abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_182629169
quote:
Roker wordt paria

AMSTERDAM - De roker wordt definitief een paria. Met een pakket aan vergaande maatregelen wordt voorgesorteerd op een volledig rookvrije generatie.

Een pakje sigaretten zal over een paar jaar minimaal een tientje kosten. Al vanaf volgend jaar worden de accijnzen substantieel verhoogd. In de zorg, bij de overheid en de horeca mag binnen een paar jaar helemaal niet meer gerookt worden. Ook niet in rookruimtes of in rookhokken op het eigen terrein. Datzelfde geldt voor schoolpleinen, speeltuinen en sportterreinen.

Volledig rookvrij
Op den duur moeten alle bedrijven volledig rookvrij worden. Zowel rookruimtes als buiten roken worden daarbij verboden. Het rookverbod zal gelden voor alle tabaksproducten, de e-sigaret, de shisha-pen, de waterpijp, en kruidenmengsels en aanverwante producten.

Dit staat in het concept-akkoord dat staatssecretaris Paul Blokhuis (VWS) met antirookclubs en gezondheidsorganisaties heeft afgesproken. De tabaksindustrie werd bij die onderhandelingen geweerd. Desgevraagd spreekt de tabaksbranche van een ’dictaat’ en van „vergaande inmenging in het privéleven van volwassen rokers”.
Bron: https://www.telegraaf.nl/nieuws/2696315/roker-wordt-paria

quote:
Kabinet: alle rookhokken weg
Het kabinet wil alle rookruimten in de ban doen. Niet alleen in de horeca en in overheidsgebouwen, maar bedrijven mogen op termijn ook geen rookhok meer hebben waar werknemers kunnen roken.

Dat is de inzet van staatssecretaris Paul Blokhuis van Volksgezondheid bij het sluiten van een preventieakkoord tussen overheid, bedrijven en maatschappelijke organisaties. Daarvoor moet Blokhuis naar verluidt flink armpje drukken met het tegensputterende bedrijfsleven. Toch is de verwachting dat het rookhokkenverbod opgenomen wordt in het nog te sluiten akkoord.

Het Nationaal Preventieakkoord moet ongezond gedrag terugdringen. Roken tegengaan en voorkomen dat mensen – vooral jongeren – gaan roken, is één van de speerpunten. Eerder lekte al uit dat in het document komt te staan dat pakjes sigaretten uiteindelijk minimaal 10 euro moet gaan kosten, een neutrale verpakking krijgen en niet meer mogen worden uitgestald.

Duidelijk was al dat rookruimtes in de horeca moeten sluiten. Het gerechtshof in Den Haag oordeelde begin dit jaar dat voor de hokken niet langer een uitzondering mag worden gemaakt op het rookverbod in de horeca, dat sinds 2008 geldt. Die uitspraak vloeide voort uit een overeenkomst die ons land met de Wereldgezondheidsorganisatie sloot, waarin de regering zich committeert aan ‘effectieve maatregelen’ tegen blootstelling aan tabaksrook in publieke ruimtes. Ook rookhokken zijn publieke ruimten, zo oordeelde het Hof.
bron: https://www.ad.nl/binnenland/kabinet-alle-rookhokken-weg~acd57849/

Goede zaak dat de overheid niet meer naar de tabakslobby luistert.
Wat mij betreft mogen de pakjes wel naar ¤25. Roken is zó 1950...
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018
pi_182629182
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 11:07 schreef Molurus het volgende:
Bij bijeenkomsten zoals feestjes en schaaktoernooien staan de gezellige mensen meestal buiten. Hoe zou dat nou komen? :D
Omdat ze gauw schaakmat gezet worden

Hersencellen functioneren niet meer zo goed
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018
  zaterdag 20 oktober 2018 @ 15:10:52 #3
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_182629189
Met welk merk kun je het beste beginnen met roken?
pi_182629222
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 15:10 schreef damsco het volgende:
Met welk merk kun je het beste beginnen met roken?
VanNelle zware shag
pi_182629253
slechte zaak... wie moet dan het verlies in accijnzen betalen? Juist jij en ik....
De accijnzen moeten zo ingesteld worden dat men het nog net wil betalen. Overige maatregelen moeten er niet genomen worden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_182629270
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 15:10 schreef damsco het volgende:
Met welk merk kun je het beste beginnen met roken?
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018
  zaterdag 20 oktober 2018 @ 15:23:13 #7
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_182629343
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 15:10 schreef damsco het volgende:
Met welk merk kun je het beste beginnen met roken?
Ik begon met Lucky Strike.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  zaterdag 20 oktober 2018 @ 15:24:32 #8
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_182629372
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 15:10 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]

Omdat ze gauw schaakmat gezet worden

Hersencellen functioneren niet meer zo goed
Ja mijn ervaring is ook dat rokers meestal gezelliger zijn.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_182629479
Boeiend.
pi_182629534
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 15:24 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Ja mijn ervaring is ook dat rokers meestal gezelliger zijn.
Ze stinken wel helaas.
  zaterdag 20 oktober 2018 @ 15:41:22 #12
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_182629602
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 15:35 schreef julius123 het volgende:

[..]

Ze stinken wel helaas.
Als je zelf rookt merk je daar niets van. :P
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  zaterdag 20 oktober 2018 @ 15:41:43 #13
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_182629607
Wat een fucking onzin toch weer. Als je niet wil dat mensen roken, verbied het dan gewoon. Dit soort halfslachtig gedoe kan ik niet tegen.

We verbieden het niet, maar maken het alleen onbetaalbaar zodat het niet kan. Dan doe je dus precies hetzelfde naar kleed je het mooi in omdat niemand de ballen heeft om te zeggen 'van roken ga je dood dus dat verbieden we'

Softies
Laffe huichelaar
pi_182629682
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 15:10 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]

Omdat ze gauw schaakmat gezet worden

Hersencellen functioneren niet meer zo goed
Meestal is dat tijdens partijen, en hun ratings liegen er echt niet om. :P
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_182629722
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 15:41 schreef timmmmm het volgende:

Wat een fucking onzin toch weer. Als je niet wil dat mensen roken, verbied het dan gewoon. Dit soort halfslachtig gedoe kan ik niet tegen.
Dit dus ja. De staat verdient hier bakken met geld aan onder het mom 'dat is beter voor de bevolking'. Dit is helemaal niet beter voor de bevolking, dit is alleen beter voor de portemonnee van de staat.

Overigens hoeft het wat mij betreft niet verboden te worden. Mensen moeten maar lekker zelf weten wat ze doen als ze anderen maar niet tot last zijn. Schaf vooral die accijns maar af.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_182629767
Als je puur naar de kennis over de gevolgen van roken kijkt, dan kun je er niet voor zijn.

Er zijn patiënten met ernstige (mentale) problemen voor wie een sigaret het enige lichtpuntje in een donker bestaan is.

Wie is de overheid om voor die mensen beslissingen te nemen?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_182629853
Vandaag 3 weken gestopt. :)

Dat ze jullie kankerstokjes nu maar verbieden, stelletje stinkapen.
Feyenoord Rotterdam
  zaterdag 20 oktober 2018 @ 16:05:45 #18
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_182629879
Ah, toch een deeltje 2 waarin de niet-rokers los kunnen gaan om aan te tonen dat rokers allang de paria zijn ^O^
pi_182629946
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 15:57 schreef Lyrebird het volgende:
Als je puur naar de kennis over de gevolgen van roken kijkt, dan kun je er niet voor zijn.

Er zijn patiënten met ernstige (mentale) problemen voor wie een sigaret het enige lichtpuntje in een donker bestaan is.

Wie is de overheid om voor die mensen beslissingen te nemen?
Er zijn ook mensen voor wie heroïne het enige lichtpuntje is...
pi_182630000
quote:
10s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 16:03 schreef GekkeGerrit- het volgende:
Vandaag 3 weken gestopt. :)

Dat ze jullie kankerstokjes nu maar verbieden, stelletje stinkapen.
Haha, jij denkt al van het roken af te zijn. _O- _O- _O-
Zou maar niet te hard schreeuwen, de zware tijden moeten nog komen. })

Ik kan het weten, ben al zo vaak gestopt :7
pi_182630053
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 15:16 schreef sjorsie1982 het volgende:
slechte zaak... wie moet dan het verlies in accijnzen betalen? Juist jij en ik....
De accijnzen moeten zo ingesteld worden dat men het nog net wil betalen. Overige maatregelen moeten er niet genomen worden.
Roken kost de Nederlandse samenleving gemiddeld 2.000 euro per inwoner per jaar. Maar als iedereen stopt, stijgen de zorgkosten.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)ost-6630088-a1545710
pi_182630086
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 16:12 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Haha, jij denkt al van het roken af te zijn. _O- _O- _O-
Zou maar niet te hard schreeuwen, de zware tijden moeten nog komen. })

Ik kan het weten, ben al zo vaak gestopt :7
:P

Sinds die tijd ook niet echt een avond gehad met veel alcohol. Vanavond een feestje, dus nog maar ff zien hoe ik dat ga overleven haha
Feyenoord Rotterdam
pi_182630088
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 16:09 schreef Roellie80 het volgende:

[..]

Er zijn ook mensen voor wie heroïne het enige lichtpuntje is...
Tja, alles in het absurde trekken kan voor sommige mensen ook het enige lichtpuntje zijn...
pi_182630109
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 16:17 schreef GekkeGerrit- het volgende:

[..]

:P

Sinds die tijd ook niet echt een avond gehad met veel alcohol. Vanavond een feestje, dus nog maar ff zien hoe ik dat ga overleven haha
Ik ben inmiddels 15 jaar gestopt, maar ik wens je oprecht dat je het lukt.
pi_182630136
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 16:17 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Tja, alles in het absurde trekken kan voor sommige mensen ook het enige lichtpuntje zijn...
De vraag is dus waar leg je de grens.

Een ander voorbeeld. Een tijd geleden beloot de overheid het dragen van een gordel te verplichten. Men schreeuwde moord en brand over betutteling. Het scheelde duizenden verkeersdoden. Maar weer terugdraaien?
pi_182630180
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 16:17 schreef GekkeGerrit- het volgende:

[..]

:P

Sinds die tijd ook niet echt een avond gehad met veel alcohol. Vanavond een feestje, dus nog maar ff zien hoe ik dat ga overleven haha
Koop een shisha-pen zonder nicotine om ergens aan te kunnen lurken. Zal je avond een stuk makkelijker maken en de overwinning morgen des te groter
pi_182630464
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 15:41 schreef timmmmm het volgende:
Wat een fucking onzin toch weer. Als je niet wil dat mensen roken, verbied het dan gewoon. Dit soort halfslachtig gedoe kan ik niet tegen.

We verbieden het niet, maar maken het alleen onbetaalbaar zodat het niet kan. Dan doe je dus precies hetzelfde naar kleed je het mooi in omdat niemand de ballen heeft om te zeggen 'van roken ga je dood dus dat verbieden we'

Softies
doe is rustig aan man

dalijk krijg je op je flikker van een mod
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018
pi_182631687
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 15:41 schreef timmmmm het volgende:
Wat een fucking onzin toch weer. Als je niet wil dat mensen roken, verbied het dan gewoon. Dit soort halfslachtig gedoe kan ik niet tegen.

We verbieden het niet, maar maken het alleen onbetaalbaar zodat het niet kan. Dan doe je dus precies hetzelfde naar kleed je het mooi in omdat niemand de ballen heeft om te zeggen 'van roken ga je dood dus dat verbieden we'

Softies
Maar waarom zou het iemand boeien dat jij of ik dood gaan aan roken?
Zijn ze zo begaan met ons dan?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zaterdag 20 oktober 2018 @ 18:13:45 #29
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_182631726
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 18:10 schreef halfway het volgende:

[..]

Maar waarom zou het iemand boeien dat jij of ik dood gaan aan roken?
Zijn ze zo begaan met ons dan?
Het maakt mij helemaal niks uit dat die lui zich letterlijk de kanker in roken. Moeten ze zelf weten.

Van mij zou zo'n verbod dan ook helemaal niet hoeven. Maar als je zegt 'roken is zo schadelijk dat niemand meer moet roken' moet je het gewoon verbieden. Niet doen of het een vrije keus blijft maar het wel onmogelijk maken. Dat is een wassen neus. Als je iets wil veebieden moet je her gewoon verbieden en niet via accijnzen en rookpestwetten (niet op terrassen geen rookruimtes etc) het stiekem toch verbieden maar alleen in naam niet.

Fopliberalisme
Laffe huichelaar
pi_182632492
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 15:41 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Als je zelf rookt merk je daar niets van. :P
Nou dan ga ik ook maar roken :p
Zware van Nelle werd aangeraden zag ik.
pi_182632556
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 18:10 schreef halfway het volgende:

[..]

Maar waarom zou het iemand boeien dat jij of ik dood gaan aan roken?
Zijn ze zo begaan met ons dan?
Ik kan mij gewoon niet voorstellen dat de meeste verbodsmensen altruïstische redenen hebben. Ik vind x niet nodig/stinken/stom dus ben ik tegen.
pi_182633322
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 18:56 schreef julius123 het volgende:

[..]

Nou dan ga ik ook maar roken :p
Zware van Nelle werd aangeraden zag ik.
.

Als je wilt beginnen kan ik je Belinda Mentol filtersigaretten aanbevelen.
Sjekkie rollen is best wel een kunst, zware Van Nelle raad ik de meer geoefende roker aan. :7
pi_182633547
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 18:56 schreef julius123 het volgende:

[..]

Nou dan ga ik ook maar roken :p
Zware van Nelle werd aangeraden zag ik.
Voorzichtig hoor...krijg je borsthaar van.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_182634344
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 19:45 schreef Hathor het volgende:

[..]

Voorzichtig hoor...krijg je borsthaar van.
Geen probleem, als het maar geen rughaar is.

quote:
1s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 19:34 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

.

Als je wilt beginnen kan ik je Belinda Mentol filtersigaretten aanbevelen.
Sjekkie rollen is best wel een kunst, zware Van Nelle raad ik de meer geoefende roker aan. :7
Filtersigaretten zijn voor wijven toch?
pi_182634423
Peukjes over de grens kopen in België bij de pomp _O_
Ik was hier...
pi_182634567
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 19:00 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Ik kan mij gewoon niet voorstellen dat de meeste verbodsmensen altruïstische redenen hebben. Ik vind x niet nodig/stinken/stom dus ben ik tegen.
Het zijn meestal wel de nobodys met de grootste mond.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_182634738
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 20:25 schreef julius123 het volgende:

[..]

Geen probleem, als het maar geen rughaar is.

[..]

Filtersigaretten zijn voor wijven toch?
Sorry, ik heb niet opgelet.
Ik heb over het hoofd gezien dat je genderneutraal bent. ;)
pi_182636659
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 19:45 schreef Hathor het volgende:

[..]

Voorzichtig hoor...krijg je borsthaar van.
Van vanelle verkrijgt men een harde van drum valt die om.
pi_182643582
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 18:13 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Het maakt mij helemaal niks uit dat die lui zich letterlijk de kanker in roken. Moeten ze zelf weten.

Van mij zou zo'n verbod dan ook helemaal niet hoeven. Maar als je zegt 'roken is zo schadelijk dat niemand meer moet roken' moet je het gewoon verbieden. Niet doen of het een vrije keus blijft maar het wel onmogelijk maken. Dat is een wassen neus. Als je iets wil veebieden moet je her gewoon verbieden en niet via accijnzen en rookpestwetten (niet op terrassen geen rookruimtes etc) het stiekem toch verbieden maar alleen in naam niet.

Fopliberalisme
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018
pi_182643702
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 15:16 schreef sjorsie1982 het volgende:
slechte zaak... wie moet dan het verlies in accijnzen betalen? Juist jij en ik....
De accijnzen moeten zo ingesteld worden dat men het nog net wil betalen. Overige maatregelen moeten er niet genomen worden.
En wie betaalt dan alle gezondheidszorg die de rokers uiteindelijk nodig hebben? En dan heb ik het niet alleen over kanker.
pi_182643785
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 18:13 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Het maakt mij helemaal niks uit dat die lui zich letterlijk de kanker in roken. Moeten ze zelf weten.

Van mij zou zo'n verbod dan ook helemaal niet hoeven. Maar als je zegt 'roken is zo schadelijk dat niemand meer moet roken' moet je het gewoon verbieden. Niet doen of het een vrije keus blijft maar het wel onmogelijk maken. Dat is een wassen neus. Als je iets wil veebieden moet je her gewoon verbieden en niet via accijnzen en rookpestwetten (niet op terrassen geen rookruimtes etc) het stiekem toch verbieden maar alleen in naam niet.

Fopliberalisme
Als verbieden zomaar kon hadden ze het al gedaan.
pi_182643890
quote:
1s.gif Op zondag 21 oktober 2018 10:06 schreef miaeak het volgende:

[..]

En wie betaalt dan alle gezondheidszorg die de rokers uiteindelijk nodig hebben? En dan heb ik het niet alleen over kanker.
En wie betaalt jouw gezondheidszorg omdat je niet 5x in de week gaat sporten?
Conscience do cost.
pi_182643943
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2018 10:23 schreef ems. het volgende:

[..]

En wie betaalt jouw gezondheidszorg omdat je niet 5x in de week gaat sporten?
Dat rokers meer zorgkosten zouden maken is een beetje een misvatting. Ze leven jaren korter, en de jaren die ze inleveren zijn nou juist jaren waarin andere mensen het meeste kosten.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_182644007
quote:
1s.gif Op zondag 21 oktober 2018 10:14 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Als verbieden zomaar kon hadden ze het al gedaan.
De voornaamste reden dat 'het niet kan' is dat het een enorme financiele strop zou zijn als men het zou doen.

Kortom: de grootste rookverslaafde is de staatskas.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_182644070
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2018 10:32 schreef Molurus het volgende:

[..]

De voornaamste reden dat 'het niet kan' is dat het een enorme financiele strop zou zijn als men het zou doen.

Kortom: de grootste rookverslaafde is de staatskas.
Ik denk eerder dat het (nog) niet is gebeurd omdat men "rellen" wil voorkomen.
  zondag 21 oktober 2018 @ 10:40:42 #46
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_182644139
quote:
1s.gif Op zondag 21 oktober 2018 10:35 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Ik denk eerder dat het (nog) niet is gebeurd omdat men "rellen" wil voorkomen.
Yeah right, Nederlanders en rellen :')
pi_182644150
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2018 10:28 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat rokers meer zorgkosten zouden maken is een beetje een misvatting. Ze leven jaren korter, en de jaren die ze inleveren zijn nou juist jaren waarin andere mensen het meeste kosten.
Dat zal best. Waar het mij om gaat is dat dat hele "die groep maakt veel ziektenkosten"-argument gatenkaas is. Desalniettemin zie ik het toch nog vaak terugkomen.
Conscience do cost.
pi_182644168
quote:
1s.gif Op zondag 21 oktober 2018 10:35 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Ik denk eerder dat het (nog) niet is gebeurd omdat men "rellen" wil voorkomen.
Dat zie ik toch niet zo heel snel gebeuren. Bij de demonstratie tegen het rookverbod in de horeca kwam echt maar een handjevol mensen opdagen. Net genoeg om een klein hoekje van het Malieveld te vullen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_182644178
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2018 10:41 schreef ems. het volgende:

[..]

Dat zal best. Waar het mij om gaat is dat dat hele "die groep maakt veel ziektenkosten"-argument gatenkaas is. Desalniettemin zie ik het toch nog vaak terugkomen.
Dat is ook complete nonsens. ;)

En sowieso: mensen hebben de vrijheid om zelf te bepalen hoe ze met hun eigen gezondheid omgaan. Die vrijheid zou ik wel in stand willen houden.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_182644283
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2018 10:40 schreef Woelwater het volgende:

[..]

Yeah right, Nederlanders en rellen :')
ZP brengt anders al jaren rellen :P
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')