abonnement Unibet Coolblue
pi_182557611
Wanneer ik op pensioenleeftijd ben dan is het al verhoogt naar 72+ misschien zelfs meer.

Als je dan ook relatief lang bent, dan leef je nog geen eens zo lang. Ik ben niet heel lang maar gewoon 1,84 cm. Waar doe je het dan voor? :')

Beste is gewoon zelf een beetje belasting ontduiken, want dat geld krijg je toch niet terug. En dan gewoon in een potje stoppen. :')

Wanneer dan de shit uitbreekt en de verzorgingsstaat uit elkaar tieft en je toch te oud bent om door te werken, gewoon emigreren naar een goedkoop zonnig land en dan genieten van je oude dag zoals een normaal mens op 60-65 jarige leeftijd.

Ik bedoel wat is het alternatief? Het huidige systeem is niet houdbaar. Er zijn gewoon niet genoeg jonge mensen meer om straks voor onze generatie te zorgen. Je kan hoog en laag springen maar het gaat een realiteit worden.
pi_182557698
Ik stop op mijn 58e dat is de opbrengst van 41 jaar 6 dagen per week werken.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_182557737
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 20:25 schreef halfway het volgende:
Ik stop op mijn 58e dat is de opbrengst van 41 jaar 6 dagen per week werken.
pi_182557917
paar ramp scenarios

*oorlog
*nieuwe ziektes
*anarchy en plunderingen

voor de rest kan het allemaal best meevallen hoor, al wordt je 10 keer zo arm als je nu bent, is er nog steeds werk in de landbouw en heb je eten, en de huizen die we nu hebben blijven nog wel 100 jaar staan of 200 jaar,,
  dinsdag 16 oktober 2018 @ 20:44:43 #5
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_182558078
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 20:22 schreef Atak het volgende:
Wanneer ik op pensioenleeftijd ben dan is het al verhoogt naar 72+ misschien zelfs meer.

Als je dan ook relatief lang bent, dan leef je nog geen eens zo lang. Ik ben niet heel lang maar gewoon 1,84 cm. Waar doe je het dan voor? :')

Beste is gewoon zelf een beetje belasting ontduiken, want dat geld krijg je toch niet terug. En dan gewoon in een potje stoppen. :')

Wanneer dan de shit uitbreekt en de verzorgingsstaat uit elkaar tieft en je toch te oud bent om door te werken, gewoon emigreren naar een goedkoop zonnig land en dan genieten van je oude dag zoals een normaal mens op 60-65 jarige leeftijd.

Ik bedoel wat is het alternatief? Het huidige systeem is niet houdbaar. Er zijn gewoon niet genoeg jonge mensen meer om straks voor onze generatie te zorgen. Je kan hoog en laag springen maar het gaat een realiteit worden.
De vergrijzingspiek is toch wel ongeveer voorbij na de babyboom. Mensen leven wat langer, dus dat is wat duurder. Maar de verdeling jong/oud normaliseert zich nu toch?

Nou ja, sowieso verstandig je niet van de overheid afhankelijk te maken. Ik heb een maandelijks bedrag wat ik investeer met het risico naar mijn keuze. Dat laat ik als ik het werk beu ben uitkeren en dan zie ik wel hoever ik er meekom.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_182558263
quote:
99s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 20:44 schreef XL het volgende:

[..]

De vergrijzingspiek is toch wel ongeveer voorbij na de babyboom. Mensen leven wat langer, dus dat is wat duurder. Maar de verdeling jong/oud normaliseert zich nu toch?
Zoals te zien is in de bevolkingspiramide op https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/bevolkingspiramide is de piek bij de mensen die nu 48 jaar zijn en zij met pensioen gaan, dus ergens rond 2038.
pi_182558440
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 20:22 schreef Atak het volgende:
Wanneer ik op pensioenleeftijd ben dan is het al verhoogt naar 72+ misschien zelfs meer.

