Nu vraag ik me af of dat antwoord wel rechtsgeldig is. Als deze accu er over zes maanden mee zou kappen zou ik dus geen garantie hebben, terwijl de accu net zes maanden oud is.quote:"Goedendag,
Nee, er geldt geen verlengde garantie.
De garantie wordt eenmalig gegeven op de eerste aanschaf.
Met vriendelijke groet,"
De (fabrieks)garantie is volgens de verkoper één jaar. (iets wat ik eigenlijk al belachelijk weinig vind, maar dat terzijde).quote:Op donderdag 18 oktober 2018 20:44 schreef MaGNeT het volgende:
Op zich klopt het dat hetde garantie normaal gesproken niet verlengt als een product vervangen wordt.
Vraag is, wat voor levensduur mag je verwachten van een accu. Dat lijkt me het enige dat relevant is, niet de garantie die je krijgt.
Garantie wordt niet verlengd als een onderdeel wordt vervangen, tenzij de ondernemer dat zelf wel aanbiedt. Is ook logisch, anders zou je (als deze over een jaar weer stuk gaat) weer garantie kunnen claimen, en weer, en weer.... etc...quote:Op donderdag 18 oktober 2018 20:47 schreef DJMO het volgende:
[..]
De (fabrieks)garantie is volgens de verkoper één jaar. (iets wat ik eigenlijk al belachelijk weinig vind, maar dat terzijde).
Van dat jaar fabrieksgarantie uitgaande, zou ik er van uitgaan dat ik op deze nieuwe accu dus een garantie heb tot 18-10-2019, en niet, zoals de verkoper beweert tot 17-02-2018 (de aanschafdatum van de bakfiets zelf)
Immers, deze accu is pas sinds vandaag in gebruik genomen, en niet al in februari....
Uit coulance hebben we klanten ook wel eens een extra half jaar garantie gegeven als ze er weinig vertrouwen in hadden, bijvoorbeeld een videokaart of HDD die net binnen de garantie stuk ging. Maar dat is dan een "gunst". Voor ons weinig risico, het uitvalspercentage is redelijk voorspelbaar.quote:Fabrieksgarantie accu
De garantie op een accu is meestal 1 of 2 jaar. De wet zegt dat de kwaliteit van een product redelijk moet zijn, dus moet ook de accu van een (dure) e-bike een redelijke levensduur hebben. Gaat een accu bijvoorbeeld net buiten de fabrieksgarantie stuk, dan is het redelijk dat niet de volle prijs voor een nieuwe accu wordt gerekend. De oude accu is wel een paar jaar gebruikt, dus het is ook niet redelijk om kosteloos een nieuwe te eisen.
en daarop de aanvulling wat ik er over kan vinden.quote:Op donderdag 18 oktober 2018 20:54 schreef MaGNeT het volgende:
Kleine aanvulling:
https://www.consumentenbond.nl/elektrische-fiets/garantie
[..]
quote:Als een product tijdens de garantieperiode wordt gerepareerd of vervangen, gaat de garantie niet opnieuw in. Koop je dus een camera met 2 jaar garantie en wordt het toestel na 1 jaar vervangen omdat het kapot is, dan heb je op je nieuwe nog 1 jaar garantie.
Deze accu ging ruim binnen het jaar stuk (sloeg ineens dood tijdens het rijden) en de monteur in de werkplaats durfde hem ook niet zonder handschoenen aan te pakken.quote:Op donderdag 18 oktober 2018 20:54 schreef MaGNeT het volgende:
Kleine aanvulling:
https://www.consumentenbond.nl/elektrische-fiets/garantie
[..]
En dat is al uitgelegd, de garantie gaat niet opnieuw in, tenzij gunst van verkoper.quote:Op donderdag 18 oktober 2018 20:57 schreef DJMO het volgende:
[..]
Deze accu ging ruim binnen het jaar stuk (sloeg ineens dood tijdens het rijden) en de monteur in de werkplaats durfde hem ook niet zonder handschoenen aan te pakken.
Waar het mij om gaat is dat ik dus vandaag een nieuwe accu in gebruik genomen heb, binnen de garantietermijn, waarbij ik dus eigenlijk verwacht dat de garantie op deze nieuwe accu ook gewoon één jaar is, zoals de oorspronkelijke garantie ook was.
Ja ik begrijp, maar ik ben het er niet mee eens. In die zin dat ik het oneerlijk vind richting de consument.quote:Op donderdag 18 oktober 2018 20:59 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
En dat al is uitgelegd, de garantie gaat niet opnieuw in, tenzij gunst van verkoper.
Dat kan, maar helaas is de wetgeving niet altijd in de wil van de consument.quote:Op donderdag 18 oktober 2018 21:02 schreef DJMO het volgende:
[..]
Ja ik begrijp, maar ik ben het er niet mee eens. In die zin dat ik het oneerlijk vind richting de consument.
