ik heb met mijn vorige Benz eens een setje winter-Michelins opgereden omdat ik die velgen nodig had, en die hielden zich prima in de zomer. En ik hou wel van gasgeven op klaverbladen enzo, geen centje pijn. En ze hielden het nog tot de volgende winter vol ook; bijna 60.000 km op gereden, in December gingen er nieuwe Primacy's op.quote:Op woensdag 24 oktober 2018 19:07 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Ik vind het drama, dat rubber is in de zomer echt niets waard. Ik tuf liever in de winter op zomerbanden dan andersom, maar das mijn bescheiden mening
Niet alleen remweg is van belang, ook tractie. Een kleine helling kan bij iets diepere sneeuw leiden dat je gewoon niet omhoog komt. Zeker niet met moderne zomerbanden zonder dwarsprofielquote:Op woensdag 24 oktober 2018 19:03 schreef YoshiBignose het volgende:
Waarschijnlijk kan je het allemaal zo uitrekenen....
Remweg bij een winterband is xx% beter. Remweg bij 20 km/u sneller is xx% langer. Dus je rijdt in een zomerband in de sneeuw xx% trager om dezelfde remweg als een winterband te hebben. Klaar is kees
Mijn ervaring met mensen die winterbanden kopen is toch dat ze weer sneller gaan rijden en uiteindelijk heb je dezelfde remweg en is het allemaal even (on)gevaarlijk.
Dat is dan weer afhankelijk van je auto. Ik reed vroeger een BMW (dus rwd) met 225 voor en 255 achter. Dom als ik was parkeerde ik eens bij de McD achteruit in, terwijl dat parkeervak een beetje naar beneden liep. Kwam er dus niet meer uitquote:Op vrijdag 26 oktober 2018 22:25 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Niet alleen remweg is van belang, ook tractie. Een kleine helling kan bij iets diepere sneeuw leiden dat je gewoon niet omhoog komt. Zeker niet met moderne zomerbanden zonder dwarsprofiel
Die ene dag in het jaar blijf ik wel thuis.quote:Op vrijdag 26 oktober 2018 22:25 schreef Glijdt_licht het volgende:
Niet alleen remweg is van belang, ook tractie. Een kleine helling kan bij iets diepere sneeuw leiden dat je gewoon niet omhoog komt.
En dat is zo goed als zeker de reden, dat mensen op winterbanden vaker bij aanrijdingen zijn betrokken, dan mensen op normale banden.quote:Op woensdag 24 oktober 2018 19:03 schreef YoshiBignose het volgende:
Mijn ervaring met mensen die winterbanden kopen is toch dat ze weer sneller gaan rijden
Als je niet in de sneeuw of in 'standing water' rijdt, is dat ook zo.quote:Op maandag 22 oktober 2018 20:03 schreef daNpy het volgende:
of meent dat je met brede sloffen veel grip hebt.
Of ze maken meer kilometers.quote:Op dinsdag 30 oktober 2018 10:11 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
En dat is zo goed als zeker de reden, dat mensen op winterbanden vaker bij aanrijdingen zijn betrokken, dan mensen op normale banden.
Het kwam voort uit een vergelijkingsonderzoek onder lease-rijders (dus met en zonder winterbanden): degenen met winterbanden waren vaker bij aanrijdingen betrokken. Aannemelijk dat ze allemaal veel kilometers maken.quote:
Op sneeuw doen winterbanden het beter, natuurlijk. Aan de andere kant, als je je koppie erbij houdt en een beetje het mechaniekje begrijpt, dan kun je met zomerbanden prima vooruitkomen in de sneeuw. Heb nog nooit een situatie meegemaakt, waar ik mijn bestemming niet kon bereiken.quote:Op dinsdag 30 oktober 2018 14:08 schreef oldford het volgende:
Tja, het is maar net welk onderzoek je wilt geloven.
Hier zijn 2 onderzoeken uit 2010, toen de winter van 2009/2010 wel streng was en er een hoop sneeuw lag op heel veel dagen.
Want de uitkomst bevalt je niet?quote:Op dinsdag 30 oktober 2018 12:38 schreef loveli het volgende:
23% vs 24%, vind dat percentage toch al vrij hoog.
Ik vind het zonder relevante info niet aannemelijk dat ze evenveel kilometers rijden.
Aannames doen zonder info bevalt me niet.quote:Op donderdag 1 november 2018 10:10 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Want de uitkomst bevalt je niet?
Maar je doet wel een aanname zonder onderbouwing, namelijk dat ze niet evenveel kilometers rijden.quote:Op donderdag 1 november 2018 10:12 schreef loveli het volgende:
Aannames doen zonder info bevalt me niet.
quote:Ik vind het zonder relevante info niet aannemelijk dat ze evenveel kilometers rijden.
Nee, ik zeg juist dat ik dat niet aanneemquote:Op donderdag 1 november 2018 10:20 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Maar je doet wel een aanname zonder onderbouwing, namelijk dat ze niet evenveel kilometers rijden.
[..]
Nee, wat je zegt is: "Ik vind de cijfers niet leuk, dus neem ik aan dat ze niet dezelfde hoeveelheid kilometers hebben gereden".quote:Op donderdag 1 november 2018 10:24 schreef loveli het volgende:
Nee, ik zeg juist dat ik dat niet aanneem
Heeft niet zo veel zin als je niet eens weet wat je zelf zegt.quote:Verder over winterbanden ipv taal?
Hmm, dit lees ik ergens:quote:Op donderdag 1 november 2018 10:34 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Nee, wat je zegt is: "Ik vind de cijfers niet leuk, dus neem ik aan dat ze niet dezelfde hoeveelheid kilometers hebben gereden".
Als je er objectief in zou staan, zou je er van uit gaan dat het leasebedrijf dat het onderzoek heeft uitgevoerd, daar zelf uiteraard rekening mee heeft gehouden, omdat de cijfers anders waardeloos zijn.
[..]
Heeft niet zo veel zin als je niet eens weet wat je zelf zegt.
Doei!
Vreemd, niet? Daarom: er zijn leugens, grote leugens en er zijn statistieken.quote:Bij navraag bij leasemaatschappijen bleek dat winterbandrijders minder vaak bij ongelukken zijn betrokken, maar leaserijders zijn geen standaard automobilisten stelt de SWOV.
Nee, hoor. Het onderzoek dat ik heb gelezen, stamt van voor 2015. Het zal per jaar verschillen, afhankelijk van hoeveel winterse omstandigheden er zijn. Weinig winterse omstandigheden, meer aanrijdingen met winterbanden.quote:
Gewoon achteruit naar boven rijden.quote:Op zondag 21 oktober 2018 17:57 schreef RealBizkit666 het volgende:
Achterwielaandrijving en een 7% helling vlak voor de deur maakt het dat ik winterbanden rij. Ik wil ook graag met de auto tot aan huis komen als er 5mm sneeuw ligt.
Zeg ik nergens, bedoel ik nergens.quote:Op donderdag 1 november 2018 10:34 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Nee, wat je zegt is: "Ik vind de cijfers niet leuk
Bron? Dit onderzoek was zo objectief uitgevoerd dat het daar wel rekening mee gehouden heeft toch?quote:Op donderdag 1 november 2018 11:14 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Nee, hoor. Het onderzoek dat ik heb gelezen, stamt van voor 2015. Het zal per jaar verschillen, afhankelijk van hoeveel winterse omstandigheden er zijn. Weinig winterse omstandigheden, meer aanrijdingen met winterbanden.
https://aftersalesmagazin(...)ade-met-winterbandenquote:in winters van 2013, 2014 en 2015 reed ruim 24 procent van de auto’s met winterbanden schade. Dat is een hele procent meer dan de auto’s die nog op het zomerrubber stonden.
quote:Volvo-rijders blijven vasthouden aan winterbanden, 97 procent van hen kiest ervoor. Bij Mercedes-rijders is dit percentage 96 procent. Mini-rijders kiezen het minst vaak voor winterbanden, minder dan de helft van hen maakt er gebruik van. Onder Fiat-rijders is dit 53 procent.
Alphabet adviseert leaserijders nog steeds om voor winterbanden te kiezen. “Maar we snappen ook dat een steeds grotere groep de voorkeur geeft aan de vierseizoenenband”, aldus Corsèl.
Minstens zo betrouwbaar als een artikeltje in het AD waar een medewerker van het SWOV claimt 'navraag te hebben gedaan' bij een leasebedrijf.quote:Op donderdag 1 november 2018 11:23 schreef RealBizkit666 het volgende:
Dit onderzoek was zo objectief uitgevoerd dat het daar wel rekening mee gehouden heeft toch?
Eens. Voor mij al jaren bekend overigens. Heb er zelfs altijd mijn winterband op uitgezocht. Betere presentaties op droog en nat, maar iets minder op sneeuw (ten aanzien van de "beste" winterband). Want het is vaker nat in de winter dan er sneeuw ligt. Maar als er sneeuwt ligt, wil ik ook de berg op komen thuis.quote:Op donderdag 1 november 2018 13:50 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Minstens zo betrouwbaar als een artikeltje in het AD waar een medewerker van het SWOV claimt 'navraag te hebben gedaan' bij een leasebedrijf.
Meest interessante stukje uit het artikel:
Overigens blijkt uit onderzoek van ÖAMTC, de Oostenrijkse ANWB, dat een zomerband een kortere remweg heeft op een droge en natte weg. Alleen bij sneeuw en gladheid is de zomerband kansloos tegen de winterband.
quote:De Bridgestone Blizzak LM001 kwam bij de ANWB als beste band op een nat wegdek uit de test en dit is erg belangrijk in Nederland. Nederland is namelijk een regenland en het is belangrijk dat je band dan goed presteert op een nat wegdek. Dit is het geval bij de Blizzak LM001 en daarom is deze winterband zeker aan te raden.
Weet je wat het is, er zijn mensen die enorm fanatiek de winterband 'verdedigen', maar er bestaan geen wondermiddeltjes. Uiteindelijk zit de veiligheid tussen je oren. Daar neem je alle beslissingen. Ik vind het ook helemaal niet vreemd, dat de winterband niet zorgt voor veel minder (maar blijkbaar zelfs ietsje meer) aanrijdingen. In de gemiddelde Nederlandse winter, ben je met een winterband dus niet aantoonbaar veiliger onderweg. En is dat niet de reden waarom je die keuze maakt?quote:Op donderdag 1 november 2018 18:14 schreef RealBizkit666 het volgende:
Eens. Voor mij al jaren bekend overigens. Heb er zelfs altijd mijn winterband op uitgezocht. Betere presentaties op droog en nat, maar iets minder op sneeuw (ten aanzien van de "beste" winterband). Want het is vaker nat in de winter dan er sneeuw ligt. Maar als er sneeuwt ligt, wil ik ook de berg op komen thuis.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |