abonnement Unibet Coolblue
pi_182838919
Wie doet dat weleens?

Ik heb wat receptjes doorgebladerd en overal staat dat je het minimaal 12 uur moet laten koken, het liefst 24 tot 72 uur. Aangezien ik niet ga slapen met het fornuis nog aan lijkt de 12 uur wel haalbaar kwa kooktijd.

Zou het dan lekker en drinkbaar zijn? Ervaring iemand?
pi_182838983
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 16:30 schreef Sunshine1982 het volgende:
Wie doet dat weleens?

Ik heb wat receptjes doorgebladerd en overal staat dat je het minimaal 12 uur moet laten koken, het liefst 24 tot 72 uur. Aangezien ik niet ga slapen met het fornuis nog aan lijkt de 12 uur wel haalbaar kwa kooktijd.

Zou het dan lekker en drinkbaar zijn? Ervaring iemand?
Je zou ook kunnen denken om een slowcooker aan te schaffen. Daar is de tijd geen probleem.
We have far more in common than that which devides us..
pi_182839078
Je kan het ook gewoon laten afkoelen en de volgende dag afschuimen en weer aan de kook brengen.

Niet schrikken van de hoeveelheid gelatine die vrijkomt (dat betekent dus dat het drilt als het is afgekoeld).

Dit recept heeft trouwens een hoog flauwekulgehalte: https://www.ahealthylife.(...)zo-gezond-is-recept/
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_182839311
Ik denk dat een slowcooker inderdaad wel handig is hiervoor. Wil er alleen niet al te veel geld aan uit geven. Zou action zoiets verkopen?
pi_182841590
Kan prima in een pan joh. Zou daarmee beginnen, je kan altijd nog zoiets aanschaffen.

Voor de meer Europese stijl bouillon heb je overigens zeker niet zoveel tijd nodig.
pi_182852167
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 16:46 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik denk dat een slowcooker inderdaad wel handig is hiervoor. Wil er alleen niet al te veel geld aan uit geven. Zou action zoiets verkopen?
Lidl heeft 'm volgens mij regelmatig in de aanbieding. En heel duur hoeven ze ook niet de zijn. Een prima russel hobbs is geloof 40 euro (en je kunt er nog heel veel meer mee doen)
We have far more in common than that which devides us..
pi_182879574
Ik maak zelf regelmatig bouillon van kippenbotten en kipkarkassen.
Da's met anderhalf uur echt wel klaar hoor.
Met zulke kleine botjes voegt een langere kook/trektijd niks meer toe.

Ik heb ook wel een paar keer geprobeerd rundbouillon te maken met runderbotten. Van de slager kreeg ik alleen harde botten mee, daardoor werd de bouillon wel lekker maar niet gelatineus. Voor dat plakkerige mondgevoel (ja sorry ik ben een liefhebber) moet je ook zachte botten hebben in de mix.
'T is dat die runderbotten zo onhandig groot zijn, uiteindelijk werkt dat niet goed in mijn gewone keuken.

Overigens als je een bruine bouillon wilt, dan eerst de botten laten verkleuren in een hete oven.
pi_182907557
2-3 uurtjes met kippebotten of een runderschenkeltje.
.
  zaterdag 3 november 2018 @ 08:40:56 #9
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_182914592
Een bouillon alleen van botten wordt wel erg schraal
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Vis een optie? vrijdag 9 november 2018 @ 08:22:43 #10
70532 loveli
N
pi_183036584
Botten vooraf even in de oven, flinke hoeveelheid selderij en andere smaakmakers erbij, scheutje azijn om je soepvlees malser te maken. Ik maak eens in de zoveel tijd een batch waar ikfond van maak die ik invries. Veel lekkerder dan bouillonblokjes. En eerlijk gezegd slaap of werk ik prima met de sudderpit aan.
crap in = crap out
pi_183036606
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 november 2018 08:40 schreef Pietverdriet het volgende:
Een bouillon alleen van botten wordt wel erg schraal
Ja, maar bottenbouillon of "bone broth" is zo'n superfood ding. Dus wordt waarschijnlijk om andere redenen geconsumeerd dan om de smaak.
pi_183036616
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 november 2018 08:22 schreef loveli het volgende:
Botten vooraf even in de oven, flinke hoeveelheid selderij en andere smaakmakers erbij, scheutje azijn om je soepvlees malser te maken. Ik maak eens in de zoveel tijd een batch waar ikfond van maak die ik invries. Veel lekkerder dan bouillonblokjes. En eerlijk gezegd slaap of werk ik prima met de sudderpit aan.
Dit, maar zeker ook wat vlees toevoegen zoals runderpoulet, schenkel, ossenstaart.

Ik doe zelf altijd: bouillon trekken, dan de botten eruit en die nog even roosteren in de oven en nogmaals trekken. Uiteraard ook met voldoende groenten voor de smaak, prei, wortel, selderij, eventueel een gehalveerde ui inclusief schil (wordt de bouillon mooi donker van, en natuurlijk bouquet garni wat foelie, wat peperkorrels en igv wild zeker ook jeneverbes.
Whatever...
pi_183036640
Het liefste van mensen botten :P
Ik was hier...
pi_183041774
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2018 08:31 schreef Nismo91 het volgende:
Het liefste van mensen botten :P
Dat klinkt een beetje luguber.
pi_183317494
Ik maak altijd bouillon als we botten over hebben van een roast. Het scheelt dat je dan de botten niet extra hoeft te bakken en dat er ook nog een beetje vlees en kraakbeen aan zit. Mochten we geen roast-botten meer hebben, dan maak ik ook wel eens bouiilon van ossenstaart.
Ik kook het toch echt geen 12 uur of langer hoor. Ik denk dat ik het maximaal zo'n 5 uur kook, maar meestal wel korter. Ik zet het vaak 's ochtends in het weekend op en dan laat ik het maar pruttelen.
Als het klaar is vries ik de bouillon in, zodat ik altijd bouillon in de vriezer heb om mee te koken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')