abonnement Unibet Coolblue
pi_182907501
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 21:26 schreef vannelle het volgende:

[..]

Dat vraag ik me dus af.
Ook in een eerdere situatie toen ik nog met mijn ex samen was was het voor mij niet mogelijk om zorgtoeslag aan te vragen omdat er in ons huishouden al een zorgtoeslag per maand werd uitbetaald.
Heeft dat dat misschien te maken of je voor de belastingdienst financieel partner bent?
Het is me namelijk nooit gelukt om 2x zorgtoeslag te krijgen op 1 adres.
Fiscaal partnerschap zou kunnen inderdaad. Heb ik nog nooit gehad, dus geen ervaring mee, maar klinkt logisch.
Somebody that I used to know
  vrijdag 2 november 2018 @ 21:38:11 #102
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_182907710
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 november 2018 21:29 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Als je fiscaal partners bent, kun je alleen gezamenlijk zorgtoeslag aanvragen.
Je vraagt alletwee je eigen zorgtoeslag aan toch?
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_182909949
R&P: ze wil gewoon het gevoel hebben dat jullie 1 zijn en daar hoort een gezamenlijke spaarrekening bij in haar ogen, door te weigeren gaat ze denken dat de relatie niet ok is..

WGR: verstandig om te sparen en bovendien makkelijk om alles op 1 hoop te gooien. Wel is het dan eerlijk om af te spreken dat bij beëindiging jouw aandeel naar jou gaat..
  zaterdag 3 november 2018 @ 00:01:58 #104
451005 Grems
Clown World
pi_182910935
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 november 2018 09:16 schreef Postbus100 het volgende:
Laat haar het eens omdraaien. Wat zou zij ervan vinden als zij degene was die het meeste verdiende, en hij slechts pakweg ¤1000? Hoe zou dat voor haar zijn? Daar ben ik dan wel weer benieuwd naar.

In een hypothetisch scenario maakt haar dat natuurlijk he-le-maal niets uit, dat kan ik je zo ook wel vertellen.

Iedereen die ooit iets heeft gehad met een vermogende/beter verdienende vrouw weet beter :')
pi_182911002
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 november 2018 00:01 schreef Grems het volgende:

[..]

In een hypothetisch scenario maakt haar dat natuurlijk he-le-maal niets uit, dat kan ik je zo ook wel vertellen.

Iedereen die ooit iets heeft gehad met een vermogende/beter verdienende vrouw weet beter :')
Daarom stel ik de vraag ook ;)
Somebody that I used to know
pi_182913358
Dit soort situaties wordt altijd helemaal mooi als de vriendin straks lekker maar 32 uur wilt werken om wat extra tijd voor zichzelf te hebben terwijl iemand als TS lekker 50+ uur per week bezig is om carrière te maken....
  zaterdag 3 november 2018 @ 02:56:27 #107
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_182913481
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2018 17:06 schreef Rolltapemeasure het volgende:

[..]

Mijn vriendin zegt vaak "we zijn samen, we zijn een team, alles wat van jou is, is ook van mij!" Dat klinkt heel leuk allemaal, maar dit gewoon niet waar. Wat van mij is, is van mij, wat van haar is, is van haar. Ze bedoeld het vast heel lief en goed en ik vind het ook leuk dat ze zo ontzettend geinvesteerd is in de relatie, maar soms word ik daar ook wel een beetje gek van. Ik wil naast haar ook gewoon dingen voor mezelf hebben en doen. Misschien komt het door mijn leeftijd? Idk
ja tuurlijk staat zij daar anders in. Onder de streep verdient zij eraan of in het slechte geval krijgt ze haar inleg terug. Voor haar is jouw bezwaar er niet hè, want voor haar is dat juist positief
pi_182913509
Hangt van het spaardoel af. Als de gezamenlijke spaarrekening eigenlijk bedoeld is voor reserveringen voor vaste lasten, dan is de verhouding die voor vaste lasten aangehouden wordt, niet heel vreemd.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_182913582
Alleen aan beginnen als je een wifey hebt die meer verdient dan jij.
pi_182913606
Jullie betalen de vaste lasten al 1/3 en 2/3 en dan wil ze ook nog zo de spaarrekening doen? Komt op mij een beetje raar over :{ Vind dat ze al blij mag zijn dat jij 2/3 betaald voor alles ^O^
Als ik jou was zou ik gewoon ieder een aparte spaarrekening nemen en mocht er iets onvoorziens gebeuren,het bedrag dan splitten :)
pi_182913875
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 november 2018 21:29 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Als je fiscaal partners bent, kun je alleen gezamenlijk zorgtoeslag aanvragen.
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 november 2018 21:30 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Fiscaal partnerschap zou kunnen inderdaad. Heb ik nog nooit gehad, dus geen ervaring mee, maar klinkt logisch.
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 november 2018 21:38 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Je vraagt alletwee je eigen zorgtoeslag aan toch?
Bedankt voor de antwoorden, ik wou uiteraard geen topickaap doen.
Maar het lijkt er dus op, na al onze pogingen, dat er maar 1 persoon per adres zorgtoeslag kan ontvangen.
Als dat anders is hoor ik het graag!

Maar zoals ik al zei wou ik geen topic kapen, sorry daarvoor.
Laten we terug gaan naar de vraag van TS. :)
pi_182913923
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 november 2018 03:51 schreef Maureentje het volgende:
Jullie betalen de vaste lasten al 1/3 en 2/3 en dan wil ze ook nog zo de spaarrekening doen? Komt op mij een beetje raar over :{ Vind dat ze al blij mag zijn dat jij 2/3 betaald voor alles ^O^
Als ik jou was zou ik gewoon ieder een aparte spaarrekening nemen en mocht er iets onvoorziens gebeuren,het bedrag dan splitten :)
Ze studeert nog, haar stufi is waarschijnlijk lening.

Als je uitgaat van een duurzame relatie (anders woon je niet samen denk ik?) ga je er ook wel van uit dat je beiden kan profiteren van het afronden van de studie. Het lijkt mij cru als ze dan 50% inlegt.

Met een koophuis zou ik in ieder geval een gezamelijke rekening aanhouden voor het onderhoud, tenzij beide spaarrekeningen voldoende zijn hiervoor.

Verder ook garanderen dat er genoeg is voor het vervangen van huishoudelijke apparaten en voor gezamelijke activiteiten (denk aan vakanties, evt gepland huwelijk of bij een huurhuis sparen voor een huis?)

Eigen geld houden lijkt me sowieso gezond, maar als het werkt zonder, zal dat ook prima zijn.
  zaterdag 3 november 2018 @ 07:45:00 #113
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182914103
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2018 16:45 schreef Rolltapemeasure het volgende:
maar als alles gelijk wordt gehakt wat heb ik dan nog aan mijn hogere inkomen?
:')

Ga toch lekker op jezelf wonen, misschien wordt je dan volwassen.
  zaterdag 3 november 2018 @ 07:59:45 #114
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182914201
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2018 16:54 schreef Rolltapemeasure het volgende:

[..]

Dit klinkt mooi, maar in alle werkelijkheid lijkt dit me redelijk naïef. Waarom zou ik ook financieel de dupe moeten worden van een stuk gelopen relatie alleen omdat ALLES zogenaamd gedeeld moet worden? Een relatie moet naar mijn idee een verlengstuk zijn op een al gelukkig leven. Je helpt elkaar met de assets die je hebt, maar om nou complete "all or nothing" te gaan lijkt me ook zo stom. Naast je partner heb je toch ook gewoon nog je eigen leven, eigen vrienden, eigen werk, eigen collega's, eigen dromen, eigen ambities. Ik snap gewoon dat hele "ALLES moet verdeeld" worden verhaal niet. Zodra ik dit uit, krijg ik reacties dat ik mijn partner dan niet vertrouw of dat de relatie ongezond is, maar dat heeft naar mijn idee totaal niks ermee te maken. Hoezo moet ik opeens een groot deel van mijn potentiele toekomstige leven gaan inleveren omdat het 'idee' ervan leuk is? Dat klinkt voor mij als een van de domste dingen die je kan doen.
Je gaat eraan voorbij dat jullie een GEDEELD huishouden hebben en zoals dat heet je leven DELEN. Dat je dingen dus SAMEN doet en dat je ervan uitgaat dat jullie potentiële toekomst ook SAMEN is. En dat je dus niet bij elke cent die iemand binnenbrengt in dat huishouden gaat kijken van wie die is.
Ga eens denken in de zin van dat jij voor jullie GEZAMENLIJKE inkomen werkt, waarvan je een deel vrij te besteden hebt, en niet dat het jouw individuele inkomen is waarvan je een deel moet afstaan aan je partner. Beetje zoals de Belastingdienst ook denkt (fiscale partners).

Bedenk ook dat je die individuele constructies moet blijven bijhouden omdat de een wel een loonsverhoging krijgt en de ander niet, of een wordt gedurende de spaartijd werkloos etc. En wat als jij iets duurs moet betalen en tijdelijk niks kunt inleggen? Als zij geen uitkering krijgt omdat jij teveel verdient?

Beter is het dan gewoon elk voor zich te sparen, dan hoef je niks bij te houden.

Als je echt SAMEN woont met een contract, of elkaar zodanig vertrouwt dat je trouwt, dan kun je nog eens kijken om met dat geld SAMEN te sparen.
pi_182914514
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2018 16:20 schreef GS-Raw het volgende:
Als je jezelf nu al indekt dat je relatie uit gaat en er dan ook nog eens vanuit gaat dat je potentiele ex er met meer centen vandoor gaat dan zij heeft ingelegd dan klinkt het niet als een hele gezonde relatie.

Ik vind het niet meer dan logisch dat je in een gezonde relatie met een gezamenlijk huishouden qua ratio inlegt.
Een beetje gezond verstand gebruiken in een relatie, lijkt me niet verkeerd. Zeker niet in een nog relatief prille relatie als waar het hier om gaat.

De feiten zijn gewoon bekend, de helft van de stellen die gaat samenwonen, gaat ook ooit weer uit elkaar. En ruim 1/3e van de huwelijken is beëindigd voordat "de dood ons scheidt". Zeker zolang er geen kinderen zijn, moeten beide partners binnen een relatie naar mijn mening grote financiële vrijheid hebben. Simpelweg omdat je beiden fulltime kunt werken aan je financiële toekomst. Doe je dat en ben je beiden in staat hetzelfde opleidingsniveau te doen, dan zullen de mogelijkheden op financieel vlak op langere termijn elkaar niet veel ontlopen.

En kiest één van beiden om slechts parttime te blijven werken? Prima, heb je ook minder te besteden.

Ietwat anders wordt het wanneer er kinderen in zicht komen. Opvoeding en huishouden gaan dan veel tijd kosten. Als je dan in gezamenlijk overleg besluit dat één van dd partners minder gaat werken om meer tijd te besteden aan opvoeding en huishouden, dan draagt de persoon die het minst werkt nog steeds "fulltime" bij aan het complete huisje boompje beestje. In zo'n situatie mag je verwachten dat de meest verdienende partner meer geld inlegt in de gezamenlijke pot.
  zaterdag 3 november 2018 @ 08:33:20 #116
277627 Seven.
We are Borg.
pi_182914522
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 november 2018 07:59 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Je gaat eraan voorbij dat jullie een GEDEELD huishouden hebben en zoals dat heet je leven DELEN. Dat je dingen dus SAMEN doet en dat je ervan uitgaat dat jullie potentiële toekomst ook SAMEN is. En dat je dus niet bij elke cent die iemand binnenbrengt in dat huishouden gaat kijken van wie die is.
Ga eens denken in de zin van dat jij voor jullie GEZAMENLIJKE inkomen werkt, waarvan je een deel vrij te besteden hebt, en niet dat het jouw individuele inkomen is waarvan je een deel moet afstaan aan je partner. Beetje zoals de Belastingdienst ook denkt (fiscale partners).

Bedenk ook dat je die individuele constructies moet blijven bijhouden omdat de een wel een loonsverhoging krijgt en de ander niet, of een wordt gedurende de spaartijd werkloos etc. En wat als jij iets duurs moet betalen en tijdelijk niks kunt inleggen? Als zij geen uitkering krijgt omdat jij teveel verdient?

Beter is het dan gewoon elk voor zich te sparen, dan hoef je niks bij te houden.

Als je echt SAMEN woont met een contract, of elkaar zodanig vertrouwt dat je trouwt, dan kun je nog eens kijken om met dat geld SAMEN te sparen.
Wat een dwingende post. Een paar dingen:

De allermakkelijkste financiële oplossing is een gezamenlijke betaalrekening, en daar een afgesproken gedrag op te storten. Je spreekt ook af wat je daar wel en niet van betaalt. Verder hoef je niets bij te houden. Je bespreekt elk jaar een keer of er wat moet veranderen in de inleg of uitgaven en klaar is kees. Geen ruzie, geen wrijving over wie meer uitgeeft.

Iemand die ik heel goed ken, is met het 'alles gezamenlijk' principe er zover mee dat alleen de verjaardagen van de kinderen nog gevierd worden en zij moest haar sportabonnementen opgeven want sporten kan ook thuis. Gescheiden financiën is ter bescherming van beide partners. Met name als je er heel verschillend over denkt en mee omgaat.

Er is niets mis met de zienswijze van TS. Sterker nog, TS is alleen maar verstandig dat hij er in ieder geval goed over nadenkt. En TS zou knettergek zijn als hij hier in meegaat. Waarom zou je als partners automatisch recht hebben op elkaars inkomen? Waarom zou de relatie minder oprecht zijn als je niet 100% deelt?

Ik ga er vanuit dat TS niet te beroerd is om haar mee te laten delen in de leuke dingen, zo komt hij in ieder geval niet over. Ik vind dat je in deze veel te hard oordeelt.
Resistance is futile.
  zaterdag 3 november 2018 @ 08:44:10 #117
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_182914621
Het punt blijft wat mij betreft nog steeds: waar is die gezamenlijke spaarrekening voor bedoeld? En daar heeft TS geen antwoord op gegeven.
The love you take is equal to the love you make.
  zaterdag 3 november 2018 @ 09:08:15 #118
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182914863
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 november 2018 08:33 schreef Seven. het volgende:

[..]

Wat een dwingende post. Een paar dingen:

De allermakkelijkste financiële oplossing is een gezamenlijke betaalrekening, en daar een afgesproken gedrag op te storten. Je spreekt ook af wat je daar wel en niet van betaalt. Verder hoef je niets bij te houden. Je bespreekt elk jaar een keer of er wat moet veranderen in de inleg of uitgaven en klaar is kees. Geen ruzie, geen wrijving over wie meer uitgeeft.

Iemand die ik heel goed ken, is met het 'alles gezamenlijk' principe er zover mee dat alleen de verjaardagen van de kinderen nog gevierd worden en zij moest haar sportabonnementen opgeven want sporten kan ook thuis. Gescheiden financiën is ter bescherming van beide partners. Met name als je er heel verschillend over denkt en mee omgaat.

Er is niets mis met de zienswijze van TS. Sterker nog, TS is alleen maar verstandig dat hij er in ieder geval goed over nadenkt. En TS zou knettergek zijn als hij hier in meegaat. Waarom zou je als partners automatisch recht hebben op elkaars inkomen? Waarom zou de relatie minder oprecht zijn als je niet 100% deelt?

Ik ga er vanuit dat TS niet te beroerd is om haar mee te laten delen in de leuke dingen, zo komt hij in ieder geval niet over. Ik vind dat je in deze veel te hard oordeelt.
Dus als jij met iemand samenwoont vind je het prima als die in zijn eentje (of met zijn vrienden) geniet van zijn hogere inkomen omdat jullie weliswaar samenwonen, maar híj het meest verdient (over jouw rug meestal) en niet wenst te delen met jou.

Meestal wordt er daarbij niet gekeken naar andere dingen die je deelt. Van het aandeel in het doen van huishoudelijke taken tot het aantal keer dat er initiatief tot seks wordt genomen. Net hoe gek je het wilt maken.

Beter gooi je alles in één pot waarvan je alles betaalt en een vast bedrag spaart, en wat je overhoudt verdeel je eerlijk. Maar begin daar pas aan als je op zijn minst iets hebt als een samenlevingscontract.
pi_182915078
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 november 2018 09:08 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dus als jij met iemand samenwoont vind je het prima als die in zijn eentje (of met zijn vrienden) geniet van zijn hogere inkomen omdat jullie weliswaar samenwonen, maar híj het meest verdient (over jouw rug meestal) en niet wenst te delen met jou.
Waar slaat dit op? Voel je je ergens tekort gedaan?
  zaterdag 3 november 2018 @ 09:26:42 #120
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_182915127
Er is geen beste manier. Sommigen delen liever alles en hebben eigenlijk maar 1 bankrekening (dit werkt vooral goed als er flink meer binnenkomt dan eruit gaat) , anderen hebben liever een eigen budget en delen alleen de vaste lasten (al dan niet naar rato).

Het is wel vervelend als je in een relatie hier alletwee een compleet andere mening over hebt. Dat kan echt een dealbreaker zijn.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  zaterdag 3 november 2018 @ 09:34:30 #121
277627 Seven.
We are Borg.
pi_182915213
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 november 2018 09:08 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dus als jij met iemand samenwoont vind je het prima als die in zijn eentje (of met zijn vrienden) geniet van zijn hogere inkomen omdat jullie weliswaar samenwonen, maar híj het meest verdient (over jouw rug meestal) en niet wenst te delen met jou.

Meestal wordt er daarbij niet gekeken naar andere dingen die je deelt. Van het aandeel in het doen van huishoudelijke taken tot het aantal keer dat er initiatief tot seks wordt genomen. Net hoe gek je het wilt maken.

Beter gooi je alles in één pot waarvan je alles betaalt en een vast bedrag spaart, en wat je overhoudt verdeel je eerlijk. Maar begin daar pas aan als je op zijn minst iets hebt als een samenlevingscontract.
Ik heb meerdere malen samengewoond met deze constructie van alleen een gezamenlijke betaalrekening, nu voor het eerst in een situatie waarin ik meer inbreng dan mijn partner. Ik heb over heel wat dingen ruzie gehad met mijn exen maar nooit over geld, ook niet echt bij het uit elkaar gaan. Ik heb ze ook nooit aangekeken op het feit dat zij extra dingen deden voor zichzelf, die gunde ik ze gewoon. Ze hebben mij ook nooit aangekeken het geld dat ik voor mezelf uitgaf. Dat wil niet zeggen dat er minder vertrouwen of minder liefde was.

Mijn partner en ik hebben geen kinderen, hij wil ook liefst parttime werken en omdat hij eigenlijk maar 500 euro hoeft te storten voor boodschappen, gas, water licht, hoeft hij eigenlijk maar een dag of 2 per week te werken. En hij geniet enorm van die vrijheid, hij ervaart niet de druk van het moeten genereren van een inkomen. De hypotheek staat op mijn naam en betaal ik van mijn eigen rekening. En alles wat hij meer binnenbrengt dan die 500 euro, kan hij zelf apart zetten. Hij kan dus veel meer sparen dan ik als hij ervoor kiest om fulltime te werken, ten slotte heb ik nog een 800 euro aan hypotheek op te hoesten elke maand.

Als we ooit samen aan kinderen beginnen, dan wordt het natuurlijk wel een ander verhaal.
Resistance is futile.
  zaterdag 3 november 2018 @ 09:34:33 #122
286575 Roces18
Chef de party
pi_182915215
sinds wanneer krijg je zorgtoeslag bij 2000 netto?
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  zaterdag 3 november 2018 @ 09:35:44 #123
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_182915222
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 november 2018 09:34 schreef Roces18 het volgende:
sinds wanneer krijg je zorgtoeslag bij 2000 netto?
Aftrekposten.

Ik kreeg volle zorg- en huurtoeslag bij 50.000 netto per jaar.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  zaterdag 3 november 2018 @ 09:36:06 #124
286575 Roces18
Chef de party
pi_182915229
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 november 2018 09:35 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Aftrekposten.

Ik kreeg volle zorg- en huurtoeslag bij 50.000 netto per jaar.
nederland _O- :')
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  zaterdag 3 november 2018 @ 09:36:32 #125
277627 Seven.
We are Borg.
pi_182915233
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 november 2018 09:23 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Waar slaat dit op? Voel je je ergens tekort gedaan?
Dat is het 'm net. Mijn exen hebben niet over mijn rug meer verdiend, zij hadden gewoon beter betaalde banen omdat ze ook allemaal al 10 jaar verder waren in hun carrière dan ik. Was leuk geweest als ik ze allemaal had kaalgeplukt. Dan had ik zelf niet fulltime hoeven werken. :7
Resistance is futile.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')