Als je dan ook relatief lang bent, dan leef je nog geen eens zo lang. Ik ben niet heel lang maar gewoon 1,84 cm. Waar doe je het dan voor? :')

Beste is gewoon zelf een beetje belasting ontduiken, want dat geld krijg je toch niet terug. En dan gewoon in een potje stoppen. :')

Wanneer dan de shit uitbreekt en de verzorgingsstaat uit elkaar tieft en je toch te oud bent om door te werken, gewoon emigreren naar een goedkoop zonnig land en dan genieten van je oude dag zoals een normaal mens op 60-65 jarige leeftijd.

Ik bedoel wat is het alternatief? Het huidige systeem is niet houdbaar. Er zijn gewoon niet genoeg jonge mensen meer om straks voor onze generatie te zorgen. Je kan hoog en laag springen maar het gaat een realiteit worden.
Op dat onderwerp zal het wel meevallen, als de generatie millennials met pensioen gaan, is het systeem al lang hervormd.

Hooguit dat zij in de periode 2030-2040 hoge AOW premie-lasten zullen hebben, die gaan wel omhoog, net zoals de afgelopen jaren al aan de gang is (AOW-franchise (als percentage van AOW-uitkering) dat omhoog is gegaan (voor 2015: 70%, na 2015: 75%)).

[ Bericht 3% gewijzigd door batb op 16-10-2018 21:14:28 ]
pi_182558535
Wat als morgen de zombie apocalyps uitbreekt, dan heb je ook geen pensioen meer.
pi_182558751
Ik ben een stuk(je) ouder dan "de" millenial maar ik realiseerde mij voor de 2008 crisis al dat ik never ever nooit niet iets van mijn pensioengelden zou terugzien. ;(
I don’t have “trust issues” I have “I’ve seen this before and I know how it ends” issues.
pi_182559503
quote:
1s.gif [b]Op dinsdag 16 oktober 2018 20:22 schreef Atak het volgende:[/b

Ik bedoel wat is het alternatief? Het huidige systeem is niet houdbaar. Er zijn gewoon niet genoeg jonge mensen meer om straks voor onze generatie te zorgen. Je kan hoog en laag springen maar het gaat een realiteit worden.
Kritisch zijn met het vakje dat je eens per 4 jaar rood kleurt, dàt is het alternatief. Dat het door de veranderende demografie en gezondheidszorg duurder wordt om het systeem in stand te blijven houden is een feit, maar het blijven politieke keuzes wie van die veranderingen de lasten van gaat dragen. Er is uiteindelijk geld genoeg in dit land, maar dan zullen de lasten echt een stuk eerlijker verdeeld moeten worden.
Miata is always the answer
  dinsdag 16 oktober 2018 @ 21:32:45 #11
451005 Grems
Clown World
pi_182559603
De huidige problematiek heeft uiteraard niets te maken met vergrijzing maar met de massa-import van tot in minimaal de derde generatie volstrekt onrendabele volkeren, zogenaamd om deze vergrijzing op te vangen.
  Moderator dinsdag 16 oktober 2018 @ 21:47:40 #12
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_182559945
Tja. De gemeente wil/legt het me op bij het ABP te zitten. Dus zo is dat besloten -O-
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_182560513
quote:
99s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 20:44 schreef XL het volgende:

[..]

De vergrijzingspiek is toch wel ongeveer voorbij na de babyboom. Mensen leven wat langer, dus dat is wat duurder. Maar de verdeling jong/oud normaliseert zich nu toch?

Nou ja, sowieso verstandig je niet van de overheid afhankelijk te maken. Ik heb een maandelijks bedrag wat ik investeer met het risico naar mijn keuze. Dat laat ik als ik het werk beu ben uitkeren en dan zie ik wel hoever ik er meekom.
In aandelen? Geen goed idee.
pi_182560546
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 21:07 schreef Zalmslaatje het volgende:
Ik ben een stuk(je) ouder dan "de" millenial maar ik realiseerde mij voor de 2008 crisis al dat ik never ever nooit niet iets van mijn pensioengelden zou terugzien. ;(
Doomsday scenario’s. _O_
pi_182560600
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 21:28 schreef j669 het volgende:

[..]

