abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_182321527
quote:
0s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 19:45 schreef hakunamatafaka het volgende:

[..]

Maar het gaat erom dat die creditnota's die zij mij sturen niet geheel voldoen aan de wettelijke Nederlandse factuureisen. En omdat zij als afnemer betalen, ben ik verantwoordelijk voor fouten daarin. Vandaar mijn idee om zelf een factuur te maken die wel die wettelijke eisen heeft. En als facturen niet voldoen aan wettelijke eisen kun je problemen krijgen, dat is de essentie van mijn vraag.

(ze hebben dus geen opeenvolgend nummer in mijn administratie + nog paar andere details)


Zie:https://www.belastingdien(...)gereikt_door_afnemer
Aan welke wettelijke eisen voldoen ze dan niet? Jij zei in de OP dat hun facturen geen nummer hebben. Later blijken ze toch een nummer te hebben. Wat is dan het probleem?

Nogmaals, hun facturen aan jou hoeven geen opvolgend nummer te hebben.
Spoilers!
pi_182326232
quote:
0s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 19:36 schreef hakunamatafaka het volgende:
Waar zeg ik dat die met elkaar te maken hebben :'), doe niet zo vijandig. Ik legde alleen de manier waarop zij te werk gingen uit. Juist het feit dat ik opeenvolgende nummers wil hebben was de reden voor de vraag. Dergelijke sneren van jouw kant zijn totaal niet nodig.
Je leest het echt verkeerd hoor; er is helemaal geen sprake van een sneer of vijandigheid :D

Ik denk óók dat je de regels omtrent facturen verkeerd begrijpt. Er hoeft geen opvolgende nummering te zijn. Je hoeft niet te gaan knutselen om een niet-bestaand probleem op te lossen.
pi_182329214
Ik heb ook zo'n klant, ik zet er een eigen factuur tegen over die ik niet verstuur. In die factuur refereer ik aan hun creditfactuur en die bewaar ik ook.

Zo zei m'n boekhouder dat ik t moest doen.
pi_182329227
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 07:31 schreef Makrolon het volgende:
Ik heb ook zo'n klant, ik zet er een eigen factuur tegen over die ik niet verstuur. In die factuur refereer ik aan hun creditfactuur en die bewaar ik ook.

Zo zei m'n boekhouder dat ik t moest doen.
Zo doe ik het ook al ruim 8 jaar. 3 boekhouders zeiden hetzelfde tegen mij.
pi_182330002
Omgekeerd factureren creeert wel meer verwarring, maar voor grote bedrijven met veel interimmers of aannemers is het een stuk makkelijker. Maar in principe, zolang je klant een uniekvolgnummer op haar facturen hanteert hoef jij verder niets te doen.

De constructie met een eigen factuur maken zie ik logica niet van. Puur theoritsch mag je ontvangen facturen (of het nu credits zijn of niet) niet NIET boeken. Ergens valt er een weg of je creeert een dubbelboeking.
pi_182330022
Volgens de Belastingdienst mag je geen facturen aanmaken die je niet verstuurt. Facturen die in jouw administratie voorkomen, moeten ook in de administratie van het bedrijf op je factuur voorkomen.

Wij hoeven in elk geval van onze boekhouder geen extra werk te doen wanneer een bedrijf ons crediteert.
Spoilers!
pi_182330686
Tja ik boek creditfacturen zoals adsense of andere affiliate sites ook gewoon in zonder gedoe. Nou ben ik misschien vrij makkelijk ingesteld. Het beste zou zijn om zoals hierboven al aangegeven toch een eigen factuur te maken gericht aan die klant met je eigen factuurnr etc. en dan doe je de creditnota daarachter. Je kunt die factuur ook aan ze opsturen maar denk niet dat ze er veel mee doen. Uiteindelijk sluit het overal behalve dat zij een ander factuurnummer hebben staan in hun administratie, maar de Belastingdienst loopt toch niets mis...
Facts don't care about your feelings
pi_182331245
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 07:31 schreef Makrolon het volgende:
Ik heb ook zo'n klant, ik zet er een eigen factuur tegen over die ik niet verstuur. In die factuur refereer ik aan hun creditfactuur en die bewaar ik ook.

Zo zei m'n boekhouder dat ik t moest doen.
Dit inderdaad.
  vrijdag 5 oktober 2018 @ 13:30:46 #34
331026 hakunamatafaka
Presentie=existentie
pi_182334467
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 09:08 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
Omgekeerd factureren creeert wel meer verwarring, maar voor grote bedrijven met veel interimmers of aannemers is het een stuk makkelijker. Maar in principe, zolang je klant een uniekvolgnummer op haar facturen hanteert hoef jij verder niets te doen.

De constructie met een eigen factuur maken zie ik logica niet van. Puur theoritsch mag je ontvangen facturen (of het nu credits zijn of niet) niet NIET boeken. Ergens valt er een weg of je creeert een dubbelboeking.
Het mag dus officieel niet. Daarom kun je beter wel een factuur maken en die verstuur ik gewoon naar hen ook. De factuur (creditnota) is niet geldig want hij voldoet niet aan de wettelijke eisen, het mag namelijk geen creditnota zijn.

Als er niet aan deze eisen wordt voldaan op de creditnota is hij dus ongeldig en moet je zelf een factuur sturen. Jij bent verantwoordelijk niet zij, en je kunt ook nog problemen krijgen met de btw, naast verzuimboetes voor verkeerde facturering. .

Hier extra info. Goed dat ik dit weet; ook voor andere mensen want het komt wel vaker voor maar gaat vaak fout schijnbaar. Om problemen te voorkomen zou ik gewoon een eigen factuur naar ze sturen waarin je verwijst naar de creditnota die wel voldoet aan de wettelijke eisen.

https://www.belastingdien(...)gereikt_door_afnemer

https://www.accountant.nl(...)_10_self-billing.pdf

https://www.flexnieuws.nl(...)effing/#.W7ZsnmgzbIV
  vrijdag 5 oktober 2018 @ 13:31:29 #35
331026 hakunamatafaka
Presentie=existentie
pi_182334479
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 10:25 schreef Piva het volgende:

[..]

Dit inderdaad.
Dan doe ik het zo lijkt me beste oplossing. Maar gewoon versturen kan geen kwaad toch?. Thanks :)
  vrijdag 5 oktober 2018 @ 13:34:12 #36
331026 hakunamatafaka
Presentie=existentie
pi_182334534
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 09:10 schreef Lucky_Strike het volgende:
Volgens de Belastingdienst mag je geen facturen aanmaken die je niet verstuurt. Facturen die in jouw administratie voorkomen, moeten ook in de administratie van het bedrijf op je factuur voorkomen.

Wij hoeven in elk geval van onze boekhouder geen extra werk te doen wanneer een bedrijf ons crediteert.
Ik zou hem dit eens voorleggen; ben benieuwd wat hij daarvan vindt.

https://www.belastingdien(...)gereikt_door_afnemer

https://www.accountant.nl(...)_10_self-billing.pdf

https://www.flexnieuws.nl(...)effing/#.W7dLFGgzbIW
pi_182334839
quote:
Bedankt voor de links, interessant leesvoer.

Ik zie nergens staan dat je een factuur moet sturen naar het bedrijf dat jou een self billingfactuur stuurt. Ik zie wel dat je bij een fout op zo'n factuur zelf een correcte factuur moet sturen.

Ik zie wel staan dat de omschrijving 'factuur uitgereikt door afnemer' in plaats van 'creditfactuur' moet zijn. Ik zal dat bij onze self billingfacturen even checken voor de zekerheid.

Ik zie ook niets staan over dat hun facturen aan jou een specifiek voor jou aangemaakte reeks factuurnummers moet hebben.
Spoilers!
  vrijdag 5 oktober 2018 @ 14:04:10 #38
331026 hakunamatafaka
Presentie=existentie
pi_182335020
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 13:52 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Bedankt voor de links, interessant leesvoer.

Ik zie nergens staan dat je een factuur moet sturen naar het bedrijf dat jou een self billingfactuur stuurt. Ik zie wel dat je bij een fout op zo'n factuur zelf een correcte factuur moet sturen.

Ik zie wel staan dat de omschrijving 'factuur uitgereikt door afnemer' in plaats van 'creditfactuur' moet zijn. Ik zal dat bij onze self billingfacturen even checken voor de zekerheid.

Ik zie ook niets staan over dat hun facturen aan jou een specifiek voor jou aangemaakte reeks factuurnummers moet hebben.
Een factuur (ook gemaakt door afnemer), moet gewoon aan alle wettelijke eisen voldoen die een factuur ook zou hebben als jij hem zou sturen. Naast de factuur uitgereikt door afnemer moet hij dus gewoon voldoen aan de eisen hier (zie link) vermeld. Dus ook een opeenvolgendnumer: (dit hoeft niet dezelfde te zijn als je eigen gemaakte facturen, maar moet wel uniek genummerd zijn in je administratie (zonder hiaten)) Als een van 17 eisen niet op de creditnota staan ben je technisch al in overtreding. Vandaar dat boekhouders ((zoals hierboven) wss aanraden om er een eigen factuur van te maken.

https://www.belastingdien(...)ureisen/factuureisen
  vrijdag 5 oktober 2018 @ 14:04:52 #39
331026 hakunamatafaka
Presentie=existentie
pi_182335029
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 07:34 schreef klusmeister het volgende:

[..]

Zo doe ik het ook al ruim 8 jaar. 3 boekhouders zeiden hetzelfde tegen mij.
Belastinginspecteur is ongetwijfeld wel eens langs geweest in die 8 jaar. Wat zei die?
pi_182335071
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 14:04 schreef hakunamatafaka het volgende:

[..]

Een factuur (ook gemaakt door afnemer), moet gewoon aan alle wettelijke eisen voldoen die een factuur ook zou hebben als jij hem zou sturen. Naast de factuur uitgereikt door afnemer moet hij dus gewoon voldoen aan de eisen hier (zie link) vermeld. Als een van 17 eisen niet op de creditnota staan ben je technisch al in overtreding. Vandaar dat boekhouders ((zoals hierboven) wss aanraden om er een eigen factuur van te maken.

https://www.belastingdien(...)ureisen/factuureisen
Dat snap ik ja. Je moet zeker altijd controleren of zo'n factuur aan de eisen voldoet. En ik snap heus dat in sommige gevallen het handig is om toch maar een factuur te sturen als je niet zeker bent van je zaak. Ik zou dat in jouw geval ook gewoon doen. Maar die facturen dus wel versturen.
Spoilers!
pi_182335113
Ik heb even gekeken naar de facturen van het bedrijf dat ons elke maand gratis geld geeft en die factuur voldoet aan alle eisen. Mooi, dan hoef ik geen extra werk te doen :)
Spoilers!
  vrijdag 5 oktober 2018 @ 14:14:08 #42
331026 hakunamatafaka
Presentie=existentie
pi_182335164
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 14:11 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb even gekeken naar de facturen van het bedrijf dat ons elke maand gratis geld geeft en die factuur voldoet aan alle eisen. Mooi, dan hoef ik geen extra werk te doen :)
Mooi. Buitenlands of Nederlands bedrijf? Vaak gaat het ook mis geloof ik met buitenlandse ondernemingen waarvoor diensten worden geleverd (zoals google-adsense), want voor andere landen gelden weer andere regels of nemen ze het niet zo nauw. Maar wij moeten ons gewoon aan Nederlandse regelgeving houden en zijn dan verantwoordelijkheid.

Ik weet ook niet in hoeverre belastingdienst hier begrip voor heeft. Ik weet wel dat iemand het bij belastingtelefoon had voorgelegd bij adsense-inkomsten en die vertelden dat hij gewoon een factuur moest sturen naar hen.
pi_182335934
Ik heb hier totaal geen verstand van maar heb wel een vraag. (Waaruit waarschijnlijk duidelijk wordt dat ik er totaal geen verstand van heb).

Je krijgt betaald door een bedrijf zonder zelf een factuur te sturen.
Waar haalt dat bedrijf de gegevens vandaan die nodig zijn om tot een bedrag te komen?
Ik neem iig aan dat TS met gegevens moet komen om de uitbetaling te rechtvaardigen.
  vrijdag 5 oktober 2018 @ 15:08:41 #44
331026 hakunamatafaka
Presentie=existentie
pi_182336006
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 15:03 schreef vannelle het volgende:
Ik heb hier totaal geen verstand van maar heb wel een vraag. (Waaruit waarschijnlijk duidelijk wordt dat ik er totaal geen verstand van heb).

Je krijgt betaald door een bedrijf zonder zelf een factuur te sturen.
Waar haalt dat bedrijf de gegevens vandaan die nodig zijn om tot een bedrag te komen?
Ik neem iig aan dat TS met gegevens moet komen om de uitbetaling te rechtvaardigen.
Werkt bij mij met een geautomatiseerd systeem waarbij je geld op je saldo krijgt gevoegd en je zelf kan bepalen wanneer je je laat uitbetalen. Bij Google Adsense is het gewoon maandelijks geloof ik, verschilt, maar bedrijven die met creditnota's werken zijn allemaal bedrijven met 1000+ afnemers ofzo hebben.
  vrijdag 5 oktober 2018 @ 15:10:58 #45
331026 hakunamatafaka
Presentie=existentie
pi_182336035
Op je account staan dus ook de diensten waarover je betaald krijgt. Dat is de rechtvaardiging.
pi_182336369
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 15:08 schreef hakunamatafaka het volgende:

[..]

Werkt bij mij met een geautomatiseerd systeem waarbij je geld op je saldo krijgt gevoegd en je zelf kan bepalen wanneer je je laat uitbetalen. Bij Google Adsense is het gewoon maandelijks geloof ik, verschilt, maar bedrijven die met creditnota's werken zijn allemaal bedrijven met 1000+ afnemers ofzo hebben.
Gaat het dan om advertentiesponsoring van een Youtubekanaal of zo?
Je verricht zo te lezen geen fysiek werk voor het betalende bedrijf dus het gaat niet om gewerkte uren of gebruikte materialen als ik het zo lees.
Zoals ik het lees word je betaalt op basis van statistieken of zit ik er nou erg ver naast?

Sorry voor de offtopic maar ik wil dit gewoon graag goed begrijpen, ik loop niet te zieken of zo maar heb serieuze belangstelling.
  vrijdag 5 oktober 2018 @ 15:34:43 #47
331026 hakunamatafaka
Presentie=existentie
pi_182336502
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 15:27 schreef vannelle het volgende:

[..]

Gaat het dan om advertentiesponsoring van een Youtubekanaal of zo?
Je verricht zo te lezen geen fysiek werk voor het betalende bedrijf dus het gaat niet om gewerkte uren of gebruikte materialen als ik het zo lees.
Zoals ik het lees word je betaalt op basis van statistieken of zit ik er nou erg ver naast?

Sorry voor de offtopic maar ik wil dit gewoon graag goed begrijpen, ik loop niet te zieken of zo maar heb serieuze belangstelling.
Ik schrijf er teksten voor. Krijg betaald per woord; dus afhankelijk van je tempo en hoeveel je schrijft. Is wel leuke back-up om daar voor te werken naast mijn reguliere klanten.
pi_182336522
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 15:27 schreef vannelle het volgende:

[..]

Gaat het dan om advertentiesponsoring van een Youtubekanaal of zo?
Je verricht zo te lezen geen fysiek werk voor het betalende bedrijf dus het gaat niet om gewerkte uren of gebruikte materialen als ik het zo lees.
Zoals ik het lees word je betaalt op basis van statistieken of zit ik er nou erg ver naast?

Sorry voor de offtopic maar ik wil dit gewoon graag goed begrijpen, ik loop niet te zieken of zo maar heb serieuze belangstelling.
Ja, het kan op basis van statistieken gaan. Op kliks op advertenties bijvoorbeeld.

In het geval van ons bedrijf is het anders. Wij leveren onder andere voiptelefonie. We ontdekten een nieuwe leverancier en vonden een klant waar we dat product konden plaatsen. We dachten dat we een eenmalige commissie van een vast bedrag zouden krijgen maar we blijken ook een maandelijkse commissie te krijgen op basis van het belgedrag van onze klant. Die commissiefactuur varieert dus en wij hebben er geen invloed op.
Het is jammer dat het om zo'n slecht georganiseerd bedrijf met een matig product gaat, anders hadden we slapend rijk kunnen worden ;)
Spoilers!
pi_182336646
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 13:31 schreef hakunamatafaka het volgende:

[..]

Dan doe ik het zo lijkt me beste oplossing. Maar gewoon versturen kan geen kwaad toch?. Thanks :)
Weet niet of de meeste bedrijven er echt op zitten te wachten dat je het verstuurd eigenlijk.

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 05-10-2018 15:45:23 ]
  vrijdag 5 oktober 2018 @ 15:50:36 #50
331026 hakunamatafaka
Presentie=existentie
pi_182336711
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 15:44 schreef Piva het volgende:

[..]

Weet niet of de meeste bedrijven er echt op zitten te wachten dat je het verstuurd eigenlijk.
Volgens boekhoud-experts is het geen probleem dat je ze niet verstuurt, als je die creditnota gewoon noteert als referentie?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')