abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 18 december 2018 @ 05:10:38 #51
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183801253
Ander punt is dat "sociale intelligentie" zoals kunnen manipuleren, liegen en pleasen niet per se een vaardigheid is van hoogbegaafden. Maar dat heb je wel nodig om succes te hebben buiten je eigen zolderkamer.

Beetje "I've got the brains, you got the looks, let's make lots of money".
pi_183801724
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 december 2018 05:10 schreef Lunatiek het volgende:
Ander punt is dat "sociale intelligentie" zoals kunnen manipuleren, liegen en pleasen niet per se een vaardigheid is van hoogbegaafden. Maar dat heb je wel nodig om succes te hebben buiten je eigen zolderkamer.

Beetje "I've got the brains, you got the looks, let's make lots of money".
Je verward denk ik aspies met hbers, de volwassen hbers die ik ken zijn juist extreem goed in (oppervlakkig) sociale communicatie. :)
  dinsdag 18 december 2018 @ 08:03:15 #53
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183801866
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 december 2018 07:37 schreef Logician2.0 het volgende:

[..]

Je verward denk ik aspies met hbers, de volwassen hbers die ik ken zijn juist extreem goed in (oppervlakkig) sociale communicatie. :)
Dat blijkt niet echt uit post #42. Juist allemaal dingen die goed zakendoen in de weg staan.
pi_183801885
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 december 2018 08:03 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat blijkt niet echt uit post #42. Juist allemaal dingen die goed zakendoen in de weg staan.
Daarom zeg ik ook volwassenen, maar ook best veel hb kinderen hoor.

Mijn dochter is 5,5jr, groep 3, leest avi 7 blablabla.. Ze is op school het lieverdje van iedereen, weet exact bij wie ze welk gedrag moet laten zien, perfecte meisje, wordt voor elk feestje uitgenodigt, maar zodra ze thuis is stort ze in en wil ze de eerste paar uur enkel “alleen” spelen en uitrusten.

We krijgen het er niet uit, ze is dus sociaal extreem sterk in aanpassen maar eigenlijk heeft ze de kenmerken van post 42, die komen er alleen pas uit zodra ze thuis is en daardoor is school/sociaal doen voor haar heel zwaar, maar ze is er dus juist erg goed in ..
En haar vader heeft exact hetzelfde.

[ Bericht 17% gewijzigd door #ANONIEM op 18-12-2018 08:14:34 ]
  dinsdag 18 december 2018 @ 08:17:52 #55
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183801941
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 december 2018 08:08 schreef Logician2.0 het volgende:

[..]

Daarom zeg ik ook volwassenen, maar ook best veel hb kinderen hoor.

Mijn dochter is 5,5jr, groep 3, leest avi 7 blablabla.. Ze is op school het lieverdje van iedereen, weet exact bij wie ze welk gedrag moet laten zien, perfecte meisje, wordt voor elk feestje uitgenodigt, maar zodra ze thuis is stort ze in en wil ze de eerste paar uur enkel “alleen” spelen en uitrusten.

We krijgen het er niet uit, ze is dus sociaal extreem sterk in aanpassen maar eigenlijk heeft ze de kenmerken van post 42, die komen er alleen pas uit zodra ze thuis is en daardoor is school/sociaal doen voor haar heel zwaar.

Dat geldt zéker ook voor vrouwen met ass waardoor de diagnose vaak heel laat gesteld werd (tegenwoordig let men er meer op).

Als iets heel zwaar is en je bent heel slim, ga je dan dat doen wat je sloopt of doen waar je energie van krijgt?
pi_183802005
quote:
1s.gif Op woensdag 31 oktober 2018 13:15 schreef Logician2.0 het volgende:

[..]

Ik heb zelf ook Asperger en een iq van 130, en ik functioneer ook normaal.
Ik heb een groot gezin en werk daarnaast als zzper. Én ik ben gelukkig.

Toch weet ik van mijzelf dat ik andere valkuilen heb dan vrienden van mij die neurotypisch/normaal zijn.

Mijn ervaring is, dat zodra je weet hoe jouw hersenen werken (wat dus anders dan de norm is) je daar prima mee kan leven.

Maar op papier en zonder die (zelf) kennis is het wel een beperking.
Hoe ben je er dan toch achter gekomen wat bij jou de oorzaken zijn? Aangezien hoog functioneren er juist voor zorgt dat er ook niets achter wordt gezocht en je gewoon blijft roeien met de riemen die je hebt.
pi_183802073
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2018 08:27 schreef Chia het volgende:

[..]

Hoe ben je er dan toch achter gekomen wat bij jou de oorzaken zijn? Aangezien hoog functioneren er juist voor zorgt dat er ook niets achter wordt gezocht en je gewoon blijft roeien met de riemen die je hebt.
Ik heb mijn diagnose pas op mijn 29e gekregen, toen ik een complete burnout heb gehad.

Ik ben alles gaan lezen over ass en daarna meerdere opleidingen gaan volgen waardoor ik nu werk als ass deskundige en coach. Ik werk ook met grotere instanties waar ik professionals train in omgaan met en herkennen van. :)
pi_183802093
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 december 2018 08:17 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat geldt zéker ook voor vrouwen met ass waardoor de diagnose vaak heel laat gesteld werd (tegenwoordig let men er meer op).

Als iets heel zwaar is en je bent heel slim, ga je dan dat doen wat je sloopt of doen waar je energie van krijgt?
Dat ligt er aan wat je eigen doelen zijn, iedereen heeft wel zaken die hij of zij moeilijk vinden.
En iedereen moet voor zichzelf de afweging maken of het het waard is. Hb, ass, of labelloos :)
pi_183802155
Mijn partner en dochter hebben hb, en het grootste verschil op sociaal vlak is dat zij exact doorhebben hoe alle sociale takjes werken en ik vooral doe alsof en daar mee weg kom.

Voor beiden is het vermoeiend maar de oorzaak is dus precies omgekeerd.
  dinsdag 18 december 2018 @ 08:49:50 #60
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183802180
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 december 2018 08:38 schreef Logician2.0 het volgende:

[..]

Dat ligt er aan wat je eigen doelen zijn, iedereen heeft wel zaken die hij of zij moeilijk vinden.
En iedereen moet voor zichzelf de afweging maken of het het waard is. Hb, ass, of labelloos :)
Ik ontken niet dat er hbs zijn met een groot sociaal vermogen, maar ik ken ze niet, en het lijkt me *de* oorzaak van het mislukken uit de TT. Dus als het dat niet is, wat is volgens jou dan de oorzaak?
pi_183802238
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 december 2018 08:49 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ik ontken niet dat er hbs zijn met een groot sociaal vermogen, maar ik ken ze niet, en het lijkt me *de* oorzaak van het mislukken uit de TT. Dus als het dat niet is, wat is volgens jou dan de oorzaak?
De oorzaak is vaak de omgeving in mijn ervaring, dat hb een identiteit gemaakt wordt.

Ik ben hb en mark, ipv ik ben mark en hb.

Ouders of hulpverleners die het kind aanpraten dat ze anders zijn of boven de rest staan, of iets niet kunnen of hoeven want hb (zelfde vaak met ass) als je zoiets vaak genoeg hoort of ervaart dan wordt dat vanzelf je identiteit en met die instelling hoef je het niet te leren want moeilijk want hb/ass etc.

Ik kom helaas in mijn werk genoeg voorbeelden tegen van hulpverleners/ouders die kinderen onbewust “autistisch houden” door nooit van de routines af te wijken omdat dat gewoon makkelijker is, terwijl kinderen/mensen met ass prima leerbaar zijn ze hebben gewoon wat meer tijd nodig soms en misschien 10x vallen en opstaan ipv 2x en sommige dingen zullen altijd lastig blijven. Maar leerbaar zijn ze absoluut. Alleen als jij tot je 18e niets hebt hoeven te leren buiten je routine en nooit hebt leren leren dan is het imho logisch dat dat je (denkt dat je) het niet kan.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 18-12-2018 09:15:32 ]
pi_183805581
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 december 2018 08:49 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ik ontken niet dat er hbs zijn met een groot sociaal vermogen, maar ik ken ze niet, en het lijkt me *de* oorzaak van het mislukken uit de TT. Dus als het dat niet is, wat is volgens jou dan de oorzaak?
De eigen (betrokken) mening kan in de weg gaan zitten (zie de tabel). My way or the highway is een houding die door meer HBers gedeeld wordt volgens mij.

Zijn burnouts kenmerkend voor HBers? Als dat zo zou zijn, hoe zou dat komen?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  dinsdag 18 december 2018 @ 15:24:56 #63
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183808617
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 december 2018 08:38 schreef Logician2.0 het volgende:

[..]

Dat ligt er aan wat je eigen doelen zijn, iedereen heeft wel zaken die hij of zij moeilijk vinden.
En iedereen moet voor zichzelf de afweging maken of het het waard is. Hb, ass, of labelloos :)
Het gaat niet om "moeilijk vinden", dat zou je moeten weten. Het gaat om "(veel) energie kosten". Energie en tijd die je dus niet kunt gebruiken voor wat je wčl volkomen intrigeerd (zie tabel). En waar je dan misschien niet zoveel tijd in steekt om er echt goed in te worden (liegen, bedriegen, manipuleren).
Sociale interactie die nodig is om zakelijk succesvol te zijn is van een ander niveau dan gezellig kunnen meepraten.
pi_183809142
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 december 2018 15:24 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het gaat niet om "moeilijk vinden", dat zou je moeten weten. Het gaat om "(veel) energie kosten". Energie en tijd die je dus niet kunt gebruiken voor wat je wčl volkomen intrigeerd (zie tabel). En waar je dan misschien niet zoveel tijd in steekt om er echt goed in te worden (liegen, bedriegen, manipuleren).
Sociale interactie die nodig is om zakelijk succesvol te zijn is van een ander niveau dan gezellig kunnen meepraten.
Ik doelde niet op dat stukje.

Wat betreft energie kosten weet ik idd maar al te goed, elke dag een zielig meisje met een dekentje op de bank dat bij moet komen van een dag aanpassen.
;(
pi_183822270
Gaat het om aanpassen?

Mijn eigen ervaring is dat het verwerken van impressies nogal wat kruim kost. Indrukken denderen allemaal zo maar naar binnen, je hersenen in, maar je moet het wel een plekje kunnen geven. Dat is heerlijk als je in de natuur bent of je verdiept in wetenschappelijk werk, maar bij stevige gesprekken, of bij een heftige documentaire duurt het wel even voordat je al die indrukken verwerkt hebt. Het kan nog wel een tijdje doordenderen voordat je dat onder controle hebt.

Afgelopen week liep ik een supermarkt binnen, waar de mango's in de aanbieding waren. Ik pakte een mango en zag toen een hoofd onder het tafeltje uitsteken. Bleek er een bewaker bovenop een grote kerel te liggen. Ik was de enige persoon in de buurt, dus ik vroeg die bewaker of hij hulp nodig had. Maar hij zei niets. Ondertussen begon die grote kerel behoorlijk te spartelen. Om een lang verhaal kort te maken... Ik heb toch wel een week nodig gehad om die ervaring te verwerken, ondanks dat er eigenlijk helemaal niks gebeurd is (na 20 minuten kwam de politie die de onverlaat in de boeien sloeg en ik heb een praatje gemaakt met de bewaker).

Tijdens dat verwerkingsproces is het lastig om goed te communiceren, het verwerken van voedsel loopt niet zo soepeltjes, je loopt constant achter de feiten aan en je zit niet lekker in je vel.

Heeft die kleine van jou ook zoiets?

[ Bericht 1% gewijzigd door Lyrebird op 19-12-2018 03:26:41 ]
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_183826620
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 december 2018 07:37 schreef Logician2.0 het volgende:

Je verward denk ik aspies met hbers, de volwassen hbers die ik ken zijn juist extreem goed in (oppervlakkig) sociale communicatie. :)
Nope, HBer is geen ster in sociale communicatie. Uitzonderingen daargelaten.
Aspies ook niet natuurlijk.

Als HBer zie je gewoon veel connecties niet, volg je bepaalde normale ontwikkelingen niet.
Voordeel is wel dat je er door heen kunt komen en door het snelle leren ook een soort laag kan vormen en aan kan passen.
pi_183826753
Tja al vaak genoeg gehoord.

Voor en nadelen natuurlijk.
Ik haalde zelf met heel groot gemak alle toetsen en dergelijke. Nooit wat voor gedaan, waar klasgenoten constant maar bezig waren en mij er maar op aankeken.
Makkelijk voor mij natuurlijk.
Qua leren is het best een pro.
Je maakt snel connecties.

Andere kant ga je ook heel snel overal verbindingen in zoeken. Wat zegt dit? Wat dat? Hoeveel is dit percentueel tov van dat.
Ook sociaal doe je dat. Je gaat dingen benummeren ipv emotioneel zien.

Je mist in je groei ook wat stadia.
Wordt heel snel verstandelijk volwassen waardoor je bepaalde sociale groei overslaat.
Wat je op den duur wel merkt en soms problemen door krijgt.
Wel een (nep) laag voor kunt vormen maar ja.

Zelf opgegroeid in een regio waar er geen begeleiding voor was.
Ja ik zat in een bepaalde klas en deed stof van de klas er dan boven. Maar ja wat kon mij het schelen, schoot niets op.
Alles zo klaar, gewoon relaxen en spelletjes doen.
Ik was altijd de typische onderpresterende leerling.
Nooit de begeleiding en schop onder de kont gehad om er iets mee te doen. Ook niet echt gedaan dus.

Bij graduatie werd over iedereen wat gezegd en ik was de leerling: Owh? Zo een toets? Owh oeps dat wist ik niet, niet in agenda. Ach doen we even en gewoon 9 en 10-en halen.
Dat werd gezegd.

Zullen HB-ers wellicht herkennen.
pi_183827086
Ik kon mezelf maar matig motiveren. Weinig zelfvertrouwen. Daarnaast was ik de jongste in de klas en pas in 6 vwo, na de schoolonderzoeken, ben ik serieus gaan leren. Tot dan altijd een zesjesleerling geweest, en bij het examen had ik een paar negens. Ongehoord.

Pas toen ik ging werken en in een omgeving met meer nerds terecht kwam, voelde ik me thuis en schoot de productiviteit omhoog.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_183856270
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2018 03:19 schreef Lyrebird het volgende:

Heeft die kleine van jou ook zoiets?
Dat klinkt behoorlijk heftig :*

Het zal misschien een combinatie zijn, dit is wat ieg telkens weer benoemd wordt.

Haar gedachten gaan ook anders dan bij mij, alles wat ze ziet hoort kan ze weer aan wel 10 andere dingen linken. Mijn man noemt het vertakkingen.
pi_183857615
quote:
1s.gif Op donderdag 20 december 2018 15:37 schreef Logician2.0 het volgende:

[..]

Dat klinkt behoorlijk heftig :*

Het zal misschien een combinatie zijn, dit is wat ieg telkens weer benoemd wordt.

Haar gedachten gaan ook anders dan bij mij, alles wat ze ziet hoort kan ze weer aan wel 10 andere dingen linken. Mijn man noemt het vertakkingen.
Of apofenie :P

https://nl.wikipedia.org/wiki/Apofenie
-
  donderdag 20 december 2018 @ 17:04:34 #71
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183858052
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2018 03:19 schreef Lyrebird het volgende:
Gaat het om aanpassen?
Bij vrouwen met ASS is aanpassen een van de manieren om ermee om te gaan en dat kpst inderdaad energie. Het nadeel is dat veel vrouwen/meisjes zo goed zijn in aanpassen dat ASS over het hoofd wordt gezien.
Voor ASS is daar onderzoek naar gedaan.
Het zou me niet verbazen of het werkt bij HB eender, omdat aanpassen blijkbaar een vrouwending is.
pi_183858168
quote:
:D
Gelukkig klinkt dat toch anders
pi_183874835
quote:
1s.gif Op donderdag 20 december 2018 15:37 schreef Logician2.0 het volgende:
Haar gedachten gaan ook anders dan bij mij, alles wat ze ziet hoort kan ze weer aan wel 10 andere dingen linken. Mijn man noemt het vertakkingen.
Verbanden leggen (geen EHBO) gaat idd vanzelf, maar als klein kind moet je nog leren hoe daar mee om te gaan. Voor je het weet heb je een verband gelegd dat er helemaal niet is, maar waar je je wel enorm ongerust over kunt maken.

Zo kunnen onbekende namen heel indrukwekkend zijn, of ga je je als kind een voorstelling maken van iets nieuws en onbekends dat in de praktijk heel anders uitpakt.

De soep wordt vaak niet zo heet gegeten. Maar voordat je daar achter bent...
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_183876399
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 december 2018 14:11 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Verbanden leggen (geen EHBO) gaat idd vanzelf, maar als klein kind moet je nog leren hoe daar mee om te gaan. Voor je het weet heb je een verband gelegd dat er helemaal niet is, maar waar je je wel enorm ongerust over kunt maken.

Zo kunnen onbekende namen heel indrukwekkend zijn, of ga je je als kind een voorstelling maken van iets nieuws en onbekends dat in de praktijk heel anders uitpakt.

De soep wordt vaak niet zo heet gegeten. Maar voordat je daar achter bent...
Ja dat doet ze, ze is ook echt bezig met zaken waar ze eigenlijk nog veel te jong voor is..

Vragen over sterfelijkheid, zwaartekracht, evolutie etc. Ik moet regelmatig google aanslingeren hier.

Dat begon rond haar 3e met vragen als waarom hebben we botten, waarom hebben we bloed, hoe zijn wolken ontstaan? Etc etc etc..

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 21-12-2018 15:29:58 ]
pi_183944639
Ik snap dat het zuigt als je niet op een lijn zit met je peers, maar op een plek als de universiteit zijn er toch genoeg mogelijkheden om jezelf intellectueel uit te laten dagen? Een dubbele bachelor doen zou bijvoorbeeld een goede uitkomst zijn als je daar de drive en de capaciteiten voor hebt. Ik denk dat een hoogbegaafd iemand hierdoor een stuk beter zijn of haar ei kwijt kan.
  maandag 24 december 2018 @ 19:09:25 #76
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183945403
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 18:24 schreef needlesslylargerod het volgende:
Ik snap dat het zuigt als je niet op een lijn zit met je peers, maar op een plek als de universiteit zijn er toch genoeg mogelijkheden om jezelf intellectueel uit te laten dagen? Een dubbele bachelor doen zou bijvoorbeeld een goede uitkomst zijn als je daar de drive en de capaciteiten voor hebt. Ik denk dat een hoogbegaafd iemand hierdoor een stuk beter zijn of haar ei kwijt kan.
Ook op de universiteit moet je tegenwoordig binnen een bepaalde tijd aantoonbaar presteren. Je interesses najagen en alles wat je interesseert bestuderen is er niet meer bij.
pi_183947677
quote:
1s.gif Op maandag 24 december 2018 19:09 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ook op de universiteit moet je tegenwoordig binnen een bepaalde tijd aantoonbaar presteren. Je interesses najagen en alles wat je interesseert bestuderen is er niet meer bij.
Nounou, da's wel heel zwartwit. Studenten leggen zichzelf ook de nodige druk op.
-
pi_183948662
quote:
1s.gif Op maandag 24 december 2018 21:00 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nounou, da's wel heel zwartwit. Studenten leggen zichzelf ook de nodige druk op.
Ligt ook wel aan de studie die je doet.
pi_183952289
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 18:24 schreef needlesslylargerod het volgende:
Ik snap dat het zuigt als je niet op een lijn zit met je peers, maar op een plek als de universiteit zijn er toch genoeg mogelijkheden om jezelf intellectueel uit te laten dagen? Een dubbele bachelor doen zou bijvoorbeeld een goede uitkomst zijn als je daar de drive en de capaciteiten voor hebt. Ik denk dat een hoogbegaafd iemand hierdoor een stuk beter zijn of haar ei kwijt kan.
Het is een misverstand dat je als HB wel even een dubbele bachelor zou kunnen doen. HBers hebben wat flegmatieks en vinden het vaak lastig om door hoepels te springen, met name als niet duidelijk is waarom je daar door heen zou moeten springen.

