Alleen bij fotografie als pure registratievorm is het zaak om zoveel mogelijk de werkelijkheid te benaderen. Dat is dus onder andere het geval als foto's als bewijsmateriaal of feitelijke onderbouwing worden gebruikt.quote:Op zaterdag 20 oktober 2018 23:22 schreef Antaris het volgende:
[..]
Er is niks mis mee met bewerken van foto's, maar je maakt de foto mooier dan het werkelijk is.
Uiteraard is een bewerkte foto vaak mooier, maar ik heb er niks mee.
Dit vind ik overigens wel moeilijk te geloven, vooral bij die eerste foto. Het zal wel kloppen hoor, maar ik vind de foto er vrij bewerkt uit zien. Niet dat bewerken iets slechts is (doe ik bij al mijn foto's in RAW eigenlijk wel), maar heb toch ergens moeite om te geloven dat deze foto gemaakt is zonder bewerkingen.quote:Op zaterdag 20 oktober 2018 21:28 schreef Clayton1 het volgende:
De fotograaf zat gisteren bij DWDD,
Hij vertelde dat de foto niet is bewerkt, en dat je én de foto én het RAW bestand moet inleveren ter controle.
Mja, maar foto’s van bewakingscamera’s of flitscamera worden vaak flink bewerkt om het nummerbord of gezicht herkenbaar te maken.quote:Op maandag 22 oktober 2018 20:16 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Alleen bij fotografie als pure registratievorm is het zaak om zoveel mogelijk de werkelijkheid te benaderen. Dat is dus onder andere het geval als foto's als bewijsmateriaal of feitelijke onderbouwing worden gebruikt.
Bij fotografie als expressievorm zijn de regels een tikkie anders, strikt genomen zijn er zelfs geen regels. Je fotografeert als hobbyist en zelfs in de meeste gevallen als professional niet om bewijsmateriaal van de werkelijkheid te maken, je fotografeert om jouw opvatting van de werkelijkheid aan de goegemeente te tonen en daarbij maakt het geen bips uit of dingen mooier of lelijker dan de werkelijkheid zijn, zolang ze maar jouw kijk op de werkelijkheid representeren.
Ligt er maar net aan wat je onder bewerken verstaat. Iedere foto is bewerktquote:Op maandag 22 oktober 2018 20:25 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Dit vind ik overigens wel moeilijk te geloven, vooral bij die eerste foto. Het zal wel kloppen hoor, maar ik vind de foto er vrij bewerkt uit zien. Niet dat bewerken iets slechts is (doe ik bij al mijn foto's in RAW eigenlijk wel), maar heb toch ergens moeite om te geloven dat deze foto gemaakt is zonder bewerkingen.
Elke foto is bewerkt. Je mag aanpassingen doen zoals dodgen/burnen, contrast, exposure, saturatie, kleurtinten.quote:Op maandag 22 oktober 2018 20:25 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Dit vind ik overigens wel moeilijk te geloven, vooral bij die eerste foto. Het zal wel kloppen hoor, maar ik vind de foto er vrij bewerkt uit zien. Niet dat bewerken iets slechts is (doe ik bij al mijn foto's in RAW eigenlijk wel), maar heb toch ergens moeite om te geloven dat deze foto gemaakt is zonder bewerkingen.
Oh, ik weet hoe RAW werkt ik dacht alleen te hebben gelezen dat zelfs dingen als contrast, kleuren, etc, vielen onder het ‘niet bewerkt’ dingetje.quote:Op vrijdag 26 oktober 2018 09:04 schreef Ener-G het volgende:
[..]
Elke foto is bewerkt. Je mag aanpassingen doen zoals dodgen/burnen, contrast, exposure, saturatie, kleurtinten.
Wat niet mag bij deze wedstrijd is manipulatie, dus dingen toevoegen/verwjjderen (knip en plakwerk).
Als ik de winnende foto zo zie (en hij is offshoe ingeflitst met een sb900) hoeft er niet zo gek veel aangepast te zijn achteraf.
Als jij een 'onbewerkte' foto schiet in jpg kijk je eigenlijk naar een interpretatie/bewerking van de raw door je camera. Doe je de processing zelf, dan heb je het helemaal in eigen hand.
