abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zondag 21 oktober 2018 @ 19:10:43 #26
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_182653341
quote:
1s.gif Op zondag 21 oktober 2018 19:06 schreef wootahH het volgende:

[..]

wat je zegt kan gewoon ja. Wi-Fi punten kunnen het best ook niet in de meterkast staan. welke provider heb je? als er een kpn monteur komt trekt die ook nog wel kabels als je dat wil. ook is er mogelijkheid tot extra gratis wifi AP,s als bereik boven slecht is
Wordt NLE
pi_182654510
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2018 18:37 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Oh oké maar er staat dat ze ook zo'n Experia Box (modem) leveren (en aansluiten). Dat is toch niet dat ding waar die rode kabel uit komt maar waar hij naartoe gaat?
Als ze een Experiabox leveren, dan wordt die gebruikt als router, en niet als modem. Op een Experiabox kun je namelijk geen glasvezel aansluiten. Die Experiabox (of een andere router van eigen keuze) kan uiteraard in de woonkamer staan. Het ding waar die rode ethernet kabel uit komt op bovenstaande foto is het glasvezelmodem. Die ethernet kabel loopt naar de router.
quote:
Zo ja, dan kan dat ding toch net zo goed ergens anders dan in de meterkast staan?
Je glasvezel eindigt in je meterkast. Het is namelijk FTTH (Fiber To The Home), niet FIYLR (Fiber In Your Living Room).
quote:
En als ik het goed begrijp, komt er dus sowieso een ethernetkabel naar de tv (of iig naar de digitale ontvanger, die daarna via hdmi naar de tv gaat)? Is dat dan vanaf die Experia Box of vanaf de meterkast?
Uiteraard vanaf de Experiabox (of een andere router van eigen keuze) en die staat in jouw geval dan in je woonkamer bij de TV.
quote:
Ik zou namelijk het liefst dit doen:
Kastje in de meterkast -> Experia Box (bij tv) -> digitale ontvanger & ethernetkabel naar boven.
Uiteraard, en dit is ook precies hoe het in jouw geval gaat worden.
quote:
Ik heb dus zelf een kabel voor tussen meterkast en Experia Box en een kabel voor Experia Box naar boven.
Mooi, maar zijn dat wel minimaal Cat6 kabels? Al die LAN poorten zijn Gigabit LAN poorten, en dan moet je natuurlijk geen oude kabels gebruiken die maar tot 100 Mbps zijn gespecificeerd, anders krijg je uiteindelijk niet de snelheid die je glasvezelaansluiting wel kan leveren.
quote:
Mijn eigen kabel kan toch gewoon die kabel tussen dat kastje in de meterkast en de Experia Box vervangen (zodat dat ding dus niet in de meterkast maar bij m'n tv staat)?
Ja. Je glasvezelmodem komt in de meterkast, tenzij je dat pertinent niet wil en zelf de kosten draagt voor de verlenging van de glasvezelkabel naar je woonkamer, maar waarom zou je dat willen? Die Experiabox (of andere router van eigen keuze) kan overal in huis staan waar jij wil, uiteraard wel via een ethernetkabel verbonden met het modem in de meterkast.
  zondag 21 oktober 2018 @ 20:16:11 #28
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_182654767
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2018 20:07 schreef Riparius het volgende:

[..]

Als ze een Experiabox leveren, dan wordt die gebruikt als router, en niet als modem. Op een Experiabox kun je namelijk geen glasvezel aansluiten. Die Experiabox (of een andere router van eigen keuze) kan uiteraard in de woonkamer staan. Het ding waar die rode ethernet kabel uit komt op bovenstaande foto is het glasvezelmodem. Die ethernet kabel loopt naar de router.

[..]

Je glasvezel eindigt in je meterkast. Het is namelijk FTTH (Fiber To The Home), niet FIYLR (Fiber In Your Living Room).

[..]