Kritisch zijn met het vakje dat je eens per 4 jaar rood kleurt, dàt is het alternatief. Dat het door de veranderende demografie en gezondheidszorg duurder wordt om het systeem in stand te blijven houden is een feit, maar het blijven politieke keuzes wie van die veranderingen de lasten van gaat dragen. Er is uiteindelijk geld genoeg in dit land, maar dan zullen de lasten echt een stuk eerlijker verdeeld moeten worden.
Dan kan je lang wachten. De Nederlandse politiek is eenmaal centraal rechts. Die mensen hebben straks geld genoeg op de bank als het pensioenstelsel uit elkaar valt. Dan mag jij straks als bejaarde elke dag in de voedselrij gaan staan als je het nu niet slim aanpakt.
  dinsdag 16 oktober 2018 @ 22:19:39 #16
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_182560804
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 20:25 schreef halfway het volgende:
Ik stop op mijn 58e dat is de opbrengst van 41 jaar 6 dagen per week werken.
En dan word je op je 59e voor je flikker gereden door een dronken automobilist.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
pi_182561538
Met mijn huidige spaarplan zou ergens tussen m'n 55e en 60e wel moeten kunnen stoppen met werken. En dan zie ik wel of er pensioen bij komt zo'n 10-15 jaar later.
  dinsdag 16 oktober 2018 @ 23:26:00 #18
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_182562194
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 20:22 schreef Atak het volgende:
Ik bedoel wat is het alternatief? Het huidige systeem is niet houdbaar. Er zijn gewoon niet genoeg jonge mensen meer om straks voor onze generatie te zorgen.
Je staat er wel ontzettend negatief in.

Op je oude dag krijg je je geld uit twee bronnen: AOW (wat de werkende mensen elke maand betalen), iets van 900 euro. En je pensioen, gespaard geld. AOW is voor iedereen hetzelfde. Pensioen is voor iedereen anders natuurlijk.

Als jij er voor zorgt dat je een baan met een redelijk pensioen hebt, dan zie ik het probleem niet zo.

Dus: als je ergens solliciteert, vraag hoeveel wordt afgedragen aan pensioen. Een fatsoenlijk pensioen is 400 euro (dus 200 door jou, en 200 door je werkgever), minder dan heb je een karig pensioen.

Als je een karig pensioen hebt, dan kun je gewoon een pensioenadviseur langs laten komen. Die informeert je, en dan post je hier nog eens met z'n voorstel. Sommige fokkers durven daar wel een uitspraak over te doen.

Wat tevens voor de meeste mensen een goed idee is, is een huis kopen en die aflossen. Scheelt ook weer.

Alleen als je onverstandig met dit soort dingen omgaat, moet je je druk maken. De rest is allemaal doemdenken, want Nederland heeft 1 van de beste pensioenen in de wereld.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_182562422
Prima om een discussie te hebben, maar laten we de argumenten even zuiver zetten.
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 20:22 schreef Atak het volgende:
Wanneer ik op pensioenleeftijd ben dan is het al verhoogt naar 72+ misschien zelfs meer.

Als je dan ook relatief lang bent, dan leef je nog geen eens zo lang. Ik ben niet heel lang maar gewoon 1,84 cm. Waar doe je het dan voor? :')
De pensioenleeftijd is inderdaad flexibel, maar dat deel over lang zijn terwijl je niet lang bent. Wat is je punt precies?

quote:
Beste is gewoon zelf een beetje belasting ontduiken, want dat geld krijg je toch niet terug. En dan gewoon in een potje stoppen. :')
Je pensioen wordt niet vanuit belasting betaald, dus ik begrijp je redenering niet helemaal. Prima als je belasting wilt ontwijken, maar dat lijkt me voor jezelf sowieso gunstig.

quote:
..
Ik bedoel wat is het alternatief? Het huidige systeem is niet houdbaar..Er zijn gewoon niet genoeg jonge mensen meer om straks voor onze generatie te zorgen. Je kan hoog en laag springen maar het gaat een realiteit worden.
Zoek je naar de jonge mensen voor de AOW, voor de gezondheidszorg of mis ik nog iets. Waarom vind jij het onhoudbaar?

Dat er dingen zullen veranderen ga ik zeker vanuit, maar eigenlijk is het zo ver weg dat de veranderingen te groot en ondoorzichtig zijn, dat ik er geen zinnig woord over kan zeggen.
  woensdag 17 oktober 2018 @ 00:23:48 #20
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_182562796
Ik denk dat het nu, en waarschijnlijk, de komende 10 a 20 jaar kut is voor mensen die met pensioen gaan.

Ander punt is dat die hele leeftijd van 72+ ook nog wel ter discussie gaat komen als blijkt dat straks ipv een klein percentage een veel groter percentage gewoon werkend dood gaat en niet met pensioen kan, omdat ze de 72 niet halen.

Dan verwacht ik ook wel dat of de tyfus uitbreekt of dat arbeid dusdanig wordt dat het niet meer hoeft (veel automatisering) door mensen, en dat er dus minder arbeidsplaatsen dan mensen komen.

Dan zit je nog wel met hoe je dat op gaat vangen, ik ben niet voor een basisinkomen, dat werkt imho niet. Verzinnen ze vast iets slims op.

Daaruit volgt dat je dan op een gegeven moment die leeftijd weer omlaag gaat brengen. Of werken onder voorwaarden zelfs optioneel wordt.
Dum de dum
pi_182565349
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 23:26 schreef Hallmark het volgende:
Dus: als je ergens solliciteert, vraag hoeveel wordt afgedragen aan pensioen. Een fatsoenlijk pensioen is 400 euro (dus 200 door jou, en 200 door je werkgever), minder dan heb je een karig pensioen.
Heb je er verstand van? Mijn pensioen is bijna 3 keer zo duur. Wat zegt dat dan?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_182565392
quote:
9s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 22:19 schreef JDude het volgende:

[..]

En dan word je op je 59e voor je flikker gereden door een dronken automobilist.
Haha inderdaad, heb je lekker voor gewerkt pik.

Genieten moet je nu doen!
Je weet het niet?!
pi_182565496
Ik dacht dat dit WGR was en niet KLB.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
  woensdag 17 oktober 2018 @ 17:18:00 #24
138120 Yozzz
Éireann go Brach
pi_182574504
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 20:22 schreef Atak het volgende:
Wanneer ik op pensioenleeftijd ben dan is het al verhoogt naar 72+ misschien zelfs meer.

Als je dan ook relatief lang bent, dan leef je nog geen eens zo lang. Ik ben niet heel lang maar gewoon 1,84 cm. Waar doe je het dan voor? :')

Beste is gewoon zelf een beetje belasting ontduiken, want dat geld krijg je toch niet terug. En dan gewoon in een potje stoppen. :')

Wanneer dan de shit uitbreekt en de verzorgingsstaat uit elkaar tieft en je toch te oud bent om door te werken, gewoon emigreren naar een goedkoop zonnig land en dan genieten van je oude dag zoals een normaal mens op 60-65 jarige leeftijd.

Ik bedoel wat is het alternatief? Het huidige systeem is niet houdbaar. Er zijn gewoon niet genoeg jonge mensen meer om straks voor onze generatie te zorgen. Je kan hoog en laag springen maar het gaat een realiteit worden.
Haha, 1,84 cm, kabouter :D
pi_182576061
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 23:26 schreef Hallmark het volgende:
Dus: als je ergens solliciteert, vraag hoeveel wordt afgedragen aan pensioen. Een fatsoenlijk pensioen is 400 euro (dus 200 door jou, en 200 door je werkgever), minder dan heb je een karig pensioen.
400 per maand is wel heel heel heel erg weinig. ik zit op een factor 2 en ben bij een pensioenfonds.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_182576117
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 20:22 schreef Atak het volgende:
Wanneer ik op pensioenleeftijd ben dan is het al verhoogt naar 72+ misschien zelfs meer.

Als je dan ook relatief lang bent, dan leef je nog geen eens zo lang. Ik ben niet heel lang maar gewoon 1,84 cm. Waar doe je het dan voor? :')

Beste is gewoon zelf een beetje belasting ontduiken, want dat geld krijg je toch niet terug. En dan gewoon in een potje stoppen. :')

Wanneer dan de shit uitbreekt en de verzorgingsstaat uit elkaar tieft en je toch te oud bent om door te werken, gewoon emigreren naar een goedkoop zonnig land en dan genieten van je oude dag zoals een normaal mens op 60-65 jarige leeftijd.

Ik bedoel wat is het alternatief? Het huidige systeem is niet houdbaar. Er zijn gewoon niet genoeg jonge mensen meer om straks voor onze generatie te zorgen. Je kan hoog en laag springen maar het gaat een realiteit worden.
als je ziet wat er de afgelopen 20 jaar is veranderd dan kan je helemaal niks zeggen over een periode die nog 40 jaar in de toekomst ligt... het kan beter of slechter worden, 50% kans op beiden.
Berekeningen over je pensioen doe je alleen om zeker te weten dat die uitkomst niet gaat gebeuren. Die waarde van je berekening is hetzelfde wat de CPB voorspeelt over de economische groei volgend jaar.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 17 oktober 2018 @ 20:00:13 #27
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_182577737
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 09:24 schreef baskick het volgende:
Heb je er verstand van? Mijn pensioen is bijna 3 keer zo duur. Wat zegt dat dan?
Klinkt als een heel redelijk pensioen, hoor. Maar goed, eigenlijk moet je kijken: wat staat er op mijnpensioenoverzicht.nl? En wat geef je uit? Dat is de vraag.

Ter vergelijking, bij mij staat daar "U ontvangt vanaf 67 jaar en 3 maanden ¤ 1.498 netto per maand via 1 pensioenuitvoerder en AOW". Echter als ik naar mijn uitgaven kijk, en de hypotheek er af haal, heb ik minimaal 20k p/j nodig. Dus ik kom een 3k p/j te kort. Nog onvoldoende pensioen opgebouwd dus.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  Moderator woensdag 17 oktober 2018 @ 20:18:01 #28
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_182578061
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 20:00 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Klinkt als een heel redelijk pensioen, hoor. Maar goed, eigenlijk moet je kijken: wat staat er op mijnpensioenoverzicht.nl? En wat geef je uit? Dat is de vraag.

Ter vergelijking, bij mij staat daar "U ontvangt vanaf 67 jaar en 3 maanden ¤ 1.498 netto per maand via 1 pensioenuitvoerder en AOW". Echter als ik naar mijn uitgaven kijk, en de hypotheek er af haal, heb ik minimaal 20k p/j nodig. Dus ik kom een 3k p/j te kort. Nog onvoldoende pensioen opgebouwd dus.
hier al 2000 per maand.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_182579077
post gewist, ik had niet goed gekeken

[ Bericht 97% gewijzigd door batb op 17-10-2018 21:19:22 ]
  donderdag 18 oktober 2018 @ 07:49:27 #30
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_182584781
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 22:09 schreef Atak het volgende:

[..]

In aandelen? Geen goed idee.
Op lange termijn? Aandelen facebook, apple, microsoft over een jaar of 10 was de afgelopen jaren vrij risicoloos. Waar denk je dat je pensioenfonds staat? Op een spaarrekening?
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_182585085
quote:
99s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 07:49 schreef XL het volgende:

[..]

Op lange termijn? Aandelen facebook, apple, microsoft over een jaar of 10 was de afgelopen jaren vrij risicoloos. Waar denk je dat je pensioenfonds staat? Op een spaarrekening?
Dit ja, sterker nog, jouw geld wat je op een spaarrekening hebt staan, wat denk je dat de bank daar oa mee doet?

Ik denk dan altijd, cut the middle man...
pi_182585241
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 20:18 schreef Renesite het volgende:

[..]

hier al 2000 per maand.
Heb ook even zitten kijk nav dit topic. Ik ben net gewisseld van werkgever dus zag alleen nog het stopgezet pensioenfonds in mijn overzicht staan.

Daarmee zit ik op 1500 maar dat is op basis van een niet meer opbouwend pensioenfonds. Oftewel dat heb ik als ik nu helemaal niet meer zou werken. Met partner kom ik op 3600 netto.

Aangezien ik nu zo'n 1000 euro premie afdraagt (waarvan 70% door. Mijn werkgever _O_) denk ik wel rond de 5000 uit te komen (zonder indexering).

Lijkt me prima... Als het dan nog zoveel is...
pi_182585473
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 20:00 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Klinkt als een heel redelijk pensioen, hoor. Maar goed, eigenlijk moet je kijken: wat staat er op mijnpensioenoverzicht.nl? En wat geef je uit? Dat is de vraag.

Ter vergelijking, bij mij staat daar "U ontvangt vanaf 67 jaar en 3 maanden ¤ 1.498 netto per maand via 1 pensioenuitvoerder en AOW". Echter als ik naar mijn uitgaven kijk, en de hypotheek er af haal, heb ik minimaal 20k p/j nodig. Dus ik kom een 3k p/j te kort. Nog onvoldoende pensioen opgebouwd dus.
Dat is wel bij gelijkblijvende opbouw. Niet als je Nu ineens zou stoppen met werken.
Whatever...
  donderdag 18 oktober 2018 @ 09:35:36 #34
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_182586025
quote:
1s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 09:03 schreef Spanky78 het volgende:
Dat is wel bij gelijkblijvende opbouw. Niet als je Nu ineens zou stoppen met werken.
In mijn geval ben ik daar gestopt, het was mijn laatste job als loonslaaf (ben nu ZZP'er). Maar dat is inderdaad een goede toevoeging.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_182586072
Ik kom uit op 3.943 netto bij gelijkblijvende opbouw (en dus ook gelijkblijvend salaris). Ik hoop wel dat ik op mijn 32e niet mijn hoogste salaris aan het binnenhalen ben (eindloon ftw btw).
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_182655074
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 22:10 schreef Atak het volgende:

[..]

Doomsday scenario’s. _O_
? Als je ziet dat je pensioengelden in een hoog tempo voor andere dingen worden misbruikt, dan lijkt mij dit een logische conclusie.
I don’t have “trust issues” I have “I’ve seen this before and I know how it ends” issues.
pi_182655674
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 23:26 schreef Hallmark het volgende:


Dus: als je ergens solliciteert, vraag hoeveel wordt afgedragen aan pensioen. Een fatsoenlijk pensioen is 400 euro (dus 200 door jou, en 200 door je werkgever), minder dan heb je een karig pensioen.

Als je een karig pensioen hebt, dan kun je gewoon een pensioenadviseur langs laten komen. Die informeert je, en dan post je hier nog eens met z'n voorstel. Sommige fokkers durven daar wel een uitspraak over te doen.


Echt een heel slecht advies om te kijken naar de hoogte van je premie en daarop bepalen of het een goed pensioen is.

Als je middel of eindloon hebt dan wil je een zo laag mogelijke premie bij een zo hoog mogelijke opbouw, maar tegelijkertijd een goede dekkingsgraad. Elke euro die je meer betaalt krijg je niets extra's voor terug en kans dat je veel betaalt om de tekorten van oudjes te compenseren.

Bij beschikbare premieregeling wil je zoveel mogelijk premie inleggen, waarvan de werkgever zo groot mogelijke deel. Daarnaast dat het goed belegd wordt, er weinig kosten in rekening worden gebracht en je je risicoprofiel mag bepalen.

En dan heb ik het bij beide nog niet eens gehad over franchise hoogte, die hoger kan liggen dan het wettelijk minimale.

Alleen naar premie kijken, is als een camera kopen o.b.v. megapixels, tv op basis van hoeveelheid hertz, of een auto o.b.v. aantal pks.
Eerst denken, dan typen
pi_182657264
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2018 20:27 schreef Zalmslaatje het volgende:

[..]

? Als je ziet dat je pensioengelden in een hoog tempo voor andere dingen worden misbruikt, dan lijkt mij dit een logische conclusie.
Waar wordt dit voor misbruikt dan?

Gemiddeld zijn de uitvoeringskosten van een pensioenfonds 0,15% per jaar. Bij een commerciele instelling 0,30%. De rest gaat netjes in beleggingen, met allerlei strenge regels aan risico's en tracking errors, rentehedges. Dat er in de financiele wereld mensen veel geld verdienen aan beleggingsproducten klopt en er zal aan pensioenfondsen ook eea worden verdiend. Echter heeft dat met die pensioenfondsen niets te maken, maar met het feit dat we onder leiding van de Amerikanen de beursjongens op Wallstreet en nog wat gasten in Londen heel belangrijk hebben gemaakt.

Binnen dat systeem doet het Nederlands pensioenstelsel het heel netjes, ik geloof dat de denen een nog iets beter systeem hebben.

Ons enige probleem is de reële dekkingsgraad, die is te laag. Dit komt doordat we de huidige gepensioneerden te veel geven uit de pot en de jongeren er ook te veel in laten leggen. Ze zijn vroeg gestopt met werken, hebben vrij weinig ingelegd, worden allemaal ouder dan verwacht. Daarom zouden ze elke maand iets minder moeten krijgen.

Maar ondanks dat ze de rijkste groep ouderen ooit en ivg de rest van Nederland met stip de rijkste club, geven ze 50+ een mooi aantal zetels om jongeren te laten betalen voor hun feestje.
Whatever...
pi_182657773
Ik doel voornamelijk op opvangen van begrotingstekorten, alle afdrachten / garantstellingen aan de eu en banken gedaan met deze pensioengelden.
I don’t have “trust issues” I have “I’ve seen this before and I know how it ends” issues.
pi_182657964
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2018 21:50 schreef Zalmslaatje het volgende:
Ik doel voornamelijk op opvangen van begrotingstekorten, alle afdrachten / garantstellingen aan de eu en banken gedaan met deze pensioengelden.
Hoe kom je daar bij?

Dat geld is belegd, staat nergens garant voor andere zaken dan die belegging. Natuurlijk zitten er obligaties bij. En als de financiele wereld in elkaar stort hebben de pensioenen daar ook last van.

Maar nee, er worden geen begrotingstekorten mee opgevangen, wat wel gebeurt is dat er obligaties worden gekocht waarmee dan begrotingstekorten worden aangezuiverd. Als betaling voor het risico dat er wellicht niet terugbetaald wordt, krijgt de houder van de obligatie rente.

Afdrachten aan de EU? geen idee waar je het over hebt. Banken? Nee, allemaal gedaan met geld uit de schatkist. En in sommige gevallen wordt er dus wel geld geleend, dmv obligaties. Maar een pensioenfonds zit nooit alleen in obligaties van 1 land, maar spreidt. Dus dat geld is zo goed mogelijk gespreid, maar moet wel wat rendement opleveren, dus zitten er ook risicovollere beleggingen bij, dat doet men expres, anders is er niet genoeg rendement om de pensioenen van te betalen.
Whatever...
pi_182658296
Lubbers die met een trucje 30milj uit het ABP trok en cash en garanties voor al die waardeloze eu/bankobligaties die echt met winst terug komen...
I don’t have “trust issues” I have “I’ve seen this before and I know how it ends” issues.
pi_182658558
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2018 22:07 schreef Zalmslaatje het volgende:
Lubbers die met een trucje 30milj uit het ABP trok en cash en garanties voor al die waardeloze eu/bankobligaties die echt met winst terug komen...
Ah, het ABP. Tsja, daar is door de babyboomers zelf mee akkoord gegaan. Lat ze het nu zelf maar betalen.

En die obligaties, nja, ik weet niet wat de exposure is van jouw pensioen, dat van mij nihil.
Whatever...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')