Of je het er (te) bewerkt of niet uit vindt zien is een kwestie van smaak, ik vind het in ieder geval knap en een inspiratie om zelf mijn postprocessing game te verbeteren.
RAW is een bestandsformaat waarbij, als het goed is geen plaatje wordt opgeslagen maar alle sensordata. Kortom, jij maakt een foto, en het raw bestand slaat alle data op van de sensor en de camera. Je kan dan dus zaken als witbalans (wat een filter is) aanpassen zonder dat je de originele data overschrijft. Als je een JPG de witbalans veranderd, verander je het plaatje en kan je dus niet meer terug. Bewerkings data als belichting, witbalans, contrast etc zijn bij de raw aparte data, en je veranderd dus niet de originele opname. Een RAW is als een onontwikkeld negatief.quote:Op vrijdag 26 oktober 2018 10:31 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Oh, ik weet hoe RAW werkt ik dacht alleen te hebben gelezen dat zelfs dingen als contrast, kleuren, etc, vielen onder het ‘niet bewerkt’ dingetje.
Ik vind het ook een zeer mooie foto!
Bedankt voor de uitleg, maar zoals ik al zei weet ik dat allemaal al misverstand was enkel omdat ik dacht te hebben gelezen dat de fotograaf achteraf ook niet aan het contrast, etc had gezetenquote:Op vrijdag 26 oktober 2018 10:36 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
RAW is een bestandsformaat waarbij, als het goed is geen plaatje wordt opgeslagen maar alle sensordata. Kortom, jij maakt een foto, en het raw bestand slaat alle data op van de sensor en de camera. Je kan dan dus zaken als witbalans (wat een filter is) aanpassen zonder dat je de originele data overschrijft. Als je een JPG de witbalans veranderd, verander je het plaatje en kan je dus niet meer terug. Bewerkings data als belichting, witbalans, contrast etc zijn bij de raw aparte data, en je veranderd dus niet de originele opname. Een RAW is als een onontwikkeld negatief.
Ik heb geen zin in een welles nietes discussie.quote:Op maandag 22 oktober 2018 20:03 schreef Pietverdriet het volgende:
Het mag duidelijk zijn dat antaris niet zo goed begrijpt waar het tegen ageert
Punt is, je kan niet "niet aan het contrast hebben gezeten" als je een plaatje hebt, dat doe jij zelf handmatig of de default instellingen van de camera of programma wat er een JPG van maakt.quote:Op vrijdag 26 oktober 2018 10:49 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Bedankt voor de uitleg, maar zoals ik al zei weet ik dat allemaal al misverstand was enkel omdat ik dacht te hebben gelezen dat de fotograaf achteraf ook niet aan het contrast, etc had gezeten
Het gaat niet om wellus nietus, het gaat erom dat als je een plaatje hebt, het altijd bewerkt is. Dat schijn jij niet te begrijpenquote:Op vrijdag 26 oktober 2018 10:52 schreef Antaris het volgende:
[..]
Ik heb geen zin in een welles nietes discussie.
Ik heb mijn mening daarover jij ook, dat we er niet aan uitkomen is wel duidelijk.
Ja, nogmaals: dat weet ikquote:Op vrijdag 26 oktober 2018 10:52 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Punt is, je kan niet "niet aan het contrast hebben gezeten" als je een plaatje hebt, dat doe jij zelf handmatig of de default instellingen van de camera of programma wat er een JPG van maakt.
Dan begreep ik je verkeerdquote:
quote:Op maandag 22 oktober 2018 20:25 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Dit vind ik overigens wel moeilijk te geloven, vooral bij die eerste foto. Het zal wel kloppen hoor, maar ik vind de foto er vrij bewerkt uit zien. Niet dat bewerken iets slechts is (doe ik bij al mijn foto's in RAW eigenlijk wel), maar heb toch ergens moeite om te geloven dat deze foto gemaakt is zonder bewerkingen.
quote:Op vrijdag 26 oktober 2018 11:02 schreef Antaris het volgende:
[..]
Waarom denk jij dat ik het niet begrijp? Ik begrijp hartstikke goed dat je kleine aanpassingen doet bijv. qua kleur intensiteit om de foto mooier uit te laten komen.
Maar een foto dusdanig aanpassen dat het niet meer realistisch is, daarvan ben ik niet onder de indruk.
Het is gewoon een meningsverschil.
Dat het altijd wat bewerkt is ben ik met je eens.
Dat wil ik zien.quote:Op zaterdag 20 oktober 2018 22:58 schreef Antaris het volgende:
[..]
Ik kan ook een middelmatige foto zo maken net alsof dat het door een pro genomen is.
Sorry, maar ik ga geen twee uur van mijn tijd verdoen om te bewijzen dat een middelmatige foto er heel mooi uit kan zien.quote:
Snurkquote:Op vrijdag 26 oktober 2018 23:12 schreef Antaris het volgende:
[..]
Sorry, maar ik ga geen twee uur van mijn tijd verdoen om te bewijzen dat een middelmatige foto er heel mooi uit kan zien.
Op youtube heb je enkele goede voorbeelden, ik heb eentje toegevoegd.
3.08 is een mooi voorbeeld.
Van de meeste foto's in jouw voorbeeldfilmpje blijft van de originele foto bijzonder weinig over met al die extra elementen die erin getoverd worden. Wat heeft dat te maken met het corrigeren (of naar eigen smaak) aanpassen van bijvoorbeeld de belichting, het contrast of de witbalans?quote:Op vrijdag 26 oktober 2018 23:12 schreef Antaris het volgende:
[..]
Sorry, maar ik ga geen twee uur van mijn tijd verdoen om te bewijzen dat een middelmatige foto er heel mooi uit kan zien.
Op youtube heb je enkele goede voorbeelden, ik heb eentje toegevoegd.
3.08 is een mooi voorbeeld.
Laat maar, ik blijf niet uitleggen.quote:Op zaterdag 27 oktober 2018 00:13 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Van de meeste foto's in jouw voorbeeldfilmpje blijft van de originele foto bijzonder weinig over met al die extra elementen die erin getoverd worden. Wat heeft dat te maken met het corrigeren (of naar eigen smaak) aanpassen van bijvoorbeeld de belichting, het contrast of de witbalans?
En waarom heb je het "meteen gehad" wanneer je weet dat er iets van bewerking aan te pas is gekomen? Als je een ontroerend verhaal hoort of leest, maakt het dan uit of het volledig op waarheid berust, complete fictie is, of iets ertussenin? Een sprookje kan je raken en heel betekenisvol zijn, ondanks dat je weet dat het volkomen 'tekstuele photoshop' is.
Nog even afgezien van de technische onmogelijkheid om een perfect natuurgetrouw beeld te produceren is geen enkel beeld een volledig pure weergave van de werkelijkheid alleen al omdat de fotograaf een selectie maakt door een compositie te kiezen. Dat zie je dan niet als een verstoring van de werkelijkheid?
En jouw voorbeeld op 3.08: het zelfde effect had je kunnen bereiken met make-up. Had je daar minder problemen mee gehad?
Succes verder.quote:Op zaterdag 27 oktober 2018 00:21 schreef Isdatzo het volgende:
Je beseft dat je hiermee impliceert iets uitgelegd te hebben? Ik heb daar weinig van gemerkt.
Nee, je loopt eerst bewerken is kut te roepen, en wilt daar niets bij uitleggen. Als je dan uitgelegd krijgt dat een plaatje altijd bewerkt is ga je uit een ander vaatje tappen dat je het anders bedoelde.quote:Op zaterdag 27 oktober 2018 00:05 schreef Antaris het volgende:
[..]
Je doet je gebruikersnaam wel eer aan.
Je durft gewoon niet te erkennen dat ik ook gelijk heb.
