In de Nederlandse winters misschien wel ja.. maar er zijn genoeg filmpjes te zien van 4x4 vs winterbanden (zelfde type auto) waaruit blijkt dat winterbanden superieur zijn.quote:Op zondag 16 december 2018 13:53 schreef manny het volgende:
4 keer 4 is zwaar onderschat. ik kwam in nederland met de subaru prima weg op schuine hellingen zonder winterbanden. De buurman(nen) hadden de grootste moeite met en zonder winterbanden (bij ons was er zo een vies schuin oplopend weggetje de gezamenlijke parkeerplaats af.
Ach op zomerbanden net zo erg.quote:Op zondag 16 december 2018 11:35 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Lol.
Rij al jaren auto .
Rij al jaren op deze techniek van me opa.
Nee ik heb 21jaar in de autoschade wereld gewerkt.
Weet je welke banden er onder zitten in de winter .
De auto die ik maakte na dat schade hebben gereden?
Winterbanden .
Ja je lees het goed winterbanden.
De meeste wagens hadden winterbanden.
Winterbanden doen niks als jij als bestuurder als een eikel door het verkeer rijd.
De meeste veilige deelnamen in het verkeer is je zelf.
Pas je aan het verkeer en weer omstandigheden .
Winterbanden zijn beter dan zomerbanden .
Maar ijs werk de winterbanden net zo slecht als zomerbanden.
Bijde hebben geen grip namelijk.
Veel mensen met winterbanden denken dat ze op de zelfde manier kunnen blijven rijden als in de zomer.
Nee zelf rij ik gewoon rustige en blijf ik van me remmen af .
Winter rijden is totaal anders dan in de zomer.
Kan alleen zeggen rij gewoon voorzichtige en blijf opletten.
Ijs onder de sneeuw is meestal de boosdoener van ongelukken.
Het is pas een feit als je de grip hebt gemeten. Wat jij 'voelt' is onbetrouwbaar.quote:Op zondag 16 december 2018 09:43 schreef JF_ het volgende:
Nee hoor, voor mijn banden is dat een keihard feit.
Ook dat is pas een feit als het is gemeten. Dus pak je zomerband en je winterband en ga wat grip en remtesten doen bij nul graden op droog en nat wegdek en in 'standing water'.quote:Op zondag 16 december 2018 07:40 schreef Fer het volgende:
[..]
Oh sorry hij was niet compleet. Meer grip per vierkante cm contactoppervlak tussen rubber en wegdek
Alleen als je niet kunt autorijden.quote:
4x4 is leuk als je inderdaad een hellinkje op moet. Maar zodra je een noodstop moet maken heb je meer aan winterbanden dan 4x4.quote:Op zondag 16 december 2018 13:53 schreef manny het volgende:
4 keer 4 is zwaar onderschat. ik kwam in nederland met de subaru prima weg op schuine hellingen zonder winterbanden. De buurman(nen) hadden de grootste moeite met en zonder winterbanden (bij ons was er zo een vies schuin oplopend weggetje de gezamenlijke parkeerplaats af.
Dat gaat dus nietquote:Op zondag 16 december 2018 23:15 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ook dat is pas een feit als het is gemeten. Dus pak je zomerband en je winterband en ga wat grip en remtesten doen bij nul graden op droog en nat wegdek en in 'standing water'.
Dat een zomerband niet zijn optimale bedrijfstemperatuur haalt bij lagere temperaturen, betekent niet automatisch dat hij minder grip levert dan een winterband.
Dan is er echt iets mis met je zomerbanden.quote:Op woensdag 19 december 2018 17:22 schreef x3ro het volgende:
Heb nu +/- 1 week weer de winterset erop en het verschil is toch echt goed te merken. Waar ik met de zomerset tot in zijn 3 op commando wielspin heb, krijg ik met de winterset het vermogen gewoon op de weg al in z'n 2. Dat is dan met temperaturen van tussen de 3 en 8 graden en nee, op de zomerset ligt geen Hifly troep oid.
niet zo'n beetje ook.quote:Op vrijdag 21 december 2018 10:15 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dan is er echt iets mis met je zomerbanden.
