abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 12:43:43 #51
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_182410860
Weet eigenlijk niet of dat hier überhaupt gevierd wordt. Carnaval is sowieso populairder _O_
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
pi_182412705
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 10:59 schreef Krollie het volgende:
Ik ga naar Screams in Hellendoorn. 😬
Soortgelijk aan Walibi Fright Nights? :s)


quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 12:43 schreef Parafernalia het volgende:
Weet eigenlijk niet of dat hier überhaupt gevierd wordt. Carnaval is sowieso populairder _O_
In Tilburg wel hoor.. toch?!! Carnaval wel ja! Brabant de gekste.. >:) *O*
pi_182418765
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 14:43 schreef Charlotte3 het volgende:

[..]

Soortgelijk aan Walibi Fright Nights? :s)
Volgens mij wel. 7 scare zones en 3 spookhuizen.
  zondag 14 oktober 2018 @ 10:29:48 #54
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_182507679
Halloween ,niet mijn ding maar allerheiligen daarintegen.... O~)


op naar het kerkhof, even oma een handje geven ;)
There is only one religion
  zondag 14 oktober 2018 @ 13:50:15 #55
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182510547
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 10:29 schreef Charlotte3 het volgende:

Dus je ziet Halloween eerder commercieel in?
Ja, het was hier niet gebruikelijk Halloween te vieren (net als Valentijnsdag niet werd gevierd tot ergens jaren '90). We hadden onze eigen feesten. In de katholieke gemeenschap allerheiligen/allerzielen, op andere plaatsen Sint Maarten of Sinterklaas waarbij de kinderen voor snoep langs de huizen gaan. Volgens mij wordt Halloween pas sinds een jaar of 10 gevierd in Nederland (bij paganisten werd natuurlijk eerder wel Samhain gevierd, maar dat is iets heel anders).
De achtergrond van het feest kennen veel mensen niet, het is meer een soort carnavalsfeest, verkleden en veel zuipen. En de commercie springt daar handig op in.

Soortgelijke feesten met "bedelend langs de huizen" gaan zijn naast Sint Maarten en Sinterklaas (en de varianten daarop) de Carolers (kerstliedjes zingen in ruil voor een aalmoes), Oudejaarsavond (nog steeds, met de krantenbezorgers die een fooi vragen in ruil voor de beste wensen) en het Sterrenzingen met Driekoningen.

quote:
Bedoel je onderstaand stuk? Heb je een bron?

In de Keltische kalender begon het jaar op 1 november, dus 31 oktober was oudejaarsavond.
De oogst was dan binnen, het zaaigoed voor het volgende jaar lag klaar en dus was er even tijd voor een vrije dag.

Geen bron voorhanden, heb hier niet alle boeken en websites paraat liggen die ik de afgelopen 35 jaar las.
Het begint ermee dat die oude Kelten vermoedelijk helemaal geen kalender hadden (de Keltische boomkalender is aantoonbaar een verzinsel uit de jaren 1960, uit een Frans maandblad). "De oogst was binnen" is een nonsens-opmerking: de oogst kan pas binnen zijn als de oogst binnen is, dus als die rijp is en de omstandigheden zo zijn dat er geoogst kan worden. Wanneer een gewas rijp is, ligt aan vele dingen, waaronder welk gewas het is. Wanneer de oogst binnen is, ligt dus onder meer aan het klimaat, het verbouwde gewas en plaatselijke omstandigheden als het weer en het beschikbaar aantal mensen. De datum ligt dus nooit vast. "Tijd voor een vrije dag" is het niet, want omdat het een religieus feest is, is dat hard werken, en sowieso gaat het huishouden en het bestieren van het boerenbedrijf door.
Wat je ziet is dat onmiddellijk na Allerzielen de feestdag Sint Hubertus valt, de patroonheilige van de jacht. Er moet vlees op tafel komen en dit is het ideale moment. November is niet voor niets de slachtmaand. Tegen Midwinter is dat vlees goed om te eten. De voorbereidingen voor Midwinter begonnen wéken van tevoren.