Het is nog niet eens een verouderde visie. Ook toen het allemaal nog op filmpjes ging was zo ongeveer alles te manipuleren door je materiaal- en/of proceskeuze, het selectief dingen in een foto aanzetten of juist onderdrukken tot processen aan toe waarin je uiteindelijk met meerdere lagen film over elkaar stond te werken en ook toen al had je dat onophoudelijke gejank dat je met al die technieken van een matige opname een professioneel resultaat zou kunnen maken.quote:Op zaterdag 27 oktober 2018 10:38 schreef ETA het volgende:
Antaris heeft gewoon een verouderde visie op fotografie. Daar mag ze aan vasthouden, maar de gehele fotografiewereld heeft niet stil gestaan. Letterlijke elke foto in een bijvoorbeeld National Geographic is bewerkt, is er geen enkele foto die rechtstreeks vanuit camera in het blad terecht komt.
Waarom doe je zo flauw? Ik ben gewoon benieuwd waarom je zo sterk tegen 'de hand van de fotograaf' bent.quote:
Sterker nog: ook al wil je niks manipuleren dan ontkom je niet aan het maken van keuzes die invloed hebben op de natuurgetrouwheid van het beeld.quote:Op zaterdag 27 oktober 2018 11:43 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Het is nog niet eens een verouderde visie. Ook toen het allemaal nog op filmpjes ging was zo ongeveer alles te manipuleren door je materiaal- en/of proceskeuze, het selectief dingen in een foto aanzetten of juist onderdrukken tot processen aan toe waarin je uiteindelijk met meerdere lagen film over elkaar stond te werken
[knip]
Ik snap wel enigszins dat sommigen een onderscheid willen maken tussen voor het knopje indrukken en na het knopje indrukken, het zou indicatief zijn van de fotograaf dat alles op de foto een bewuste keuze is geweest en hierdoor een reflectie is van zijn kunde. Een wijziging achteraf moet dan gezien worden als een fout.quote:Op zaterdag 27 oktober 2018 12:06 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Sterker nog: ook al wil je niks manipuleren dan ontkom je niet aan het maken van keuzes die invloed hebben op de natuurgetrouwheid van het beeld.
- De lens: de brandpuntsafstand bepaalt de beeldhoek en in zekere zin de vervorming en perspectief van het beeld.
- Het diafragma bepaalt de scherptediepte en de vorm van het diafragma hoe de onscherpe partijen eruit komen te zien.
- Witbalans en kleurregistratie werkt fundamenteel anders in het menselijk oog/brein dan met film of een digitale sensor.
- Het dynamisch bereik van het oog is zo'n 20 stops, met film kan je zo'n 13 stops weergeven en moderne digitale sensors kunnen zo'n 14 stops registreren. Wil je een natuurgetrouwe weergave, dan moet je JUIST allerlei kunst- en vliegwerk uithalen!
- Het medium waarop en de inkt waarmee je afdrukt (of het scherm waarop je kijkt).
- Het omgevingslicht waarin je de opname bekijkt.
- Etc etc etc etc.
Goede post trouwens .
Ik snap dat niet zo. Zodra je er langer dan een halve seconde over nadenkt dan begrijp je toch dat het indrukken van het knopje slechts een bepaald punt markeert in het hele proces?quote:Op zaterdag 27 oktober 2018 12:34 schreef ETA het volgende:
[..]
Ik snap wel enigszins dat sommigen een onderscheid willen maken tussen voor het knopje indrukken en na het knopje indrukken
Het gaat om de perceptie dat op dat moment de foto wordt "gemaakt". Je gaat op dat moment van niets concreets naar iets concreets. Als je een beperkt zicht hebt op wat fotografie allemaal inhoudt, dan zie je dit als het enige moment van creatie, dus daarom snap ik wel dat sommige mensen zo denken.quote:Op zaterdag 27 oktober 2018 13:49 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ik snap dat niet zo. Zodra je er langer dan een halve seconde over nadenkt dan begrijp je toch dat het indrukken van het knopje slechts een bepaald punt markeert in het hele proces?
Tja, over de foto in de op klagen dat ie “bewerkt” is, niets willen uitleggen over bewerking en uiteindelijk met een YouTube filmpje met collages en montages komen, wat geheel niets met de foto in de op te maken heeft.quote:Op zaterdag 27 oktober 2018 11:44 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Waarom doe je zo flauw? Ik ben gewoon benieuwd waarom je zo sterk tegen 'de hand van de fotograaf' bent.
Dunning-krugereffectquote:Op zaterdag 27 oktober 2018 13:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Tja, over de foto in de op klagen dat ie “bewerkt” is, niets willen uitleggen over bewerking en uiteindelijk met een YouTube filmpje met collages en montages komen, wat geheel niets met de foto in de op te maken heeft.
Gewoon geen idee hebben waar je het over hebt is dat.
quote:quote:Op zaterdag 27 oktober 2018 13:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Tja, over de foto in de op klagen dat ie “bewerkt” is, niets willen uitleggen over bewerking en uiteindelijk met een YouTube filmpje met collages en montages komen, wat geheel niets met de foto in de op te maken heeft.
Gewoon geen idee hebben waar je het over hebt is dat.
Je kwam met dit soort Postsquote:Op zaterdag 27 oktober 2018 14:05 schreef Antaris het volgende:
[..]
quote:
1s.gif
Op zaterdag 20 oktober 2018 09:09 schreef Patroon het volgende:
Voor die wedstrijd is dat niet toegestaan.
[..]
Lees alsjeblieft de hele topic eens, ik heb duidelijk gezegd:
Dan neem ik mijn woorden terug.
quote:Op zaterdag 20 oktober 2018 23:22 schreef Antaris het volgende:
[..]
Er is niks mis mee met bewerken van foto's, maar je maakt de foto mooier dan het werkelijk is.
Uiteraard is een bewerkte foto vaak mooier, maar ik heb er niks mee.
Er wordt je uitgelegd dat ieder plaatje bewerkt is, vervolgens kom je met een filmpje met collages en montages.quote:Op zaterdag 20 oktober 2018 21:30 schreef Antaris het volgende:
[..]
Ik heb het over achteraf, om vervolgens een filtertje eroverheen te gooien of wat dan ook.
Ik heb, wanneer je het extreem bewerkt en in een tijdschrift publiceert niets mee.quote:Op zaterdag 27 oktober 2018 14:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je kwam met dit soort Posts
[..]
[..]
Er wordt je uitgelegd dat ieder plaatje bewerkt is, vervolgens kom je met een filmpje met collages en montages.
Ook die foto's zijn een manipulatie van de werkelijkheid. Je krijgt te zien wat fotograaf of diens opdrachtgever wil dat je te zien krijgt en waarbij dingen mooier of lelijker dan de werkelijkheid worden weergegeven. Bij elke foto met een ander doel maar manipuilaties zijn het.quote:Op zaterdag 27 oktober 2018 14:48 schreef Antaris het volgende:
Persoonlijk hou ik meer van foto's met een verhaal, bijv WW2 foto's of van bijzondere gebeurtenissen, zoals vaak WorldPress foto's (hoe het ook het)
Juist daar is manipulatie (en zelfs misleiding) een wezenlijk onderdeel van de plaat. Kijk voor de grap eens hier: http://100photos.time.com/ (stuk voor stuk foto's met een verhaal)quote:Op zaterdag 27 oktober 2018 14:48 schreef Antaris het volgende:
[..]
Ik heb, wanneer je het extreem bewerkt en in een tijdschrift publiceert niets mee.
Doe je het voor jezelf, wie ben ik om dat tegen te gaan en het is leuk om te doen.
Persoonlijk hou ik meer van foto's met een verhaal, bijv WW2 foto's of van bijzondere gebeurtenissen, zoals vaak WorldPress foto's (hoe het ook het)
Wat vind je van onderstaand verhaal?quote:
Deze maar even opgeslagen voor als deze 'discussie' zich binnen afzienbare tijd weer dreigt voor te doen.quote:Op maandag 17 december 2018 18:41 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Wat vind je van onderstaand verhaal?
https://luminous-landscape.com/do-landscapes-need-to-be-factual/
Ik vind het prima als mensen hun foto’s bewerken, wees gewoon eerlijk hoe je het hebt gemaakt.quote:Op maandag 17 december 2018 18:41 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Wat vind je van onderstaand verhaal?
https://luminous-landscape.com/do-landscapes-need-to-be-factual/
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |