abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 25 december 2018 @ 12:05:56 #201
254082 Extraneus
Nee, ik heb geen extra neus.
pi_183957439
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 december 2018 12:04 schreef Gnittoo het volgende:

[..]

ik gebruik portfolio-performance, maar je kan ook zelf aan de slag met excel (of desnoods een sheet downloaden)
Dank je wel. Ziet er goed uit. Maar voor zover je je geld belegt, lijkt het me zo moeilijk om te bepalen hoe je ervoor staat, doordat het van dag tot dag zo kan verschillen.
pi_183957566
Naast crowdfunding de afgelopen 1.5 maand ook wat aandelen opgepikt gericht op dividend/uitkeringen.

T
URW
Postnl (gokje)
GSK
RDS
Rabo cert.

Heb me voorgenomen bij elke 20 punten AEX daling een nieuwe aankoop te doen en dat gaat best hard :)

Op mijn lijstje staan:
Een financial, ING of Aegon
Een Zwitsers fonds om iets in chf te hebben: adecco
Een it-club: ibm
Bayer ag
Edp (portugal) of engie

Die financial twijfel ik nog even aan of het nog niet te vroeg is.

Nog tips?

[ Bericht 1% gewijzigd door crowdiefunder op 25-12-2018 12:19:36 ]
pi_183957907
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 december 2018 12:05 schreef Extraneus het volgende:

[..]

Dank je wel. Ziet er goed uit. Maar voor zover je je geld belegt, lijkt het me zo moeilijk om te bepalen hoe je ervoor staat, doordat het van dag tot dag zo kan verschillen.
Ik kijk af en toe wat de totale waarde is van alles, maar probeer dat zoveel mogelijk te beperken. Voor lange termijn zegt het toch niets en als je ene dag op dikke winst staat en volgende week verlies, voelt dat alleen maar slecht en kan je rationele gedachten beïnvloeden. Op winst staan voelt goed, maar je hebt er ook niets aan, zolang je niet stopt.

Kenny Rogers schreef er ooit een passend nummer over.
"You never count your money
When you're sittin' at the table
There'll be time enough for countin'
When the dealin's done"

Gaat dan wel over gokken, maar komt in principe op hetzelfde neer.
Maar ik kan 't mis hebben...
  dinsdag 25 december 2018 @ 12:37:42 #204
254082 Extraneus
Nee, ik heb geen extra neus.
pi_183958211
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 december 2018 12:24 schreef Patroon het volgende:

[..]

Ik kijk af en toe wat de totale waarde is van alles, maar probeer dat zoveel mogelijk te beperken. Voor lange termijn zegt het toch niets en als je ene dag op dikke winst staat en volgende week verlies, voelt dat alleen maar slecht en kan je rationele gedachten beïnvloeden. Op winst staan voelt goed, maar je hebt er ook niets aan, zolang je niet stopt.

Kenny Rogers schreef er ooit een passend nummer over.
"You never count your money
When you're sittin' at the table
There'll be time enough for countin'
When the dealin's done"

Gaat dan wel over gokken, maar komt in principe op hetzelfde neer.
Ja, precies. Da's een goed punt. Vind het alleen wel lastig dat niet te zeggen is wat het waard is.
pi_183959755
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 december 2018 12:37 schreef Extraneus het volgende:

[..]

Ja, precies. Da's een goed punt. Vind het alleen wel lastig dat niet te zeggen is wat het waard is.
Waarom is dat lastig en/of belangrijk?
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_183959953
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 december 2018 05:34 schreef jaco het volgende:

[..]

Dat zou inderdaad interessant zijn, maar ik weet vrijwel zeker dat hij nog lang niet aan kopen denkt. Je kunt op diverse websites de actuele Shiller P/E bekijken en deze is nog lang niet teruggekeerd naar een gemiddeld niveau.
Prijzen nu / winsten lang geleden...

Prijzen nu staan hoog wisten lang geleden waren onnatuurlijk laag.

Vooral vanwege de staart van deze som kansloos om te gebruiken voor de meeste bedrijven vind ik. Als iets totaal niet conjunctuurgevoelig is zou je het kunnen toepassen voor een aandeel zou ik zeggen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_183960178
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 december 2018 12:11 schreef crowdiefunder het volgende:
Naast crowdfunding de afgelopen 1.5 maand ook wat aandelen opgepikt gericht op dividend/uitkeringen.

T
URW
Postnl (gokje)
GSK
RDS
Rabo cert.

Heb me voorgenomen bij elke 20 punten AEX daling een nieuwe aankoop te doen en dat gaat best hard :)

Op mijn lijstje staan:
Een financial, ING of Aegon
Een Zwitsers fonds om iets in chf te hebben: adecco
Een it-club: ibm
Bayer ag
Edp (portugal) of engie

Die financial twijfel ik nog even aan of het nog niet te vroeg is.

Nog tips?
Tips op basis van 5 jaar grafiek laagste punt.. TA, AEGON kopen op 3.4 en ING kopen op 10 dollar (8.8 euro ofzo)

Ik vind Aegon nu zeker ook koopwaardig en ING ook. Beide 7%+ dividend. Nu speel ik het spelletje pas 2 jaar echt mee maar toch.

PostNL zit ik zelf dik in (20% portefouille ofzo) en voelt voor mij totaal niet als gok.

Ja je gokt dat de overheid positieve dingen gaat doen voor het bedrijf maar die pakket sector gaat echt tering hard... Als die postsector wordt genationaliseerd en ze fuseren met de Belgische pakket tak van Bpost dan gaat het hard.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  dinsdag 25 december 2018 @ 13:56:36 #208
254082 Extraneus
Nee, ik heb geen extra neus.
pi_183960278
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 december 2018 13:38 schreef Patroon het volgende:

[..]

Waarom is dat lastig en/of belangrijk?
Omdat het niet te zeggen is hoe veel vermogen je werkelijk hebt. Stel dat je een ton hebt belegd en het de ene keer 20.000 euro waard is en de andere keer 150.000 euro, an vind ik dat belangrijk als er een moment is waarop je het nodig hebt. Dan makt het heel veel uit wat de waarde op dat moment is.
  dinsdag 25 december 2018 @ 14:20:23 #209
254082 Extraneus
Nee, ik heb geen extra neus.
pi_183960790
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 december 2018 12:04 schreef Gnittoo het volgende:

[..]

ik gebruik portfolio-performance, maar je kan ook zelf aan de slag met excel (of desnoods een sheet downloaden)
Is daar ook een Engels- of een Nederlandstalige versie van?
pi_183960951
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 december 2018 13:53 schreef ludovico het volgende:

[..]

Tips op basis van 5 jaar grafiek laagste punt.. TA, AEGON kopen op 3.4 en ING kopen op 10 dollar (8.8 euro ofzo)

Ik vind Aegon nu zeker ook koopwaardig en ING ook. Beide 7%+ dividend. Nu speel ik het spelletje pas 2 jaar echt mee maar toch.

PostNL zit ik zelf dik in (20% portefouille ofzo) en voelt voor mij totaal niet als gok.

Ja je gokt dat de overheid positieve dingen gaat doen voor het bedrijf maar die pakket sector gaat echt tering hard... Als die postsector wordt genationaliseerd en ze fuseren met de Belgische pakket tak van Bpost dan gaat het hard.
Bedankt voor je reactie. Postnl meer een gok omdat er een enorme hoeveelheid short in zit, de yield uit de pas loopt en het alle kanten op gaat en voor mijn gevoel meer speculeren dan beleggen is. Maar dat geldt wel voor meer fondsen, urw vond ik op 158 al koopwaardig genoeg maar blijkt ook veel lager te kunnen :)
pi_183961181
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 december 2018 14:25 schreef crowdiefunder het volgende:

[..]

Bedankt voor je reactie. Postnl meer een gok omdat er een enorme hoeveelheid short in zit, de yield uit de pas loopt en het alle kanten op gaat en voor mijn gevoel meer speculeren dan beleggen is. Maar dat geldt wel voor meer fondsen, urw vond ik op 158 al koopwaardig genoeg maar blijkt ook veel lager te kunnen :)
Zo dan, Unibail staat er ook mooi voor zou je inderdaad zeggen man.

Misschien dat ze toch wat negativiteit verwachten qua stijgende rentes enzo?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_183961384
https://www.aandelencheck(...)o/winst-per-aandeel/

18 euro winst per aandeel gemiddeld de laatste 5 jaar
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  dinsdag 25 december 2018 @ 15:20:40 #213
151749 Gnittoo
I WANT THAT ONE!
pi_183961963
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 december 2018 14:20 schreef Extraneus het volgende:

[..]

Is daar ook een Engels- of een Nederlandstalige versie van?
engels ;)
pi_183962423
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 december 2018 13:56 schreef Extraneus het volgende:

[..]

Omdat het niet te zeggen is hoe veel vermogen je werkelijk hebt. Stel dat je een ton hebt belegd en het de ene keer 20.000 euro waard is en de andere keer 150.000 euro, an vind ik dat belangrijk als er een moment is waarop je het nodig hebt. Dan makt het heel veel uit wat de waarde op dat moment is.
Dan is het de ene keer 20k waard en de andere keer 150k. Maar net wanneer je de boel omzet naar geld. Kwestie van je aandelen x Waarde optellen en je weet je vermogen.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_183987774
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 december 2018 13:56 schreef Extraneus het volgende:

[..]

Omdat het niet te zeggen is hoe veel vermogen je werkelijk hebt. Stel dat je een ton hebt belegd en het de ene keer 20.000 euro waard is en de andere keer 150.000 euro, an vind ik dat belangrijk als er een moment is waarop je het nodig hebt. Dan makt het heel veel uit wat de waarde op dat moment is.
Je kan toch een simpel Excel bestand aanmaken?
Koopkoers * Aantal aandelen
Huidige koers * Aantal aandelen
Eventueel nog Huidige koers - Koopkoers en je hebt het resultaat (exclusief dividend)
pi_184013590
Zal blij zijn als het jaar voorbij is :)
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_184023270
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2018 21:26 schreef AQuila360 het volgende:
Zal blij zijn als het jaar voorbij is :)
Waarom?
Maar ik kan 't mis hebben...
  vrijdag 28 december 2018 @ 21:43:43 #218
254082 Extraneus
Nee, ik heb geen extra neus.
pi_184043164
quote:
0s.gif Op woensdag 26 december 2018 21:15 schreef Nelsinho87 het volgende:

[..]

Je kan toch een simpel Excel bestand aanmaken?
Koopkoers * Aantal aandelen
Huidige koers * Aantal aandelen
Eventueel nog Huidige koers - Koopkoers en je hebt het resultaat (exclusief dividend)
Dat is zo, alleen vind ik het zo'n raar idee dat de hoogte van je vermogen zo'n dagkoers is. Ik heb nog nooit belegd en ben alleen spaargeld gewend.
pi_184082121
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 21:43 schreef Extraneus het volgende:

[..]

Dat is zo, alleen vind ik het zo'n raar idee dat de hoogte van je vermogen zo'n dagkoers is. Ik heb nog nooit belegd en ben alleen spaargeld gewend.
Rustig aan beginnen, went vanzelf wel. :)
pi_184085780
Wat vinden jullie van margin? / Geld bijlenen van de broker?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zondag 30 december 2018 @ 13:38:46 #221
359381 malleable
a/b should be solve(bx = a)
pi_184085857
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2018 13:35 schreef ludovico het volgende:
Wat vinden jullie van margin? / Geld bijlenen van de broker?
Voor korte termijn kan het interessant zijn. Op lange termijn is het gewoon beleggen met hefboom en dus extreem risico verhogend.
pi_184086071
quote:
1s.gif Op zondag 30 december 2018 13:38 schreef malleable het volgende:

[..]

Voor korte termijn kan het interessant zijn. Op lange termijn is het gewoon beleggen met hefboom en dus extreem risico verhogend.
Ik vind vooral het risico op een margin call the Groot, hoe ver kan je dan dus gaan hierin?

Stel je hebt 100k, je leent 20k erbij. Koersen dalen 67%.. 80k weg... 20k onderpand met 20k lening hou je dan over.

Ik zit een beetje op deze manier te denken. Ik heb zo een vermoeden dat als je met margin wat langere termijn denkt dat je onder de 20% marge moet blijven.

Maar ik heb nog steeds in mijn achterhoofd dat dit misschien al teveel risico is.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zondag 30 december 2018 @ 13:49:32 #223
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_184086146
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2018 13:35 schreef ludovico het volgende:
Wat vinden jullie van margin? / Geld bijlenen van de broker?
Die vraagt teveel rente. 6% Binck. Ik schrijf puts om mijn leverage te vergroten.

Heel grappig: als je op een iPhone leverage intikt maakt hij er levensgevaarlijk van!!!!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zondag 30 december 2018 @ 13:51:35 #224
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_184086182
quote:
1s.gif Op zondag 30 december 2018 13:46 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ik vind vooral het risico op een margin call the Groot, hoe ver kan je dan dus gaan hierin?

Stel je hebt 100k, je leent 20k erbij. Koersen dalen 67%.. 80k weg... 20k onderpand met 20k lening hou je dan over.

Ik zit een beetje op deze manier te denken. Ik heb zo een vermoeden dat als je met margin wat langere termijn denkt dat je onder de 20% marge moet blijven.

Maar ik heb nog steeds in mijn achterhoofd dat dit misschien al teveel risico is.
Zo veel margin krijg je niet eens!!

Ik heb nu behoorlijk wat margin gebruikt om te profiteren van de koersval. Over een half kaar zie ik wel hoe dat uitgepakt heeft.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_184086215
quote:
1s.gif Op zondag 30 december 2018 13:49 schreef LXIV het volgende:

[..]

Die vraagt teveel rente. 6% Binck. Ik schrijf puts om mijn leverage te vergroten.

Heel grappig: als je op een iPhone leverage intikt maakt hij er levensgevaarlijk van!!!!
Degiro vraagt 1.25%, maar de put zelf heeft ook invloed op de margin en initieert ook een margin call als je daarin te ver gaat.

Geschreven put blijf ik overigens wel een mooie vorm vinden, even rekenen alleen met de misgelopen dividenden en hoeveel rente er in de koers zit verwerkt.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_184086254
quote:
1s.gif Op zondag 30 december 2018 13:51 schreef LXIV het volgende:

[..]

Zo veel margin krijg je niet eens!!

Ik heb nu behoorlijk wat margin gebruikt om te profiteren van de koersval. Over een half kaar zie ik wel hoe dat uitgepakt heeft.
Die 100%? Dus dan heb je al een margin call te pakken bedoel je?

Ik geloof dat degiro zoiets had staan... Tot 100% margin trading, maar misschien is dat met minder risicovolle beleggingen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_184086270
En kan je niet short in staatsobligaties ofzo? Als lening.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zondag 30 december 2018 @ 14:08:17 #228
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_184086566
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2018 13:54 schreef ludovico het volgende:
En kan je niet short in staatsobligaties ofzo? Als lening.
nee.
Maar stel je speculeert op de AEX, dan kun je toch bijv 35.000 krijgen door een put @800 te schrijven. Die kunnen tussentijds ook niet gecalled worden en het dividend en de koersstijging zit erin. Rente ook, maar dat is een reeele 0.1% of zo
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_184086819
quote:
1s.gif Op zondag 30 december 2018 14:08 schreef LXIV het volgende:

[..]

nee.
Maar stel je speculeert op de AEX, dan kun je toch bijv 35.000 krijgen door een put @800 te schrijven. Die kunnen tussentijds ook niet gecalled worden en het dividend en de koersstijging zit erin. Rente ook, maar dat is een reeele 0.1% of zo
Ik snap het maar dit gaat wel van je margin af en als je onderpand daalt in je portefouille kun je dus wel een margin call krijgen, juist dat risico probeer ik een beeld te geven.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zondag 30 december 2018 @ 14:24:25 #230
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_184086913
quote:
1s.gif Op zondag 30 december 2018 14:19 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ik snap het maar dit gaat wel van je margin af en als je onderpand daalt in je portefouille kun je dus wel een margin call krijgen, juist dat risico probeer ik een beeld te geven.
Gratisgeldbestaat niet
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_184087011
quote:
1s.gif Op zondag 30 december 2018 14:24 schreef LXIV het volgende:

[..]

Gratisgeldbestaat niet
Ja dat boek heb ik, ik heb geen probleem met risico nemen maar wil dus wel weten hoe groot dat risico is. Margin calls heb ik geen zin in maar als dat risico nihil is dan vind ik een beetje hefboom op mijn portefouille geen probleem.

Alleen de vraag waar het ophoudt, 5% of misschien wel 25%...
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zondag 30 december 2018 @ 14:42:48 #232
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_184087269
quote:
1s.gif Op zondag 30 december 2018 14:29 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ja dat boek heb ik, ik heb geen probleem met risico nemen maar wil dus wel weten hoe groot dat risico is. Margin calls heb ik geen zin in maar als dat risico nihil is dan vind ik een beetje hefboom op mijn portefouille geen probleem.

Alleen de vraag waar het ophoudt, 5% of misschien wel 25%...
Ik ben wel eens redelijk voorzichtig geweest en toenvdaalde de waarde van mijn porto met meer dan 50%.en kreeg ik een call.. je weet jet dus niet omdat je niet weet hoeveel je porto daalt. Ik gebruik nu zo’n 40% margin. Dat is voor mij acceptabel, maar zeker niet zonder risico dus
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_184087899
quote:
1s.gif Op zondag 30 december 2018 14:42 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik ben wel eens redelijk voorzichtig geweest en toenvdaalde de waarde van mijn porto met meer dan 50%.en kreeg ik een call.. je weet jet dus niet omdat je niet weet hoeveel je porto daalt. Ik gebruik nu zo’n 40% margin. Dat is voor mij acceptabel, maar zeker niet zonder risico dus
Hoeveel begon je mee dan toen je die margin call kreeg?

Keb zelf de indruk dat ik beter niet ver boven de 10% kan komen. Als het goed gaat dan zegmaar. Als de koersen laag staan mag er wel iets bij.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zondag 30 december 2018 @ 16:26:33 #234
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_184089816
quote:
1s.gif Op zondag 30 december 2018 15:09 schreef ludovico het volgende:

[..]

Hoeveel begon je mee dan toen je die margin call kreeg?

Keb zelf de indruk dat ik beter niet ver boven de 10% kan komen. Als het goed gaat dan zegmaar. Als de koersen laag staan mag er wel iets bij.
toenvan 25% naar de call
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 31 december 2018 @ 10:30:45 #235
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_184115565
Zijn er nog mensen die naar fugro kijken ? Puts op het aandeel zijn momenteel zo duur dat ik overweeg er een paar te schrijven.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_184115587
quote:
0s.gif Op maandag 31 december 2018 10:30 schreef JimmyJames het volgende:
Zijn er nog mensen die naar fugro kijken ? Puts op het aandeel zijn momenteel zo duur dat ik overweeg er een paar te schrijven.
Zit er ook over na te denken. Maar twijfel nog een beetje.
  maandag 31 december 2018 @ 11:17:46 #237
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_184116618
Ik kijk er ook naar maar hoorde al geruchten over een claim emissie
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_184122791
quote:
1s.gif Op zondag 30 december 2018 16:26 schreef LXIV het volgende:

[..]

toenvan 25% naar de call
Waarom gaat het dit keer wel goed denk je en toen niet?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  maandag 31 december 2018 @ 16:03:02 #239
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_184123881
quote:
1s.gif Op maandag 31 december 2018 15:22 schreef ludovico het volgende:

[..]

Waarom gaat het dit keer wel goed denk je en toen niet?
Weet ik niet. Ik heb wel wat Rabo certificaten die ik kan verkopen als het te krap wordt.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_184124094
quote:
1s.gif Op maandag 31 december 2018 16:03 schreef LXIV het volgende:

[..]

Weet ik niet. Ik heb wel wat Rabo certificaten die ik kan verkopen als het te krap wordt.
Toch wel een beetje verkopen op het verkeerde moment dan. En die certificaten zijn net aandelen hoorde ik. Hoog risico vermogen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  maandag 31 december 2018 @ 16:54:31 #241
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_184125350
quote:
1s.gif Op maandag 31 december 2018 16:11 schreef ludovico het volgende:

[..]

Toch wel een beetje verkopen op het verkeerde moment dan. En die certificaten zijn net aandelen hoorde ik. Hoog risico vermogen.
Klopt, maar je moet toch wat om nu een rendement te krijgen. Ze zijn in ieder geval niet erg volatiel.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 31 december 2018 @ 18:16:06 #242
862 Arcee
Look closer
pi_184127310
De AEX heeft in 2018 voor het eerst sinds 2011 een jaarverlies geboekt. 12,6% omlaag maar liefst.
  maandag 31 december 2018 @ 18:40:37 #243
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_184127914
Begin
quote:
0s.gif Op maandag 31 december 2018 18:16 schreef Arcee het volgende:
De AEX heeft in 2018 voor het eerst sinds 2011 een jaarverlies geboekt. 12,6% omlaag maar liefst.
Begin 2015 stond hij ook op deze koers.
En begin 2008
En mei 2002
En in 1999 ook
Begin 1998 de eerste keer door de 500

Zo bezien maken we weinig progressie!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 31 december 2018 @ 19:23:18 #244
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_184129067


AEX met herbelegd dividend
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_184129994
quote:
0s.gif Op maandag 31 december 2018 19:23 schreef monkyyy het volgende:
[ afbeelding ]

AEX met herbelegd dividend
Interessante graph!

Voor het weekend wat postnl aangekocht, mooi koopmoment. Verwacht positievere cijfers komend jaar.

Verder in december mooie groei gehaald met zilver en goudmijnbedrijven (beiden etf), hoor graag jullie meningen en voorspelingen voor 2019!
Waarom niet?
  woensdag 2 januari 2019 @ 09:55:10 #246
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_184156050
quote:
0s.gif Op maandag 31 december 2018 11:17 schreef LXIV het volgende:
Ik kijk er ook naar maar hoorde al geruchten over een claim emissie
Ik las iets over een convertible die Fugro heeft uitgegeven en die ervoor zou zorgen dat de koers wordt gedrukt. De kopers van die convertibles zouden die namelijk hedgen door het aandeel te shorten.

[ Bericht 3% gewijzigd door JimmyJames op 02-01-2019 11:03:38 ]
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_184222760
Afgelopen twee weken mijn aandelen portefeuille ingericht voor 2019.

Zit als volgend in elkaar:

50% Verenigde staten (VUSA)
10% Pacific (AVIAP)
15% opkomende landen (EMIM)

25% Europa bestand uit:
Think AEX
ab inbev
accsys
aegon
Bayer
flowtrader
Galapagos
GBL
roche
rheinmettal
ubs
Vodafone

Ben benieuwd of dit jaar beter gaat lopen dan 2018
pi_184234604
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 18:34 schreef Murene het volgende:
Afgelopen twee weken mijn aandelen portefeuille ingericht voor 2019.

Zit als volgend in elkaar:

50% Verenigde staten (VUSA)
10% Pacific (AVIAP)
15% opkomende landen (EMIM)

25% Europa bestand uit:
Think AEX
ab inbev
accsys
aegon
Bayer
flowtrader
Galapagos
GBL
roche
rheinmettal
ubs
Vodafone

Ben benieuwd of dit jaar beter gaat lopen dan 2018
Je begint met trackers en dan volgt er ineens een aantal specifieke aandelen in verschillende sectoren. Wat is hier de gedachte achter ?
pi_184235146
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 03:31 schreef jaco het volgende:

[..]

Je begint met trackers en dan volgt er ineens een aantal specifieke aandelen in verschillende sectoren. Wat is hier de gedachte achter ?
Voornaamste reden is dat de beurs en aandelen ook een beetje mijn hobby is. Dus het is leuk om aandelen uit te zoeken.

Vorig jaar deed ik 10% van de portefeuille losse aandelen. En van de etf's 20% in IMEU. Maar doordat de losse aandelen vooral Europese aandelen waren, zat ik voor mijn eigen wensen te zwaar in Europa.
Oplossingen was om de IMEU eruit te gooien. Wat overigens wel gewoon een goede etf is.

Strategie is om ondergewaardeerde dividend aandelen te kopen. Wel gewoon buy and hold.
pi_184437170
De beurs is alweer enkele week up aan het gaat, wat denken jullie van deze trend. Zal dit doorzetten, of zal het een tijdelijke opleving zijn.

Met Brexit in aantocht, US government shutdown en onderhandelingen met China kan het natuurlijk alle kanten opgaan.
BlaBlaBla
pi_184438578
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2019 15:50 schreef Soldier2000 het volgende:
De beurs is alweer enkele week up aan het gaat, wat denken jullie van deze trend. Zal dit doorzetten, of zal het een tijdelijke opleving zijn.

Met Brexit in aantocht, US government shutdown en onderhandelingen met China kan het natuurlijk alle kanten opgaan.
Aandelen zijn netjes gewaardeerd. 500-550 bandbreedte lijkt me fair. Vanwege een optiecontract van 6 maandjes hoop ik wel een beetje op stijgende koersen maar ach, wie weet daalt het.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  woensdag 16 januari 2019 @ 17:29:56 #252
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_184438777
Ik denk een beetje zijwaarts.
Met de rente gaat het allemaal niet zo vlug en de winsten van bedrijven zijn oke.
Er is wel een beetje angst in de markt, veilige aandelen met dividend gaan scoren denk ik. Tech zal ook wel flink herstellen.
Al die politieke verhalen zijn alleen op korte termijn soms boeiend. Uiteindelijk gaat het toch om de prestaties; omzetten en winsten.
pi_184470098
Alles staat weer in het groen, en dat alleen maar gebaseerd op wat geruchten :')
BlaBlaBla
  vrijdag 18 januari 2019 @ 12:35:06 #254
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_184472040
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 10:55 schreef Soldier2000 het volgende:
Alles staat weer in het groen, en dat alleen maar gebaseerd op wat geruchten :')
Dankzij Mnuchin zijn woorden op de 24ste of 25ste. Je ziet het duidelijk in de SPX charts
"Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
pi_184472700
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 12:35 schreef One_conundrum het volgende:
Mnuchin
Mooie vrouw heeft hij trouwens :D Louise Linton
BlaBlaBla
  vrijdag 18 januari 2019 @ 14:44:04 #256
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_184474066
Jack Bogle is overleden. ;(
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_184477010
ING O+
  vrijdag 18 januari 2019 @ 18:45:40 #258
365082 IPA35
Patriarch
pi_184478010
Twijfel tussen Aperam en AMG...
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_184480501
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 18:45 schreef IPA35 het volgende:
Twijfel tussen Aperam en AMG...
Waarom niet allebei?
BlaBlaBla
  vrijdag 18 januari 2019 @ 22:57:54 #260
365082 IPA35
Patriarch
pi_184483393
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 20:42 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Waarom niet allebei?
Ik probeer maandelijks iets van 300/400 in te leggen.
I.v.m. transactiekosten kies ik één aandeel (tenzij het Amerikaans is).
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_184527744
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 18:45 schreef IPA35 het volgende:
Twijfel tussen Aperam en AMG...
Zijn twee verschillende markten en producten. AMG heb ik wel gehad, maar werd me te duur. Aperam ook gehad (werd….), is nu aantrekkelijk geprijsd en geeft >6% div. Ik ga in Aperam puts (short).
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184529314
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 10:05 schreef blomke het volgende:
Aperam ook gehad (werd….), is nu aantrekkelijk geprijsd en geeft >6% div. Ik ga in Aperam puts (short).
Ehh?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_184529344
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 11:48 schreef ludovico het volgende:
Ehh?
:?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184529465
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 11:49 schreef blomke het volgende:

[..]

:?
Oh short op puts ;)
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_184529483
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 11:56 schreef ludovico het volgende:
Oh short op puts ;)
Ja, met de opbrengst ga ik long in calls. Nou nog even een dipje en dan krijg is de SMS hoop ik.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184532647
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 10:05 schreef blomke het volgende:

[..]

Zijn twee verschillende markten en producten. AMG heb ik wel gehad, maar werd me te duur. Aperam ook gehad (werd….), is nu aantrekkelijk geprijsd en geeft >6% div. Ik ga in Aperam puts (short).
Welke van de twee duur is, vind ik toch moeilijk in de schatten.

De Trailing P/E is van AMG dan wel twee keer zo hoog. De revenue growth is ook ongeveer 2x zo hoog (Aperam 7,8%, AMG 14,4%). En de dividend is dan wel hoger bij Aperam, echter stijgt deze wel een stuk minder hard dan bij AMG.

Dus als buy and hold zou ik, puur op de cijfers de onderliggende bedrijven niet kennende, zeker voor AMG gaan

[ Bericht 3% gewijzigd door Murene op 21-01-2019 15:06:49 ]
pi_184547130
Wat zijn goede ETF's die relatief veel dividend uitkeren?
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_184547171
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 08:48 schreef Patroon het volgende:
Wat zijn goede ETF's die relatief veel dividend uitkeren?
Think AMX ETF, 3,15%
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184547221
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 08:52 schreef blomke het volgende:
Think AMX
Thnx! Is dat TMX?
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_184547252
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 08:57 schreef Patroon het volgende:

[..]

Thnx! Is dat TMX?
Niet dat ik weet (ik weet niet zoveel), zie: https://thinketfs.nl/producten/Think-AMX-UCITS-ETF/4/dividend
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184547286
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 09:00 schreef blomke het volgende:

[..]

Niet dat ik weet (ik weet niet zoveel), zie: https://thinketfs.nl/producten/Think-AMX-UCITS-ETF/4/dividend
Ja het is deze: TMX / NL0009272756

Bij deze betaal ik 2,05 euro kosten bij aanschaf van 2 ETF's. Vind ik nogal wat. Denk dat ik beter even door kan sparen om in 1x voor 1000 ofzo aan te schaffen.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_184553597
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 15:01 schreef Murene het volgende:
De Trailing P/E is van AMG dan wel twee keer zo hoog. De revenue growth is ook ongeveer 2x zo hoog (Aperam 7,8%, AMG 14,4%). En de dividend is dan wel hoger bij Aperam, echter stijgt deze wel een stuk minder hard dan bij AMG.

Dus als buy and hold zou ik, puur op de cijfers de onderliggende bedrijven niet kennende, zeker voor AMG gaan
JA, zie advies ING vandaag:
https://www.iex.nl/Nieuws(...)-omlaag-bij-ING.aspx
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184558216
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 15:08 schreef blomke het volgende:

[..]

JA, zie advies ING vandaag:
https://www.iex.nl/Nieuws(...)-omlaag-bij-ING.aspx
Weet niet wat je nu precies met je 'JA' bedoeld.

ING is het dus met mijn analyse eens, hun advieskoers is ¤23 hoger als de huidige koers. Dus een opwaarts potentieel van ongeveer 75%. Een dikke koop kandidaat dus volgens ING.
pi_184566934
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 19:16 schreef Murene het volgende:
Een dikke koop kandidaat dus volgens ING.
Ja.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184568469
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 08:48 schreef Patroon het volgende:
Wat zijn goede ETF's die relatief veel dividend uitkeren?
DWS TOP dividende, Is geen etf maar een belegging fonds. Naar mijn mening is het niet verstandig om dividend etf's te kopen. In deze etf's zitten namelijk ook bedrijven in die niet structureel hun dividend kunnen blijven betalen. Terwijl bijvoorbeeld DWS naast dividend rendement ook selecteert op kwaliteit en dividendgroei, dit heeft hun sinds 2003 een rendememt van meer dan 9% per jaar op geleverd.

Edit" volgensmij kan je dit fonds ook gratis aankopen bij de giro.
pi_184569028
quote:
1s.gif Op woensdag 23 januari 2019 10:33 schreef kareldekikker455 het volgende:

[..]

DWS TOP dividende, Is geen etf maar een belegging fonds. Naar mijn mening is het niet verstandig om dividend etf's te kopen. In deze etf's zitten namelijk ook bedrijven in die niet structureel hun dividend kunnen blijven betalen. Terwijl bijvoorbeeld DWS naast dividend rendement ook selecteert op kwaliteit en dividendgroei, dit heeft hun sinds 2003 een rendememt van meer dan 9% per jaar op geleverd.

Edit" volgensmij kan je dit fonds ook gratis aankopen bij de giro.
Bedankt voor de tip! Die valt inderdaad in de Giro kernselectie!
Maar ik kan 't mis hebben...
  woensdag 23 januari 2019 @ 14:29:31 #277
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_184572948
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 19:16 schreef Murene het volgende:

[..]

Weet niet wat je nu precies met je 'JA' bedoeld.

ING is het dus met mijn analyse eens, hun advieskoers is ¤23 hoger als de huidige koers. Dus een opwaarts potentieel van ongeveer 75%. Een dikke koop kandidaat dus volgens ING.
Adviezen zijn de grootst mogelijke onzin. Ze zijn er niet voor particulieren. Ze zijn er om bij bedrijven in de gratie te komen/blijven en hun diensten aanbieden (bijvoorbeeld leningen aan AMG) en om transacties te genereren voor de brokerage-tak.
The more debt, the better
pi_184573492
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 14:29 schreef flyguy het volgende:
Adviezen zijn de grootst mogelijke onzin. Ze zijn er niet voor particulieren. Ze zijn er om bij bedrijven in de gratie te komen/blijven en hun diensten aanbieden (bijvoorbeeld leningen aan AMG) en om transacties te genereren voor de brokerage-tak.
Dat bedoel ik met "Ja".
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184578192
quote:
14s.gif Op woensdag 23 januari 2019 15:03 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat bedoel ik met "Ja".
Ok sorry, ik dacht dat je de ja en daarna het nietszeggende advies van een grootbank gebruikte om aan de tonen dat AMG inderdaad te duur is, en aperam daardoor een betere keus is.
Maar dat heb ik dan verkeerd begrepen.

Ben eigenlijk nog steeds benieuwd waarom je Aperam en betere belegging vindt dan AMG.

Heb ze overigens allebei niet.
  woensdag 23 januari 2019 @ 20:45:51 #280
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_184580752
De brief van de activistische aandeelhouder Elliot Management aan Ebay : https://enhancingebay.com(...)Letter-to-eBay-1.pdf

Mogelijk interessant om hun gedachtegang te lezen en overwegen mee te liften.

Ik heb hem zelf nog niet gelezen overigens.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_184582337
quote:
1s.gif Op woensdag 23 januari 2019 19:06 schreef Murene het volgende:

Ben eigenlijk nog steeds benieuwd waarom je Aperam en betere belegging vindt dan AMG.

Ik heb iets met RVS en zie RVS overal in de industrie toegepast gaan worden waar eerst staal (verzinkt) e.d. werd toegepast. Ik denk dat RVS een grote markt wordt, eerst RVS304 en daarna RVS316 etc.

Met Lithium heb ik dat minder. Bovendien denk ik dat accu's een betere recycle cylus krijgen dan RVS.

Maar goed, dat is puur een gedachtengang van een technocraat. Met TA en met fundamentele analyses heb ik niets.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184584923
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 21:52 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik heb iets met RVS en zie RVS overal in de industrie toegepast gaan worden waar eerst staal (verzinkt) e.d. werd toegepast. Ik denk dat RVS een grote markt wordt, eerst RVS304 en daarna RVS316 etc.

Met Lithium heb ik dat minder. Bovendien denk ik dat accu's een betere recycle cylus krijgen dan RVS.

Maar goed, dat is puur een gedachtengang van een technocraat. Met TA en met fundamentele analyses heb ik niets.
Zolang je daarbij (deze marktinefficientie daargelaten) in de efficiënte markt hypothese gelooft is dat volkomen rationeel ;)

[ Bericht 1% gewijzigd door ludovico op 23-01-2019 23:54:00 ]
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_184587130
quote:
1s.gif Op woensdag 23 januari 2019 23:43 schreef ludovico het volgende:
Zolang je daarbij (deze marktinefficientie daargelaten) in de efficiënte markt hypothese gelooft is dat volkomen rationeel ;)
Dat geldt ook voor TA . Misschien sterker nog: omdat mensen erin geloven, gaat het TA principe werken.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184595364
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 07:54 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat geldt ook voor TA . Misschien sterker nog: omdat mensen erin geloven, gaat het TA principe werken.
Dat sowieso.


Bij fundamentele analyse denk je juist dat de markt het mis heeft. Daar ben ik meer voorstander van.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_184595620
quote:
7s.gif Op donderdag 24 januari 2019 16:52 schreef ludovico het volgende:
Bij fundamentele analyse denk je juist dat de markt het mis heeft. Daar ben ik meer voorstander van.
Dat begrijp ik niet.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184595737
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 17:05 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat begrijp ik niet.
Nou, dat mensen overdreven aandelen verkopen en inkopen en niet goed bedrijven waarderen waardoor een aandeel dus te goedkoop of te duur kan zijn.

Het blijft een beetje mening maar een Netflix met 2 dollar winst op jaarbasis waarbij kosten van producties over 10 jaar worden uitgesmeerd dus boekhoudkundig laag zijn gemaakt (wat dus voor de winst heeft gezorgd) dat komt een beetje over als een verhaal dat je niet veel geld gaat opleveren als je daar 350 dollar voor neerlegt.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_184595874
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 17:12 schreef ludovico het volgende:

Het blijft een beetje mening maar een Netflix met 2 dollar winst op jaarbasis waarbij kosten van producties over 10 jaar worden uitgesmeerd dus boekhoudkundig laag zijn gemaakt (wat dus voor de winst heeft gezorgd) dat komt een beetje over als een verhaal dat je niet veel geld gaat opleveren als je daar 350 dollar voor neerlegt.
Dat is dus fundamentele analyse? Zoiets had je ook bij Versatel, Getronics en Logica CMG. We weten wat daarmee is gebeurd.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184596002
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 17:18 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat is dus fundamentele analyse? Zoiets had je ook bij Versatel, Getronics en Logica CMG. We weten wat daarmee is gebeurd.
Ja fundamentele analyse is kijken naar wat het bedrijf nou werkelijk doet, een inschatting maken van wat de potentie is op de lange termijn... De onzekerheid inprijzen etc.

Bij Netflix zou je misschien uit kunnen gaan van een miljard subscribers en je zou de winstmarge per abonnee een getal kunnen geven wat je redelijk vindt en met die gegevens kijken wat de winst zou worden als netflix uitgegroeid is.

Maar de winst mag nog wel een factor 20 omhoog zegmaar voordat het leuk wordt.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_184597088
Kleine hoeveelheid AMG gekocht.
Vandaag op laag punt nog wat Freeport gekocht.
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_184601075
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 18:18 schreef IPA35 het volgende:
Kleine hoeveelheid AMG gekocht.
Vandaag op laag punt nog wat Freeport gekocht.
Tering, wat een ongekende volatiliteit heeft dat aandeel.

15 miljard beurswaarde 3 miljard winst.....

K/W van 5.

Op google staat 11.... Maar dat lijkt niet te kloppen.
Price/Book van 1.79

Morningstar geeft ook k/w van 5-6 aan.

Ze desinvesteren aan de capital spending te zien...

Historisch aan de beurskoers te zien kunnen de winsten wel flink schommelen.

Vanweer kies je voor dat aandeel India Pale Ale?

[ Bericht 7% gewijzigd door ludovico op 24-01-2019 21:29:40 ]
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_184601884
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 21:14 schreef ludovico het volgende:

[..]

Tering, wat een ongekende volatiliteit heeft dat aandeel.

15 miljard beurswaarde 3 miljard winst.....

K/W van 5.

Op google staat 11.... Maar dat lijkt niet te kloppen.
Price/Book van 1.79

Morningstar geeft ook k/w van 5-6 aan.

Ze desinvesteren aan de capital spending te zien...

Historisch aan de beurskoers te zien kunnen de winsten wel flink schommelen.

Vanweer kies je voor dat aandeel India Pale Ale?

Lange termijn kansen
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_184602082
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 21:59 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Lange termijn kansen
Share your insights.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_184602247
quote:
7s.gif Op donderdag 24 januari 2019 22:08 schreef ludovico het volgende:

[..]

Share your insights.
Ik moet je eerlijk bekennen dat ik gewoon veel op SeekingAlpha heb zitten lezen :')
Maar ja, hun problemen met de Indonesische overheid lijken voorbij, de vraag naar koper lijkt aan te trekken en ze zijn qua koperreserves ook enorm groot.
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_184603343
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 22:14 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik gewoon veel op SeekingAlpha heb zitten lezen :')
Maar ja, hun problemen met de Indonesische overheid lijken voorbij, de vraag naar koper lijkt aan te trekken en ze zijn qua koperreserves ook enorm groot.
Seekingalpha is best baas, maar ik heb enkel een paar bedrijven geselecteerd.....
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_184604480
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_184608734
Keren jullie ook wel eens uit of allemaal lange termijn?

Ik ben ingestapt in een AEX ETF op 478, de bodem zou je bijna kunnen zeggen. Ondertussen dus al een winst van 8%, wat best hoog is voor de gemiddelde belegger. Weet niet zeker of ik de winst zal nemen en zal uitstappen of het nog even afwacht. Wat zouden jullie doen?
pi_184608839
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 10:24 schreef BredeBroeder het volgende:
Keren jullie ook wel eens uit of allemaal lange termijn?

Ik ben ingestapt in een AEX ETF op 478, de bodem zou je bijna kunnen zeggen. Ondertussen dus al een winst van 8%, wat best hoog is voor de gemiddelde belegger. Weet niet zeker of ik de winst zal nemen en zal uitstappen of het nog even afwacht. Wat zouden jullie doen?
Goed in je achterhoofd knopen dat particuliere beleggers vaak verliezen van "de markt" vanwege transactiekosten.

Een koersschommeling van 8% is uiteindelijk helemaal niks. De markt kan jaren 8% te hoog gewaardeerd zijn en dus loop je jaren dividend mis.

Als je instapt op 478 en je dat een eerlijke prijs vindt mogen de koersen toch wel eerst een procentje of 20 stijgen voordat je er conclusies aan gaat verbinden. Anders had je eerder niet moeten instappen.

De vraag is uiteindeljk "is 513 punten overgewaardeerd, is het risico/rendement verhaal uit balans" die vraag moet je zelf beantwoorden... Punt is wel, als het nu uit balans is dan had je waarschijnlijk ook op 478 niet moeten instappen. Maar je kunt ook risico's zien in de markt qua Brexit o.i.d. wat het voor jou aantrekkelijk kan maken om uit te stappen.

Op basis van een koersverschil van 8% kun je eigenlijk niet zoveel. (echte traders misschien wel maar dat is ook wel een deeltje gokken)

/ Hou wat bredere marges aan waarop je instapt / verkoopt.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_184726238
Weet iemand hier hoe dat bedrag bij DeGiro achter "totale verschil" nou tot stand is gekomen? Als ik Ongerealiseerde W/V ¤ optel kom ik niet tot dat bedrag en bij Totale W/V ¤ al helemaal niet.

Ik moet zeggen dat DeGiro wel erg minimalistisch is wat betreft het weergeven van jaarlijkse en totale resultaten. Zoals jullie wel eens van die grafieken laten zien t.o.v. de AEX heb je dat bij de Giro wel. Zelfs niet enkel een percentage qua rendement.



De Giro zegt er zelf het volgende over, maar dan weet ik nog niet hoe ze tot het totale verschil komen.

Ongerealiseerde W/V
Deze waarde verwijst naar de bruto ongerealiseerde winsten en verliezen voor uw huidige positie die is uitgedrukt in euro's. De ongerealiseerde winsten en verliezen worden in absolute waarden en in percentages weergegeven.

Deze berekening is gebaseerd op de Gemiddelde Aankoopkoers (GAK) van uw positie en bevat indien van toepassing de impact van wisselkoersschommelingen. U kunt op de knop klikken om in te zien hoe dit is berekend.

Transactiekosten, transactiebelasting, dividenden, rente of financieringskosten zijn momenteel niet inbegrepen in deze berekening.

Let erop dat deze waarde wordt berekend met behulp van verschillende bronnen en wordt weergegeven voor informatiedoeleinden. Indien u de exacte boekingsprijzen van uw transacties wenst in te zien, kunt u het tabblad "Rekening" raadplegen.


Totale W/V
Deze waarde verwijst naar de som van uw ongerealiseerde en gerealiseerde winsten en verliezen die u op dit financiële instrument heeft behaald sinds uw account is geopend.

Let erop dat deze waarde wordt berekend met behulp van verschillende bronnen en wordt weergegeven voor informatiedoeleinden. Indien u de exacte boekingsprijzen van uw transacties wenst in te zien, kunt u het tabblad "Rekening" raadplegen.


[ Bericht 28% gewijzigd door Patroon op 31-01-2019 09:58:04 ]
Maar ik kan 't mis hebben...
  zaterdag 2 februari 2019 @ 12:36:04 #299
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_184770890
Zo Shell had over 2018 een vrije kasstroom van bijna $40 miljard. Met een marketcap van $280B doet het aandeel nu slechts 7x de FCF.

Als ik het zo lees:
https://www.shell.com/inv(...)closure-document.pdf

Zijn het de beste resultaten van Shell sinds 2013 (en misschien wel langer, maar de cijfers in het document gaan niet verder terug).

Hier nog de PPP van de Q4 cijfers : https://www.shell.com/inv(...)ast-presentation.pdf

Een kanttekening die kan worden geplaatst bij deze goede resultaten is de lage Reserves to Production ratio, die is gedaald naar 8.3 dit jaar (slide 22). Dit betekent dat Shell met zijn huidige reserves 'slechts' 8,3 jaar olie & gas zou kunnen blijven produceren.
Dit wordt ook benoemd in deze column op IEX : https://www.iex.nl/Column(...)w-lage-reserves.aspx

[ Bericht 5% gewijzigd door JimmyJames op 02-02-2019 13:38:10 ]
Please Move The Deer Crossing Sign
  zaterdag 2 februari 2019 @ 14:00:43 #300
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_184772504
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 12:36 schreef JimmyJames het volgende:
Zo Shell had over 2018 een vrije kasstroom van bijna $40 miljard. Met een marketcap van $280B doet het aandeel nu slechts 7x de FCF.

Als ik het zo lees:
https://www.shell.com/inv(...)closure-document.pdf

Zijn het de beste resultaten van Shell sinds 2013 (en misschien wel langer, maar de cijfers in het document gaan niet verder terug).

Hier nog de PPP van de Q4 cijfers : https://www.shell.com/inv(...)ast-presentation.pdf

Een kanttekening die kan worden geplaatst bij deze goede resultaten is de lage Reserves to Production ratio, die is gedaald naar 8.3 dit jaar (slide 22). Dit betekent dat Shell met zijn huidige reserves 'slechts' 8,3 jaar olie & gas zou kunnen blijven produceren.
Dit wordt ook benoemd in deze column op IEX : https://www.iex.nl/Column(...)w-lage-reserves.aspx
Goed cijfers idd, alleen de reserves zijn laag tov de andere majors en ik vind het lastig om te zeggen waar de focus van het management ligt. Ze willen en een dividenfonds zijn en aandelen inkopen en de schuld terugbrengen en vergroenen en ... en ...
The more debt, the better
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')