Daar komt bij dat het zeer waarschijnlijk is dat de oude volkeren, Kelten, Germanen, Grieken, min of meer in seizoenen dachten. Daarvan kenden ze er twee: zomer en winter. Na afloop van de zomer begon niet het nieuwe jaar, maar de winter, en aan het einde van de winter begon een nieuwe zomer. Er zijn talloze mythen die hierover vertellen: in de winter is Persephone bij Hades, in de zomer bij Demeter. Over Skadi gaat hetzelfde verhaal.
Je ziet dit terug in de boerenarbeidscontracten. Die liepen gewoonlijk van ca. 1-12 november tot 1-12 mei, en van 1-12 mei tot 1-12 november. Op die dagen kregen boerenknechten en -meiden hun loon, daarom zijn er rond die tijd veel kermissen en jaarmarkten, waar ze dat gelijk weer uitgaven. Ook kregen ze dan te horen of ze het komende seizoen mochten blijven, zo niet, dan moesten ze op stap om elders werk te zoeken - mogelijk met onderweg bedelen door van deur tot deur te gaan?
pi_182518713
Ik zit te denken om mijn oude enge boom voor de deur te gaan verkleden. Maar ik heb geen idee hoe en wat. In principe geen zin om geld aan uit te geven. Ik ken mezelf, dan ga ik het leuk vinden en dan smijt ik er zo 100 euro in. En de hele avond kinders aan de deur die snoep willen. Moet ik weer iets op bedenken om ze te verjagen. Misschien een bordje ophangen met "I kill children who ring my doorbell". Maar dan zul je zien dat een ouder gaat aanbellen.
  maandag 15 oktober 2018 @ 10:50:03 #57
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_182525136
Ik vier samhain.

Natuurlijk algemeen met wat lekkers te eten en het huis opgeleukt met wat bepaalde kleuren/bloemen/kruiden/stenen. Dan staat er een extra bord op tafel voor de voorvaderen/hen die we verloren zijn.

Vooraf neem ik wat tijd voor mezelf, even een lekkere boswandeling maken terwijl ik stilsta bij mijn voorvaderen en hen die ik verloren ben. Achteraf doe ik op mezelf een samhain ritueel. En stap ik weer van het donker naar het licht.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_182568295
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 20:10 schreef Krollie het volgende:

[..]

Volgens mij wel. 7 scare zones en 3 spookhuizen.
Oh, nice! Ben je al geweest ondertussen?
Ik geloof dat Walibi FN daarnaast al twee weken bezig is :).

quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2018 13:50 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ja, het was hier niet gebruikelijk Halloween te vieren (net als Valentijnsdag niet werd gevierd tot ergens jaren '90). We hadden onze eigen feesten. In de katholieke gemeenschap allerheiligen/allerzielen, op andere plaatsen Sint Maarten of Sinterklaas waarbij de kinderen voor snoep langs de huizen gaan. Volgens mij wordt Halloween pas sinds een jaar of 10 gevierd in Nederland (bij paganisten werd natuurlijk eerder wel Samhain gevierd, maar dat is iets heel anders).
De achtergrond van het feest kennen veel mensen niet, het is meer een soort carnavalsfeest, verkleden en veel zuipen. En de commercie springt daar handig op in.

Soortgelijke feesten met "bedelend langs de huizen" gaan zijn naast Sint Maarten en Sinterklaas (en de varianten daarop) de Carolers (kerstliedjes zingen in ruil voor een aalmoes), Oudejaarsavond (nog steeds, met de krantenbezorgers die een fooi vragen in ruil voor de beste wensen) en het Sterrenzingen met Driekoningen.

[..]

Geen bron voorhanden, heb hier niet alle boeken en websites paraat liggen die ik de afgelopen 35 jaar las.
Het begint ermee dat die oude Kelten vermoedelijk helemaal geen kalender hadden (de Keltische boomkalender is aantoonbaar een verzinsel uit de jaren 1960, uit een Frans maandblad). "De oogst was binnen" is een nonsens-opmerking: de oogst kan pas binnen zijn als de oogst binnen is, dus als die rijp is en de omstandigheden zo zijn dat er geoogst kan worden. Wanneer een gewas rijp is, ligt aan vele dingen, waaronder welk gewas het is. Wanneer de oogst binnen is, ligt dus onder meer aan het klimaat, het verbouwde gewas en plaatselijke omstandigheden als het weer en het beschikbaar aantal mensen. De datum ligt dus nooit vast. "Tijd voor een vrije dag" is het niet, want omdat het een religieus feest is, is dat hard werken, en sowieso gaat het huishouden en het bestieren van het boerenbedrijf door.
Wat je ziet is dat onmiddellijk na Allerzielen de feestdag Sint Hubertus valt, de patroonheilige van de jacht. Er moet vlees op tafel komen en dit is het ideale moment. November is niet voor niets de slachtmaand. Tegen Midwinter is dat vlees goed om te eten. De voorbereidingen voor Midwinter begonnen wéken van tevoren.

Daar komt bij dat het zeer waarschijnlijk is dat de oude volkeren, Kelten, Germanen, Grieken, min of meer in seizoenen dachten. Daarvan kenden ze er twee: zomer en winter. Na afloop van de zomer begon niet het nieuwe jaar, maar de winter, en aan het einde van de winter begon een nieuwe zomer. Er zijn talloze mythen die hierover vertellen: in de winter is Persephone bij Hades, in de zomer bij Demeter. Over Skadi gaat hetzelfde verhaal.
Je ziet dit terug in de boerenarbeidscontracten. Die liepen gewoonlijk van ca. 1-12 november tot 1-12 mei, en van 1-12 mei tot 1-12 november. Op die dagen kregen boerenknechten en -meiden hun loon, daarom zijn er rond die tijd veel kermissen en jaarmarkten, waar ze dat gelijk weer uitgaven. Ook kregen ze dan te horen of ze het komende seizoen mochten blijven, zo niet, dan moesten ze op stap om elders werk te zoeken - mogelijk met onderweg bedelen door van deur tot deur te gaan?
Interessant, je weet er veel vanaf zeg! :o
Dat laatste wat je zegt lijkt indd daarvan afkomstig te zijn ja!

quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2018 22:24 schreef pipojansen het volgende:
Ik zit te denken om mijn oude enge boom voor de deur te gaan verkleden. Maar ik heb geen idee hoe en wat. In principe geen zin om geld aan uit te geven. Ik ken mezelf, dan ga ik het leuk vinden en dan smijt ik er zo 100 euro in. En de hele avond kinders aan de deur die snoep willen. Moet ik weer iets op bedenken om ze te verjagen. Misschien een bordje ophangen met "I kill children who ring my doorbell". Maar dan zul je zien dat een ouder gaat aanbellen.
Haha, herkenbaar.. als ik aan versiering begin sla ik ook vaak door _O-.
Bij de Xenos / Action hebben ze wel leuke budget dingetjes.. nep spinnewebben.. pompoenen.
Jullie hebben wel Halloweentocht? Zou leuk zijn als je jezelf verkleed, niet té eng.. :P .. en pics hier uiteraard!

quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 10:50 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Ik vier samhain.

Natuurlijk algemeen met wat lekkers te eten en het huis opgeleukt met wat bepaalde kleuren/bloemen/kruiden/stenen. Dan staat er een extra bord op tafel voor de voorvaderen/hen die we verloren zijn.

Vooraf neem ik wat tijd voor mezelf, even een lekkere boswandeling maken terwijl ik stilsta bij mijn voorvaderen en hen die ik verloren ben. Achteraf doe ik op mezelf een samhain ritueel. En stap ik weer van het donker naar het licht.
Ik ben nauwelijks bekend met samhain.. ken ook geen mensen die het vieren.
Als je er meer over wil vertellen ben je vrij om er een topic over te openen.. lijkt me wel leuk interessant onderwerp zo richting 31 oktober. :)
  woensdag 17 oktober 2018 @ 12:22:46 #59
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_182568347
Pff ik had drie pompoenen uitgesneden zoals ieder jaar maar die zijn nu helemaal beschimmeld en bovendien zitten er aardig wat fruitvliegjes op. Nadeel van dit mooie weer. :').
And so is the past
pi_182572188
quote:
14s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 12:20 schreef Charlotte3 het volgende:

[..]

Oh, nice! Ben je al geweest ondertussen?
Ik geloof dat Walibi FN daarnaast al twee weken bezig is :).
Door wat gedoe weet ik niet of ik nog kan gaan :{
pi_182592103
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 15:08 schreef Krollie het volgende:

[..]

Door wat gedoe weet ik niet of ik nog kan gaan :{
Wat jammer, gedoe met anderen? :@
  donderdag 18 oktober 2018 @ 17:59:55 #62
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182594841
quote:
11s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 15:43 schreef Charlotte3 het volgende:

[..]

Wat jammer, gedoe met anderen? :@
De mensen uit de buurt van Hellendoorn vielen over de Duivelskerk die er zou zijn })
pi_182612283
quote:
1s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 17:59 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

De mensen uit de buurt van Hellendoorn vielen over de Duivelskerk die er zou zijn })
Grapjas ;)

https://www.tubantia.nl/h(...)-spelletje~a3a966d5/

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 19-10-2018 16:00:48 ]
pi_182671344
In 'Halloween 2018' keert Laurie Strode terug om de confrontatie aan te gaan met Michael Myers.



pi_182805080
quote:
Haha, herkenbaar.. als ik aan versiering begin sla ik ook vaak door _O-.
Bij de Xenos / Action hebben ze wel leuke budget dingetjes.. nep spinnewebben.. pompoenen.
Jullie hebben wel Halloweentocht? Zou leuk zijn als je jezelf verkleed, niet té eng.. :P .. en pics hier uiteraard!
Ik heb daar niet zoveel mee. Met dat spinnenwebben/pompoenen en verkleden. Ook bijeenkomsten in "enge" bossen/gebouwen niet. Ik vind het speelse karakter van Halloween wel leuk.
pi_182805236
quote:
1s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 17:59 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

De mensen uit de buurt van Hellendoorn vielen over de Duivelskerk die er zou zijn })
Dat was het niet. Verkeerde tickets. Uiteindelijk de goede kunnen kopen en de 2e avond naar Screams geweest. Het was ontzettend cool
pi_182816841
quote:
1s.gif Op zondag 28 oktober 2018 22:23 schreef Krollie het volgende:

[..]

Dat was het niet. Verkeerde tickets. Uiteindelijk de goede kunnen kopen en de 2e avond naar Screams geweest. Het was ontzettend cool
Ahh dat was balen! Fijn dat je toch nog een leuk event hebt gehad. :)
pi_182869249
1 November, voor mij begint het nu juist, Het grote sterven, de duistere periode waarin de poorten van de boven en onderwereld zich openen en wezens uit beide werelden naar de midden wereld komen om zich op te maken voor de wilde jacht tijdens midwinter.



Krampus, Perchten, de kerkelijke macht trachtte deze heidense gebruiken te onderdrukken maar slaagde daar niet helemaal in omdat men het in afgelegen gebieden voort kon zetten en zo in stand houden.
Hier in Nederland zijn het zwarte pieten maar wat mij betreft komen ook hier de perchten weer door de straten.
De twaalf heilige nachten waren geweid aan Holda, zij is Hel, godin van de onderwereld.
Zij is de witte dame maar ook de zwarte grootmoeder die straft.
In de Holda mythen is te lezen dat ze ook de godin is van spinsters en wevers maar tijdens de twaalf heilige nachten dienden de spinrokken leeg te zijn en geen wiel mocht nog draaien.
De maan was leidend, met nieuwe of volle maan begon deze periode van 12 nachten die ook wel omschreven word als de tijd tussen de jaren of cyclussen, tezamen met de acht perioden van anderhalve maan is dat een heel zonnejaar.

De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
  zondag 4 november 2018 @ 15:23:15 #69
446288 AQUILA.
Arbiter elegantiarum
pi_182938102
11 november is het weer Sint-Maarten, en eigelijk is dat de Europese/continentale versie van Halloween: https://en.wikipedia.org/wiki/St._Martin%27s_Day .
''Aquila non capit muscas.''
  maandag 26 november 2018 @ 21:57:52 #70
481934 C.Lniffo
altijd stoned en zat
pi_183391018
Halloween dat is toch van een film ?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')