Ellen_1984 | woensdag 31 oktober 2018 @ 12:18 |
https://www.parool.nl/ams(...)al-ongeluk~a4606910/ Ik vind dat Uber hier gemakkelijk wegkomt met de verklaring dat de chauffeur niet online was. Als een chauffeur van een taxicentrale iemand doodrijdt zal de taxicentrale aansprakelijk gesteld worden wanneer er bij de chauffeur niks te halen valt. En heeft Uber wel een chauffeursexamen oid bij deze chauffeur afgenomen? Of onderzoek gedaan naar zijn antecedenten? Op deze manier plukt Uber wel de vruchten (inkomsten), maar niet de lasten. Ook wanneer de chauffeur ziek is heeft Über hier natuurlijk niks mee te maken. Dit zie je overal opduiken bij de nieuwe economie. Bedrijven die heel behendig wel de winsten kunnen pakken maar de eventuele lasten ontduiken. | |
Ringo | woensdag 31 oktober 2018 @ 12:24 |
Uber sowieso. En die chauffeur zelf lijkt me ook geen helder licht, . | |
Mr.Ping | woensdag 31 oktober 2018 @ 12:27 |
Daarom kunnen de ritjes goedkoper worden gedaan dan een echte taxi. | |
Hathor | woensdag 31 oktober 2018 @ 12:30 |
Een vent die Jasmin heet? | |
Jordy-B | woensdag 31 oktober 2018 @ 12:31 |
Jasmin is een hij? | |
Fer | woensdag 31 oktober 2018 @ 12:34 |
Het zou Uber sieren als ze een veiligheidstraining ontwikkelen en hun “partners” of “subcontractors” verplichting deze training te halen voor ze de weg mogen. Het hoeft niet eens geld te kosten, laat de chauffeurs maar “investeren” zoals dat heet in de platform economie. | |
LXIV | woensdag 31 oktober 2018 @ 12:40 |
je ziet wat er van komt. Ryanair ook zo’n verhaal | |
de_boswachter | woensdag 31 oktober 2018 @ 13:29 |
Bijna nooit Nederlandse namen valt me op. Apart. | |
Elan | woensdag 31 oktober 2018 @ 13:31 |
Taxichauffeur is echt een Marokkanenbaantje tegenwoordig. | |
Elan | woensdag 31 oktober 2018 @ 13:32 |
Jasmin kan allebei, Jasmine is een meisjesnaam. Net als Yasmin. | |
IkStampOpTacos | woensdag 31 oktober 2018 @ 13:33 |
Ja, hier op FOK! wordt wel erg selectief berichten geplaatst. | |
Jordy-B | woensdag 31 oktober 2018 @ 13:53 |
| |
nostra | woensdag 31 oktober 2018 @ 14:11 |
Uber komt helemaal nergens "mee weg", dit is de strafzaak tegen Jasmin M. en Uber is hier geen partij in. Op zich is het uiteindelijk natuurlijk wel een interessante vraag of, en zo ja wanneer, de aansprakelijkheid van Uber ontstaat respectievelijk ophoudt. Nee, dat doet Uber niet, net zoals een taxibedrijf dat niet doet. Maar elke Uber-chauffeur heeft zijn chauffeurspas. Idem als hierboven, maar dan met een VOG. | |
de_boswachter | woensdag 31 oktober 2018 @ 14:36 |
| |
#ANONIEM | woensdag 31 oktober 2018 @ 15:05 |
Dat is heel normaal, in Bosnië is het zelfs een redelijk frequent voorkomende naam. Uh, wat is daar vreemd aan? [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 31-10-2018 15:06:34 ] | |
Loekie1 | woensdag 31 oktober 2018 @ 15:42 |
Er staat niet bij dat het heel vroeg gebeurde, ik dacht iets van 7.30 uur 's morgens. Dan wordt er hier in de stad door taxi's nogal eens levensgevaarlijk gereden. Ze denken dat er toch niets op de weg is. Ik weet dat want ik rijd ook regelmatig op dat tijdstip in die buurt op de fiets. [ Bericht 8% gewijzigd door Loekie1 op 31-10-2018 15:48:42 ] | |
Ringo | woensdag 31 oktober 2018 @ 15:49 |
Helaas heeft Amsterdam in tegenstelling tot veel andere grote steden geen redelijk alternatief, de taxiwereld is daar al verziekt tot op het bot. Met dank aan de overheid die geen overheid wil zijn. | |
Loekie1 | woensdag 31 oktober 2018 @ 15:51 |
Ik vraag me af hoe hard hij reed. | |
MPC60 | woensdag 31 oktober 2018 @ 15:51 |
Wel handig dat hij zich niks meer kan herinneren. | |
Loekie1 | woensdag 31 oktober 2018 @ 15:59 |
Zo ononverzichtelijk is het daar niet, zeker niet op dat tijdstip. Die bushalte is een eind terug. Dus ik denk dat hij behoorlijk hard reed en dat zij dat gewoon niet verwachtte. https://www.at5.nl/artike(...)rwondingen-overleden | |
kalinhos | woensdag 31 oktober 2018 @ 16:05 |
Tussen 40-60 is niet hard | |
Loekie1 | woensdag 31 oktober 2018 @ 16:39 |
Als je bezig bent met het inhalen van een bus, is dat wel hard. Jasmin M. was niet bezig met zijn telefoon, had niet gedronken, geen drugs gebruikt, was naar eigen zeggen uitgerust en reed niet te hard: vermoedelijk 52 kilometer per uur waar 50 was toegestaan. Hoewel hij volgens de officier van justitie vanwege de verkeersovertreding die hij beging zijn snelheid nog verder had moeten matigen. Bovendien onttrok een Ford Transit op de hoek Mare Welkers aan zijn zicht. https://www.telegraaf.nl/(...)ts-op-mijn-auto-viel | |
#ANONIEM | woensdag 31 oktober 2018 @ 16:45 |
Het is allemaal de schuld van de gevestigde media. | |
kalinhos | woensdag 31 oktober 2018 @ 16:52 |
Nee hoor. | |
Loekie1 | woensdag 31 oktober 2018 @ 17:34 |
Taxi's moeten ophouden met denken dat ze om 7 uur 's ochtends de enige op de weg zijn. | |
PzKpfw | woensdag 31 oktober 2018 @ 17:35 |
Ook mijn eerste gedachte. | |
Graf..Coudenhove..Kalergi | woensdag 31 oktober 2018 @ 17:44 |
Van Jasmijn je weet wel waar je thee van kunt zetten | |
BlaZ | woensdag 31 oktober 2018 @ 17:55 |
Ach ja, dit zijn van die ongelukken die nu eenmaal voorkomen. Meestal loopt het met snelheden rond de 50 kilometer per uur goed af, soms niet. Ik ben een voorstander van hard straffen als er echt excessief te hard gereden is of alcohol of andere drugs in het spel is. In dit geval is het gewoon een ongelukkige samenloop van omstandigheden. | |
nostra | woensdag 31 oktober 2018 @ 19:52 |
Mêh.
| |
BlaZ | woensdag 31 oktober 2018 @ 21:04 |
Dat verandert de zaak natuurlijk. | |
Loekie1 | donderdag 15 november 2018 @ 15:56 |
Jasmin M., de 22-jarige taxichauffeur die Mare Welkers vorig jaar doodreed in de Molukkenstraat, is door de rechtbank vrijgesproken. De rechtbank noemt het ongeluk 'een uiterst ongelukkige samenloop van omstandigheden', maar stelt vast dat de dood van Welkers op geen enkele manier kon worden vermeden. M. zou minder dan twee seconden de tijd hebben gehad om haar op te merken, mede doordat het zicht werd belemmerd door een bus die stond geparkeerd voor de uitrit van de Balistraat, van waaruit Welkers de Molukkenstraat overstak. Het Openbaar Ministerie had twee weken geleden 240 uur werkstraf en een rijverbod van een jaar geëist tegen M. De officier van justitie verweet hem dat hij voor de fatale aanrijding een bus inhaalde over een doorgetrokken streep, te laat wisselde van rijstrook en niet genoeg rechts reed. De rechtbank ziet geen verband tussen die overtredingen en de aanrijding. https://www.parool.nl/ams(...)s-doodreed~a4607647/ Bizar. Moet je er dan als fietser van uitgaan dat achter een bus vandaan een taxi kan komen aanzoeven die over een doorgetrokken streep rijdt en ook nog op de verkeerde weghelft blijft zitten? Het wordt echt lootjes trekken voor fietsers in het verkeer, wie komt er zonder kleerscheuren doorheen en wie niet? 'Ongelukkige samenloop van omstandigheden', daar kun je toch niet het verkeer op afstemmen? | |
Kopiko | donderdag 15 november 2018 @ 16:03 |
Behalve dan dit (en dat is natuurlijk ook verdraaid handig!):
| |
Kopiko | donderdag 15 november 2018 @ 16:04 |
Allemachtig... sprakeloos. | |
Speekselklier | donderdag 15 november 2018 @ 16:10 |
Je zou daar inderdaad geen taxi verwachten eerder een appende fietser zonder verlichting. | |
kalinhos | donderdag 15 november 2018 @ 17:16 |
Tsja, ongelukken gebeuren wel eens zonder dat er altijd echt een schuldige partij is . | |
MPC60 | donderdag 15 november 2018 @ 17:47 |
Zit binnenkort weer een vader vast denk ik. | |
Loekie1 | donderdag 15 november 2018 @ 18:22 |
Heeft de taxi eigenlijk nog geremd? Zo nee dan zat ie gewoon niet naar de weg te kijken. | |
Fer | donderdag 15 november 2018 @ 20:17 |
Wat ik ervan begrijp, stond er een (stads)bus op halte, ter hoogte van de Febo. Op de foto hierboven staat daar nu een witte vrachtwagen. Vervolgens reed hij langs het Javaplein en kwam ter hoogte van de Balistraat pas in aanrijding met Mare. Ze zouden elkaar niet gezien hebben, door een Ford Transit die ter hoogte van de Balistraat stilstond/geparkeerd. Deze Transit zou dan op de plek hebben gestaan, waar hieronder nu de politiebus staat. De plek van het ongeval is dus tientallen meters verder gebeurt dan waar de stadsbus ingehaald werd. Ik zie dus ook niet in dat het inhalen direct de oorzaak is van het ongeluk. Eerder zou de Ford Transit de oorzaak zijn, dat zowel Mare als Yasmin elkaar niet hebben gezien. Klein detail, Yasmin had eigenlijk voorrang. Dus als beide iets voorzichtiger waren geweest, was het ongeval niet gebeurt. Denk niet dat je iemand voor zulke onvoorzichtigheid kan straffen. In feite is hij al gestraft, doordat hij de ervaring zijn levenlang zal moeten meedragen. | |
Loekie1 | donderdag 15 november 2018 @ 20:31 |
De Balistraat is aan de andere kant, de auto stond dus aan de andere zijde geparkeerd. Zij was bezig over te steken, dan komt hij aan en rijdt haar gewoon overhoop. Zij had geen schijn van kans. Het moet haast wel dat hij niet op de weg keek. Zij kijkt misschien opzij maar kan niet snel genoeg weg. Hij had kunnen wegsturen maar dan moet je wel opletten. Prachtige lieve basisschooljuf zeer voortijdig aan haar einde door auto die niet uitkijkt. | |
Fer | donderdag 15 november 2018 @ 20:43 |
Hij had voorrang | |
Loekie1 | donderdag 15 november 2018 @ 21:32 |
Het gaat niet om voorrang, zij stak over en dat is niet verboden. | |
WammesWaggel | donderdag 15 november 2018 @ 22:03 |
Ja en ongeacht of zij voor Uber rijden of een reguliere taxitoko, heel hard scheuren oa door rood blijft geen zeldzame aangelegenheid. | |
daNpy | donderdag 15 november 2018 @ 22:19 |
Loop eens met 5 km/h tegen een muur? Dan weet je hoe hard het is. | |
Captain_Jack_Sparrow | vrijdag 16 november 2018 @ 02:44 |
Als je een straat oversteekt als fietser, kijk je toch naar twee kanten? Dat leer ik mijn kinderen wel, in ieder geval. Het lijkt er op dat het slachtoffer blind, achter die geparkeerde bestelbus vandaan, de weg op is gefietst. | |
Captain_Jack_Sparrow | vrijdag 16 november 2018 @ 02:49 |
Geen voorrang verlenen (en daardoor overige verkeer hinderen en/of in gevaar brengen) kan een bekeuring van 130 euro opleveren. Mag jij zelf bepalen of dat dan 'verboden' is. | |
kalinhos | vrijdag 16 november 2018 @ 09:25 |
Misschien moet je gewoon ff lezen waar je precies op quote, Hans. Mijn punt is niet dat een muur niet hard is. | |
daNpy | vrijdag 16 november 2018 @ 11:04 |
Ik zeg toch ook niet dat je er met 50 tegen aan moet lopen? Het feit dat je het niet doet/snapt zegt genoeg. | |
Loekie1 | vrijdag 16 november 2018 @ 13:21 |
Ik heb bij rijlessen geleerd dat ik altijd moet kunnen anticiperen op onverwachte situaties. Deze taxi, als ie uit zijn doppen had gekeken, had kunnen uitwijken en hij blijkt er recht op af te zijn gereden. Ik denk dat de familie een punt heeft dat die Uber-chauffeurs te veel op hun app kijken of er nieuwe klanten zijn. Als ik in de auto zit in de stad, kijk ik continu naar de weg. Zij doen dat niet, dat kan ook niet als je de app in de gaten moet houden voor nieuwe klanten. In een stad als Amsterdam telt elke seconde, zo vaak verschijnt er opeens een fiets in beeld. Dan moet je heel snel kunnen reageren en dat vereist dat je gewoon je blik op de weg hebt. | |
nostra | vrijdag 16 november 2018 @ 14:32 |
Wat snap je niet aan "hij was niet aangemeld in de app"? | |
Loekie1 | vrijdag 16 november 2018 @ 14:41 |
Wie gelooft dat? | |
saparmurat_niyazov | vrijdag 16 november 2018 @ 14:45 |
Dat valt gewoon te controleren hoor. | |
Loekie1 | vrijdag 16 november 2018 @ 14:55 |
Is het ook gecontroleerd? Hij reed rond, had geen klanten, waarom zou hij dan de app uit hebben? Lijkt me niet logisch. | |
kalinhos | vrijdag 16 november 2018 @ 15:19 |
Man man Loekie: de bestuurder moet wel hard hebben gereden Uit onderzoek werd duidelijk "tussen de 40-60" km/h Dus ik zeg: tussen 40-60km/h is niet hard Loekie: wel om een bus in te halen Ik: nee Jij: loop anders eens met 5 km/h tegen een muur aan zodat je merkt hoe hard het is Het gaat, voor de duidelijkheid, nog altijd om een auto-ongeluk. 40-60km/h rijden in een stad is niet hard, met een auto. | |
kalinhos | vrijdag 16 november 2018 @ 15:22 |
Ja, het is gecontroleerd. https://twitter.com/Saski(...)560650120093697?s=19 [ Bericht 13% gewijzigd door kalinhos op 16-11-2018 15:29:42 ] | |
daNpy | vrijdag 16 november 2018 @ 21:39 |
Het is een snelheid die dodelijk is. Wanneer is het dan wel hard? | |
kalinhos | vrijdag 16 november 2018 @ 22:14 |
Jij had het over tegen een muur aanlopen met 5km/h Vorig jaar overleed er een wandelaar na aanrijding met een appende fietser, het is niet dat dáárom ineens 20km/h dodelijk is. Er vinden dagelijks aanrijdingen in een stad met 50km/h plaats, bijna nooit zijn die dodelijk. Soms is het, zoals nu, gewoon pech. | |
daNpy | vrijdag 16 november 2018 @ 23:18 |
Dus wanneer is het dan wel hard? | |
Loekie1 | zaterdag 17 november 2018 @ 17:14 |
Ik vind dat je als je daar rijdt, alles wat oversteekt van rechts naar links, en van links naar rechts, moet kunnen ontwijken, al is het een duif. Als je een fietser raakt die oversteekt, heb je niet op de weg gekeken. Ik vraag me af of bekend is gemaakt of ie sowieso heeft geremd, of uitgeweken. Hij had twee rijbanen vrij want hij reed op de verkeerde helft. | |
kalinhos | zondag 18 november 2018 @ 11:47 |
Hangt van de situatie af. Maar een overschrijding van 4% (hij reed 52) is niet hard nee, in een stad. Rijd je 52 in een woonerf is het wel weer hard. Rijd je 52 op de A16 is het weer zacht. Vertel ander nog eens een leuk verhaal over tegen een muur aanlopen. | |
kalinhos | zondag 18 november 2018 @ 11:49 |
Het is duidelijk geworden, dat door een geparkeerd busje, hij die fietser nauwelijks heeft kunnen zien, pas toen het te laat was zag hij haar. | |
Loekie1 | zondag 18 november 2018 @ 12:08 |
Heeft ie geremd? Uitgeweken? Hij reed op de verkeerde weghelft, dus links, en zij kwam van rechts dus ze was al bezig met oversteken. | |
Physsic | zondag 18 november 2018 @ 12:27 |
Waarom zou hetzelfde niet voor de fietser gelden? | |
daNpy | zondag 18 november 2018 @ 12:28 |
Hij heeft een vrouw dood gereden, dus het was wél te hard. | |
Loekie1 | zondag 18 november 2018 @ 12:49 |
Volgens het Openbaar Ministerie bleef M., die bij de inhaalmanoeuvre een doorgetrokken streep passeerde, daarna met 52 kilometer per uur op de verkeerde weghelft rijden. Dat Welkers op dat moment vanuit de Balistraat de Molukkenstraat overstak, zag hij niet, hoewel ze volgens berekeningen van de verkeerspolitie 2 seconden te zien was. Welkers kwam met haar hoofd op de auto terecht, met zwaar hersenletsel tot gevolg. Ze overleed later in het ziekenhuis. https://www.parool.nl/ams(...)plezier-is~a4606910/ Ze was twee seconden te zien, hij heeft niets gezien, conclusie? De ouders en zus van Welkers maakten van hun spreekrecht gebruik om een punt te maken tegen Uber. Ze nemen het M. kwalijk dat hij onvoorzichtig reed, maar dat Uber nooit zijn verantwoordelijkheid heeft genomen na het ongeluk, noemen ze 'gewetenloos'. Volgens hen zou het bedrijf niet met jonge chauffeurs moeten werken. Het feit dat ze worden aangestuurd door een app zorgt dat ze zich bovendien schuldig maken aan een 'doorlopend delict'. De familie hoopt ook dat het bedrijf iets doet tegen het doelloos rondrijden in afwachting van een nieuwe rit. Dat M. niets te zoeken had in de Molukkenstraat maakt de dood van van Mare voor hen nóg zinlozer. https://www.parool.nl/ams(...)plezier-is~a4606910/ | |
kalinhos | zondag 18 november 2018 @ 12:50 |
Nee. Ongelukkige samenloop, meer niet. Of denk je dat ze bij 52kmh wél en bij 49-50km/h níet was overleden? Afhankelijk van het resultaat beoordeel jij of het te hard was of niet, dat is flauwekul natuurlijk. Als ik met 10 bier in mn mik naar huis rijd in een auto en ik maak 0 ongelukken is het niet alsof ik dan niet ongevaarlijk bezig ben geweest. Als je met 50, 52 in dit geval, op een plek rijdt waar 50 is toegestaan rijd je niet hard. Ja, 2km/h te hard maar dat is dusdanig weinig dat je er bv ook nooit voor beboet wordt. [ Bericht 26% gewijzigd door kalinhos op 18-11-2018 12:57:07 ] | |
Loekie1 | zondag 18 november 2018 @ 12:51 |
Ja, zeer ongelukkig dat hij die twee seconden niet naar de weg keek, anders had hij haar gezien. Hij heeft niets gezien, dus hij heeft ook niet geremd, is niet uitgeweken. Hij reed daar zinloos rondjes, had er niets te zoeken verder, en keek niet naar de weg. | |
kalinhos | zondag 18 november 2018 @ 12:57 |
Het is niet verboden ergens te rijden. Hij heeft t nauwelijks kunnen zien, pak anders even het vonnis van de rechter erbij. Of hij niet naar de weg keek kan jij helemaal niet weten. | |
daNpy | zondag 18 november 2018 @ 13:48 |
Nee, dat laatste denk ik niet. Maar hij reed wél te hard voor de situatie, anders had hij niemand doodgereden. | |
kalinhos | zondag 18 november 2018 @ 18:58 |
Als ik met 170 over de snelweg rijd en ik rijd niemand dood, rijd ik dan wel of niet te hard? | |
daNpy | zondag 18 november 2018 @ 20:23 |
Jij snapt het dus écht niet. | |
kalinhos | zondag 18 november 2018 @ 23:27 |
Oke, prima | |
-XOR- | zondag 18 november 2018 @ 23:31 |
De risicovrije samenleving . Niemand zich met meer dan 3 km/h voortbewegen dus nooit meer dodelijke ongelukken | |
Jellereppe | zondag 18 november 2018 @ 23:38 |
|