Nat wegdek en lage temperaturen, dan kan het ook gewoon veel vermogen zijnquote:Op vrijdag 21 december 2018 10:15 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dan is er echt iets mis met je zomerbanden.
Met 240 pk op de voorwielen en nat wegdek maakt de buitentemperatuur niet veel uit. En ook niet of je zomer of winterbanden hebt.quote:Op vrijdag 21 december 2018 11:16 schreef XL het volgende:
Nat wegdek en lage temperaturen, dan kan het ook gewoon veel vermogen zijn
Het is het creeëren van extreme omstandigheden, zodat je het verschil ziet.quote:Op vrijdag 21 december 2018 11:21 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Met 240 pk op de voorwielen en nat wegdek maakt de buitentemperatuur niet veel uit. En ook niet of je zomer of winterbanden hebt.
quote:
Nope, zijn Michelin Pilot Sport 2 met nog een paar mm profiel. Denk dat het eerder komt door +/- 200pk/300nm+ op de voorwielen van een auto van +/- 1000kg.quote:Op vrijdag 21 december 2018 10:15 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dan is er echt iets mis met je zomerbanden.
Onzin. Ik kan op een grote vlakke lege parkeerplaats in de lentezon ook extreme omstandigheden creeëren.quote:Op vrijdag 21 december 2018 12:16 schreef Sounddragon het volgende:
Extreme omstandigheden vind je op de Mount Everest, en op de toendra in Siberië, niet op de Nederlandse wegen in een kwakkelwinter.
Ja, sommige mensen zien idd overal en altijd leeuwen en beren op de weg. In mans fantasie kan er heel veel.quote:Op vrijdag 21 december 2018 14:28 schreef XL het volgende:
[..]
Onzin. Ik kan op een grote vlakke lege parkeerplaats in de lentezon ook extreme omstandigheden creeëren.
Het punt hier is dat iemand zijn winterbanden test door extreem gedrag te genereren. Vervolgens vaststelt dat zijn winterbanden beter resultaten behalen als zijn zomerbanden bij hetzelfde gedrag. Gewoon een voorbeeld van nog iemand die zich realiseert dat het verschil tussen winter- en zomerbanden groter is dan gedacht.quote:Op vrijdag 21 december 2018 18:10 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ja, sommige mensen zien idd overal en altijd leeuwen en beren op de weg. In mans fantasie kan er heel veel.
In de dagelijkse praktijk maakt een gemiddeld bekwame bestuurder een halve keer per jaar een ekte noodstop, soms regent het, en 3 dagen per jaar ligt er eens wat sneeuw, wat als de sodemieter wordt opgeruimd door strooiwagens en sneeuwschuivers.. Als je dat als extreem ervaart, moet je echt eens wat vaker naar buiten, want dan ben je een beetje wereldvreemd aan het worden.
Gaan we weer.. je stelt het gewoon als een feit; "je bent 'onverantwoord' bezig als je niet op winterbanden rijdt in de winter."quote:Op vrijdag 21 december 2018 19:06 schreef XL het volgende:
[..]
Het punt hier is dat iemand zijn winterbanden test door extreem gedrag te genereren. Vervolgens vaststelt dat zijn winterbanden beter resultaten behalen als zijn zomerbanden bij hetzelfde gedrag. Gewoon een voorbeeld van nog iemand die zich realiseert dat het verschil tussen winter- en zomerbanden groter is dan gedacht.
Dat het aantal dagen waarop zomerbanden aan onverantwoord gedrag gelijk staan is in nederland minimaal, eens.
Winterbanden bestaan sinds 1934, en zijn in Finland verplicht sinds 1978 (waarom dat interessant is voor ons weet ik ook niet, maar dat staat bij die bron).quote:Op vrijdag 21 december 2018 21:30 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Gaan we weer.. je stelt het gewoon als een feit; "je bent 'onverantwoord' bezig als je niet op winterbanden rijdt in de winter."
