Ja inderdaad. Bepaalde.

Nu zie ik dat je van D'66 bent, en ongetwijfeld die flexibilisering, ontslagrechtversoepeling en 'leven lang leren' idioterie als zegeningen voor de mensheid ziet, maar als je werkelijk denkt dat de generatie die opgroeide in de jaren tachtig en negentig met dezelfde eisen te maken kreeg als de huidige, ben je gewoon totaal losgeraakt van de huidige werkelijkheid.
Welke eisen precies? Ze werken op dezelfde arbeidsmarkt als ik. En veel van die burnout gevallen zijn van mijn leeftijd.
pi_182942842
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 18:59 schreef Janneke141 het volgende:
[ ] Geschikt
[X] Ongeschikt.
Waar slaat deze reactie op? Op de klinisch neuroloog in de OP of op mensen met lichamelijke klachte en pijn?
  zondag 4 november 2018 @ 19:14:10 #174
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_182942870
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 19:13 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Waar slaat deze reactie op? Op de klinisch neuroloog in de OP of op mensen met lichamelijke klachte en pijn?
Op mensen met onvoldoende ruggengraat.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Beste debater 2022 zondag 4 november 2018 @ 19:14:22 #175
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_182942876
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 19:12 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Welke eisen precies? Ze werken op dezelfde arbeidsmarkt als ik. En veel van die burnout gevallen zijn van mijn leeftijd.
Heb jij in één jaar tijd je studiekeuze moeten bepalen? Heb jij studiefinanciering genoten? OV? Hoelang heb jij over je studie mogen doen?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 zondag 4 november 2018 @ 19:15:22 #176
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_182942903
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 19:14 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Op mensen met onvoldoende ruggengraat.
Vies hè, menselijke zwakte.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 4 november 2018 @ 19:15:46 #177
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_182942911
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 19:15 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Vies hè, menselijke zwakte.
In veel gevallen vooral onnodig.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Beste debater 2022 zondag 4 november 2018 @ 19:16:14 #178
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_182942918
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 19:15 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

In veel gevallen vooral onnodig.
Uiteraard. Kost veel te veel geld. En dat is het allerbelangrijkste, nietwaar Janneke.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_182942931
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 17:50 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dat wordt vooral zo ervaren door mensen die er zelf nooit mee te maken hebben gehad en het alleen kennen van de verhalen van ome Klaas op kringverjaardagen die als plichtige nog schuttersputten van minstens 10 meter diep heeft lopen graven op Beekhuizerzand en echt een vent was geworden door de dienstplicht... Hij is vergeet alleen te vertellen dat de overige 11 en een halve maand bestond uit blanco'en, corvee, plaat vegen, FAL/ UZI poetsen en vooral veel bier zuipen in de onderdeelsbar/ PMT/ KMT/ HMT voor hfl 0.50 het glas... En de WC deuren vol kalken met grappige dingen zoals: "Liever m'n zus als hoer dan een sergeant als broer", "Als kanker een kleur had zou het legergroen zijn geweest", "Voor WC-tennis kijk links, rechts, links, rechts", "Een joint in de morgen is een wachtbeurt zonder zorgen", etc. etc.

[..]

Daar kwam je als dienstplichtige natuurlijk niet zomaar bij...

Ben je zelf dienstplichtig geweest?
Precies. Mensen die dit zijn als een opvoedkundige bezigheid zijn compleet de weg kwijt. 11 maanden lang je dood vervelen, zuipen en feest vieren. En niet te vergeten het klaverjassen.
  zondag 4 november 2018 @ 19:17:37 #180
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_182942951
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 19:14 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Heb jij in één jaar tijd je studiekeuze moeten bepalen? Heb jij studiefinanciering genoten? OV? Hoelang heb jij over je studie mogen doen?
Dus een burnout heeft vooral met studieschuld te maken?

E enige eis is dus meer studieschuld terugbetalen
  zondag 4 november 2018 @ 19:17:57 #181
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_182942959
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 18:47 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Ikzelf betaal er graag wat meer belasting voor. Heb zelf ook de kans en ruimte gehad, gun dat anderen ook. Zeker degenen die hard werken, hun best doen, daar moeten we als maatschappij echt meer in investeren.
Ik betaal ook veel liever voor de basisbeurs en wat ruimte voor extra activiteiten van studenten dan voor het onderhoud van mensen die er echt geen reet voor willen doen. Helaas gaan de verhoudingen de andere kant uit. Vervelend om te zien.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  Beste debater 2022 zondag 4 november 2018 @ 19:18:15 #182
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_182942967
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 19:17 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Dus een burnout heeft vooral met studieschuld te maken?
Zucht.

Nee, het heeft te maken met de startpositie.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Moderator zondag 4 november 2018 @ 19:18:27 #183
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_182942973
Tja, gewoon flexibel doen met je werk en thuissituatie. Maar mensen willen gewoon teveel ballen in de lucht houden. Wees vooral eerlijk naar jezelf en doe wat aan eventuele obstakels die teveel energie kosten. Daarmee bedoel ik, werk vooral minder, de vrienden die je altijd uitdagen om mee en meer te doen op afstand houden en houd vooral meer van jezelf.

Ik hing zelf tegen veel stress aan. Ik deed werk met enorm veel verantwoordelijkheden zonder goede sturing met een grote workload. Dat kon ik op mijn 22/23e niet helemaal aan samen met mijn privésituatie. Ik heb ander werk gezocht, en gevonden, waarbij ik flexibeler mijn dag kon indelen. En dat was de sleutel en oplossing voor mijn stress.

Leer het te herkennen, praat erover. Doe niet alsof... maar helaas doet iedereen dat. De nieuwe telefoon, auto, huis, twee kinderen, 40u blijven werken, vakanties naar andere kant van de wereld, doorgaan met de pracht en praal en zelf kapot gaan. Daar reden we de oorlog niet mee.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  zondag 4 november 2018 @ 19:19:03 #184
480574 Smegma.
Ettert lekker onder je toompje
pi_182942988
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 18:58 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Ja inderdaad. Bepaalde.

Nu zie ik dat je van D'66 bent, en ongetwijfeld die flexibilisering, ontslagrechtversoepeling en 'leven lang leren' idioterie als zegeningen voor de mensheid ziet, maar als je werkelijk denkt dat de generatie die opgroeide in de jaren tachtig en negentig met dezelfde eisen te maken kreeg als de huidige, ben je gewoon totaal losgeraakt van de huidige werkelijkheid.
^O^

Niet alleen wat jij zegt, de wereld is veel meer nog dan in de jaren '80 en '90 een verbonden wereld geworden. Het emmertje loopt over bij veel mensen dankzij overprikkeling.

Ik denk wel dat je er een hoop zelf aan kunt doen. Mensen lopen erg hard voor dingen waarbij je je af kunt vragen hoe belangrijk het nu echt is. Het lijntje kan niet altijd gespannen staan.
  zondag 4 november 2018 @ 19:19:45 #185
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_182943001
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 19:18 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Zucht.

Nee, het heeft te maken met de startpositie.
Wat maakt het hebben van een studieschuld voor verschil voor je startpositie?
  zondag 4 november 2018 @ 19:19:56 #186
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_182943007
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 19:16 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Uiteraard. Kost veel te veel geld. En dat is het allerbelangrijkste, nietwaar Janneke.
Je hoeft me geen woorden in de mond te leggen hoor. Ik kan mijn mening prima zelf formuleren.

Grofweg valt dat hele leger aan burnouters in drie groepen uiteen: de 'echte' gevallen, de zwakke broeders die in de Libelle gelezen hebben dat ze ziek zijn en degenen die het in principe prima aan moeten kunnen, maar stuk gaan als gevolg van mismanagement.

Het spreekt voor zich dat die twee laatste groepen allebei onnodig zijn.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_182943026
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 18:58 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Ja inderdaad. Bepaalde.

Nu zie ik dat je van D'66 bent, en ongetwijfeld die flexibilisering, ontslagrechtversoepeling en 'leven lang leren' idioterie als zegeningen voor de mensheid ziet, maar als je werkelijk denkt dat de generatie die opgroeide in de jaren tachtig en negentig met dezelfde eisen te maken kreeg als de huidige, ben je gewoon totaal losgeraakt van de huidige werkelijkheid.
Er is inderdaad een direct verband met politieke keuzes. Je ziet dit in de VS ook goed. Eén van de voornaamste zekerheden om een goed bestaan te hebben, is daar niet op orde. Ondanks de invoering van Obamacare is zorg voor veel mensen nog steeds onbereikbaar, omdat Obamacare (de zorgverzekering) voor hen onbetaalbaar is.

Deze teleurstelling én grote onzekerheid over het eigen bestaan is een voorname trigger geweest onder kiezers om voor Trump te stemmen. Objectief gezien niet in hun eigen belang, maar meer vanuit een soort wanhoop en protest. In de Verenigde Staten van Eva is dit uitvoerig behandeld.

Overigens wens ik aan te tekenen dat ik opgroeide in de jaren 80 en 90, maar nu nog steeds leef... Het is niet alsof ik van mijn pensioen zit te genieten of zo. Ook mijn generatie heeft gewoon te maken met de huidige onzekerheden op de arbeidsmarkt, de betaalbaarheid van een huis, oplopende (zorg)kosten. Om nog maar te zwijgen over een eventueel pensioen.

Het verschil is hooguit dat mensen van mijn generatie al wat langer meedraaien, misschien wat meer gewend zijn, in veel gevallen financieel wat meer vet op de botten hebben én andere zekerheden in het leven beter op orde hebben.
pi_182943028
Vroeger was niet alles beter. Zeker nu niet met alle mogelijkheden die er zijn. Maar je mocht wel kind zijn zonder al die prestatie druk op zeer jonge leeftijd. En we hadden punk :) muziek. Maar als die burn-outs werkelijk toenemen onder jongeren kun je het niet negeren alsof er niets aan de hand is.
  Beste debater 2022 zondag 4 november 2018 @ 19:22:17 #189
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_182943052
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 19:19 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Wat maakt het hebben van een studieschuld voor verschil voor je startpositie?
Gast, serieus?

Wat denk je zelf?

Starten (in die o.a. door D'66 zo bejubelde flexplek die arbeidsmarkt heet) met een studieschuld van enkele duizenden euro's;

Starten (in een tijdperk waarin het onstlagrecht nog daadwerkelijk iets voorstelde, er vangnetten voor werkloosheid en ziekte bestonden zonder de hyena's van de Participatiewet) zonder studieschuld, dan wel met de uitkijk op kwijtschelding.

Geen énkel wezenlijk verschil inderdaad.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_182943098
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 19:14 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Op mensen met onvoldoende ruggengraat.
Wat dus aantoonbaar dom en kortzichtig is. De materie is veel complexer dan mensen even een schop onder de kont geven. Maar ik onthoud deze reactie even. Wie weet komt -ie t.z.t. nog eens van pas in een topic waar medemenselijkheid centraal staat.
  zondag 4 november 2018 @ 19:25:09 #191
480574 Smegma.
Ettert lekker onder je toompje
pi_182943109
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 19:01 schreef EttovanBelgie het volgende:
Dat idee alleen al: "Een leven lang leren". Alleen werken is niet meer genoeg; niet voor de vakkenvuller, niet voor de docent, niet voor de kantoormedewerker, niet voor de accountant. Iedereen op cursus. Iedereen om de zoveel jaar certificaatjes behalen. Iedereen in een zaaltje waar een of andere pipo van HR met z'n flap-over en viltstift het werkvolk aanzet tot blijvende excellentie.

9 tot 5 is niet genoeg. Doorgaan. Doorleren. Tot in het oneindige. Rust is geen optie.

Idioterie, nogmaals.
Het probleem is dat die dikke nek met z'n viltstift de zoveelste is met een kletsverhaal dat inderdaad eens in de zoveel jaar op een iets andere manier gebracht wordt.

Als werk buiten jezelf staat en je er geen verbondenheid toe voelt, dan ben je hard op weg om een robotwerker te worden. Dan is de batterij op een gegeven moment op. Geef mensen vrijheid met verantwoordelijkheid, laat mensen werken vanuit functionaliteit i.p.v. vanuit hun functie.
  Beste debater 2022 zondag 4 november 2018 @ 19:25:35 #192
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_182943122
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 19:24 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Wat dus aantoonbaar dom en kortzichtig is. De materie is veel complexer dan mensen even een schop onder de kont geven. Maar ik onthoud deze reactie even. Wie weet komt -ie t.z.t. nog eens van pas in een topic waar medemenselijkheid centraal staat.
:o
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_182943132
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 19:20 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Er is inderdaad een direct verband met politieke keuzes. Je ziet dit in de VS ook goed. Eén van de voornaamste zekerheden om een goed bestaan te hebben, is daar niet op orde. Ondanks de invoering van Obamacare is zorg voor veel mensen nog steeds onbereikbaar, omdat Obamacare (de zorgverzekering) voor hen onbetaalbaar is.

Deze teleurstelling én grote onzekerheid over het eigen bestaan is een voorname trigger geweest onder kiezers om voor Trump te stemmen. Objectief gezien niet in hun eigen belang, maar meer vanuit een soort wanhoop en protest. In de Verenigde Staten van Eva is dit uitvoerig behandeld.

Overigens wens ik aan te tekenen dat ik opgroeide in de jaren 80 en 90, maar nu nog steeds leef... Het is niet alsof ik van mijn pensioen zit te genieten of zo. Ook mijn generatie heeft gewoon te maken met de huidige onzekerheden op de arbeidsmarkt, de betaalbaarheid van een huis, oplopende (zorg)kosten. Om nog maar te zwijgen over een eventueel pensioen.

Het verschil is hooguit dat mensen van mijn generatie al wat langer meedraaien, misschien wat meer gewend zijn, in veel gevallen financieel wat meer vet op de botten hebben én andere zekerheden in het leven beter op orde hebben.
Het verschil is vooral dat we meer ruimte en tijd hebben gehad om kind te zijn. Je had niet meteen een probleem als het even niet lekker ging. Tegenwoordig zit je meteen aan de pillen tegen ADHD of ze vinden we een vorm van autisme.

Ik voel me gezegend opgegroeid te zijn in de jaren tachtig en negentig. Ik heb af en toe te doen met jongeren. Ze moeten al zo jong Te veel
Whatever...
  Moderator zondag 4 november 2018 @ 19:26:18 #194
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_182943142
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 19:22 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Gast, serieus?

Wat denk je zelf?

Starten (in die o.a. door D'66 zo bejubelde flexplek die arbeidsmarkt heet) met een studieschuld van enkele duizenden euro's;

Starten (in een tijdperk waarin het onstlagrecht nog daadwerkelijk iets voorstelde, er vangnetten voor werkloosheid en ziekte bestonden zonder de hyena's van de Participatiewet) zonder studieschuld, dan wel met de uitkijk op kwijtschelding.

Geen énkel wezenlijk verschil inderdaad.
Die studieschuld boeit mensen niet. Maar om je heen op instagram zien dat iedereen van je opleiding naar een mooi huis gaat, op Bali drie weken rondhangt en een nieuwe auto rijdt is nogal frusterend. Die studieschuld kost maar 0,01% fente.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_182943157
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 19:18 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Zucht.

Nee, het heeft te maken met de startpositie.
Nee, heeft te maken met het feit dat deze mensen het systeem juist omarmen, evt. geleid door hun ouders van jongsaf. Wat is de belangrijkste oorzaak: het systeem zelf? Of de manier waarop mensen zich proberen aan te passen aan dit systeem.
Ik voorspel dat bij jongeren die kritisch staan tov het systeem, je minder dergelijke afbreuk aantreft.
Dus wat is dan de oplossing?
Niet het slaafs volgen van het systeem?

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 04-11-2018 19:33:55 ]
I´m back.
  Beste debater 2022 zondag 4 november 2018 @ 19:28:28 #196
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_182943189
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 19:26 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nee, heeft te maken met het feit dat deze mensen het systeem juist omarmen, evt. geleid door hun ouders van jongsaf. Wat is de belangrijkste oorzaak: het systeem zelf? Of de manier waarop mensen zich proberen aan te passen aan dit systeem.
Ik voorspel dat bij jongeren die kritisch staan toc het systeem je minder dergelijke afbreuk aantreft.
Dus wat is dan de oplossing?
Niet het slaafs volgen van het systeem?
Aangezien menselijke hersenen tijdens (en zelfs ver na) de puberteit nog niet zijn volgroeid, lijkt het mij nogal naïef om er maar van uit te gaan dat 'de jongeren' vanzelf dit soort zaken kritisch gaan benaderen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 4 november 2018 @ 19:28:57 #197
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_182943200
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 19:22 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Gast, serieus?

Wat denk je zelf?

Starten (in die o.a. door D'66 zo bejubelde flexplek die arbeidsmarkt heet) met een studieschuld van enkele duizenden euro's;

Starten (in een tijdperk waarin het onstlagrecht nog daadwerkelijk iets voorstelde, er vangnetten voor werkloosheid en ziekte bestonden zonder de hyena's van de Participatiewet) zonder studieschuld, dan wel met de uitkijk op kwijtschelding.

Geen énkel wezenlijk verschil inderdaad.
Tja het is weer een grote bulk SP-retoriek

Maar ik begrijp dat uitkeringen tegenwoordig niet meer bestaan en je vroeger niet ontslagen kon worden als je geen prestaties leverde?
pi_182943204
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 19:17 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Dus een burnout heeft vooral met studieschuld te maken?

E enige eis is dus meer studieschuld terugbetalen
Opbouw van schulden kan een enorme trigger zijn om dieper in de put te geraken.

Lees bijvoorbeeld dit artikel: https://decorrespondent.n(...)65107002569-7a288df1
Of kijk naar een tv-programma zoals dat van Beau van Erven Dorens, waarin je ziet hoe dakloos geworden mensen op straat kwamen te staan door schulden.

Wanneer mensen te maken krijgen met schulden die oplopen en die ze niet kunnen terugbetalen, dan kan dat zeker een trigger zijn voor meer spanning en stress. En daarmee dus ook lichamelijke klachten.
pi_182943207
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 19:26 schreef Renesite het volgende:

[..]

Die studieschuld boeit mensen niet. Maar om je heen op instagram zien dat iedereen van je opleiding naar een mooi huis gaat, op Bali drie weken rondhangt en een nieuwe auto rijdt is nogal frusterend. Die studieschuld kost maar 0,01% fente.
Schone schijn en zeker niet normaal. Zo rijk zijn jongeren niet. Daarnaast is leven op de pof ook biet echt duurzaam. 40k studieschuld, 350k hypotheek. Dan houd je zelfs met een aardig loon maar weinig over om te sparen voor later.
Whatever...
pi_182943208
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  Moderator zondag 4 november 2018 @ 19:30:27 #201
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_182943226
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 19:29 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Schone schijn en zeker niet normaal. Zo rijk zijn jongeren niet. Daarnaast is leven op de pof ook biet echt duurzaam. 40k studieschuld, 350k hypotheek. Dan houd je zelfs met een aardig loon maar weinig over om te sparen voor later.
En toch zie ik het als 29 jarige best veel om mij heen. Duurzaam niet, daarom die burnout. Alle ballen moeten in de lucht worden gehouden en dat lukt niet.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_182943228
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 19:28 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Tja het is weer een grote bulk SP-retoriek

Maar ik begrijp dat uitkeringen tegenwoordig niet meer bestaan en je vroeger niet ontslagen kon worden als je geen prestaties leverde?
Je mocht wel meer fouten maken en je had veel meer tijd om je carrière op te bouwen. Dat geeft jezelf meer rust en vertrouwen.
  Beste debater 2022 zondag 4 november 2018 @ 19:31:38 #203
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_182943251
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 19:28 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Tja het is weer een grote bulk SP-retoriek

Maar ik begrijp dat uitkeringen tegenwoordig niet meer bestaan en je vroeger niet ontslagen kon worden als je geen prestaties leverde?
Heeft bar weinig met de SP te maken.

Maar ik ben erg benieuwd: je pretendeert dus hier dat zowel het systeem van uitkeringen als het ontslagrecht in wezen hetzelfde zijn als het was in de jaren 80 en 90 toen het gros van de 'millennials zijn snowflakes, burnout = luxeziekte' roepers opgroeide en studeerde?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 4 november 2018 @ 19:33:13 #204
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_182943274
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 19:29 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Opbouw van schulden kan een enorme trigger zijn om dieper in de put te geraken.

Lees bijvoorbeeld dit artikel: https://decorrespondent.n(...)65107002569-7a288df1
Of kijk naar een tv-programma zoals dat van Beau van Erven Dorens, waarin je ziet hoe dakloos geworden mensen op straat kwamen te staan door schulden.

Wanneer mensen te maken krijgen met schulden die oplopen en die ze niet kunnen terugbetalen, dan kan dat zeker een trigger zijn voor meer spanning en stress. En daarmee dus ook lichamelijke klachten.
Ja maar er is nog niemand door studieschulden dakloos geworden.

Ik ben ook tegen het leenstelsel omdat ik het een ordinaire belastingverhoging vond. Maar het werkt geen mensen aan de grond ofzo.
  zondag 4 november 2018 @ 19:34:45 #205
480574 Smegma.
Ettert lekker onder je toompje
pi_182943299
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 19:30 schreef Cherni het volgende:

[..]

Je mocht wel meer fouten maken en je had veel meer tijd om je carrière op te bouwen. Dat geeft jezelf meer rust en vertrouwen.
Dit topic gaat over burn-outs, maar vergeten we de bore-out niet? Ik weet er niet genoeg van om te bevestigen of te ontkennen of het min of meer hetzelfde is, maar dan toegepast op twee uiteinden van een ziekte die vergelijkbaar is.

Bovendien is niet alleen de werkende mens is weleens aan het einde van zijn latijn. Mensen kunnen ook ontevreden zijn over zichzelf of over hoe hun leven loopt.

Het lage aantal burn-outs in Nederland heeft mij wel verbaast. Je moet leven om te werken is wel iets wat opgaat in Nederland.
pi_182943308
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 19:19 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Je hoeft me geen woorden in de mond te leggen hoor. Ik kan mijn mening prima zelf formuleren.

Grofweg valt dat hele leger aan burnouters in drie groepen uiteen: de 'echte' gevallen, de zwakke broeders die in de Libelle gelezen hebben dat ze ziek zijn en degenen die het in principe prima aan moeten kunnen, maar stuk gaan als gevolg van mismanagement.

Het spreekt voor zich dat die twee laatste groepen allebei onnodig zijn.
Het is al een klein beetje genuanceerder dan [..] geschikt, [X] ongeschikt, maar nog steeds is het behoorlijk generaliserend.

Wie beoordeelt wat de "echte" gevallen zijn? En waarom zijn mensen die niet aan jouw definitie voldoen "zwakke broeders", los van de vraag of ze überhaupt de Libelle lezen? Ik heb trouwens niet de indruk dat Libelle erg veel wordt gelezen door jonge mensen, maar dat terzijde.

Ja, iedereen moet in principe alles aankunnen.... - daar begint de grote misvatting al. De praktijk is namelijk anders. Niet iedereen kan even goed omgaan met emoties, spanningen en stress.

En als je spreekt over "mismanagement" onderken je dus ook dat er verbeteringen mogelijk zijn door zaken anders te managen.
pi_182943310
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 19:30 schreef Renesite het volgende:

[..]

En toch zie ik het als 29 jarige best veel om mij heen. Duurzaam niet, daarom die burnout. Alle ballen moeten in de lucht worden gehouden en dat lukt niet.
Exact. Alles willen ze en zullen ze. Niet realistisch. Aan de ene kant doen mensen dit vrijwel altijd zelf, aan de andere kant is ze nooit anders geleerd.

Ik heb maar een paar talenten, die gebruik ik. De andere zaken waar ik niet zo goed in ben accepteer ik van mezelf en maak er het beste van. Vreselijk frustrerend als je van jezelf verwacht dat je beter zou moeten zijn dan je echt bent.
Whatever...
  zondag 4 november 2018 @ 19:37:14 #208
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_182943334
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 19:19 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Wat maakt het hebben van een studieschuld voor verschil voor je startpositie?
:')
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  Moderator zondag 4 november 2018 @ 19:37:47 #209
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_182943347
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 19:35 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Exact. Alles willen ze en zullen ze. Niet realistisch. Aan de ene kant doen mensen dit vrijwel altijd zelf, aan de andere kant is ze nooit anders geleerd.

Ik heb maar een paar talenten, die gebruik ik. De andere zaken waar ik niet zo goed in ben accepteer ik van mezelf en maak er het beste van. Vreselijk frustrerend als je van jezelf verwacht dat je beter zou moeten zijn dan je echt bent.
De huidige millennial is wellicht (helaas) te verwend opgevoed en te overprikkeld. Vooral het geldbesef en verantwoordelijkheid nemen is niet een sterk punt van mijn generatie :@ :')
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_182943355
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 19:33 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ja maar er is nog niemand door studieschulden dakloos geworden.

Ik ben ook tegen het leenstelsel omdat ik het een ordinaire belastingverhoging vond. Maar het werkt geen mensen aan de grond ofzo.
Een bijzonder gewaagde, zo niet riskante uitspraak.
  zondag 4 november 2018 @ 19:38:13 #211
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_182943357
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 19:31 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Heeft bar weinig met de SP te maken.

Maar ik ben erg benieuwd: je pretendeert dus hier dat zowel het systeem van uitkeringen als het ontslagrecht in wezen hetzelfde zijn als het was in de jaren 80 en 90 toen het gros van de 'millennials zijn snowflakes, burnout = luxeziekte' roepers opgroeide en studeerde?
Eh het is tegenwoordig zelfs moeilijker om ontslagen te worden sinds de wet van 2015. En tijdelijke contracten waren er toen ook al.

En degenen die het hier betreft behoren ook niet tot de onderkant van de arbeidsmarkt doorgaans
  zondag 4 november 2018 @ 19:38:59 #212
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_182943373
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 19:38 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Een bijzonder gewaagde, zo niet riskante uitspraak.
Leg uit hoe de DUO mensen dakloos zou maken?
  Beste debater 2022 zondag 4 november 2018 @ 19:39:12 #213
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_182943379
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 19:38 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Eh het is tegenwoordig zelfs moeilijker om ontslagen te worden sinds de wet van 2015. En tijdelijke contracten waren er toen ook al.

En degenen die het hier betreft behoren ook niet tot de onderkant van de arbeidsmarkt doorgaans
... wat?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Moderator zondag 4 november 2018 @ 19:40:50 #214
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_182943411
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 19:38 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Leg uit hoe de DUO mensen dakloos zou maken?
Momenteel wonen mensen in een studentenhuis waar ze direct zo niet binnen 1/2 jaar na afronding uit moeten. Huurhuizen zijn er bijna niet en kopen kan door het moeten opgeven van je studieschuld niet. 1+1+1=dakloos
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_182943412
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 19:28 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Aangezien menselijke hersenen tijdens (en zelfs ver na) de puberteit nog niet zijn volgroeid, lijkt het mij nogal naïef om er maar van uit te gaan dat 'de jongeren' vanzelf dit soort zaken kritisch gaan benaderen.
Nah, zeg als je 40 jaar geleden kritisch kon zijn, kun je dat tegenwoordig ook nog. Of anders die ouders wel.
I´m back.
  zondag 4 november 2018 @ 19:41:22 #216
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_182943421
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 19:39 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

... wat?
Ja, het is zelfs moeilijker van een vaste kracht af te komen dan voor die wet.
https://www.volkskrant.nl(...)moeilijker~bc6076da/
pi_182943453
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 19:37 schreef Renesite het volgende:

[..]

De huidige millennial is wellicht (helaas) te verwend opgevoed en te overprikkeld. Vooral het geldbesef en verantwoordelijkheid nemen is niet een sterk punt van mijn generatie :@ :')
Aan de ene kant verwend, qua materialisme. Aan de andere kant juist niet. Ze krijgen weinig ruimte en tijd om echt over het leven te leren. En weinig aandacht van ouders die ook maar wat aanklooien, niet consequent zijn en zaken afkopen.

Vaak beschermd opgegroeid maar juist daarin gesmoord in ontwikkeling. Op school vooral de testen en toetsen leren halen, maar echt leren nadenken is er amper nog bij. Ik zie het bij mijn eigen kinderen. DoodZonde. Nouja, dan ga ik zelf maar met Ze de natuur in, kamperen, fikkie stoken, klimmen en klauteren en vies worden.
Whatever...
pi_182943474
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 17:50 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dat wordt vooral zo ervaren door mensen die er zelf nooit mee te maken hebben gehad en het alleen kennen van de verhalen van ome Klaas op kringverjaardagen die als plichtige nog schuttersputten van minstens 10 meter diep heeft lopen graven op Beekhuizerzand en echt een vent was geworden door de dienstplicht... Hij is vergeet alleen te vertellen dat de overige 11 en een halve maand bestond uit blanco'en, corvee, plaat vegen, FAL/ UZI poetsen en vooral veel bier zuipen in de onderdeelsbar/ PMT/ KMT/ HMT voor hfl 0.50 het glas... En de WC deuren vol kalken met grappige dingen zoals: "Liever m'n zus als hoer dan een sergeant als broer", "Als kanker een kleur had zou het legergroen zijn geweest", "Voor WC-tennis kijk links, rechts, links, rechts", "Een joint in de morgen is een wachtbeurt zonder zorgen", etc. etc.

[..]

Daar kwam je als dienstplichtige natuurlijk niet zomaar bij...

Ben je zelf dienstplichtig geweest?
1: Dat heeft meer met regulatie te maken.

2: Neuh. Maar ik ben dan ook niet perse pro-dienstplicht. Alleen ben er ook niet consequent tegen.

Het zou qua beweging bijvoorbeeld ook goed voor de gezondheid zijn.
  zondag 4 november 2018 @ 19:44:33 #219
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_182943484
Als Generatie-X-er bezoek ik dit topic alleen om millennials uit te lachen.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  Moderator zondag 4 november 2018 @ 19:45:49 #220
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_182943504
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 19:44 schreef Perrin het volgende:
Als Generatie-Y-er bezoek ik dit topic alleen om millennials uit te lachen.
Gelukkig zijn er ook uitzonderingen.
Maar bedankt
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  zondag 4 november 2018 @ 19:46:16 #221
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_182943515
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 10:57 schreef Aanstootgevendenaam het volgende:
Tere blaadjes zonder ruggengraat. Burnout is een verzonnen aandoening van luilakken die gratis geld willen.
Bedankt dat je het stigma op psychische gezondheid in stand houdt met je onwetendheid. Mensen als jij en wat andere achterlijke users hier zijn dé reden dat mensen zich schamen en perfectionisme nog meer najagen.
  Moderator zondag 4 november 2018 @ 19:47:17 #222
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_182943532
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 19:44 schreef Perrin het volgende:
Als Generatie-Y-er bezoek ik dit topic alleen om millennials uit te lachen.
Overigens:

==============

Wij zijn Generatie Y! Dit Zijn WijWij zijn geboren tussen circa 1980 en 1995. Wij zijn de eerste Millennials, wij zijn uw toekomst.

De millennials (Generatie Y) zijn een demografische generatie, volgend op de pragmatische generatie. Hoewel er geen eenduidige definitie van millennials is, wordt deze meestal gehanteerd als geboren tussen 1980 en 2000.

==============

Precies waarom ben jij geen Millennial?
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_182943535
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 19:46 schreef Gary_Oak het volgende:

[..]

Bedankt dat je het stigma op psychische gezondheid in stand houdt met je onwetendheid. Mensen als jij en wat andere achterlijke users hier zijn dé reden dat mensen zich schamen en perfectionisme nog meer najagen.
Burn-out is wel degelijk een welvaart dingetje. Op geen manier te vergelijken met bijvoorbeeld een depressie.
  zondag 4 november 2018 @ 19:47:25 #224
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_182943538
Het is grotendeels een gevolg van het systeem waarin we leven. Ook omdat er gekozen is voor het Angelsaksische model, waar (bedrijfs)winsten als zingeving van het bestaan worden beschouwd. Dit in combinatie met een permanente druk op mensen om steeds meer en sneller te consumeren.

Nu kun je wel zeggen "Ja, dan doe je daar toch lekker niet aan mee", maar zo eenvoudig is dat niet. Je zit toch in een omgeving waar normen gelden en het is de mens eigen daar aan mee te doen. Als die normen zijn op vakantie met het vliegtuig en een bepaalde auto, bepaalde kleding, dan zijn er veel mensen die zich in de schulden steken om hieraan mee te doen. De mens is een sociaal dier.

Vroeger (tot jaren 80) was de regering nog een remmende kracht, maar sindsdien heeft de regering alleen maar op het gaspedaal gestaan. Meer geld, meer belasting, meer geld voor hun eigen ideeen. Zo is het bijvoorbeeld prima mogelijk om een maatschappij te hebben zonder reclame op zondag, ik heb dat zelf gezien. Maar een paar reclame-jongens zagen daar een kans en dat is er gekomen. Nu geloven mensen dat het niet anders kan.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zondag 4 november 2018 @ 19:47:32 #225
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_182943540
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 19:45 schreef Renesite het volgende:

[..]

Gelukkig zijn er ook uitzonderingen.
Maar bedankt
X trouwens :@
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_182943572
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 19:37 schreef Renesite het volgende:

[..]

De huidige millennial is wellicht (helaas) te verwend opgevoed en te overprikkeld. Vooral het geldbesef en verantwoordelijkheid nemen is niet een sterk punt van mijn generatie :@ :')
Ik vond je reactie waarin je op jezelf reflecteert, erg sterk. Deze is juist weer generaliserend. Het is niet echt zinvol om complete generaties over één kam te scheren. Belangrijk is de vraag of mensen hun emoties goed kunnen handelen en of ze zich bewust zijn van spanningen, te veel hooi op de vork nemen, etc. Jouw eigen voorbeeld gaf goed aan dat jij de juiste bewustwording had toen het erop aan kwam. Daardoor kon je je stress-klachten de kop indrukken.

Voor veel millennials is dat kennelijk lastiger. Dat zal ook mede hebben te maken met toegenomen spanning vanwege het wegvallen van zekerheden (werk, financiën, betaalbaarheid huis) en het hoge verwachtingspatroon. Ik denk niet dat geldbesef en verantwoordelijkheid nemen het probleem zijn. Je kunt prima je verantwoordelijkheid nemen in je werk, maar toch bezwijken aan de spanning en stress.
  zondag 4 november 2018 @ 19:50:52 #227
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_182943595
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 19:47 schreef LXIV het volgende:

Nu kun je wel zeggen "Ja, dan doe je daar toch lekker niet aan mee", maar zo eenvoudig is dat niet.
Hippies begonnen 50 jaar geleden tenminste nog een alternatieve cultuur.. Wie weet is het daar weer tijd voor?

Al zijn de hippies uiteindelijk wel geheel geassimileerd door de Boze Markt.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  zondag 4 november 2018 @ 19:51:10 #228
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_182943602
Edit: spuit 11.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  zondag 4 november 2018 @ 19:51:46 #229
480574 Smegma.
Ettert lekker onder je toompje
pi_182943609
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 19:47 schreef LXIV het volgende:
Het is grotendeels een gevolg van het systeem waarin we leven. Ook omdat er gekozen is voor het Angelsaksische model, waar (bedrijfs)winsten als zingeving van het bestaan worden beschouwd. Dit in combinatie met een permanente druk op mensen om steeds meer en sneller te consumeren.

Nu kun je wel zeggen "Ja, dan doe je daar toch lekker niet aan mee", maar zo eenvoudig is dat niet. Je zit toch in een omgeving waar normen gelden en het is de mens eigen daar aan mee te doen. Als die normen zijn op vakantie met het vliegtuig en een bepaalde auto, bepaalde kleding, dan zijn er veel mensen die zich in de schulden steken om hieraan mee te doen. De mens is een sociaal dier.

Vroeger (tot jaren 80) was de regering nog een remmende kracht, maar sindsdien heeft de regering alleen maar op het gaspedaal gestaan. Meer geld, meer belasting, meer geld voor hun eigen ideeen. Zo is het bijvoorbeeld prima mogelijk om een maatschappij te hebben zonder reclame op zondag, ik heb dat zelf gezien. Maar een paar reclame-jongens zagen daar een kans en dat is er gekomen. Nu geloven mensen dat het niet anders kan.
Ben ik met je eens.

Nederland is een harde, kille samenleving geworden. Een overheid die zich terugtrekt wordt verkocht als beleid onder het motto participatiesamenleving.
  zondag 4 november 2018 @ 19:51:49 #230
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_182943612
Ik blijft toch zoeken naar wat dat "verwachtingspatroon" nu precies is. Wat wordt er precies van die jongelui verwacht dat niet van mij wordt verwacht behalve dan meer studieschuld terugbetalen.
  zondag 4 november 2018 @ 19:52:01 #231
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_182943617
quote:
7s.gif Op zondag 4 november 2018 19:51 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Jezelf dus?
Y => X :@
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  zondag 4 november 2018 @ 19:52:27 #232
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_182943625
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 19:42 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Op school vooral de testen en toetsen leren halen, maar echt leren nadenken is er amper nog bij.
Hoezo 'nog'? Alsof dat ooit het geval was :?? Ik zou zelfs zeggen dat dat tegenwoordig beter is dankzij computers.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_182943635
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 19:38 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Leg uit hoe de DUO mensen dakloos zou maken?
Schulden zijn schulden; dat geldt dus ook voor studieschulden. Lees anders dit nieuwsbericht van gisteren nog even: https://www.ad.nl/politie(...)n-het-nauw~ae90273b/

De huidige coalitie, waar D66 deel van uitmaakt, wil de rente op studieschulden verhogen. Op voorspraak van de CDA-jongeren wil het CDA-congres dat die maatregel van tafel gaat. Morgen zal Buma zich melden bij Jetten, die vervolgens tien keer gaat zeggen dat -ie het in de fractie gaat bespreken...
  zondag 4 november 2018 @ 19:52:47 #234
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_182943636
quote:
3s.gif Op zondag 4 november 2018 19:50 schreef Perrin het volgende:

[..]

Hippies begonnen 50 jaar geleden tenminste nog een alternatieve cultuur.. Wie weet is het daar weer tijd voor?

Al zijn de hippies uiteindelijk wel geheel geassimileerd door de Boze Markt.
Je kunt ook gewoon vrienden uitzoeken die je niet waarderen om je auto of keuken
pi_182943641
Ja, het is de maatschappij, maar meer nog dan dat merk ik dat het het onvermogen /onkunde is om me daartegen te verweren. Om grenzen te stellen en te zeggen : alles leuk, lief en aardig, maar ik sta het niet toe dat ik mij aanpas om aan jouw verwachtingen te voldoen. Tot hier en niet verder.

Weerbaarheid en grenzen stellen... Dat hebben we elkaar afgeleerd.
Somebody that I used to know
  zondag 4 november 2018 @ 19:53:07 #236
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_182943644
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 19:51 schreef Smegma. het volgende:

[..]

Ben ik met je eens.

Nederland is een harde, kille samenleving geworden. Een overheid die zich terugtrekt wordt verkocht als beleid onder het motto participatiesamenleving.
Doe er dan samen wat aan.. Dat deden voorgaande generaties ook. Passief mekkeren is niet het antwoord.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  Moderator zondag 4 november 2018 @ 19:53:08 #237
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_182943645
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 19:49 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Ik vond je reactie waarin je op jezelf reflecteert, erg sterk. Deze is juist weer generaliserend. Het is niet echt zinvol om complete generaties over één kam te scheren. Belangrijk is de vraag of mensen hun emoties goed kunnen handelen en of ze zich bewust zijn van spanningen, te veel hooi op de vork nemen, etc. Jouw eigen voorbeeld gaf goed aan dat jij de juiste bewustwording had toen het erop aan kwam. Daardoor kon je je stress-klachten de kop indrukken.

Voor veel millennials is dat kennelijk lastiger. Dat zal ook mede hebben te maken met toegenomen spanning vanwege het wegvallen van zekerheden (werk, financiën, betaalbaarheid huis) en het hoge verwachtingspatroon. Ik denk niet dat geldbesef en verantwoordelijkheid nemen het probleem zijn. Je kunt prima je verantwoordelijkheid nemen in je werk, maar toch bezwijken aan de spanning en stress.
Ik mag dat geldbesef en verantwoordelijkheid zeggen vind ik. Ik heb teveel leeftijdsgenoten geholpen (financiële hulpverlening) en merk dat het écht niet is bijgebracht. Waarom nemen mensen anders private lease auto's, lease ketels en lease fietsen(!) of úberhaupt fietsen via een abonnementsdienst? Whatsup met sparen en kopen tot je polstok gaat? Maar deze zaken dienen betaald te worden en daarom gaat men door en verder met het niet geschikte werk en/of een ongezonde lifestyle. Pracht en praal eist simpelweg een tol en dat is nimmer bijgebracht.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  zondag 4 november 2018 @ 19:53:30 #238
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_182943656
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 19:52 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Je kunt ook gewoon vrienden uitzoeken die je niet waarderen om je auto of keuken
Dat is een prima begin idd.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  zondag 4 november 2018 @ 19:53:32 #239
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_182943657
quote:
3s.gif Op zondag 4 november 2018 19:50 schreef Perrin het volgende:

[..]

Hippies begonnen 50 jaar geleden tenminste nog een alternatieve cultuur.. Wie weer is het daar weer tijd voor?

Al zijn de hippies uiteindelijk wel geheel geassimileerd door de Boze Markt.
Er kan iets heel nieuws komen. Niet gebaseerd op consumptie. Het meest kansrijke is op dit moment de islam volgens mij. Je ziet de markt juist de laatste niet-commerciele tradities naar de commercie trekken. Zo was kerst vroeger vooral naar de kerk en een worstenbroodje. Nog een eigen boom erbij, dat was het wel. Tegenwoordig gaat het om versieringen, uitbundig eten, nieuwe kleren, vakanties, cadeautjes, etc. Alles wordt vercommercialiseerd. De VVD heeft hierop ook een extreem negatieve invloed. Het volk wordt veranderd in domme schapen die enkel nog werken en vreten.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  Moderator zondag 4 november 2018 @ 19:53:51 #240
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_182943668
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 19:53 schreef Postbus100 het volgende:
Ja, het is de maatschappij, maar meer nog dan dat merk ik dat het het onvermogen /onkunde is om me daartegen te verweren. Om grenzen te stellen en te zeggen : alles leuk, lief en aardig, maar ik sta het niet toe dat ik mij aanpas om aan jouw verwachtingen te voldoen. Tot hier en niet verder.

Weerbaarheid en grenzen stellen... Dat hebben we elkaar afgeleerd.
Dat ook... verdedig je maar tegen de maatschappij. Succes.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  zondag 4 november 2018 @ 19:54:18 #241
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_182943681
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 19:47 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Burn-out is wel degelijk een welvaart dingetje. Op geen manier te vergelijken met bijvoorbeeld een depressie.
Het heeft dezelfde lichamelijke symptomen als een depressie. En het kan ook de eerste stap zijn naar een depressie. Gaat allebei om psychische gezondheid. Geen manier ... Schei uit. :')
  zondag 4 november 2018 @ 19:54:33 #242
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_182943686
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 19:52 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Schulden zijn schulden; dat geldt dus ook voor studieschulden. Lees anders dit nieuwsbericht van gisteren nog even: https://www.ad.nl/politie(...)n-het-nauw~ae90273b/

De huidige coalitie, waar D66 deel van uitmaakt, wil de rente op studieschulden verhogen. Op voorspraak van de CDA-jongeren wil het CDA-congres dat die maatregel van tafel gaat. Morgen zal Buma zich melden bij Jetten, die vervolgens tien keer gaat zeggen dat -ie het in de fractie gaat bespreken...
Wat de regering nu wel of niet doet is niet relevant. De vraag was of mensen dakloos raken doordat ze een studieschuld hebben. Komt de deurwaarder je uit je huis gooien als je te weinig verdient om je studieschuld terug te betalen? Nee zo werkt dat dus niet.
  zondag 4 november 2018 @ 19:55:15 #243
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_182943705
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 19:52 schreef Perrin het volgende:

[..]

Y => X :@
Ik zag het al. :)
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  Moderator zondag 4 november 2018 @ 19:55:20 #244
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_182943707
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 19:54 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Wat de regering nu wel of niet doet is niet relevant. De vraag was of mensen dakloos raken doordat ze een studieschuld hebben. Komt de deurwaarder je uit je huis gooien als je te weinig verdient om je studieschuld terug te betalen? Nee zo werkt dat dus niet.
Mijn reactie nog gelezen?
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_182943712
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 19:41 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ja, het is zelfs moeilijker van een vaste kracht af te komen dan voor die wet.
https://www.volkskrant.nl(...)moeilijker~bc6076da/
Gelukkig werkt de neo-liberale coalitie momenteel weer aan wetten die ontslag weer makkelijker moeten maken: https://nos.nl/artikel/22(...)s-en-werknemers.html
  zondag 4 november 2018 @ 19:55:53 #246
480574 Smegma.
Ettert lekker onder je toompje
pi_182943726
quote:
2s.gif Op zondag 4 november 2018 19:53 schreef Perrin het volgende:

[..]

Doe er dan samen wat aan.. Dat deden voorgaande generaties ook. Passief mekkeren is niet het antwoord.
Je hebt volgens mij geen idee wat mijn leeftijd is. Jouw bericht is net zo passief als de mijne.
pi_182943746
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 19:52 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Je kunt ook gewoon vrienden uitzoeken die je niet waarderen om je auto of keuken
Het is niet meer de auto of de keuken. Het is nu koolhydraatarm eten, vloggen, hip zijn, DIY, Pinterest, taarten maken, groen leven, superfoods, suikervrij, no-shampoo, bullet journals, Instagram en weet ik veel waar de huidige millennial zich allemaal mee bezig houdt.

Een eigen plan trekken? Mwah, dat zijn er maar weinig die dat durven.
Somebody that I used to know
  zondag 4 november 2018 @ 19:57:22 #248
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_182943760
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 19:55 schreef Smegma. het volgende:

[..]

Je hebt volgens mij geen idee wat mijn leeftijd is. Jouw bericht is net zo passief als de mijne.
Ik ben een rijke, welvarende genXer. Eigen huis, niks geleased. Geen klachten over de maatschappij hier, zeker nu de verwende babyboomers zo'n beetje van het toneel verdwijnen.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  Moderator zondag 4 november 2018 @ 19:57:36 #249
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_182943764
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 19:52 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Je kunt ook gewoon vrienden uitzoeken die je niet waarderen om je auto of keuken
Ja, succes. Dat is bijzonder lastig.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_182943769
quote:
14s.gif Op zondag 4 november 2018 19:52 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Hoezo 'nog'? Alsof dat ooit het geval was :?? Ik zou zelfs zeggen dat dat tegenwoordig beter is dankzij computers.
Ze Zitten gewoon naar de Cito toe te werken. Zeg leren nadenken is er niet bij. Het is learning to the test. Niet echt begrijpe wat je doet.

Zie je op de universiteit ook al gebeuren. Schrik soms van het lage niveau van sommige collega’s die toch echt een universitaire graad hebben (ik niet)
Whatever...
  zondag 4 november 2018 @ 19:57:49 #251
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_182943770
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 19:54 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Wat de regering nu wel of niet doet is niet relevant. De vraag was of mensen dakloos raken doordat ze een studieschuld hebben. Komt de deurwaarder je uit je huis gooien als je te weinig verdient om je studieschuld terug te betalen? Nee zo werkt dat dus niet.
Wat de regering doet is wel degelijk relevant en ik vind het nogal zwak dat je niet op de rol van je eigen partij hierin in gaat. Mede dankzij die "onderwijspartij" zijn studenten en starters er steeds slechter aan toe.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  zondag 4 november 2018 @ 19:58:43 #252
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_182943788
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 19:57 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Ze Zitten gewoon naar de Cito toe te werken. Zeg leren nadenken is er niet bij. Het is learning to the test. Niet echt begrijpe wat je doet.
Ja maar dat is altijd al zo geweest. 'Vroeger' nog veel erger. En zo jong ben ik ook niet meer, ik heb bijna geen reet geleerd op de middelbare school.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zondag 4 november 2018 @ 19:59:17 #253
480574 Smegma.
Ettert lekker onder je toompje
pi_182943799
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 19:57 schreef Perrin het volgende:

[..]

Ik ben een rijke, welvarende genXer. Eigen huis, niks geleased. Geen klachten over de maatschappij hier, zeker nu de verwende babyboomers zo'n beetje van het toneel verdwijnen.
Dat vind ik prettig om te lezen. Ik had het over een soort massaprotest i.p.v. passief mekkeren waar jij op leek te doelen met "dat deden voorgaande generaties ook."
pi_182943803
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 19:54 schreef Gary_Oak het volgende:

[..]

Het heeft dezelfde lichamelijke symptomen als een depressie. En het kan ook de eerste stap zijn naar een depressie. Gaat allebei om psychische gezondheid. Geen manier ... Schei uit. :')
Als je een burn out hebt, moet je gewoon even de biografie over Max Moskovizc lezen. 4 kampen overleeft en dan nog een groot advocaat worden. Zit jij op de bank zielig te wezen...
  zondag 4 november 2018 @ 20:00:03 #255
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_182943817
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 19:55 schreef Renesite het volgende:

[..]

Mijn reactie nog gelezen?
Ja dat zou theoretisch kunnen maar er zijn nog wel meer smaken. Vroeger woonden veel jonge werkenden ook slechts op een kamer (waar dat dan weer wel kon) of in een gedeelde woning. Het is niet ideaal maar ik lees geen verhalen over massa's afgestudeerden die in een kartonnen doos moeten wonen.
pi_182943818
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 19:53 schreef Renesite het volgende:

[..]

Ik mag dat geldbesef en verantwoordelijkheid zeggen vind ik. Ik heb teveel leeftijdsgenoten geholpen (financiële hulpverlening) en merk dat het écht niet is bijgebracht. Waarom nemen mensen anders private lease auto's, lease ketels en lease fietsen(!) of úberhaupt fietsen via een abonnementsdienst? Whatsup met sparen en kopen tot je polstok gaat? Maar deze zaken dienen betaald te worden en daarom gaat men door en verder met het niet geschikte werk en/of een ongezonde lifestyle. Pracht en praal eist simpelweg een tol en dat is nimmer bijgebracht.
Oké, ik snap je punt. Maar ik denk dat ook jongeren die wél geldbesef hebben en verantwoordelijkheid nemen nog altijd te maken kunnen krijgen met spanning, stress en lichamelijke gevolgen.
pi_182943839
quote:
3s.gif Op zondag 4 november 2018 19:50 schreef Perrin het volgende:

[..]

Hippies begonnen 50 jaar geleden tenminste nog een alternatieve cultuur.. Wie weet is het daar weer tijd voor?

Al zijn de hippies uiteindelijk wel geheel geassimileerd door de Boze Markt.
Het Zou goed zijn als er een beweging ontstaat van jonge mensen die een beetje tegen de status quo schopt. Gek genoeg lijken jongeren minder te schoppen tegenwoordig.
Whatever...
  zondag 4 november 2018 @ 20:01:31 #258
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_182943846
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 19:59 schreef Smegma. het volgende:

[..]

Dat vind ik prettig om te lezen. Ik had het over een soort massaprotest i.p.v. passief mekkeren waar jij op leek te doelen met "dat deden voorgaande generaties ook."
Ah, mijn tip over cultuurverandering was ook vooral aan ontevreden millennials gericht, niet specifiek aan jou.

Ik kan me best vinden in de cultuurkritiek in dit topic, maar profiteer er zelf momenteel teveel van om het persoonlijk te willen veranderen. :@
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_182943852
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 19:52 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Je kunt ook gewoon vrienden uitzoeken die je niet waarderen om je auto of keuken
Dat ligt kennelijk moeilijk dus bij die jongere generatie. Ze willen allemaal meedoen.
I´m back.
  zondag 4 november 2018 @ 20:02:27 #260
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_182943864
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 20:01 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Het Zou goed zijn als er een beweging ontstaat van jonge mensen die een beetje tegen de status quo schopt. Gek genoeg lijken jongeren minder te schoppen tegenwoordig.
Ze schoppen vaak met de verkeerde middelen (zie dingen als Klaver of Corbyn).
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_182943867
quote:
2s.gif Op zondag 4 november 2018 19:58 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Ja maar dat is altijd al zo geweest. 'Vroeger' nog veel erger. En zo jong ben ik ook niet meer, ik heb bijna geen reet geleerd op de middelbare school.
Het is nog minder geworden. Ze hebben een hele hoop lastige stof verwijderd uit de vwo examens bijvoorbeeld. Het niveau is echt lager dan voorheen.
Whatever...
  zondag 4 november 2018 @ 20:02:34 #262
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_182943868
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 20:01 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Het Zou goed zijn als er een beweging ontstaat van jonge mensen die een beetje tegen de status quo schopt. Gek genoeg lijken jongeren minder te schoppen tegenwoordig.
Ja precies. Jongeren beseffen vaak niet hoe machtig ze collectief zijn.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  zondag 4 november 2018 @ 20:02:45 #263
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_182943870
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 19:55 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Gelukkig werkt de neo-liberale coalitie momenteel weer aan wetten die ontslag weer makkelijker moeten maken: https://nos.nl/artikel/22(...)s-en-werknemers.html
Ja, maar dan is dat nog niet zoals het voor 2015 was. Je kan enkel sneller zijn wanneer een werknemer zich op meerdere vlakken onmogelijk gedraagt.
pi_182943871
quote:
3s.gif Op zondag 4 november 2018 19:50 schreef Perrin het volgende:

[..]

Hippies begonnen 50 jaar geleden tenminste nog een alternatieve cultuur.. Wie weet is het daar weer tijd voor?

Al zijn de hippies uiteindelijk wel geheel geassimileerd door de Boze Markt.
Ja, precies in feite wat ik een beetje zeg dus.

Of the good life hè, comedy uit de jaren 70...
I´m back.
pi_182943889
quote:
14s.gif Op zondag 4 november 2018 20:02 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Ze schoppen vaak met de verkeerde middelen (zie dingen als Klaver of Corbyn).
Zou mooi zijn als ze zelf iets starten i.p.v. lekker makkelijk achter klaver of wilders aanhobbelen, of baudet
Whatever...
  Moderator zondag 4 november 2018 @ 20:03:40 #266
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_182943893
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 20:00 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Oké, ik snap je punt. Maar ik denk dat ook jongeren die wél geldbesef hebben en verantwoordelijkheid nemen nog altijd te maken kunnen krijgen met spanning, stress en lichamelijke gevolgen.
Zeker wel. Ik geef alleen een mening en weergave uit eigen kennis en relevantie. Er zijn vast meer redenen maar deze ken ik van haver tot gort.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  zondag 4 november 2018 @ 20:03:42 #267
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_182943894
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 20:02 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Het is nog minder geworden. Ze hebben een hele hoop lastige stof verwijderd uit de vwo examens bijvoorbeeld. Het niveau is echt lager dan voorheen.
Tja dat is gewoon onzin. Zeker met de soms belachelijke eisen van sommige studies kom je daar niet meer mee weg. Het is juist gestroomlijnder geworden met betere en relevantere stof.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zondag 4 november 2018 @ 20:04:31 #268
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_182943914
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 19:57 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Wat de regering doet is wel degelijk relevant en ik vind het nogal zwak dat je niet op de rol van je eigen partij hierin in gaat. Mede dankzij die "onderwijspartij" zijn studenten en starters er steeds slechter aan toe.
Men begint steeds weer over iets anders. Ik stel de vraag of de DUO je uit je huis komt gooien als je te weinig verdient om te terug te betalen. Dat is gewoon niet zo.
pi_182943920
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 20:02 schreef Perrin het volgende:

[..]

Ja precies. Jongeren beseffen vaak niet hoe machtig ze collectief zijn.
Ze zijn hopeloos verdeeld. Net als mijn generatie trouwens. Heb er zelf momenteel weinig last van. Maar hetnis wel zorgelijk. De babyboomers deden en doen dat wel. Zie een partij als 50+.

Terecht of niet, ze komen wel voor hun groep op.
Whatever...
  zondag 4 november 2018 @ 20:05:10 #270
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_182943924
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 20:01 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Dat ligt kennelijk moeilijk dus bij die jongere generatie. Ze willen allemaal meedoen.
Daarin onderscheid de jongere generatie zich niet van enige generatie voor hen. De vraag is alleen maar waaraan ze willen meedoen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_182943931
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 19:54 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Wat de regering nu wel of niet doet is niet relevant. De vraag was of mensen dakloos raken doordat ze een studieschuld hebben. Komt de deurwaarder je uit je huis gooien als je te weinig verdient om je studieschuld terug te betalen? Nee zo werkt dat dus niet.
Voor de studieschuld geldt een langere terugbetaaltermijn. De huidige regering wil de rente op de studieschuld verhogen, waarmee mensen met schulden dus extra geld moeten gaan ophoesten én waarmee de kans toeneemt dat mensen in financiële problemen komen.

Wat de regering wel en niet doet, is zeker wel relevant. Zowel op het gebied van gezondheidszorg (toegankelijkheid zorg, psychische / geestelijke gezondheidszorg) als het bieden van zekerheid aan mensen (werk, betaalbaarheid studie, betaalbaarheid woonlasten, etc.)

Het komt op mij trouwens een beetje wrang over dat D66 kennelijk wegkijkt voor de rol die politiek in deze kwesties heeft, terwijl men tegelijk vooraan staat om de hulp bij zelfdoding uit te breiden...
  zondag 4 november 2018 @ 20:05:32 #272
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_182943933
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 20:05 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Terecht of niet, ze komen wel voor hun groep op.
Alleen maar omdat het er zo veel zijn.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zondag 4 november 2018 @ 20:06:11 #273
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_182943944
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 19:59 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Als je een burn out hebt, moet je gewoon even de biografie over Max Moskovizc lezen. 4 kampen overleeft en dan nog een groot advocaat worden. Zit jij op de bank zielig te wezen...
Ben jij ook zo'n type dat rsi onzin vindt, omdat we vroeger meer handenarbeid deden? Echt, lees op z'n minst het Wikipedia-artikel door, voordat je onzin uitkraamt. Want je weet duidelijk niet wat de mechanieken zijn. Maar blijf vooral het probleem versterken door het stigma in stand te houden.
  Moderator zondag 4 november 2018 @ 20:06:14 #274
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_182943948
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 20:00 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ja dat zou theoretisch kunnen maar er zijn nog wel meer smaken. Vroeger woonden veel jonge werkenden ook slechts op een kamer (waar dat dan weer wel kon) of in een gedeelde woning. Het is niet ideaal maar ik lees geen verhalen over massa's afgestudeerden die in een kartonnen doos moeten wonen.
Tja, niet voor niks huren mensen tegenwoordig particulier en gaan met drie mensen in een appartement zitten als 'vrienden'. Maar het moet niet veel gekker worden. Er worden nu veel zeecontainers gebouwd als pleister voor de wonde.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  zondag 4 november 2018 @ 20:06:47 #275
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_182943964
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 20:05 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Ze zijn hopeloos verdeeld. Net als mijn generatie trouwens. Heb er zelf momenteel weinig last van. Maar hetnis wel zorgelijk. De babyboomers deden en doen dat wel. Zie een partij als 50+.

Terecht of niet, ze komen wel voor hun groep op.
Als je uit '78 komt, zijn we ongeveer even oud. :P
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  zondag 4 november 2018 @ 20:07:47 #276
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_182943988
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 20:05 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Voor de studieschuld geldt een langere terugbetaaltermijn. De huidige regering wil de rente op de studieschuld verhogen, waarmee mensen met schulden dus extra geld moeten gaan ophoesten én waarmee de kans toeneemt dat mensen in financiële problemen komen.

Wat de regering wel en niet doet, is zeker wel relevant. Zowel op het gebied van gezondheidszorg (toegankelijkheid zorg, psychische / geestelijke gezondheidszorg) als het bieden van zekerheid aan mensen (werk, betaalbaarheid studie, betaalbaarheid woonlasten, etc.)

Het komt op mij trouwens een beetje wrang over dat D66 kennelijk wegkijkt voor de rol die politiek in deze kwesties heeft, terwijl men tegelijk vooraan staat om de hulp bij zelfdoding uit te breiden...
Ten eerste ik ben niet D66. Ik post hier namens mezelf

Ten tweede blijf je om de vraag heen draaien. Komt de DUO je uit je huis laten zetten als je het niet kunt terugbetalen?
  Moderator zondag 4 november 2018 @ 20:08:48 #277
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_182944013
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 20:07 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ten eerste ik ben niet D66. Ik post hier namens mezelf

Ten tweede blijf je om de vraag heen draaien. Komt de DUO je uit je huis laten zetten als je het niet kunt terugbetalen?
Ja, uiteindelijk trouwens wel. Als je je lopende termijnen verzaakt en geen reden hebt om het niet te betalen dan gaat het naar de deurwaarder en wanneer je dan je huur niet kunt betalen drie maanden lang ga je eruit gezet worden.

Indirect kan het.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_182944058
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 20:06 schreef Perrin het volgende:

[..]

Als je uit '78 komt, zijn we ongeveer even oud. :P
We zijn bijna even oud. Tussen gen x en de millenials in.

Wij zijn de laatsten die buiten speelden tot de lantaarnpalen aan gingen.
Whatever...
  zondag 4 november 2018 @ 20:10:57 #279
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_182944060
quote:
6s.gif Op zondag 4 november 2018 20:08 schreef Renesite het volgende:

[..]

Ja, uiteindelijk trouwens wel. Als je je lopende termijnen verzaakt en geen reden hebt om het niet te betalen dan gaat het naar de deurwaarder en wanneer je dan je huur niet kunt betalen drie maanden lang ga je eruit gezet worden.

Indirect kan het.
Ja als je verzuimt bij de DUO aan te geven dat je niks verdient dan kan het inderdaad
pi_182944099
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 20:07 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ten eerste ik ben niet D66. Ik post hier namens mezelf

Ten tweede blijf je om de vraag heen draaien. Komt de DUO je uit je huis laten zetten als je het niet kunt terugbetalen?
Je gebruikt een drogreden, je zit af te leiden van het onderwerp.

Een studieschuld is onderdeel van het hele complex. Niet de enige of hoofdoorzaak.
Whatever...
pi_182944122
quote:
3s.gif Op zondag 4 november 2018 20:05 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Alleen maar omdat het er zo veel zijn.
En ze organiseren zich. Eendracht maakt macht.

Wij zitten op een forum elkaar af te fikken.
Whatever...
  zondag 4 november 2018 @ 20:14:45 #282
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_182944141
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 20:12 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Je gebruikt een drogreden, je zit af te leiden van het onderwerp.

Een studieschuld is onderdeel van het hele complex. Niet de enige of hoofdoorzaak.
Het zijn mijn tegenstrevers die het versmallen tot die subdiscussie.

Ik heb eigenlijk het idee dat veel mensen die dit overkomt het probleem zichzelf opleggen.
pi_182944150
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 20:06 schreef Gary_Oak het volgende:

[..]

Ben jij ook zo'n type dat rsi onzin vindt, omdat we vroeger meer handenarbeid deden? Echt, lees op z'n minst het Wikipedia-artikel door, voordat je onzin uitkraamt. Want je weet duidelijk niet wat de mechanieken zijn. Maar blijf vooral het probleem versterken door het stigma in stand te houden.
Rsi is geen onzin, de manier hoe wij ermee omgaan alleen wel. Vroeger gingen mensen er gewoon mee door werken. Mentaliteit verschilletje.
  zondag 4 november 2018 @ 20:15:41 #284
480574 Smegma.
Ettert lekker onder je toompje
pi_182944159
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 20:14 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Het zijn mijn tegenstrevers die het versmallen tot die subdiscussie.

Ik heb eigenlijk het idee dat veel mensen die dit overkomt het probleem zichzelf opleggen.
Waarom kan het niet en-en zijn? Een mens leeft niet in een isolement, een maatschappij heeft invloed op mensen.
  zondag 4 november 2018 @ 20:15:51 #285
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_182944161
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 20:04 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Men begint steeds weer over iets anders. Ik stel de vraag of de DUO je uit je huis komt gooien als je te weinig verdient om te terug te betalen. Dat is gewoon niet zo.
Nee, maar ze kunnen wel voorkomen dat je aan een huis komt en dat gebeurt in de praktijk ook. Dan kun je erop blijven hameren dat ze je niet letterlijk met honden en wapenstokken je je huis uit komen slaan, en je kunt ook reageren op waar het eigenlijk om gaat.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  Moderator zondag 4 november 2018 @ 20:16:52 #286
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_182944173
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 20:10 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

We zijn bijna even oud. Tussen gen x en de millenials in.

Wij zijn de laatsten die buiten speelden tot de lantaarnpalen aan gingen.
Groetjes vanuit 1989 waar dat ook nog gebeurde. Weliswaar op het Grunneger plattelaand.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  zondag 4 november 2018 @ 20:19:19 #287
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_182944228
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 20:15 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Nee, maar ze kunnen wel voorkomen dat je aan een huis komt en dat gebeurt in de praktijk ook. Dan kun je erop blijven hameren dat ze je niet letterlijk met honden en wapenstokken je je huis uit komen slaan, en je kunt ook reageren op waar het eigenlijk om gaat.
Ja het is lastig in discussie gaan als enkele users hier steeds het onderwerp opschuift.
pi_182944233
Als ik wel eens kijk naar die kindertjes tussen 10 en 18 dan denk ik wel eens waar moet dat heen.
Ongelofelijk hoe ziek die al zijn in hun gedrag.

Worden in echt alles vrijgelaten.
Taalgebruik, roken, kleding, duurste mobieltjes, constant maar wat rondhangen met vrienden (in wezen niet verkeerd maar wel dat hangen), overlast veroorzaken door overal bv maar door heen te denderen lopend en fietsen en keiharde (vaak grove en seksuele muziek).

En dan ben ik niet eens zoveel ouder maar dan denk ik echt hoe verpest kan een kind van slechts 12 al zijn??

Internet? Verkeerde omgang? Slechte, te vrije opvoeding? Te vrije samenleving?
  zondag 4 november 2018 @ 20:20:35 #289
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_182944261
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 20:15 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Rsi is geen onzin, de manier hoe wij ermee omgaan alleen wel. Vroeger gingen mensen er gewoon mee door werken. Mentaliteit verschilletje.
Je draagt anders niets constructiefs bij. Feit is dat mensen met een burn-out lijden. Als je er niets mee hebt, zeg dan niets. In plaats daarvan maak je het erger door die mensen een trap na te geven. Tevens hebben stressoren op iedereen een verschillend effect, maar van jou moeten we iedereen behandelen als Max Moskowicz. De een is helemaal van slag als de hond doodgaat, de ander kan een oorlog overleven. Goh, mensen verschillen, niet alleen in hun aanleg voor weerbaarheid tegen stressoren, maar ook in hun coping, nooit gedacht?
  zondag 4 november 2018 @ 20:21:31 #290
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_182944284
mbt studieschuld: Er zijn sowieso te veel WO studenten, als je niet verwacht dat je genoeg gaat verdienen moet je niet geen psychologie/kunstgeschiedenis gaan studeren, tenzij je genoeg geld hebt dan kun je doen wat je wilt. Er is veel meer vraag naar loodgieters/electriciens dus ipv klagen dat de staat niet hun kansloze studie subsidieert, waarom gaan ze niet dat doen?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')