abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL vrijdag 2 november 2018 @ 09:52:13 #1
147316 crew  DJMO
#trut
pi_182893253

De meldingen van Defensiemedewerkers die Chroom-6 vinden op materieel of vastgoed staan vanaf vandaag op Defensie.nl. Op de pagina Meldingen Chroom-6 komen ook de door Defensie genomen maatregelen. Defensie kiest hiervoor met het oog op openheid en transparantie. Het laat zien dat meldingen professioneel worden opgepakt, onderzocht en afgehandeld. Ook draagt het bij aan het verhogen van de veiligheid.

Het gaat om meldingen die sinds 1 oktober zijn gedaan. Als medewerkers bij testen of werkzaamheden Chroom-6 aantreffen, moet contact worden opgenomen met de leidinggevende. Ook moet de vondst worden gemeld via Defensies ‘Melden-voorvalsysteem’ in het digitale personeelssysteem PeopleSoft. Dit geldt uiteraard ook bij een incident met het aanbrengen van Chroom-6. De werkzaamheden worden dan in principe stilgelegd voor verder onderzoek.

Gevaarlijk zonder bescherming
Chroom-6 is een metaal met een bijzondere eigenschap: verwerkt in verf voorkomt het dat materialen worden aangetast (corrodeert). Daarom is het in het verleden vaak gebruikt om vastgoed en munitie te beschermen. Het metaal vormt een gezondheidsrisico bij werkzaamheden zonder voldoende beschermingsmaatregelen aan of met Chroom-6 houdende verf. Denk aan schuren, slijpen, verhitten of zagen. Daarom zijn veiligheidsmaatregelen vastgesteld en voorzieningen getroffen voor een zo laag mogelijke blootstelling. Met een door Defensie ingevoerde detectorpen kan worden getest of materiaal chroom bevat.

Streven naar volledige uitbanning
Ook bij het aanbrengen van chroomhoudende verf (spuiten, rollen, stiften) komt chroom vrij. Dit gebeurt alleen nog bij de luchtmacht om vliegtuigen te beschermen. Ander gebruik is verboden. Ook voor deze werkzaamheden gelden veiligheidsmaatregelen en heeft Defensie voorzieningen getroffen. Voor luchtvaartuigen vermindert Defensie het gebruik van Chroom-6 zoveel mogelijk. Bij de NH90-maritieme gevechtshelikopter en onbemande luchtvaartsystemen wordt aan de buitenkant al verf zonder chroom gebruikt. Daarnaast lopen diverse onderzoeken om Chroom-6 ook op andere systemen te vervangen. Dit duurt echter lang omdat Defensie ook afhankelijk is van fabrikanten en het certificeringsproces. Alternatieven moeten net zo veilig zijn zodat de Militaire Luchtvaartautoriteit de veiligheid en luchtwaardigheid kan garanderen.

Defensie maakt meldingen Chroom-6 openbaar (Foto: Defensie)
Defensie maakt meldingen Chroom-6 openbaar (Foto: Defensie)


Defensie maakt meldingen Chroom-6 openbaar
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_182897501
Na dit soort schandalen, moet je toch wel een erg zelfdestructieve mentaliteit hebben, wil je nog bij defensie willen...
pi_182907444
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:40 schreef theunderdog het volgende:
Na dit soort schandalen, moet je toch wel een erg zelfdestructieve mentaliteit hebben, wil je nog bij defensie willen...
Ik vind dat iedereen lekker zelf mag bepalen waar die wil werken, als je graag bij defensie wil heb je niet per se een zelfdestructiefe mentaliteit
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')