Wat is er oneerlijk aan? Jij krijgt binnen garantie een gloednieuwe accu en houdt de bestaande garantieperiode.quote:Op donderdag 18 oktober 2018 21:02 schreef DJMO het volgende:
[..]
Ja ik begrijp, maar ik ben het er niet mee eens. In die zin dat ik het oneerlijk vind richting de consument.
maar dan doe je een aankoop. Hierbij krijg je gewoon een 'gratis' vervangend onderdeel binnen de garantie. Daar zit wel een verschil tussen natuurlijk.quote:Op donderdag 18 oktober 2018 21:25 schreef valentijn101 het volgende:
Stel je had geen garantie gehad en was naar een willekeurige fietsemaker gegaan en had daar een accu met plaatsing gekocht.
Dit dus. Ik ga morgen wel even mailen met Tros Radar, kijken wat zij er van zeggen.quote:Op donderdag 18 oktober 2018 21:25 schreef valentijn101 het volgende:
Volgens mij hoort er op het Vervangen onderdeel garantie te zitten. (niet opnieuw op de volledige bakfiets)
Anders zou je ieder defect met een gammel onderdeel kunnen vervangen dat het tot net na de garantie uithoud.
Stel je had geen garantie gehad en was naar een willekeurige fietsemaker gegaan en had daar een accu met plaatsing gekocht. Dan mag je er toch van uit gaan dat daar garantie op zit.
Eerste 6 maanden ligt bewijslast bij verkoper, daarna bij koper.quote:Op donderdag 18 oktober 2018 21:27 schreef Chinless het volgende:
In Nederland heeft dergelijk product toch minimaal 2 jaar garantie.
Er is iemand die zegt wat je wil horen "volgens mij" en de rest doet er niet meer toe?quote:Op donderdag 18 oktober 2018 21:34 schreef DJMO het volgende:
[..]
Dit dus. Ik ga morgen wel even mailen met Tros Radar, kijken wat zij er van zeggen.
Klopt, omdat je dan de overeenkomst, met daarin garantiebepaling, sluit.quote:Op donderdag 18 oktober 2018 21:25 schreef valentijn101 het volgende:
Volgens mij hoort er op het Vervangen onderdeel garantie te zitten. (niet opnieuw op de volledige bakfiets)
Anders zou je ieder defect met een gammel onderdeel kunnen vervangen dat het tot net na de garantie uithoud.
Stel je had geen garantie gehad en was naar een willekeurige fietsemaker gegaan en had daar een accu met plaatsing gekocht. Dan mag je er toch van uit gaan dat daar garantie op zit.
Je krijgt hier tal van antwoorden van mensen die je vertellen hoe het juridisch, inclusief bronnen.quote:Op donderdag 18 oktober 2018 21:34 schreef DJMO het volgende:
[..]
Dit dus. Ik ga morgen wel even mailen met Tros Radar, kijken wat zij er van zeggen.
uiteraard neem ik dat wel mee in mijn overwegingen wel of geen 'zaak' aan te spannen tegen deze leverancier, maar het sterkt me wel in mijn overwegingen dat ik een punt heb tegen deze fietszaak.quote:Op donderdag 18 oktober 2018 21:36 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Er is iemand die zegt wat je wil horen "volgens mij" en de rest doet er niet meer toe?
quote:Op donderdag 18 oktober 2018 21:40 schreef DJMO het volgende:
uiteraard neem ik dat wel mee in mijn overwegingen wel of geen 'zaak' aan te spannen tegen deze leverancier, maar het sterkt me wel in mijn overwegingen dat ik een punt heb tegen deze fietszaak.
Er zijn 2 dingen die je los moet zien.quote:Op donderdag 18 oktober 2018 21:40 schreef DJMO het volgende:
[..]
uiteraard neem ik dat wel mee in mijn overwegingen wel of geen 'zaak' aan te spannen tegen deze leverancier, maar het sterkt me wel in mijn overwegingen dat ik een punt heb tegen deze fietszaak.
TVP voor het nageslachtquote:Op donderdag 18 oktober 2018 21:40 schreef DJMO het volgende:
[..]
uiteraard neem ik dat wel mee in mijn overwegingen wel of geen 'zaak' aan te spannen tegen deze leverancier, maar het sterkt me wel in mijn overwegingen dat ik een punt heb tegen deze fietszaak.
thanks! dit is het antwoord waar ik echt iets mee kan.quote:Op donderdag 18 oktober 2018 21:44 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Er zijn 2 dingen die je los moet zien.
1. de garantieperiode gaat niet opnieuw in als een defect apparaat wordt vervangen of gerepareerd
2. je kan wel degelijk na je garantieperiode nog aanspraak maken op garantie als het binnen de levensverwachting stuk gaat én het aantoonbaar aan het product ligt (en niet aan verkeerd gebruik). Het kan zijn dat het redelijk is dat je een deel van de reparatiekosten betaalt omdat je er al een periode van gebruik hebt gemaakt en een product niet eeuwig meegaat.
Het is allemaal vrij goed uitgelegd op de Consumentenbond en Consuwijzer websites, je hebt (nog) geen zaak. De winkelier heeft keurig je accu vervangen. Ik begrijp dat je ook niet onredelijk lang op reparatie hebt hoeven wachten.
Het staat je vrij om Radar, Kassa of je rechtsbijstand te schrijven / bellen / mailen maar ik verwacht geen afwijkende reactie.
Garantie krijg je bij aankoop van een product. In dit geval koop jij geen nieuwe accu. Jij krijgt die onder garantie. Gaat je accu weer kapot binnen de garantie termijn vanaf je aankoop, dan krijg je uiteraard een nieuwe.quote:Bij de aankoop van een product heeft u altijd een wettelijke garantie. Dit betekent dat u recht heeft op een goed product. Daarnaast kunt u een fabrieksgarantie of verkopersgarantie hebben. Soms kunt u ook een extra garantie bijkopen.
https://www.rijksoverheid(...)eb-ik-op-een-product
In principe mag de accu zelfs worden vervangen met een andere (goede) van een jaar oud. Mocht de accu dan net na de garantie stuk gaan, heb je hooguit een zaak voor een slecht gerepareerde probleem, dat binnen garantie optrad, meer niet meer dan dat.quote:Op donderdag 18 oktober 2018 21:25 schreef valentijn101 het volgende:
Volgens mij hoort er op het Vervangen onderdeel garantie te zitten. (niet opnieuw op de volledige bakfiets)
Anders zou je ieder defect met een gammel onderdeel kunnen vervangen dat het tot net na de garantie uithoud.
Stel je had geen garantie gehad en was naar een willekeurige fietsemaker gegaan en had daar een accu met plaatsing gekocht. Dan mag je er toch van uit gaan dat daar garantie op zit.
"De" garantietermijn is veel te algemeen.quote:Op donderdag 18 oktober 2018 20:33 schreef DJMO het volgende:
binnen de garantietermijn van (volgens de verkoper) één jaar,
En? Wat zei TROS Radar?quote:Op donderdag 18 oktober 2018 21:34 schreef DJMO het volgende:
[..]
Dit dus. Ik ga morgen wel even mailen met Tros Radar, kijken wat zij er van zeggen.
ik had je reactie gemist. ben veel mobiel geweest. Ik heb daarom ook nog geen tijd gehad om het ze te vragenquote:Op zaterdag 27 oktober 2018 19:17 schreef r_one het volgende:
[..]
Jammer dat TS niet meer reageert in haar eigen topic
quote:Op zaterdag 27 oktober 2018 19:22 schreef DJMO het volgende:
[..]
ik had je reactie gemist. ben veel mobiel geweest. Ik heb daarom ook nog geen tijd gehad om het ze te vragen
-eidt- Ik heb inmiddels consuwijzer van de consumentenbond gecontacteerd. Verwacht maandag wel een antwoord, ze zijn er nu niet
De vraag dringt zich dan op: wanneer is de (welke?) garantie verlopen?quote:Op zondag 28 oktober 2018 02:41 schreef Sarasi het volgende:
Sommige bedrijven geven wel degelijk een uitgebreide garantie op reparaties (waaronder dan ook vervangen onderdelen vallen), zoals Apple:
"We geven garantie op onze service, inclusief vervangende onderdelen, gedurende 90 dagen of de rest van de looptijd van uw garantie van Apple of de dekking van het AppleCare-abonnement, waarbij de periode met de langste dekking geldt. Dit vormt een aanvulling op de rechten die u volgens de consumentenwetgeving geniet."
V&D deed dat vroeger ook op hun horlogereparaties, zo heb ik uiteindelijk vier jaar garantie gehad op 'zelfde horloge, omdat dat ding steeds stuk ging.
Maar in beginsel heb jij een bakfiets aangeschaft en daar garantie op - niet een accu. Je hebt nooit een overeenkomst gesloten over een accu, dus heb je ook geen garantie op een accu (als losstaand product). Je hebt een bakfiets gekocht en garantie op dat ding als geheel - ook als dat betekent dat er onderdelen moeten worden vervangen. Tot de garantie is verlopen en dan maakt het niet meer uit of spaak #3 nieuwer is dan spaak #5, dan heb je puur mazzel dat je jongere onderdelen hebt dan je zou moeten hebben.
maar dan betaal je in de basis voor dat onderdeel.quote:Op maandag 29 oktober 2018 16:32 schreef chiren het volgende:
Wanneer je een auto reparatie laat uitvoeren bij een BOVAG garage heb je op ieder onderdeel dat vervangen wordt, een half jaar garantie op het onderdeel + montage.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |