abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_184548633
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 13:37 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Ja en nee. De vragenlijsten die op internet circuleren zijn van bedenkbare kwaliteit. Mensen komen vaak juist uit op een profiel waar ze zich NIET in herkennen. Maar als je een intake doet en de theorie van Jung bestudeert kom je erachter dat het gewoon klopt, de profielen an sich. Ik deed zelf bijvoorbeeld een intake voor een cursus met een sensor (S) waarbij we een plaatje moesten bekijken. De sensor kan allerlei details opnoemen in het plaatje die ik zelf echt never nooit niet zag, terwijl ik het geheel beschrijf van wat het plaatje volgens mij voorstelt (N). Als je de functies sensing en intuition bestudeert kom je er ook achter dat dat precies hetgeen is wat Jung in de praktijk bedoelde en op wie dit van toepassing is. En dit is maar een voorbeeld.
Heb je ergens een link naar waar ik redelijk beknopt de essentie van die Jungiaanse typering kan vinden? :)
  Moderator dinsdag 22 januari 2019 @ 12:08:35 #177
118755 crew  Lyrebird
pi_184550226
Zo’n 20 jaar geleden kwam ik uit op INTP. Nu INTJ.
The gravest, most persistent sin of mankind lies in not treating everyone as an individual - Mark Helprin
pi_184551439
Ik zou iedereen natuurlijk aanraden om verschillende tests te doen.

De items beschrijven een manier van handelen. Die manieren van handelen worden geassocieerd met andere typische gedragingen. Dus wmb is het geen horoscoop. Tegenwoordig gaat men in de psychologie meer uit van de big five: https://www.123test.nl/bigfive/
  dinsdag 22 januari 2019 @ 16:53:30 #179
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_184555507
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 10:25 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Heb je ergens een link naar waar ik redelijk beknopt de essentie van die Jungiaanse typering kan vinden? :)
Hier staan de vier judging en vier perceiving functions beknopt maar goed beschreven:

http://www.cognitiveprocesses.com/
pi_184555769
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 16:53 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Hier staan de vier judging en vier perceiving functions beknopt maar goed beschreven:

http://www.cognitiveprocesses.com/
Dank.
pi_184558064
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 13:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik zou iedereen natuurlijk aanraden om verschillende tests te doen.

De items beschrijven een manier van handelen. Die manieren van handelen worden geassocieerd met andere typische gedragingen. Dus wmb is het geen horoscoop. Tegenwoordig gaat men in de psychologie meer uit van de big five: https://www.123test.nl/bigfive/
Inderdaad. Die Jungiaanse typeringen zijn achterhaald.

Ze zijn gewoon zo omschreven zodat het net als een horoscoop altijd wel een beetje past. Zefde met spiral dynamics. Voor zover ik als niet-expert kan beoordelen allemaal met een aantal zalen die wel ongeveer kloppen maar ook een hoop suggestie en gefilosofeer.

De big 5 zijn de best meetbare psychologische grootheden. En dan nog zijn ze niet alle vijf even goed meetbaar en daarmee voorspelbaar.
Whatever...
pi_184558590
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 19:08 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Inderdaad. Die Jungiaanse typeringen zijn achterhaald.

Ze zijn gewoon zo omschreven zodat het net als een horoscoop altijd wel een beetje past. Zefde met spiral dynamics. Voor zover ik als niet-expert kan beoordelen allemaal met een aantal zalen die wel ongeveer kloppen maar ook een hoop suggestie en gefilosofeer.

De big 5 zijn de best meetbare psychologische grootheden. En dan nog zijn ze niet alle vijf even goed meetbaar en daarmee voorspelbaar.
Ik denk dat je psychologie een beetje als een meetlat moet zien: bij elke 20 centimer begin je met een nieuwe persoonlijkheidstrek, maar elke trek heeft een heleboel millimeters en ze kunnen elkaar ook overlappen. Het gaat altijd om neigingen, de grootste kans dat je een bepaald gedrag vertoont. Psychologie is geen harde wetenschap. Het is een benadering. Het spectrum van menselijk gedrag is heel breed, en binnen elke persoonlijkheidstrek is de intensiteit ook sterk variėrend. Iedereen bevindt zich ergens op de meetlat, maar je kan jezelf niet tot een paar trekken reduceren. Als je op een dag slecht of juist goed gehumeurd bent, kan je heel anders reageren. Ook leeftijd, cultuur, hormonen, voeding, (traumatische) ervaringen en dergelijke hebben een invloed. Ieder brein is anders en ontwikkelt zich op een andere manier, maar we hebben wel gelijkenissen. Die probeert de psychologie te vinden, te beschrijven en te meten.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')