abonnement Unibet Coolblue
pi_182811748
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2018 10:28 schreef Opnaarutrecht het volgende:

[..]

Ik ken jou van het Zwarte Pietentopic. Wat is dit weer voor vreemd statement?
Die datum 27 december 1949 zegt je niks ?

Google eens
pi_182811804
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2018 10:54 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Die datum 27 december 1949 zegt je niks ?

Google eens
Uiteraard wel, maar jouw conclusie klopt niet. De westerse democratieën bezaten koloniën. Dat het daar er niet bepaald democratisch aan toe ging wil niet zeggen dat Nederland, maar ook Frankrijk en Groot-Brittannië dictaturen waren.
pi_182812140
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2018 10:59 schreef Opnaarutrecht het volgende:

[..]

Uiteraard wel, maar jouw conclusie klopt niet. De westerse democratieën bezaten koloniën. Dat het daar er niet bepaald democratisch aan toe ging wil niet zeggen dat Nederland, maar ook Frankrijk en Groot-Brittannië dictaturen waren.
Het koninkrijk der Nederland was een dictatuur. Tientallen miljoenen Indonesiërs, een meerderheid van de bevolking van deze staat, hadden geen stemrecht.
En zoals dictaturen het betaamt... als de bevolking wel haar stem laat horen en zelfbeschikking wil afdwingen wordt dat met geweld neergeslagen. Wat mislukte in die dekolonisatieoorlog, vandaar dat Nederland erkende 27 december 1949 dat Indonesië geen grondgebied is van Nederland en 70 miljoen Indonesiërs geen Nederlandse burgers zijn.
Op dat moment pas had een grote meerderheid van Nederlandse burgers wél stemrecht voor de Tweede Kamer . Toen werd de Nederlandse democratie volwassen.
pi_182812809
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2018 11:21 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Het koninkrijk der Nederland was een dictatuur. Tientallen miljoenen Indonesiërs, een meerderheid van de bevolking van deze staat, hadden geen stemrecht.
En zoals dictaturen het betaamt... als de bevolking wel haar stem laat horen en zelfbeschikking wil afdwingen wordt dat met geweld neergeslagen. Wat mislukte in die dekolonisatieoorlog, vandaar dat Nederland erkende 27 december 1949 dat Indonesië geen grondgebied is van Nederland en 70 miljoen Indonesiërs geen Nederlandse burgers zijn.
Op dat moment pas had een grote meerderheid van Nederlandse burgers wél stemrecht voor de Tweede Kamer . Toen werd de Nederlandse democratie volwassen.
Nederlands-Indië werd niet vanuit Nederland bestuurd, maar vanuit de regering daar. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Algerije door Frankrijk. Verder was er zeker in het begin van de kolonisatieperiode sprake van een aristocratie. De Nederlanders werkten op Java nou samen met de lokale adel en werden een hogere laag binnen de bestaande structuren. Bovenal probeer je bewust goedkoop te scoren door Nederland een dictatuur te noemen.
pi_182812829
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2018 12:06 schreef Opnaarutrecht het volgende:

[..]

Nederlands-Indië werd niet vanuit Nederland bestuurd, maar vanuit de regering daar. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Algerije door Frankrijk. Verder was er zeker in het begin van de kolonisatieperiode sprake van een aristocratie. De Nederlanders werkten op Java nou samen met de lokale adel en werden een hogere laag binnen de bestaande structuren. Bovenal probeer je bewust goedkoop te scoren door Nederland een dictatuur te noemen.
Maar goed direct was Nederland er wel bij betrokken :') Om dit nu zo te verwoorden is ook goedkoop scoren door het te verdedigen dat het allemaal daar gebeurde en toevallig door Nederlands sprekende mensen :')
pi_182812904
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2018 12:06 schreef Opnaarutrecht het volgende:

[..]

Nederlands-Indië werd niet vanuit Nederland bestuurd, maar vanuit de regering daar.
In bepaalde details wel. Niet in de grote lijnen

quote:
Bovenal probeer je bewust goedkoop te scoren door Nederland een dictatuur te noemen.
Goedkoop ? Nou nee.... niemand zegt dat... en dus kan ik vooral kritiek verwachten.
Inwoners van Indonesië mochten niet stemmen voor lokale besturen en voor het staatsbestuur die te Nederland zetelde. Dat was die dictatuur van een groep bevoorrechte mensen.
Eerst waren dat rijke mannen aangevuld met gestudeerden (19 eeuw) en het algemeen kiesrecht later gold alleen voor Nederlanders die te Nederland verbleven. Een andere bevoorrechte groep die de baas mocht spelen / bazen mochten kiezen over de inwoners van Indië .
pi_182812980
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2018 12:08 schreef Syd het volgende:
[..]
Maar goed direct was Nederland er wel bij betrokken :') Om dit nu zo te verwoorden is ook goedkoop scoren door het te verdedigen dat het allemaal daar gebeurde en toevallig door Nederlands sprekende mensen :')
Ik sta vanzelfsprekend niet achter kolonisatie. Het verwarrende is dat aanvankelijk juist westerse democratieën koloniën hadden.Een kolonisatiepolitiek hoeft niet haaks te staan op de politieke situatie in het moederland. Je kunt het met dit vergelijken. De Verenigde Staten worden als een democratie beschouwd, maar tot in de jaren 60 was er sprake van rassensegregatie.
  dinsdag 30 oktober 2018 @ 13:30:59 #58
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_182834755
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2018 10:43 schreef john2406 het volgende:

[..]

Nee zijn ze niet!
Niet 100% synoniem, maar Holland wordt natuurlijk wel degelijk (abusievelijk) gebruikt om Nederland aan te duiden.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  dinsdag 30 oktober 2018 @ 13:32:31 #59
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_182834787
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2018 10:54 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Die datum 27 december 1949 zegt je niks ?

Google eens
Denk dat jij beter het woord 'dictatuur' even kunt opzoeken....
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  dinsdag 30 oktober 2018 @ 15:39:14 #60
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_182837503
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2018 12:06 schreef Opnaarutrecht het volgende:

[..]

Nederlands-Indië werd niet vanuit Nederland bestuurd, maar vanuit de regering daar. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Algerije door Frankrijk. Verder was er zeker in het begin van de kolonisatieperiode sprake van een aristocratie. De Nederlanders werkten op Java nou samen met de lokale adel en werden een hogere laag binnen de bestaande structuren. Bovenal probeer je bewust goedkoop te scoren door Nederland een dictatuur te noemen.
Daarom was Indie ook een kolonie en wij de dictator, itt Frankrijk waar Algerije gewoon het zoveelste departement was, met Franse scholen, Franse wetgeving en rechten, etc etc
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_182838202
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 13:30 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Niet 100% synoniem, maar Holland wordt natuurlijk wel degelijk (abusievelijk) gebruikt om Nederland aan te duiden.
Klopt vooral ons buurland, ich musste nach Holland, dan moet je nog ver jongeman!
pi_182838724
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 15:39 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Daarom was Indie ook een kolonie en wij de dictator, itt Frankrijk waar Algerije gewoon het zoveelste departement was, met Franse scholen, Franse wetgeving en rechten, etc etc
Dit klopt niet. In Algerije was er een soort apartheid, waar alleen de pied noirs en slechts enkele tienduizenden Arabieren volledige rechten hadden. Dit terwijl de pied noirs nooit meer dan 13 procent van de bevolking uitmaakten.
pi_182838766
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 16:22 schreef Opnaarutrecht het volgende:

[..]

Dit klopt niet. In Algerije was er een soort apartheid, waar alleen de pied noirs en slechts enkele tienduizenden Arabieren volledige rechten hadden. Dit terwijl de pied noirs nooit meer dan 13 procent van de bevolking uitmaakten.
En wat was het daarvoor dan, zo ook van wie was Amerika? Van de Indianen toch?
pi_182839381
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 16:24 schreef john2406 het volgende:

[..]

En wat was het daarvoor dan, zo ook van wie was Amerika? Van de Indianen toch?
Ik ben het ermee oneens dat er sprake was van Franse wetgeving en rechten .Ja, voor de Europeanen, maar de inheemse Arabieren hadden die totaal niet.
pi_182847804
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 16:50 schreef Opnaarutrecht het volgende:

[..]

Ik ben het ermee oneens dat er sprake was van Franse wetgeving en rechten .Ja, voor de Europeanen, maar de inheemse Arabieren hadden die totaal niet.
En als dat de maat was in die tijd?
Wist men dan beter?

Wie maakte zich druk erom hoe het hier was voor de wereld oorlogen?

https://onsverleden.wordp(...)dstraf-in-nederland/

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 30-10-2018 23:08:51 ]
  woensdag 31 oktober 2018 @ 07:55:44 #66
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_182850808
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 16:01 schreef john2406 het volgende:

[..]

Klopt vooral ons buurland, ich musste nach Holland, dan moet je nog ver jongeman!
Echt niet alleen ons buurland, veel meer landen in de wereld. En trouwens, we doen het zelf ook.
"Hup, Holland, Hup! Laat de leeuw niet in z'n hempje staan".
Om maar eens een random voorbeeld te noemen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Captain_Jack_Sparrow op 31-10-2018 08:21:04 ]
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_182852679
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2018 07:55 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Echt niet alleen ons buurland, veel meer landen in de wereld. En trouwens, we doen het zelf ook.
"Hup, Holland, Hup! Laat de leeuw niet in z'n hempje staan".
Om maar eens een random voorbeeld te noemen.
We ik hoop dat je mij niet eronder scharen doet bij dat we, want ik vertik het!
Nederland of ik hoor er niet bij!
En zelfs dan nog wil men mij voor het karretje spannen dan hoor ik er uiteraard ook niet bij.
  woensdag 31 oktober 2018 @ 11:04:40 #68
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_182852963
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2018 10:45 schreef john2406 het volgende:

We ik hoop dat je mij niet eronder scharen doet bij dat we, want ik vertik het!
Nederland of ik hoor er niet bij!
Dat zal degene die, waar dan ook ter wereld, die het woord Holland gebruikt, volledig aan zijn anus oxideren. :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_182853025
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2018 11:04 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Dat zal degene die, waar dan ook ter wereld, die het woord Holland gebruikt, volledig aan zijn anus oxideren. :)
Dacht je dat het mij iets jeuken doet, komt mij goed uit zelfs, ik reageer dan helemaal niet, Holland aan mijn reet!
Zelfde als iemand he roept, zo heet ik niet reageer dus niet, roepen heus niet om mij 1 miljoen te geven!
pi_182853055
Deze doet het slimmer Nederland en Holland in hetzelfde liedje.


En zie het nr, heel Nederland was afhankelijk van 1 man nummertje 14 is toch eigenlijk wel om te lachen he?

[ Bericht 44% gewijzigd door #ANONIEM op 31-10-2018 11:10:49 ]
  woensdag 31 oktober 2018 @ 11:18:12 #71
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_182853182
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2018 11:07 schreef john2406 het volgende:

[..]

Dacht je dat het mij iets jeuken doet, komt mij goed uit zelfs, ik reageer dan helemaal niet, Holland aan mijn reet!
Zelfde als iemand he roept, zo heet ik niet reageer dus niet, roepen heus niet om mij 1 miljoen te geven!
Ik bespeur wat frustratie. :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_182853194
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2018 11:18 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Ik bespeur wat frustratie. :)
Yep in mijn onderbroek, tenminste dat denk ik mag nog gaan kijken.
  woensdag 31 oktober 2018 @ 11:21:22 #73
375333 Drogonno
Dromer des levens
pi_182853242
Jij meld je aan als dictator?
pi_182853253
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2018 11:21 schreef Drogonno het volgende:
Jij meld je aan als dictator?
Ik? Ik kan nog geen vlieg kwaad doen, laat staan dat ik die functie zou kunnen vervullen.
  woensdag 31 oktober 2018 @ 11:38:27 #75
375333 Drogonno
Dromer des levens
pi_182853537
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2018 11:22 schreef john2406 het volgende:

[..]

Ik? Ik kan nog geen vlieg kwaad doen, laat staan dat ik die functie zou kunnen vervullen.
Je hoeft niemand kwaad aan te doen, dat doen anderen wel voor je, jou taak is grotendeels voor zorgen dat mensen met een goed gevoel jou taken vervullen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')