abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_182363258
Hallo,

Ik denk er mogelijk aan om een huis te gaan kopen in Nederland om deze te gaan verhuren. Maar ik woon in Duitsland en werk daar ook, dus ik heb momenteel helemaal niks met Nederland van doen qua belastingplicht.

Maar als ik daar nu een huis koop om te gaan verhuren (en zelf blijf ik gewoon in DL wonen en werken), moet ik dan wel of niet vermogensrendementsbelasting van 1,2% per jaar over de woningwaarde gaan betalen?
pi_182363996
Als je buiten Nederland woont betaal je in Nederland geen belasting over je box 3 vermogen. Afhankelijk van het land waar je woon moet je evt wel belasting over je (rendement op) vermogen betalen in je woonland.

Als ik het goed heb ga je in Nederland in de situatie die jij beschrijft belast worden in box 1 over je huurinkomsten.

Verder tvp, ik zit in een vergelijkbare situatie, en zou in een volgende dip in de huizenmarkt evt wat aan willen kopen.
pi_182365367
quote:
0s.gif Op zondag 7 oktober 2018 06:45 schreef ETphonehome het volgende:
Als je buiten Nederland woont betaal je in Nederland geen belasting over je box 3 vermogen. Afhankelijk van het land waar je woon moet je evt wel belasting over je (rendement op) vermogen betalen in je woonland.

Als ik het goed heb ga je in Nederland in de situatie die jij beschrijft belast worden in box 1 over je huurinkomsten.

Verder tvp, ik zit in een vergelijkbare situatie, en zou in een volgende dip in de huizenmarkt evt wat aan willen kopen.
https://www.belastingdien(...)in/bezittingen_box3/

Je betaalt belasting over je pand in box 3.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_182365886
Zolang je in NL geen buitengewoon vermogensbeheer doet (dus meer dan "hier heb je de sleutel". Hierbij kan je denken aan schoonmaakdiensten enzo), valt verhuur altijd in box 3.
pi_182366329
quote:
1s.gif Op zondag 7 oktober 2018 08:14 schreef bijdehand het volgende:

[..]

https://www.belastingdien(...)in/bezittingen_box3/

Je betaalt belasting over je pand in box 3.
Interessante link. Dan is de situatie mbt box 3 gecombineerd met buiten Nederland wonen toch veranderd de laatste 10 jaar.
10 jaar geleden was het simpelweg: "u woont niet in Nederland, u hoeft geen aangifte meer te doen, en wordt niet belast voor box 3".
  zondag 7 oktober 2018 @ 09:23:30 #6
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_182366375
Als jij ervoor kiest in D belastingplichtig te zijn zal je in D belast worden.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_182366546
quote:
1s.gif Op zondag 7 oktober 2018 09:23 schreef Pietverdriet het volgende:
Als jij ervoor kiest in D belastingplichtig te zijn zal je in D belast worden.
onroerend goed wordt wel in Nederland belast imo
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_182367768
Voor zover ik weet worden panden in box 3 belast, zelfs als je ergens anders woont. Je spaarrekening enzo wordt bijvoorbeeld wel in het buitenland belast, maar onroerend goed in NL...
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
  zondag 7 oktober 2018 @ 11:53:32 #9
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_182368368
Onroerend goed wordt belast in het land waar het gelegen is. Zo geldt er in Nederland ook vrijstelling in box 3 voor bijvoorbeeld een vakantiehuis in Spanje.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_182371821
Ok, nogal wisselende antwoorden. Maar de meeste antwoorden zeggen dus dat ik wel vermogensrendementsheffing moet betalen over de pandwaarde in NL.
pi_182373727
Ceterum censeo Teevum et Opsteltus esse delendam
pi_182379488
quote:
0s.gif Op zondag 7 oktober 2018 15:39 schreef ThijsTH het volgende:
Ok, nogal wisselende antwoorden. Maar de meeste antwoorden zeggen dus dat ik wel vermogensrendementsheffing moet betalen over de pandwaarde in NL.
Je gaat belast worden in Nederland. Dat zegt de meerderheid en de belastingdienst.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_182380327
quote:
99s.gif Op zondag 7 oktober 2018 21:50 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Je gaat belast worden in Nederland. Dat zegt de meerderheid en de belastingdienst.
Klopt. Je gaat in Nderland belast worden voor enkel en alleen je huis. Je overige vermogen (ook als dat bijv. op nederlandse bankrekeningen staat!) is niet in NL belast.

Wij hebben zo’n situatie in 2013 aan de hand gehad, we woonden toen buiten de EU. (Inmiddels terug en tikken we in NL weer af over het gehele vermogen)
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_182380413
Trouwens....als je een huis in NL gaat kopen en verhuren: er is een bepaalde formule (oa gebaseerd op de huur die je vraagt) om tot de waarde te komen die belast gaat worden. Ga dus niet klakkeloos uit van de WOZ waarde.
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_182380477
quote:
1s.gif Op zondag 7 oktober 2018 09:19 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Interessante link. Dan is de situatie mbt box 3 gecombineerd met buiten Nederland wonen toch veranderd de laatste 10 jaar.
10 jaar geleden was het simpelweg: "u woont niet in Nederland, u hoeft geen aangifte meer te doen, en wordt niet belast voor box 3".
Nee, zo was het 10 jaar geleden ook niet.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')