Ik spreek niet voor alle HBers, maar de term hoogbegaafd dekt MI de lading niet. Er zijn zaken waar HBers goed in zijn, maar daar staan “handicaps” tegen over.

René vd Gijp is een mooi voorbeeld van een HBer. Hij had een topvoetballer, toptrainer en topanalyticus kunnen zijn, want hij heeft er kijk op. Niet alleen op voetbal, maar ook op andere fronten. Maar hij heeft ook allemaal regeltjes om er voor te zorgen dat het geen puinhoop in zijn hoofd wordt.

René is geen toptrainer geworden, maar hij is wel financieel onafhankelijk. Dat kenmerkt de HBer: niet de gebaande paden volgen, op zoek naar je eigen plek.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  dinsdag 25 december 2018 @ 08:55:11 #80
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183953680
quote:
1s.gif Op maandag 24 december 2018 21:00 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nounou, da's wel heel zwartwit. Studenten leggen zichzelf ook de nodige druk op.
Als je niet uit een rijke familie komt, is er een duidelijke limiet aan je studietijd. Als je op hoog niveau wilt werken, kun je die tijd beter besteden aan het halen van je bul dan aan het onbeperkt najagen van wetenschappelijke interesses.
pi_183953932
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 december 2018 08:55 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Als je niet uit een rijke familie komt, is er een duidelijke limiet aan je studietijd. Als je op hoog niveau wilt werken, kun je die tijd beter besteden aan het halen van je bul dan aan het onbeperkt najagen van wetenschappelijke interesses.
Ja. Kaders zijn goed. Limiet op studietijd ook, hoewel iedereen goedkoop kan lenen.

Ik zou eerder willen zien dat een tweede master niet zo belachelijk duur zou zijn.
-
pi_183954108
Wat cijfers die plm 1 jaar oud zijn mbt hoogbegaafde mensen...zeg maar Mensa positie. Het geeft goed aan dat er een beperking is/kan zijn mbt werken in de maatschappij.

1/3 is tevreden over het werk

1/3 is niet tevreden over het werk, reden moeten onderpresteren

1/3 is werkloos
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_183955223
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 december 2018 01:47 schreef Lyrebird het volgende:
Ik spreek niet voor alle HBers, maar de term hoogbegaafd dekt MI de lading niet. Er zijn zaken waar HBers goed in zijn, maar daar staan “handicaps” tegen over.
Doel je misschien op de term "highly sensitive person" als je het hebt over de handicaps? Ik denk dat veel HBers hooggevoelig genoemd kunnen worden en dat hun problemen daarmee voor een groot deel beschreven worden.
pi_183955877
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 16:28 schreef Nemmarith het volgende:
Voor diegenen die iets meer willen weten over het verschil tussen 'gewoon slim' en 'hoogbegaafd' kan ik het onderzoek van de Australische ontwikkelingspsycholoog John Irvine aanbevelen. In 2001 heeft hij enkele verschillen tussen een hoogbegaafd kind en een hoog intelligent / slim kind in kaart gebracht. Hieronder een lijst met de samenvatting.

[ afbeelding ]

Wat een subjectieve bewoordingen in de rij van hoogbegaafdheid. Laat me raden, de maker is hoogbegaafd? Dit soort dingen geven het beeld dat hoogbegaafden arrogant zouden zijn en/of zichzelf hoger of speciaal vinden.

Wat ik mis in dit topic is bijvoorbeeld introspectie. Het falen van hoogbegaafden lijkt wel voort te komen uit het onvermogen zichzelf te zien functioneren, zelfstandig danwel in een groep. Ken uzelf stond niet voor niets groot op de muur op de middelbare school.
pi_183956584
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 december 2018 10:54 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Wat een subjectieve bewoordingen in de rij van hoogbegaafdheid. Laat me raden, de maker is hoogbegaafd? Dit soort dingen geven het beeld dat hoogbegaafden arrogant zouden zijn en/of zichzelf hoger of speciaal vinden.

Wat ik mis in dit topic is bijvoorbeeld introspectie. Het falen van hoogbegaafden lijkt wel voort te komen uit het onvermogen zichzelf te zien functioneren, zelfstandig danwel in een groep. Ken uzelf stond niet voor niets groot op de muur op de middelbare school.
Of de externe omgevingsfactoren die een hoogbegaafde verlamt of geheel blokkeert. Ik denk met name aan de NL overheid met zijn duizenden wetten en bijbehorende regels die niet genomen kunnen worden om zijn/haar prestatie neer te zetten. Met name de zelfstandige ondernemers worden daardoor geblokkeerd.

Denk ook eens aan de NL regelgeving voor de werkgever om personeel aan te -willen- nemen. HB-ers worden daardoor afgeremd om een goede baan te krijgen.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_183956742
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 december 2018 11:28 schreef cempexo het volgende:

[..]

Of de externe omgevingsfactoren die een hoogbegaafde verlamt of geheel blokkeert. Ik denk met name aan de NL overheid met zijn duizenden wetten en bijbehorende regels die niet genomen kunnen worden om zijn/haar prestatie neer te zetten. Met name de zelfstandige ondernemers worden daardoor geblokkeerd.
Maar wat maakt dat dat lastiger zou zijn voor een hoogbegaafde dan voor een niet-hoogbegaafde?
Waarom zou het verlammend of blokkerend zijn, terwijl juist een creatieve hoogbegaafde zichzelf in zou kunnen zetten om het plan toch te realiseren?
pi_183956834
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 december 2018 11:34 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Maar wat maakt dat dat lastiger zou zijn voor een hoogbegaafde dan voor een niet-hoogbegaafde?
Waarom zou het verlammend of blokkerend zijn, terwijl juist een creatieve hoogbegaafde zichzelf in zou kunnen zetten om het plan toch te realiseren?
Simpel beredeneerd is dat er -opgelegde- grenzen zijn. Ik snap ook wel dat je dmv HB creativiteit/inventiviteit iets kunt verbeteren waarmee je bezig bent.

Een andere invalshoek is de niet HB chef vs de HB werknemer.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  dinsdag 25 december 2018 @ 11:42:16 #88
440653 BarryOSeven
Fiat justitia ruat caelum
pi_183956873
Hoogbegaafdheid is verdomd kut. Het is heel moeilijk aansluiting te krijgen bij de 99% omdat ze gewoon op heel andere niveau's denken. Dat is wel even vol te houden maar op termijn toch wel erg vermoeiend.
pi_183957029
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 december 2018 11:39 schreef cempexo het volgende:

[..]

Simpel beredeneerd is dat er -opgelegde- grenzen zijn. Ik snap ook wel dat je dmv HB creativiteit/inventiviteit iets kunt verbeteren waarmee je bezig bent.

Een andere invalshoek is de niet HB chef vs de HB werknemer.
Alsnog begrijp ik niet waarom dit zo erg is voor de HB’er. In ieder geval, waarom een mismatch chef/werknemer voor diegene erger is dan voor de gemiddelde mens.

Let wel: ik zeg dit vanuit mijn functie waarin ik de specialist ben, veel zelfstandigheid heb in m’n werk en waarin de manager vooral faciliterend optreedt.
pi_183957126
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 december 2018 11:48 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Alsnog begrijp ik niet waarom dit zo erg is voor de HB’er. In ieder geval, waarom een mismatch chef/werknemer voor diegene erger is dan voor de gemiddelde mens.

Let wel: ik zeg dit vanuit mijn functie waarin ik de specialist ben, veel zelfstandigheid heb in m’n werk en waarin de manager vooral faciliterend optreedt.
Het brede mentale proces waarin de HB-er zit is basic. In alles en nog wat zoals deelnemen aan de maatschappij komt hij zichzelf steeds tegen. If you like it or not.

Inderdaad als eenling kunnen opereren lost veel op en is stimulerend. Maar dat moet je mentaal ook kunnen.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  dinsdag 25 december 2018 @ 12:02:24 #91
440653 BarryOSeven
Fiat justitia ruat caelum
pi_183957361
Een probleem is ook dat hulpverleners vaak significant minder slim zijn dan de HB'er en de HB'er weer het gevoel krijgt niet begrepen te worden.
pi_183957467
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 december 2018 11:52 schreef cempexo het volgende:

[..]

Het brede mentale proces waarin de HB-er zit is basic. In alles en nog wat zoals deelnemen aan de maatschappij komt hij zichzelf steeds tegen. If you like it or not.

Inderdaad als eenling kunnen opereren lost veel op en is stimulerend. Maar dat moet je mentaal ook kunnen.
Iedereen komt zichzelf tegen in de maatschappij. Iedereen heeft dingen die je beter of slechter kan. Met een goede cognitie en analyserende vaardigheden heb je juist goede kansen.

Dit hangt dan wel erg af van de mate waarin je kansen oppakt en dan kom je dus ook op het gebied van leerbaarheid en mentale flexibiliteit. Kan je dingen anders doen dan je het altijd gedaan hebt? Kan je je theoretische kennis toepassen in de praktijk? Hoe ga je er mee om als je iets niet kan?
Een cursus reflecteren kan je leren is misschien hetgeen waar een hoogbegaafd persoon het meest aan zal hebben in het leven.

En ik werk juist in teams ;)
pi_183957557
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 december 2018 12:02 schreef BarryOSeven het volgende:
Een probleem is ook dat hulpverleners vaak significant minder slim zijn dan de HB'er en de HB'er weer het gevoel krijgt niet begrepen te worden.
herkenbaar :D
  dinsdag 25 december 2018 @ 12:37:16 #94
440653 BarryOSeven
Fiat justitia ruat caelum
pi_183958204
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2018 13:04 schreef bianconeri het volgende:
Tja al vaak genoeg gehoord.

Voor en nadelen natuurlijk.
Ik haalde zelf met heel groot gemak alle toetsen en dergelijke. Nooit wat voor gedaan, waar klasgenoten constant maar bezig waren en mij er maar op aankeken.
Makkelijk voor mij natuurlijk.
Qua leren is het best een pro.
Je maakt snel connecties.

Andere kant ga je ook heel snel overal verbindingen in zoeken. Wat zegt dit? Wat dat? Hoeveel is dit percentueel tov van dat.
Ook sociaal doe je dat. Je gaat dingen benummeren ipv emotioneel zien.

Je mist in je groei ook wat stadia.
Wordt heel snel verstandelijk volwassen waardoor je bepaalde sociale groei overslaat.
Wat je op den duur wel merkt en soms problemen door krijgt.
Wel een (nep) laag voor kunt vormen maar ja.

Zelf opgegroeid in een regio waar er geen begeleiding voor was.
Ja ik zat in een bepaalde klas en deed stof van de klas er dan boven. Maar ja wat kon mij het schelen, schoot niets op.
Alles zo klaar, gewoon relaxen en spelletjes doen.
Ik was altijd de typische onderpresterende leerling.
Nooit de begeleiding en schop onder de kont gehad om er iets mee te doen. Ook niet echt gedaan dus.

Bij graduatie werd over iedereen wat gezegd en ik was de leerling: Owh? Zo een toets? Owh oeps dat wist ik niet, niet in agenda. Ach doen we even en gewoon 9 en 10-en halen.
Dat werd gezegd.

Zullen HB-ers wellicht herkennen.
Dit herken ik zeker. Ben zelf ook op mijn gemak door het VWO gegaan zonder eigenlijk iets te moeten doen. Dat lijkt leuk maar heeft me uiteindelijk opgebroken.

Doordat ik nooit wat hoefde te doen heb ik ook nooit leren studeren (las altijd 's nachts de nacht van tevoren even een paar honderd pagina's en begreep het)

Op de universiteit liep ik volledig vast. Mijn strategie van de nacht ervoor werkte ineens niet meer door de enorme hoeveelheid stof.
  dinsdag 25 december 2018 @ 12:41:40 #95
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_183958297
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 december 2018 10:54 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Wat een subjectieve bewoordingen in de rij van hoogbegaafdheid. Laat me raden, de maker is hoogbegaafd? Dit soort dingen geven het beeld dat hoogbegaafden arrogant zouden zijn en/of zichzelf hoger of speciaal vinden.

Wat ik mis in dit topic is bijvoorbeeld introspectie. Het falen van hoogbegaafden lijkt wel voort te komen uit het onvermogen zichzelf te zien functioneren, zelfstandig danwel in een groep. Ken uzelf stond niet voor niets groot op de muur op de middelbare school.
Het ironische van de lijst is dat het simpele logica is, terwijl de werkelijkheid complexer is. Volgens de lijst zelf kan dit niet door een hoogbegaafde gecategoriseerd zijn.
pi_183960112
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 december 2018 10:25 schreef needlesslylargerod het volgende:

[..]

Doel je misschien op de term "highly sensitive person" als je het hebt over de handicaps? Ik denk dat veel HBers hooggevoelig genoemd kunnen worden en dat hun problemen daarmee voor een groot deel beschreven worden.
Dat zal bij HBers zeker spelen. Maar ik vind hooggevoelig weer zo’n woord dat de lading niet helemaal dekt. Is dat iemand die heel gevoelig is en heel goed kan luisteren, kan proeven, kan ruiken of heel snel emotioneel wordt? Die begint te flippen zodra iemand boe roept? Het gaat volgens mij meer om het verwerken van die indrukken.

Een normaal iemand laat het van zich afgleiden, terwijl een HBer daar veel energie in moet steken.

Er kan wel iets anders spelen. Ja, heel vaag...

Zo kwam ik als klein jongetje in een andere ‘atmosfeer’ afhankelijk van hoe ik naar huis liep. Het huis van mijn ouders ligt op een woonerf, dat je van vijf kanten kunt benaderen. Iedere kant gaf een ander gevoel, dat wel een of twee uur bleef kleven als ik thuis was. Met school en andere plekken had ik hetzelfde. Niet onaangenaam of zo, maar - verrassing - het was iets dat blijkbaar niet iedereen had.

Ik heb het nu overigens niet meer. Alleen als ik weer op plaatsen van vroeger ben, kan ik dat oproepen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_183962058
Bam! mijn dochter heeft al vanaf baby dat ze van bepaalde geuren gaat kokhalzen, en is extreem gevoelig mbt geur.
Ze houdt ook niet van harde geluiden..

En ze is vaak of extreem boos of extreem blij of extreem gelukkig en kan van 1 naar 10 en van 10 naar 1 gaan :X

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-12-2018 15:26:11 ]
pi_183962648
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 december 2018 13:50 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Dat zal bij HBers zeker spelen. Maar ik vind hooggevoelig weer zo’n woord dat de lading niet helemaal dekt. Is dat iemand die heel gevoelig is en heel goed kan luisteren, kan proeven, kan ruiken of heel snel emotioneel wordt? Die begint te flippen zodra iemand boe roept? Het gaat volgens mij meer om het verwerken van die indrukken.

Een normaal iemand laat het van zich afgleiden, terwijl een HBer daar veel energie in moet steken.

Er kan wel iets anders spelen. Ja, heel vaag...

Zo kwam ik als klein jongetje in een andere ‘atmosfeer’ afhankelijk van hoe ik naar huis liep. Het huis van mijn ouders ligt op een woonerf, dat je van vijf kanten kunt benaderen. Iedere kant gaf een ander gevoel, dat wel een of twee uur bleef kleven als ik thuis was. Met school en andere plekken had ik hetzelfde. Niet onaangenaam of zo, maar - verrassing - het was iets dat blijkbaar niet iedereen had.

Ik heb het nu overigens niet meer. Alleen als ik weer op plaatsen van vroeger ben, kan ik dat oproepen.
Dit zijn wat kenmerken die terugkomen bij hooggevoeligheid:
Sterk vermogen sferen en stemmingen van anderen aan te voelen
Ervaart zowel de stemmingen van anderen als die van zichzelf heel sterk
Hebben een sterk rechtvaardigheidsgevoel wat voor conflicten kan zorgen
Een rijkelijke innerlijke beleving van de wereld wat samengaat met dromen en fantaseren
Meer dan gemiddeld onder de indruk van kunst en muziek
Pas waarde ergens aan kunnen hechten wanneer er een gevoel aan te pas komt
Een sterkere verbinding met de natuur
Willen anderen graag helpen en bijstaan
Over het algemeen perfectionistisch van aard
Een goed inlevingsvermogen
Hebben een zeer goed ontwikkelde intuďtie
lijken over een 6 de zintuig te beschikken
Diepzinnig en creatief
Denken in beelden (plaatjes)

Herken jij je hierin?
  dinsdag 25 december 2018 @ 19:55:52 #99
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_183965760
Mooi dat er in zo'n discussie alle zelfbenoemde hoogbegaafden meteen weer komen aandraven. Vaak kan je aan de hand van taalgebruik en postgeschiedenis al zien dat de meeste mensen zichzelf zwaar overschatten.


Sowieso moeten we maar eens van dat begrip af, net als het hele idee van een iq. Je doet als kind een testje, daaruit komt naar voren dat je voorop de curve ligt. Vervolgens blijf je je hele schoolcarriere je druk maken om aan dat plaatje te voldoen, en wordt die intelligentie een te groot onderdeel van iemands zelfbeeld.
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
pi_183966022
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 december 2018 19:55 schreef Quotidien het volgende:
Mooi dat er in zo'n discussie alle zelfbenoemde hoogbegaafden meteen weer komen aandraven. Vaak kan je aan de hand van taalgebruik en postgeschiedenis al zien dat de meeste mensen zichzelf zwaar overschatten.


Sowieso moeten we maar eens van dat begrip af, net als het hele idee van een iq. Je doet als kind een testje, daaruit komt naar voren dat je voorop de curve ligt. Vervolgens blijf je je hele schoolcarriere je druk maken om aan dat plaatje te voldoen, en wordt die intelligentie een te groot onderdeel van iemands zelfbeeld.
Was het maar zo simpel..

Mijn dochter zou het liefst helemaal niet “hoogbegaafd” zijn.

Helaas is het verschil tussen gewoon erg slim en hoogbegaafd erg groot. Hoogbegaafdheid zitten bepaalde kenmerken aan vast waardoor de persoon in kwestie behoorlijk last van zichzelf of de buitenwereld kan hebben.
Heb je die niet met hetzelfde iq, dan ben je gewoon extreem slim, zo is het ons door de specialist uitgelegd.
Het is absoluut niet iets om trots op te zijn als ouder of om mee te koop te lopen..
Als ik mijn dochter nu per direct gewoon slim zou kunnen maken, zou ik dat voor haar lieve hoofdje direct doen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-12-2018 20:17:22 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')