abonnement Unibet Coolblue
pi_182833158
Wie van jullie Fokkers scheidt zijn/haar afval?

Zie hieronder een handig lijstje met welk afval waar moet:

PMD (Plastic, Metaal & Drinkpakken)

Plastic verpakkingen

• Flessen van frisdrank, water, melk, azijn
• Knijpflessen van sauzen, olie
• Flacons van wasmiddelen, shampoo, zeep
• Bekers van yoghurt, vla, ijs
• Bakjes van patat, salade, groente, fruit
• Kuipjes van boter, saus, smeerkaas
• Verpakkingen van kaas, vlees, vis
• Verpakkingen van tandenborstels, schroefjes, speelgoed (blisters)
• Tubes van gel, bodylotion, tandpasta
• Folies van tijdschriften, reclamefolders
• Zakken van pasta, rijst, brood, snoep
• Plastic tasjes, zakjes
• Plantenpotjes

Metaal

• Drankblikjes
• Bierdopjes
• Stalen siroopflessen
• Conservenblikken
• Aluminiumfolie
• Aluminiumschalen
• Aluminiumdekseltjes van yoghurt, kwark, toetjes
• Andere producten van aluminium, zoals tubes
• Waxinelicht cupjes

Drinkpakken
Leeg, plat gevouwen met gesloten dop

• Pakken van vruchtensappen, water en wijn
• Pakken van melk, vla en yoghurt
• Pakken van soep en pastasau

Papier en karton (schoon en droog)

• Eierdozen, wc- en keukenrollen
• Cadeaupapier, wenskaarten
• Kassabonnen, post-its, notities, boodschappenlijstjes
• Enveloppen, ook met venster (zonder noppenfolie)
• Fax- en kopieerpapier
• Schrijf- en tekenpapier
• Oude kranten en tijdschriften
• Kapotte lees- en stripboeken
• Reclamefolders (zonder de plasticverpakking)
• Kartonnen dozen
• Kartonnen en papieren verpakkingen van hagelslag, thee, rijst, koek, diepvriespizza, bier
• Kartonnen wikkels van maaltijdsalades en desserts
• Kartonnen verpakking van mascara, crème, parfum, medicijnen
• Papieren zakken en draagtassen

Rest

• Chipskokers en -zakken
• Pakken van babyvoeding
• Doordrukstrips
• Koffieverpakkingen
• Drinkzakjes (Capri-Sun, Breakers, knijpfruit, kattenvoerzakje)
• Kauwgom
• Pizzadozen met etensresten of vet
• Nat en/of vies papier en karton, zoals bakpapier
• Gebruikte zakdoekjes, tissues, keukenpapier
• Luiers
• Maandverband, tampons, incontinentiemateriaal
• Scheermesjes
• Spuitbussen (slagroom, haarlak, deodorant)
• Stofzuigerzakken en inhoud
• Vogelkooizand
• Kattenbakkorrels
• Hydrokorrels
• Enveloppen met plastic bubbeltjes
• Geplastificeerd papier en karton en foto's
• Ordners, opbergmappen en ringbanden
• Kurken
• Vulmateriaal van kussens en knuffels
• As uit asbak, haard en barbecue

Zijn er mensen die thuis GFT en etensresten scheiden? Hoe zorgen jullie ervoor dat het niet stinkt of dat er bijv. maden ontstaan?
pi_182833220
Ik doe een poging tot, laat ik het zo zeggen.
pi_182833282
Vergeet glas niet.

De groene bak heb ik nooit gebruikt, tuinafval composteer ik en etensafval gaat bij grijs. Afvalzakje van mijn slaapkamer en badkamer gaat ook bij grijs. Verder doe ik wel redelijk alles scheiden. Het aantal bakjes in huis irriteert me wel net zoals die extra plasticbak in de tuin.
pi_182833287
Ja. De gewone, grote afvalbak gebruik ik nu voor plastic en blik. In het gootsteenkastje staan twee kleine bakjes (IKEA's Variera) voor restafval en GFT en dan heb ik in de aan het huis gelegen schuur nog een stapeltje Sortera-afvalbakken voor grof plastic, papier en glaswerk.

De grijze container gaat nog maar eens in de drie maanden aan de straat.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_182833312
etensresten gaan vaak in de grijze bak, omdat anders de gft bak te goor wordt. verder sorteer ik volgens mij alles wel best netjes.
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
  dinsdag 30 oktober 2018 @ 12:16:12 #6
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_182833348
Ik buiten glas helaas niet. De rest belandt toch allemaal in dezelfde vrachtwagen.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_182833499
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 12:12 schreef Jordy-B het volgende:
Ja. De gewone, grote afvalbak gebruik ik nu voor plastic en blik. In het gootsteenkastje staan twee kleine bakjes (IKEA's Variera) voor restafval en GFT en dan heb ik in de aan het huis gelegen schuur nog een stapeltje Sortera-afvalbakken voor grof plastic, papier en glaswerk.

De grijze container gaat nog maar eens in de drie maanden aan de straat.
Gaat de GFT afvalbak niet stinken?
pi_182833516
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 12:16 schreef Dven het volgende:
Ik buiten glas helaas niet. De rest belandt toch allemaal in dezelfde vrachtwagen.
Hoe bedoel je?
  dinsdag 30 oktober 2018 @ 12:29:40 #9
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_182833586
Hier heb ik alleen een gft- rest- en chemiebak

Scheiden:

Oud papier.
Restafval.
Metaal (Spaar ik op, scheid ik op soorten en breng ik naar een handelaar.. maar ik heb ook wat meer dan gemiddeld)
Chemie breng ik zelf naar het afvalstation (vaak te groot/te veel voor de chemiebak)
Gft gebruik ik niet.. het meeste gaat de composthoop op..

[ Bericht 9% gewijzigd door Zolderkamer op 30-10-2018 12:38:33 ]
pi_182833679
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 12:25 schreef Vissenkom3 het volgende:

[..]

Gaat de GFT afvalbak niet stinken?
Die in het gootsteenkastje is met een deksel die praktisch luchtdicht afsluit. Daar ruik je niks van.

De groene container zelf staat achter de schuur, dus dat interesseert me niet.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  dinsdag 30 oktober 2018 @ 12:38:16 #11
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_182833757
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 12:26 schreef Vissenkom3 het volgende:

[..]

Hoe bedoel je?
Ik woon in Bulgarije. Daar zijn ze nog niet zo bedreven in gescheiden afval. De gescheiden bakken staan er wel (schijnbaar om de bevolking te laten wennen :') ) maar de afvalwagens en -verwerkingsbedrijven zijn er nog niet op ingeteld.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  dinsdag 30 oktober 2018 @ 12:39:40 #12
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_182833796
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 12:38 schreef Dven het volgende:

[..]

Ik woon in Bulgarije. Daar zijn ze nog niet zo bedreven in gescheiden afval. De gescheiden bakken staan er wel (schijnbaar om de bevolking te laten wennen :') ) maar de afvalwagens en -verwerkingsbedrijven zijn er nog niet op ingeteld.
Rijd daar geen schillenboer?
  dinsdag 30 oktober 2018 @ 12:40:38 #13
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_182833822
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 12:39 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Rijd daar geen schillenboer?
Nee. Oud papier en karton wordt wel netjes door zigeuners uit alle vuilnisbakken gehengeld om vervolgens verpatst te worden _O-
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_182834248
We krijgen hier in decemer een pmd bak.
Plastic brachten we al apart weg. Ben wel blij dat het nu in een bak kan.
Juin uit Eigen Tuin!
pi_182834267
Ik woon in een straat met 64 woningen. Wij zijn de enigen die het plastic scheiden...
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  Spellchecker dinsdag 30 oktober 2018 @ 13:22:52 #16
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_182834573
Kassabonnen mogen officiëel [url=]niet[/url] bij het oud papier.

Ik scheid wel zoveel mogelijk afval ......
pi_182835208
blikjes en lipjes van blikjes moeten bij het plastic worden ingezameld hier. We hebben geen aparte bak voor ijzer.

Goed het scheiden van afval. Maar ik zag laatst dat het restafval en plastic tegelijk in de vuilniswagen belande. Ik heb goed gekeken of er niet een schot tussen zat maar dat was echt niet het geval. Het plastic verdween in het gat waar ook de kliko in geleegd wordt.

Maar goed initiatief.
pi_182835650
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 13:50 schreef CyberCow het volgende:
Maar ik zag laatst dat het restafval en plastic tegelijk in de vuilniswagen belande.
Ik heb ook ergens gelezen dat de afzet van plastic op het moment wat lastig is. Dus apart inzamelen is op dit moment niet echt nodig. Gemeenten willen dat natuurlijk niet erkennen want die hebben dik geïnvesteerd in een hoop containers. Bij tijdelijk afschaffen verwacht men dat de bereidheid ook gaat zakken. Vaak wordt ook eerst een tijdje getest of de bereidheid er is en daarna pas worden verdere investeringen gedaan.
pi_182835993
Plastic (en conserven)
Papier
restafval.

Ik heb een prullenbak met 2 bakjes (de kleine voor rest de grote voor plastic).
Het is hier niet verplicht om te scheiden maar als je alles in de zwarte/grijze ton blijft gooien en niet scheidt kan het zijn dat de gemeente je op de vingers tikt.

Restafval heb ik een klein zakje per week, plastic is toch altijd wel wat meer (1 a 2 x in de week
een 50 liter zakje).
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 13:07 schreef Isabeau het volgende:
Ik woon in een straat met 64 woningen. Wij zijn de enigen die het plastic scheiden...
Triest als je er over nadenkt. Het is in het begin even wennen en bewust worden waar je wat in gooit maar het is nu echt een automatisme geworden.
ijs_beer fan!
pi_182836194
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 13:07 schreef Isabeau het volgende:
Ik woon in een straat met 64 woningen. Wij zijn de enigen die het plastic scheiden...
sinds dat in mijn gemeente de grijze bak per lediging wordt betaald zie ik wel dat mensen een stuk meer gaan scheiden.
ik heb mijn grijze bak dit jaar pas 3x buiten gezet.
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
  dinsdag 30 oktober 2018 @ 14:53:33 #21
64781 bonke
pipo koeie
pi_182836430
de groene gebruik ik alleen maar als er onkruid in moet :)
de rest gaat in de grijze
pies on joe toe
pi_182836621
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 14:09 schreef nanuk het volgende:

[..]

Ik heb ook ergens gelezen dat de afzet van plastic op het moment wat lastig is. Dus apart inzamelen is op dit moment niet echt nodig. Gemeenten willen dat natuurlijk niet erkennen want die hebben dik geïnvesteerd in een hoop containers. Bij tijdelijk afschaffen verwacht men dat de bereidheid ook gaat zakken. Vaak wordt ook eerst een tijdje getest of de bereidheid er is en daarna pas worden verdere investeringen gedaan.
Is dat overal in Nederland, of verschilt dat per gemeente?
pi_182836736
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 15:02 schreef Vissenkom3 het volgende:

[..]

Is dat overal in Nederland, of verschilt dat per gemeente?
Dat is per gemeente verschillend. Sterker nog in mijn gemeente is het bij hoogbouw dat alles in een buitencontainer gaan en bij normale woningen ieder een eigen container heeft. Daarnaast moet je plastic gaan inzamelen omdat dat beter is voor het milieu in plastic zakken. Beter hadden ze hiervoor ook een kliko gegeven ipv van een blauwe bak voor de oude kranten.
pi_182837220
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 15:07 schreef CyberCow het volgende:

[..]

Dat is per gemeente verschillend. Sterker nog in mijn gemeente is het bij hoogbouw dat alles in een buitencontainer gaan en bij normale woningen ieder een eigen container heeft. Daarnaast moet je plastic gaan inzamelen omdat dat beter is voor het milieu in plastic zakken. Beter hadden ze hiervoor ook een kliko gegeven ipv van een blauwe bak voor de oude kranten.
Wij hebben een aparte plasticcontainer. Dwz, die kan je aanvragen als je dat wil en de meeste mensen in de buurt hebben dat gedaan.
We hebben dus grijs, groen, blauw en oranje.
Plastic en papier worden tweewekelijks opgehaald, restafval eens per maand en gft afhankelijk van het weer. In de zomer tweewekelijks en in de winter maandelijks.

Ik geloof dat ze in het begin van de plasticinzameling het plastic een dag voor het papier ophaalden, zodat mensen met slechts een papiercontainer die voor plastic konden gebruiken (papier stinkt immers niet en kan dus apart worden opgeslagen) en vervolgens daar het papier in konden dumpen, maar er waren te weinig mensen die zo te werk gingen, dus nu is het wekelijks om en om papier en plastic.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_182837254
Afval scheiden bespaart veel euro's. Ik zet mijn grijze container 1x per jaar aan de weg.

PMD gooi ik elke week weg bij de ondergrondse containers bij de supermarkt (op loopafstand) voor het boodschappen doen.

Volgende maand wordt de grijze container omgewisseld voor een oranje (PMD) ^O^
pi_182837649
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 15:28 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Wij hebben een aparte plasticcontainer. Dwz, die kan je aanvragen als je dat wil en de meeste mensen in de buurt hebben dat gedaan.
We hebben dus grijs, groen, blauw en oranje.
Plastic en papier worden tweewekelijks opgehaald, restafval eens per maand en gft afhankelijk van het weer. In de zomer tweewekelijks en in de winter maandelijks.

Ik geloof dat ze in het begin van de plasticinzameling het plastic een dag voor het papier ophaalden, zodat mensen met slechts een papiercontainer die voor plastic konden gebruiken (papier stinkt immers niet en kan dus apart worden opgeslagen) en vervolgens daar het papier in konden dumpen, maar er waren te weinig mensen die zo te werk gingen, dus nu is het wekelijks om en om papier en plastic.
Bij ons halen ze het restafval en plastic tegelijk op. De oranje kliko hebben wij niet neem aan dat die voor plastic is?
pi_182837686
Alleen tuin afval en glas, rest in dezelfde bak.
pi_182838149
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 15:43 schreef CyberCow het volgende:

[..]

Bij ons halen ze het restafval en plastic tegelijk op. De oranje kliko hebben wij niet neem aan dat die voor plastic is?
Ja, oranje is de kleur van de plastic afvalstroom of PMD, zoals dat tegenwoordig heet.

Daarom is de Plastic Hero ook zo'n oranje blob.



Overigens is het een zwarte container met oranje klep. Dat je niet denkt dat de hele buurt het hele jaar met het WK bezig is.

Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_182845978
Ik woon in een flatgebouw, dus heb helaas niet alle containers voor de deur. Maar iedere beetjes helpen, dus ga starten met het scheiden van PMD, papier en rest.
pi_182846068
Telt nascheiding ook?
Heb alleen een ondergrondse container voor rest, glas en papier.
Op woensdag 20 april 2011 23:38 schreef luckass het volgende:
bazen zijn alleen vindbaar voor de chicks.
pi_182858827
quote:
11s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 21:33 schreef yosander het volgende:
Telt nascheiding ook?
Heb alleen een ondergrondse container voor rest, glas en papier.
wat bedoel je met nascheiding?
pi_182859246
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2018 16:36 schreef Vissenkom3 het volgende:

[..]

wat bedoel je met nascheiding?
Hier in Groningen scheidt men plastic van restafval pas bij de afvalverwerking. Dit blijkt effectiever en goedkoper te zijn :P

https://www.binnenlandsbe(...)ectief.9558440.lynkx
Op woensdag 20 april 2011 23:38 schreef luckass het volgende:
bazen zijn alleen vindbaar voor de chicks.
  zaterdag 3 november 2018 @ 17:31:31 #33
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_182921493
Zijn drinkbakken en kartonbakken aparte dingen? Waarom?

En heb nog nooit een metaalprullenbak gezien
Man of Steal.
  zondag 4 november 2018 @ 18:09:42 #34
405257 Fred0w
Life is Music
pi_182941255
Oud papier, restafval, gft, plastic, glas.
Sinds een aantal maanden komen ze de grijze container eens in de vier weken ophalen,
gft om de drie weken.
Plastic gaat hier in zakken en dat komen ze om de twee weken ophalen.
pi_182941561
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 13:50 schreef CyberCow het volgende:
blikjes en lipjes van blikjes moeten bij het plastic worden ingezameld hier. We hebben geen aparte bak voor ijzer.
Het is dan ook de PMD afvalbak meestal: plastic, metaal en drankkartons ;)
pi_182942338
Helaas wel
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')