abonnement Unibet Coolblue
pi_182690125
Ik overweeg gratis voor iemand te gaan werken. Graag ideeen en tips.

Ik ben al een tijdje uit mijn 'primaire beroep' gestapt, om te gaan werken als bezorger. Het primaire beroep deed ik als ZZP en dat ging helaas niet goed. Ik was niet in staat mijn opdrachten snel genoeg te verwerken (50% uitstellen). Ik kwam zodoende in de bijstand terecht. Ik ben mijn uitstellen-problematiek inmiddels te boven.

Maar ook vanwege de wens om fysiek werk te willen gaan doen, ben ik bezorger geworden.

Nu is mijn vraag:
Om mijn carriere weer een boost te geven en opnieuw op te krabbelen, recente werkervaring op te doen, mezelf weer op de kaart te zetten, etc, wil ik eigenlijk 1 dag per week gaan werken voor een bedrijf, zonder vergoeding, omdat ze mij waarschijnlijk niet kunnen betalen. Nu verdien ik met het bezorgwerk voldoende om uit de bijstand te komen. Maar wat is nou een goede oplossing om zonder vergoeding te werken, maar er toch profijt van te hebben?

- stage lopen? (volgens mij niet zomaar toegestaan);
- gratis werken zonder contract (volgens mij wettelijk niet toegestaan en risicovol i.v.m. evt. aansprakelijkstelling, verzekeringen, etc.);
- werken als freelancer en het zien als een proefopdracht;
- als particulier misschien, gewoon zonder arbeidsovereenkomst, net zoals iemand op marktplaats dat zou doen?
- wat zijn de mogelijkheden? Welke richting moet ik ingaan om dit mogelijk te maken?

Ik wil er zelf op de lange termijn wel beter van worden, hetzij door meer werkervaring, hetzij door goede referentie te krijgen of op welke manier dan ook.
pi_182690340
Een commercieel bedrijf moet wettelijk gezien zeker altijd minimumloon betalen, tenzij stageplaats of proefplaatsing, correct? Dus gratis werken (werken zonder vergoeding) is op deze manier sowieso geen oplossing, tenzij het bedrijf stagiaires mag aannemen of proefplaatsingen aanbied via UWV of sociale dienst.
pi_182690558
als je in de bijstand zit, kun je dan geen loopbaan begeleiding krijgen?

Het UWV kan vast wel iets regelen toch?
Doei
pi_182690844
Zorg dat je alles goed regelt, vraag het UWV om advies. Als je bijstand hebt en je doet extra dingen (ook al is het vrijwilligerswerk), dan kunnen ze zeiken wanneer je het niet goed regelt en door geeft.
pi_182690968
Bijstand is niet UWV schratjes.
"Pools are perfect for holding water"
pi_182691085
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2018 15:30 schreef probeer het volgende:
Bijstand is niet UWV schratjes.
Exact.
pi_182691160
Dan vraag je het aan de gemeente.
pi_182691166
Wellicht is een constructie met een werkervaringsplek een idee?
"Pools are perfect for holding water"
pi_182691170
Je mag bij mij gratis komen schoonmaken.
pi_182691266
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2018 15:38 schreef LurkJeRot het volgende:
Dan vraag je het aan de gemeente.
De gemeente zal het niet veel kunnen schelen wat TS doet buiten de werkuren die hij moet maken om uit de bijstand te komen (en blijven).

En zolang hij die uren maakt als bezorger, zien ze denk ik ook niet veel noodzaak om een werkervaringsplek (of een constructie met proefplaatsing oid) voor TS bij dat specifieke bedrijf op te zetten.

Helaas richten ze zich toch meer op 'zo snel uit de bijstand' en minder op 'degelijke arbeidsperspectief om daadwerkelijk langdurig uit de bijstand te blijven'.

Maar ik zou het in ieder geval aan ze voorleggen. Wie weet ... En zolang TS daarnaast zelf inkomsten genereert die hem boven de bijstandsnorm houden, zullen ze denk ik ook niet van hem eisen dat hij die ene extra dag ook geld moet verdienen.

Edit: Verschilt wss ook wel per gemeente. Niet geschoten is altijd mis.
"Pools are perfect for holding water"
pi_182691321
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2018 15:42 schreef probeer het volgende:

[..]

De gemeente zal het niet veel kunnen schelen wat TS doet buiten de werkuren die hij moet maken om uit de bijstand te komen (en blijven).

En zolang hij die uren maakt als bezorger, zien ze denk ik ook niet veel noodzaak om een werkervaringsplek (of een constructie met proefplaatsing oid) voor TS bij dat specifieke bedrijf op te zetten.

Helaas richten ze zich toch meer op 'zo snel uit de bijstand' en minder op 'degelijke arbeidsperspectief om daadwerkelijk langdurig uit de bijstand te blijven'.

Maar ik zou het in ieder geval aan ze voorleggen. Wie weet ... En zolang TS daarnaast zelf inkomsten genereert die hem boven de bijstandsnorm houden, zullen ze denk ik ook niet van hem eisen dat hij die ene extra dag ook geld moet verdienen.

Edit: Verschilt wss ook wel per gemeente. Niet geschoten is altijd mis.
Kortom: ga even bij de gemeente langs dus.
pi_182691355
Je kan toch met behoud van uitkering ergens aan de slag?
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_182691375
quote:
10s.gif Op dinsdag 23 oktober 2018 15:44 schreef LurkJeRot het volgende:

[..]

Kortom: ga even bij de gemeente langs dus.
Je hebt inderdaad helemaal gelijk :*
"Pools are perfect for holding water"
pi_182691581
Ik zie geen mogelijkheden. Stage kan niet, want geen opleiding bij betrokken, werkervaringsplek kan niet, want je zit niet in de doelgroep. Zomaar gratis gaan werken: niet doen, want je bent op geen enkele manier verzekerd.

Zoek een werkgever die bereid is je tegen minimumloon te laten werken.
pi_182691866
Je mag met een bijstandsuitkering niet zomaar ergens gratis gaan werken zonder toestemming van de sociale dienst. Wettelijk worden die uren gezien als op geld waardeerbare arbeid (arbeid waar je geld voor had kunnen krijgen) en dit dient te worden gekort op je uitkering. Bespreek dit voornemen dus met je klantmanager en wacht af wat er mogelijk is.
pi_182691925
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2018 15:45 schreef BoneThugss het volgende:
Je kan toch met behoud van uitkering ergens aan de slag?
Onder strikte voorwaarden voor een korte periode en alleen met toestemming van de gemeente. Het mag namelijk geen betaald arbeid verdringen.
pi_182692847
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2018 15:38 schreef LurkJeRot het volgende:
Dan vraag je het aan de gemeente.
Exact. Aan mijn bijstandsmanager dus (klantmanager). Maar ik twijfel of ik dat wel wil doen.
pi_182693012
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2018 15:38 schreef probeer het volgende:
Wellicht is een constructie met een werkervaringsplek een idee?
Stage lopen en werkervaringsplek kunnen allebei worden doorgestreept, zie onderaan bij 'regels': https://nos.nl/op3/artike(...)ek-doen-of-niet.html
pi_182693060
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2018 15:38 schreef C.L.Werner het volgende:
Je mag bij mij gratis komen schoonmaken.
Het punt is juist, hoe zit het met verzekering, etc. En juridisch. Als de arbeidsinspectie bij jou langskomt, mag je je bedrijf misschien wel opdoeken met de boete die je dan aan je broek geslingerd krijgt. De vraag is juist: wat kan er en wat mág er? (volgens wet en regelgeving).
pi_182693091
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2018 15:42 schreef probeer het volgende:
En zolang hij die uren maakt als bezorger, zien ze denk ik ook niet veel noodzaak om een werkervaringsplek (of een constructie met proefplaatsing oid) voor TS bij dat specifieke bedrijf op te zetten.
Nuttige punten in jouw reactie, dank!
pi_182693146
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2018 15:45 schreef BoneThugss het volgende:
Je kan toch met behoud van uitkering ergens aan de slag?
Interessante gedachte! Heel logisch ook. De werkgever moet mij dan wel tenminste het minimumloon betalen en daarnaast alle arbeidsrechterlijke risico's accepteren. Denk niet dat ze dat kunnen dragen, héél klein bedrijfje.
pi_182693191
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2018 15:57 schreef Queller het volgende:
Ik zie geen mogelijkheden. Stage kan niet, want geen opleiding bij betrokken, werkervaringsplek kan niet, want je zit niet in de doelgroep. Zomaar gratis gaan werken: niet doen, want je bent op geen enkele manier verzekerd.

Zoek een werkgever die bereid is je tegen minimumloon te laten werken.
TOP! Bedankt voor de nuttige reactie. Ik kom zo langzamerhand ook tot de conclusie dat het naast onverstandig (om bovengenoemde reden), ook niet mogelijk lijkt te zijn, omdat een werkgever nou eenmaal verplicht is het minimumloon te betalen. Indien er geen sprake is van aan stage / werkervaringsplek of iets soortgelijks.

Edit: nuttige link: https://www.rijksoverheid(...)ject-via-de-gemeente
pi_182693462
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2018 17:05 schreef Kantoorwerk het volgende:

[..]

Interessante gedachte! Heel logisch ook. De werkgever moet mij dan wel tenminste het minimumloon betalen en daarnaast alle arbeidsrechterlijke risico's accepteren. Denk niet dat ze dat kunnen dragen, héél klein bedrijfje.
Naja, als dat mogelijk is lijkt het me vanzelfsprekend dat je er iets op vooruit gaat. Zal niet veel zijn, maar iets is altijd beter dan niets.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_182693794
Ja, maar in dát geval is de enige vraag: kán hij mij minstens het minimumloon betalen. Nou ja, misschien wel als ik maar voor 1 dag per week werk. Dat wordt dan namelijk tientjeswerk. Er van uitgaande dat hij dan wel de overige arbeidsrechterlijke risico's accepteert. Of hij moet de risico's uitbesteden aan een payrollbedrijf, maar dan betaalt hij een commissie / fee extra.

Als zzp'er / freelancer kan het volgens mij sowieso wel, dat gratis werken, dat is iets wat meer zzp'ers doen. Althans, is de gebruikelijke manier om aan referenties en bekendheid te komen. Dus, zo zou het wel moeten kunnen. Niet?

Andere methode is om via een payrollbedrijf te werken en als declaratie een vaste prijs per opdracht in te vullen. Bijvoorbeeld ¤20 voor een opdracht te declareren, in ruil voor een dag werk.

Ja, misschien sounds it silly, maar ik wil het écht tijdelijk zo. Ik wil echt vernieuwde ervaring opdoen en gewoon weer wat feeling krijgen met mijn vak, zonder dat het direct zakelijk wordt met een loon, etc. etc. etc.

Wat misschien nog een andere optie is, zoals ik al in de openingspost benoemde, is om als particulier, zonder overeenkomst, wat voor hem te doen. Als een soort vriendendienst.

Belangrijk om op te merken dat het NIET om fysieke werkzaamheden gaat, dus ik hoef niet aan het werk te zijn in zijn pand. Wat het geheel wat eenvoudiger maakt. Kan me voorstellen dat, als ik op de werkvloer echt bezig zou zijn, dat je dan bij een eventuele controle van de arbeidsinspectie uiteraard wel in de problemen komt, maar ik wil dus geen formele overeenkomst (contract of anderszins) opstellen. Dus misschien maar het beste om ons beiden dan als particulier te zien (of vrienden van elkaar die elkaar helpen)
  Moderator dinsdag 23 oktober 2018 @ 17:29:42 #25
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_182693867
Wacht f. Met je bezorgwerk verdien je voldoende om uit de bijstand te geraken? Dan is het prima toch?
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')