Uiteraard vanaf de Experiabox (of een andere router van eigen keuze) en die staat in jouw geval dan in je woonkamer bij de TV.

[..]

Uiteraard, en dit is ook precies hoe het in jouw geval gaat worden.

[..]

Mooi, maar zijn dat wel minimaal Cat6 kabels? Al die LAN poorten zijn Gigabit LAN poorten, en dan moet je natuurlijk geen oude kabels gebruiken die maar tot 100 Mbps zijn gespecificeerd, anders krijg je uiteindelijk niet de snelheid die je glasvezelaansluiting wel kan leveren.

[..]

Ja. Je glasvezelmodem komt in de meterkast, tenzij je dat pertinent niet wil en zelf de kosten draagt voor de verlenging van de glasvezelkabel naar je woonkamer, maar waarom zou je dat willen? Die Experiabox (of andere router van eigen keuze) kan overal in huis staan waar jij wil, uiteraard wel via een ethernetkabel verbonden met het modem in de meterkast.
Thx thx, helder. Het ging mij er inderdaad om dat die Experia Box in m'n woonkamer kan komen te staan zonder dat daar extra kosten aan verbonden zijn :P

En volgens mij zijn die kabels gewoon cat5 maar het is ook maar 50/50 Mbit dus dan zou dat toch geen probleem moeten zijn? :o
pi_182666898
Cat5e wat die kabels waarschijnlijk zijn haalt de 1Gbit ook makkelijk en is daar ook voor gekwalificeerd. Cat5e kabels vervangen door cat6 is de komende 10 jaar nog nergens voor nodig, ondanks dat netwerkfetisjisten je anders willen laten geloven.
Sowieso maakt het met een 50/50 aansluiting en zonder nas of zo in huis helemaal niets uit om een 100Mbit netwerk te hebben.
Want ik heb destijds besloten, dat ik de harde weg ontwijk.
Dus blijf ik lopen door de sloten, het liefst in zeven tegelijk.
BZB - Zeven Sloten
pi_182668536
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2018 11:33 schreef FrankRicard het volgende:
Cat5e wat die kabels waarschijnlijk zijn haalt de 1Gbit ook makkelijk en is daar ook voor gekwalificeerd.
Dat is zo, maar in de OP zegt TS dat hij op zijn locatie abonnementen tot 1 Gbps kan afsluiten, en kennelijk is dat ook wat hem over de streep heeft getrokken om over te gaan naar glas. En als hij dan ook nog een paar oude kabels heeft liggen waanvan hij zelf zegt dat ze Cat 5 zijn (hij zegt niet dat ze Cat 5e zijn) dan moet ik hem er even op wijzen dat dat mogelijk snelheidsverlies op kan leveren. Maar in zijn laatste bericht heeft hij het plotseling over een 50/50 Mbps abonnement, en dat verandert het verhaal natuurlijk.
quote:
Cat5e kabels vervangen door cat 6 is de komende 10 jaar nog nergens voor nodig, ondanks dat netwerkfetisjisten je anders willen laten geloven.
Ik ben geen netwerkfetisjist. En voorspellingen doen op ICT gebied is altijd uiterst riskant, zelfs als het gaat over een periode van 'maar' 10 jaar.
quote:
Sowieso maakt het met een 50/50 aansluiting en zonder nas of zo in huis helemaal niets uit om een 100Mbit netwerk te hebben.
Daar noem je wat: misschien heeft TS wel een NAS of wil hij die binnen afzienbare tijd toevoegen aan zijn thuisnetwerk.

Advies aan TS: kijk eens na of die oude kabels Cat 5 of Cat 5e zijn. Als ze Cat 5e zijn, rustig gebruiken. Zijn ze daarentegen Cat 5, dan nieuwe aanschaffen. Voor die paar tientjes moet je daar niet op gaan bezuinigen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Riparius op 22-10-2018 13:31:45 ]
pi_182672692
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2018 12:50 schreef Riparius het volgende:

[..]

Dat is zo, maar in de OP zegt TS dat hij op zijn locatie abonnementen tot 1 Gbps kan afsluiten, en kennelijk is dat ook wat hem over de streep heeft getrokken om over te gaan naar glas. En als hij dan ook nog een paar oude kabels heeft liggen waanvan hij zelf zegt dat ze Cat 5 zijn (hij zegt niet dat ze Cat 5e zijn) dan moet ik hem er even op wijzen dat dat mogelijk snelheidsverlies op kan leveren. Maar in zijn laatste bericht heeft hij het plotseling over een 50/50 Mbps abonnement, en dat verandert het verhaal natuurlijk.

[..]

Ik ben geen netwerkfetisjist. En voorspellingen doen op ICT gebied is altijd uiterst riskant, zelfs als het gaat over een periode van 'maar' 10 jaar.

[..]

Daar noem je wat: misschien heeft TS wel een NAS of wil hij die binnen afzienbare tijd toevoegen aan zijn thuisnetwerk.

Advies aan TS: kijk eens na of die oude kabels Cat 5 of Cat 5e zijn. Als ze Cat 5e zijn, rustig gebruiken. Zijn ze daarentegen Cat 5, dan nieuwe aanschaffen. Voor die paar tientjes moet je daar niet op gaan bezuinigen.
Als je inderdaad cat5 zonder e hebt dan zou ik ook nieuwe te kopen, en als je dan toch nieuwe kabel koopt en gaat trekken, dan meteen cat6 pakken.
Want ik heb destijds besloten, dat ik de harde weg ontwijk.
Dus blijf ik lopen door de sloten, het liefst in zeven tegelijk.
BZB - Zeven Sloten
pi_182692945
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2018 17:41 schreef Riparius het volgende:

[..]

Je glasvezelmodem komt sowieso in de meterkast, zoals op de foto hierboven. Je krijgt geen glasvezel vanuit de meterkast naar je woonkamer. Maar je router kan uiteraard in de woonkamer staan. Je hebt dan een ethernetkabel vanuit de meterkast naar je router (de rode kabel op de foto hierboven, maar deze kan uiteraard ook een andere kleur hebben).

[..]

Nee, bij zo'n digitale ontvanger die via ethernet wordt aangesloten heb je niets meer met coaxkabels te maken. De verbinding tussen de ontvanger en je TV is een HDMI kabel.

Je hebt of had ook wel glasvezelboeren die ook nog DVB-C leverden en via een aparte converter kon je dan binnenshuis ook nog TV's met een ingebouwde DVB-C tuner of eigen digitale ontvangers aansluiten via coax, maar dan kreeg je zo alleen maar een (ongecodeerd) basispakket en geen interactieve functies.
Dat ligt er aan of je niet extra betaald bij je provider. ;)

Ik heb glasvezel internet via caiway maar deze levert ook nog steeds tv via de coax kabel, en als je extra betaald voor meer tv pakketten dan heb je deze ook op de coax :), bij mij is dat althans wel zo.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_182696855
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2018 16:58 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Dat ligt eraan of je niet extra betaalt bij je provider.

Ik heb glasvezel internet via caiway maar deze levert ook nog steeds tv via de coax kabel, en als je extra betaalt voor meer tv pakketten dan heb je deze ook op de coax, bij mij is dat althans wel zo.
Je haalt wat dingen door elkaar. Ik heb het over glasvezelexploitanten die diensten uitsluitend via glasvezel leveren en jij hebt het over een traditionele kabelexploitant (Caiway) die tegenwoordig daarnaast ook diensten levert via glasvezel. Caiway levert digitale televisie via glasvezel maar ook via de coaxkabel, zoals je zelf aangeeft. Uiteraard zijn dan extra pakketten die via glasvezel worden geleverd tevens via coax beschikbaar.

In het verleden leverden exploitanten die al hun diensten via glasvezel aanboden ook digitale TV (via DVB-C) en zelfs analoge TV. Dat kon ook gemakkelijk omdat er toch een zee aan ruimte was. Dit werd gedaan om de overstap voor klanten die nog veel apparatuur hadden die met met coax werkte te vergemakkelijken. Denk daarbij aan extra TV's in huis en aan video- of DVD recorders en settopboxen en PVR's die eigendom waren van de klant, dus niet gehuurd of in bruikleen verstrekt door de vorige provider.

Bij levering van telecomdiensten uitsluitend via glasvezel was dan in DVB-C alleen een basispakket digitale televisie en vaak ook nog analoge televisie beschikbaar, zonder interactiviteit. Extra zenderpakketten en interactiviteit waren hierbij niet mogelijk omdat de glasvezelexploitant niet een dubbele infrastructuur in stand wilde houden met smartcards en settopboxen die via coax worden aangesloten, naast de eigen ontvangers die via een ethernetkabel worden aangesloten en werken zonder smartcard.

Interactiviteit en extra zenderpaketten waren - en zijn - bij een louter glasvezelabonnement alleen beschikbaar via de dichtgetimmerde mediabox die door de glasvezelexploitant aan de klant in bruikleen ter beschikking wordt gesteld. Ik denk overigens niet dat er nog pure glasvezelexploitanten zijn die analoge TV of digitale TV via DVB-C leveren. Zoals je hier kunt lezen was dat eind 2015 al een aflopende zaak.
  dinsdag 23 oktober 2018 @ 22:47:51 #34
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_182701823
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2018 20:16 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Thx thx, helder. Het ging mij er inderdaad om dat die Experia Box in m'n woonkamer kan komen te staan zonder dat daar extra kosten aan verbonden zijn :P
Tot aan de meterkast is het aansluiten gratis. Daarbuiten valt het meestal onder meerwerk, maar dat is een beetje afhankelijk van je provider.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_182710866
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2018 19:39 schreef Riparius het volgende:

[..]

Je haalt wat dingen door elkaar. Ik heb het over glasvezelexploitanten die diensten uitsluitend via glasvezel leveren en jij hebt het over een traditionele kabelexploitant (Caiway) die tegenwoordig daarnaast ook diensten levert via glasvezel. Caiway levert digitale televisie via glasvezel maar ook via de coaxkabel, zoals je zelf aangeeft. Uiteraard zijn dan extra pakketten die via glasvezel worden geleverd tevens via coax beschikbaar.

In het verleden leverden exploitanten die al hun diensten via glasvezel aanboden ook digitale TV (via DVB-C) en zelfs analoge TV. Dat kon ook gemakkelijk omdat er toch een zee aan ruimte was. Dit werd gedaan om de overstap voor klanten die nog veel apparatuur hadden die met met coax werkte te vergemakkelijken. Denk daarbij aan extra TV's in huis en aan video- of DVD recorders en settopboxen en PVR's die eigendom waren van de klant, dus niet gehuurd of in bruikleen verstrekt door de vorige provider.

Bij levering van telecomdiensten uitsluitend via glasvezel was dan in DVB-C alleen een basispakket digitale televisie en vaak ook nog analoge televisie beschikbaar, zonder interactiviteit. Extra zenderpakketten en interactiviteit waren hierbij niet mogelijk omdat de glasvezelexploitant niet een dubbele infrastructuur in stand wilde houden met smartcards en settopboxen die via coax worden aangesloten, naast de eigen ontvangers die via een ethernetkabel worden aangesloten en werken zonder smartcard.

Interactiviteit en extra zenderpaketten waren - en zijn - bij een louter glasvezelabonnement alleen beschikbaar via de dichtgetimmerde mediabox die door de glasvezelexploitant aan de klant in bruikleen ter beschikking wordt gesteld. Ik denk overigens niet dat er nog pure glasvezelexploitanten zijn die analoge TV of digitale TV via DVB-C leveren. Zoals je hier kunt lezen was dat eind 2015 al een aflopende zaak.
Volgens mij kun je in de meeste niet KPN/Reggefiber gebieden nog wel DVB-C krijgen. Alleen KPN heeft dat er zoveel mogelijk uit gegooid, waarschijnlijk omdat een mannetje van McKinsey heeft gezegd dat je met het verhuren van meer van die iptv kastjes meer kan verdienen dan met die (vaak koop) ci-kaartjes. (En daarnaast kun je met iptv wel kijkersgedrag verzamelen)
Want ik heb destijds besloten, dat ik de harde weg ontwijk.
Dus blijf ik lopen door de sloten, het liefst in zeven tegelijk.
BZB - Zeven Sloten
pi_182714937
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 12:21 schreef FrankRicard het volgende:

[..]

Volgens mij kun je in de meeste niet KPN/Reggefiber gebieden nog wel DVB-C krijgen.
Ik kan het eigenlijk niet vinden. Op deze site kun je niet eens meer DVB-C als gewenste optie aangeven, overigens nog wel analoge TV. En dan rollen alleen Caiway en XSyou eruit, beiden ook met DVB-C. XSyou levert alleen in Harderwijk, Hierden en Ermelo. Ook opmerkelijk dat Caiway via glas nog analoge TV zou leveren anno 2018, want via coax zijn ze daar als eerste kabelaar in Nederland al in 2010 mee gestopt.
quote:
Alleen KPN heeft dat er zoveel mogelijk uit gegooid, waarschijnlijk omdat een mannetje van McKinsey heeft gezegd dat je met het verhuren van meer van die iptv kastjes meer kan verdienen dan met die (vaak koop) ci-kaartjes. (En daarnaast kun je met iptv wel kijkersgedrag verzamelen)
CI(+) modules zijn weer iets anders dan smartcards. Ik heb zelf voor digitale televisie een kabelabonnement en ik heb PVR's waar geen CI(+) module in gaat, alleen een losse smartcard. Exploitanten willen af van smartcards om allerlei redenen, en één van die redenen is inderdaad dat ze klanten huurapparatuur willen opdringen. Dat levert niet alleen meer inkomsten op, maar daarmee krijgen ze ook de volledige controle over wat een klant wel of niet kan doen én kunnen ze inderdaad het doen en laten van alle klanten exact in de gaten houden.

Klanten kunnen dan bijvoorbeeld geen opnamen meer maken van TV-programma's en die duurzaam bewaren op externe gegevensdragers, iets wat ik met mijn eigen apparatuur wél kan en wat ik ook nog altijd veel doe. Als een klant met zo'n IPTV kastje een 'opname' maakt van een TV-programma, dan wordt er ergens in de cloud alleen een notitie gemaakt dat klant X programma Y nog terug wil kunnen kijken, en verder niets. Klant X kan programma Y dan nog gedurende een periode Z terug kijken, en als die periode Z voorbij is, is het programma niet meer beschikbaar. Iets digitaal opnemen op bijvoorbeeld een eigen harddisk om het duurzaam te kunnen bewaren of om het mee te kunnen nemen naar familie of kennissen is er niet bij. En dat niet alleen, de exploitant weet exact welke programma's klant X live of uitgesteld bekijkt en wanneer en hoe vaak hij of zij dat doet. Wat ik me afvraag is in hoeverre dit in overeenstemming is met de huidige EU privacywetgeving.

Als ik me niet vergis wil de EU leveranciers van diensten ook gaan verbieden om klanten voor te schrijven welke apparatuur ze moeten gebruiken, ze zouden de keuze moeten hebben om eigen apparatuur aan te schaffen. Dat is ook goed zo, want stel je voor dat een waterleidingmaatschappij klanten gaat verbieden om eigen kranen te gebruiken. Weg met die mooie mengkraan in de keuken, je krijgt alleen nog water als je eerst onze goedgekeurde standaardkraan laat monteren en die van ons gaat huren. Dit zou niemand pikken, maar waarom slikt bijna iedereen dit soort praktijken dan wel als het gaat over de levering van telecomdiensten?
  woensdag 24 oktober 2018 @ 16:11:25 #37
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_182715312
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 15:55 schreef Riparius het volgende:
maar waarom slikt bijna iedereen dit soort praktijken dan wel als het gaat over de levering van telecomdiensten?
In geval van routers is het voornamelijk het goedkopere beheer en ondersteuning aan leken. In geval van settopboxen hebben auteursrechtenorganisaties een erg dikke vinger in de pap.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_182719484
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 16:11 schreef ACT-F het volgende:

[..]

In geval van routers is het voornamelijk het goedkopere beheer en ondersteuning aan leken.
Daar kan ik inkomen, maar dan nog zou gebruik van eigen apparatuur mogelijk moeten zijn voor wie dat wil en interesse heeft om zich daarin te verdiepen. Uiteraard is het ook nu mogelijk om bij een glasvezelabonnement maar ook bij een abonnement via de koperlijn een eigen router te gebruiken in plaats van de in bruikleen gegeven router van de exploitant, maar exploitanten proberen dat alsnog te saboteren door bijvoorbeeld geen configuratiegegevens voor telefonie vrij te geven.
quote:
In geval van settopboxen hebben auteursrechtenorganisaties een erg dikke vinger in de pap.
Dat zal best, maar dat betekent niet dat ik dit als consument hoef te pikken.
pi_182721771
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 15:55 schreef Riparius het volgende:

[..]

Ik kan het eigenlijk niet vinden. Op deze site kun je niet eens meer DVB-C als gewenste optie aangeven, overigens nog wel analoge TV. En dan rollen alleen Caiway en XSyou eruit, beiden ook met DVB-C. XSyou levert alleen in Harderwijk, Hierden en Ermelo. Ook opmerkelijk dat Caiway via glas nog analoge TV zou leveren anno 2018, want via coax zijn ze daar als eerste kabelaar in Nederland al in 2010 mee gestopt.

[..]

CI(+) modules zijn weer iets anders dan smartcards. Ik heb zelf voor digitale televisie een kabelabonnement en ik heb PVR's waar geen CI(+) module in gaat, alleen een losse smartcard. Exploitanten willen af van smartcards om allerlei redenen, en één van die redenen is inderdaad dat ze klanten huurapparatuur willen opdringen. Dat levert niet alleen meer inkomsten op, maar daarmee krijgen ze ook de volledige controle over wat een klant wel of niet kan doen én kunnen ze inderdaad het doen en laten van alle klanten exact in de gaten houden.

De grootste reden is, dat je met smartcards makkelijker gratis kan kijken (cardsharing)
Ook daarom is Ziggo met de smartcards gestopt.
pi_182736875
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 15:55 schreef Riparius het volgende:
Ik kan het eigenlijk niet vinden. Op deze site kun je niet eens meer DVB-C als gewenste optie aangeven, overigens nog wel analoge TV. En dan rollen alleen Caiway en XSyou eruit, beiden ook met DVB-C. XSyou levert alleen in Harderwijk, Hierden en Ermelo. Ook opmerkelijk dat Caiway via glas nog analoge TV zou leveren anno 2018, want via coax zijn ze daar als eerste kabelaar in Nederland al in 2010 mee gestopt.
Ik weet dat hier in de regio bij onder andere ktwaalre en hslnet je via providers als: VAIBR, Solcon, Trined en Plinq nog DVB-C en analoog krijgt. Dan heb je het natuurlijk wel over klein grut, maar dat is sowieso als je buiten het Ziggo/KPN duopoly kijkt.
Want ik heb destijds besloten, dat ik de harde weg ontwijk.
Dus blijf ik lopen door de sloten, het liefst in zeven tegelijk.
BZB - Zeven Sloten
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')