Dat vínd jij, misschien wel gestoeld op je eigen onderbuikgevoelens, omdat jij met samengeknepen billen in de auto zit als er wit spul om je auto heen ligt. Ik heb dat beetje extra grip niet nodig om veilig van A naar B te komen in winters weer. Ik weet best aardig wat mijn auto wel- en niet kan als het glad is, en daar houd ik rekening mee, dat heet anticiperen en bewust autorijden. We rijden al 125 jaar in aangedreven voertuigen op wielen, we hebben sinds 10 - 15 jaar ofzo pas bandjes met sneeuwvlokjes erop en auto's met prima veiligheidssystemen op nagenoeg perfect verharde wegen. Misschien moet je effe wat dingetjes een klein beetje relativeren
Sounddragon bedoelt natuurlijk dat die hele hype rondom "winterbanden" pas een jaar of 10, 15 echt is ontstaan, waarbij hele massa's is aangepraat dat ze écht niet zonder "winterbanden" de weg op kunnen waar ze dat de 40 jaar ervoor massaal nog gewoon op de "zomerbandjes" deden.quote:Op vrijdag 21 december 2018 22:52 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Winterbanden bestaan sinds 1934, en zijn in Finland verplicht sinds 1978 (waarom dat interessant is voor ons weet ik ook niet, maar dat staat bij die bron).
Er was ook een tijd dat we zonder gordels reden, dus jouw argument is niet zo sterk.quote:Op vrijdag 21 december 2018 23:32 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Sounddragon bedoelt natuurlijk dat die hele hype rondom "winterbanden" pas een jaar of 10, 15 echt is ontstaan, waarbij hele massa's is aangepraat dat ze écht niet zonder "winterbanden" de weg op kunnen waar ze dat de 40 jaar ervoor massaal nog gewoon op de "zomerbandjes" deden.
Punt is ook dat de benamingen op zich al misleidend zijn. Want "winterbanden" zijn eigenlijk sneeuwbanden, en zomerbanden zijn eigenlijk banden voor alledaags gebruik (niet alleen voor zomer, of onder goede weersomstandigheden).
Mensen kunnen ook prima op hun zomerbanden blijven doorrijden tot rondom het vriespunt. Zomerbanden doen dan niet onder, of presteren zelfs beter dan winterbanden (mits voldoende profiel natuurlijk). Alleen onder ijzige omstandigheden of met sneeuw zijn winterbanden echt in het voordeel.
Maar goed, de gehele automotive sector verdient er een goede boterham aan. Het is ze wat dat betreft gegund.
Volgens mij schrijf ik dat het onverantwoord is op een aantal dagen per jaar. Niet eens elk jaar zelfs. Misschien een handvol dagen in de levensduur van je banden. Maar juist dan moet je in staat zijn de kosten van 40 euro voor twee bandenwissels in de totaalkosten van autorijden te accepteren.quote:Op vrijdag 21 december 2018 21:30 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Gaan we weer.. je stelt het gewoon als een feit; "je bent 'onverantwoord' bezig als je niet op winterbanden rijdt in de winter."
Dat vínd jij, misschien wel gestoeld op je eigen onderbuikgevoelens, omdat jij met samengeknepen billen in de auto zit als er wit spul om je auto heen ligt. Ik heb dat beetje extra grip niet nodig om veilig van A naar B te komen in winters weer. Ik weet best aardig wat mijn auto wel- en niet kan als het glad is, en daar houd ik rekening mee, dat heet anticiperen en bewust autorijden. We rijden al 125 jaar in aangedreven voertuigen op wielen, we hebben sinds 10 - 15 jaar ofzo pas bandjes met sneeuwvlokjes erop en auto's met prima veiligheidssystemen op nagenoeg perfect verharde wegen. Misschien moet je effe wat dingetjes een klein beetje relativeren
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |